سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به فارسی میتوان آن را بهینه سازی موتور جستجوگر نامید. در واقع سئو به معنی کمک کردن به موتورهای جستجوگر اینترنتی برای برقراری ارتباط بهتر و بهبود رویت و ارتباط برقرار کردن با وب سایت ها در زمان تجزیه و تحلیل داده ها است. در واقع زمانی که این ارتباط برقرار شود موتورهای جستجو گر توجه بیشتری به پلتفرم سئو شده معطوف می کنند و آن را راحت تر برای کاربران در حال جستجو به نمایش می گذارند.
این نوع بهینه سازی به سایت کمک می کند تا در یک جستجو و فرآیند طبیعی در اینترنت بتواند خود را به نمایش بگذارد و به سادگی کاربران را به آن سو هدایت کند. قرار گرفتن در رتبه بندیی های بالاتر باعث می شود که کاربران بتوانند در آینده هم به سادگی به سایت به عنوان برترین مرجع ها مراجعه کند. همچین میتوان سئو را یک مجموعه کامل از روش های استراتژیک در تغییر رتبه بندی سایت ها دانست.
لیست مطالب
فرآیند سئو، یک فرآیندی پیچیده برای موتورهای جستجوگر است که به راحتی قابل پیاده سازی است اما نیاز زیادی به سطحی از دانش آن دارد. همچنین بعد از پیاده سازی استراتژی های مربوط به سئو نیاز زیادی به صبر داریم که به سادگی قابل درک است زیرا تغییرات زمانی را نیاز دارند که بتوانند در سایت نظر موتورهای جستجوگر را جلب کرده و بعد از آن جایگاه خود را در میان مخاطبین پیدا کنند. بعد از این چرخه باید منتظر ماند و نتایج رتبه بندی را مشاهده کرد.
آمار سئو زیر ما را کمک میکند که بینش بهتری در مورد جستجوهای وب به دست بیاوریم. درک این داده ها میتواند فرصتهای زیادی را برای بهبود استراتژی های بازاریابی اینترنتی و محتوا و سئو و کسب رتبههای برتر در نتایج جستجو به شما ارائه دهد. آمار موتورهای جستجو نقش غالبی در زندگی ما دارند.
در سال 2024 سئو نقش حیاتی را در جذب ترافیک ارگانیک به وب سایت ها ایفا کرده است. در ادامه برخی از آمارهای مهم در این سال می پردازیم:
53.3% از ترافیک وب سایت ها از طریق جستجوی ارگانیک به دست آمده است.
75% از کاربران هرگز به صفحات دوم نتایج جستجوی گوگل مراجعه نمی کنند، بنابراین حضور در صفحه اول بسیار مهم است.
40% از کاربران اگر بارگذاری وب سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، آن را ترک می کنند.
63% از ترافیک جستجوی ارگانیک گوگل از طریق دستگاه های موبایل ایجاد شده است.
گوگل روزانه 8.2 میلیارد جستجو را پردازش می کند که معادل 99000 جستجو در هر ثانیه است.
34.71% از عبارات جستجوی گوگل شامل چهار کلمه یا بیشتر بوده است.
یک متخصص سئو در ایران به طور متوسط بین 10 تا 30 میلیون درآمد ماهانه دارد. این میزان برای متخصصانی که به صورت فریلنسری کار می کنند متفاوت است.
در سطح جهانی 53.3% از ترافیک وب سایت ها از طریق جستجوی ارگانیک به دست می آید.
موتورهای جستجو نقش پررنگی در فرآیند دیده شدن برند و استقبال از آن و خرید و فروش اینترنتی دارند. به ویژه زمانی که مخاطب در مرحله تحقیق در ارتباط با برند و یا کالای مورد نظر خود است. این دقیقا زمانی است که افراد به دنبال خریدن هستند و به جستجوهای طولانی علاقه نشان میدهند و محتوای بلندتر و یا حتی وقت گیرتر را بیشتر زیر و رو میکنند تا بهتر درک کنند.
در همین حال که آنها با موضوع بیشتر آشنا میشوند به صورت بلند مدت نیز به جستجوی کلمات اینترنتی میپردازند.
باید در نظر داشته باشید که بازاریابانی که به نتیجه چشم دوختهاند و بر مشتری تمرکز میکنند در مراحل تحقیق، قدرت نفوذ، ایجاد و جستجو و ساخت برند را از دست خواهند داد.
گوگل حدود 18.32% از ترافیک وب جهانی را به خود اختصاص داده و روزانه نزدیک به 8.5 میلیارد جستجو در آن انجام می شود.
گوگل با سهم 91.6 درصدی از بازار جهانی موتورهای جستجو پرطرفدارترین موتور جستجو است.
رویدادهای ورزشی در سال 2024 بیشترین سهم را در جستجوی گوگل به خود اختصاص داد.
۳۲ درصد از کل کلیکها به جایگاه اول گوگل اختصاص مییابد.
۶۵ درصد از نتایج جستجوها هیچ کلیکی دریافت نمیکنند.
پلتفرم جستجو در گوگل یک اکوسیستم فوقالعاده قدرتمند است که حجم زیادی از ترافیک را در وبسایتها و به دنبال آن درآمدهای بالا را برای آنها به وجود می آورد. ترافیک ویسایت به معنای حجم بینندگان یا کلیک خورها در سایت می باشد که دقیقا معرف این است که چه تعداد بازدید از سایت رخ داده است. در این میان برندهایی که هوشمندانه عمل میکنند با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجوگر SEO در این رقابت جلو میزنند و این رقابت را با ابزار استراتژیکی مانند سئو کنار می گذارند.
سئو یک ابزار طبیعی در اکوسیستم است که به سادگی با صبر و به خرج دادن دقت ترافیک زیادی را در وبسایت ایجاد می کند. قدرت سئو در این واقعیت آن نهفته است که برخلاف بسترها و پلتفرمهای رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و مخاطبان را عمدا از پلتفرم های خود به صفحات دیگر هدایت می کند.
هر چقدر که وب سایت و محتوا بهینه تر باشد، احتمال اینکه گوگل جستجوگران خود را به سمت وب سایت شما هدایت کند بیشتر خواهد بود. در ادامه آماری در ارتباط با ترافیک موتورهای جستجوگر ارائه میدهیم:
جستجوی طبیعی ۵۳.۳ درصد از کل ترافیک وب سایت را هدایت میکند.
92.96% از ترافیک جهانی وب سایت ها از طریق موتور جستجوی گوگل، تصاویر گوگل و نقشه های گوگل تامین می شود.
۲۳.۶ درصد از سفارشها تجارت الکترونیکی در ایالات متحده توسط این جستجوی طبیعی انجام میگیرد.
ترافیک طبیعی که از سئو سایت حاصل میشود به سادگی ۱۰۰۰ درصد فراتر از ترافیکی است که رسانههای اجتماعی ایجاد میکنند.
شرکتهای B2B دو برابر بیشتر از سیر رقبا از جستجوهای ارگانیک و ترافیک سایت درآمد کسب میکنند.
بیش از ۹۰ درصد از تمام صفحات وب سایت ترافیک را از گوگل دریافت نمیکنند.
بازاریابی محتوا نقشی کلیدی در سئو دارد. این فرآیند توسعه یافته سعی میکند به طور کامل به دغدغه ها و خواسته های مخاطبان خود بپردازد و موضوعاتی را در غالب کلمات کلیدی مورد جستجو قرار میدهد که دقیقا اهداف مخاطبان باشد. علاوه بر این یک بازاریابی محتوا چهارچوبی را برای تبلیغ برند تعیین میکند و به افزایش مخاطبان و گسترش لینک ها میپردازد.
طبق گزارش 70% از کاربران ترجیح می دهند برای آشنایی با یک محصول یا خدمات، ویدئویی کوتاه مشاهده کنند. در مقابل 11% مطالعه مقاله یا پست متنی، 4% مشاهده اینفوگرافیک، 3% مطالعه کتابچه راهنما و 3% تماس با پشتیبانی را ترجیح می دهند.
58% از بازاریابان از هوش مصنوعی برای تولید محتوا و سئو استفاده می کنند.
52% از بازاریابان B2B معتقدند محتوای تولید شده آن ها به جذب مشتریان بالقوه کمک می کند.
۵۵٪ از بازاریابان با چالش تولید محتوایی که مخاطب را به اقدام ترغیب کند مواجه هستند. همچنین، ۴۳٪ در متمایزسازی محتوا و ۳۳٪ در ایجاد مداوم محتوا با مشکل روبهرو هستند.
بیشتر از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی در گوگل وجود دارد و بک لینک ها یکی از مهمترین و سه فاکتور ابتدایی میباشد. بک لینک ها را میتوان با ایجاد محتوای عمیق به دست آورد. هر چه یک وب سایت دارای بک لینکهای معتبرتری باشد، گوگل آن را به عنوان یک مرجع مهمتر میبیند. آمار زیر مختص بهینه سازی موتورهای جستجوگر در خارج از صفحه است.
بک لینک بیشتر در یک صفحه موجب افزایش ترافیک در سایت میشود و رتبه بندی سایت را بالا میبرد.
مقالات طولانیتر تقریبا ۷۷ درصد بیشتر از مقالات کوتاه تر بک لینک دریافت میکنند.
۶۶.۳۱ درصد از کل صفحات اینترنت دارای بک لینک صفر هستند.
برندهایی که به طور مداوم مقاله در وب سایت خود منتشر میکنند ۹۷ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمیکنند بک لینک دریافت میکنند.
برترین نتایج در گوگل ۳.۸ برابر بیشتر از نتایج پایینی بک لینک دارند.
احتمالا تا به الان با مشاهده آمار مقاله متوجه شده اید که سئو نقش پررنگی در دیده شدن سایت، ترافیک سایت و در ادامه فروش بیشتر دارد. این را هم گفتیم که سئو یک فرآیند ساده اما پر دقت و زمان بر است و شما باید بعد از اعمال تغییرات و رعایت سئو مدتی را صبر کنید تا به بار بنشیند اما این را بدانید که حتما جواب خواهد داد و شما نباید در مقایسه با رقبای خود پویایی تان را از دست دهید. سئو یک فرآیند دائمی است. یک سبک بازاریابی در اینترنت است که به طور قطع نتیجه خواهد داد.
فعالیت هایی که در زیر مجموعه سئو سایت قرار می گیرند همه و همه یک هدف را به دنبال دارند و آن به دست آوردن یک جایگاه بالاتر در نتایج یک فرآیند جستجوی اینترنتی و افزایش روابط بین کلمات کلیدی و صفحات سایت است که توسط کاربران مورد جستجو قرار می گیرد.
سئو در قدم اول وابسته به این است که کلمات کلیدی رقابتی چگونه در بهینه سازی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار این استراتژی ما بعد از پیاده سازی سئو به ماه ها یا هفتهها زمان نیاز داریم که بتوانیم نتیجه را به خوبی مشاهده کنیم. همانطور که می دانید مهمترین ویژگی برای یک وب سایت این است که بازدیدکنندگان آن روز به روز افزایش یابند و در هنگام جستجو توسط کاربران در نتایج اولیه گوگل ظاهر شود.
خصوصا در سه نتیجه اول گوگل که شامل ۵۸ درصد از تمام کلیک ها در ارتباط با جستجو را شامل می شوند. همانطور که می دانید تمام هدفی که بازاریابی اینترنتی به دنبال دارد این است که مخاطبین و بازدید بالا رود که در نتیجه آن فروش یا ارائه خدمات بتواند به طوری قوی ظاهر شود. با توجه به موارد ذکر شده اینطور برمی آید که سئو می تواند بزرگترین اصل برای بازاریابی اینترنتی باشد.
به طور کلی میتوان اهداف سئو را در موارد زیر خلاصه کرد:
همانطور که گفته شد سئو مجموعه فعالیتهایی است که با انجام آن ها میتوان نتایج بهتری را در رتبه بندی سایتها کسب کرد. با بالا رفتن رتبه بندی که رابطه مستقیمی با افزایش مخاطبین دارد میتوان به فروش اینترنتی چندین برابر و تشکیل بازاری غنی برای خرید و فروشهای اینترنتی و با بازاریابی محتوایی برای ارائه خدمات پرداخت. سئو در حال حاضر بسیار مورد توجه تمام کاربران اینترنتی و کسب و کارها قرار گرفته زیرا یکی از مهمترین روشهای بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید.
در این مجموعه فعالیتها ما باید به نکات ساده اما بسیار کوچک توجه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم نتایج بهتری را کسب کنیم. در واقع سئو در قدم اول به یک ابزار یا زبان برای بازاریابی موتورهای جستجوگر و جلب توجه آنها میباشد که در ادامه به بالا رفتن رتبه بندی سایت در میان رقبا ختم خواهد شد. سئو یک روش مهندسی شده برای جبی توجه گوگل است. اگر بخواهیم این مجموعه فعالیتها را از یکدیگر تفکیک کنیم و به سادگی دسته بندی کنیم باید به دو مورد اشاره شود: سئو داخلی و سئو خارجی.
سئو داخلی که به آن سئو درون صفحه یا On page نیز میگویند به کنترلها و مدیریت دادههایی گفته میشود که به صورت مستقیم از طرف شما بر روی صفحه اعمال میشود. این عوامل میتوانند موارد مهمی مانند وب سایت، متن، تصویر و … باشد.
به طور کلی هر چیزی که شما در صفحه خود بارگذاری خواهید کرد به مفهوم سئو داخلی ارتباط دارد. این مجموعه فعالیتها پایه ترین روشهای بهینه سازی صفحه است. حتما مد نظر داشته باشید که کوچکترین تغییری که ایجاد میکنید در تمام نتایج جستجوگرها، رتبه شما و بررسی سایت شما از سوی موتورهای جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید این تغییرات با دقت و ظرافت کامل پیش از سئو خارجی یا off page اعمال شوند.
دقیقا همانطور که از اسم این مجموعه عملکردی پیداست درست بالعکس سئو داخلی کار میکند. به این معنا که به مجموعه فعالیتهایی که در جهت بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه آن در خارج از سایت انجام میگیرد، سئو خارجی میگویند. سئو خارجی که آن را سئو بیرون از صفحه یا off page نیز میگویند در درجه اول اقدام به بدست آوردن پیوندهایی برای سایت میکند که در رتبه و امتیاز شما و در نتیجه جذب مخاطب بیشتر تاثیر گذار است.
برای مثال لینکهایی که در روی سایتها قرار میگیرند و شما را به سایتهای دیگری برای کسب اطلاعات هدایت میکنند مهمترین روش برای بازاریابی اینترنتی و سئو خارجی محسوب میشوند. همچنین تبلیغاتی که در گوگل یا سایتهای مهم مشاهده میکنید نوعی دیجیتال مارکتینگ است که به سئو خارج سایت مربوط است.
این فرآیند هیچ پایان و محدودیتی ندارد و میتوان از آن برای به دست آوردن جایگاه برتر در سئو استفاده کرد.