با ایجاد یک جریان در محتوای صفحه سئوی خود را به حداکثر برسانید

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

وقتی جریان محتوای صفحه رو کنترل کنید و اونو بهبود ببخشید میتونید سئوی وب سایتتونو بهتر کنید. برای اینکه بتونید بیشترین بهره رو از این موقعیت ببرید این مقاله رو از دارکوب مطالعه کنید تا با اهدافی که باید در این کار پیش بگیرید آشنا بشید و جواب سوالاتتونو بگیرید.
متاسفانه الآن در دنیای روشهایی که برای سئو پیشنهاد میشن این یک مورد جا افتاده و کمتر کسی ازش بعنوان یکی از اهداف سئو یاد میکنه، در حالی که اگه بکار گرفته بشه میتونه تفاوت زیادی در نتایج سئوی هر کسی ایجاد کنه.

به ترتیب چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حتما الآن این سوال براتون بوجود اومده که حالا باید چی کار کنیم؟ فرض کنید من میخوام برای عبارت “خدمات سئو” رتبه بگیرم. کاربرهای زیادی این عبارت رو سرچ میکنند و خیلی از وب سایتها در حال حاضر برای این عبارت رتبه گرفتند. من اگه بتونم برای شرکتم برای این عبارت رتبه بگیرم میتونیم کلی برگشت سرمایه به شرکتم سرازیر کنم. حالا برای این منظور باید چی کار کنم؟ گاهی اوقات یه محتوای عالی و باکیفیت وقتی در یک صفحه با طراحی ضعیف و جریان بد قرار میگیره نمیتونه خودشو خوب نشون بده و در چشم کاربر جایگاه اصلی خودشو پیدا کنه. برای این که این مشکل حل بشه و شما به هدفتون برسید به جواب این سه سوال نیاز دارید:

  • کاربری که این عبارت رو سرچ میکنه میخواد به چی برسه؟ وقتی کاربر عبارت “خدمات سئو” رو گوگل میکنه قصدش انجام چه کاریه؟
  • آیا کاربر پشت این عبارت چند هدف مختلف رو دنبال میکنه؟ مهمترین این اهداف چه چیزهایی هستند؟ کدوم یکی از این اهدف بیشتر در بین کاربرها مشترکه؟ اگه جواب این سوال رو بدونید میتونید جریان صفحه رو اول حول اهداف مهمتر ایجاد کنید و بعد از اون یه جریان ثانویه و ثالثیه حول اهداف مهمی که در درجه دوم و سوم قرار دارند بپردازید.
  • هدف شرکت از رتبه گرفتن چیه؟ ما میخواهیم به چی برسیم؟ باید همیشه بین چیزی که کاربر سرچ میکنه و صفحه ای که باز میشه یه توازنی وجود داشته باشه وگرنه نمیتونید رتبه بگیرید. اگه فکر میکنید صفحه مد نظر با هدف کاربر ارتباطی نداره بهتره سعی کنید برای یه عبارت دیگه رتبه بگیرید.

خب حالا بیایید با هم جواب سوالات بالا رو بررسی کنیم:
وقتی من عبارت “خدمات سئو” رو سرچ میکنم میخوام به اینها برسم:

  • وب سایتمو سئو کنم تا در گوگل رتبه بهتری بگیرم. اما گاهی اوقات چندین هدف پشت همین نهفته است. مثلا:
    • میخوام یه شرکتی پیدا کنم که برام سئوی وب سایتمو انجام بده تا خودم به کارهای مهمتری که توشون تخصص دارم برسم و همه کارها رو به یه متخصص بسپرم.
    • میخوام آموزشی پیدا کنم که بهم یاد بده خودم چطوری میتونم وب سایت شرکتمو سئو کنم تا هزینه ها برام کمتر تموم شه.
  • تمام امور وبسایت رو به یه شرکت دیگه بسپرم و خودم و کارمندهام به کارهای تخصصی شرکت رسیدگی کنیم. این تمام امور هم میتونه شامل موارد مختلفی بشه:
    • تمام امور از قبیل ثبت دامنه، خدمات هاستینگ، طراحی وب سایت، تولید محتوا، سئو و خدمات پشتیبانی و نگهداری از وب سایت.
    • فقط امور مربوط به سئو و پشتیبانی و نگهداری از وب سایت.
    • امور سئو و تولید محتوا.
  • جذب کاربرهای بیشتر و در نتیجه به دست آوردن مشتریان بیشتر و سود بیشتر. شرکتها میتونن با انجام سئو برای وب سایتشون که نوعی بازاریابی دیجیتال محسوب میشه برای شرکتشون تبلیغ کرده باشند و به این ترتیب مشتریان بیشتر و در واقع سود بیشتری بدست بیارن.

حالا میتونید جریان محتوا رو شروع کنید

حالا ما به قدر کافی اطلاعات داریم که بتونیم به کمکش جریان محتوا رو در سایت طراحی کنیم. طراحی جریان محتوا چیزهای زیادی رو در برمیگیره. هر چیزی که در یک صفحه زندگی میکنه، از مسیریابی گرفته تا تیترها یا عکسها و متن محتوا، لینکها، فوتر و ستون حاشیه صفحه همه رو در نظر بگیرید.
البته تو این مقاله نمیتونیم در مورد همه عناصری که در این قسمت قرار میگیرند صحبت کنیم، اما من اینجا به قدری یادتون میدم که خودتون بتونید بقیه امور رو به دست بگیرید و ادامه بدید.
مثلا من برای صفحه ای که مد نظر دارم یه عنوان برای عکس میخواهیم تا عکسمون در فهرست نتایج تصویری گوگل قرار بگیره. یه متن محتوای نوشتاری میخواهیم به ترتیب محبوبیتی که برای مردم داره. یه سری نمودار و جدول که به مردم نتایج تحقیقاتم رو نشون بدم و اونها رو متقاعد کنم که با استفاده از خدمات سئوی شرکت ما میتونن به نتایج بهتری برای وب سایتشون برسن.
اینها همه در مقالاتی که در مورد سئوی وب سایت در سایت دارکوب قبلا بحث شده و میتونید بهشون مراجعه کنید اما اینجا در این مقاله قصد من صحبت در مورد جریان محتوای صفحه است. من خیلی اوقات میبینم مردم با دیدن یه تصویر یا نمودار قوی و یا یه قطعه متنی که مشکلشونو میتونه حل کنه و مرتبط با عبارتی هست که سرچ کردند دیگه در همون صفحه میمونن. رسیدن به این مرحله برای طراح سایت و تولید کننده محتوا کار سختیه. حتی گاهی ممکنه یه قطعه محتوای عالی و بینظیر زیر طراحی صفحه مدفون بشه و به چشم کاربر نیاد. رعایت نکردن همین نکات ظریف میتونه باعث بیشتر شدن نرخ خروج کاربر از سایتتون بشه و برعکس توجه به اونها سود زیادی رو براتون به ارمغان میاره.

5 هدف مهم که باید مد نظر قرار دهید

اهدافی که اینجا باید مد نظر داشته باشید و اونها رو در هنگام طراحی جریان صفحه بهینه کنید عبارتند از:

1- چطور میتونم مشکل فرد سرچ کننده رو خیلی سریع حل کنم طوری که برای کاربر رضایت بخش هم باشه؟

این در واقع همون تجربه کاربری یا UI هست. باید بدونید وقتی کاربر عبارت “خدمات سئو” رو سرچ میکنه انتظار داره چی ببینه و 10 صفحه برتری که برای این عبارت رتبه گرفته اند چه صفحاتی اند. صفحاتی از شرکتهای مختلف که خدمات خودشونو براتون معرفی میکنند و در نتیجه چون دارن هدف کاربر رو دنبال میکنند تونسته اند در 10 رتبه اول گوگل قرار بگیرند.

2- اهداف مختلف کاربر رو به ترتیب اولویت در صفحه قرار دهید

مثلا ممکنه اکثر کسانی که این عبارت رو سرچ میکنند میخوان فقط خدمات سئوی وب سایتشونو به یه شرکت دیگه بسپرند، پس شما باید اول راجع به این موضوع صحبت کنید. هدف مهم بعدی میتونه سپردن طراحی و تولید محتوا به شرکت باشه، بنابراین بعد از اون به این نیاز کاربر بپردازید و همین طور الی آخر.

3- صفحه رو با توجه به اهداف شرکتتون بهینه سازی کنید و حتی یک یا دو مورد از اهداف رو هم نادیده نگیرید

درسته که میگم در طراحی وب سایت همیشه اول کاربر مراجعه کننده و اهدافش رو مد نظر قرار بدید اما در اینجا نباید از اهداف خودتون هم غافل بشید.

4- در صورت امکان حتما از اسنیپت ویژگی های محصول یا خدمات و تصاویر مرتبط استفاده کنید

معمولا در اولین پاراگراف یا در اولین خط های متن باید اینها رو قرار بدید. میتونه به ترتیب یا بدون ترتیب مشخصی باشند. این متن توصیفی باید همراه با یک تصویر یا نموداری چیزی باشه که بتونه توجه کاربر رو جلب کنه و خودش بعنوان تیتر عمل کنه. همین تصویر برای نتایج سرچ خیلی مؤثره.

5- تا حد ممکن از برگشت کاربر به صفحه نتایج گوگل جلوگیری کنید

برای این کار باید یه سری امکانات تجربه کاربری یا عناصر مربوط به جریان طراحی در صفحه بگنجونید که به مردم در حل مشکلشون کمک کنه و اونها رو متقاعد کنه که وب سایت شما میتونه براشون وب سایت مفیدی باشه و میتونن چیزهای به درد بخوری در اون پیدا کنند.
پاپ-آپ ها یا تبلیغاتی که در بدو ورود کاربر نمایش داده میشن مانع از ارتباط گرفتن کاربر با صفحه شده و کاربر رو از وب سایت دلزده میکنند و احتمال خروج کاربر از سایت افزایش پیدا میکنه. وقتی کاربر در اولین لحظات بعد از ورودش از صفحه خارج بشه به موتورهای جستجو این پیام رو میفرسته که صفحه مرتبط با عبارت جستجو شده نبوده و یا از کیفیت کافی برخوردار نیست که نتونسته کاربر رو در صفحه حفظ کنه. این خروج زودهنگام میتونه به شدت به رتبه صفحه وب شما آسیب بزنه. اگه میخواهید تبلیغی در صفحه داشته باشید بهتره بعد از اینکه کاربر دو سوم صفحه رو مطالعه کرد نمایش داده بشن.
تا جایی که ما میتونیم طراحی صفحه رو کنترل و مدیریت کنیم و عناصر اونو بهینه سازی کنیم میتونیم رتبه رو بدون نیاز به بازسازی صفحه بهبود ببخشیم، بدون اینکه مجبور باشیم لینکهای جدید ایجاد کنیم، فقط با ایجاد یک جریان مناسب در صفحه.
شرکت دارکوب خدمات سئو و طراحی وب سایت شما رو به عهده میگیره. در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته