سازگار سازی سایت با الگوریتم Page Experience گوگل

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

یک روز عادی را تصور کنید که با گوشی هوشمند خود در اینترنت به دنبال محصول یا موضوع خاصی می گردید. به سراغ گوگل می روید و کلمه مورد نظر را تایپ کرده و دکمه جستجو را لمس می کنید، با لیستی از نتایج مرتبط و امیدوار کننده رو به رو می شوید و چند لینک را به صورت تصادفی در تب های جدید باز می کنید تا نوبتی هر کدام را بررسی کنید.

وقتی روی یک یا دو مورد از تب های باز شده می روید، حس می کنید یک جای کار ایراد دارد. انگار هر کدام یه اشکالی دارند و نوشته یکی را نمی توان خواند و دیگری هم دکمه ادامه مطلب فوق العاده کوچکی دارد که باید از یک کودک چند ماهه بخواهید تا با انگشتش آن را لمس کند.

مورد آخر هم آنقدر طول می کشد تا باز شود که از خیر مطالعه محتوای آن می گذرید. بله این دقیقا اتفاقی بود که سال های نه چندان دور و پیش از جدی گرفتن مفهوم مهمی چون موبایل فرندلی یا ریسپانسیو بودن وب سایت ها برای کاربران رخ می داد.

باید پذیرفت کهدر این چند سال گذشته و با پیشرفت تکنولوژی طراح قالب وب سایت و بهینه سازی گرافیک وب سایت ها، این موارد به مراتب کم تر دیده می شود. اما هنوز هم تعداد زیادی وب سایت هستند که یا اصلا مبحث بهینه سازی وب سایت برای دستگاه های پرتابل را جدی نگرفته اند، یا اینکه قالب وب سایت مورد نظر از لحاظ گرافیک وب سایت به حد قابل قبولی بهینه سازی نشده اند.

گوگل در چند سال اخیر سعی کرده تا تجربه صفحه یا نحوه برخورد کاربرها با وب سایت ها و واکنش آنها نسبت به آنچه که با آن مواجه می شوند را بیشتر بررسی کند. این موتور جستجوی قدرتمند مدتی است که تجربه کاربر را در اولیت قرار داده و دست تکنیک های سئو کلاه سیاه و افرادی که با ترفندهایی همچون پر کردن صفحات با کلمات کلیدی، سعی در ارتقاء رتبه داشته اند را حسابی خوانده است.

شرکت گوگل حدودا یک سال پیش خبر معرفی الگوریتم تازه ای به نام Page Experience را منتشر کرد و قول داد که این ویژگی خود را تا ماه می سال 2021 راه اندازی و اجرایی کند. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که این الگوریتم تازه قرار است بساط کسانی که تا به امروز، زحمت بسیاری برای سئو وب سایت خود کشیده و قوانین سئو کلاه سفید را رعایت کرده اند بهم بزند.

اما اینطور نیست و بر عکس قرار است آن دسته از وب سایت هایی که از لحاظ قوانین گوگل به بهترین شکل بهینه سازی شده اند، از تغییرات تازه نهایت استفاده را برده و رتبه بهتری پیدا کنند.

در حقیقت تلاش گوگل برای معرفی و عرضه الگوریتم Page Experience این بوده که وب سایت هایی که به هر دلیل رتبه بالایی در جستجوها داشته اما از لحاظ خوانایی، سهولت در استفاده و سرعت بارگذاری وضعیت چندان مطلوبی ندارند، شناسایی شده و جایشان را به وب سایت های بهینه تر بدهند. این بدان معناست که وب سایت های کاربر پسند تر، به مرور شانس و رتبه بهتری را پیدا خواهند کرد.

الگوریتم Page Experience چیست؟

الگوریتم Page Experience در حقیقت به جز محتوای موجود در صفحه یک وب سایت، با سایر جوانب آن سرکار دارد. گوگل در این الگوریتم روی نوع تعامل کاربر با صفحه متمرکز شده و از سرعت بارگذاری آن گرفته، تا میزان آسان بودن در پیمایش و هدایت صفحه و همچنین میزان خوانا بودن نوشته ها و فونت ها را به طور دقیق بررسی می کند. در حقیقت Page Experience از قدیم یکی از قواعد مهم در سئو و بهبود رتبه وب سایت ها بوده و فقط اکنون قرار است با جدیت بیشتری مورد نظر قرار بگیرد.

صفحه ای که بد طراحی شده باشد، باعث دور کردن کاربر از یک وب سایت می شود. برای همین به شما توصیه می کنیم تا در زمینه بهینه سازی Page Experience ، ایمن سازی وب سایت و بهینه سازی سرعت وب سایت، پروسه طراحی وب سایت خود را به متخصصان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب بسپارید.

الگوریتم Page Experience چگونه قرار است به کمک طراحان وب سایت بیاید ؟

الگوریتم Page Experience قبلا هم به نوعی در معیارهای گوگل وجود داشت و به صورت نه چندان مستقیم، وب سایت هایی که از لحاظ خوانایی و تجربه کاربری، شرایط بهتر و ایده آل تری داشتند را در کسب امتیاز بالاتر و رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک می کرد.

اما گوگل قرار است به طور کلی به چند معیار مهم برای سنجش شرایط سازگار سازی سایت ها Page Experience توجه می کند. در اینجا بیشتر با این معیارهای تازه آشنا می شوید.

LCP یا Largest Contentful Paint

LCP معیاری مهم و کاربر محور جهت اندازه گیری و سنجس سرعت بارگذاری صفحات وب سایت می باشد. این معیار به طور دقیق مدت زمانی که صرف بازگشایی بزرگ ترین ترسیم محتوایی از صفحه خواهد شد را اندازه گیری می کند. یعنی می پرسد اولین بخش بزرگ از وب سایتی که کاربر بر روی لینک آن کلیلک کرده و برای او باز می شود، چه میزان زمان نیاز خواهد داشت.

پایین بودن مدت زمان باز شدن LCP از دید کاربر این حس را ایجاد می کند که احتمالا با وب سایت درست و محتوای مناسبی رو به رو خواهد شد و اصطلاحا این وب سایت به دردش خواهد خورد و با اطلمینان بیشتری زمانش را در  آن سپری می کند.

CLS یا  Cumulative Layout Shift

معیار دومی که در الگوریتم Page Experience گوگل مورد توجه می باشد، معیار CLS یا  Cumulative Layout Shift

است که میزان بارگیری عنصرهای صفحه در زمان بارگذاری شدن در مرورگر کاربر را مورد سنجش قرار می دهد. این معیار که نسبت به سایر معیارهای این الگوریتم گوگل کمی جدیدتر است، مشخص می کند که چه مقدار از بخش های صفحه در زمان استفاده، به دلایل فنی و سبک کد نویسی، ناپایدار بوده و ممکن است به درستی در محل و اندازه ای که برای آنها تعریف شده نمایش داده نشوند.

هر چه مقدار عدد CLS یا  Cumulative Layout Shift بیشتر باشد، سایت از دید گوگل این وب سایت از پایداری کم تری برخورار بوده و استفاده از آن برای کاربر سخت تر می شود.

یک مثال ساده برای درک بهتر CLS و اهمیت بالای آن بزنیم تا کمی بیشتر با این میزان سنجش بهینه بودن وب سایت آشنا شوید. تصور کنید که یک صفحه از وب سایت مورد نظر حاوی تعدادی عکس هستند. در هنگام لود شدن وب سایت هنوز این تصاویر بارگذاری نشده، اما متون به درستی نمایش داده می شود و کمی که زمان بیشتری می گذرد، ناگهان نوبت به بارگذاری عکس ها می رسد و با پرش تصویر که معمولا به کشیده تر شده صفحه و بلند شدن آن منجر می شود، حواس کاربر از متنی که نظرش را جلب کرده را پرت کرده و شاید در پیدا کردن مجدد خطی که مشغول خواندن آن بوده دچار مشکل شود. CLS بررسی می کند که چنین مشکلی در نوشتن تگ عکس ها و مشخص بودن ابعاد آنها وجود ندارد.

