استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نوشته شده توسط راضیه محمودی فرد

به وسیله استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک برنامه مطلوب و عالی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید در این مقاله با ما همراه باشید تا با گام‌های استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تعریف مزایای آن بیش‌تر آشنا شوید.

تعریف استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به هرگونه برنامه‌ریزی و اجرا طبق برنامه در حوزه فعالیت‌های دیجیتال از جمله بازاریابی دیجیتال، سئو و بهینه سازی سایت، بستن کمپین‌های تبلیغاتی استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌گویند به عبارتی یک برنامه یکپارچه، کارآمد و هوشمندانه است که به منظور محقق شدن اهداف کسب و کار با استفاده از ابزارهای موجود در فضای آنلاین تهیه و تدوین می‌گردد و از طریق کانال‌های بازاریابی اینترنتی، به اجرا در می‌آید. به بیان ساده تر، مجموعه اقداماتی که به شما کمک می کند تا با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به اهداف تعیین شده در کسب و کار خود برسید را استراتژی دیجیتال مارکتینگ می گویند.

 

مزایا و اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  1. به کار شما نظم می‌دهد و روند کار شما را مشخص می‌کند.
  2. یک رویکرد استراتژیک کمک می‌کند که برند شما دیده شود.
  3. اهداف بازاریابی و فروش را در یک راستا قرار می‌دهد، علمی و مبتنی بر تحقیقات است.
  4. مهم ترین قسمت یک استراتژی در زمینه دیجیتال مارکتینگ، مانیتور کردن رقبا، نرخ تبدیل و نرخ ROI است.
  5. این استراتژی در ایجاد کالاها و خدمات با بیشترین پتانسیل سود کمک می‌کند.
  6. استراتژی بازاریابی در کشف مناطق تحت‌تاثیر رشد سازمانی کمک می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد یک طرح سازمانی برای تامین نیازهای مشتری می‌شود.
  7. استراتژی کمک می‌کند تا قیمت مناسب برای کالاها و خدمات سازمان بر‌اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط تحقیقات بازار تنظیم شود.
  8.  استراتژی هماهنگی مؤثر مؤسسات را تضمین می‌کند.
  9. به سازمان کمک می‌کند تا با استفاده بهینه از منابع خود، پیام فروش را به بازار هدف ارائه دهد.
  10. یک استراتژی بازاریابی، بودجه تبلیغاتی را از قبل تدوین می‌کند و همچنین روشی را برای مشخص‌کردن دامنه طرح ایجاد می‌کند، بدین معنا که این استراتژی درآمد حاصل از طرح تبلیغاتی را تعیین می‌کند.

 

شرح گام های تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام اول: تعین اهداف تجاری و بازاریابی

برای تدوین بهترین استراتژی بازاریابی اینترنتی باید اهداف مشخصی را در نظر گرفت شما نمی توانید یک استراتژی ایجاد کنید بدون اینکه بدانید می خواهید به چه چیزی برسید. شما باید خصوصیات دقیق مشتریان ، محصولات قابل فروش به آن ها ،نحوه فروش و… را نیز تعیین کنید.
باید مدت زمان رسیدن به اهداف را تعیین کنید وقتی اهداف را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود مشخص کردید، باید بدانید که تا چه میزان به آن هدف رسیده اید. اهدافی را تعیین کنید که دست یافتنی هستند و با آنچه شما در تلاش برای دستیابی به آن هستید، مرتبط باشد. اهداف پیشنهادی در تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی در زیر آورده شده‌اند.

⦁ اهداف ایجاد مشتری.
⦁ اهداف بازاریابی محتوایی.
⦁ اهداف سئو و بهینه سازی سایت.
⦁ اهداف جذب مشتری.
⦁ اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی.
⦁ اهداف وفاداری مشتری.

 

گام دوم: ایجاد پرسونای مشتری

پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چه‌کسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و درواقع ویژگی‌های مشتری هدف خود را حدس بزنید. از طریق پرسونای مشتری می‌توانیم نیازها، خواسته‌ها و رفتارهای وی را بهتر پیش بینی کنیم و در نهایت، عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم.
شما باید مخاطب محصولات و خدمات خود را مشخص کنید. هر چه تصویر شفاف‌تری از طرف مقابل در ذهن داشته باشیم، بیش‌تر می‌توانیم محتوا، محصول، فرایندها و مدل کسب و کار خود را با نیازها و خواسته‌های او تطبیق دهیم و رضایت او را بهتر تأمین کنیم. پرسونا به شما امکان می‌دهد بازاریابی را برای اقشار مختلف مخاطبان‌تان شخصی‌سازی و سفارشی سازی کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید به جای ارسال یک ایمیل برای همه افراد در پایگاه داده خود، آنها را بر اساس شخصیت خریدار تقسیم بندی کنید و پیام های خود را مطابق با آنچه در مورد افراد مختلف می‌دانید تنظیم کنید. این اطلاعات باید به حدی باشند که برای هر دسته از مشتریان خود یک تبلیغ و یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد طراحی و اجرا کنید تا بهترین اثربخشی را داشته باشید.

  • از استراتژی بازاریابی هدفمند استفاده کنید؛ بازاریابی هدفمند، نوعی از بازاریابی برای مدلی از مشتریان ایده‌آل است که اطلاعات آن ها بر اساس جمعیت، سن، نژاد، وب‌ سایت‌ها و شبکه های اجتماعی مورد علاقه، وبلاگ‌ ها یا کانال‌ های ویدیویی که مورد استفاده قرار می دهند و سایر اطلاعات مشابه، مورد بررسی قرار می گیرد. شرکت‌ ها از این اطلاعات برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده و پیام‌ های بازاریابی را به افراد مناسب در مکان و زمانی که به احتمال زیاد آن پیام ها را می‌بینند، ارائه می‌کنند.

 

گام سوم: درک مسائل و مشکلات مشتریان

شما باید بفهمید که مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند و چرا محصول یا خدمات شما آن‌ها را به خود جلب کرده است. به کدام گروه سنی تعلق دارند؟ کمی تحقیق می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز را کشف و شناسایی کنید. Google Analytics یک رسانه عالی برای انجام تحقیقات شما است. علاوه بر این می‌توانید آنچه را که از نظر اجتماعی و فرهنگی برای مخاطبانتان اهمیت دارد درک کنید. وقتی این موارد را به دست آوردید، شروع به ایده‌پردازی حرکت‌های بازاریابی برای شما راحت‌تر خواهد بود.

 

گام چهارم: انتخاب کانال‌های مناسب برای بازاریابی

پس از این‌که اهداف بازاریابی اینترنتی و مخاطب خود را مشخص کردید باید روش‌های بازاریابی خود را تعیین کنید. باید روش‌هایی را انتخاب کنید که سبب دستیابی شما به مخاطب هدف می‌شود. در این بین باید ببینید که مخاطب شما بیش‌تر با چه روش‌هایی با شما در تعامل خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها به محض شروع کارشان در تمام شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند در حالی که نمی‌توانند همه را با هم مدیریت کنند. این کار اشتباهی است. محدود ولی پرقدرت شروع کنیم.

  • برای رسانه‌ی فردی خود برنامه‌ریزی کنید؛ رسانه فردی هر دارایی دیجیتالی است که مخصوص به برند شماست؛ مانند وب ‌سایت برند، اکانت اینستاگرامی که در اختیار دارید، بلاگی که در آن می‌نویسید و هر ابزار دیجیتال دیگری که به آن دسترسی دارید.
  • برنامه ریزی برای رسانه های اکتسابی؛ ممکن است این رسانه کارهای مربوط به روابط عمومی شما باشد، محتوایی باشد که شما در بلاگ خود منتشر کرده‌اید و چندین بار به اشتراک گذاشته شده است یا تجربه‌ی رضایت‌بخش یک مشتری باشد. رسانه‌ی اکتسابی تصدیقی است که شما با استفاده از این روش‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به دست آورده‌اید.
  • برنامه ریزی برای رسانه های پرداختی؛ رسانه‌های پرداختی آن دسته از رسانه‌ها هستند که شما در ازای دیده شدن در آن‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. این دسته شامل ابزارهایی مثل گوگل ادز، پست‌های اسپانسردار در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها، تبلیغات تلویزیونی یا هر وسیله‌ی دیگری است که با این سیستم کار کند. برخی از مهم ترین و معتبرترین استراتژی های موجود در این زمینه عبارتند از: (استراتژی های موجود در زمینه ی طراحی وب سایت، استراتژی بهینه سازی موتور جستجو -(SEO)، استراتژی بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا Content Marketing، هدایت و کنترل ذهنی مخاطبان از طریق محتوا، بازاریابی کمپینی Campaign Marketing، فروشگاه های اینترنتی، بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) Email Marketing).
  • کانال‌های دیجیتال مارکتینگی که در اختیار دارید را ارزیابی کنید؛ باید بدانید چه کانال‌هایی برای دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارید. هر کانالی در اختیار دارید را در یک spreadsheet جمع‌آوری کنید. حالا یک نمای کلی از رسانه‌هایی که در دسترس شماست پیش روی خود دارید. این رسانه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. رسانه‌های فردی، اکتسابی و پولی که در زیر توضیح مختصری از آن‌ها را می‌خوانیم.
  • استراتژی بازاریابی اینترنتی چند وجهی را به کار بگیرید؛ منظور از چند وجهی این است که فقط یک مسیر را برای تبلیغات استفاده نکنید. در زمان های مختلف با توجه به موضوع کسب و کارتان و اهداف آنها، استراتژی های تبلیغاتی را تغییر دهید یا میزان تبلیغات در بخش های مختلف را در فواصلی که میدانید کم و زیاد کنید.

 

گام پنجم بودجه خود را تعیین کنید

هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی دیجیتال، لازم است بدانید که چقدر می‌توانید هزینه کنید و چه منابعی برای تبلیغات خود در اختیار دارید. چیزی که مسلم است شما نمی‌خواهید استراتژی دیجیتال مارکتینگ تنظیم کنید که فراتر از توان شما باشد. هر روش بودجه مشخصی داشته و باید در آن محدوده هزینه ای اقدام به انجام تبلیغات، بهینه سازی سایت و… کرد اگر تنها یک دید کلی از میزان بودجه بازاریابی خود دارید، ممکن است در یک تاکتیک بازاریابی دیجیتال بیش از حد سرمایه گذاری کنید.

 

گام ششم اینفلوئنسرهای حوزه خود را شناسایی

یک تاثیر گذار شبکه اجتماعی کسی است که بر رفتار مخاطبان خود تاثیر می گذارد و راه نفوذ آن از طریق شبکه های اجتماعی است. تاثیرگذاری این افراد متفاوت است و هیچ کدام شبیه یکدیگر عمل نمی کننداین افراد می توانند محتوای تازه ای متناسب با استراتژی های سازمان تان تولید کنند یا محتوای تولیدی از سوی شما را در شبکه های خود پست کنن.

 

گام هفتم رقبای خود را بشناسید

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این استراتژی دیجیتال مارکتینگ این است که سعی کنید رقبای خود را بشناسید و مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آن‌ها رقبای نزدیک و یا دور هستند. شناختن رقبا را دست کم نگیرید و آن را یک کمک بزرگ در این استراتژی بدانید.

 

گام هشتم استراتژی های فعلی بازاریابی آنلاین خود را آنالیز کنید

هر زمان کسی درباره کسب و کار شما تعریف و تمجیدی کند که برای آن هزینه نکرده اید، این یک رسانه دریافتی است برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود باید رسانه های کسب شده فعلی خود را بررسی کنید تا ببینید چه تعداد نقد ، جایزه و مقاله برای کسب و کار خود دارید. با بررسی این ناحیه، می‌توان متوجه نقاط ضعف و قدرت تجارت خود شده و در جهت حفظ یا بهبود آن تلاش کرد.
رسانه‌های متعلق به خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید آیا آنها برای کسب و کار شما کار می کنند یا خیر. آیا مردم در پروفایل شبکه های اجتماعی شما مشغول هستند؟ وبلاگ های شما را می خوانند؟ یا به عنوان مثال مدت زیادی را در سایت شما می گذرانند؟ بنابراین بسیار مهم است که رسانه‌های متعلق به خود را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج بدست امده را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ به کار گیرید.
رسانه‌های پولی، همانطور که از نامش پیداست، رسانه ای است که برای تبلیغ کسب و کار خود هزینه می کنید.
رسانه های پولی خود مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را آنالیز کنید تا بهترین نتایج را دریافت کنید.

 

سایر نکات برای داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال

  •  اعتبار خود را حفظ کنید. سعی کنید به هیچ بخشی از کار خود بی‌اعتنا نباشید. از شبکه‌های اجتماعی متناسب با کاربردشان استفاده کنید و روی تبلیغات متمرکز شوید.
  •  کمپین خود را از چند جهت مورد حمله قرار دهید! بهتر است ابتدا خودتان به خودتان حمله کنید تا جلوی حملۀ دیگران را بعد از انتشار کمپین بگیرید. همه‌ي جوانب کمپین را بسنجید. مراقب باشید مشکلی وجود نداشته باشد.
  • بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید. متناسب با پولتان کار کنید و از قبل بدانید برای هر کار باید چه میزان هزینه کنید.

 

سخن آخر

شرکت طراحی سایت دارکوب یک شرکت طراحی سایت حرفه ای می باشد که دغدغه ای فراتر از کسب درآمد فراوان دارد و آن داشتن اعتبار و نامی نیک در بین مشتریان خود می‌باشد. گزیده خدمات دارکوب شامل موارد زیر است: طراحی وب سایت، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، سئو و بهینه سازی رتبه گوگل را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته