6 فاکتور سئو که باید در طراحی سایت رعایت کرد

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی
آدرس کوتاه: https://darkoob.co.ir/?p=3068

به هنر و علم بهینه سازی وب سایت جهت بهبود رتبه و نمایش آن در صفحات اولیه گوگل، سئو یا Seo (search engine optimization) گفته می شود. به طور کلی سئو تلاش می کند تا ترافیک وب سایت ها را به صورت ارگانیک و با گرفتن بازدید به واسطه نتایج جستجوی گوگل ارتقا بدهد. بدست آوردن یک رتبه خوب برای تمامی کلمات کلیدی مرتبط و خاص به این معنا است که یک وب سایت مورد نظر در طول ماه، می تواند ترافیک طبیعی و قابل توجهی را به واسطه سرچ شدن چنین کلماتی در گوگل به خود اختصاص دهد.

سئو در حقیقت مجموعه ای از دستور العمل ها را شامل می شود که در نهایت باعث بهتر شناخته شدن محتوای یک صفحه یا سایت در موتورهای جستجو، به ویژه موتور جستجوی گوگل می شود. موتورهای جستجو از الگوریتم های مختلفی برای هوشمند شدن و بهینه سازی نتایج ارائه شده به کاربران خود بهره می برند و شناخت نحوه کارکرد و الگوریتم های آنها در روند دیجیتال مارکتینگ، یک امر مهم و ضروری است.

هدف اصلی موتورهای جستجو ارائه صحیح ترین پاسخ به درخواست ها و سوالات کاربران بوده و به همین علت لازم است تا محتوای صحیح و سئو شده ای را در تمامی صفحات وب سایت قرار دهیم.

موتور جستجوی گوگل به عنوان محبوب ترین ابزار سرچ در اینترنت، هدف اصلی تمام تلاش های صاحبان کسب و کارها بوده و بر طبق آمارها، بیش از 70 درصد کاربران پس از جستجو کردن در آن، تلاش خود را به باز کردن 5 وب سایتی که در صفحه اول گوگل به آنها نمایش داده شده است خلاصه کرده و در اکثر اوقات صفحه را به پایین اسکرول نکرده و حتی به صفحات بعدی هم نمی روند. پس یک کسب و کار موفق آنلاین می بایست تلاش کند تا در صفحه اول و جزو رتبه های تک رقمی SERP گوگل قرار بگیرد.

با در نظر گرفتن این حقیقت که اکثر بازدید ها و ترافیک های یونیک یک وب سایت از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل رقم می خورد، پیاده سازی اصول سئو اولین اولویت در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. به منظور اینکه یک وب سایت جایگاهی را در صفحات اول جستجوی گوگل پیدا کرده و بیشترین ترافیک ممکن را بدست آورد، می بایست تمامی عناصر و فاکتورهای سئو در طراحی سایت را رعایت کند.

اکثر صاحبان وب سایت ها و طراحان وب تصور می کنند که برای موفقیت در سئو، صرفا تولید محتوا و متمرکز بودن بر روی یافتن کلمات کلیدی به تنهایی کافی است. اما چیزی که اغلب افراد به آن توجه نمی کنند، نکات و قوانین سئو در طراحی وب سایت و تاثیر بالقوه آن بر بهبود سئو یک سایت در گذر زمان است. در صورتی که تمامی اصول ظاهری و فنی سئو در طراحی وب سایت رعایت شود، نه تنها کمک بسیاری به نمایش محتواهای تولید شده خواهد کرد، بلکه سرعت کاهش رتبه در گوگل را نیز بهبود می بخشد.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه طراحی وب سایت برای کسب و کارهای آنلاین، مفتخر است تا در زمینه دیجیتال مارکتینگ، خدمات سئو، همراه کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک باشد.

فاکتورهای سئو در طراحی وب سایت

موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ برای ردیابی وب سایت ها از ربات های خزنده خود استفاده می کنند و از سایتی به سایت دیگر می روند تا کلیه اطلاعات لازم را از آنها جمع آوری می کنند. سپس الگوریتم های گوگل به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده پرداخته و ترتیب قرار گیری وب سایت ها در نتایج نمایش داده شده به کاربر را تعیین می کنند.

الگوریتم های مشخصی که هر موتور جستجو برای خود مشخص کرده، دستورالعمل هایی هستند که تلاش می کنند تا مرتبط ترین و درست ترین نتایج را به کاربر نمایش دهند.

کسب و کار و برند شما در اینترنت، درست از زمانی که وب سایت خود را راه اندازی می کنید کلید می خورد. این زمانی است که اولین برخورد شما با مشتری هایتان رقم می خورد و هیچ چیز مهم تر از آشنایی اول نیست. در دیجیتال مارکتینگ نیز اولین و مهم ترین نکته، نحوه اولین آشنایی شما با کاربرانی است که احتمالا اگر خوش شانس باشید، به مشتری هایی وفادارتان تبدیل می شوند.

برای همین می بایست جوانب فنی مهم دیگری که در نگاه اول به چشم نیامده اما اهمیت بالایی دارند را نیز رعایت کنید. با بیش از سال ها تجربه در زمینه کمک به رشد شرکت های کوچک و بزرگ، شرکت طراحی وب سایت دارکوب به خوبی از اهمیت فاکتورهای سئو در طراحی وب سایت آگاه است. در این مطلب فهرستی از فاکتورهای مهم سئو که می بایست در طراحی وب سایت رعایت شوند را برای شما لیست کرده ایم.

1 – Core Web Vitals و سرعت بارگذاری صفحه

اصطلاح Core Web Vitals که به معنای هسته های حیاتی وب هستند، یکی از داغ ترین مسائل این چند وقت اخیر در زمینه مباحث مرتبط با سئو بوده و تا چند وقت دیگر هم به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در رتبه وب سایت ها در نظر گرفته خواهند شد.

بر طبق ادعاهای خود گوگل، Core Web Vitals نمایانگر وجهی متمایز از تجربه کاربری بوده و با داشتن قابلیت اندازه گیری و بررسی، این توانایی را دارند که تجربه کاربر در دنیای واقعی را مورد سنجش قرار داده و نتایج را براساس آنچه کاربر در هنگام استفاده حس می کند، بررسی و مقایسه کنند.

Core Web Vitals فاکتورهای رتبه بندی هستند که با اندازه گیری مدت زمان لازم برای بارگذاری و نمایش یک صفحه به کاربر، مواردی همچون تاخیر در نمایش اولین ورودی و میزان پایداری بصری را به درستی اندازه گیری کنند.

ردپای حضور قابلیت Core Web Vitals را می توان در ابزار سرچ کنسول گوگل نیز پیدا کرد. بازاریاب های دیجیتال در این بخش از گوگل سرچ کنسول، با یک نمودار کلی که نمایش دهنده نوع دستگاه های استفاده شده برای ورود به وب سایت است مواجه شده و در صورت باز کردن لینک های گزارش داده شده، می توانند فهرستی از لینک های نمونه برداری شده را مشاهده کنند.

سرعت بارگذاری صفحات یک فاکتور اساسی دیگر در سئو و از قوانین اصلی طراحی وب سایت می باشد. گوگل با معرفی قابلیت PageSpeed Insight، ابزار قدرتمندی را ارائه کرده که به دقت به ارزیابی و ارائه راه کارهای درست برای بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت کمک می کنند.

  • توصیه می شود که اگر در فکر رعایت و بهبود فاکتورهای مهم Core Web Vitals در طراحی وب سایت خود هستید، حتما بخش گزارش Javascript و CSS که در PageSpeed Insight اعلام می شود را به دقت بررسی کنید.
  • مشکل لینک های شکسته و بی هدف را برطرف کنید
  • کدهای بلااستفاده و غیر ضروری را حذف کنید
  • خط های اضافی، فضاهای سفید خالی و کامنت هایی که در لابه لای کدها توسط شما یا برنامه نویس اضافه را حذف کنید
  • فایل های وب سایت را تا حد امکان فشرده سازی کنید تا مدت زمان بارگذاری کاهش پیدا کند.
  • قابلیت کش گذاری مرورگر را برای فایل های جاوا اسکریپت و CSS فعال سازی کنید چرا که به مرورگر اجازه می دهد تا آنها را ذخیره سازی کرده و برای بازدیدهای بعدی، نیازی به دانلود مجدد و مصرف داده و زمان اضافه نباشد.

توصیه ما:

  • استفاده از فایل های گرافیکی، ویدیویی ونرم افزاری غیر ضروری که سرعت بارگذاری سایت را کم می کنند کنار بگذارید.
  • فایل های جاوا اسکریپت و CSS را با نکاتی که در بالا گفتیم حتما بهینه سازی کنید.

2 – موبایل فرندلی باشید

بر کسی پوشیده نیست که تعداد کاربران بازدید کننده ای که از موبایل و تبلت های خود برای وبگردی استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است. این دسته از کاربران نیز حق دارند که نسخه سازگاری از وب سایت شما را مشاهده کرده و تمامی تصاویر و نوشته هایی که تشکیل دهنده محتوای وب سایت شما هستند، به درستی روی نمایشگر گجت های کوچک و بزرگ چنین دستگاه هایی، به صورت خوانا و واضح نمایش داده شود.

قطعا دوست ندارید که یک مشتری به هنگام خرید از وب سایت شما، نتواند فیلدهای لازم در صفحه اطلاعات تماس را به درستی خوانده و پر کند. این دسته از مشکلات به طور مستقیم بر روی میزان فروش محصولات شما اثر منفی خواهد گذاشت.

یک خرید نا موفق نه تنها میزان بانس (Bounce Rate) را افزایش می دهد، بلکه نرخ تبدیل یا کانورژن را هم تحت تاثیر قرار داده و بدون شک با بیشتر شدن این تجربه ناخوشایند، رتبه وب سایت مورد نظر تنزل پیدا کرده و به صفحات بعدی گوگل هدایت خواهد شد.

خلاصه اینکه داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل نه فقط یک قابلیت لازم در بهبود تجربه کاربری، بلکه یک فاکتور مهم و اساسی در سئو می باشد. شرکت گوگل از سال 2015 تصمیم گرفت که ریسپانسیو بودن وب سایت را به عنوان یک فاکتور مهم سئو در نظر بگیرد و از سال 2017 به بعد نیز اثر آن به شکل واضح در نتایج جستجو مشخص شد.

3 – اضافه کردن اطلاعات نوشتاری به تصاویر

موتورهای جستجو توانایی خواندن و جستجو کردن کدهای HTML را دارا هستند. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که متن پادشاه سئو است.

ربات های خزنده گوگل به هنگام جستجو در لا به لای سایت ها، فقط می توانند نوشته ها را بررسی کنند و هر محتوای دیگری مثل انیمیشن، تصاویر، ویدیوها، جداول و یا کدهای جاوا اسکریپت از نظر آنها نادیده گرفته می شوند. برای همین توصیه می شود که اطلاعات خود را تا جایی که امکان دارد به صورت متن یا در قالب کدهای HTML منتشر کنید.

البته این موضوع به معنی اینکه ویدیوها، تصاویر و سایر فرمت های محتوایی را به کلی کنار بگذارید نیست، فقط اینکه از آنها برای تکمیل و بهتر نمایش دادن محتوای متنی استفاده کنید. به عنوان مثال اضافه کردن کپشن، توضیحات متای مرتبط با ویدیویی که در یک صفحه گنجانده شده، به ربات های گوگل کمک می کند که ارتباط موضوعی آن را بهتر بشناسد و آن را به کاربرانی که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط می گردند معرفی کند.

4 – بهینه سازی عکس ها

بهینه سازی تصاویر یک تغییر خوب برای بهینه سازی سرعت و سئو سایت ها بوده و کوتاهی در این زمینه به ضرر رتبه وب سایت تمام می شود.

  • از فرمت های تصویری سازگار و استاندارد مثل JPEG و یا در صورت نیاز برای ایجاد شفافیت بیشتر، از PNG استفاده کنید. استفاده از فرمت SVG هم برای مواقعی که به گذاشتن لوگو یا آیکون نیاز دارید، یکی از انتخاب های درست می باشد.
  • تصاویر را تا حد امکان کوچک تر کنید که هنگام بارگذاری به عاملی برای کند شدن سایت تبدیل نشوند.
  • از نام گذاری درست برای تصاویر استفاده کنید که به خوبی آن را معرفی کند.
  • از Alt Text یا متن جایگزین برای عکس ها استفاده کنید. اینکار نه فقط برای ربات های گوگل بلکه برای کاربرانی که مشکل بینایی دارند هم مفید است.
  • ابعاد تصاویر را به درستی متناسب سازی کنید تا کاربرها در صورت تمایل بتوانند با سرعت بیشتری آنها را دانلود کنند.

5 – بهینه سازی ویدیوها

بهینه سازی سایت برای نمایش ویدیو یکی دیگر از فاکتور های مهم در سئو است.

  • حتما از فرمت های ویدیویی پشتبیانی شده استفاده کنید. توصیه ما استفاده از فرمت MP4 است، اما گوگل تمایل دارد تا بیشتر به سراغ فرمت های ویدیویی 3GP, AVI, MKV, MOV, MPEG برود.
  • هنگام قرار دادن ویدیو، از تگ های مناسبی همچون <video> یا <embed> استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که برای نمایش یک ویدیو، نیازی به انجام کار خاصی از طرف کاربر نبوده و یا نباید آدرس ویدیو در داخل لینک پیچیده ای قرار گرفته باشد. در اینصورت گوگل هم نمی تواند ویدیو شما را پیدا کند و به ضررتان تمام خواهد شد.
  • برای گذاشتن ویدیوهایی که منبع آنها وب سایت های اشتراک ویدیو مثل یوتیوب یا فیسبوک هستند، از روش امبد کردن ویدیو استفاده کنید.
  • برای ویدیوهای خود از تصاویر بند انگشتی جذاب و گیرا استفاده کنید. این تصاویر باعث می شود که نرخ کلیک خوردن بالا رفته و تاثیر بسزایی در بهبود سئو ایجاد می کنند.
  • به ویدیوها اسکیما مارکاپ اضافه کنید.
  • توصیه می کنیم که در هر صفحه فقط یک ویدیو را بارگذاری کنید. موتورهای جستجو هم معمولا بعد از کرال کردن اولین ویدیو، سراغ ویدیوهای دیگری که در یک صفحه قرار داده شده نمی روند.
  • یک ویدیو را فقط یک بار امبد کرده و از قرار دادن آن در صفحات مختلف خودداری کنید. استفاده چندین باره از یک ویدیو می تواند باعث ایجاد پیچیدگی های درونی شده و به سئو صدمه بزند.

 

6 – تصاویر و ویدیوها را لیزی لود کنید

اگر وب سایت شما از لحاظ ویدیو و تصاویر غنی و پر بار است، بهتر است که حتما از متد لیزی لود یا لود تنبل عکس و فیلم استفاده کنید. این تکنیک می تواند در بارگذاری میان تصاویر و بخش های حیاتی صفحه توازن لازم را ایجاد کرده و جلوی کند شدن بارگذاری سایر قسمت های صفحه را بگیرد.

هدف از لیزی لود کردن تصاویر این است که اطلاعات کلیدی صفحه که اهمیت بالاتری برای کاربر دارند، خیلی زودتر از تصاویر و ویدیوهایی که برای لود شدن به زمان بیشتری نیاز دارند نمایش داده شوند.

این روش زمان لازم برای دانلود شدن را کاهش داده و بر روی محتوای صفحه تمرکز دارد.

سخن پایانی

در مجموع هنگامی که در مرحله طراحی وب سایت قرار داشته و یا در حال بررسی وب سایت طراحی شده خود هستید، می بایست سئو را به عنوان یکی از پایه های مهم برای راه اندازی وب سایت خود مد تظر داشته باشید. تصاویر و ویدیوها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بارگذاری بخش های اساسی صفحه نباید قربانی آنها شوند.

طراحی یک وب سایت براساس اصول صحیح سئو باعث رتبه بندی بهتر و حضور مستمر و بلند مدت در نتایج اولین صفحه گوگل می شود. نتیجه به کاربردن بیشترین زمان و تمرکز در این زمینه، ورود بازدید کنندگان ارگانیک بیشتر و احتمالا رشد کسب و کار شما خواهد بود.

حضور پر رنگ در صفحات ابتدایی گوگل شما را از انجام کمپین های تبلیغاتی پر هزینه و احتمالا کم بازده دور نگه می دارد. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی از برترین متخصصان طراحی و بازاریابی آنلاین، حامی شما در زمینه راه اندازی وب سایت و فروش موفق محصولات به صورت آنلاین می باشد.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.

آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد.

دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد.
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته