طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، کدام اولویت دارد ؟

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری رابط های کاربری متنوعی اختراع شده اند از جمله تلفن های همراه هوشمند ؛تبلت ها ، رایانه های قابل حمل کوچک و … در این بین بسیاری از افراد کار با رایانه های رو میزی را کنار گذاشته و اغلب کارهای خود را با تلفن های هوشمند که قابلیت حمل و استفاده آسان را دارند انجام می دهند . به همین دلیل بسیاری از مدیران سایت ها تصمیم گرفتند که سایت های خود را برای دسترسی راحت تر کاربران تلفن های همراه هوشمند ، ریسپانسیو کنند .امروزه بیش از 80درصد از مردم جهان دارای تلفن های هوشمند یا smart هستند که بسیاری از کارهای روزانه خود را با آن انجام می دهند . همچنین اغلب صاحبان مشاغل تصمیم گرفتند تا برای کسب کار خود اپلیکیشن موبایلی طراحی نمایند در همین راستا سوال های زیادی ایجاد شد . اینکه سایت ها موفق تر هستند و یا اپلیکیشن ها ، کدام اولویت دارد.در این مقاله ما سعی داریم تا به بررسی این مهم بپردازیم.

طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، کدام اولویت دارد ؟

آشنایی با اپلیکیشن ها و موارد استفاده از آنها

در ابتدا باید به تعریف اپلیکیشن بپردازیم . Application یا نرم افزار برنامه هایی می باشند که بر دستگاه های هوشمند و رایانه ها نصب می گردند و قابلیت های مختلفی را به کاربران ارائه می دهند از جمله طراحی عکس ، ادیت و تدوین فیلم و … تنوع نرم افزارها بسیار زیاد می باشد . بعد از پیدایش تلفن های همراه برخی از افراد با تلاش های زیاد تلفن های همراه هوشمند را اختراع کردند . منظور از تلفن های هوشمند موبایل هایی می باشند که دارای سیستم عامل هستند . از این رو برنامه نویسان برای تلفن های هوشمند و دستگاه های قابل حمل هوشمند اپلیکیشن طراحی نمودند . در سال های اخیر برخی از صاحبان مشاغل دست به اقدام جالبی زدند و آن هم طراحی اپلیکیشن برای محصولات و خدماتشان بود . از جمله اپلیکیشن های خرید آنلاین و درخواست خودرو و… . کاربران برای استفاده از اپلیکیشن ها باید آنها را دانلود کنند . برای دانلود راه های مختلفی وجود دارد نرم افزارهایی وجود دارند را برای سیستم عامل های مختلف ایجاد شده اند تا از آنها اپلیکیشن های مورد نظر را بتوانند دانلود نمایند . مانند Appstor که شرکت اپل برای کاربران سیستم عامل ios ارائه داده است و یا Googleplay که شرکت گوگل برای کاربران سیستم عامل های اندروید نرم افزار ارائه می دهد . بسته به نوع سیستم عامل کاربران باید به این نرم افزارها برای دانلود اپلیکیشن خود مراجعه نمایند . البته دانلود برخی از برنامه ها رایگان نیست . همچنین امکان دارد گاهی این دو اپلیکیشن مذکور برای برخی از کشورها فیلتر شوند .

مزیت اپلیکیشن ها

پدید آمدن اپلیکیشن ها باعث سهولت بسیاری از کارها شده است تا جایی که بسیاری از کاربران محصولات مورد نیاز خود را از طریق آنها سفارش می دهند از سفارش غذا تا خرید محصول و خرید بلیط های مختلف بدین ترتیب کار برای بسیاری از مردم آسان شده است . پدید آمدن اپلیکیشن ها باعث صرفه جویی در وقت شده است . به صورتی که بسیاری از برای خرید کردن از اپلیکیشن های فروشگاه های آنلاین استفاده می کنند و برای خرید محصولی به فروشگاه و مغازه رجوع نمی کنند . اپلیکیشن ها علاوه بر اینکه برای کاربران مفید است برای صاحبان مشاغل نیز سودآور بوده است .بطوری که در برخی از حوزه های کسب و کار اپلیکشن ها تبدیل به برند شده اند . از طریق اپلیکیشن ها صاحبان مشاغل می توانند ارتباط بیشتری با مشتریان خود داشته باشند . تا حدودی هزینه تبلیغات برای آنها کاهش می یابد . بطور کلی وقتی اپلیکیشنی روی دستگاهی نصب باشد به طور ناخوداگاه کاربر از آن بازدید می کند . امروزه طراحی یک اپلیکیشن برای هر کسب و کاری جز الزامات شده است به همین دلیل تعداد اپلیکیشن ها رو به افزایش می باشد .برخی از افراد نیز به وسیله اپلیکیشن ها برای خود کسب و کار ایجاد کرده اند و می توان گفت درآمد بسیاری از آنها بیشتر از مشاغل طبیعی است.

طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، کدام اولویت دارد ؟

معایب اپلیکیشن

تمامی اپلیکیشن ها برای کاربران و صاحبان مشاغل بی عیب نیستند . همانطور که گفته شد برای دانلود اپلیکیشن ها باید به نرم افزارهای مربوطه رجوع کرد که محبوب ترین آنها گوگل پلی و اپ استور است متاسفانه در سال های اخیر شاهد این بودیم که این نرم افزارها خدمات خود را برای کشور ایران فیلتر کردند و کاربران فقط با استفاده از فیلترشکن می توانستند اپلیکیشن دلخواه خود را دانلود نمایند این عیب هم برای کاربر و هم برای کارفرا مشکل ایجاد می کند با توجه به اینکه درج اپلیکیشن در این نرم افزارها رایگان نیست ، صاحبان مشاغل مجبور هستند مبلغی را در این باره پرداخت کنند و لازمه آن داشتن حساب بانکی در خارج از ایران است . همچنین نرم افزارهای داخلی که اپلیکیشن ارائه می دهند رایگان نیستند و کارفرما باید به طور دوره ای مبلغی را پردخت نماید تا اپلیکیشنش توسط کاربران دانلود گردد . از سوی دیگر برخی از اپلیکیشن ها رایگان نیستند به معنای دیگر کاربر برای دانلود آنها باید مبلغی را بدهد و این مورد نیز برای بسیاری از کاربران بصرفه نمی باشد . مورد دیگر حجم اشغالی این اپلیکیشن ها در فضای رم تلفن های هوشمند است . بسیاری از اپلیکیشن های موبایلی حجم بالایی دارند و کاربران بعد از مدتی مجبور می شوند که اپلیکیشن مورد نظر را از تلفن خود پاک نمایند. همانطور که گفتیم تعداد اپلیکیشن ها در حال افزایش می باشد به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به اپلیکیشن های مختلف اعتماد نکرده و کار خود را به شیوه ای دیگر انجام دهند . در بالا گفتیم که تلفن های هوشمن از سیستم عامل های مختلفی تشکیل شده اند نظیر اندروید و ios و ویندوز به همین دلیل صاحبان مشاغل مجبور هستند برای همه سیستم عامل ها نسخه های مرتبط را ارائه دهند این کار هزینه زیادی دارد از یک سو هزینه ثبت آنها در در نرم افزارهای ارائه دهنده اپلیکیشن و سوی دیگر هزینه طراحی آنها است . مورد آخر بروزرسانی اپلیکیشن ها است در صورتی که تغییراتی در نرم افزارها ایجاد شود کاربران مجبور هستند که نرم افزار خود را بروزرسانی کنند در آخر مدیریت یک اپلیکیشن برای صاحب آن تا حدودی دشوار می باشد و اگر شخصی دانشی در این باره نداشته باش مجبور است آموزش مختلفی را دریافت کند

سایت اولویت دارد یا نرم افزار ؟

با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که داشتن سایت اولویت بیشتری نسبت به اپلیکیشن دارد . این جمله به این معنا نیست که یکی از آنها کافی است بعبارتی دیگر برای شروع کار بهتر است ابتدا یک سایت برای کسب و کار خود داشته باشید سپس بعد از شناخته شدن برای محصولات و خدمات خود اپلیکیشن طراحی نمایید . بسیاری از افراد برای آنکه بدنبال خدمات یا محصولاتی باشند در موتور های جست و جو به دنبال هدف خود می باشند پس در اینجا داشتن سایت می تواند بسیار مفید و حیاتی است در صورتی که بر سایت خود سئو انجام داده باشید و در صفحه نخست گوگل باشد بدون شک کاربر به سایت شما رجوع خواهد کرد . اما اگر فقط برای خود اپلیکیشن داشته باشید بسیاری از کاربران از وجود آن بی اطلاع خواهند بود مگر اینکه تبلیغات گسترده انجام دهید که لازمه آن داشتن سرمایه زیاد است . اما شما می توانید با حداقل سرمایه برای خود سایتی داشته باشید و در آن به تبلیغ اپلیکیشن تان بپردازید . پس تا اینجا دریافتیم که داشتن سایت می تواند نوعی تبلیغ برای اپلیکیشن شما باشد . مورد بعدی این می باشد که بسیاری از افراد به اپلیکیشن ها اعتماد ندارد چون در مرجع خاصی ثبت نشده اند اما اگر سایت شما در جایگاه مناسب و صفحه اول گوگل باشد اطمینان آنها بیشتر خواهد بود . بروزرسانی سایت ها و درج مطالب جدید در سایت ها بدون دغدغه انجام میگیرد اما در بروز رسانی نرم افزارها یا تصحیح یک اشتباه شما مجبور هستید که به کاربر خود اعلام نمایید تا اپلیکیشن را بروزرسانی نماید که بسیاری از کاربران این کار را انجام نمی دهند .

طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، کدام اولویت دارد ؟

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده داشتن یک سایت در ابتدا برای هر شغلی لازم است . هزینه طراحی یک سایت و بهینه سازی آن در مقابل طراحی اپلیکیشن و قرار دادن آن در نرم افزارهای دانلود اپلیکیشن کمتر می باشد برای انکه کاربران از اپلیکیشن شما با خبر شوند شما مجبور به تبلیغات مختلف هستید . پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا برای حوزه کاری خود سایت طراحی نمایید سپس با بهینه سازی آن را به صفحه اول گوگل بیاورید سپس اپلیکیشن طراحی نمایید و با تبلیغ آن در سایت خود کاربران را با روش های مختلف و استفاده از ترفند های CTA ترغیب به دانلود نمایید . و در آخر هم در سایت و هم در اپلیکیشن فعالیت نمایید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته