گوگل چه زمانی برای Manual Action اقدام می نماید

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

جریمه یا اقدام دستی (Manual Action)  در جعبه پیام های ورودی ابزار وب مستر گوگلGWT  با نامه ایی به شما اطلاع داده می شود. نامه هایی که اگر کارشناس سئو باشید اصلا آن را دوست ندارید چون قلب شما را به تپش شدید وا می دارد، چون می تواند این نامه جریمه به معنای پایان ترافیک و از دست رفتن رتبه وب سایت شما باشد.

اگر تا به حال نامه جریمه دستی دریافت کرده اید می دانید که دارم درباره چه چیزی صحبت می کنم. اگر نه اینجا برایتان توضیح می دهم. ما به طور کلی دو نوع هشدار جریمه دستی داریم که از طریق ابزار وب مستر گوگل دریافت می نمایید:

  • جریمه دستی کل وب سایت (wide-match): این نوع جریمه به شما اطلاع می دهد که کل وب سایت شما به هر دلیلی جریمه شده است.
  • جریمه دستی جزئی (partial match): در این نوع جریمه قسمتی از وب سایت شما (یا خارج از آن) موضوع جریمه قرار گرفته است. همچنین در ادامه علت جریمه نیز توضیح داده شده است. در قسمت Affects ممکن است برای شما “برخی لینک های ورودی” یا لیستی از URL ها یا قسمت هایی که مورد جریمه است آورده شده باشد.

مهم است که توجه داشته باشیم که ممکن است داشتن یک جریمه دستی جزئی در واقع یک مجازات نیست (به عنوان مثال به رتبه بندی شما تاثیر نمی گذارد، و رفع آن تاثیر مثبتی بر رتبه بندی شما ندارد). رایج ترین نمونه این سناریو یک عمل جزئی یا تاثیر “برخی از لینک های ورودی” است. این نوع پیام به سادگی نشان می دهد که گوگل ارزش لینک های ورودی به وب سایت شما را کاهش داده است، یعنی گوگل احساس می کند این لینک های به نوعی دستکاری یا برای فریب گوگل هستند، نه اینکه مجازاتی برای سایت در نظر گرفته باشند. این اطلاع رسانی گوگل برای ارائه تشخیص تلاش های منفی سئو (از سوی رقبا) به شما بوده یا شیوه های ساختن مشکوک لینک (سئوی کلاه سیاه) توسط یک عضو از تیم سئو یا سازمان شما را نشان می دهد، که در هر صورت هشدار با ارزشی است.

 

گوگل از چه زمانی جریمه ها را به وب مستر اطلاع می دهد

خوشبختانه، اگر سایت شما یک جریمه دستی دریافت کرده باشد، کاملا شفاف است. با این حال همیشه اینطور نبوده است. کمی عقب تر در ماه های آغازین راه اندازی الگوریتم پنگوئن 1.0 زمانی بود که گوگل برای اولین بار رسما اطلاع رسانی به وب سایت ها را در هنگام اقدامات دستی را آغاز نمود.

در تاریخ 24 آوریل 2012، مجازات بهینه سازی بیش از حد (Over-Optimization Penalty) که بعدها به عنوان الگوریتم پنگوئن تغییر نام داده شد در موتور جستجوگر گوگل اعمال گردید، موجی از شوک در صنعت وب و سئو منتشر کرد و رتبه بندی وب سایت ها را در حدود 3.1 درصد از تمام کوئری های جستجوی انگلیسی را تحت تأثیر قرار داد. این به روز رسانی سایت هایی را که در لینک های به اصطلاح دستکاری کننده (Link Schemes or Manipulative) به جهت کسب رتبه بالاتر شرکت می کنند را مورد هدف قرار داد.

جالب توجه است، در ماه های قبل از انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل، مدیران وب هشدارهایی از گوگل بابت لینک های غیر طبیعی یا لینک های مصنوعی (Unnatural or Artificial Links) دریافت کرده بودند. در واقع، گوگل در ماه ژانویه و فوریه 2012 به تنهایی 700 هزار پیام به مدیران وب فرستاده بود. پس از آغاز به کار پنگوئن، برخی از متخصصان سئو حدس زدند که این پیام ها منحصرا به لینک های غیر طبیعی یا مصنوعی مربوط می شود. با این حال، مت کاتز، رئیس تیم اسپم گوگل در یک پست 6 ژوئن این موضوع را توضیح داد:

علت ارسال 700 هزار پیام از طریق ابزار وب مستر، در واقع این بود که ما (گوگل) شروع به ارسال هشدارها در مورد تکنیک های سئوی کلاه سیاه کردیم. اکثریت قریب به اتفاق اقدامات دستی که ما انجام می دهیم صفحاتی هستند که به تکنیک های سئو کلاه سیاه مشغول به کار هستند، از قبیل تولید خودکار محتوای بی معنی و یا تکنیک Cloaking (تکنیکی که در آن محتوای نمایش داده شده به اسپایدر گوگل متفاوت از محتوای نمایش داده شده با کاربر) است.

کاتز می گوید: در حقیقت، فقط حدود 3 درصد از پیام هایی که ما به صاحبان سایت فرستادیم برای لینک های غیر طبیعی یا مصنوعی بود. بنابراین فقط برای روشن شدن موضوع، از 700 هزار پیام که ما در ماه ژانویه و فوریه ارسال کردیم، بیش از 600 هزار نفر برای هرزنامه سیاه و سفید، و کمتر از 25 هزار پیام برای لینک های غیر طبیعی بود.

صرفنظر از این گوگل اقدام جدی علیه نقض دستورالعمل های وب مسترها را آغاز کرد. در ماه مارس سال 2013، درست قبل از انتشار دوباره پنگوئن مدیران وب دور دیگری از پیام های هشدار را دریافت کردند که در واقع به نظر می رسد به طور خاص  لینک های غیر طبیعی را هدف قرار می داد. گوگل سریعا اعلام کرد که این پیام ها نشان از سرکوب ناگهانی هرزنامه یا لینک های بد نیست، بلکه تنها گزارش های مربوط به مجازات ها افزایش یافته است.

در حالی که پنگوئن مطمئنا اولین تغییر عمده در الگوریتم های رتبه بندی گوگل نبود، با سطح جدیدی از شفافیت در رابطه با اقدامات دستی در برابر وب سایت ها همخوانی داشت. در آگوست 2013، گوگل اعلام کرد که آنها بخش «Manual Actions» را به ابزار Google Webmaster اضافه خواهند کرد، بنابراین وب مسترها و صاحبان سایت می توانند از اقدامات دستی و دلایل آن آگاه شوند.

مدیران وب با استفاده از Google Webmaster Tools اکنون اعلامیه های مربوط به اقدامات دستی را، از طریق صندوق ورودی GWT خود، و در داشبورد GWT خود تحت “Search Traffic” و سپس “Manual Actions” دریافت می کنند.

اگر شما با مجازات لینک غیر طبیعی مواجه شده اید، راهنمای مجازات های متداول سئو و نحوه بازیابی از آنها را برای حذف جریمه و باز گرداندن رتبه بندی خود را مطالعه کنید.

 

10 دلیل برای اقدامات یا جریمه های دستی

اگر متوجه شدید که سایت شما مورد اقدامات دستی گوگل قرار گرفته است، اولین قدم تعیین دقیق دستورالعمل هایی است که شما نقض کرده اید. به گفته گوگل، 10 عمل وجود دارد که ممکن است به عنوان بخشی از هشدار اقدامات دستی شما ذکر شده باشد. هر یک از این موارد می تواند به عنوان نقض مستقیم راهنمایی های وب مستر گوگل در نظر گرفته شود.

  • پیوندهای غیرعادی به سایت شما – تاثیرهای لینک: گوگل لینک های غیر طبیعی یا فریبنده را که به سایت شما نشانه رفته اند را یافته است- که تأثیر گذار بر لینک های خاص است.
  • لینک های غیر طبیعی به سایت شما: گوگل لینک های غیر طبیعی یا فریبنده را که به سایت شما نشانه رفته اند را یافته است- این تأثیر گذار بر کل سایت است.
  • سایت هک شده: گوگل محتوای مخرب را یافته و مظنون است که سایت شما توسط شخص ثالث هک شده است.
  • اسپم تولید شده توسط کاربر: لینک های اسپمی در نظرات، پروفایل های وبلاگ ها یا انجمن ها یافت شده است.
  • هاست های اسپمی رایگان: هنگامی که بخش زیاد وب سایت ها اسپمی در نظر گرفته می شود، کل سایت یا سرویس ممکن است به عنوان هرزنامه شناخته شود و اقدامات دستی دریافت کند.
  • محتوای ضعیف یا بدون ارزش افزوده: گوگل صفحات کم کیفیت مانند محتوای به صورت خودکار ایجاد شده، محتویات کپی شده و غیر منحصر به فرد یا صفحات Doorway را در سایت شما کشف کرده است.
  • تغییر مسیرهای اسپمی و محتوای مخفی شده (Cloaking): گوگل متوجه شده است که شما یک صفحه را به کاربران و صفحه دیگری را به موتورهای جستجو نشان می دهید و یا بازدیدکنندگان را به صفحاتی غیر از مواردی که به گوگل نشان داده شده است، هدایت می کنید.
  • لینک های غیر طبیعی از سایت شما: گوگل لینک های خروجی غیر طبیعی یا دستکاری کننده از سایت شما پیدا کرده است (لینک های خروجی).
  • هرزنامه خالص: گوگل متوجه شده است که سایت شما از تکنیک های اسپم تهاجمی مانند Cloaking یا کپی محتوا Scraping، و یا سایر روش های سئوی غیر مجاز آشکارا استفاده می کند.
  • متن پنهان و یا استفاده افراطی از کلمه کلیدی: گوگل متوجه شده است که متن ها و کلمات کلیدی (چندگانه) ایی از کاربران نه از موتورهای جستجو در صفحه برای کسب رتبه بالاتر پنهان شده است.

 

بازسازی بعد از جریمه دستی و درخواست بازبینی

بعد از تعیین نوع مجازات یا اقداماتی که دریافت کرده اید، وب سایت خود را مرور کنید (یا یک شرکت حرفه ای در سئو را به کار بگیرید) تا هر عنصری که موجب اعمال اقدام دستی شده را شناسایی کنید. برای مجازات های مرتبط با لینک، شما باید یک حسابرسی پروفایل لینک برای شناسایی و حذف تمام لینک های غیر متعارف ورودی به وب سایت خود انجام دهید. این فرآیند پر هزینه و وقت گیر است که نیاز به تخصص دارد.

برای مجازات های مرتبط با محتوا، شما باید صفحاتی را که دستورالعمل های گوگل در آن رعایت نشده را شناسایی کنید. یک ممیز وب سایت حرفه ای می تواند در شناسایی انواع این صفحات به شما کمک کند.

پس از حل مشکل شناسایی شده، باید از طریق Google Webmaster Tools درخواست تجدید نظر را به گوگل ارسال کنید. گزینه هایی برای انجام این کار در بخش Manual Actions در GWT یافت می شود. در قسمت متن، به گوگل توضیح دهید که چه اقداماتی را برای حل این مسئله انجام داده اید، چرا و چگونه این مسئله اتفاق افتاد (صادقانه)، و آنچه شما انجام خواهید داد تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق مجددا تکرار نشود را توضیح دهید. صداقت و شفافیت در اینجا کلیدی است؛ گوگل هر گونه عذر و بهانه ای را می شناسد و فریب بهانه های دروغی را نمی خورد.

 

پاسخ درخواست بازبینی چه قدر طول می کشد

در ویدیویی در گوگل وبمستر در سال 2012، کاتز به این سوال پاسخ داده است: “آیا دو ماه انتظار برای دریافت پاسخ بازینی سایت طبیعی است؟” پاسخ او قطعا “نه” بود. او می گوید که بیشتر درخواست ها در چند روز تا یک هفته پاسخ داده می شود؛ و گاهی که آن ها درخواستهای انباشه شده دارند، می تواند تا 2 هفته طول بکشد.

با این وجود دو حالت وجود دارد که باید درخواست خود را دوباره ارسال کنید:

  1. اگر درخواست خود را ارسال کرده اید و ایمیل تایید را دریافت نکرده اید
  2. اگر 2 تا 3 هفته گذشته و هنوز پاسخی دریافت نکرده اید.

 

چهار پاسخ احتمالی به درخواست تجدید نظر

چهار پاسخ ممکن است که برای درخواست تجدید نظر دریافت کنید:

  1. درخواست بازبینی شما تصدیق شده است و اقدام برای اسپم دستی لغو شده است.
  2. درخواست بازبینی شما رد شده است (به این ترتیب شما باید کار بیشتری برای حذف مجازات انجام دهید)
  3. درخواست شما پردازش شده است: معمولا این بدان معنی است که سایت شما مسائل متعددی دارد، برخی از آنها حل شده اند، در حالیکه مابقی هنوز به کار نیاز دارند.
  4. هیچ اقدام دستی ضد سایت شما وجود ندارد: “هیچ اقدام اسپم دستی یافت نشد”.

پاسخ شماره 2 ناامید کننده است، اما گاه انتظار چنین پاسخی می رود. به طور کلی، گوگل در اولین تلاش به درخواست بازبینی پاسخ مثبت نمی دهد. به تجربه دوستان من در شرکت دارکوب، قبل از اینکه شما یک نتیجه موفق به دست بیاورید، باید2 تا4  بار برای آن تلاش کنید. این احتمالا به این دلیل است که گوگل قصد دارد تا مدیران و صاحبان وب سایت هایی را که واقعا به برند ها، اعتبار و وجه آنلاین شان اهمیت می دهند را از آنهایی که می خواهند از طریق گوگل و انتشار اسپم کسب درآمد کنند جدا کند.

پاسخ سه گیج کننده ترین است. با توجه به تجربه دارکوب مشتریانی که درخواست بازبینی می کنند، این پاسخ معمولا با تغییر یک مجازات کلی سایت به یک اقدام جزئی برای “برخی از لینک های ورودی” همراه است. اغلب این پاسخ با یک پرش قابل توجه در نتایج جستجو در ابزار گوگل وب مستر، رتبه بندی و ترافیک جستجو ارگانیک که در Google Analytics گزارش شده، همراه است.

از آنجا که این اقدام نشان می دهد که بر “برخی از لینک های ورودی” تاثیر می گذارد، یک نتیجه موفق است؛ چون یک اقدام جزئی برای “برخی از لینک های ورودی” و نه یک جریمه برای کل سایت می باشد. پس این یک اعلان است که با ارسال یک فایل disavow به گوگل برای نادیده گرفتن لینک های خراب می توان به نتیجه مطلوب دست یافت تا وب سایت از جریمه کلی وب سایت رهایی یابد.

در حقیقت، به تجربه می توان گفت صرفا ارسال یک فایل disavow بدون ثبت درخواست بازبینی اغلب منجر اعلان اقدام دستی برای «پیوندهای غیرعادی- پیوندهای تاثیرگذار» می شود. به این ترتیب اعتقاد دارم که این یک نشانه از گوگل است که پرونده disavow پردازش شده و وجود هرزنامه در لینک های آن توسط گوگل تایید شده است. با این حال این پیام گیج کننده و مبهم است، احتمالا این روش گوگل است که باعث می شود مدیران وب برای ادامه کار پاک کردن لینک های اسپمی، تمیز کردن نتایج جستجوی گوگل ادامه دهند.

از آنجا که این موضوع اغلب گیج کننده است در اینجا نظر سم مک رابرت درباره اقدام برای لینک های مخرب unnatural links– impacts links آورده شده است.

این نوع اقدام دستی، مستلزم هیچ کاری توسط مدیر وب نیست؛ این به سادگی روش گوگل برای اطلاع رسانی به مدیر وب است که برخی از لینک های ورودی در حال تخفیف یا بی اعتبار شدن هستند، که انتظار می رود برای نتیجه دلخواه یک فایل disavow ارسال شود. هر گونه اقدام بعدی به رتبه بندی شما سودی نخواهد رساند و از طرفی عدم انجام اقدامات بعدی به رتبه بندی شما آسیب نمی رساند. به تجربه سم، این نوع اقدامات دستی پس از چند ماه یا سال منقضی و از حساب GWT حذف می شود. ممکن است این اقدام دستی با حذف لینک های ورودی حذف شود، اما این کار هیچ مزیتی نخواهد داشت.

گاه دیده می شود که برخی سایت ها دارای اقدام دستی از نوع کل سایت، پس از ثبت فایل disavow و درخواست بازبینی موفقیت آمیز حتی یک اقدام جزئی نیز برای آن ها باقی نمانده است. این نتیجه به احتمال زیاد به دلیل حذف موفقیت آمیز همه یا بیشتر لینک هایی است که از نظر گوگل غیر طبیعی بوده است.

 

اگر رتبه بندی شما هنوز پس از جبران مجازات تصحیح نشد چه؟

بازیابی از مجازات گوگل زمان گیر و پیچیده است؛ و حتی پس از گذراندن مراحل لازم برای رفع مشکلات اساسی و حذف یا نادیده گرفتن لینک های ورودی مضر، رتبه بندی شما و ترافیک جستجوی ارگانیک ممکن است به طور کامل به مقادیر پیش از مجازات شما نرسند. تا جایی که به مجازات های پیوند مربوط می شود، علت آن است که شما قبلا به عنوان یک نتیجه مستقیم (رتبه یا ترافیک) از آن لینک های غیر طبیعی دریافت می کردید. حال که سایت بازیابی شده است بسیاری از این لینک ها حذف شده یا تخفیف یافته اند، و در نتیجه رتبه بندی شما بسیار پایین تر آمده است. چون رتبه بندی های شما دیگر با لینک های خراب ورودی تحت تاثیر قرار نمی گیرد زیرا این پیوندها حذف شده و یا disavow شده اند.

بنابراین، هنگامی که از یک مجازات دستی بازیابی می شوید، می توانید انتظار داشته باشید که ترافیک و رتبه بندی به طور قابل توجهی بهبود یابد، اما نه به طور کامل. اگر شما توسط الگوریتم های پاندا یا پنگوئن گوگل تحت تاثیر قرار می گیرید، ممکن است لازم باشد صبر کنید تا زمانیکه گوگل یک به روز رسانی الگوریتم یا تازه سازی انجام دهد تا بازبینی کامل سایت خود را شاهد باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته