6 روند طراحی سایت در سال 2023

نوشته شده توسط امیر سلامی

ماندن در روند طراحی وب سایت برای موفقیت شما بسیار مهم است. ما در شرکت طراحی وب سایت و سئو دارکوب در این 15 ساله فعالیت خود متوجه محبوبیت طراحی، تصاویر و به روز رسانی الگوریتم ها (برای سئو) و بهترین شیوه های طراحی سایت شده ایم و می بینیم که هر سال تغییر می کند. یک وب سایت که امروز با ظرافت و مدرن به نظر می رسد می تواند در عرض چند ماه قدیمی و معمولی شود. به همین دلیل دانستن تفاوت بین یک روند در صنعت و یک مد گذرا بسیار مهم است. هنگام طراحی وب سایت شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که طراحی شما برای چندین سال عالی به نظر می رسد و نه این که یاد آور وب سایت های قدیمی باشد.

سال 2023 همه چیز در مورد ارائه تجربه کاربری (User Experience) است، روند طراحی وب به سمت سرعت، طراحی واکنش پذیر برای تلفن همراه، طرح های ساده چشم نواز با طرح های نامتقارن، انیمیشن و غیره، اولویت پیدا می کند.

روند طراحی سایت

سرعت وب سایت

فکر می کنید چقدر زمان می برد تا بر روی مشتری تاثیر خوب بگذارید؟ اگر به تعامل آنلاین با بازدید کننده سایت خود امید دارید، بدانید که شما کمتر از 3 ثانیه فرصت خواهید داشت.

انسان ها تمایل به پرواز و بی صبری دارند. اگر اینترنت واقعا یک سیستم است که ماهیت انسانی را مشاهده می کند، مطالعات آن نشان می دهد که ما دوست نداریم انتظار بکشیم. در مطالعات انجام شده توسط Akamai و Gomez.com،  پنجاه درصد از کاربران انتظار دارند که هنگام کلیک بر روی یک سایت، صفحه آن ها در دو ثانیه یا کمتر بارگذاری شود و اگر یک یا چند ثانیه بیشتر طول بکشد، سایت را ترک خواهند کرد.

همانطور که می بینید، یک سایت فقط زیبا کافی نیست، اگر طراحی حجم زیادی داده داشته باشد که بارگیری آن طول بکشد، ممکن است شما درآمد زیادی را از این بابت از دست بدهید و هیچ کس به سایت شما علاقه مند نباشد. حتی بدتر از آن، با به روز رسانی Google Speed ​​که به تازگی به اجرا گذاشته شده، گوگل اولویت رتبه اول را برای سایت هایی که سریعتر از دیگران بارگیری می شوند آغاز کرده است و احتمالا موتورهای جستجو دیگر به زودی از آن پیروی خواهند کرد.

همه این ها به آن معنی است که وب سایت ها باید سریعتر بارگذاری شوند، بنابراین بهتر شدن سرعت لود سایت باید اولویت بندی شود. یکی از تکنیک های سئو در سئو تکنیکال همین بالا بردن سرعت سایت است که اگر رعایت نشود، صدمات بدی به سایت وارد می کند. اگر قصد بهینه سازی سایتتان را دارید، حتما با شرکت دارکوب که در این زمینه سابقه زیادی دارد، تماس بگیرید. تیم متخصصان سئو دارکوب خدماتی نظیر گرفتن لینک های بازگشتی با کیفیت، ایجاد محتوا با کیفیت با تهیه کلمات مهم و غیره را در چارچوب سئو کلاه سفید ارائه می دهد.

طراحی تخت Flat Design

در سال 2017، طراحان و توسعه دهندگان وب سایت های ساده را برای عملکرد بهتر تلفن همراه ایجاد کردند. از آن به بعد، تعداد جستجوهای تلفن همراه تا کنون افزایش یافته است و طراحی Mobile First Design ضروری است. وب سایت ها با تصاویر با حجم زیاد به آرامی بارگذاری می شوند و تجربه کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می کنند را مختل می کنند.

طرح های تمیز، مینیمالیستی و یا طرح های تخت با سرعت بارگذاری می شوند و در حال حاضر به دو دلیل مهم و مرسوم هستند. اولا هر دو کاربران تلفن همراه و مرورگرهای دسکتاپ می توانند وب سایت های سریع را تجربه کنند. ثانيا، آنها مي توانند ارزش بالای سئو را حفظ نمایند. طراحی تخت به سایت کمک می کند تا مقدار زیادی از نیازهای سرعت موتورهای جستجو را فراهم کند. به همین دلیل طراحی مسطح محبوب شد و تا سال 2023 مرسوم تر می شود. این روش در ساخت فروشگاه اینترنتی بیش تر به کار می رود.

طراحی تخت به این معنا نیست که همه چیز به دو بعد کاهش می یابد بلکه همه چیز در مورد مینیمالیسم و ​​قابلیت استفاده است. این یک زیبایی شناسی در طراحی است که از هرج و مرج خلاص می شود و به بخش های مهم وب سایت شما تمرکز می کند. با استفاده از رنگ های روشن، لبه های تمیز و سخت، و فضای باز زیاد. طراحی مسطح تغییر تازه ایی از طرح های مبتنی بر تصویر با رزولوشن بالا، گیج کننده و آهسته است. این به این معنا نیست که طراحی Flat خسته کننده است. متناسب با رنگ های روشن و تصاویر و فونت های صاف، مجموع قطعات طراحی مسطح همراه با هم به ارائه یک تجربه کاربری عالی، جذاب و چشم نواز رسیده اند. قالب های وردپرسی آماده معمولا از این حالت پشتیبانی می کند و تجربه خوبی به کاربر می دهند. اگر بودجه کمی برای طراحی سایت دارید، می توانید از قالب آماده فروشگاه اینترنتی، قالب شرکتی وردپرس و غیره که توسط برنامه نویسان حرفه ای ساخته شده، استفاده کنید.

از آنجایی که طراحی فلت به عکس ها برای جذاب بودن وابسته نیست، در زمان مرور وب سایت توسط کاربر فاقد مقدار زیادی اطلاعات اضافی برای بارگیری است. این به معنای دو چیز واقعا عالی برای صاحبان وب سایت ها است: اول این است که مشتریان و بازدیدکنندگان، بدون توجه به اینکه آیا در حال مرور در تلفن همراه هستند یا نه، تجربه ای لذت بخش و سریع در وب سایت دارند. دوم، این طرح های سبک و سریع، سرعت بهینه سازی صفحات را بسیار بالا می برد، که از نظر موتورهای جستجو، Bing و تقریبا هر موتور جستجوی دیگر مطلوب است. همانطور که در بخش سرعت بحث کردیم، زمان بارگذاری سریعتر به این معنی است که سایت شما احتمالا به خوبی رتبه بندی می شود و کاربران با طراحی مناسب و راحت می توانند در سایت شما باقی بمانند و همچین از میزان درصد بیشتری از کابران به مشتری تبدیل شوند.

طراحی Mobile First

سرعت تنها فاکتوری نیست که گوگل برای امتیاز دهی به وب سایت از آن استفاده کرده است. در سال های اخیر، جستجو های موبایل به طور کلی ازجستجوی دسکتاپ پیشی گرفته است. مطابق با این، روش فهرست کردن وب سایت ها توسط گوگل تغییر کرده است، اکنون سایت های سازگار به موبایل را بر سایت های دیگر اولویت می دهد.

با توجه به اینکه سایت های تلفن همراه اولویت بیشتری نسبت به سایت های دسکتاپ گرفته اند، جای تعجب نیست که طراحی تلفن همراه یک روند با اولویت است. این روش، تغییر در شیوه اساسی طراحی وب سایت است. استاندارد مورد استفاده برای این بود که یک سایت فقط برای یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ طراحی شده و یک طراحی واکنش گرا Responsive برای تلفن همراه اضافه شود. اما طراحی موبایل اول برعکس است، ابتدا با طراحی سایت برای کاربر تلفن همراه شروع می شود. در دارکوب ساخت سایت با کیفیت به شکل واکنش پذیر و Mobile First Design طراجی می شود.

نتیجه تصویری چیزی است که اول و مهم تر تجربه کاربری وبسایت را در دستگاه کاربر افزایش می دهد که احتمالا کاربر از آن جستجو انجام می دهد. این روند طراحی، پاسخگویی به تقاضا است که کاربران تلفن همراه به آن نیاز دارند و احتمالا روند آن برای مدت های طولانی ادامه خواهد داشت.

زوند طراحی وبسایت در سال 2023

شبکه شکسته و طرح های نامتقارن

در سال 2023، روند طراحی وب به سوی شبکه های شکسته رفته است. شبکه های شکسته (Broken Grid) و طرح های نامتقارن به عنوان یک روند بزرگ در صنعت طراحی وب به چشم می خورند. به رغم فشار بسیاری از طراحان وب به سمت طراحی مسطح، سریع و مینیمالیستی، طراحان زیادی نیز از طرح های شکسته حمایت می کنند. هنگامی که ما در مورد شبکه های شکسته یا طرح های نامتقارن صحبت می کنیم، منظور سیستم شبکه ای Grid System است که برای چندین دهه در انواع طرح ها، از صفحات وب تا روزنامه ها برای چاپ و تبلیغات در فضای باز استفاده می شود. یک سیستم شبکه کمک می کند تا طراح به راحتی هماهنگی و یکپارچگی را در هنگام اضافه کردن محتوا، تصاویر، سرفصل ها، مقالات، CTA ها و هر وسیله ای که در آن ها کار می کنند را حفظ کند. ساختار شبکه در طرح اولیه حفظ می شود، در حالی که به طور کلی حفظ تقارن نیز مهم هست.

از لحاظ تاریخی، استفاده نکردن از یک شبکه باعث شده است که بسیاری از آن طرح های منحرف شده را دنبال کنند که کاربر را از تمرکز بر مهم ترین بخش های صفحه باز دارد. با این حال، طراح های نامتقارن و شبکه های شکسته محبوبیت بیشتری به دست آورده اند. احتمالا به این دلیل است که راهی پیدا کرده اند که شبیه بسیاری از طرح های دیگر طراحی نشده باشد، در حالی که در عین حال غافلگیر کننده نباشد. طراحان می توانند با دقت و تفکر به شکستن الگوی شبکه و ایجاد سلسله مراتب با همبستگی برنامه ریزی شده، دست یابند. استفاده از جایگاه های غیر معمول، لایه بندی با رنگ ها و بافت های مختلف، تکرار الگو های نامنظم، استفاده از فضای سفید و استفاده خلاقانه از تایپوگرافی باعث ایجاد حس عمیقی می شود که معمولا در پوسته های مبتنی بر شبکه یافت نمی شود.

این طرح ها قابل توجه هستند، به کاربران کمک می کنند تا آن ها به سمت مهم ترین بخش وب سایت هدایت شوند، اما نه به دلیل الگوهای طراحی تکراری و منظمی که سابق رواج داشت. در عوض، استفاده از تکنیک های تصویری، چشم را بر جایی که باید نگاه کند هدایت می کند. طراح با استفاده از رنگ ها، اشکال، بافت، استفاده از انواع تصاویر پویا، می تواند توجه کاربران را به یک شیوه جدید و جذاب به سمت محتوایی که کاربران می خواهند پیدا کنند، هدایت نمایند.

شکل های هندسی در طراحی وب

به عنوان یک روند میانی بین طراحی مسطح و بی نظمی های کنترل شده، روند طراحی با شکل های هندسی صورت می گیرد. این طراحی به اشکال هندسی ساده که در مدرسه یاد گرفته اید مانند مثلث، شش گوش و حلقه ها اشاره دارد. اشکال می توانند شکاف های موجود را به دلیل این که به راحتی می توان آن ها را به یک طرح ادغام کرد، پر کنند. اشکال هندسی ساده با رنگ های روشن می توانند لبه های جالبی ایجاد کند و بارگیری سریع، آن ها را جذاب نشان می دهد. طرح هایی که از ترکیب عکاسی و نوعی اشکال با الگو های تکراری ایجاد می شوند، می توانند عمق ها و تصاویر جذابی را ایجاد نمایند.

این تردستی دلیل آن است که چرا شکل ها به یک روند در سال 2023 تبدیل شده اند. به واسطه ریاضی هندسه به ایجاد احساس تعادل در یک وب سایت کمک می شود حتی زمانی که تصاویر ممکن است عدم تقارن داشته باشند. اغلب اشکال هندسی به راحتی در هم یا در کنار هم هم قرار می گیرند، به سرعت سازمان یا سلسله مراتب را تشکیل می دهند. اشکال مانند رنگ هستند که افکار و احساساتی در آن ها وجود دارد که مردم به طور طبیعی با هر یک از آن ها ارتباط برقرار می کنند. مستطیل نشان دهنده ثبات، دایره وحدت، و مثلث ها نشان پویایی هستند. استفاده خلاقانه از اشکال  می تواند برای ایجاد احساساتی که شما می خواهید در بازدیدکنندگان وب سایت خود ایجاد کنید، کمک کند.

آن ها را می توان به طور چشمگیر یا با صرفه جویی استفاده کرد. این به سادگی به زیبایی شناسی برند شما بستگی دارد. اشکال به راحتی به شما کمک می کند که یک شکل تصویری زیبا را ایجاد کنید و به بخش هایی از یک صفحه که مایلید بازدیدکنندگان به آن توجه کنند، دقت کنید. حتی زمانی که سایت شما از یک طراحی شبکه سنتی دور شده است. به همین دلیل طراحان دارکوب انتظار دارند که ما همچنان شاهد شکل های هندسی در طراحی وب در سال 2023 باشیم.

میکرو انیمیشن ها

یک روند ظریف اما قابل توجه در سال 2023 در طراحی وب، میکرو انیمیشن است. میکرو انیمیشن ها یک راه قدرتمند برای ارائه یک تصویر رضایت بخش به کاربر خود در هنگام مرور وب سایت هستند. این کار از طریق انیمیشن های کوچک انجام می شود که به کاربر در درک سایت کمک می کنند مانند تغییر رنگ یک دکمه زمانی که موس روی آن حرکت می کند، یا یک منو همبرگری گسترش یافته وقتی که روی آن کلیک می کنید.

اکثر کاربران این میکرو انیمیشن ها را همیشه در هر دو سیستم عامل مرورگر دسکتاپ و موبایل تجربه می کنند. در حال حاضر در مرورگر ها بسیار پرطرفدار هستند و عجیب است اگر آن ها را تجربه نکرده باشید. این انیمیشن ها به کاربر می گویند که در مسیر درستی از سایت در حال حرکت هستند. آیا دکمه ارسال را روی فرم فشار داده اید؟ رنگ آن را هنگام کلیک تغییر می دهد. چگونه صفحه را به سرعت رفرش کنید؟ با پایین کشیدن صفحه انیمیشن نشان می دهد که عملیات رفرش در حال انجام است.

به یاد داشته باشید که چگونه اشیاء متحرک مانند فیلم ها به حفظ و توجه کاربر کمک می کنند؟ این حرکات، حتی اگر آنها انیمیشن های کوچک هستند، به جلب توجه چشم کاربران کمک می کنند و برای آنها به عنوان یک تجربه غنی شده در پیمایش سایت کمک می کنند. به نوبه خود، استفاده مناسب از میکرو انیمیشن ها یک سلسله مراتب بصری در صفحه وب ایجاد می کند، بازدیدکنندگان را به سمت نقاط تبدیل هدایت کرده با تکمیل فرآیند به آن ها پاداش می دهند.

ممکن است خیلی ساده یا احمقانه به نظر برسد که یک میکرو انیمیشن می تواند یک کاربر را برای کلیک کردن بر روی فرم ارسال تشویق کند، اما به Captcha خسته کننده که از بسیاری از فرم ها استفاده می شود فکر کنید. اگر شما خوش شانس باشید، همه چیزیی که باید انجام دهید این است که بر روی کادر تأیید کلیک کنید، اما اگر شما باید از طریق فرآیند انتخاب تصاویر یا تایپ کردن دنباله رشته ای از شماره و حروف بروید، هیچ چیز لذت بخش تر تماشای چرخش دایره به نشانه صحیح بودن نیست. همانطور که در سال 2023 ملاحظه می کنید، میکرو انیمیشن ها آماده اند که در صنعت وب باقی بمانند.

شغل طراحی سایت چیست؟

یک طراح سایت تمرکز زیادی بر روی ایجاد و برنامه نویسی شکل ظاهری یک سایت دارد و با برنامه نویسی، تولید، نگه داری و پردازش یک سایت را کنترل می کند. یک طراح وب باید مهارت هایی نظیر تسلط به زبان برنامه نویسی Front End داشته باشد و برای المان بندی به HTML و CSS مسلط باشد. باید با اینترنت و مفاهیم آن آشنا باشد و با خلاقیت بالا ی خود برای حل مسائل، راه حل های جدید پیدا کند. این ویژگی را داشته باشد که دائما به دنبال یادگیری مسائل و نکات جدید باشد و خود را با دانش روز جهانی وقف بدهد. این ها نکاتی است که یک طراح سایت به طور کامل رعایت می کند که روز به روز در کار خود پیشرفت کند و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه بدهد.

پروژه طراحی سایت

برای ساخت یک سایت با کیفیت چندین مرحله وجود دارد که باید گام به گام با دقت طی شود تا به نتیجه برسد. ابتدا باید مشخص شود که هدف از طراحی سایت چیست و مخاطبان هدف این وبسایت چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ بعد از مشخص شدن این نکات، شکل ظاهری سایت (UI-UX) توسط یک گرافیست طراحی می شود و در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد. توسعه دهندگان مطابق با طرحی که در اختیار دارند، سایت را طراحی کرده و جزئیات را با دقت بررسی می کنند. در مرحله بعد، این سایت برای فراخوانی و ذخیره اطلاعات سمت سرور با یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مثل PHP یا Python کد نویسی می شود. پس از این که سایت به طور کامل طراحی شد، مورد آزمون برای تست امنیت قرار می گیرد و با انواع تکنیک ها و استراتژی ها بررسی می شود که آیا سایت از امنیت کامل برخوردار است یا خیر. بعد از این که تمامی این مراخل با دقت بررسی شد و هیچ مشکلی وجود نداشت، وب سایت برای دسترسی کاربران روی هاست آپلود می شود و مدیریت آن در اختیار صاحب سایت قرار می گیرد. تمامی این مراحل ایجاد سایت با کیفیت، توسط شرکت دارکوب با بالاترین کیفیت و به کارگیری به روز ترین استراتژی ها انجام می شود.

هزینه طراحی وبسایت

قیمت طراحی سایت به نکات و عوامل زیادی بستگی دارد، این که سایت به چه هدفی طراحی می شود. قرار است سایت فروشگاهی، شرکت، آموزشی یا شخصی باشد. هر کدام از آن ها قیمت خود را دارند با توجه به مدت زمان طراحی، حجم سایت، پشتیبانی و بسیاری نکات دیگر، قیمت طراحی سایت متغیر است. طبیعتا هر چه بر روی ساخت وبسایت مدت زمان بیش تری گذاشته شود، کیفیت آن بیش تر خواهد بود و اگر سایت شما دارای اطلاعات و حجم بسیار زیادی می باشد، حتما باید به امنیت و پشتیبانی آن توجه کرد. اگر بودجه کمی برای ایجاد سایت دارید، می توانید از فالب های آماده وردپرس که از امنیت و سطح کیفی بالایی برخور دار هستند، استفاده کنید. شما با بستن یک فرارداد حرفه ای با شرکت دارکوب، این فرصت را پیدا می کنید تا بهترین سایت را در اختیار داشته باشید.

درآمد طراحی وب بسته به سطحی که فعالیت می کنید و سابقه ای که دارید، متغیر است. هر چه سابقه ی کاری شما بیش تر باشد و سایت های با کیفیت بیش تری طراحی کرده باشید، می توانید درآمد بیش تری در این راه کسب کنید. طراحان سایت با توجه به درخواست بالایی که در این شغل وجود دارد، درآمد بالایی دارند و اگر حرفه ای باشند و به خوبی روی کار خود تمرکز کنند می توانند درآمد خوبی داشته باشند.

آموزش طراحی وبسایت از مبتدی تا پیشرفته

در آموزشگاه طراحی سایت دارکوب، مدرسان با تجربه ما طبق آخرین متد های روز دنیا، تدریس می کنند و مطالب را آموزش می دهند. تمامی این کلاس ها به صورت پروژه محور برگزار می شود و دانشجویان گام به گام با مراحل طراحی سایت آشنا می شوند. در دارکوب کلاس های آموزش طراحی سایت به شکل کلاس های آموزش برنامه نویسی Front-End، آموزش صفر تا صد PHP، آموزش پروژه محور وردپرس، آموزش بهینه سازی وبسایت و غیره به صورت حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی برگزار می شود.

رود مپ طراحی سایت

سوالی که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد این است که برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟ شما ابتدا باید المان بندی و طراحی صفحات سایت را از طریق HTML و CSS را یاد بگیرید سپس کار با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت که یک زبان سمت کاربر می باشد را یاد بگیرید. در پایان باید یک زبان برای برنامه نویسی سمت سرور که اطلاعات را از پایگاه داده فرا بخواند و منتشر کند را آموزش ببینید. با آموزش این نکات توسط اساتید با تجربه و تمرین، پس از مدت کوتاهی می توانید سایت خود را طراحی کنید. تمامی این آموزش ها به شکل حرفه ای و پروژه محور در دارکوب تدریس می شود.

ما در شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب همیشه به دنبال روند های جدید در بازاریابی آنلاین و تکنولوژی های طراحی وب و عملکرد های الگوریتم های گوگل بوده ایم. دنیای تکنولوژی سریع حرکت می کند، ما نیز با دانش روز و تجربه مان سعی می کنیم وب سایت هایی تولید کنیم که بهترین بازدهی را داشته باشند. چون همین به روز بودن، رمز بقا در بازارهای رقباتی است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته