احتمالا در هنگام جستجو کردن نام یک محصول خاص و یا کلمات کلیدی مختلف، گاها در همان ابتدا با نقشه گوگل و نام شرکت یا وب سایتی رو به رو می شوید که آن را برای فروش عرضه کرده و یا نمایندگی رسمی آن در شهر یا کشور شماست. حتما از خودتان پرسیده ای که چه اتفاقی افتاده؟ چرا این شرکت یا فروشنده که خیلی هم به من نزدیک است به این صورت توسط نقشه گوگل به من توصیه شده و گوگل می خواهد من بدانم که شماره تلفن و یا ساعت فعالیت این فروشنده دقیقا چیست؟
اگر بخواهیم به صورت کوتاه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که گوگل نتیجه نمایش داده شده به شما را به عنوان یک کسب و کار ارائه کننده معتبر شناسایی کرده و ترجیح داده که نقشه گوگل برای کمک به پیدا کردن مکان دقیق آن محل به شما نمایش داده شود.
آیا می دانستید که ثبت کسب و کارتان در گوگل می تواند رتبه شما در جستجوهای محلی را بهبود ببخشد؟ شاید تا به حال این نکته را نشنیده بودید که اول بودن در نقشه گوگل یکی از اساسی ترین نکات بهبود سئو وب سایت شما می باشد.
یعنی اگر بتوانید محل کسب و کار خود که ممکن است یک مغازه، فروشگاه، شرکت و یا سازمان بزرگ باشد را در گوگل مشخص کرده و اصطلاحا آن را در نقشه گوگل ثبت کنید، این شانس را خواهید داشت که در هنگام جستجو شدن، به کاربرانی که نسبت به رقبایتان به آنها نزدیک تر هستید، زودتر توصیه می شوید و این سایت شماست که نتیجه بالاتری را در SEPRP یا همان صفحات نتایج گوگل نمایش به خودش اختصاص می دهد.
در این مطلب از سری مقالات آموزش سئو در وب سایت دارکوب، قصد داریم تا شما را بیشتر با معیارهای آسان و کاربردی گوگل در بهبود رتبه سایت ها در نقشه Google Maps آشنا کنیم. به شما آموزش می دهیم که با رعایت چه نکاتی کسب و کارتان را در گوگل ثبت کرده و هنگام جستجو شدن کلمات کلیدی مرتبط، این شما باشید که بالاتر از دیگران به کاربران نمایش داده می شوید.
در صورتی که به دنبال بهبود سئو سایت، یافتن تازه ترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال و ترفند های دیجیتال مارکتینگ هستید، به بخش مقالات آموزش سئو سایت ما سر زده و یا با یک تماس با مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب، پاسخ سوالات و نیازهای خود را در کم ترین زمان ممکن بدست آورید.
لیست مطالب
به تکنیک هایی که منجر به بهبود رتبه و بهتر شدن جایگاه شما در نقشه گوگل منجر شده و کسب و کار شما را در زمان جستجو شدن به صورت نقشه و اطلاعات تکمیلی به کاربران نمایش می دهد، سئو گوگل مپ می گویند. سئو گوگل مپ یعنی گوگل به خوبی از موقعیت مکانی شما مطلع بوده و هنگام جستجوی کاربران، شما را به نزدیک ترین افرادی که به دنبالتان می گردند نمایش می دهد.
به طور کلی برای هر کدام از کلمات کلیدی، چندین نقشه در گوگل ثبت شده اما فقط سه نقطه اصلی اول لیست نقشه گوگل اهمیت بسزایی داشته و معمولا در یک کادر در سمت راست (زبان انگلیسی) و یا کادر سمت چپ در زمانی که زبان گوگل فارسی می باشد، برای کاربران به نمایش در می آید. برای کسب و کارهای فعال در فروش آنلاین یا فضای مجازی این نکته از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می دانند که اگر جزو این سه مورد باشند، به صورت چشمگیرتری برای کاربرها به نمایش در می آیند.
در صورتی که صاحب کسب و کاری هستید و خدمات و محصولات شما به صورتی است که شرایط ایده آلی برای فروش در میان مشتریان محلی را دارد، بهبود رتبه نقشه گوگل برای شما اهمیت دو چندانی خواهد داشت. دیده شدن شما در میان سه لینک اول نقشه گوگل، نه فقط موقعیت مناسبی را برای مشاهده شدن فراهم می کند، بلکه رتبه کلی سایت، ترافیک مراجعه کنندگان و افزایش تماس های تلفنی را برای کسب و کار شما در بر خواهد داشت.
تصور کنید که یک رستوران غذاهای سنتی و یا فست فود را در یکی از محله های مسکونی تر شهرتان را اندازی کرده اید، اما محل قرار گیری رستوران شما در خیابان اصلی نبوده و مانند دیگران جلوی چشم رهگذرها نیستید. در صورتی که وب سایت مناسبی را برای فروش غذاهای خود راه اندازی کرده باشید، می توانید با بهبود شرایط سئو سایت خود و همینطور حضور در نقشه گوگل، با جستجو شدن کلمات کلیدی بهینه سازی شده ای مثل “نزدیک ترین رستوران ایرانی به من” یا “نزدیک ترین پیتزا فروشی به من” این شما هستید که به هم محله ای هایتان نمایش داده می شوید.
براساس آمارها بیش از 85 درصد از مصرف کنندگانی که به دنبال کسب و کارهای اعلام شده در نقشه گوگل می گردند، معمولا ظرف مدت 24 الی 48 ساعت به آنها سرزده و بیش از 28 درصد از جستجوهایی که نتایج محلی را نمایش می دهند، به انجام خرید از آن کسب و کار نزدیک به خود منجر می شوند.
همچنین نظرات مردم و کاربرانی که قبلا به آن کسب و کار سر زده و یا از خدمات آن بهره برده اند نیز تاثیر بسزایی بر تصمیم گیری و انتخاب شدن از سوی کاربرانی که این نظرات را مشاهده می کنند می گذارد. پس گوگل مپ با یک تیر می تواند هم کسب و کار مناسب و خیلی نزدیک را نمایش دهد و هم اینکه با نمایش نظرات مرتبط با آن و قرار دادن دکمه تماس، سیلی از مشتریان را به سمت شما هدایت کند. پس این موضوع بیشتر از هر چیز دیگر، اهمیت بالا بودن در نقشه گوگل و حضور در میان سه وب سایت ابتدایی را بیشتر می کند. در صورتی که به دنبال بهبود سئو و بالا بودن در نقشه گوگل هستید، همین امروز از مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
نتایج گوگل مپ براساس مکان کاربر و موقعیت کسب و کارها تعیین می شود و به همین دلیل، گوگل دو فاکتور مهم جهت رتبه بندی مشاغل در فهرست Google Maps را با اولیت بیشتری نسبت به دیگران در نظر می گیرد. این فاکتور موارد زیر را شامل می شوند:
اعتبار یک سایت به عوامل مختلفی بستگی داشته و این عوامل ممکن است شامل انجام تبلیغات در بسترهای تبلغاتی مختلف از جمله شبکه های اجتماعی . تبلیغات در وب سایت های شناخته شده تر و پر بازدید تر باشد.
نظرات مثبت یا منفی که دیگران برای شما در نقشه گوگل ثبت می کنند هم به مقدار قابل توجهی به هر چه بیشتر دیده شدن شما در نقشه کمک می کند. نظرات مثبت به مانند اعتبار بیشتر عمل می کند و گوگل درک می کند که در ارائه خدماتی که در آن فعال هستید از دیگران عملکرد بهتری دارید.
بنابراین به منظور دریافت ترافیک بیشتر و افزایش رتبه در نقشه گوگل، حتما باید جایگاه خود را در میان سه لینک ابتدایی نقشه این موتور جستجوی بزرگ تثبیت کنید. برخی از مواردی که در تثبیت این جایگاه به شما کمک می کنند شامل نکات زیر می شود:
خیلی ها در هنگام جستجو از اصطلاح “نزدیک به من” استفاده کرده و یا با بازگذاشتن لوکیشن گوشی یا تبلت خود، به گوگل اطلاع می دهند که در چه موقعیت جغرافیایی قرار داشته و گوگل هم نزدیک ترین کسب و کارها را به آنها نمایش می دهد.
متاسفانه امکان ثبت کسب و کار و پر کردن پروفایل GMB (Google My Bussiness) به دلیل وجود تحریم ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد. اما همچان اینکار از روش دیگری که به کمک ثبت Add a missing place در نقشه گوگل انجام می شود امکان پذیر است.
پس از ثبت کسب و کارتان در گوگل، اکنون زمان آن است که با رعایت نکات زیر به بهبود جایگاه خود در گوگل مپ کمک کنید.
زمانی که برای اولین بار به معرفی کسب و کار خود در گوگل مپ اقدام می کنید، سعی کنید که از کلید واژه های مناسب برای تعریف خودتان استفاده نمایید. بیشتر کسب و کارها و صاحبان مشاغل نمی دانند که می شود در توضیح نام خود، از کلماتی که کلیدی ترین واژه ها را در مورد شما بیان می کند بهره ببرند. به عنوان مثال فروش تجهیزات شبکه در تهران – شرکت …
بخش نظرات نقشه گوگل سهم مهمی در رتبه بندی وب سایت شما و قرار گرفتن در سه رتبه ابتدایی جستجوها ایفا می کند.
نظرات مثبت مشتریان شما به مانند مدرکی عمل می کند که گوگل را در مورد مفید بودن حضور شما آگاه کرده و از طرف دیگر، به سایر کاربرها اطلاع می دهد که شما مدت قابل توجهی است فعال هستید و تجربه خوبی از مراجعه به شما داشته اند. گوگل جنبه های مختلف یک نظر یا نقد را به صورت زیر بررسی می کند:
به کسب و کارها توصیه می شود که اگر به دنبال یافتن جایگاه بالا در نقشه گوگل هستند، به صورد مداوم به بخش نظرات گوگل مپ سرزده و یا یک برنامه ریزی منظمی را برای اخذ امتیاز از کاربرانی که از آنها راضی بوده اند اجرا کنند.
شما باید در دریافت نظرات انعطاف زیادی داشته و تحمل شنیدن انتقادها را داشته و سعی کنید که کمی و کاستی های خود را در آینده برطرف نمایید. نکته قابل توجه در هنگام راه اندازی یک سیستم منظم دریافت بررسی و نظر از کاربران، این است که بلافاصله و بعد از ارائه سرویس یا فروش محصولاتی مثل غذا، انتظار نداشته باشید که کاربر چند دقیقه پس از انجام خرید، نظرش را برای شما ثبت کند. اینکار را به چند روز بعد موکول کنید.
سئو داخلی همواره به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل در بهبود جایگاه سایت شما در نتایج SERP و نقشه گوگل به حساب می رود. در بخش های مختلفی از مقالات وب سایت شرکت دارکوب به صورت مفصل در مورد بهینه سازی سئو داخلی سایت توضیح داده ایم و توصیه می کنیم که یک بار دیگر به عواملی که در این راه شما را یاری می کنند سر زده و آنها را مطالعه نمایید.
با این وجود نکات واضع و مهمی وجود دارد که حتما باید برای بالا بودن در نقشه گوگل، از دید سئو داخلی راعایت شوند.
همچنین اگر به طور مداوم از صفحات فرود یا لندینگ استفاده می کنید، از بابت به کاربردن کلمات کلیدی در سراسر بخش های چنین صفحاتی مطمئن شوید.
اصطلاحا لینک دهی محلی یکی از بزرگ ترین عوامل بهبود رتبه در گوگل و الگوریتم هایی است که این شرکت در موتور جستجوی خود گنجانده است. یکی از مناسب ترین روش ها برای ایجاد لینک و همکاری با رقبا و همکاران محلی، لینک دهی و یا گرفتن بک لینک از کسب و کارهایی است که نزدیک شما بوده و به نحوی به مانند همسایه های شما هستند است.
سعی کنید که لینک های Dofollow یا غیر NoFollow بگیرید و به این ترتیب صورت به گوگل اثبات کنید که در چه محله های حضور پر رنگ تری دارید.
شماره تلفن های کسب و کار شما به گوگل می فهماند که در چه موقعیت یا منطقه ای قرار دارید. افزودن شماره تلفن با کد محلی که به صورت رایگان در بخش کسب و کار شما در نقشه گوگل امکان پذیر است، ضمن تایید محل حضور شما، به دسترسی سریع کاربران و افزایش تماس های تلفنی شما نیز کمک می کند. پیش شماره شهر خود را حتما در تلفنی که در گوگل ثبت می کنید قرار دهید.
اضافه کردن نقشه گوگل به سایت ها ترفند کاربردی دیگری برای بالا بودن در نقشه این موتور جستجوی پر قدرت است. معمولا اغلب شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به منظور نمایش محل دقیق خود، در بخش هایی از سایتشان (مثل صفحه تماس با ما یا ارتباط با ما) از نقشه گوگل استفاده می کنند.
به منظور قرار دادن نقشه گوگل توصیه می شود که محل دقیق تعریف شده شرکت خود که در گوگل ثبت کرده اید را انتخاب نمایید. برای اینکار کافیست در جستجوی Google Maps پس از کلیک بر روی دکمه سه نقطه ای، نام کسب و کار خود را جستجو کرده و گزینه اشتراک گذاری Share را انتخاب کنید. اینکار دقیقا محل قرار گیری شرکت شما را نمایش خواهد داد.
شبکه های اجتماعی در کسب رتبه بالا در نقشه گوگل و بدست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر از سوی گوگل اهمیت دارند. شما می توانید با اجرای درست بازاریابی شبکه های اجتماعی، مناسب ترین کمپین را برای دریافت بیشترین میزان از ترافیک محلی و توجه کاربرانی که در نزدیکی شما زندگی می کنند را انتخاب و اجرا نمایید. متخصصان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیم مجربی که بیش از 19 سال در این زمینه فعال بوده، راهنمای شما در امر اجرای تبلیغات محلی می باشد.
نقشه گوگل این امکان را می دهد که علاوه بر ثبت اطلاعات تماس، تصاویری که مربوط به کسب و کار شما می باشد را نیز به این نقطه اضافه نمایید. اضافه کردن تصاویر جذاب و عکس هایی که به خوبی محل شما و نحوه فعالیتتان را نشان می دهد، به کاربران در انتخاب شما کمک بسزایی می کند.
در این مطلب با اهمیت بالای بهینه سازی رتبه در گوگل مپ بیشتر آشنا شدیم و متوجه شدیم که قرار داشتن در جایگاه سه گزینه ابتدایی نقشه گوگل از چه ارزش قابل توجهی برخوردار است. اغلب کاربرها به دنبال کسب و کارهایی هستند که از لحاظ جغرافیایی نزدیک آنها بوده و باید این شانس را به خودتان بدهید که مشتری های نزدیک به خودتان را افزایش دهید.
با وجود اینکه فرآیند بهینه سازی سئو گوگل مپ آسان و راحت به نظر می رسد، اما باید توجه داشته باشید که یک اشتباه کوچک در حین وارد کردن اطاعات می تواند شما را از بدست آوردن این فرصت ایده آل دور کند.
شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ های موفق، خدمات بهینه سازی سئو و ارتقاء رتبه در نقشه گوگل را نیز برای مشتریان عزیز خود ارائه می نماید.
در ادامه یک بار دیگر چک لیست بهینه سازی سایت در گوگل مپ را مرور می کنیم: