برای طراحی وب‌سایت عکاسی کنیم یا عکس بخریم؟

نوشته شده توسط رومینا نظری
شرکت طراحی سایت سئو و دیجیتال مارکتینگ دارکوب

واضحه که یه طراحی خوب باید در کنار متن عکس هم داشته باشه؛ هم برای حفظ کاربرها روی سایت و هم برای انتقال اطلاعات. اما فقط به شرطی عکس میتونه این اهداف رو برای سایت فراهم کنه که با دقت انتخاب شده باشه. با وجود عکسهای آماده زیادی که روی اینترنت به صورت رایگان و خریدنی وجود داره، شما به عنوان طراح سایت باید با دقت مزایا و معایب هر کدوم رو بررسی کنید و بهترین انتخاب رو انجام بدید. عکس ها می توانند باعث افزایش ترافیک سایت شوند. به این صورت که کاربران وقتی داخل سایت شما هستند با دیدن تصاویر مدت زمان بیشتری داخل سایت شما می مونند.

عکس های استوک چیست؟

عکس‌های استوک تصاویری هستند که توسط عکاسان کلیک می‌شوند و می‌توانند برای استفاده‌های مختلف مجوز بگیرند. آنها معمولاً برای فروش چندین بار به مشتریان مختلف برای اهداف مختلف مانند تبلیغات در گوگل، وب سایت ها، بروشورها و موارد دیگر ساخته می شوند.

آنها اغلب از نظر ماهیت عمومی هستند، نه مختص یک محصول یا برند خاص. این به آنها اجازه می دهد تا در زمینه های مختلف و توسط طیف گسترده ای از مصرف کنندگان استفاده شوند. برخی از عکاسان بورسی حتی اجازه استفاده رایگان از تصاویر خود را برای کسب شهرت و شهرت می دهند.

از کجا عکس های استوک تهیه کنیم؟

دسترسی به مجموعه ای از عکس های استوک تنها با چند کلیک در وب طول می کشد. با این حال، از آنجایی که منحصربه‌فرد بودن مهم است، بسیاری از آژانس‌های سهام قابل اعتماد، تصاویر با کیفیت بالا را با قیمت‌های مقرون به صرفه می‌فروشند. می توانید در گوگل از عکس های گوگل به صورت رایگان استفاده کنید و آن ها را دانلود کنید.

مزایای استفاد از عکسهای آماده

بعضی وقتها محتوای تصاویر آماده دقیقا با نیاز شما مطابقت میکنه. گاهی میخواهید یه وبلاگ درست کنید و فوری یه عکس خونه روستایی لازم دارید، خب کافیه فقط یه سری به سایتهایی مثل Pixabay بزنید.
اینجور سایتها، عکسهایی رو که عکاسها روی سایت ثبت کردند، گلچین میکنند و فقط عکسهای حرفه ای و باکیفیت رو نمایش میدن. سایت Pixabay یه سایته رایگانه ولی نمونه های پولی این سایتها هم وجود دارند، مثل  Shutterstock و Adobe. این سایتها نمونه های ایرانی هم دارند که عکاسان ایرانی عکسهاشونو روی اونها به فروش میرسونند.
بعضی وقتها شاید بخواهید با عوض کردن تدریجی عکسهای سایت و استفاده از عکسهایی که تو حوزه کاری خود سایت خاص و ناب هستند، خیلی سریع اونو به شهرت برسونید، اما در عین حال نمیخواهید جای عکسها تا زمان پیدا کردن عکس مناسب خالی بمونه و پیش چشم هزاران کاربر سایت به نظر ناتمام بیاد، در این مواقع هم میتونید به طور موقت از عکسهای آماده بهره ببرید.

معایب استفاده از عکسهای آماده

به نظر میاد همه از عکسهای آماده استفاده میکنند. حتی حزب دموکرات امریکا برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از عکسهای آماده ای که مردم عادی امریکا رو به تصویر میکشند استفاده کرد. این کار نتیجه عکس میده چون پیدا کردن منبع اینجور عکسها کار ساده‌ایه. چطوری عکس آماده‌ای انتخاب کنیم که قبلا کسی ازش استفاده نکرده باشه؟ چون عکسهای آماده همشون شبیه همند.
خیلی از این جور عکسها هرچقدر هم که خوب باشند اما منحصر به فرد نیستند. مثلا فرض کنید اگه به جای عکس چند تا آدم معمولی، از عکس کارمندهای واقعی شرکت استفاده بشه چقدر تصویر اثرگذاری خلق میشه! کاربر میتونه باهاشون ارتباط برقرار کنه.

عکاسی توسط دارکوب

عکس های اصلی چیست؟

تصاویر اصلی آنهایی هستند که شما منحصراً برای استفاده تجاری یا شخصی خود می گیرید. معمولا بازاریاب ها یک عکاس حرفه ای را برای گرفتن این عکس ها استخدام می کنند. اما، اگر مهارت های عکاسی مناسبی دارید، می توانید عکس های درجه یک برای وب سایت خود بگیرید. اگر در نهایت این مسیری است که شما انتخاب کرده اید، یک دوربین اصلی کافی نخواهد بود.

چطور عکس سفارشی بگیریم؟

برای گرفتن عکسهای سفارشی، بسته به بودجه و میزان حرفه‌‌ای بودن میتونید به دو روش عمل کنید: 1) خودتون عکس بگیرید، یا 2) عکاس استخدام کنید.
اگه محدودیت بودجه ندارید، استخدام عکاس برای سایت بهترین راهه. هر چی باشه عکاس تو حرفه خودش متخصصه و آموزش دیده، تجهیزات لازم و دید خوبی داره. میتونید ازش بخواهید بیاد تو شرکتتون و از کارمندها، مکانها یا محصولاتتون عکس بگیره و تا مدتها از عکسهای باکیفیت و ویرایش شده‌اش، نه فقط روی سایت بلکه روی سایر محصولات تبلیغاتی‌تون استفاده کنید، یه سرمایه گذاری کوتاه مدت با بهره بلند مدت.

شرکتهای کوچک یا استارتاپ ها شاید اونقدر بودجه نداشته باشند که عکاس حرفه ای استخدام کنند. اینجا بهتره به منابع موجود اکتفا کرد. اگه کارمند یا دوستی هست که دوربین خوبی داره و میتونه براتون وقت بذاره و عکس بگیره و ویرایششون کنه، ازش کمک بگیرید و حداقل تا وقتی دستتون بازتر بشه از عکسهاش استفاده کنید. اگه بخواهید عکس پرسنلی کارمندها رو روی سایت بذارید میتونید از عکاس حرفه‌ای و عکسهای پرسنلی عکاسی ها استفاده کنید اما برای عکس‌هایی که از خود شرکت قرار منتشر بشن از عکاس آماتور کمک بگیرید.
کاملا روشنه که عکسهای حرفه ای بهتر میتونن بازدیدکننده رو جذب کنند. عکسهای آماده برای مقاصد کوچک یا برای دوره های زمانی کوتاه مفیدند، اما سایتی که از عکسهای سفارشی استفاده میکنه اثر بیشتری روی مشتریهاش میتونه داشته باشه.

برای اطمینان از نتایج حرفه ای مانند → به تجهیزات عکاسی ضروری نیاز دارید:

فیلترها

اگر در عکاسی تازه کار هستید، ممکن است فیلترها را با فیلترهای ویرایش مجازی که در بسیاری از برنامه های دوربین وجود دارد اشتباه بگیرید. با این حال، فیلترهای مورد استفاده در عکاسی حرفه ای متفاوت هستند و برای افزایش رنگ، مسدود کردن امواج نور و به حداقل رساندن بازتاب استفاده می شوند. فیلتر مناسب برای استفاده به نیاز خاص شما بستگی دارد. برخی از گزینه‌های فیلتر رایج عبارتند از: فیلترهای پلاریزه، چگالی خنثی، و فیلترهای فرابنفش.

سه پایه

استفاده از سه پایه زمانی که زمان نوردهی طولانی دارید مفید است. به جای نگه داشتن دوربین برای مدت طولانی، می توانید از این پایه برای جلوگیری از لرزش استفاده کنید. همچنین به شما کمک می کند تا به راحتی زاویه های چپ، راست، بالا و پایین را تنظیم کنید.

تسمه های دوربین

همیشه به یاد داشته باشید که اگر در حال پوشش دادن یک رویداد یا گرفتن عکس از سفر خود هستید، از بند دوربین استفاده کنید. شما هرگز نمی دانید چه زمانی لحظه مناسب برای بهترین عکس فرا می رسد. بنابراین، با یک بند متصل به دوربین، می‌توانید فوراً عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.

رینگ لایت

آیا نیاز به گرفتن تصاویر در نور طبیعی دارید؟ رینگ لایت ها پاسخ شما هستند! رینگ لایت می توانند در هدایت مجدد نور به یک جسم خاص بسیار مفید باشند. برخی از افراد از فلاش های خارجی نیز استفاده می کنند، اما بازتابنده ها بسیار ارزان تر هستند و به درستی جلوه نور طبیعی را افزایش می دهند.

عکاسی توسط دارکوب

عکس‌های استوک در مقابل عکس‌های اصلی

اکنون که از تفاوت اصلی بین تصاویر اصلی و استوک آگاه شدید، بیایید این دو را → مقایسه کنیم:

بودجه 

گرفتن عکس های اصلی نیاز به بودجه هنگفتی دارد. و حتی اگر قصد دارید به تنهایی عکاسی کنید، همچنان باید تجهیزات ضروری را خریداری کنید. علاوه بر این، کجا شلیک خواهید کرد؟ صحنه مناسبی که می‌خواهید عکس بگیرید و کدام استودیو را باید اجاره کنید، همه سؤالاتی هستند که به زمان و بودجه زیادی نیاز دارند. به همین ترتیب، اگر استودیو از محل شما دور است، باید هزینه سفر را نیز تقبل کنید. برای رهایی از این دردسر، می توانید یک عکاس حرفه ای استخدام کنید. اما عکاسان متخصص مبلغ قابل توجهی را دریافت می کنند. و هنوز باید جنبه های زیادی از عکسبرداری را ترتیب دهید.

از طرف دیگر، تصاویر سهام ممتاز بسیار ارزان‌تر است. صاحبان مشاغل می توانند از طرح های مختلف موجود در سایت های عکس استوک انتخاب کنند و عکس های مورد نیاز خود را در عرض چند ثانیه دریافت کنند. عکس های استوک برای استارت آپ ها و کسب و کارهای در حال رشد با بودجه بسیار مفید و مقرون به صرفه هستند.  از سوی دیگر، عکاسی حرفه‌ای می‌تواند برای کسب‌وکارها و برندهای معتبری که دوست دارند تصویری بی‌عیب و نقص ارائه دهند و محدودیت بودجه ندارند، خوب باشد.

زمان و راحتی

استخدام یک عکاس برای تصاویر اصلی آسان و بدون استرس به نظر می رسد. با این حال، فراموش نکنید که باید ایده برند خود را به عکاس منتقل کنید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد در محل فیلمبرداری نیز حضور داشته باشید. هنگامی که تصاویر گرفته می شوند، معمولا نیاز به ویرایش دارند. اگر قصد دارید عکس‌های اصلی بگیرید، آماده باشید که زمان و تلاش بیشتری از فعالیت‌های تجاری معمولی کنار بگذارید. عکس‌های استوک اغلب نیاز به ویرایش دارند، اما حداقل به راحتی در دسترس هستند. شما فقط باید از وب سایت بازدید کنید، تصاویر مورد نظر خود را جستجو کنید و با استفاده از هر ویرایشگر عکس، آنها را ویرایش کنید.

اعتماد مصرف کننده

بدون شک، تصاویر اصلی منحصر به فرد هستند. به عنوان مالک، حق چاپ تصویر را دارید. آنها به برند شما کمک می کنند تا شهرت متمایز در بازار ایجاد کند. متأسفانه، در مورد تصاویر استوک اینطور نیست. شما حق انحصاری تصاویر را ندارید. و حتی اگر پس از خرید مجوز از عکس‌های استوک ممتاز استفاده کنید، افراد دیگر می‌توانند همان عکس را خریداری کنند. هنگامی که مصرف کنندگان متوجه همان عکس های رایج در سایت شما می شوند، ممکن است اعتبار شما را زیر سوال ببرند. اما متخصصان خلاق راه حلی برای آن ارائه کرده اند.

آنها عکس های استوک می خرند و آنها را مطابق با طراحی اصلی برند ویرایش می کنند. این یک راه هوشمند برای ماندن در بودجه و منحصر به فرد ماندن است. نکته: اگر نام تجاری شما دارای نام معتبری است، سعی کنید تصاویر اصلی را انتخاب کنید. اگر محدودیت زمانی و بودجه دارید، می‌توانید از تصاویر سهام با پرداخت کمتر استفاده کنید. اما مطمئن شوید که آنها را مطابق با موضوع برند خود ویرایش کنید.

بهینه سازی موتور جستجو

بسیاری از بازاریابان تصاویر سهام را با نتایج ضعیف سئو مرتبط می دانند. با این حال، این مفهوم برای هر تصویر سهام اعمال نمی شود. تصاویر استوک رایج و بی کیفیت هرگز نمی توانند تجربه کاربری قابل تحسینی را ارائه دهند. در نتیجه، تاثیر سئو منفی خواهد بود. اما می‌توانید عکس‌های استوک با کیفیت بالا را انتخاب کنید و آنها را ویرایش کنید تا تجربه کاربری قابل توجهی داشته باشید. این به تصاویر سهام کمک می کند تا به تلاش های سئو و بهینه سازی سایت شما کمک کنند.

وقتی صحبت از تصاویر واقعی می شود، یک چیز مشخص منحصر به فرد بودن آنهاست. شما می توانید تجربه کاربری را با ظاهر بصری متمایز بهبود بخشید، اما عکس ها باید کیفیت بالایی داشته باشند. عکس های منحصر به فرد و با کیفیت بالا برای سئو ایده آل هستند. اما در صورت کسل کننده بودن، تکیه بر تصاویر اصلی فایده ای نخواهد داشت. نکته قابل توجه: در نهایت، اصلی ترین چیزی که در تقویت تلاش های سئو اهمیت دارد، تجربه کاربر است. تا زمانی که تجربه ای چشمگیر به بازدیدکنندگان ارائه می کنید، می توانید از هر عکسی، اعم از استوک یا اصلی استفاده کنید.

پیامدهای قانونی

در نظر گرفتن قوانین مجوز هنگام استفاده از عکس های استوک ضروری است. شما حتی پس از پرداخت هزینه حق چاپ تصاویر را ندارید. می‌توانید چندین بار از تصاویر استفاده کنید، اما نمی‌توانید آنها را به کسی بفروشید، زیرا شخصی که عکس‌ها را می‌گیرد همچنان مالک است. علاوه بر این، نقض قوانین صدور مجوز جرم است و مالک می تواند از شما شکایت کند. در مقایسه با تصاویر استوک، عکس‌های اصلی عاری از مسائل مربوط به حق چاپ هستند. تا زمانی که تصویر شما به هیچ برند یا نهاد دیگری بدنام نباشد، هیچ تخلف قانونی در استفاده از تصویر وجود ندارد.

نتیجه

شرکت دارکوب دارای تجهیزات عکاسی و فیلم برداری از محصولات و یا خدمات شماست. شما می توانید برای استفاده از خدمات غکاسی برای وب سایت خود با شماره های شرکت دارکوب تماس بگیرید و از مشاوره رایگان دارکوب استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته