20 جستجویی که نمی دانستید می توان با گوگل انجام داد

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

جستجوی اینترنتی از سال 1998 وجود داشته است، اما امروز پس از 20 سال گوگل ابزارها و امکاناتی مفیدی را توسعه داده است که می توانید در طول روز از آنها بهره ببرید. این مقاله از دارکوب ترجمه ایی است از مقاله لارا لوین که به تازگی در وبلاگ گوگل منتشر شده است. توجه داشته باشید که تمام این امکانات برای همه کشور ها و زبان ها در دسترس نیست ولی آنچه که از دنیای تکنولوژی و گوگل انتظار می رود این است که در آینده ایی نه چندان دور نه تنها این خدمات برای کشور ها و زبان های بیشتری در دسترس خواهد بود بلکه خدمات جستجوی جدیدی نیز به این لیست اضافه خواهد شد. پس برای آگاهی یافتن از دنیای هیجان انگیز موتورهای جستجو با ما همراه باشید.

 

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

موتورهای جستجو برای نمایش دادن پاسخ یک عبارت جستجو نیاز به جمع آوری، دسته بندی و رتبه بندی اطلاعات دارند. موتورهای جستجو توسط ربات هایی هوشمند مطالب وب سایت ها را خوانده و تا حد زیادی درک می کنند. این اطلاعات در درون دیتابیس های بزرگی دسته بندی و ذخیره می شوند. برای رتبه بندی صفحات محتوا، اینکه کدام مطلب در ابتدای صفحه نتایج بیاید، فاکتورهای زیادی را از جمله سابقه و ارتباط وب سایت با سایر سایت ها، رفتار کاربران (محل جغرافیایی، سابقه جستجوی کاربر، نرخ کلیک سایت، نرخ پرش، زمان صرف شده در سایت توسط کاربر و غیره) نیز لحاظ می شود. در واقع وب سایتی که اصول سئو را پیاده سازی نموده و برای کاربران نیز جذاب و مفید است رتبه بهتری را دریافت خواهد کرد. و در پایان صفحه ایی از نتایج مرتبط و نزدیک به قصد کاربر شکل می گیرد.

اطلاعاتی که موتورهای جستجویی مانند گوگل در اختیار شما قرار می دهند دیگر تنها به صفحات وب محدود نیست. گوگل قسمت های زیادی را (نهان و آشکار) توسعه داده و کاربران و صاحبان کسب و کار را تشویق می کند اطلاعات خود را در آن قرار دهند مانند نقشه گوگل و Google Business و غیره. این اطلاعات به گوگل در پردازش داده ها و شکل دهی نتایج جستجو کمک می کنند.

خوب شاید تصور کنید که گوگل بزرگ ترین خیر جهان است که این همه خدمت را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد و شاید این تصور تا حدی درست باشد. موتورهای جستجو با جمع آوری اطلاعات از طریق بازاریابی دیجیتال برای خود درآمد زایی می کنند. یعنی از طریق تبلیغات، آنالیز و فروش اطلاعات و رفتار کاربران در وب در هزاران حوزه مختلف داده استخراج کرده و برای امروز و آینده خود در آمد زایی می کنند.

 

در ادامه 20 روش برای استفاده از گوگل در طول روز آمده است که برخی از آن ها حتما برای شما کمک بزرگی در انجام کارهای روزانه خواهند بود پس با این مقاله از دارکوب با ما همراه باشید.

 

از جستجو به عنوان یک دستیار کمک بگیرید

در اینجا روش هایی آمده است که به شما در برنامه ریزی روزانه و آگاهی تان کمک می کند:

 

  • برنامه زمان بندی خود را با رویداد های نزدیک خود پر کنید:

با تلفن خود با جستجو برای رویداد های اطراف خود [events near me] یا یک رویداد خاص مثل ]فستیوال غذا[ شما می توانید لیستی از فعالیت های محلی را از طریق وب مشاهده کنید. با بروز رسانی های اخیر، حتی شما می توانید رویداد ها را بر اساس علاقه مندی خود جستجو نمایید.

 

  • زمان نمایش ها و بلیط ها:

شما تمایل دارید یک فیلم ببینید، جستجوی گوگل زمان، محل و امتیاز نمایش، همه را در یک جا جمع کرده است. در این حالت تصمیم گیری برای دیدن یک فیلم در یک محل مطلوب و رزرو آن بسیار آسان است.

 

  • دستور پخت غذا:

اگر به دنبال یافتن سریع یک دستور پخت غذا هستید، در دستگاه موبایل تان هر غذایی را که میل دارید جستجو کنید و شما یک لیست (Carousel) از دستور غذا ها مشاهده خواهید کرد.

 

  • نتایج زنده فوتبال:

جستجو به شما کمک می کند که به راحتی آخرین نتایج مسابقات را بدانید، فرقی نمی کند که یک طرفدار معمولی هستید یا یک طرفداری حرفه ایی. تنها کافی است که نام تیم مورد علاقه یا لیگ مورد نظرتان را جستجو کنید. آخرین نتایج همراه با بروز رسانی به شما ارائه می شود.

 

  • انتخاب استایل و خرید با کمک تصاویر گوگل:

زمانی که شما به دنبال یک استایل برای لباس پوشیدن هستید یا دارید برای خرید آینده خود جستجو می کنید، در Google Images تصاویر محصولاتی که برای فروش موجود هستند با نشان “products” در Google app و وب موبایل مشخص شده اند. تصاویر که نشان “products” را دارند شامل اطلاعات قیمت، نظرات، موجود بودن هستند که جستجو و خرید را آسان می کنند.

 

کمک برای بررسی یک تصمیم گیری مهم

زمانی که شما در حال جستجو برای اطلاعات مرتبط با شغل، تحصیل و سلامت خود هستید، گوگل دسترسی سریعی به ابزار و منابع برای کمک به یک تصمیم گیری آگاهانه را در اختیار شما قرار می دهد.

 

  • کار بعدی خود را بیابید:

این امکان امروز در بیش از 90 کشور در سرتاسر جهان در دسترس است. شما مستقیما از طریق گوگل می توانید کار خود را جستجو کنید. با موبایل خود عبارات[jobs near me]  یا  [retail jobs]جستجو کنید، تا گزینه های موجود را در سرتاسر وب ببینید. شما همچنین می توانید فرصت های شغلی را ذخیره کرده و هشدار بر روی آن قرار دهید یا با یک کلیک برای گرفتن آن کار اقدام کنید.

 

  • یافتن کالج خودتان:

شما از طریق گوگل می توانید اطلاعات بیشتری درباره کالج های چهار ساله آمریکا بیابید. مثلا اطلاعاتی درباره پذیرش گرفتن، هزینه و شرایط زندگی دانشجویی. شما می توانید درباره فارغ التحصیلی نیز اطلاعاتی بیابید مثلا درآمد شما در 10 سال پس از فارغ التحصیلی چقدر است.

 

  • کمک در یافتن سوالات مربوط به سلامت:

زمانی که شما درباره وضعیت سلامتی مانند آنفولانزا یا مچ پای پیچ خورده جستجو می کنید، شما اطلاعات پزشکی مربوطه را در پنل دانش Knowledge Panel خواهید یافت. گوگل به شما علائم معمول، درمان و جزئیات دیگر را نمایش خواهد داد. مثلا چقدر این وضعیت متداول است، آیا شرایط بحرانی یا مسری است، سن افرادی که بیشتری به این عارضه بر خورده اند و منابع معتبر بررسی شده توسط دکتر ها را به شما ارائه می دهد.

اگر از دستگاه تلفن همراه خود برای افسردگی بالینی جستجو کنید، گوگل همچنین دسترسی آسان به یک آزمون غربالگری خصوصی بالینی را ارائه می دهد، که نتایج آن می تواند در مکالمات با ارائه دهنده مراقبت شخصی شما (پزشک) مفید باشد.

 

ابزارهای صرفه جویی در زمان گوگل

هنگامی که شما نیاز به یک پاسخ سریع برای کمک به شما در انجام وظایف روزانه دارید، گوگل در جستجو ابزارهایی را به شما برای کمک ارائه می دهد:

 

  • چه کسی چقدر بدهکار است:

شما می توانید از گوگل برای محاسبه انعام در رستوران استفاده کنید. به راحتی[tip calculator]  را جستجو کنید، هزینه غذا و درصد انعامی که می خواهید بپردازید را وارد کنید. شما حتی می توانید از گوگل بخواهید به شما کمک کند تا این صورت حساب را با دوستان خود تقسیم کنید.

 

  • تبدیل پول نقد:

اگر در سفر هستید، در اینجا یک ابزار وجود دارد که کمک بزرگی به جیب شما می کند: شما می توانید نرخ تبدیل ارز را به صورت زنده در گوگل مشاهده کنید. چیزی شبیه [500 دلار به یورو] را جستجو کنید و یک جعبه با نرخ ارز جاری و یک نمودار تعاملی دریافت خواهید کرد تا تغییرات را در طول زمان بررسی کنید.

 

  • پیگیری بسته ها:

شما می توانید شماره های ردیابی UPS، USPS یا Fedex را به طور مستقیم در نوار جستجوی گوگل وارد کنید و گوگل اطلاعات مربوط به ردیابی بسته شما را نمایش خواهد داد.

 

  • دسترسی سریع به ملاقات ها، پرواز ها و موارد دیگر:

اگر نمی خواهید بین زبانه ها رفت و برگشت کنید، جستجو می تواند به شما در پیدا کردن اطلاعات در مورد برنامه های آینده کمک کند. اگر به حساب گوگل خود وارد شده اید، جستجوی «سفرهای من» یا «قرار ملاقات های من» نتایج (فقط برای شما!) مربوطه در مورد پروازها، رزرو هتل و برنامه شما را از Gmail و Google Calendar نشان می دهد.

 

  • مقدار کالری غذا را محاسبه کنید:

می توانید اطلاعات تغذیه ای را جستجو کنید و تعداد کالری های موجود در غذاهای روزانه خود را پیدا بیابید. به عنوان مثال، شما می توانید بپرسید “چقدر چربی در کیک شکلاتی وجود دارد؟” یا “چقدر شکر در سس گوجه فرنگی وجود دارد؟” و گوگل آمار تغذیه ای را با جزئیات به شما نمایش می دهد.

 

  • تعاریف و مترادف ها:

شما می توانید از گوگل به عنوان فرهنگ لغت و اصطلاح نامه استفاده کنید. سعی کنید ]معنی X چیست؟[  را جستجو کنید. اونوقت خواهید دید که چقدر از این ابزار لذت خواهید برد و در درباره آن با دوستان خود صحبت می کنید.

 

 

گوگل برای جستجوهای هوشمندانه

هنگامی که شما یک سوال پیچیده می پرسید و امید دارید که به عمق آن دست پیدا کنید، جستجو می تواند همکار پژوهشی شما باشد.

 

  • سوالات چند بخشی پیچیده بپرسید:

شما می توانید از گوگل سوالات یا کوئری های چند بخشی بپرسید. در این کوئری ها ما نیاز به حل مسئله اول قبل از اینکه به بخش دوم بپردازیم، داریم.

 

  • جستجو با تصویر:

در رایانه خود، عکسی را در Google Images بارگذاری نمایید تا همان عکس یا مشابه آن را در وب پیدا کنید. تنها با کلیک کردن روی آیکون دوربین در Google Images، گوگل منشاء و سایر اطلاعات مربوط به عکس را به شما می گوید. حالا شما می توانید بدانید این عکس واقعا از کجا آمده است.

 

  • چگونه می توان عدد های بزرگ را به درستی خواند:

هر عدد طولانی را که می خواهید تایپ کنید و در پایان “=English” را اضافه کنید. راه صحیح بیان عدد در کلمات پیدا خواهید کرد.

 

 

  • جستجو در یک دوره زمانی:

شما می توانید جستجو خود را به یک محدوده تاریخ خاص محدود کنید و تنها مطالب منتشر شده در آن زمان را مشاهده کنید. شاید شما به دنبال بینش در مورد اینکه چگونه یک موضوع خبری ممکن است در یک نقطه زمانی پوشش داده شده باشد، یا به دنبال منابع برای یک مقاله تاریخی، باشید.

 

  • جستجو در یک سایت:

اگر به دنبال یک مقاله یا صفحه از یک ناشر خاص هستید، این جستجو به شما اجازه می دهد تا نتایج را به یک وب سایت محدود کنید. فقط عبارت “site:” را قبل از URL وب اضافه کنید تا نتایج به آن ناشر خاص محدود شود و سپس می توانید براساس تاریخ یا کلمات کلیدی اضافی نتایج را محدود تر کنید.

 

  • جستجوی پیشرفته:

اگر تمام این ترفندها هنوز شما را به چیزی که نیاز دارید نرسانده است، می توانید از جستجوی پیشرفته برای اعمال برخی فیلترها استفاده کنید. فیلتر هایی مانند: تعیین عبارتی که می خواهید حذف شود، یا صفحات را به بعضی از زبان ها، مناطق، سایت ها یا فرمت ها فایل محدود کنید.

 

اما در حال حاضر، من احساس نمی کنم نیازی به یک جستجوی پیشرفته ندارم. پس به دنبال یافتن دستور العمل های کیک تولد خواهم بود.

 

چطور کسب و کار شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود؟

اگر شما صاحب یک کسب و کار یا یکی از علاقه مندان به بازاریابی دیجیتال هستید، احتمالا این سوال را از خود می پرسید که چطور می توان در انواع صفحات نتایج جستجو های گوگل جایگاهی برای کسب و کار خود بیابیم. راه ساده اما گران قیمت این است که از تبلیغات پرداختی گوگل استفاده کنید. با پرداخت هزینه تبلیغات گوگل لینک کسب و کار شما را در نتایج جستجو های مرتبط به کسب و کار شما را به کاربر به عنوان تبلیغ نمایش می دهد.

راه دیگر اما پیاده سازی سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. شما می توانید با پیاده سازی اصول سئوی داخلی و خارجی وب سایت، کاری کنید که مطالب بیشتری از سایت شما توسط موتورهای جستجو فهرست و رتبه بندی شود. و با کسب رتبه بالا از طریق سئو به طور طبیعی کاربران از صفحه نتایج جستجو با کسب و کار شما آشنا خواهند شد. سئو نیز دامنه وسیعی دارد اما سرمایه گذاری در آن بازده خوبی نسبت به تبلیغات کلیکی دارد. پس در صورت نیاز به مشاوره در حوزه بازاریابی اینترنتی با مشاوران ما در شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب تماس بگیرید یا با آن ها قرار ملاقات بگذارید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته