بردکرامب به عنوان یک ویژگی ناوبری برای وب سایت ها شناخته می شود که می تواند بر تجربه کاربری و به طور کلی بر سئو سایت تاثیر مثبتی بگذارد. کاربران اغلب برای شناسایی ساختار کلی یک وب سایت تلاش زیادی می کنند، در حالی که بردکرامب می تواند این چالش را برای آنها به آسانی حل کند و به آنها اجازه دهد به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر در حرکت باشند. استفاده نکردن از بردکرامب برای وب سایت ها اشتباه بزرگی است و توصیه می شود به دلیل پیاده سازی آسان آن، وب سایت های مختلف برای بهبود بخشی سئو، این فرایند را انجام دهند.
لیست مطالب
Breadcrumbs اصطلاحی است که از داستان هنسل و گرتل گرفته شده است. هانسل و گرتل به جنگل می روند و برای اینکه راه خانه را گم نکنند، تکه های نان را بر روی زمین می اندازند تا در مسیر برگشت بتوانند به راحتی از طریق تکه های نان، مسیر خانه را پیدا کنند. در نهایت این الگو در حال حاضر به عنوان بردکرامب در وب سایت ها پیادهسازی می شود. با پیاده سازی موثر بردکرامب در وب سایت کاربران شما هرگز گم نخواهند شد.
بردکرامب یک منو یا یک دنباله است، که در یک خط افقی در بالای صفحه فعلی کاربر ظاهر می شود. به طور ساده می توان گفت بردکرامب لینک داخلی خودکار است که به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند موقعیت مکانی خود را در وب سایت بفهمد و فاصله ای که نسبت به صفحه اصلی وب سایت دارد را بتواند ردیابی کند. به طور کلی بردکرامب در قسمت بالای وب سایت، درست در قسمت زیر نوار جستجوی وب سایت قرار می گیرد. هر یک از پیوندها با نماد خاصی از یکدیگر جدا می شوند تا کاربر بتواند به راحتی بر روی آنها کلیک و وارد صفحه جدیدی شود.
آنچه باعث شده است که بردکرامب ها از اهمیت بالایی برخوردار باشند، این است که آنها کمک می کنند تا کاربر در وب سایت زمان بیشتری را سپری کند، کمک می کنند تا کاربر به اطلاعاتی که نیاز دارد راحت تر و سریع تر دسترسی پیدا کند. در هرجا که کاربر احساس سردرگمی کند، تنها کافیست بر روی لینک های بردکرامب کلیک کند تا به موقعیتی که در نظر دارد برسد. در غیر این صورت وب سایت هایی که از بردکرامب پشتیبانی نمی کنند، کاربر برای رسیدن به صفحه مورد نظر باید بر روی دکمه بازگشت کلیک کند.
سه نوع بردکرامب وجود دارد که هر یک از آنها با اهداف خاصی ایجاد می شوند. با مشخص کردن نوع وب سایت خود و این که یک کاربر به چه تجربه کاربری نیازمند است، می توانید انواع بردکرامب را برای بهبود سئو داخل سایت انتخاب کنید.
بردکرامب مبتنی بر مکان از رایج ترین نوع بردکرامب ها به شمار می آید. به کاربر می گوید در کدام قسمت از سایت است و چگونه می تواند به صفحه اصلی بازگردد. در این بردکرامب کمک می شود تا کاربر از صفحه ای که در آن قرار دارد، بتواند به صفحات بالاتر به راحتی دسترسی پیدا کند.
نوع دیگری از بردکرامب مبتنی بر ویژگی است. معمولاً وب سایت های که محصولاتی را به فروش می رسانند برای ارائه برخی از ویژگی ها می توانند این بردکرامب را انتخاب کنند. از آنجا که این ویژگی ها می توانند بسیار زیاد باشند، این مسیر می تواند طولانی باشد، پس باید به طور هوشمندانه بردکرامب مبتنی بر ویژگی را ایجاد کنید.
بردکرامب مبتنی بر تاریخچه نشان دهنده مسیر منحصر به فردی است که یک کاربر قبل از اینکه به صفحه فعلی برسد آن را طی کرده است. این بردکرامب کمتر استفاده می شود، چرا که باعث سردرگمی کاربر می شود. به کاربر نشان می دهد که از چه صفحاتی بازدید کرده است، از آنجا که ممکن است یک کاربر از مسیرهای مختلفی به مقصد رسیده باشد، باعث سردرگمی او خواهد شد. البته فرصتی فراهم می شود تا کاربر بتواند به سرعت به صفحه قبلی خود مراجعه کند، در صورتی که انتخاب فعلی او همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند.
در آموزش سئو، نسبت به فواید استفاده از بردکرامب در سایت اطلاعات کامل و جامعی را دریافت خواهید کرد. در ادامه به اختصار برخی از مزیت های بردکرامب در سایت را مرور خواهیم کرد.
بردکرامب کمک می کند تا حرکت کاربر در یک وب سایت آسان تر شود و به نوعی کاربر را تشویق می کند تا از سایر بخش های وب سایت نیز دیدن کند.
با Breadcrumbs نرخ پرش کاهش پیدا می کند. بسیاری از کاربران زمانی که به یک صفحه ای می رسند که به محصول یا خدمات آن علاقه ای ندارند، سایت را ترک می کنند و یا برای شروع به صفحه اصلی باز می گردند. اما بردکرامب کاربر را تشویق می کند که به جای ترک صفحه بتواند به راحتی به صفحات دیگر مراجعه کند و بر روی صفحاتی که علاقه دارد، تمرکز بیشتری داشته باشد و این به معنای ماندن بیشتر کاربر در وب سایت است. با ماندن کاربر در وب سایت به سئو نیز کمک می شود و در نهایت در رتبه بندی تاثیرگذار خواهد بود. به ویژه برای وب سایت هایی که دارای سلسله مراتب پیچیده، دسته، گروه و بخش های مختلفی هستند، قطعاً بردکرامب می تواند مسیر کاربر را راحت تر کند.
کاربران ترجیح می دهند زمانی که وارد یک وب سایت می شوند، به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. قطعاً استفاده از بردکرامب در یافتن اطلاعات در مدت زمان کوتاه کمک بسیاری می کند، چرا که شرایطی را ایجاد می کند که کاربر به راحتی بتواند در صفحات مختلف در مدت زمان کوتاهی حرکت کند و دقیقاً آنچه را که دنبال می کند، پیدا کند. پیدا کردن اطلاعات در مدت زمان کوتاه در بهبود تجربه کلی کاربر نقش بسیار مهمی دارد.
شاید تعجب کنید اما بردکرامب می تواند در کاهش اضطراب کاربران موثر واقع شود. اگر کاربر باید یک فرایند خاصی را طی کند، برای اینکه مرحله ای را از دست ندهد، انتخاب بردکرامب می تواند کمک بزرگی کند. برای جلوگیری از سردرگمی و اضطراب در کاربر بردکرامب می تواند نشانه های واضحی را از مراحلی که باید یک کاربر طی کند، ارائه دهد و همچنین این امکان را می دهد که کاربر بتواند به مراحل قبلی بازگردد و مراحل را تکمیل کند.
بردکرامب نقش مهمی در تقویت ساختار لینک های داخلی در یک وب سایت دارد. گوگل با استفاده از بردکرامب رابطه بین صفحات یک وب سایت که در ساختار عمیق تری قرار دارند را پیگیری کرده و می تواند معماری وب سایت را بهتر درک کند. در واقع داده های ساختار یافته کمک بزرگی به موتورهای جستجو می کنند. این لینک ها که از طریق استفاده از کلمات کلیدی لینک شده ایجاد شده اند به صفحات مختلف وب سایت اشاره می کنند. در نتیجه می توان گفت یک لینک سازی زنجیره ای داخلی گسترده را با بردکرامب در سایت ایجاد کرده اید.
Rich Snippets In SERPs
گرچه استفاده از بردکرامب می تواند ناوبری را در سایت برای کاربر آسان کند، اما بردکرامب با اهداف بزرگتری طراحی شده است. گوگل وب سایت هایی که غنی هستند به این معنا که محتوای گسترده ای را ارائه می دهند، در نتایج جستجو نمایش می دهد. اما زمانی گوگل می تواند محتوای غنی را شناسایی کند که از بردکرامب در سایت استفاده شده باشد. زمانی که بردکرامب با داده های ساختار یافته مشخص مرتبط باشد، گوگل می تواند آنها را انتخاب کند و در نهایت در صفحات نتایج قرار دهد. دقت داشته باشید اگر بردکرامب را با داده ساختار یافته نتوانید تطابق دهید، به این معنا است که شما دستورالعمل گوگل را نقض کرده اید و این می تواند وب سایت شما را شامل جریمه کند. بنابراین تلاش کنید هر بردکرامب که در وب سایت قرار می دهید، برای کاربر اطلاعاتی را به همراه داشته باشد.
پیاده سازی بردکرامب می تواند یک راه ساده برای ارائه UX بهتر و بهبود سئو سایت باشد، اما در برخی از موارد بردکرامب می تواند به جای اینکه مفید واقع شود، برای وب سایت همراه با ضرر باشد. در ادامه چند اشتباه بردکرامب را که باید از آنها اجتناب کنید، توضیح خواهیم داد.
Breadcrumbs باید به راحتی توسط کاربر دیده شوند. فونت ها نباید خیلی بزرگ و نباید خیلی کوچک باشند. فونت کمی کوچک خوب است، اما اگر از فونت خیلی کوچک استفاده کنید، معمولاً کاربرانی که از تلفن همراه برای مرور وب سایت ها استفاده می کنند، به سختی می توانند بر روی کلمات بردکرامب کلیک کنند. همچنین اگر از فونت های خیلی بزرگ استفاده کنید، تعادل بصری صفحه به هم می ریزد و باعث سردرگمی کاربر در هنگام پیمایش سایت می شود.
علاوه بر این دقت داشته باشید، بهترین محل قرار دادن بردکرامب در قسمت بالای صفحه، بالای عنوان H1 است تا به راحتی توسط کاربر پیدا شود. از قرار دادن بردکرامب در سایر بخش ها خودداری کنید.
هرگز از بردکرامب به جای نوار ناوبری اصلی استفاده نکنید، نوار بردکرامب به عنوان یک مکمل شناخته می شود و نباید به عنوان جایگزینی برای سایر ویژگی های ناوبری استفاده شود.
ممکن است رایج ترین نوع بردکرامب نوع مکان باشد، اما می تواند بهترین انتخاب برای وب سایت شما نباشد. اگر ساختار سایت شما تو در تو است و صفحات در دسته های مختلفی قرار می گیرند، استفاده از این نوع بردکرامب می تواند برای وب سایت شما مناسب نباشد.
در وردپرس، بردکرامب یک عنصر ناوبری بسیار مفید هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. به راحتی به وب سایت شما اضافه می شود و می تواند در نهایت رتبه وب سایت شما را افزایش دهد. نحوه اضافه کردن بردکرامب به وب سایت می تواند از چندین مسیر باشد.
همانطور که اشاره شد، بردکرامب به عنوان یک کمک ناوبری برای وب سایت هایی در نظر گرفته می شود که دارای سلسله مراتب پیچیده و یا دسته بندی های متعدد هستند، اگر سایت شما ساده است، هیچ مزیت ارزشمندی را به وب سایت شما نمی دهد و حتی در برخی مواقع می تواند منجر به سردرگمی کاربر شود. در نتیجه سایت هایی که غنی از اطلاعات هستند باید از بردکرامب استفاده کنند. وب سایت های فروشگاهی از جمله آمازون و دیجی کالا به طور گسترده از بردکرامب استفاده می کنند.
Breadcrumbs کمک می کنند تا یک کاربر معماری سایت را درک کند و یافتن اطلاعات برای او آسان تر باشد. همانطور که کاربران بردکرامب را دوست دارند، گوگل نیز از بردکرامب استقبال می کند. بردکرامب ها راهی دیگر هستند که به گوگل این امکان را می دهند تا بتواند وب سایت شما را جستجو کند، به ساختار آن پی ببرد و در واقع از بردکرامب به عنوان فرصتی برای خزیدن در صفحات وب سایت شما استفاده می کند.
اگر سایت شما تنها چند صفحه دارد و هیچ سلسله مراتبی در وب سایت شما وجود ندارد، استفاده از بردکرامب مفید نخواهد بود. استفاده از این سناریو برای وب سایت شما غیر ضروری است و می تواند تا حدودی کاربر را گیج کند.
اگر می خواهید در وب سایت بردکرامب ایجاد کنید، چند نکته مهم کلیدی را باید در نظر داشته باشید.
بردکرامب می تواند یک تغییر ساده در وب سایت شما باشد، اما می تواند کمک کند تا در قسمت نتایج جستجو دیده شوید. گرچه برای SERP چندان قابل توجه نیست، اما برای کاربران و موتورهای جستجو مفید خواهد بود. تنها با چند کلیک ساده می توانید پیمایش را برای کاربر آسان تر و رتبه بالاتری را در SERP به دست آورید. بردکرامب فضای کمی را در صفحه اشغال می کند، بنابراین توصیه می شود وب سایت ها از این ویژگی در سایت خود استفاده کنند.
طراحی وب سایت با در نظر گرفتن سئو می تواند کاری بسیار سخت باشد. اگر بخواهید تمام جزئیات سئو را در وب سایت خود پیاده سازی کنید، بهترین مسیر استفاده از یک تیم حرفه ای طراحی سایت است. مجموعه دارکوب با سال ها فعالیت در این حوزه با جوانان، مهندسین و کارشناسان حرفه ای، همکاری طولانی مدت دارد. یک تیم حرفه ای و مجرب که طراحی و بهینه سازی سایت را از صفر تا صد با تضمین جذب ترافیک ارگانیک انجام می دهند. تنها کافیست به تیم حرفه ای دارکوب اعتماد کرده و در آینده ای نه چندان دور با افزایش فروش و بازدید سایت روبرو شوید.