گوگل اعلام کرده است که محتوا یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی است. اما چه چیزی باعث می شود که محتوا از دیدگاه سئو SEO خوب باشد؟
این مقاله خطوطی را مشخص می کند که چه چیزی باعث کیفیت بالای سئوی محتوا می شود. و مطالب غیر مرتبط چه تاثیر منفی ایی بر وب سایت می گذارند.
درست همانطور که چرخ ها بدون موتور برای شما چیزی جز پدال نمی گذارند، محتوا بدون استراتژی سئو نمی تواند در بازار دیجیتال بقا داشته باشد. و درست مثل چرخ بدون موتور، سئو بدون محتوا یک خودرو براق است اما از جایش تکان نمی خورد.
اما منظور از محتوا چیست؟ قطعا منظور هر نوع محتوایی نمی باشد. متاسفانه موتورهای جستجو چک لیستی برای “محتوای با کیفیت بالا” ارائه نمی دهند و احتمالا هرگز این کار را نخواهند کرد. این بدان معناست که تنها با مطالعه نتایج جستجو، Google Analytics و فاکتور ها مختلف می توان نتیجه گیری کرد که چه نوع محتوایی از نظر موتورهای جستجو با کیفیت و سازگار با سئو شناخته می شود.
لیست مطالب
قبل از اینکه به این بپردازم که چه مطالبی برای سئوی وب سایت مناسب است بهتر است این سوال را بپرسیم: چه مطلبی به سئوی وب سایت آسیب می زند؟ مطالب غیر مرتبط با وب سایت.
شاید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی را شنیده اید. بسیاری از متخصصان سئو می دانند که استفاده بیش از حد و نا بجا کمی به سئوی یک وب سایت نمی کند (حتی شاید تاثیر منفی نیز داشته باشد). اما هنوز هم این روش استفاده می شود. با این تصور غلط که گوگل تنها بر روی کلمات کلیدی به عنوان یک سیگنال توجه دارد. موتورهای جستجو به تقلید از زبان انسانی نزدیک تر می شوند، به این معنی است که نه تنها صفحات وب سایت شما باید به لحاظ استراتژیک بهینه سازی شوند، بلکه سئو نیاز به یک هدف دارد تا بتواند با تولید ارزش به کاربران خدمت رسانی کند.
وقتی مطالب وب سایت خود را می خوانید این سوال ها را از خود بپرسید:
محتوای طبیعی تر و مرتبط تر، باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می شود. برای مثال تصور کنید که وب سایت شما خدماتی در ارتباط با حیوانات خانگی می دهد. این خدمات شامل وسایل بازی حیوانات، وسایل شستشو و نظافت و غیره می باشد. شما می بایست مطالب وب سایت خود را در این دامنه نگه دارید. اما فرض کنید که شما بخواهید یک آهنگ جدید یا عکس جنجالی را به سایت خود اضافه کنید، تنها به این دلیل که فکر می کنید این کار باعث می شود موتورهای جستجو افراد بیشتری را به سایت شما هدایت کند. اما اشتباه فکر می کنید! شما با این کار تنها خود را در معرض جریمه گوگل قرار می دهید. گوگل با الگوریتم ها خود مرتبط بودن مطالب مندرج شده در سایت شما را با کلید واژه ها و عناوین می سنجد. علاوه بر آن با بالا رفتن ترافیک در یک بخش از سایت شما که مطالب آن مرتبط نیست این مسئله را شناسایی کرده و تنها در طول چند هفته رتبه وب سایت شما سقوط می کند. پس این جمله را به یاد داشته باشید: در پی تولید ارزش باشید. به جای کپی کردن، محتوای جذاب، مرتبط و اورجینال برای وب سایت خود تهیه کنید. اگر امکان آن را ندارید از یک تهیه کننده محتوا که خیلی هم گران نیستند سود ببرید.
حال این سوال: از کجا شروع کنم و چه مطالبی در وب سایت خود قرار دهم؟
هنوز بسیاری از بازاریابان محتوا در انتظار پایان مرحله ایجاد محتوا برای اضافه کردن سئو به عنوان یک ابزار تبلیغاتی هستند. آنها سعی می کنند ابتدا محتوای تولید شده را بررسی کنند تا پس از آن چند کلمه کلیدی و پیوند را به آن اضافه کنند.
اما یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر باید با تحقیق درباره کلمات کلیدی و انگیزه کاربر شروع شود. هنگامی که شما می دانید چه عبارتی را مخاطبان شما برای جستجو استفاده می کنند و آنها به دنبال چه محتوایی می گردند، آنوقت شما می توانید یک استراتژی محتوا طراحی کنید که به سوالات خاص کاربر پاسخ دهد تا آنها را از این طریق به سایت شما انتقال دهد.
یک محتوای با کیفیت بالا:
یک تجربه کاربری UX خوب به معنای یک سئو خوب است. هنگامی که کاربران با وب سایت خوب ارتباط می گیرند، محتوای بیشتری مصرف می کنند، و آن را به اشتراک می گذارند. از ساختار کلی تا جزئیات طراحی، اطمینان حاصل کنید که محتوا را خوب ارائه می دهید.
بسیاری فلسفه ها در مورد ویژگی هایی محتوای “خوب” یا “چسبنده” یا “رهبری تفکر” وجود دارند. همه آنها ملاحظات ارزشمندی هستند و هر قطعه محتوا باید حداقل چندین مورد را پوشش دهد:
زمانیکه در حال طراحی محتوا هستید، مخاطبان خود را در ذهن نگه دارید: شما برای مردم نوشتید، بنابراین موتورهای جستجو نیز می توانند درک کنند – نه برعکس.
محتوای با کیفیت بالا:
آیا شما در یک محتوای خوب چیزی ناراحت کننده یا خطا های گرامری یا تایپی مشاهده می کنید؟ البته که نه. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که در حال حاضر گرامر یک المان رتبه بندی باشد، اما این عامل تاثیر گذار در اعتبار مطلب و تجربه کاربر است.
علاوه بر این، نقل قول از منابع و لینک دادن به مراجع دیگر روش خوبی است، و برای سئو مفید می باشد. آن لینک ها به موتورهای جستجو نشان می دهد که شما حرفه ایی بوده و همچنین با جمعیت مناسبی مرتبط هستید.
محتوای با کیفیت بالا:
مطمئنا شما با استفاده از کلیدواژه ها و تحقیق درباره هدف و انگیزه کاربر شروع کردید. البته موضوع درباره اینکه چه کلمات کلیدی ایی را در محتوای خود وارد کنید نیست. بلکه موضوع بر سر این است که این کلمات چگونه استفاده شده اند.
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مضر می باشد. استفاده بیش از حد از یک کلمه به خودی خود جالب نیست. اما امروز دیگر این نوع کاربرد اگر با جریمه گوگل همراه نباشد حداقل نا کارآمد است. همچنین درست است که گوگل در مورد کلمات کلیدی بسیار فهمیم و زرنگ است. با این حال، هیچکدام از اینها به این معنی نیست که کلمات کلیدی “مرده” هستند. فقط به این معنی است که سئو باید از آنها بهتر استفاده کند.
(همچنین لازم به ذکر است که کاربران هم به دنبال کلمات کلیدی هستند. البته گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا عبارات رایج و یا هم معنی را شناسایی کند، اما هنگامی که یک کاربر یک کلمه کلیدی را تایپ می کند، یعنی به دنبال یک کلمه خاص را در SERP جستجو می کند.)
محتوای با کیفیت بالا:
سئوی فنی بحثی جدا از سئوی محتوا است. اکثر فاکتورهای فنی سئو، مسائل مربوط به سایت هستند که نیاز به بررسی دارند و مهمترین این مسائل قبل از شروع به تلاش برای بهینه سازی محتوا، باید حل شوند.
با وجود این، چندین نظر فنی مربوط به محتوا وجود دارد و که من نمی توانم آنها را نادیده بگیرم:
حالا فکر می کنم اطلاعات لازم را برای تهیه محتوا دارید. تنها باید شروع کنید. بخوانید، بنویسید و از تجربه و نظر دیگران استفاده کنید. طولی نمی کشه که شما هم می توانید مطالب مفیدی را هم برای کاربران و هم برای سئوی وب سایت خود بنویسید.