
رفتار خرید افراد، بر اساس عوامل مختلفی از جمله محرک های بیرونی، ترجیحات شخصی، تاثیرات اجتماعی و شرایط اقتصادی شکل می گیرد. با درک هر یک از این عوامل کسب و کارها به بینشی دست پیدا خواهند کرد که با پشتیبانی دقیق، به ویژه از نظر قیمت و کیفیت محصول، انتظارات مشتری را برآورده می کنند.
کمپین های تبلیغاتی در تعطیلات نیز از جمله محرک های تاثیرگذار در رفتار خرید افراد است. با توجه به اینکه نوروز یکی از مهم ترین رویدادها در ایران به شمار می آید، به طور مستقیم بر رفتار مصرف کننده برای خرید تاثیر می گذارد. تقاضا برای خرید کالا افزایش و الگوهای خرید در یک بازه زمانی کوتاه، تغییر می کنند.
برای حداکثر استفاده از این دوره، کسب و کارها باید تبلیغات تاثیرگذاری انجام دهند تا افزایش فروش را تجربه کنند. کمپین های تبلیغاتی با هدف افزایش فروش، افزایش آگاهی و بهبود تعامل با مشتری، از طریق برگزاری مسابقه و قرعه کشی، ارائه تخفیف و موارد دیگر، در موفقیت یک کسب و کار در پایان سال، بسیار موثر خواهند بود.
لیست مطالب
تحلیل رفتار مصرف کننده به کسب و کار کمک می کند تا استراتژی بازاریابی خود را به درستی تنظیم کند. نوروز یکی از مناسبت های مهم در ایران است که تاثیر قابل توجهی در رفتار مصرف کننده می گذارد.
نوروز و آغاز تعطیلات، باعث تغییر الگوی خرید افراد می شود. در دوره پیش از نوروز، خریداران خریدهای متفاوت تری را نسبت به طول سال انجام می دهند. آنها با در نظر گرفتن یک لیست و اولویت قرار دادن نیازها و مایحتاج خود، خریدهای متفاوت تری را انجام می دهند. البته علاوه بر نیاز، فاکتورهای دیگری در افزایش خرید تاثیرگذار است که می توان به جو حاکم بر جامعه و تخفیفات و پیشنهادهای ویژه فروشندگان اشاره کرد. به دلیل نو شدن سال، یکی از تغییرات مهم در الگوی خرید خریداران، افزایش خرید افراد در زمینه پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی و سایر اقلام است که خرید خود را چندین برابر انجام می دهند.
با توجه به تغییر الگوی خرید مشتریان، به طور واضح می توان تغییر در نیاز و ترجیحات آنها را تشخیص داد. تغییر انتخاب پوشاک معمولی به پوشاک رسمی، تغییر در خرید اقلام خوراکی متفاوت تر، دریافت خدمات زیبایی و آرایشی بیشتر و متفاوت تر، توجه به سلامتی از جمله ترجیحات خریداران در بازه زمانی پیش از نوروز است. این تغییر نگرش و نیاز خریدار در پایان سال و پیش از نوروز، باید توسط کسب و کارها مورد ارزیابی قرار بگیرد و این تغییر الگوی خرید را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنند.
یکی از فرصت های عالی برای هر کسب و کاری، نوروز است. فضای حاکم در کشور در پیش از نوروز، شرایطی را ایجاد می کند تا کسب و کارها بتوانند فروش را افزایش، آگهی از برند را بیشتر و تعامل خود را با مشتری بهبود ببخشند.
برای افزایش فروش در پیش از نوروز، می توانید کمپین های تبلیغاتی نوروزی متفاوتی را برگزار کنید. اما نکته مهم در اجرای کمپین، تعیین هدف است. اگر هدف خود را افزایش فروش در نظر گرفته اید، می توانید از طرق مختلف به هدف خود دست پیدا کنید.
اما مهم ترین نکته در کمپین تبلیغاتی برای افزایش فروش، در نظر گرفتن زمان و اجرای کمپین است. با توجه به اینکه ایرانیان خرید عمده خود را برای نوروز در پایان سال انجام می دهند، در نظر گرفتن تخفیفات و پیشنهادات ویژه از سه هفته قبل از نوروز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، چرا که بسیاری از خریداران ترجیح می دهند خرید خود را با آرامش بیشتر و زودتر از موعد انجام دهند.
با توجه به اینکه حجم خرید در پیش از نوروز چندین برابر می شود، می توانید از این فرصت استفاده کرده و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. با در نظر گرفتن یک کمپین تبلیغاتی مناسب، نه تنها می توانید برند خود را معرفی کنید، بلکه می توانید مزیت ها و ارزش های محصولات و خدمات خود را به مخاطبان جدید نیز معرفی کنید.
اگر می خواهید آگاهی از برند خود را در کمپین تبلیغاتی نوروزی افزایش دهید، ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. مخاطب هدف شما با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می دهید، می تواند خانواده، جوانان، زنان، مردان، کودکان و یا سایر افراد باشد. زمانی که مخاطب هدف مشخص شد، اینک برای اینکه بتوانید برند خود را در ذهن خریدار ماندگار کنید، باید کمپین تبلیغاتی خود را با المان یا رنگ خاص ارائه دهید.
می توانید از رنگ های خاص از جمله سبز یا قرمز که با جشن نوروز مرتبط است، تبلیغات خود را آغاز کنید. استفاده از برخی المان ها از جمله گل های بهاری و یا سفره هفت سین نیز می تواند هویت بصری بهتری را به محصولات شما ببخشد.
به طور کلی اگر محتوای جذاب را برای محصولات خود تهیه کنید، مخاطب شما به استفاده از محصول تشویق می شود، در نتیجه آگاهی از برند افزایش پیدا می کند.
برای کمپین تبلیغاتی نوروزی می توانید هدف خود را بهبود تعامل با مشتری در نظر بگیرید.
با توجه به اینکه نوروز فرصتی است تا کسب و کارها فروش بیشتر را تجربه کنند، اجرای کمپین های خلاقانه می تواند در تصمیم گیری خریداران بسیار تاثیرگذار باشد. در ادامه برخی از ایده های خلاقانه برای اجرای کمپین های تبلیغاتی نوروزی را مرور خواهیم کرد.
برای خرید محصولاتی که ارائه می دهید، استراتژی های مختلفی برای ارائه تخفیف و پیشنهاد ویژه وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
یکی دیگر از راه های جذب مشتری، برگزاری مسابقه و قرعهکشی نوروزی است. این نوع استراتژی ها نه تنها بسیار هیجان انگیز هستند، بلکه باعث می شوند آگاهی از برند شما نیز افزایش پیدا کند.
یکی از راه های عالی برای جذب مشتری پیش از نوروز، ایجاد محتواهای جذاب، تعاملی و هیجان انگیز است.
محتوای ایجاد شده که می تواند آموزشی، سرگرم کننده، فرهنگی، پرسش و پاسخ باشد، از طریق اشتراک گذاری لایو یا استوری اینستاگرام منجر به ارتباط بهتر فروشنده و خریدار می شود.
در بحث بازاریابی، اینفلوئنسرها توانسته اند بسیار موفق عمل کنند. با توجه به اینکه آنها به یک مخاطب بزرگ و هدفمند دسترسی آسان دارند، به راحتی می توانند آگاهی از برند شما را افزایش داده و مشتری جدیدی را برای محصولات شما معرفی کنند.
اگر می خواهید در همکاری با اینفلوئنسرها برای معرفی محصول و برند خود موفق شوید، باید اینفلوئنسر مرتبط را برای تبلیغ انتخاب کنید.
رنگ های نوروزی، رنگ هایی هستند که هر یک مفهومی را ارائه می دهند. یکی از رنگ هایی که در بسیاری از تصاویر نوروزی استفاده می شود، رنگ سبز است که نمادی از طراوت، سرزندگی و تازگی است. رنگ قرمز در نوروز نمادی از شادی است و رنگ آبی فیروزه ای نمادی از زندگی و آب است.
در بسیاری از نمادهای نوروزی از جمله هفت سین، بنرها و انیمیشن های گرافیکی، می توانید هر یک از این رنگ ها را مشاهده کنید. اگر کسب و کار شما دارای وب سایت است می توانید برای نوروز تبلیغات خود را با استفاده از رنگ، نماد و المان های نوروز تغییر دهید.
استفاده از طرح اسلیمی، بته جقه و طرح های سنتی در تبلیغات، شما را به نوروز نزدیک تر می کند. در وب سایت می توانید صفحه فرود را با موضوع نوروز طراحی کنید یا لوگوی وب سایت را در مدت زمان نوروز با المان نوروزی طراحی کنید. در شبکه اجتماعی نیز می توانید استوری ها و محتواهای تولیدی خود را با المان ها و رنگ های نوروزی آماده کنید تا حس نزدیکی بیشتری را با مخاطب داشته باشید.

در حال حاضر یکی از مهمترین بسترها برای اجرای کمپین های تبلیغات نوروزی، شبکه های اجتماعی هستند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و سایر شبکه ها هر یک با توجه به ویژگی هایی که دارند، می توانند یک فرصت مناسب برای تبلیغات نوروزی باشند. در هر پلتفرمی که فعال هستید، باید محتوای تبلیغات خود را متناسب با همان پلتفرم تهیه کنید. در اینستاگرام تبلیغات در استوری با استیکرهای نوروزی، آماده کردن ریلزهای کوتاه و یا ایجاد محتوا با طراحی بهار و نوروز، می توانند بسیار اثربخش باشند.
برای اجرای کمپین تبلیغاتی نوروزی در شبکه اجتماعی نباید زمان را از دست دهید. کمپین تبلیغاتی خود را از اول اسفند ماه آغاز و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دهید. تبلیغات شما می تواند با محتوای خرید، چیدمان سفره هفت سین، آغاز و در نوروز محتوا مرتبط با سفر، طبیعت گردی و سایر موارد باشد. استراتژی محتوای تبلیغات شما می تواند آموزشی، تعاملی، سرگرمی، طنزآمیز، چالشی، مسابقه ای و سایر موارد باشد. در محتوای خود استفاده از هشتگ را فراموش نکنید، هشتگ های مرتبط با نوروز می توانند در دیده شدن پست تبلیغاتی شما تاثیرگذار باشند.
کمپین های تبلیغاتی در فضای آنلاین را می توانید در شبکه های اجتماعی وب سایت ها و اپلیکیشن ها پیاده سازی کنید. با توجه به مهارت و فعالیت خود در هر یک از بسترها می توانید کمپین های تبلیغاتی متفاوتی را اجرا کنید.
کمپین های تبلیغاتی نوروزی را می توانید در بسترهای مختلف اجرا کنید. از مهم ترین و موثرترین کانال ها برای تبلیغات، شبکه های اجتماعی هستند. پلتفرم هایی همچون اینستاگرام، تلگرام یا توییتر که دنبال کنندگان بسیاری دارند، هر یک می توانند بازخورد خوبی را برای تبلیغات نوروزی ارائه دهند.
یکی از مهم ترین استراتژی ها برای تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی یکپارچه سازی محتوا است. اگر در چندین پلتفرم فعال هستید، توصیه می شود یکپارچه سازی را برای تمام محتواها در نظر بگیرید. استفاده از المان ها و طراحی یکسان در تمام محتواها کمک می کند تا یک هماهنگی بصری ایجاد شود.
به این معنا که هر کاربری در پلتفرم های مختلف به راحتی می تواند برند و محصول شما را تشخیص و شناسایی کند. برای موفقیت تبلیغات نوروزی زمانبندی محتوا را در نظر بگیرید. در هر پلتفرم در برخی از ساعات کاربران فعالیت بیشتری دارند، بهتر است در زمان اوج فعالیت کاربر محتوا را منتشر کنید. اگر می خواهید محتوای شما توسط کاربران بیشتر دیده شود، می توانید کاربران را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر هدایت کنید.
اگر می خواهید که تبلیغات نوروزی شما جامع و اثربخش باشد، باید بازخوردها و نتایج را به صورت مداوم بررسی کنید تا استراتژی خود را مطابق با نظر کاربران بهینه کنید.
برای افزایش فروش و تعامل بهتر با کاربر، در تبلیغات نوروزی می توانید ایمیل مارکتینگ را نیز تجربه کنید. اگر می خواهید ایمیل مارکتینگ نوروزی شما موفق شود، باید عنوان جذابی را برای آن در نظر بگیرید. در نظر گرفتن عبارت تبریک نوروزی همراه با تخفیف می تواند کاربر پسند باشد. استفاده از برخی المان های گرافیکی همچون سفره هفت سین، استفاده از نام مشترک در متن ایمیل را نیز نباید فراموش کنید. اگر تخفیف را در نظر می گیرید باید محدوده زمانی نوروز را برای تخفیف ها لحاظ کنید.
در اسفند ماه ایمیل ها می تواند شامل معرفی محصول، ارائه تخفیف و راهنمای خرید باشد. در ایام نوروز ایمیل می تواند شامل تبریک سال نو، معرفی محصول جدید و ارائه کدهای تخفیف سال جدید باشد. در ادامه می توانید ایمیل های خود را با محتوای آخرین فرصت خرید ارسال کنید. ایمیل های تبلیغاتی نوروزی خود را می توانید شخصی سازی کنید، با توجه به رفتار خریدار و موقعیت جغرافیایی می توانید محتوا را تغییر دهید.
وب سایت ها و اپلیکیشن های پرمخاطب می توانند یک بستر خوب برای اجرای تبلیغات نوروزی باشند. تبلیغات نمایشی و بنری نوروزی را باید در وب سایت هایی که در ایام نوروز بازدید بیشتری دارند انجام دهید. سایت های گردشگری، رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما، تورهای مسافرتی، سایت های خبری، سایت های سرگرمی، وب سایت های فروشگاهی از جمله وب سایت هایی هستند که در ایام پیش از نوروز مورد بازدید کاربران بیشتری قرار می گیرند.
در انتخاب سایت، باید یک سایت واکنشگرا را انتخاب کنید تا در تمام دستگاه ها قابلیت نمایش داشته باشد. بنر تبلیغاتی خود را باید در ابعاد استاندارد به صورت افقی، عمودی یا مناسب برای موبایل در نظر بگیرید. در بنر تبلیغاتی باید پیام کوتاه، جذاب، همراه با تبریک عید و پیشنهادات ویژه خرید باشد. در نظر گرفتن کال تو اکشن از جمله تخفیف های ویژه، کاربران را ترغیب می کند تا از وب سایت شما دیدن کنند.
اگر می خواهید کمپین تبلیغاتی خود را از طریق گوگل ادز اجرا کنید، برخی از استراتژی ها در موفقیت تبلیغات شما موثر هستند. در تبلیغات کلیکی گوگل ادز می توانید از کلمات کلیدی نوروزی استفاده کنید. کلمات کلیدی می تواند مرتبط با خرید، سفر و یا نوروز باشد. از اوایل اسفند ماه می توانید کمپین نوروزی خود را آغاز و تا پایان تعطیلات آن را ادامه دهید.
صفحات فرود را بهتر است با تم نوروز طراحی کنید، بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات سایت نیز اهمیت بسیاری دارد. در متن تبلیغاتی می توانید از افزونه قیمت، شمارش معکوس برای دریافت تخفیف و درج مکان استفاده کنید.
برای بهینه سازی نرخ کلیک در کمپین های نوروزی، استراتژی های موثری وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.
استفاده از برخی عناوین قدرتمند از جمله “ویژه نوروز ۱۴۰۴” یا “آغاز نوروز با تخفیفات ویژه” می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در عنوان می توانید حس فوریت را در کاربر ایجاد کنید، با در نظر گرفتن عبارت هایی همچون “تا پایان اسفند ماه” و یا “تخفیف ویژه نوروز” کاربر را ترغیب خواهید کرد تا بدون هدر دادن زمان، تبلیغ را مشاهده کند. همچنین می توانید در پیام تبلیغاتی خود تخفیف را به صورت مستقیم اعلام کنید، شفاف سازی در بیان تخفیف کاربر را از سردرگمی نجات می دهد.
برای بهینه سازی نرخ کلیک، تصاویر نقش مهمی دارند. استفاده از بنرها که با المان های نوروزی هماهنگ شده اند، در ترغیب کاربران موثر هستند. طراحی بنر با رنگ های نماد نوروز از جمله قرمز، سبز و آبی فیروزه ای در جذب کاربر اهمیت دارند. از محصولات خود باید تصاویر حرفه ای منتشر کنید، حتی برای جلب توجه بیشتر توصیه می شود بنرهای متحرک را برای تبلیغات در نظر بگیرید.
اما برای تشخیص موثرترین عنصر تبلیغاتی توصیه می شود تست A/B را انجام دهید. همزمان با استفاده از چندین بنر، با پیام تبلیغاتی متفاوت، عناوین مختلف، رنگ های متفاوت و در نظر گرفتن تصاویر مختلف می توانید بازخورد کاربران را نسبت به بنرهای تبلیغاتی دریافت کنید. بر اساس داده های دریافتی، عملکرد کمپین را ارزیابی کرده و از مستندات خود برای کمپین های تبلیغاتی در آینده استفاده کنید.
نوروز به عنوان یکی از مهمترین مناسبت ها در ایران، فرصتی را فراهم کرده است تا کسب و کارها فروش و آگاهی از برند خود را افزایش دهند. با ایجاد یک برنامه ریزی دقیق و به کارگیری استراتژی های خلاقانه، می توان کمپین های تبلیغاتی نوروزی را از اول اسفند ماه آغاز و تا پایان تعطیلات ادامه داد. تبلیغات در فضای آنلاین در بسترهای مختلف از جمله شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و اپلیکیشن ها صورت می گیرد.
کمپین تبلیغاتی خود را می توانید همراه با تخفیف، پیشنهادهای ویژه، مسابقه و قرعه کشی، ایجاد محتوای آموزشی و سرگرم کننده، همکاری با اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام و توییتر، وب سایت ها و اپلیکیشن ها اجرا کنید. در پایان استراتژی کمپین تبلیغاتی نوروزی خود، با برخی از ابزارها می توانید داده ها را ارزیابی کرده و با تجزیه و تحلیل آنها، استراتژی تبلیغاتی خود را برای مناسبت های مشابه در آینده بهبود ببخشید.
برای طراحی وب سایت، راه اندازی استارتاپ و یا بازاریابی اینترنتی، شرکت دارکوب با بهترین کارشناسان و متخصصان این حوزه در خدمت کسب و کارها است. توانسته ایم با طراحی و اجرای وب سایت های قدرتمند، به رونق کسب و کارها کمک بزرگی کنیم.