سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به فارسی میتوان آن را بهینه سازی موتور جستجوگر نامید. در واقع سئو به معنی کمک کردن به موتورهای جستجوگر اینترنتی برای برقراری ارتباط بهتر و بهبود رویت و ارتباط برقرار کردن با وب سایتها در زمان تجزیه و تحلیل داده ها است. در واقع زمانی که این ارتباط برقرار شود موتورهای جستجو گر توجه بیشتری به پلتفرم سئو شده معطوف میکنند و آن را راحتتر برای کاربران در حال جستجو به نمایش میگذارند.
این نوع بهینه سازی به سایت کمک میکند تا در یک جستجو و فرآیند طبیعی در اینترنت بتواند خود ر به نمایش بگذارد و به سادگی کاربران را به آن سو هدایت کند. قرار گرفتن در رتبه بندیهای بالاتر باعث میشود که کاربران بتوانند در آینده هم به سادگی به سایت به عنوان برترین مرجعها مراجعه کند. همچین میتوان سئو را یک مجموعه کامل از روشهای استراتژیک در تغییر رتبه بندی سایتها دانست.
لیست مطالب
فرآیند سئو، یک فرآیندی پیچیده برای موتورهای جستجوگر است که به راحتی قابل پیاده سازی است اما نیاز زیادی به سطحی از دانش آن دارد. همچنین بعد از پیاده سازی استراتژیهای مربوط به سئو نیاز زیادی به صبر داریم که به سادگی قابل درک است زیرا تغییرات زمانی را نیاز دارند که بتوانند در سایت نظر موتورهای جستجوگر را جلب کرده و بعد از آن جایگاه خود را در میان مخاطبین پیدا کنند. بعد از این چرخه باید منتظر ماند و نتایج رتبه بندی را مشاهده کرد.
نقش سئو در بازاریابی اینترنتی
فعالیتهایی که در زیر مجموعه سئو سایت قرار میگیرند همه و همه یک هدف را به دنبال دارند و آن به دست آوردن یک جایگاه بالاتر در نتایج یک فرآیند جستجوی اینترنتی و افزایش روابط بین کلمات کلیدی و صفحات سایت است که توسط کاربران مورد جستجو قرار میگیرد.
سئو در قدم اول وابسته به این است که کلمات کلیدی رقابتی چگونه در بهینه سازی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار این استراتژی ما بعد از پیاده سازی سئو به ماه ها یا هفتهها زمان نیاز داریم که بتوانیم نتیجه را به خوبی مشاهده کنیم. همانطور که میدانید مهمترین ویژگی برای یک وب سایت این است که بازدیدکنندگان آن روز به روز افزایش یابند و در هنگام جستجو توسط کاربران در نتایج اولیه گوگل ظاهر شود. خصوصا در سه نتیجه اول گوگل که شامل ۵۸ درصد از تمام کلیکها در ارتباط با جستجو را شامل میشوند. همانطور که میدانید تمام هدفی که بازاریابی اینترنتی به دنبال دارد این است که مخاطبین و بازدید بالا رود که در نتیجه آن فروش یا ارائه خدمات بتواند به طوری قوی ظاهر شود. با توجه به موارد ذکر شده اینطور برمیآید که سئو میتواند بزرگترین اصل برای بازاریابی اینترنتی باشد.
به طور کلی میتوان اهداف سئو را در موارد زیر خلاصه کرد:
همانطور که گفته شد سئو مجموعه فعالیتهایی است که با انجام آن ها میتوان نتایج بهتری را در رتبه بندی سایتها کسب کرد. با بالا رفتن رتبه بندی که رابطه مستقیمی با افزایش مخاطبین دارد میتوان به فروش اینترنتی چندین برابر و تشکیل بازاری غنی برای خرید و فروشهای اینترنتی و با بازاریابی محتوایی برای ارائه خدمات پرداخت. سئو در حال حاضر بسیار مورد توجه تمام کاربران اینترنتی و کسب و کارها قرار گرفته زیرا یکی از مهمترین روشهای بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید. در این مجموعه فعالیتها ما باید به نکات ساده اما بسیار کوچک توجه ویژهای داشته باشیم تا بتوانیم نتایج بهتری را کسب کنیم. در واقع سئو در قدم اول به یک ابزار یا زبان برای بازاریابی موتورهای جستجوگر و جلب توجه آنها میباشد که در ادامه به بالا رفتن رتبه بندی سایت در میان رقبا ختم خواهد شد. سئو یک روش مهندسی شده برای جبی توجه گوگل است. اگر بخواهیم این مجموعه فعالیتها را از یکدیگر تفکیک کنیم و به سادگی دسته بندی کنیم باید به دو مورد اشاره شود: سئو داخلی و سئو خارجی.
سئو داخلی که به آن سئو درون صفحه یا On page نیز میگویند به کنترلها و مدیریت دادههایی گفته میشود که به صورت مستقیم از طرف شما بر روی صفحه اعمال میشود. این عوامل میتوانند موارد مهمی مانند وب سایت، متن، تصویر و … باشد. به طور کلی هر چیزی که شما در صفحه خود بارگذاری خواهید کرد به مفهوم سئو داخلی ارتباط دارد. این مجموعه فعالیتها پایه ترین روشهای بهینه سازی صفحه است. حتما مد نظر داشته باشید که کوچکترین تغییری که ایجاد میکنید در تمام نتایج جستجوگرها، رتبه شما و بررسی سایت شما از سوی موتورهای جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید این تغییرات با دقت و ظرافت کامل پیش از سئو خارجی یا off page اعمال شوند.
دقیقا همانطور که از اسم این مجموعه عملکردی پیداست درست بالعکس سئو داخلی کار میکند. به این معنا که به مجموعه فعالیتهایی که در جهت بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه آن در خارج از سایت انجام میگیرد، سئو خارجی میگویند. سئو خارجی که آن را سئو بیرون از صفحه یا off page نیز میگویند در درجه اول اقدام به بدست آوردن پیوندهایی برای سایت میکند که در رتبه و امتیاز شما و در نتیجه جذب مخاطب بیشتر تاثیر گذار است. برای مثال لینکهایی که در روی سایتها قرار میگیرند و شما را به سایتهای دیگری برای کسب اطلاعات هدایت میکنند مهمترین روش برای بازاریابی اینترنتی و سئو خارجی محسوب میشوند. همچنین تبلیغاتی که در گوگل یا سایتهای مهم مشاهده میکنید نوعی دیجیتال مارکتینگ است که به سئو خارج سایت مربوط است.
این فرآیند هیچ پایان و محدودیتی ندارد و میتوان از آن برای به دست آوردن جایگاه برتر در سئو استفاده کرد.
آمار سئو زیر ما را کمک میکند که بینش بهتری در مورد جستجوهای وب به دست بیاوریم. درک این داده ها میتواند فرصتهای زیادی را برای بهبود استراتژی های بازاریابی اینترنتی و محتوا و سئو و کسب رتبههای برتر در نتایج جستجو به شما ارائه دهد. آمار موتورهای جستجو نقش غالبی در زندگی ما دارند. این آمارهای متعلق به وضعیت موتورهای جستجو بر همه چیز ما بی٫آنکه شاید متوجه شده باشیم تاثیر خواهند گذاشت.
پلتفرم جستجو در گوگل یک اکوسیستم فوقالعاده قدرتمند است که حجم زیادی از ترافیک را در وبسایتها و به دنبال آن درآمدهای بالا را برای آنها به وجود میآورد. ترافیک ویسایت به معنای حجم بینندگان یا کلیک خورها در سایت میباشد که دقیقا معرف این است که چه تعداد بازدید از سایت رخ داده است. در این میان برندهایی که هوشمندانه عمل میکنند با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجوگر SEO در این رقابت جلو میزنند و این رقابت را با ابزار استراتژیکی مانند سئو کنار میگذارند.
سئو یک ابزار طبیعی در اکوسیستم است که به سادگی با صبر و به خرج دادن دقت ترافیک زیادی را در وبسایت ایجاد میکند. قدرت سئو در این واقعیت آن نهفته است که برخلاف بسترها و پلتفرمهای رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و مخاطبان را عمدا از پلتفرم های خود به صفحات دیگر هدایت میکند.
هر چقدر که وب سایت و محتوا بهینه تر باشد، احتمال اینکه گوگل جستجوگران خود را به سمت وب سایت شما هدایت کند بیشتر خواهد بود. در ادامه آماری در ارتباط با ترافیک موتورهای جستجوگر ارائه میدهیم:
بازاریابی محتوا نقشی کلیدی در سئو دارد. این فرآیند توسعه یافته سعی میکند به طور کامل به دغدغهها و خواستههای مخاطبان خود بپردازد و موضوعاتی را در غالب کلمات کلیدی مورد جستجو قرار میدهد که دقیقا اهداف مخاطبان باشد. علاوه بر این یک بازاریابی محتوا چهارچوبی را برای تبلیغ برند تعیین میکند و به افزایش مخاطبان و گسترش لینکها میپردازد.
موتورهای جستجو نقش پررنگی در فرآیند دیده شدن برند و استقبال از آن و خرید و فروش اینترنتی دارند. به ویژه زمانی که مخاطب در مرحله تحقیق در ارتباط با برند و یا کالای مورد نظر خود است. این دقیقا زمانی است که افراد به دنبال خریدن هستند و به جستجوهای طولانی علاقه نشان میدهند و محتوای بلندتر و یا حتی وقت گیرتر را بیشتر زیر و رو میکنند تا بهتر درک کنند.
در همین حال که آنها با موضوع بیشتر آشنا میشوند به صورت بلند مدت نیز به جستجوی کلمات اینترنتی میپردازند.
باید در نظر داشته باشید که بازاریابانی که به نتیجه چشم دوختهاند و بر مشتری تمرکز میکنند در مراحل تحقیق، قدرت نفوذ، ایجاد و جستجو و ساخت برند را از دست خواهند داد.
بیشتر از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی در گوگل وجود دارد و بک لینکها یکی از مهمترین و سه فاکتور ابتدایی میباشد. بک لینکها را میتوان با ایجاد محتوای عمیق به دست آورد. هر چه یک وب سایت دارای بک لینکهای معتبرتری باشد، گوگل آن را به عنوان یک مرجع مهمتر میبیند. آمار زیر مختص بهینه سازی موتورهای جستجوگر در خارج از صفحه است.
احتمالا تا به الان با مشاهده آمار مقاله متوجه شده اید که سئو نقش پررنگی در دیده شدن سایت، ترافیک سایت و در ادامه فروش بیشتر دارد. این را هم گفتیم که سئو یک فرآیند ساده اما پر دقت و زمان بر است و شما باید بعد از اعمال تغییرات و رعایت سئو مدتی را صبر کنید تا به بار بنشیند اما این را بدانید که حتما جواب خواهد داد و شما نباید در مقایسه با رقبای خود پویایی تان را از دست دهید. سئو یک فرآیند دائمی است. یک سبک بازاریابی در اینترنت است که به طور قطع نتیجه خواهد داد.