سئو، واژه ای آشنا برای تمامی کسب و کار های آنلاین است. SEO: Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی وب سایت ها برای موتور های جستجو است. سئو شامل ترفند ها و روش هایی می باشد که باعث می شود صفحات یک وب سایت برای موتور های جستجو به ویژه گوگل Google بهینه سازی شوند. هر چه یک سایت بهینه تر باشد رتبه بهتری به دست خواهد آورد.
زمانی که کاربران کلمه ای را در گوگل جستجو می کنند، گوگل وظیفه دارد صفحات مرتبط با آن کلمه را نمایش دهد. اما ممکن است برای یک کلمه میلیون ها صفحه سایت وجود داشته باشد به همین دلیل برای نمایش آنها اولویت هایی قرار می دهد تا در نهایت صفحه ای که مناسب است را رتبه بهتری دهد.
اما چرا سئو برای کسب و کارهای آنلاین مهم است؟ برای پاسخ به این سوال، ذکر یک مثال می تواند به شما پاسخ بهتری دهد. فرض کنید شما به دنبال یک شرکت طراحی سایت هستید. به همین دلیل در گوگل به جستجوی آن می پردازید. گوگل در نتیجه ی جستجوی شما صد ها لینک سایت را نشان می دهد. همانطور که می دانید نتیجه این جستجو از چندین صفحه تشکیل شده است. واضح است شما در همان صفحه اول از میان چند لینک ابتدایی یک سایت را انتخاب می کنید. پس جایگاه های نخست صفحه اول نتایج بسیار مهم هستند. وب سایت شرکتی که در این جایگاه باشد شما و دیگر کاربران را جذب خود می کند. رتبه های بالا از نظر گوگل بسیار بهینه و مناسب نمایش به کاربران هستند.
اگر شما برای کسب و کار خود وب سایتی دارید، باید برای جذب مشتری آن را بهینه کنید. روزانه میلیون ها کاربر در موتور های جستجو به دنبال نیاز های خود هستند اگر با استراتژی مناسب بتوانید صفحات سایت خود را بهینه کنید بدون شک مشتریان بیشماری به دست خواهید آورد.
لیست مطالب
متاسفانه به دلیل رقابت میان وب سایت ها برای به دست آوردن بهترین رتبه گوگل، برخی از افراد از ترفند های نامناسب و منفی استفاده می کنند تا این جایگاه را سریع تر به دست بیاورند. اگر با سئو آشنا باشید حتما در سال های اخیر اصطلاح سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO و در مقابل سئو کلاه سفید را شنیده اید. همانطور که گفته شد سئو مجموعه از ترفند ها و روش ها است. برخی از افراد این شیوه ها را به شکل نادرست انجام می دهند تا سریع تر به نتیجه برسند. اما باید بدانید گوگل بسیار باهوش تر از این افراد است. هوش مصنوعی گوگل هر چه سریع این ترفند ها را شناسایی کرده و به مقابله با آنها می پردازد.
سئو کلاه سفید: این نوع روش بهینه سازی به عنوان استفاده صحیح از روش های سئو مانند، برچسب های متا ، تحقیق و بررسی در مورد کلمات کلیدی ، تولید محتوای بهینه شده ، بهبود سرعت ، معماری سایت ، ایجاد لینک مناسب و … می باشد.
سئو کلاه سیاه: معمولاً عملکرد SEO سیاه در مقابل دستورالعمل های موتورهای جستجو است که سعی در دستکاری و بهبود رتبه بندی برای موتورهای جستجو را دارند. مانند: خرید لینک، کپی محتوا، کامنت های اسپم، پنهان کردن متن ها و …
میان سئو سفید و سئو سیاه مرز های نزدیکی وجود دارد. در برخی مواقع با هدف سئو سفید، سئو سیاه انجام می شود و به دلیل همین شباهت گوگل کمتر با آنها برخورد می کند. به این قبیل ترفند های سئو، سئو کلاه خاکستری گفته می شود. در اصل سئو خاکستری نوعی بهینه سازی است که روش های آن هنوز سئو سیاه نیستند اما به هر حال نمی توان آنها سئو سفید عنوان نمود.
گاهی اوقات مرزهای بین SEO کلاه سفید ، سیاه یا خاکستری ممکن است گیج کننده باشد.
به دلیل آنکه گوگل در مورد شیوه های سئو کمتر گفته است، افراد می توانند در مورد چگونگی رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار خلاق باشند.
در این مقاله ،در مورد چند تکنیک SEO کلاه خاکستری گفته می شود، که مطمئنا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. حتی ممکن است روش هایی که در ادامه گفته می شود، برای برخی سئو سفید تلقی شود و برای برخی دیگر سئو سیاه. به هر حال استفاده یا عدم استفاده از این ترفند ها اجباری نیستند. استفاده از سئو کلاه خاکستری مزایا و معایب خود را به همراه دارد.
می توان گفت یکی از مزایای استفاده از سئو خاکستری این است که با استفاده از آن می توان سریع تر از شیوه های سئو کلاه سفید به نتیجه رسید. حتی در برخی از تاثیر سئو خاکستری بسیار قدرتمند تر از سئو سفید در رتبه بندی است. این جمله به این معنای توصیه استفاده از سئو کلاه خاکستری نیست. انجام دادن یک ترفند با تاثیر کم اما امن بهتر از انجام یک کار ریسکی با تاثیر زیاد است.
اما عیبی که استفاده از آن دارد، همانطور که گفته شد، امنیت کافی ندارد. یعنی در برخی از موقع ممکن است ترفند های سئو خاکستری از دید گوگل سئو کلاه سیاه باشد، در صورتی که قبلا آن را سئو سفید شناسایی کرده است.
بر اساس رهنمود های موجود در گوگل وبمستر Google Webmaster از انجام موارد زیر باید خودداری نمود:
روش های گفته شده برخی از ترفند های سئو کلاه سیاه هستند که برخی سعی دارند با انعطاف پذیری آنها، رتبه وب سایت ها را تغییر دهند. این قبیل تکنیک ها را سئو کلاه خاکستری gray hat seo می نامند.
اولین تکنیک سئو کلاه خاکستری،خرید دامنه های منقضی است. این روش بسیار قدرتمند اما خطرناک است که در انجام آن باید موارد زیر را در نظر گرفت.
در خرید دامنه منقضی شده باید به نکات زیر دقت کنید:
با انجام توصیه های بالا، خرید دامنه منقضی شده می تواند جز سئو کلاه سفید باشد.
اهمیت شبکه های اجتماعی برای ارتقا کسب و کار ها بسیار مهم می باشد. داشتن چندین حساب کاربری در شبکه های اجتماعی یک روش عالی برای تولید سیگنال های ایمن برای وب سایت شما است. در هر شبکه اجتماعی پربازدید چند حساب کاربری با بیوگرافی و تصویر یکسان ایجاد نمایید و به تبلیغ این حساب ها بپردازید.
بیشتر بخوانید:
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت
تولید محتوا، ایجاد ارتباط با مخاطبان، تبلیغات و … برای افزایش بازدیدکنندگان بسیار مهم است. یکی از شیوه های دیگر ایجاد حساب های کاربری مشابه و مرتبط است. که با آنها نیز می توان به تبلیغ صفحه اصلی پرداخت.
برای مدیریت این حساب ها از یک مکان می توانید از یک نرم افزار اجتماعی مرکزی به عنوان buffer و HootSuite استفاده نمایید.
مدیریت این حساب ها نیاز به تلاش، وقت زیاد، بودجه کافی دارد. به هر حال این ترفند نوعی سئو کلاه خاکستری مفید است و بازده منفی نخواهد داشت.
گرچه ممکن است این شیوه یک ترفند سئو کلاه سیاه به حساب بیایید اما می توان با کمی تغییر و دقت در ایجاد لینک ها آن را به سئو کلاه خاکستری بهبود بخشید. برای این کار باید لینک های هر لایه با کیفیت تر از لایه بعدی باشند. این شیوه تا سال های قبل جزء سئو کلاه سفید بود.
بک لینک های لایه اول: این پیوند ها مستقیما به وب سایت شما هدایت می شوند به همین دلیل دقت در انتخاب آنها بسیار مهم است. شما می توانید این پیوندها را از سایت های معتبر و تا حد امکان با کیفیت ایجاد نمایید. بسیاری از این سایت ها اصلاحا Web2 هستند که به کاربران اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخی از معتبرترین وب سایت های Web2 عبارتند از WordPress ، Blogger ، Tumblr ، Weebly ، Webnode ، LiveJournal و غیره
ساخت صفحات با کیفیت بالا برای لایه اول نکته بسیار مهمی است. اغلب افراد برای اولین سطح خود یک صفحه با محتوای کمتر از 500 کلمه ایجاد می کنند. که این کار اشتباه است. در این مرحله شما به بیش از یک صفحه نیاز دارید که در هر صفحه باید از تصاویر و محتوای بیش از 500 کلمه استفاده کنید. همچنین می توانید تماس با ما، درباره ما، حریم خصوصی، شرایط خدمات و … را به آنها اضافه کنید. به این ترتیب لینک های لایه اول قدرتمند و ابمن خواهند بود.
بک لینک های لایه دوم: این لینک ها به پیوند های لایه اول هدایت می شوند. با این بک لینک ها، لینک های لایه اول تقویت می شوند. بک لینک های این لایه می تواند از وب سایت های شبکه های اجتماعی، ویکی پدیا، سایت های ویدئویی، دایرکتوری ها و … باشند. تعداد بک لینک ها در این مرحله مهم نیست. اما ترجیح شما باید لینک های کمتر با کیفیت بالاتر باشد.
برای بک لینک های لایه های بعدی می توانید از وبلاگ ها، انجمن ها و … استفاده نمایید. ایجاد تعداد لایه ها کاملا اختیاری است. اما پیشنهاد می شود حتما تا سه لایه بک لینک داشته باشید.
تغییر حتی چند کد، متن ، فونت ها و … در فواصل زمانی مختلف باعث می شود موتور های جستجو تصور کنند، شما محتوای وب سایت خود را به روز رسانی کرده اید.( بدون آنکه محتوای جدیدی افزوده باشید.) این کار الگوریتم کافئین گوگل Google Caffeine را سریع با خبر می کند. (Google Caffeine وظیفه شناسایی تغییرات و به روزرسانی محتوای وب سایت ها را بر عهده دارد.) و این الگوریتم به محتوای به روز رسانی شده امتیاز بیشتری خواهد داد.
میزان تغییر و حتی موقعیت مکانی تأثیر زیادی در این امتیاز دارد. اما تغییر باید به چه اندازه و در چه نقاطی از سایت باشد؟ در چه زمان هایی انجام شود؟ گفته های دقیقی در این رابطه وجود ندارد، اما بر اساس تجربه هر میزان تغییر در هر زمان باعث افزایش ترافیک خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای به روزرسانی وب سایت خود برنامه ای منظم ایجاد کنید. این کار برای بدست آوردن ترافیک بسیار موثر خواهد بود.
Map Citation مرجعی از Google Maps است که وقتی کاربران مکان کسب و کار شما را در نقشه های خود ذخیره می کنند ایجاد می شود. Citation یعنی پیوندی که به نام و آدرس و شماره تلفن شما اشاره دارد. گوگل هنگام ارزیابی یک وب سایت به Citation آن اهمیت زیادی می دهد.
این مرجع از مهمترین کلیدها در الگوریتم Google است زیرا می توان گفت Google Map Citations به حضور شما اشاره دارد. این امر می تواند رتبه جستجو محلی را به سرعت ارتقا ببخشد.
این روش شامل ایجاد چندین نمایه یا پروفایل در حدود 10 تا 20 اطراف موقعیت مکانی شما و ذخیره موقعیت مکانی کسب و کار شما در هر نقشه نمایه است. باید این آدرس از همان منطقه ثبت شود. یا اینکه IP متعلق به آن ناحیه باشد.
محتوای چرخشی به معنای این است که محتوای شخص دیگری را می گیرید ، تغییراتی در آن ایجاد می کنید و آن را به عنوان مطالب خود پست می کنید.
این روش به طور گسترده ای برای ایجاد لینک با ارسال مقاله استفاده می شود.
کیفیت چرخش یا تغییر نوشته نیز مهم است و امروزه ابزارهایی وجود دارد که می تواند تغییر منحصر به فردی ایجاد کند که متن Copyscape نباشد و به عنوان دزدی ادبی در نظر گرفته نشود.
به دلیل ارزش بالای وب سایت ویکی پدیا، بسیاری دوست دارند که از این دامنه معتبر پیوند دریافت کنند. لینک از ویکی پدیا no-follow نیست اما با این حال می تواند تأثیر خوبی در Google بگذارد. همچنین جایگاه وب سایت را برای قرار گرفتن در Google Knowledge Graph تقویت می کند.
این روزها دسترسی به لینک ها از ویکی پدیا سخت شده است زیرا افراد در سراسر سایت اسپم می کنند. از این گذشته، هدف اصلی ویکی پدیا دائره المعارف بودن است و نه ابزاری برای بازاریابی.
یکی از راه های دریافت بک لینک از ویکی پدیا، ایجاد صفحه جدید ویکی پدیا در مورد موضوعی مرتبط با وب سایت یا کسب و کار خود است. در این صورت می توانید پیوندی به وب سایت خود ایجاد نمایید. البته اجرای این کار بسیار سخت است. موضوع جدیدی که سعی در ایجاد آن دارید باید ارزش خواندن داشته باشد و عموم کاربران به آن علاقه مند باشند. از راه هایی که می توان به کمک آنها یک صفحه جدید در ویکی پدیا افزود به موارد زیر می توان اشاره کرد:
برخی از افراد می توانند به راحتی برای شما در ویکی پدیا صفحه ایجاد نمایند می توانید از آنها یاری بطلبید.
نکات گفته شده در بالا مواردی هستند که بر اساس یافته های موجود در دستورالعمل های گوگل و تجربه های سئو کاران به دست آمده اند. این تکنیک ها ممکن است در زمان خود کارایی داشته باشند و شاید بعد ها جزء سئو کلاه سیاه یا سئو سفید محسوب شوند. به هر حال توصیه می شود سئو را از روش های درست و ثابت شده انجام دهید. کوچکترین اشتباه می تواند جریمه از سوی گوگل را برای وب سایت به همراه داشته باشد.
با آنکه بهینه سازی وب سایت از راه های سفید کمی زمان می خواهد با این حال وقتی رتبه مناسبی در صفحات گوگل به دست بیاورید با انجام چند کار ساده و مداوم جایگاه سایت تثبیت می شود.