FID  یا First input delay

FID به معنای تاخیر اولین ورود بوده و مدت زمانی که مرورگر به اولین تعامل با بازدید کننده سایت پاسخ می دهد گفته می شود. به عنوان مثال فرض کنید که برای اولین بار یک وب سایت را باز می کنید و صبر می کنید که به طور کامل بارگذاری ی اصطلاحا لود شود، اولین حرکتی که روی این صفحه انجام می دهید می شود FID یا First input delay. حالا این حرکت می تواند اعمال مختلفی همچون کلیک کردن روی یک دکمه موجود در آن صفحه، لمس کردن یک لینک، های لایت کردن قسمتی از متن و یا حتی باز کردن لیست های دراپ دان که با فشردن دکمه ای مطالب بیشتری را نشان می دهند باشد.

اگر گوگل هیچ FID یا First input delay. دریافت نکند اینگونه برداشت می کند که وب سایت مورد نظر ارزش قابل پذیرشی از سوی کاربر نداشته و نمی تواند به عنوان وب سایت های با رتبه بالا در نظر گرفته شود. به خاظر داشته باشید که اسکرول کردن یا پیمایش صفحه و حتی بزرگنمایی کردن از سوی کاربر یک First input delay محصوب نشده و گوگل وب سایت باز شده برای کاربر را از لحاظ تجربه کاربری، جزو گزینه های ضعیف در نظر می گیرد.

موبایل فرندلی بودن

واکنش گرا یا موبایل فرندلی بودن وب سایت ها در سال های اخیر جزو یکی از معیارهای پر حاشیه و مهم در هنگام طراحی وب سایت بوده است. خلاصه زمان استفاده از نمایشگرهای بزرگ نه اینکه گذشته باشد اما مردم همواره در حال سرچ کردن هستند و موبایل هایشان در این مواقع همیشه در کنارشان دستشان قرار دارد.

 لزوم استفاده از پروتکل امن  HTTPS

استفاده از ارتباط امن SSL یا پروتکل HTTPS نیز چند سالی است که به یک باید تبدیل شده است. این پروتکل که در اختیار داشتن آن لازمه اخذ تاییده می باشد، به گوگل و کاربر این اطمینان را می دهد که با وب سایت مطمئن و امنی سر و کار دارند. برقراری ارتباط میان کاربر و وب سایتی که SSL دارد، شانس لو رفتن هویت و اطلاعات حیاتی او را به پایین ترین میزان ممکن می رساند. برای همین است که گوگل هم از این به بعد به سادگی از کنار آن عبور نکرده و می خواهد همه را به اخذ این تاییده مهم تشویق کند تا از رقابت در زمینه سئو عقب نیوفتند.

به طور کلی در مورد الگوریتم Page Experience و نحوه بررسی آن از سوی گوگل باید گفت که سه ویژگی LCP، CLS و FID  در قدم اول بررسی شده و سپس پای سایر ویژگی ها مثل موبایل فرندلی بودن و SSL به میان می آید. پس بدانید که از دید گوگل، سه مورد اول چه اهمیت بالایی پیدا کرده اند.

سازگار سازی سایت با الگوریتم Page Experience گوگل چرا اهمیت دارد ؟

گوگل در طول سال های گذشته در تلاش بوده تا به تمام وب سایت ها از لحاظ محبوبیت، میزان بهینه سازی، سئو و تعداد بازدیدهایی که دارند رتبه و امتیاز بدهد. هنگامی که شما یا کاربران دیگر به دنبال برند نام آشنایی می روید، گوگل متوجه می شود که این برند برای بسیاری از کاربران اهمیت داشته و ان را در میان رقبابش جلوتر می اندازد.

اما همیشه این برندها و نام های بزرگی که دارند نیست که سرچ می شود، بلکه وب سایت های کوچک و بزرگ که برند نیستند هم از طریق گوگل توصیه می شوند و فرصت دارند تا کاربران بیشتری را به سمت خودشان بکشانند. پس نباید فرصت توصیه شدن از سوی گوگل را از دست داد.

الگوریتم Page Experience قطعا یک قسمت جدا نشدنی از رتبه وب سایت شما به حساب می آید. لااقل این اتفاق از اوایل سال 2021 بیشتر از قبل نمایان می شود و گوگل به دنبال ارزیابی وب سایت ها براساس عکس العمل کاربر در هنگام مواجه با آنها خواهد بود.

پس اگر اهمیت این موضوع را درک کرده و متوجه شده اید که برای بهینه سازی وب سایت، این فقط کلمات کلیدی نیستند که برگ برنده شما بوده و باید تجربه استفاده از کاربران با وب سایت شما نیز یکی از ویژگی ها و برتری های شما در قیاس با رقبا باشد، می توانید با متخصصان شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس گرفته و اجازه دهید شما را در این زمینه به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنیم.

چگونه می توان وب سایت را با الگوریتم Page Experience گوگل سازگار کرد ؟

برای اینکه شما هم در این رقابت نسبتا تازه همگام با تغییرات گوگل به جلو حرکت کنید، کافیست سه نکته مهم زیر را رعایت کنید.

بهینه سازی و افزایش سرعت لودینگ وب سایت

اولین معیار گوگل برای قبولی یک وب سایت از لحاظ الگوریتم Page Experience، نداشتن مکث و معطلی زیاد در همگام بارگذاری صفحات است. پس بهترین راه برای عبور موفق از ارزیابی این الگوریتم گوگل، کوتاه کردن چنین زمانی است. برای همین باید سه گام زیر را طی نمایید.

  • کم کردن و کوچک کردن کدهای وب سایت
  • بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر
  • کش کردن و ذخیره صفحات وب سایت تا حد امکان

با اجرا سه روش بالا به شکل محسوسی به افزایش سرعت بارگذاری وب سایت مورد نظر کمک خواهید کرد. اگر می خواهید نتیجه کار خود را بررسی کنید می توانید از ابزار رایگان گوگل به نام PageSpeed ​​Insights کمک بگیرید تا تاثیر تغییراتی که ایجاد کرده اید را مشاهده نمایید.

طراحی گرافیک و وب سایت ریسپانسیو

چالش دیگری که برای شما در این راه وجود دارد، بهینه سازی وب سایت از لحاظ واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانیسو بودن است. می توانید با دریافت مشاوره از متخصصان و برنامه نویسان شرکت دارکوب، وب سایت خود را برای نمایش درست در تمامی نمایشگرها بهینه سازی کنید. علاوه بر این اطمینان کسب می کنید که از لحاظ ایمن سازی سایت هم در آینده برای شما مشکلی پیش نخواهد آمد.

استفاده از HTTPS

اگر یک وب سایت فعال در زمینه فروش آنلاین دارید، احتمالا از خیلی قبل تر به این فکر بوده اید که وب سایت شما امنیت کافی را داشته باشد. با راه اندازی SSL به کاربران اطمینان دهید که ارتباط آنها با وب سایت شما باعث لو رفتن اطلاعات هویتی آنها یا اصطلاحا هک شدنشان نمی شود.

تجربه کاربری وب سایت خودتان را با رقبا مقایسه کنید

شاید فکر کنید که گرافیک سایت شما از هر لحاظ بی عیب نقص است. هم خواناست و هم ریسپانیسو. اما این دیگر کافی نیست و باید به دنبال این بگردید که اگر از رقیبان خود عقب هستید، چه چیزی را از قلم انداخته اید که کاربرها شما را نادیده گرفته اند. برای همین بهتر است به عنوان کاربر عادی به وب سایت های دیگر سر بزنید و آنها را با عملکرد وب سایت خودتان مقایسه کنید.

کلام پایانی

بی شک هر چه به جلو تر می رویم، الگوریتم PageSpeed ​​Insights و آثار آن بر روی رتبه بندی وب سایت خودمان و دیگران را بیشتر حس خواهیم کرد. موتور جستجوی گوگل از همه می خواهد تا وب سایتی را ارائه کنند که نه فقط از لحاظ محتوا، بلکه از تمامی جوانب برای کاربرها و مشتری ها جذاب باشند.

البته انتظار می رود که به مانند انتشار و عملی شدن الگوریتم های قبلی گوگل، این الگوریتم نیز به مرور بروزرسانی و دستخوش تغییراتی بشود، اما قواعد اصلی آن همچنان پا برجا و اجرا شدنی هستند.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته