تاثیر متا دیسکریپشن در سئو

نوشته شده توسط دارکوب

برچسب گذاری (Tagging) زمانی که به درستی انجام شود می تواند به سئو، شخصی سازی و UX کمک کند.

تگ (Tag) یک کلمه کلیدی یا اصطلاحی است که به یک اطلاعات اختصاص داده می شود تا به توصیف آن کمک کند و مکان یابی آن را آسان کند.

برچسب گذاری یک نوآوری اینترنتی پیشگامانه نیست، بلکه یک مفهوم مهم از وب مدرن است.

در آغاز وب 2.0، زمانی که نشانک گذاری اجتماعی (Hashtag)، اشتراک گذاری تصویر و سایت های رسانه های اجتماعی به اوج محبوبیت خود رسید، برچسب گذاری اهمیت پیدا کرد.

افراد بیشتری شروع به آپلود حجم وسیعی از اطلاعات در اینترنت کردند. راه حلی برای سازماندهی آن لازم بود.

مهم است که گفته شود برخی از وب سایت های پربازدید در اینترنت از برچسب گذاری استفاده می کنند.

متا تگ (Meta Tag) چیست؟

متا تگ ها تکه هایی از متن هستند که محتوای صفحه را توصیف می کنند. متا تگ ها در خود صفحه ظاهر نمی شوند، بلکه فقط در کد منبع صفحه درج می شوند. متا تگ ها اساساً توصیفگرهای محتوایی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند بفهمند صفحه وب درباره چیست.

متا تگ ها فقط در کد HTML وجود دارند و معمولاً در بخش بالایی صفحه (Header) قرار می گیرند و بنابراین فقط برای موتورهای جستجو قابل مشاهده هستند. “متا” مخفف “متاداده” (Meta Data) است، که نوع داده ای است که این برچسب ها ارائه می دهند، داده های مربوط به محتوای صفحه سایت. این نوع از تگ های HTML جزو اولین مواردی هستند که در آموزش سئو به آن پرداخته می شود.

مدت ها پیش، درج کلمه کلیدی در توضیحات متای URL، یکی از فاکتورهای رتبه بندی سئو بود. امروزه کیفیت و ارتباط محتوای توضیحات نقش بسیار مهم تری در بهینه سازی سایت دارد. اگر به خوبی پیاده سازی شود، توضیحات متا با کیفیت بالا می تواند ترافیک و CTR (نرخ کلیک) را افزایش دهد، زیرا یک لینک مرتبط، کاربر را تشویق می کند تا روی نتیجه جستجو کلیک کند.

بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از متا تگ های HTML است، یک جزء حیاتی برای موفقیت سئو. استفاده از متا تگ های مناسب به روش صحیح تماماً مربوط به برقراری ارتباط با موتورهای جستجو است:

صفحه شما در مورد چیست

چگونه آن را بخوانیم.

چه کسی باید آن را ببیند.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید مرور کنیم که کدام متا تگ ها برای سئو بسیار مهم هستند و چگونه از آنها به خوبی استفاده کنیم.

انواع متا تگ

چهار نوع اصلی متا تگ وجود دارد که رایج تر هستند. برخی از آنها به اندازه گذشته مفید نیستند. مابقی ارزش استفاده منظم را دارند و به احتمال زیاد با اطلاع دادن به Google و سایر موتور های جستجو در این زمینه که شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه می دهید، ترافیک شما را افزایش می دهند. (بیش از چهار نوع متا تگ وجود دارد، اما برخی از آنها کمتر رایج هستند یا به بازاریابی اینترنتی مرتبط نیستند).

Meta Keywords Attribute : مجموعه ای از کلمات کلیدی که به نظر شما مربوط به صفحه مورد نظر است.

Title Tag: این متنی است که در SERP و در بالای مرورگر خود خواهید دید. موتورهای جستجو این متن را به عنوان “عنوان” صفحه شما می بینند.

Meta Description Attribute : توضیح مختصری از صفحه.

Meta Robots Attribute : نشانه ای برای کاووشگر های موتورهای جستجو در مورد اینکه آنها باید با صفحه چه کاری انجام دهند.

توضیحات متا (Meta Description) چیست؟

توضیحات متا یک تگ HTML است که برای توصیف محتوای یک صفحه وب استفاده می شود. این توضیحات در زیر عنوان و URL صفحه شما که در نتایج موتور جستجو ظاهر می شود نشان داده می شود.

این تگ، جزئیات کمی در مورد صفحه شما ارائه می دهد و به کاربران کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا از صفحه شما بازدید کنند یا خیر.

اگرچه توضیحات متا یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، اما همچنان می تواند به موفقیت شما در جستجو کمک کند. اگر توضیحات متای شما مرتبط و جذاب باشد، کاربران بیشتری بر روی لینک شما (Snippet) کلیک می کنند و در نهایت، گوگل ممکن است در نظر بگیرد که رتبه بهتری به شما بدهد.

البته گوگل این حق را برای خود محفوظ می دارد که توضیحات متا شما را بازنویسی کند. در واقع، اغلب اتفاق می افتد، اکثر توضیحات متا که در SERP می بینید توسط گوگل و نه توسط صاحبان وب سایت ایجاد شده اند. بنابراین، گوگل در واقع به شما لطف می کند. توضیحات متای مختلفی را به کاربران مختلف نشان می دهد و ارتباط لینک های جستجوی شما را بهبود می بخشد.

توضیحات متا خود یک عامل رتبه بندی نیست. اما برای هر کسی که سعی در افزایش کلیک و فیلتر کردن صفحه نتایج جستجو مربوط به برند خود را دارد، این یک فرصت منحصر به فرد است.

توضیحات بزرگترین بخش یک صفحه SERP (صفحه نتایج جستجو) را اشغال می کند و از جستجوگران دعوت می کند تا با مطالعه توضیحات واضح و جامع مربوط به لینک، روی سایت شما کلیک کنند.

توضیحات بر تعداد کلیک هایی که دریافت می کنید تأثیر می گذارد، و همچنین ممکن است CTR را بهبود بخشد و نرخ پرش را کاهش دهد، اگر محتوای صفحات واقعاً به محتوای منتشر شده نزدیک باشد می تواند تأثیرات مثبت فراوانی بر روی سئو سایت داشته باشد. به همین دلیل است که توضیحات باید همانقدر واقع بینانه باشد که ترغیب کننده است و به طور مشخص محتوا را منعکس کند.

اگر توضیحات شما حاوی کلمات کلیدی باشد که یک جستجوگر در جست و جوی خود استفاده کرده است، در SERP به صورت پررنگ (Bold) ظاهر می شوند. این موضوع کمک زیادی به شما می کند که از سایر نتایج جدا شوید و به جستجوگر اطلاع دهید که دقیقاً چه چیزی را در صفحه شما پیدا خواهد کرد.

هیچ اجباری برای قرار دادن هر کلمه کلیدی که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید در توضیحات متا وجود ندارد، و نیازی واقعی به آن وجود ندارد، در عوض، چند جمله منسجم را بنویسید که در مورد اصل محتوای صفحه خود صحبت کنید، همراه با چند کلمه کلیدی.

چرا توضیحات متا مهم هستند؟

برخی می گویند که موتورهای جستجو برای تگ های HTML بیش از حد هوشمند شده اند. آنها می گویند موتورهای جستجو برای درک محتوای ما به کمک نیاز ندارند. این موضوع نمی تواند به طور کامل صحیح باشد.

اگرچه هوش مصنوعی در درک محتوا جهش هایی داشته است، اما هنوز کامل نیست. هنوز حاشیه خطای قابل توجهی وجود دارد و ما هنوز به تگ های HTML نیاز داریم تا مطمئن شویم که تمام محتوای ما آنطور که باید تفسیر می شود.

کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای ما تنها عملکرد تگ های HTML نیست. آنها تجربه کاربری (User Experience) را هم بهبود می بخشند، نتایج جستجوی حرفه ای ایجاد می کنند، مشکلات محتوای تکراری را حل می کنند و از قوانین کاووشگرهای موتورهای جستجو را پیروی می کنند.

از آنجایی که توضیحات متا با عنوان و URL شما در صفحات نتایج ظاهر می شوند، این قدرت را دارند که به نرخ کلیک نتایج شما کمک کنند یا به آن آسیب بزنند. اگر به اشتباه انجام شود، برچسب گذاری در واقع می تواند تأثیرات معکوس بر تلاش های SEO شما داشته باشد.

در صفحه نتیجه جستجو، توضیحات متا، بیشترین سهم را دارند. تگ های توضیحات متا می توانند تأثیر قابل توجهی بر تلاش های بهینه سازی موتور جستجوی سایت شما داشته باشند.

توضیحات متا شما به عنوان “متن تبلیغاتی ارگانیک” عمل می کند. این بدان معناست که وقتی تبلیغ شما برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می شود، گوگل و سایر موتورها اغلب توضیحات متا را به عنوان خلاصه ای از صفحه نشان می دهند. این باعث می شود توضیحات متا به اندازه متن آگهی مهم باشد.

توضیحات متای قانع کننده این قدرت را دارد که نرخ کلیک نتایج جستجوی ارگانیک شما را نیز افزایش دهد. که نتیجه آن این است که تعداد بیشتری از افرادی که صفحه شما را در نتایج جستجو می بینند، در واقع روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت شما می شوند. این به معنای ترافیک بیشتر برای شماست، حتی اگر رتبه شما ثابت بماند!

دو متا تگ وجود دارد که برای فرآیند بهینه سازی موتور جستجو اهمیت دارند. اما به قدری از آنها سوء استفاده می شود که می توانید آنها را تکنیک سئو کلاه سیاه بنامید. این متا تگ ها Meta Description و Meta Keywords هستند. بنابراین باید اصولی حتما در هنگام استفاده از این تگ ها، رعایت شود. گزینه مناسب این است که آموزش سئو ببینید و آن ها را به کار ببرید. در این راه بهتر است از مشاوره سئو شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو استفاده کنید. شرکت دارکوب با ارائه به روز ترین تکنیک ها درباره سئو محتوا و تولید محتوای حرفه ای می تواند در این راه همراه شما باشد.

سئو کلاه سفید تکنیکی است که توسط افراد خوب کسب و کار SEO استفاده می شود. کارهایی که باید در مورد سئو وب سایت خود انجام دهید. فقط مطمئن شوید که عاقلانه اجرا می شود. یک سئو کار می داند که چگونه متا تگ ها را برای موتورهای جستجو بهینه کند.

از سوی دیگر آموزش دیجیتال مارکتینگ و دوره سئو به شما کمک می کند تا دانشی در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل رقابتی در یک صفحه وب به دست آورید، بتواتید تولید محتوا را به صورت حرفه ای انجام دهید. یک رویکرد محکم برای دستیابی به ایجاد یک رابطه سازنده و موفق با مشتری، روابط تأثیرگذار و همکاری ایجاد کنید و داده ها را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید کدام یک از محتوای تولید شده بیشترین اشتراک را دارند، گزارش نهایی یافته ها و توصیه های خود را برای سئو ایجاد کنید و توصیه های خود را به مشتری خود ارائه دهید.

با شرکت در دوره های تخصصی سئو در آموزشگاه دارکوب با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور، می توانید به این مهم دست یابید.

با این حال، استفاده نادرست از META Tags توسط سئو کلاه سیاه آن را به یک تکنیک غیر ضروری تبدیل نمی کند. در واقع اگرچه اهمیت متا تگ ها و متا داده ها قابل بحث است، اما مطمئناً اهمیت دارد. این موضوع را نادیده نگیرید.

نحوه نوشتن توضیحات متا

از آنجایی که نرخ کلیک روی SERP ها به عنوان یک فاکتور بالقوه رتبه بندی در نظر گرفته می شود، بهترین راه برای اینکه توضیحات متا خود را مطابق سئو تهیه کنید، نوشتن آنها با هدف دریافت کلیک بیشتر است.

به نتایج جستجوی خود مانند یک آگهی سنتی در روزنامه یا مجله فکر کنید. تبلیغات چاپی کلاسیک از عناوین و برچسب ها استفاده می کرد تا فرد را به تماس با شماره تلفن یا مراجعه به آدرسی برای خرید محصول در فروشگاه ترغیب کند.

با نتایج جستجوی شما، عنوان صفحه شما، متا دیسکریپشن عنوان شما و URL آدرس شما نمایش داده می شود. از آنجایی که توضیحات متا اساساً یک تگ شاده برای یک صفحه وب است، باید آن را با زبان گویایی بنویسید که باعث شود افراد بخواهند روی نتیجه شما کلیک کنند.

  • طول توضیحات متا

هیچ محدودیت فنی در طول توضیحات متا وجود ندارد، اما گوگل به طور کلی فقط 160 کاراکتر اول (حدود 1 یا 2 جمله) را در نتایج شما نشان می دهد. آن را هر چقدر که می خواهید طولانی کنید، اما مطمئن شوید که کلمات کلیدی و سایر اطلاعات مهم شما در ابتدا ذکر شده است.

اما مراقب باشید که از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید، توضیحات خود را فقط ترکیبی از کلمات کلیدی مورد نظر خود درج نکنید.

از یک فراخوان چشم نواز، ترغیب کاربر برای انجام کاری، پیشنهاد منحصربه فردی ارائه دهید، یا نکات اضافی در مورد آنچه که جستجو شده است نمایش دهید.

  • کلمات کلیدی توضیحات متا

فضای بیشتری در توضیحات متا وجود دارد، بنابراین استفاده از بیش از یک کلمه کلیدی مشکلی ندارد. بهترین روش فعلی استفاده از مشتقات کلمات کلیدی است که در عنوان قرار داده اید.

حتی با وجود اینکه می توانید از کلمات کلیدی بیشتری در توضیحات استفاده کنید، توصیه می شود از دو یا سه کلمه بیشتر استفاده نکنید. آن را طبیعی نگه دارید!

عبارت کلیدی تاکید بر عبارت جستجویی است که می خواهید صفحه را با آن رتبه بندی کنید. وقتی افراد از این اصطلاح استفاده می کنند، شما می خواهید صفحه شما را پیدا کنند. شما عبارت کلیدی خود را بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی انتخاب می کنید. به طور خلاصه، پس از انجام تحقیقات خود، باید به ترکیبی از کلماتی برسید که اکثریت مخاطبان شما به احتمال زیاد به دنبال آن هستند.

  • بدون علامت نقل قول در توضیحات متا

هنگامی که از علامت های نقل قول (کوتیشن و دابل کوتیشن) در توضیحات متا استفاده می کنید، گوگل این متن را هنگام نمایش در SERP در علامت نقل قول قرار می دهد. بنابراین، بهتر است تمام کاراکترهای غیر الفبایی و عددی را از توضیحات متا خود حذف کنید.

  • خوانا و واضح بنویسید

این موضوع بسیار ضروری است. پر کردن توضیحات متا با کلمات کلیدی چندان روند شایسته ای نیست و به جستجوگر کمکی نمی کند زیرا آنها تصور می کنند لینک شما منجر به مشاهده یک وب سایت هرزنامه می شود. اطمینان حاصل کنید که توضیحات شما مانند یک جمله عادی نوشته شده و توسط انسان خوانده می شود.

  • آن را همچون متن تبلیغات در نظر بگیرید

با توضیحات متا به گونه ای رفتار کنید که گویی تبلیغی برای صفحه وب شما است. آن را تا حد امکان متقاعد کننده و مرتبط نگه دارید. توضیحات باید با محتوای صفحه مطابقت داشته باشد، اما باید آن را تا حد امکان جذاب کنید.

  • توضیحات متا را تکرار نکنید

مانند تگ های عنوان، توضیحات متا باید برای هر صفحه متفاوت نوشته شود. ممکن است گوگل شما را به دلیل کپی انبوه توضیحات متا جریمه کند.

  • مطمئن شوید که با محتوای صفحه مطابقت دارد

این موضوع بسیار مهم است. گوگل متوجه خواهد شد که آیا از توضیحات متا برای فریب بازدیدکنندگان برای کلیک کردن بر روی نتیجه خود استفاده می کنید یا خیر. اگر این کار را انجام دهید، آنها حتی ممکن است شما را جریمه کنند. اما علاوه بر آن، توضیحات گمراه کننده احتمالاً نرخ پرش شما را نیز افزایش می دهد. که همچنین باعث کاهش اعتماد مردم به سایت شما می شود. فقط به همین دلیل ایده جالبی نخواهد بود. به همین دلیل است که به طور جدی آن را در نظر بگیرید که توضیحات متا با محتوای صفحه مطابقت داشته باشد.

تگ Meta Description و وردپرس

افزونه های سئو وردپرس که اغلب رایگان هستند، با اضافه کردن آنها  از ناحیه مدیریت وردپرس برای هر پست و صفحه در وب سایت خود روند تگ نویسی را بسیار آسان می کند. ابتدا باید افزونه مورد نظر را نصب و فعال کنید. برای جزئیات بیشتر، راهنمای نصب مرحله ای آنها را مطالعه کنید.

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مستلزم اجرای تکنیک های مختلف در ابعاد گسترده یا رعایت نکات کوچک خلاصه می شود. توضیحات متا ممکن است عنصر کوچکی در این راه به نظر برسند، اما برای بازدیدکنندگان انسانی و ربات های موتور جستجو بسیار ارزشمند هستند.

تنظیم متا توضیحات در وردپرس در واقع یک کار ساده است. این دو مرحله (و کمی کار بهینه سازی) تمام چیزی است که لازم است:

هنگام ایجاد پست یا صفحات، توضیحات متا منحصر به فرد را اضافه کنید.

توضیحات متا کلی برای سایت و انواع محتوای خود ایجاد کنید.

 

متا دیسکریپشن ممکن است مستقیماً در رتبه بندی صفحات وب شما توسط گوگل نقش نداشته باشند، اما مطمئناً به ترغیب افراد برای کلیک کردن روی پیوندهای شما کمک می کنند. بنابراین هنگام بهینه سازی سئو سایت شما باید توضیحات متا را در اولویت قرار دهید.

اما این بدان معنا نیست که شما باید تمام وقت خود را صرف بهینه سازی توضیحات متا کنید. چیزی که گوگل واقعا می خواهد این است که شما زمان بیشتری را صرف تولید محتوای هوشمندانه و با کیفیت کنید. بنابراین تا زمانی که محتوای شما برای کاربران مفید باشد و حاوی اطلاعاتی باشد که با عبارات جستجو شده مطابقت دارد، صفحات شما رتبه خوبی در جستجو خواهند داشت.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته