
سئوی محلی داره کم کم به یکی از اجزای ضروری تمام شرکتهایی تبدیل میشه که هدفشون کسب موفقیت طولانی مدت در همه موتورهای جستجوست.گزارش های دقیقی که در زمینه بازاریابی دیجیتال منتشر شدند نشون میدن اگه شرکتی میخواد روی موتورهای جستجو رتبه بهتری بگیره یا شرکتهایی که کار سئو انجام میدن باید به سئوی محلی بیشتر از قبل اهمیت بدن.
اگه شما تازه با سئوی محلی آشنا شدید، من چند روز پیش مقاله ای در مورد معنی سئوی محلی نوشتم که میتونید از لینک “سئوی محلی” مطالعه کنید.
تو این مقاله علاوه بر اینکه باز هم مروری بر معنای سئوی محلی داریم، در مورد نحوه استفاده از اون و هدایت کاربرهای گوگل و موتورهای جستجو به سایت خودتون (به صورت برون-صفحه و درون-صفحه) توضیحات بیشتری میدم.
لیست مطالب
طی چند سال اخیر سئوی محلی رشد چشم گیری داشته، بالاخص رشد استفاده از گوشی های هوشمند و بیشتر شدن سرعت اینترنت خیلی تو این قضیه مؤثر بوده. اما حالا سئوی محلی چی هست؟ سئوی محلی شباهت خیلی زیادی به سئوی طبیعی داره و ممکنه بعضی ها اونها رو با هم اشتباه بگیرن ولی در واقع دو چیز کاملا متفاوتند.
سئوی محلی بر اساس موقعیت مکانی فرد سرچ کننده نتایج رو ارائه میکنه. مثلا اگه من همین الآن روی لپتاپم سرچ کنم “یه رستوران خوب”، گوگل سعی میکنه رستورانهایی رو بهم معرفی کنه که به موقعیت مکانی فعلی من نزدیک ترند.
6 سال پیش گفتند 40% از عبارتهایی که از گوشی های موبایل سرچ شدند، هدفشون این بود که تو محله خودشون چیزی رو پیدا کنند. دو سال بعد از اون گزارشی روی سایت Fresh Egg منتشر شد که میگفت از هر 5 نفر چهارتاشون برای بدست آوردن اطلاعات محلی از گوشی های هوشمندشون سرچ انجام میدن. در نتیجه این سرچ ها، 2 سوم این افراد مستقیما اقدام کردند (مثلا تماس گرفتند یا روی دکمه درخواست برای اقدام کلیک کردند) و یک سوم خرید انجام دادند.
گوگل هم اخیرا گفته یک سوم از عبارتهایی که تو امریکا از موبایل سرچ میشه محلی هستند و 87% از مردم همون موقع که میخوان جایی برن، در موردش سرچ میکنند. به علاوه 95% از کاربران موبایل روی گوشی هاشون در مورد اطلاعات محل سرچ میکنند و اولین کاربرد سرچ های روی گوشی شده پیدا کردن یا تماس گرفتن با یه شرکت.
برای اینکه گوگل و موتورهای جستجوی دیگه بتونن از بین داده های وسیعی که دارند، مرتبط ترین اطلاعات رو به کاربرشون ارائه بدن باید نتایج رو بر اساس موقعیت مکانی اونها انتخاب کنند.
امروزه بیشتر مشتریان برای پیدا کردن نزدیک ترین فروشگاه، رستوران، کلینیک یا هر نوع خدماتی، ابتدا به سراغ اینترنت میروند. این رفتار مصرف کننده باعث شده است سئو محلی (Local SEO) به یکی از مهم ترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود.
طبق آمارها:
این آمار به خوبی نشان میدهد که بی توجهی به سئو محلی میتواند به معنی از دست دادن بخش بزرگی از مشتریان بالقوه باشد.
سئو محلی یعنی بهینه سازی وبسایت و حضور آنلاین کسب و کار برای نمایش در نتایج جستجوی کاربران اطراف شما.
این اعداد نشان میدهند که بازاریابی سئو محلی میتواند مستقیماً به فروش بیشتر و جذب مشتریان محلی منجر شود.
یکی از بهترین روشها برای انجام سئو محلی، ثبت کسب و کار در گوگل مپ (Google Maps) است. طبق آمار، پروفایل های کسب و کار در گوگل (Google Business Profile) که بیش از ۱۰۰ تصویر دارند، تا ۱۰۶۵٪ کلیک بیشتری دریافت میکنند.
این یعنی کاربران به کسب و کارهایی که در نقشه گوگل فعال تر و کامل تر هستند، اعتماد بیشتری میکنند. در ایران نیز علاوه بر گوگل مپ، سرویسهایی مثل اسنپ و تپسی با امکان ثبت مکان کسب و کار و تبلیغات، به رشد بازاریابی محلی کمک کردهاند.
به این روشها بازاریابی نقشه گفته میشود؛ یعنی استفاده از نقشههای آنلاین برای معرفی کسب و کار و جذب مشتری.
امروزه مشتریان به صورت ترکیبی خرید می کنند. طبق تحقیقات، ۵۶٪ افراد در سراسر جهان هم به صورت آنلاین و هم از فروشگاه های محلی خرید میکنند.
بنابراین یک استراتژی موفق باید شامل:
برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی محلی جایگاه بهتری داشته باشید، این اقدامات ضروری است:
برای اینکه وب سایتتونو برای سرچ محلی مناسب کنید، این نکات توصیه میشن:
حتما اسم برندتون، کلیدواژه مورد نظرتون که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و موقعیت مکانی تونو در عنوان صفحه بیارید. باید طوری باشه که کاربر برای مشاهده این اطلاعات نیازی به باز کردن صفحه یا خوندن توصیفات متا نداشته باشه. هدف اینه که هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو بهینه سازی انجام بشه.
مثلا اگه شرکت طراحی سایت دارید، حتما عبارت “شرکت طراحی وب سایت” رو بیارید.
مثلا اگه رستوران ایتالیایی دارید، به جای اینکه تو قسمت category یا طبقه کاری، restaurant رو انتخاب کنید، بهتره که گزینه Italian Restaurant رو انتخاب کنید.
برای اینکه کارتونو بهتر به مشتریها معرفی کنید از فیلم، عکس و صوت های قوی استفاده کنید.
در هر سایت و هر جای اینترنت که اسم، آدرس و شماره تماس شرکتتون وجود داره، باید همه یکسان باشند. این یکی از فاکتورهای رتبه گیری در سئوی محلی است. اگه این اطلاعات روی سایتهای معتبرتر و مرتبط با طبقه کاری خودتون باشند امتیاز بیشتری دارند، مثل لینکها.
این اطلاعات (اسم، آدرس و شماره تلفن که بهشون جمعا NAP هم میگن) یکی از نشونه های مهم مربوط شدن شرکت شما به یه مکان خاصند. وقتی شرکتتون به کمک NAP صحیح، به اون مکان تعلق پیدا کرد، بهتر در نتایج سرچ محلی ارائه میشه و بیشتر دیده میشه.
نظراتی که مشتریها در مورد شرکتها میدن مهمترین فاکتور سئوی محلی به حساب میان تا حدی که با اهمیت لینک گرفتن در سئوی طبیعی برابری میکنن.
نظراتی که کاربرهای سایتهای دیگه – مثلا روی سایتهایی که برای معرفی مشاغل ایجاد شده اند – در مورد شما مینویسند هم مهمند. از مشتریهاتون بخواهید روی اون سایتها هم براتون نظر بذارن تا شانس موفقیتتون افزایش پیدا کنه (البته قطعا به شرطی این کارو بکنید که مطمئن باشید نظرشون نسبت به کار شما مثبته، وگرنه اگه کسی بنویسه “کارشون افتضاحه” سئوی سایتتون اگه بدتر نشه بهتر نمیشه!).
اگه چند تا شعبه با آدرسهای مختلف دارید، حتما جزئیات تماس رو درست وارد کنید تا مشتریها بتونن نزدیکترین شعبه رو به خودشون پیدا کنند و رتبه خودتون هم اینطوری بیشتر میشه.
علاوه بر این کارها باید صفحات روی وب سایتتون هم بهینه کنید تا در سرچ محلی بهتر دیده بشن. برای این کار باید سئوی محلی درون-صفحه انجام بدید که در ادامه در موردش توضیح میدم.
وقتی میخواهید صفحات محلی وب سایتتونو بهینه کنید باید آدرس رو در اون صفحه بنویسید و توی محتوا و تگ عنوان صفحه هم اون مکان رو قید کنید. دقت کنید آدرسی که روی صفحاتت درون سایت خودتون و روی سایتهای دیگه مینویسید همه باید دقیقا یکسان باشند. مثلا اگه یه جا از همت آدرس میدید، یه جای دیگه از سمت حکیم نگید. یا اگه خیابونتون به دو تا اسم معروفه باید همه جا با یک اسم مشابه آدرس بدید.
تو تگ عنوان صفحه (title tag ) اسم برند، کلیدواژه ای که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و محله تونو هم بگید. همین ها رو در توصیفات متای صفحه (meta description ) هم بیارید.
اگه فقط یه آدرس دارید میتونید در فوتر سایت هم بنویسیدش.
اگه در صفحه “تماس با ما” یا صفحات محلی سایتتون یه نقشه بذارید میتونه به رتبه سئوی محلی تون کمک کنه و کاربرها محل دقیق شرکتتونو از روی نقشه به راحتی پیدا کنند.
پیشنهاد میکنم برای سئوی بهتر وب سایتتون سایر مقالات دارکوب رو هم مطالعه بفرمایید و در صورتی که کمک نیاز داشتید یا میخواستید سئوی سایتتونو به یک نفر متخصص بسپرید و رتبه اول گوگل رو از آن خودتون کنید با دارکوب تماس بگیرید.
با توجه به اینکه بخش بزرگی از جستجوهای روزانه گوگل دارای هدف محلی هستند و میزان تبدیل این جستجوها بسیار بالاست، سرمایه گذاری روی سئو محلی و بازاریابی محلی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای هر کسب و کار است.
اگر میخواهید فروش خود را افزایش دهید و مشتریان بیشتری را از اطراف محل کار یا فروشگاهتان جذب کنید، باید همین امروز روی بازاریابی سئو محلی و بازاریابی نقشه سرمایه گذاری کنید.