چگونه یک پروپوزال طراحی سایت بنویسیم

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

حرفه طراحی وب سایت از جمله شغل هایی است که فعالان خود، یعنی برنامه نویسان و طراحان وب را وادار می کند که مدام ذهن و خلاقیت خود را به چالش بکشند. این قشر مجبور هستند تا هر روز دست به استفاده از رنگ بندی و طراحی رابط کاربری های تازه بزنند، فونت های تازه و جدید را امتحان کنند و در مجموع همواره ذهنشان درگیر ایجاد ظاهری تازه و منحصر به فرد است.

در کنار خلق اثر نهایی که یک وب سایت زیبا وچشم نواز است، شما می بایست چالش مهم دیگری که نیازهای کارفرمایانتان است را هم در نظر بگیرید. در کنار نیازهای اولیه ای که آنها مطرح می کنند، همگام با توسعه کسب و کارشان، این شما هستید که باید تا جایی که امکان دارد به کشف کمبودهایی که همزمان با توسعه کسب و کارشان به آنها بر می خورند اشراف داشته باشید.

در حقیقت طراحی وب سایت نه فقط یک حرفه پیچیده و دشوار، بلکه یک اثر هنری می باشد که در کنار ایجاد بستری مناسب برای کسب درآمد، طراحی و اجرای آن به شما و کارفرمایانی که برای طراحی سایت به شما مراجعه میکنند لذت دو چندانی را داده و خستگیتان را در می کند.

اینجاست که نیاز به نوشتن و برنامه ریزی یک پروپوزال request for proposal (RFP) را حس می کنید. در حقیقت به منظور توجیه کردن مشتریانتان برای انتخاب شما به عنوان طراحی وب سایت مورد نظرشان، به برنامه ای جامع و کامل نیاز دارید. پروپوزال طراحی سایت برنامه ای است که از طرف شرکت طراحی سایت نوشته می شود و سعی می کند تا تمامی جوانب مورد نیاز برای راه اندازی پروژه های برنامه نویسی وب را برای کسب و کارهای گوناگون در بر بگیرد.

نوشتن یک پروپوزال وب در اصل کاری خسته کننده، ملال آور و در نگاه اول احتمالا بی ثمر به نظر می رسد. اما واقعیت این است که شرکت هایی که اقدام به نوشتن پروپوزال می کنند، با تحمل سختی ابتدای کار معمولا ادامه راه را برای تیم خود هموار کرده و شانس بیشتری برای طراحی وب سایت های موفق و راضی نگه داشتن مشتری های خود خواهند داشت.

بدون طراحی یک پروپوزال طراحی سایت خوب، فقط زمان خود را از دست می دهید و احتمالا بعد از چند هفته چرخیدن دور خودتان، متوجه می شود که برنامه ای که برای طراحی سایت در ذهنتان داشته اید، محکوم به شکست خوردن است. همه ما ترجیح می دهیم که به جای زمان گذاشتن بر روی طراحی یک پروپوزال، تمرکز و انرژیمان را روی طراحی وب سایت متمرکز کنیم.

چی میشد اگر در یک چشم بهم زدن، هر بار که ارائه می کردیم در کم ترین زمان ممکن یک پروپوزال موفق می نوشتیم و درگیر چالش های زمان گیر آن نمی شدیم؟ اگر اینطور شود که باید بگوییم یک معجزه شده.

خوشبختانه در این مقاله از سری مقاله های آموزشی وب سایت شرکت دارکوب، قصد داریم یک الگوی پیشنهادی را ارائه کنیم که نوشتن پروپوزال را برای شما آسان تر کرده و کمک کند تا کارتان در جاهایی که اهمیت کم تری دارند متوقف نشود. اگر به دنبال آموزش نوشتن پروپوزال طراحی سایت موفق هستید، این مطلب برای شما نوشته شده و باعث می شود که مشتری های خود را به خوبی توجیه کنید و پروژه های بیشتری را بدست آورید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه طراحی موفق وب سایت ها، ضمن ارائه RFP طراحی سایت، سایر خدماتی مانند طراحی سایت اختصاصی، طراحی سایت سفارشی، سفارش طراحی سایت، و کلیه خدمات طراحی سایت را با بالاترین کیفیت ممکن برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ انجام می دهد.

مبانی نوشتن یک پروپوزال عالی برای طراحی وب سایت

در قدم اول می بایست از ساختاری پیروی کنید که تا به حال در پروپوزال طراحی سایت برای شما بهترین نتیجه را داده است. در عین حال باید از نوشتن یک پروپوزال کلیشه ای که احتمالا کارفرمای شما قبلا بارها و بارها توسط دیگر رقبایتان دیده است دوری کنید. پروپوزال های تکراری و کلیشه ای معمولا نتیجه مطلوب را برای ارائه دهنده خود نداشته و حرف خاصی را برای گفتن ندارند.

به خاطر داشته باشید که هدف از نوشتن پروپوزال، روشن کردن اهداف و مشخص کردن قوانینی است که می خواهید توسط دو طرف قرار داد در پروژه طراحی سایت رعایت شود. علاوه بر این شما باید به دنبال راه هایی باشید که بتوانید پروپوزال برجسته تر و چشمگیرتری را نسبت به دیگران ارائه کرده و در نتیجه پیروز نهایی و طراحی کننده سایت مورد برای مشتری هایتان باشید.

نوشتن پروپوزال قوی برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای همین توصیه می شود که زمان کافی ای را به نوشتن یک طرح شفاف و حساب شده اختصاص دهید. این دقیقا همان چیزی است که عامل متمایز کننده شما از دیگران می شود

اصلا فکر نکنید که می شود در عرض یک ربع، پروپوزال برنده را تحویل مشتری بدهید. خلاصه زمان گذاشتن برای تهیه پروپوزال طراحی سایت، اولین نیاز برای رسیدن به موفقیت است.

اکنون با در نظر گرفتن این مبانی اصلی، وقت آن است که وارد جزییات نوشتن یک پروپوزال موفق شویم.

چطور اولین پیش نویس از الگوی پروپوزال طراحی سایت را آماده کنیم؟

پروپوزال طراحی وب سایت را می توان به صورت یک سند مستقل و یا در قالب قسمتی از یک الگوی بازاریابی گروهی که پروپوزال نیز در دل آن گنجانده شده انجام داد. اما بهتر است تا پیش از اینکه قصد ارسال پروپوزال خود را داشته باشید، از قبل در مورد چند نکته مهم فکر کرده باشید. در قدم اول باید حتما پیش نویس آنچه که بعدا به صورت پروپوزال نهایی ارائه می شود را تهیه کنید. در همین راستا می توانید مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید:

  • از قبل نکات کلیدی که قصد بحث کردن بر روی آنها را دارید مشخص کنید. از آنجا که می دانید کار باید به چه صورت انجام شود، مشخص کردن موارد قابل بحث می تواند کمک شایانی به شما کند.
  • از مشخص کردن تمامی نیازهای پروژه مطمئن شوید و مواردی که باید در طراحی رعایت شوند را به صورت فهرستی از کارها آماده سازی کنید.
  • پایه پیش نویس خود را بر روی چیزهایی که برای طراحی وب سایت مشتری خود نیاز دارید قرار دهید. این موارد را به صورت یک فهرست درآورده و بررسی کنید که این لیست با فهرست خدماتی که به صورت استاندارد ارائه می کنید همخوانی داشته و فراتر از خدمات پیشفرض شما نباشند.
  • چینش داده ها را براساس راحتی خود مرتب سازی کرده و این امکان را فراهم کنید که طبق عملکردی که دارند، به ترتیب اولویت به گروه ها و زیر گروه ها تقسیم شوند.
  • لیست هزینه هایی که قرار است از مشتری خود بابت طراحی وب سایت مورد نظرش اخذ کنید را حتما اماده کنید.

کافیست مراحل بالا را طی کنید و در پایان می بینید که یک پیش نویس پروپوزال موثر و کارآمد تولید خواهید کرد. این برای شروع خوب است اما از اینجا هنوز راه زیادی برای نوشتن پروپوزال طراحی سایت وجود داشته و تا این مرحله هنوز نسخه نهایی پروپوزال که آماده تحویل مشتری است را تهیه نکرده اید.

طراحی یک پروپوزال زیبا برای طراحی وب سایت

بخش محتوا فقط قسمت کمی از پروپوزال طراحی سایت شما را تشکیل می دهد. با این حال بخش مهم دیگری که از اهمیت بالایی هم برخوردار است، فرصتی است که برای نمایش دادن توانایی های خود در طراحی وب سایت ایجاد کرده و به راحتی با ارائه طرحی زیبا، می توانید از بابت برنده شدن در کسب نظر مثبت مشتریان خاطر جمع باشید. برای اطمینان از طراحی پروپوزال حتما زمان مشخصی را اختصاص دهید چرا که پروپوزال هم باید به اندازه وب سایتی که تحویل کارفرما می دهید زیبا و جذاب باشد.

پروپوزال جذاب کار تفهیم خوب بودن طراحی شما را آسان کرده و نشان می دهد که در مورد چیزهایی که ادعایش را می کنید، دانش و توانمندی کافی را دارا هستید.

حالا منظور از طراحی پروپوزال زیبا چیست؟ منظور ما این است که به جای نوشتن متون ساده و کسل کننده، پروپوزال خود را به زیبایی طراحی کنید. ارسال یک قرارداد چند صفحه ای متنی، کاری است که از دست هر کسی بر می آید. روی طراحی ظاهری پروپوزال خود بیشتر کار کنید تا از لحاظ بصری قابلیت اثر گذاری بالایی داشته باشد. همین یک کار باعث می شود که از خیلی شرکت های طراحی وب سایت دیگر که کار شما را انجام می دهند برجسته تر به نظر بیایید.

پروپوزال شما یکی از فاکتورهای کلیدی برای انتخاب شما از طرف کسب و کارهای به دنبال طراحی وب سایت بوده و اطمینان می دهد که مطلوب ترین پروژه را تحویل آنها خواهید داد. پس تلاش برای طراحی یک پروپوزال جذاب به اندازه طراحی خود وب سایت ارزشمند است.

درباره مشتری های خود تحقیق کنید تا نظرشان را بهتر جلب کنید

فکر نکنید که یک پروپوزال طراحی سایت موفق مثل یک فرم استخدام از قبل آماده سازی شده است که فقط باید با چاپ کردن آن، جاهای خالی مثل نام طرفین قرار داد، تاریخ و یا موضوع سایت را پر کنید. برعکس پروپوزال شما می بایست به تناسب هر نوع مشتری یک طرح و ظاهر مخصوص به خودش را داشته باشد. قطعا پروپوزالی که برای یک شرکت کوچک طراحی می کنید، با پروپوزالی که تحویل سازمان های بزرگ نظیر بانک ها می دهید یکی نخواهند بود.

مطمئن باشید که همین حالا کلی پروپوزال معمولی روی میز مشتری شما ردیف شده و از همین رو، باید تن صدایتان را متناسب با گوش مشتری هایی که به شما مراجعه کرده و براساس انتظارهایی که دارند تنظیم کنید.

برای همین بهترین کار این است که درباره آنها کمی بیشتر تحقیق کنید و از کنار کوچک ترین جزییات هم به سادگی عبور نکنید. سعی کنید تا می توانید در مورد برندی که قصد طراحی پروپوزال و در نهایت طراحی وب سایتش را دارید اطلاعات کسب کنید. در حین انجام کار میانبر نزنید و مطمئن باشید که بعد از تحقیق در مورد مشتری هایتان، وب سایتی را تحویلشان خواهید داد که بیشتر از بقیه به دل آن می نشیند.

در اینجا چند نکته در مورد دستیابی به این دستاورد مهم مطرح شده است:

  • سعی کنید برای فهماندن منظورتان، از مثال هایی استفاده کنید که با حیطه کاری آنها همخوانی داشته باشد. استفاده از جملات و مثال های عمومی تر که باعث گم شدن موضوع اصلی در بحث میان شما می شود را فراموش کنید.
  • سعی کنید از ایده های جسورانه تر استفاده کنید تا آنها علاقه شما برای طراحی یک وب سایت منحصر به فرد را از مطالعه پروپوزالی که در اختیارتان گذاشته اند برداشت کنند. این دقیقا همان چیزی است که مشتری های شما طلب می کنند. نشان دادن عشق به طراحی وب سایت مطلوب برای آنها، یک قدم فراتر از چیزی است که دیگر رقبای شما انجام می دهند و به خوبی پیام شما را به مشتری هایتان منتقل می کند.
  • در پروپوزال خود از لحنی استفاده کنید که آنها را متوجه کند شما تمامی نیازمندی های برندشان را درک کرده اید. این دقیقا همان دلیلی است که آنها به دنبال یک طراح وب سایت خوب می گردند، درک شدن نیازهایشان!
  • به هیچ عنوان از جمله “حالا با هم در ارتباط هستیم و مشکلی بود بگید که حلش کنیم” استفاده نکنید. در عوض از جملات مثل “قصد داریم ویدیویی آموزشی برای شما آماده کنیم که طرح فروش ویژه گوشی های هوشمند برای افراد کم درآمدتر را به خوبی نمایش دهد.”

حتما باید درخواست های مشتریانتان را به دقت مطالعه کنید. در طراحی پروپوزال می بایست راهکارهای آسان سازی مشکلات فعلی را هم مطرح کنید و سعی کنید خودتان را جای آنها و شرایطی که کسب و کار مراجعه کننده به شما در حال تجربه کردن است قرار دهید. پروپوزال ها اغلب حاوی مجموعه ای از مشخصات هستند که بهترین راه حل ها را برای چالش های پیش رو معرفی می کند تا امکان ارزیابی و اولویت بندی هر کدام براساس شرایط را فراهم کرده و مشتری بتواند روی پروپوزال شما حساب بیشتری باز کند.

علاوه بر این یک پروپوزال موفق حاوی قول و قراری است که طراح سایت از طرف خودش مطرح کرده و همچنین یک بازه زمانی مشخص را برای اجرایی کردن وظایف خود ارائه می کند تا اصطلاحا بتواند دل مشتری را بدست آورده و پروژه طراحی وب سایت او را از آن خود کند.

استفاده از پرسشنامه ها در طراحی وب سایت، راهی ایده آل برای درک بهتر مشتری های آینده شما و همچنین نیازها و درخواست های آن ها می باشد. برای تهیه پرسشنامه دو کار را می توانید انجام دهید. اگر توانسته باشید یک رابطه کاری خوب را با آنها آغاز کرده باشید، کافیست پرسشنامه خود را برای آنها ارسال کرده و سپس پروپوزال طراحی سایت را برایشان بفرستید. اگر هم امکان این کار را ندارید می توانید با بررسی بیشتر، خودتان دست به کار شده و براساس سبک کاری و روحیه آنها به پرسشنامه پاسخ دهید.

پروپوزال شما باید حلال تمامی مشکلات باشد

در همان ابتدای پروپوزال شما، راه حل مشکلات می بایست به سادگی و به شیوه ای قابل فهم مطرح شود. تاکید می کنیم که نشان دادن درک درست شما از هسته اصلی مشکلات و چالش های مشتریان مراجعه کننده به شما، یک نیاز مهم و ضروری است.

با اینکار کمک می کنید که اهداف و وظایفی که به عهده می گیرید از همدیگر جدا شوند. ولی حواستان باشد که مشتریان شما ممکن است تنوانند به راحتی از مشکلاتی که دارند با شما سخن گفته و یا از پروژه طراحی وب سایت نا موفقی که قبلا داشته اند حرفی بزنند. اگر اینطور باشد بدانید که بهترین فرصت برای روشن کردن راه و همینطور مشخص کردن دلایلی است که به آنها در درک شکست قبلیشان کمک رسانی می کند.

برخی موضوعات اصلی که هنگام تعیین مشکلات طراحی وب باید از قبل در مورد آنها تفکر و برنامه ریزی کنید:

  • آیا مشتری شما به دنبال توسعه یک فروشگاه آنلاین با تجربه کاربری بهتر می گردد؟
  • آیا به دنبال تقویت وب سایت فعلی و باز طراحی ظاهری آن است؟
  • آیا می خواهند مسیر حرکت وب سایتشان را به کلی تغییر بدهند؟
  • آیا محصولات تازه ای را مد نظر دارند تا بفروش برسانند؟

برخی دیگر از مشکلات جانبی که حین طراحی سایت رخ داده و می بایست از پیش آماده رویارویی با آن باشید:

  • آیا به دنبال جذب فروش بیشتر هستند؟
  • آیا می خواهند فهرست ایمیل های ارسالی خود را افزایش بدهند؟
  • آیا به دنبال برقراری ارتباط بیشتر میان وب سایت و حضورشان در شبکه های مجازی می گردند؟
  • آیا به دنبال دریافت ترافیک بیشتر هستند؟
  • آیا کانال جذب ترافیک خاصی را مد نظر داشته و می خواهند هزینه بیشتری را بر روی آن انجام دهند؟
  • آیا می دانند که کجا باید بیشتر سرمایه گذاری کنند و یا باید در این زمینه از طراح وب سایت یا شرکت طراحی وب سایت کمک بگیرند؟

مراحل بالا قدم هایی هستند که مسیر راه پروپوزال طراحی سایت شما را تعیین کرده و مسیر کلی را مشخص می کنند. شما باید به درک درستی از دلایل شکست های قبلی آنها در گذشته برسید. این تنها راه برای رسیدن به پاسخ های صحیح جهت رفع نیازها و مشکلات مشتریان مراجعه کننده به شما خواهد بود.

توضیح دهید که پروپوزال شما چگونه راه حل مشکلات را پیدا کرده است

اکنون که مسائل اصلی مربوط به پروپوزال وب سایت را تا حدودی حل و فصل کرده اید، وقت آن است که به سراغ توصیف راه حل هایی که دارید بروید. رسیدن به یک تعادل میان نحوه بیان راه حل مشکلات و چگونگی پیاده سازی نحوه اجرای آنها، یک واقعیت انکار ناپذیر برای رسیدن به موفقیت و پیروز شدن پروپوزال شما خواهد بود.

ارائه توضیحات روشن از اینکه وب سایت باز طراحی شده یا از نو طراحی شده تا چه میزان بر روی رشد فروش و جلب مشتری های تازه تاثیر می گذارد بسیار مهم و با اهمیت است. به مشتری ها امید دهید که طراحی مجدد وب سایت آنها و روند نوسازی دقیقا همان تغییراتی که مد نظرشان است را در برخواهد داشت. مطمئن باشید که مدیران شرکتی که مشتری شما هستند، درون خود به این مسائل و نتیجه تغییرات پروژه مورد نظر می پردازند و شما هم از فرصت استفاده کرده و پاسخ سوالات آنها را به درستی بدهید.

بگذارید این موضوع را با ترسیم یک مثال توضیح دهیم. اگر کسب و کاری به دنبال پر رنگ تر کردن حضور خود در فضای آنلاین باشد، بهتر است یکی از ایده های زیر را به او پیشنهاد کنید:

  • بخش بلاگ را به وب سایت آنها اضافه کرده و با ارائه یک تقویم محتوایی دقیق، روند پست گذاری موثر را برای آنها توضیح دهید.
  • سرمایه گذاری در تبلیغات کلیکی و کلمات کلیدی که معمولا موثر واقع می شوند را به آنها پیشنهاد دهید. با تشریح تاثیر بالای این دو روش بازاریابی دیجیتال، ترس از هزینه بالا و نگرفتن نتیجه مطلوب را در آنها از بین ببرید.
  • توجه ویژه ای به سئو و بهینه سازی سایت داشته باشید.
  • در طراحی پروپوزال خود همیشه موبایل فرندلی بودن را در اولویت قرار داده و بدانید که گوگل و سایر غول های فناوری نیز همین شیوه را اتخاذ کرده اند.

شبکه های اجتماعی ابزاری ایده آل برای تقویت صدا و حضور هر کسب و کار و برندی می باشد. اگر یک مشتری قصد ذلرذ میان حضور در شبکه های اجتماعی و وب سایت خود، ارتباط بیشتری ایجاد کند، شما حتما باید راهکارهای اصولی را برای رسیدن به این هدف را در پروپوزال مطرح کرده باشید.

رسانه های اجتماعی از سال های گذشته به ارائه ابزارهای ارتباط جمعی موثری تبدیل شده اند که ابراز ارزش ها و اعتقادات شرکت های کوچک و بزرگ را خیلی راحت تر از قبل کرده است. فقط کافیست که طیف مشخصی از کاربران انتخاب شده را به خوبی و با شفافیت بالا از نحوه کارکرد و موفقیت خود آگاه کنید.

رسانه های اجتماعی این فرصت را برای برندها فراهم کرده اند که ضمن نمایان کردن شخصیت دلخواه خود، روند توسعه و جلب اعتماد بیشتر را نیز برای مشتریانانشان شروع کنند. مهم تر از همه اینکه نتیجه تمامی فعالیت های شرکت ها در کسری از ثانیه به گوش افراد فعال در شبکه های اجتماعی رسانده می شود.

معمولا بسیاری از شرکت های طراحی وب سایت، معمولا هنگام ارائه پروپوزال دچار مشکل شده و نمی توانند ارتباط میان راهکارهای خود و منافع شرکتی که قصد طراحی وب سایتش را دارند به درستی برقرار کرده و اصطلاحا  آنها را قانع کنند.

هر چه باشد یک مشتری زمانی شما را انتخاب می کند که رسیدن به موفقیتس را در گرو اجرای راه حل های قانع کننده شما ببیند. فرقی نمی کند که مشتری شما در کدام حوزه کاری فعال بوده و یا در آینده به چه سمتی خواهد رفت، اولویتتان باید حل مشکل مشتری ها باشد.

اگر مدام بحث را به سمت منافع تجاری کشانده و پروپوزال شما توانایی قبولاندن راه حل های خوبش را داشته باشد، مطمئن باشید که از میان دیگر ارائه کنندگان پروپوزال، این شما هستید که انتخاب می شوید.

چند پاراگرافی از پروپوزال طراحی وب سایت خود را به راه حل هایی که دارید اختصاص دهید. مطمئین شوید که هر سوالی که احتمالا کارفرما در آینده از شما خواهد پرسید را در این چند پاراگراف پاسخ داده اید. در مورد نحوه نوشتار لیست راه حل هایی که در ذهن دارید می بایست مختصر و در عین حال گسترده توضیح داده باشید تا مشتری نیز از لحاظ ذهنی به درک مشخصی از طرز فکر شما برسد.

در صورت امکان پیش از اینکه مشتری از شما در مورد سوابقتان چیزی بپرسد، او را به کارهای موفق قبلیتان ارجاع دهید. این راه یکی از ترفندهایی است که می توانید مثال ها را به پروژه های موفقتان ربط داده و قابلیت هایتان را به رخ بکشید. علاوه بر این در این قسمت فرصت مناسبی پیدا می شود که به خدماتی که کلا ارائه می کنید رسیده و آنها را بیشتر توضیح دهید. این خدمات می تواند مواردی همچون ارائه خدمات میزبانی وب، طراحی لوگو و حتی خدمات و پلن های نگهداری از وب سایت را شامل شود.

برای ارائه پروپوزال طراحی وب سایت از یک تایم لاین هوشمند استفاده کنید

اکنون که به محتوای لازم برای طراحی پروپوزال طراحی وب سایت دست یافته و نحوه آماده سازی ان را یاد گرفته اید، زمان آن است که زمان بندی ارائه و اجرای پروژه را هم مشخص نمایید. این زمانی است که باید دست به کار شده و یک خط زمانی یا تایم لاین را برای اجرای بخش های مختلف پروژه مشخص کنید.

با در جریان قرار دادن مشتری از اتفاقات و روند اجرا پروژه، حس ثبات و قوت قلب را به وی خواهید داد. احتمالا آنها در مورد جزییات این تایم لاین از شما سوال نخواهند کرد، ولی قطعا از بابت اینکه آنها را در جریان روند کار قرار می دهید خوشحال و راضی خواهند بود.

در صورت امکان مراحلی از کار را برای پرسیدن نظر آنها در مورد روند کار در نظر بگیرید، یا اینکه سعی کنید از نظر آنها در مورد انتخاب هایی که پیش رو است استفاده کرده و آنها را هم در تصمیم گیری های مهم شریک کنید.

برای طراحی تایم لاین پروژه باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تحقیقات بیشتر و بیشتر
  • ایجاد وایرفریم یا قالب اصلی سایت و صفحات آن
  • طراحی سایت مپ
  • طراحی ابتدایی + طراحی نهایی و باز نگری شده
  • ارائه روند توسعه طراحی و یا سایر کد نویسی های لازم
  • تنظیم و پیکربندی سیستم تولید محتوا (CMS)
  • اشکال زدایی (Debugging)
  • تست و راه اندازی مشتری

هر کدام از مراحل بالا در حقیقت فازهایی از پروژه هستند که احتمالا باید نظر مشتری را در موردشان خواستار شوید. پس برای همین حتما تایم لاین خود را برایشان توصیف کنید. با اینکار به آنها فرصت داده می شود که دید واضحی از تمامی کارها پیدا کرده و مطمئن می شوند که وب سایت مورد نظرشان هم سر تاریخ از پیش اعلام شده و هم با بالاترین کیفیت به دستشان خواهد رسید.

در صورت نیاز، خلاء های زمانی مشخصی را در تایم لاین پروژه گنجانده و اجازه دهید که مشتری نیز نظرش را در مورد آن مرحله اعلام کند. اگر زمان پاسخ گرفتن از مشتری را در تایم لاین پروژه در نظر نگرفته باشید، قوانین مدیریت زمان بندی را به درستی رعایت نکرده و کار را دیرتر از تاریخی که قولش را داده بودید تمام می کنید.

اطمینان کسب کنید که تایم لاین مشخص شده در پروژه، از خوانایی خوبی برخوردار باشد. مثلا فونت تایم لاین مشخص و کاملا واضح باشد. علاوه بر این باید تمامی زمان ها را به صورت حدودی بنویسید.

نوشتن زمان ها و استفاده از کلمه “تقریبا” کاری ضروری است چرا که بخش هایی از کار ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد. با اعلام اینکه زمان ها همگی تقریبی هستند، قولی نمی دهید که نتوانید پای ان بایستید.

تاکید کنید که مشتری باید پاسخ هایش را حداکثر تا یک زمان مشخص به شما اعلام کند و خودتان نیز سوال های او را در بازه زمان مقرر پاسخ دهید.

حالا نوبت به برچسب قیمت می رسد

تعیین قیمت در واقع مهم ترین قسمت و بخشی است که از همه چیز برای یک طراح وب سایت مهم تر است. این مرحله مشخص می کند که یک پروپوزال شکست خورده و یا پیروز خواهد شد. برای همین بهتر است قبل از طراحی پروپوزال طراحی وب سایت، از مشتری بپرسید چه مقدار بودجه دارد.

در این مرحله متوجه می شوید که پروپوزال را برای چه کسی طراحی خواهید کرد. آیا این پروپوزال در حد یک طرح اولیه بوده و یا یک وب اپ است؟ یا اینکه یک وب اپ تمام عیار را باید برای مشتری طراحی کنید؟

شاید فکر کنید که در این مرحله از کار نباید تمامی اطلاعات را با مشتری در میان بگذارید و از این جهت، صحبت در مورد رقم پروژه و قیمت نهایی کمی ترسناک به نظر می رسد.

اما اشتباه نکنید چرا که دانستن بودجه ای که مشتری برای پروژه طراحی وب سایت در نظر گرفته یک موضوع مهم و تاثیر گذار در کسب پیروزی است. هر چه باشد مشتری شما یک بودجه مشخصی را برای طراحی وب سایت در نظر گرفته و آگاه است که باید چه هزینه ای را برای اینکار پرداخت کند.

اگر هنوز رقم آنها را نمی دانید، مطمئن باشید که در حال هدر دادن انرژی و زمان با ارزشتان هستید. تصور کنید که دقت و زمان زیادی را برای طراحی پروپوزالی خرج می کنید که در هله اول، اصلا مطمئن نیستید که چه میزان درآمد برای شما به همراه خواهد داشت.

دانستن بودجه پروژه طراحی سایت، هم برای شما و هم برای مشتری یک نکته حیاتی است. چرا که آنها هم مطمئن می شوند بعدا با رقم پیشنهادی ای که فراتر از توانایی آنهاست برخورد نخواهند کرد.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه طراحی پروپوزال سایت، ارائه خدمات متنوع در زمینه اجرا و نگهداری وب سایت، در صورت نیاز پروپوزال دقیق و مورد نیاز را شما برای پروژه طراحی سایت دلخواهنان در اختیار شما قرار می دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته