الگوریتم های موتور جستجو

نوشته شده توسط دارکوب

موتورهای جستجو اکنون بخشی از زندگی روزمره ما هستند، برای انجام تحقیقات درسی و دانشگاهی گرفته تا خرید جنس و یا هدیه یا یافتن نزدیکترین کافی شاپ و رستوران، همگی را در اینترنت با موتورهای جستجو پیدا می کنیم.

مردم روز به روز بیشتر به موتورهای جستجو برای دریافت پاسخ سوالات روزمره خود وابسته می شوند. اما چه چیزی موتورهای جستجو را اینقدر مهم کرده است؟ چرا به نتایج نمایش داده شده آن، اعتماد می کنیم؟ روند کاری آنها به چه صورت است و چه تأثیری بر روی استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار ها خواهد داشت؟

اهمیت نحوه عملکرد موتورهای جستجو

درک اینکه چگونه موتورهای جستجو محتوا را پیدا، فهرست و رتبه بندی می کنند به شما کمک می کند تا سایت خود را در نتایج جستجوی ارگانیک برای کلمات کلیدی مرتبط و محبوب بهینه سازی کنید که کلیک ها و ترافیک ارگانیک بیشتری به محتوای سایت خود دریافت خواهید کرد.

موتورهای جستجو اساساً به عنوان فیلتری برای انبوه اطلاعات موجود در اینترنت عمل می کنند. آنها به کاربران این امکان را می دهند که به سرعت و به آسانی اطلاعاتی را بیابند که مورد علاقه آنها بوده و یا ارزش واقعی دارند، بدون نیاز به گشت و گذار در صفحات وب بی ربط.

برای به دست آوردن و حفظ سهم کاربران در جستجوهای آنلاین، موتورهای جستجو باید مطمئن شوند که نتایج مرتبط با جستجوهای کاربران خود را ارائه می دهند.

موتورهای جستجو اهمیت دارند زیرا به طور فزاینده ای اطلاعات مربوط به مارک ها، محصولات و خدماتی را که مشتریان به صورت آنلاین به آنها دسترسی دارند، تعیین می کنند. نمایش لینک سایتتان در گوگل، یاهو و MSN اکنون به اندازه حضور قوی در رسانه های چاپی، یا یک برنامه بازاریابی سنتی، یک ضرورت بازاریابی است.

همانطور که مصرف کنندگان و سازمان ها به شدت به موتورهای جستجو برای یافتن کالاها، خدمات و تامین کنندگان مورد نیاز خود متکی می شوند، اهمیت موتورهای جستجو برای کسب و کارهای مدرن افزایش می یابد.

محبوب ترین موتور جستجو کدام است؟

به طور قطع می توان به گوگل اشاره کرد که 92 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. گوگل موتور جستجویی است که اکثر کارشناسان سئو و صاحبان سایت به آن اهمیت می دهند زیرا این پتانسیل را دارد که ترافیک بیشتری را نسبت به هر موتور جستجوی دیگری به سمت خود ارسال کند.

گوگل به قدری محبوب شده است که کلمه Google به عنوان یک فعل در فرهنگ لغات زبان انگلیسی وارد شده است.

الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده است که به گوگل امکان می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا کند، رتبه بندی کند و برگرداند.

به طور دقیق، کل سیستم رتبه بندی از الگوریتم های متعددی تشکیل شده است که عوامل مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می گیرند.

تعریف موتورهای جستجو

موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که محتوای وب را مطابق با درخواست جستجوی کاربر پیدا و رتبه بندی می کنند و آن در لیستی نمایش می دهند.

هر موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • فهرست جستجو ( Search Index) که یک کتابخانه دیجیتالی اطلاعات در مورد صفحات وب است.
  • الگوریتم های جستجو برنامه های (Search algorithm(s)) رایانه ای که نتایج تطبیق را از فهرست جستجو رتبه بندی می کنند.

موتورهای جستجو دو نوع نتایج جستجو دارند:

  • نتایج ارگانیک (Organic Result). شما نمی توانید برای حضور در بین آنها مستقیماً هزینه کنید.
  • نتایج پرداخت شده (Paid Result). برای حضور در بین این نوع نتایج می توانید هزینه کنید. (آگهی دهید)

موتورهای جستجو و بازاریابی محتوایی

دیجیتال ماکتینگ دنیایی است از اصطلاحات و تعاریف مختلف. از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی بازاریابی محتوا است. هدف استراتژی های بازاریابی محتوایی، به جای هدایت صریح ترافیک به سایت شما از طریق موتورهای جستجو، ایجاد نام تجاری، اطلاع رسانی به مخاطبان و افزودن ارزش برای مشتریان بالقوه با استفاده از انواع استراتژی های محتوا است.

بازاریابی محتوای موفق مستلزم شناخت عمیق انگیزه‌ها و نکات مشتری بالقوه شما و همچنین نحوه کمک کسب و کار شما از طریق محتوا است. بازاریابی محتوایی موفق می تواند منبع ثابتی از ترافیک به سایت شما باشد و در طول زمان به گسترش مخاطبان شما کمک کند. با این حال، این هدف اصلی آن نیست. هدف بازاریابی محتوا در نهایت متمایز کردن برند شما و ایجاد تأثیرات ماندگار در بازار شما با افزودن ارزش در مراحل متعدد در طی سفر خریدار است.

تعریف الگوریتم جستجو

الگوریتم جستجو مجموعه عظیمی از الگوریتم های دیگر است که هر کدام هدف و وظیفه خاص خود را دارند. درک ساختار الگوریتم و استراتژی آن نه تنها برای درک اینکه چرا استراتژی آن مفید است، بلکه هدف اینکه چگونه و چه کاری انجام می دهند، بسیار مهم است.

در علم کامپیوتر، الگوریتم فرایند یا مجموعه ای از قوانینی است که باید در محاسبات یا سایر عملیات های حل مسئله، به ویژه توسط کامپیوتر انجام شود.

موتورهای جستجو با خزیدن یا پیمایش در وب با استفاده از ربات هایی به نام عنکبوت (Spider) کار می کنند. این خزنده های وب به طور موثر پیوندها را از صفحه ای به صفحه دیگر دنبال می کنند تا محتوای جدیدی را برای افزودن به فهرست جستجو پیدا کنند. هنگامی که از یک موتور جستجو استفاده می کنید، نتایج مرتبط از فهرست استخراج شده و با استفاده از یک الگوریتم رتبه بندی می شوند.

الگوریتم موتور جستجو یک الگوریتم وسیع و گسترده است که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ برای تعیین اهمیت یک صفحه وب استفاده می شود. بیش از صد و پنجاه میلیون سایت فعال در اینترنت وجود دارد. بدون موتورهای جستجو، هیچ راهی برای تعیین اینکه کدام یک از این سایت ها ارزش وقت کاربران را دارند و کدام سایت ها صرفاً هرزنامه هستند، وجود نخواهد داشت.

موتورهای جستجو داده های قابل توجهی را جمع آوری می کنند، که به آنها اجازه می دهد فوراً تشخیص دهند که آیا یک سایت اسپم است یا مرتبط با نیاز کاربر. سایت های مرتبط با کلمه سرچ شده، رتبه های بالایی در موتورهای جستجو دریافت می کنند و سایت های اسپم یا نامربوط می توانند رتبه های بسیار پایینی دریافت کنند.

تفاوت در الگوریتم های موتورهای جستجو

هر موتور جستجو از یک الگوریتم خاص استفاده می کند و هیچ دو موتور جستجویی دقیقاً از فرمول یکسانی برای تعیین رتبه یک صفحه استفاده نمی کنند. با این حال، چندین مورد وجود دارد که همه موتورهای جستجو هنگام پیمایش یک صفحه وب به دنبال آن هستند.

کلمات کلیدی محتوای شما نقش برجسته ای در رتبه بندی صفحه وب شما دارند. الگوریتم موتورهای جستجو صفحه شما را به دنبال کلمات کلیدی پیمایش می کند و فراوانی یا چگالی (تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی و پراکندگی) آنها را اندازه گیری می کند.

الگوریتم ها محل قرارگیری کلمات کلیدی در محتوا و اینکه آیا کلمات کلیدی مرتبط با بقیه محتوای شما هستند را اندازه گیری می کنند. به طور کلی، محتوای دارای کلمات کلیدی در عنوان و متن مقدمه بهتر از محتوایی است که در آن مکان ها کلمات کلیدی ندارد.

کلمات کلیدی مهم هستند، اما استفاده مکرر از کلمات کلیدی به عنوان سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود و موتورهای جستجو با آن مخالفت می کنند. به عنوان یک قاعده، کلمات کلیدی که اغلب، اما به طور طبیعی، در محتوای یک سایت ظاهر می شوند، به سایت اجازه می دهند تا از رتبه بندی صفحه مناسبی برخوردار شود.

گوگل، بینگ و یاهو همگی دارای فاکتورهای مجزایی هستند که بر الگوریتم های موتورهای جستجو نیز تأثیر می گذارد. با این حال، هیچ کس نمی تواند دقیقاً به شما بگوید که این فاکتورها چیست زیرا الگوریتم های موتورهای جستجو یک راز بسیار محافظت شده هستند!

به یاد داشته باشید که صفحه شما می تواند در یک موتور جستجو نسبت به موتور جستجوی دیگر رتبه متفاوتی داشته باشد. این دلیل متفاوت بودن الگوریتم ها و فاکتورهای ارزیابی آنها است. برای پیچیده تر کردن الگوریتم های موتورهای جستجو و جلوگیری از سوءاستفاده، الگوریتم ها دائماً در حال تغییر هستند.

این بدان معنی است که حتی اگر صفحات شما برای مدت زمان زیادی خوب کار می کنند، باید مطمئن شوید که محتوا و کلمات کلیدی شما مرتبط و به روز هستند.

علاوه بر ارتباط کلمه کلیدی و عوامل منحصر به فرد هر موتور جستجو، الگوریتم های موتورهای جستجو عوامل خارجی از جمله اندازه گیری میزان کلیک و نرخ کلیک را برای تعیین اهمیت کلی صفحه نیز در نظر می گیرند. این اطلاعات برای موتورهای جستجو ارزشمند است زیرا اندازه گیری های کلیک بالا و نرخ کلیک معمولاً نشان دهنده یک سایت از نظر کاربر مفید است. سایت هایی که فاقد این فاکتورها هستند معمولاً در موتورهای جستجو رتبه خوبی ندارند.

ویژگی سایت بهینه شده از نظر موتور جستجو

دو راه اصلی برای اطمینان از اینکه یک سایت در یک مکان برگزیده در موتورهای جستجوی اصلی برای عبارات کلیدی مرتبط ظاهر می شود وجود دارد: جستجوی پولی که به عنوان پرداخت به ازای کلیک یا PPC شناخته می شود و بهینه سازی موتور جستجوی ارگانیک یا سئو (SEO).

از بین این دو، سئوی ارگانیک بهترین نتایج بلندمدت و بازگشت سرمایه بهینه را به همراه دارد.

هنگامی که در حال تولید محتوا به صورت سئو شده برای سایت خود هستید، مطمئن شوید که از کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط استفاده می شود. صرف زمان برای اطمینان از قوی و قابل اعتماد بودن محتوای شما کمک می کند تا در رتبه بندی موتورهای جستجو جایگاه مناسبی داشته باشد.

از زمان ظهور گوگل تا به امروز بهینه سازی سایت یکی از مهترین فاکتور ها در استراتژی بازایابی اینترنتی سایت ها بوده است. سئو تکنیکال سایت که اجرای روش هایی است که برای بهبود عملکرد سایت طراحی شده اند و به محتوای سایت مربوط نمی شود. استفاده از طراحی واکنش گرا (Responsive)، زمان بارگذاری سایت و مثال هایی از این قبیل که به بهینه سازی کمک می کند.

سئو داخلی فرایندی است برای اطمینان از مرتبط بودن محتوای سایت شما و ارائه یک تجربه کاربری عالی برای بازدیدکنندگان سایت. قرار دادن کلمات کلیدی مناسب یکی از اصلی ترین ها در این زمینه است.

سئو خارجی نیز فرایند افزایش رتبه سایت در موتور های جستجو از طریق فعالیت هایی که خارج از سایت انجام می شود، است که الگوریتم های موتور جستجو به آنها علاقه زیادی دارند.

شاخص موتور جستجو

موتورهای جستجو با خزیدن (Crawling) صدها میلیارد صفحه با استفاده از خزنده های وب (Spider) خود کار می کنند. این خزنده های وب معمولاً به عنوان ربات های موتور جستجو یا عنکبوت ها شناخته می شوند. یک موتور جستجو با دانلود صفحات وب و دنبال کردن پیوندهای موجود در این صفحات در وب حرکت می کند تا صفحات جدیدی را که در دسترس قرار گرفته اند را کشف کند.

صفحات وب که توسط موتور جستجو کشف شده اند به ساختار داده ای به نام شاخص (Index) اضافه می شوند.

این فهرست شامل تمام URL های کشف شده به همراه تعدادی سیگنال کلیدی مرتبط در مورد محتوای هر URL است . از جمله آن می توان به کلمات کلیدی کشف شده در محتوای صفحه و اینکه صفحه چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

نوع محتوایی که پیمایش می شود که به استفاده از ریزداده ای به نام Schama اشاره دارد. چه چیزی در صفحه گنجانده شده است؟

تازگی صفحه که نشان می دهد چند وقت پیش محتوا به روز شده است؟

تعامل کاربر و اینکه چگونه افراد با صفحه تعامل دارند؟

هدف یک الگوریتم موتور جستجو

هدف الگوریتم موتور جستجو ارائه مجموعه ای مرتبط از نتایج جستجوی با کیفیت بالا است که در سریع ترین زمان ممکن به پرسش کاربر پاسخ دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر کاربران بیش از پنج لینک اول درصفحه نتایج جستجو یا SERP کلیک نمی‌کنند و یک چهارم کاربران فقط روی نتیجه جستجوی منتخب کلیک می‌کنند. ‌سایت‌هایی که به این موقعیت‌ها دست می‌یابند معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مرتبط‌ترین عبارت‌های جستجو را ارائه دهند و تجربه کاربری بهینه را با سریع‌ترین زمان بارگذاری ممکن به نمایش بگذارند.

وقتی جستجو انجام می شود چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که یک درخواست جستجو توسط کاربر وارد موتور جستجو می شود، تمام صفحاتی که مرتبط تلقی می شوند از فهرست جدا شده و از یک الگوریتم برای رتبه بندی سلسله مراتبی صفحات مربوطه در مجموعه ای از نتایج نمایش داده می شود.

الگوریتم های مورد استفاده برای رتبه بندی مرتبط ترین نتایج برای هر موتور جستجو متفاوت است. به عنوان مثال، صفحه ای که برای یک عبارت جستجو در گوگل رتبه بالایی دارد ممکن است برای همان پرس و جو درBing رتبه بالایی نداشته باشد.

علاوه بر پرس و جو، موتورهای جستجو از داده های مرتبط دیگری برای برگرداندن نتایج استفاده می کنند، از جمله:

مکان: برخی از عبارت های جستجو به مکان وابسته هستند، به عنوان مثال کافه های نزدیک من یا رستوران های اطراف محل کار

زبان: در صورتی که قابل شناسایی باشد، موتورهای جستجو نتایج را به زبان کاربر برمی گردانند.

تاریخچه جستجوی قبلی: موتورهای جستجو نتایج متفاوتی را برای یک پرس و جو بسته به آنچه کاربر قبلاً جستجو کرده است، نشان می دهند.

دستگاه: مجموعه متفاوتی از نتایج ممکن است بر اساس دستگاهی که درخواست از آن انجام شده است، بازگردانده شود.

چگونه موتورهای جستجو فهرست خود را ایجاد می کنند؟

موتورهای جستجو بر اساس مراحل زیر فرایند ایجاد فهرست خود را انجام می دهند.

  • URL ها
  • خزیدن (Crawling)
  • پردازش و ارائه (Processing & rendering)
  • نمایه سازی (Indexing)

فرآیندی که توضیح داده می شود به طور خاص برای Google اعمال می شود، اما احتمالاً برای سایر موتورهای جستجوی وب مانند Bing بسیار مشابه است. انواع دیگری از موتورهای جستجو مانند آمازون، یوتیوب و ویکی پدیا وجود دارند که فقط نتایج را از سایت خود نشان می دهند.

مرحله 1: URL ها

همه چیز با یک لیست شناخته شده از URL ها شروع می شود. الگوریتم گوگل اینها را از طریق فرآیندهای مختلف کشف می کند، اما سه مورد از رایج ترین آنها عبارتند از

بک لینک ها (Backlink): گوگل در حال حاضر فهرستی حاوی تریلیون ها صفحه وب دارد. اگر شخصی پیوندی به یکی از صفحات شما از یکی از آن صفحات وب اضافه کند، می تواند آن را از آنجا پیدا کند. درنتیجه بک لینک سازی در تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقشه سایت (Sitemap): نقشه سایت تمام صفحات مهم سایت شما را فهرست می کند. اگر نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید، ممکن است به آنها کمک کند تا سایت شما را سریعتر کشف و پیمایش کنند.

مرحله 2: خزیدن یا پیمایش (Crawling)

پیمایش جایی است که یک ربات کامپیوتری به نام spider (به عنوان مثال Googlebot) صفحات کشف شده را بازدید و دانلود می کند.

توجه به این نکته مهم است که گوگل همیشه صفحات را به ترتیبی که آنها را کشف می کند پیمایش نمی کند.

گوگل URL ها را برای پیمایش بر اساس چند عامل در صف قرار می دهد، از جمله:

رتبه صفحه URL

هر چند وقت یکبار URL تغییر می کند

جدید است یا خیر

این نکته مهم است زیرا به این معنی است که موتورهای جستجو ممکن است برخی از صفحات شما را قبل از دیگران بخزند و فهرست کنند. اگر سایت بزرگی دارید، ممکن است مدتی طول بکشد تا موتورهای جستجو به طور کامل آن را پیمایش کنند.

مرحله 3: پردازش (Processing)

پردازش روندی است که گوگل برای درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحات پیمایش شده طی می کند. هیچ کس خارج از گوگل همه جزئیات این فرآیند را نمی داند، اما بخش های مهم برای درک ما استخراج لینک ها و ذخیره محتوا برای ایندکس شدن است. گوگل باید صفحات را رندر کند تا به طور کامل آنها را پردازش کند.

مرحله 4. نمایه سازی (Indexing)

نمایه سازی جایی است که اطلاعات پردازش شده از صفحات پیمایش شده به یک پایگاه داده بزرگ به نام فهرست جستجو اضافه می شود. این فهرست اساساً یک کتابخانه دیجیتالی از تریلیون ها صفحه وب است که نتایج جستجوی گوگل از آنجا آمده است.

 

وقتی یک پرس و جو را در یک موتور جستجو تایپ می کنید، شما در حال جستجوی فهرست صفحات وب موتور جستجو هستید. اگر یک صفحه وب در فهرست جستجو نباشد، کاربران آن را پیدا نخواهند کرد. به همین دلیل ایندکس شدن سایت شما در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ بسیار مهم است.

درک نقاط قوت و ضعف فعلی به شما این امکان را فراهم می کند که یک برنامه دقیق بازاریابی دیجیتالی متناسب با نیازهای فعلی کسب و کارتان ایجاد کنید.

مهم نیست که کدام استراتژی دیجیتال مارکتینگ را انتخاب می کنید، محتوای با کیفیت بالا کاملا ضروری است. ایجاد و انتشار محتوا به زمان نیاز دارد شرکت دارکوب با برنامه‌های بازاریابی مهندسی شده و با تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های بازاریابی محتوایی و بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا دهید و به رشد کسب‌ و کارتان کمک کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته