سئو بهترین روش دیجیتال مارکتینگ است

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

برای یک لحظه کافیست نگاهی به دور و اطرافتان بیندازید، قطعا افرادی را خواهید دید که مشغول کار با گوشی یا تبلت هایشان هستند و در طول روز، زمان قابل توجهی را در شبکه های اجتماعی و یا به وبگردی می پردازند.

این واقعیت که فضای مجازی، وب سایت های شناخته شده، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی در این چند سال اخیر به جزئی از زندگی ما تبدیل شده شکی نیست. حتی به جایی رسیده ایم که تصور زندگی بدون این امکانات مهم برایمان دشوار و کسل کننده است.

اما ابعاد سرگرم کننده بودن این ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی را که کنار بگذاریم، گوشی های هوشمند و تبلت های کاربران از دید مشاغل و کسب و کارهای موفق چیزی شبیه به یک ماشین پخش تبلیغات و آگاهی رسانی درباره محصولات و خدماتی است که تلاش می کنند آنها را به معرض فروش برسانند. درهم آمیخته شدن زندگی ما با این فضا، فرصتی را فراهم کرده که مفهومی به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که فرصت اطلاع رسانی و تبلیغات از طریق این مسیر را محقق کرده بوجود آورده است.

در این مطلب قصد داریم علاوه بر صحبت در مورد بازاریابی دیجیتال، به یکی از قدرتمند ترین اهرم های موثر در این بازار یعنی سئو هم بپردازیم. اما پیش از آن بهتر است کمی در مورد خود بازاریابی دیجیتال و نحوه پیدایش آن بیشتر بدانیم.

دیجتیال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای بسیاری از افراد پیداکردن یک تعریف درست از مفهوم بازاریابی دیجیتال کمی مشکل است. شاید علت این است که دیجیتال مارکتینگ در نگاه اول یک تخصص پیچیده و مبهم به نظر برسد. اما واقعیت این است که اینطور نیست و هر گونه فعالیت و رفتار که به معرفی و در نتیجه فروش محصولات به واسطه دستگاه های هوشمند الکترونیکی منجر شود را دیجیتال مارکتینگ می گویند.

دیجیتال مارکتینگ به طور کل یکی از شاخه های بازاریابی است که خدمات متنوع را براساس جدیدترین متدها به عرصه فروش می رساند. افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال هستند به صورت فعال در حال یافتن روش ها و استراتژی های جدید برای افزایش میزان بازدید خوردن محصولات و فروش رفتن آن هستند.

سهولت کار با دیجیتال مارکتینگ و بهره بردن از آن در این است که برای آن، ابزارها و رسانه های الکترونیکی فعال بی شماری وجود دارد و همین موضوع قابلیت راستی آزمایی و سنجش میزان کارایی و اثر بخشی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به خوبی نشان می دهد. پس با داشتن یک شناخت درست از ابزارها و روش های مختلفی که برای به کار گیری دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، این امکان وجود دارد تا استراتژی درستی را برای معرفی کسب و کارها پیدا کرد.

به عنوان مثال برگزاری یک کمپین تبلیغاتی که به صورت بنر در سطح اتوبان های یک شهر اجرا می شود، این امکان برای تیم اجرایی و یا کارفرمایی که در پی یافتن مشتری های جدید می باشد وجود ندارد. این یعنی تبلیغ دهنده قادر نیست تا میزان اثر بخشی هر کدام از این بنرها که در نقاط مختلف شهر قرار داده شده است را با یکدیگر مقایسه کنند. این عدم وجود اطلاعات دقیق باعث می شود که صاحب کسب و کارها نتواند مثلا بهترین منطقه از شهر را برای معرفی سایر محصولات و خدماتشان پیدا کنند. اما در نقطه مقابل، فراهم بودن بررسی واکنش مشتری ها به مدل تبلیغات و محل اجرای آنها از اصلی ترین قابلیت های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید.

دیجیتال مارکتینگ به طور کل به دو صورت بازاریابی آنلاین و آفلاین قابل اجراست. اما در این مطلب قصد پرداختن به روش های آفلاین دیجیتال مارکتینگ را نداریم و در ادامه در مورد بازاریابی آنلاین صحبت خواهیم کرد.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

با چنین مقدمه ای در مورد دیجیتال مارکتینگ احتمالا اکنون نگرش شما به این مدل بازاریابی کمی تغییر کرده و به جای تصور کردن آن به یک مدل آچار ساده، آن را به مانند جعبه ای پر از انواع آچارهای کوچک و بزرک که همگی در این علم نسبتا نوین قابل استفاده هستند در نظر می گیرید.

دیجیتال مارکتینگ ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز Google Ads که گوگل ادوردز Google Adwords هم شناخته می شود، گوگل سرچ کنسول، مارکتینگ از طریق سوشال یا همان شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، موشن گرافی و مهم تر از همه سئو را در اختیار فعالان این صنعت بزرگ قرار داده است. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در امر طراحی، بهینه سازی و سئو وب سایت، با اشراف کامل در علم دیجیتال مارکتینگ می تواند سئو را به عامل اصلی موفقیت شما و رسیدن به فروش بیشتر خدمات و محصولاتتان تبدیل کند.

بازاریابی آنلاین و مزایای آن

تا پیش از پیشرفت فناوری و ظهور بازارهای آنلاین، بازاریابی سنتی فقط به تبلیغات در بستر تلویزیون، رادیو، چاپ برورشور و تراکت و تبلیغات بیلبوردی خلاصه می شد. اما حالا که چند سالی از حضور موفق و مستمر بازارهای آنلاین گذشته و به ویژه بعد از انتشار ویروس کرونا، به بالاترین اولیت ممکن برای مراجعه مشتریان دست یافته اند، در دو سال اخیر حرکت متقاضیانی که قصد معرفی شدن دارند، به سمت راه اندازی کمپین های بازاریابی آنلاین به مقدار قابل توجهی رشد داشته است.

مزیت های بازاریابی آنلاین

امکان بررسی اثر گذاری و تحلیل رفتار کاربران

ابزارهای آنلاین همچون گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، اطلاعات با ارزشی را از کاربران و مشتریان شما مثل سن، جنسیت و موقعیت مکانی آنها در اختیارتان قرار می دهد. این یعنی شما متوجه می شوید که کدام طیف از افراد به دنبال چه محصولتی هستند و یا چه سلیقه هایی دارند.

مثلا یک خریدار لپ تاپ قطعا بعد از خرید محصول مورد نظر خود، به دنبال خرید نرم افزارهای مفیدی مثل نرم افزارهای آفیس و یا آنتی ویرس ها می رود. این یعنی شما می دانید که چنین محصولات ریزتری را می بایست کجای سایت خود بگنجانید تا مشتری فعلی شما به خرید آنها تشویق شود.

تحلیل چنین کمپین تبلیغاتی دیجیتالی به شما می آموزد که قبل و پس از تمرکز بر روی یک محصول خاص، چه تغییراتی در خرید آن حاصل شده است. در این میان صفحات لندینگ و نوارهای تبلیغاتی ثابت در بالا یا پایین صفحه و یا بنرهای تبلیغاتی که در اسلایدرهای سایت به صورت هر چند ثانیه تعویض می شوند، میزان کلیک خوردن و اثر بخشیشان را به طور کامل نمایش خواهند داد. در پایان و با کنار هم گذاشتن این اعداد و ارقام حرکت بعدی شما و راه درست سوق دادن کاربران برای خرید محصولات پر تقاضا مشخص می شود.

دسترسی راحت و هزینه پایین تبلیغات آنلاین

در اینکه همه افراد از کوچک و بزرگ به یک گوشی هوشمند نیاز دارند شکی نیست. همین یعنی آنها فقط چند کلیک با شما فاصله دارند. پس فروشگاه شما همواره باز بوده و هزینه کردن برای این فروشگاه در واقع هزینه برای فروش بیشتر است.

برخلاف تبلیغات سنتی تر که هزینه چاپ و اجرای بیشتری را بر دوش کسب و کارها می گذاشتند، تبلیغات اینترنتی درست در نقطه مقابل قرار داشته و هزینه های به مراتب کم تری را در بر خواهند داشت. تبلیغات سنتی از لحاظ هزینه ای شاید از تبلیغات با چندین بستر اینترنتی یعنی تبلیغات در وب سایت ها، تبلیغات در شبکه های مجازی، ایمیل مارکتینگ و … برابری کرده و شاید حتی خرج کم تری را روی دست شما بگذارد.

سئو در دیجیتال مارکتینگ چه نقشی دارد ؟

سئو یا SEO که در اختصار به معنی Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد، امروزه به عرصه یک رقابت جدی تبدیل شده که در آن افراد یا مشاغل کوچک و بزرگ، می کوشند تا وب سایت خود را در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار دهند

گوگل و سایر موتورهای جستجو براساس الگوهای خاصی به رتبه بندی و ارزیابی وب سایت ها می پردازند. اصطلاح SERP یا Search Engine Result Pages در یک کلام، جایگاه وب سایت ها در هنگام جستجو شدن و نمایش به کاربر را تعیین می کند.. البته نباید فراموش کرد که الگوریتم های گوگل براساس هوش مصنوعی و با دقت بالا و به طور مداوم در حال ارزیابی وب سایت ها می باشد و مجموعه قوانینی که خود این موتور جستجو برای بهینه سازی وب سایت ها اعلام می کند نیز به طور مداوم و سالانه، دستخوش تغییرات مهمی می شود.

برای همین دانش سئو امری است که مدام در حال تحول بوده و افراد فعال در این زمینه می بایست به طور مستمر پیگیر تازه ترین قوانین و تکنیک های موثر در این بازار باشند.

اگر برای شما سوال پیش آمده که چرا سئو این مقدار مورد توجه قرار گرفته و حرف اول را در دیجیتال مارکتینگ می زند، پاسخ سوالتان را در میزان استفاده خودتان از موتورهای جستجو مثل گوگل پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال شما به عنوان یک صاحب و کسب و کار، در زمینه فروش تجهیزات گرمایش ساختمان فعالیت می کنید، کاربری به دنبال یافتن بهترین و ارزان ترین سیستم گرمایشی برای آپارتمان یا یک خانه می گردد، حال شما در صورت ارائه محتوایی که براساس قوانین سئو به نوشتار در آمده و کلمات کلیدی مناسبی را برای آن در نظر گرفته باشید، شک نکنید که گوگل را به این وا می دارید که وب سایت شما را در میان نتایج اولیه به نمایش بگذارد.

رعایت درست نکات سئو نه تنها برای وب سایت شما، بلکه بر روی سایر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شما نیز اثر مثبتی خواهد داشت. از اینستاگرام و توییتر گرفته تا حتی فیسبوک، تمامی این مجاری ارتباطی به گوگل می رساند که شما در حرفه تان حرف زیادی برای گفتن دارید، پس باید شما را حتما به کاربرانش نشان دهد.

بهینه سازی وب سایت یا سئو سایت اولین قدم است

شاید این سوال مطرح شود که آیا دیجیتال مارکتینگ و سئو با هم متفاوت هستند؟ پاسخ این سوال منفی است چرا که هر دوی مفهوم مکمل یکدیگر هستند و نمی توانیم بگوییم که یکی از دیگری بهتر است.

سئو می کوشد تا با یافتن یک جایگاه بهتر برای شما در نتایج جستجوها، کاربران بیشتر و احتمالا دائمی تری را به طرفتان بکشد. از طرف دیگر دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از استراتژی ها را در اختیار قرار می دهد که سئو و بهینه سازی سایت یکی از ارکان پر قدرت آن محسوب می شود لاصه اگر به سراغ دیجیتال مارکتینگ و یافتن اعتبار در این بازار هستید، سئو اولین قدم برای تحقیق آرزوهای شماست. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی مجرب از متخصصان دیجیتال مارکتینگ و برندینگ، وب سایت شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به جایگاه مورد نظرتان در موتورهای جستجو خواهند رساند.

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

در همین لحظه افراد بی شماری مشغول جستجوی کلمات و سوالات موجود در ذهن خود هستند. گوگل هم نتایج این کلمات کلیدی را در قالب صفحات سفید رنگ و پر از نوشته ای که به ترتیب از عدد 1 به سمت احتمالا بی نهایت چیده شده اند نمایش می دهد. با علم به این واقعیت که اکثر مردم فقط نتایج نمایش داده شده در صفحه اول را مشاهده می کنند، و بد بینانه تر اینکه همان دو سه مورد اول را کلیک می کنند، متوجه می شویم که برای در اختیار گرفتن این چند جایگاه انگشت شمار چه رقابت نفس گیری در جریان است.

باید بدانید که :

  • اغلب کاربران فضای مجازی از گوگل، بینگ یا یاهو برای پیدا کردن سوال و کلمات کلیدی مورد نظرشان استفاده می کنند، پس باید بر روی بهینه سازی سئو و دیده شدن در این سه تمرکز کرد.
  • افراد به نتایجی که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به آنها نشان می دهند اعتماد زیادی می کنند. پس یک سئوی خوب می تواند از یک کمپین تبلیغاتی عظیم اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
  • کلمات کلیدی و نقش آنها در یافتن کاربران و مشتری های جدید چیزی است که تجربه به خوبی برای فعالان در این بازار اثبات کرده است. پرداختن به کلمات کلیدی درست برای هر کسب و کاری مثل پول دادن برای بیلبوردهای بزرگ است. با این تفاوت که شما فقط از ذهنتان استفاده کرده اید و یا اینکه از یک مجری دیجیتال مارکتینگ قوی که شرکت دارکوب یکی از معتبرترین های آن در این عرصه است کمک گرفته اید. شرکت دارکوب با مشاوره و تحقیق در زمینه کسب و کار شما، می تواند مرتبط ترین کلمات کلیدی را در جهت بهبود سوی شما معرفی کند.
  • شک نکنید که مشتری های فعلی وب سایت شما در این چند سال اخیر، شما را از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده اند، پس هدف از سئو وب سایت در دیجیتال مارکتینگ و اینکه چرا بهترین روش است کاملا مشخص است.
  • کاربران اینترنتی در طول ماه بیش از 14 میلیون بار کلید جستجو کن یا دکمه ذره بین گوگل را می فشرند. حالا فکر کنید که طیفی از این 14 میلیون جستجو، دقیقا به دنبال کالا یا خدماتی هستند که شما ارائه می کنید و در معرفی آن با مشکل مواجه هستید. پس فقط کافیست از متخصصان فعال در این زمینه کمک بگیرید و تبلیغات آنلاین خود را آغاز کنید.

گوگل چگونه وب سایت شما را می شناسد ؟

پاسخ این سوال در دل یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل که کرولینگ Crawling نام دارد خلاصه می شود. گوگل مجموعه ای از ربات های خزنده اش را به صورت مداوم به کار می گیرد تا وب سایت ها را زیر و رو کرده و اطلاعات ارائه شده و ساختار چینش محتوای آن را بررسی کنند.

شما با طراحی وب سایت و سئو کردن آن و راه اندازی بخش تولید محتوا، کاری می کنید که صفحات وب سایتتان به درستی شناسایی شده و اصطلاحا ایندکس می شوید. ایندکس Index شدن صفحات شما یعنی برای گوگل تعریف شده اید و می تواند در نتایج مرتبط جستجو با فعالیت شما، وب سایتتان را هم به کاربران معرفی کند.

برای ایندکس شدن باید چه کار کرد ؟

برای ایندکس شدن می بایست چندین مرحله را حتما طی کنید. در ادامه با این چند حرکت تاثیر گذار آشنا می شوید.

محتوا برگ برنده شماست

برای ایندکس شدن به محتواهایی نیاز دارید که شما را به صورت هدف دار در آن به نمایش گذاشته باشد. مخاطب خود را شناسایی کنید، نیازهای او را پیدا کنید و تشخیص بدهید که کدام محتواها ممکن است به کار او بیاید. حالا این محتواها را با رعایت اصول سئو در وب سایت خود منتشر کنرد.

توضیحات متا یک باید است

توضیحات متا خلاصه و چکیده حرف شما با مخاطبانتان است. اگر می خواهید گوگل فقط یک خط از طلایی ترین خدمات و محصولاتی که فکر می کنید همه به آن نیاز دارند را به صورت متن نشان دهد، پس سعی کنید زمان بیشتری را برای آماده سازی آن اختصاص دهید.

لینک داخلی و لینک خارجی

لینک داخلی لینکی است که شما از دیگر مطالب یا محصولات خود در دل یک محتوای جذاب و خواندنی که توجه کاربر را به خود جلب کرده می گذارید. لینک خارجی نیز می تواند لینک مرتبطی باشد که از یک وب سایت دیگر در داخل نوشته خود قرار داده اید.

اهمیت لینک خارجی در این است که اگر سایت دیگری لینک وب سایت شما را به کاربرانش معرفی کند، ارزش آفرینی دو چندانی برای شما خواهد داشت. به خصوص اگر وب سایت معرفی کننده شما دارای دامنه یا آدرسی باشد که بیش از 5 سال از عمر آن می گذرد. این یعنی توسط یک مرجع معتبر دیگر تایید شده اید.

توجه به سرعت لودینگ

افزایش و بهینه سازی سرعت سایت رکن دیگر گوگل برای امتیاز دادن است. عملکرد خوب وب سایت شما در این زمینه گوگل را وادار می کند که به صفحه اولش راه داده شوید.

شما می توانید تمامی فرآیند لازم برای ایندکس شدن را به متخصصان شرکت دارکوب بسپارید. ما با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دیجیتال مارکتینگ، بازدید و مشتریانی که به خریدار واقعی و ماندگار تبدیل خواهند شد را برای شما به بالاترین میزان ممکن خواهیم رساند.

سخن آخر

در این مقاله اول با دیجیتال مارکتینگ و سپس عنصر اصلی آن یعنی سئو بیشتر آشنا شدید. با تغییر سبک زندگی انسان در چند سال اخیر، کاربران تمایل پیدا کرده اند تا محصولات خود را به صورت آنلاین سفارش دهند و این یعنی بهینه سازی وب سایت و استفاده از تکنیک های سئو از همیشه مهم تر و جدی تر شده است. بازارهای آنلاین را از دست ندهید و اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می کنیم با یک تماس ساده با کارشناسان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب، پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته