چگونه سایت خود را چند زبانه کنیم؟ بهترین افزونه چند زبانه وردپرس

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
چگونه سایت خود را چند زبانه کنیم؟ بهترین افزونه چند زبانه وردپرس

بستر اینترنت برای کسب و کارها به یک فضای مهمی تبدیل شده است که به راحتی می توانند خدمات، محصولات و اطلاعات خود را با کاربران به اشتراک بگذارند. اگر می خواهید این تعامل را گسترده ‌تر انجام دهید و به بازارهای جهانی نیز دسترسی داشته باشید، در طراحی وب سایت خود از ویژگی چند زبانه بودن وب سایت استفاده کنید. طراحی یک سایت چند زبانه می تواند در این مسیر کمک بزرگی به شما کند. گرچه وب سایت ‌ها در کنار کسب و کارهای حضوری توانسته اند منجر به افزایش درآمد و سود بیشتر شوند، اما با برقراری ارتباط با سایر افراد غیر هم زبان می توانید از دیگر فرصت ‌ها نیز بهره مند شوید.

وب سایت دو زبانه و چند زبانه

اگر تنها قصد دارید وب سایت خود را به یک زبان دیگر مجهز کنید، این سایت را طراحی سایت دو زبانه می ‌نامند. اما اگر قصد دارید زبان‌ های بیشتری را انتخاب کنید، این سایت را چند زبانه می‌ نامند. معمولا وب سایت‌ های ایرانی گزینه اول برای انتخاب زبان را انگلیسی در نظر می گیرند. انتخاب بعدی زبان‌ های عربی و ترکی هستند و بدون محدودیت می توانید زبان‌ های بیشتری را به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر ابتدای مسیر هستید توصیه می کنیم ابتدا زبان خود را به صورت دو زبانه طراحی کنید. هرچه تعداد زبان ‌ها برای وب سایت افزایش پیدا کند، دردسرها و مشکلات شما نیز ممکن است بیشتر شود. ساخت سایت به زبان انگلیسی می تواند کمی سخت باشد، چرا که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین ‌المللی شناخته شده است و رعایت تمام موارد برای داشتن یک وب سایت انگلیسی می تواند برای شما کمی سخت باشد. زمان بیشتر برای سئو یکی از مواردی است که برای وب سایت‌ های انگلیسی باید در نظر بگیرید.

اهمیت یک وب سایت چند زبانه

برای طراحی وب سایت چند زبانه می توانید تمام صفحه‌ هات، یا دو یا چند صفحه را به زبان دیگر نیز ترجمه کنید. از اهمیت داشتن یک وب سایت چند زبانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به کاربران بیشتر: زمانی که یک وب سایت چند زبانه را طراحی می کنید به شما کمک می شود تا به پایگاه کاربران بیشتر دسترسی پیدا کنید که قطعاً حجم فروش بالا را تضمین می کند. می توان گفت یک وب سایت چند زبانه فرصتی را در اختیار شما قرار می ‌دهد که با افراد بیشتری در سراسر دنیا آشنا شوید.
  • بهبود سئو: زمانی که در وب سایت خود چند زبان را در نظر می گیرید، در موتور جستجو دیده می‌ شوید و برای کلمات کلیدی با زبان‌ های دیگر، وب سایت شما رتبه‌بندی شده و در نتیجه با افزایش ترافیک روبرو خواهید شد.
  • اعتماد بیشتر: در بسیاری از مواقع کاربران سایر زبان‌ ها، زمانی که یک وب سایت با زبان خود را جستجو می کنند، اعتماد بیشتری به دست می ‌آورند و می توانند با تعامل بیشتر به یک کاربر همیشگی تبدیل شوند. این موضوع باعث می ‌شود که کاربران وفادار داشته باشید و زمان خود را برای به دست آوردن کاربران جدید صرف نکنید.
  • فضای رقابتی: در ایران همچنان بسیاری از کسب و کارها نسبت به چند زبانه کردن وب سایت خود اقدام نکرده اند از این فرصت عالی استفاده کنید و یک قدم به جلوتر بروید و کسب کار خود را متمایز کنید. از این طریق شما می توانید به کاربرانی که هنوز محتواهای وب سایت شما را مشاهده نکرده ‌اند، دسترسی پیدا کنید.
  • برند قوی: با قالب دو زبانه نه تنها می توانید برند خود را برای هم زبانان خود معرفی کنید، بلکه با معرفی برند خود در سطح جهانی می توانید اعتبار بیشتری کسب کنید.

نکات مهم برای ایجاد یک وب سایت چند زبانه

با بررسی برخی از ملاحظات می ‌شود بهترین برنامه ‌ریزی را برای داشتن یک وب سایت چند زبانه داشته باشید.

  به کارگیری الگوهای جهانی

اگر می خواهید کاربران با ورود به وب سایت چند زبانه شما حضوری مداوم و ثابت داشته باشند، باید از الگوهای جهانی استفاده کنید. به این معنا که اگر یک کاربر از کشور هند وب سایت شما را بررسی می کند، باید با یک طراحی وب سایت هندی مواجه شود و یا اگر فردی از کشور آلمان از وب سایت شما دیدن می کند، باید با یک الگوی آلمانی وب سایت روبرو شود. بنابراین باید نه تنها زبان وب سایت را تغییر دهید بلکه باید طرح ‌بندی و عناصر طراحی وب سایت را نیز تغییر دهید. یک طراحی قابل تشخیص برای کاربر کمک می کند تا برند شما بیشتر در ذهن او باقی بماند.

دسترسی آسان به کلید تغییر زبان

در طراحی وب سایت باید کلید تغییر زبان را در یک مکان مهم در صفحه اصلی قرار دهید. معمولاً این کلید تغییر زبان در هدر یا پاورقی قرار می گیرد. اگر فضای دیگری را در نظر گرفته ‌اید، اطمینان پیدا کنید که کاربر این کلید را به آسانی پیدا می کند.

تشخیص خودکار زبان

در برخی از موارد با تشخیص زبان مرورگر، امکان تعویض زبان وب سایت فراهم می‌ شود. اما ترجمه خودکار با استفاده از مرورگر نمی تواند برای همه کاربران مفید واقع شود، چرا که ممکن است یک فردی در اسپانیا حضور دارد، به طور خودکار از طریق مرورگر زبان اسپانیایی تشخیص و وب سایت را به زبان اسپانیایی نشان می دهد، در صورتی که زبان مادری کاربر می تواند آلمانی باشد.

استفاده از المان مناسب

زمانی که گزینه‌ های تغییر زبان را انتخاب می کنید باید از المان ‌هایی استفاده کنید که کاربر آنها را به راحتی تشخیص دهد. اگر می خواهید از پرچم ‌ها در کنار نام زبان‌ ها استفاده کنید، چند نکته مهم را باید به خاطر بسپارید. پرچم‌ ها تنها نشان دهنده کشورها هستند و نماد یک زبان نیستند. ممکن است یک کشور چند زبان رسمی داشته باشد یا این امکان وجود دارد که کاربران نسبت پرچم ‌ها آشنایی نداشته باشند. در صورتی که شما باید گزینه ‌های تغییر زبان را به گونه ای انتخاب کنید که کاربر درک راحت و بهتری نسبت به لیست منتشر شده داشته باشد.

در نظر گرفتن فضای کافی

در نظر گرفتن فضای کافی

زمانی که شما طراحی وب سایت را با یک زبان اصلی انجام می ‌دهید. برای تغییر زبان وب سایت باید فضا را نیز در نظر بگیرید. برخی از زبان‌ ها مانند زبان چینی یا ژاپنی می توانند با تعداد کاراکتر کمتر اطلاعات را منتقل دهند، در حالی که سایر زبان ‌ها باید با یک یا دو کلمه بیشتر مفاهیم را انتقال دهند. بنابراین زمانی که کاربر تغییر زبان را انجام می ‌دهد، فضای مناسب را باید در نظر بگیرید. استفاده از فونت نیز اهمیت دارد، برخی از زبان‌ ها دارای کاراکترهای عمودی برخی دیگر دارای کاراکترهای افقی هستند که هر یک از این ‌ها می توانند در فاصله خطوط و یا فضای سایت موثر باشند.

چپ چین، راست چین

برخی از زبان‌ ها از راست به چپ نوشته می‌ شوند و برخی زبان‌ های دیگر از چپ به راست، به هنگام طراحی وب سایت باید به این موضوع دقت داشته باشید.

توجه به تایپوگرافی

در دو زبانه نمودن وب سایت تایپوگرافی را فراموش نکنید. با انتخاب فونت مناسب برای هر زبان امکان خوانش را برای کاربر آسان‌تر خواهید کرد. برخی از فونت ‌ها برای برخی از زبان‌ ها مناسب نیستند و منجر به ناخوانا بودن محتوا می شوند. اگر می خواهید که اطمینان حاصل شود محتوای شما توسط کاربر خوانده می‌ شود، به انتخاب فونت دقت داشته باشید.

استفاده از تصاویر مرتبط با فرهنگ

در طراحی وب سایت باید از تصاویر، گرافیک ‌ها، طراحی دکمه‌ ها و عناصری در وب سایت استفاده کنید که از نظر فرهنگی با زبان مرتبط هستند. تصاویری را انتخاب کنید که در کشورهای دیگر مانعی برای انتشار آنها وجود نداشته باشد. تصاویری که در یک کشور تابو به شمار می‌آیند، نباید برای وب سایت ‌های چند زبانه استفاده شود. در استفاده از ایموجی ‌ها دقت داشته باشید چرا که در هر کشور معنا و مفهوم خاصی دارند. بنابراین در انتخاب تصاویر و عناصر گرافیکی باید حساسیت ‌های منطقه و فرهنگی را نیز در نظر بگیرید. بهتر است تصاویر بدون متن باشند، چرا که با تغییر زبان، امکان ترجمه این متن ‌ها وجود ندارد.

استفاده از رنگ ‌های مناسب

در هر کشوری رنگ‌ ها دارای تفسیر متفاوتی هستند و می توانند فرهنگ ‌های مختلف یک کشور را نشان دهند. به طور مثال رنگ قرمز در فرهنگ غرب نماد عشق و اشتیاق و در فرهنگ آسیایی نماد جشن و زندگی است، اما در فرهنگ آفریقایی رنگ قرمز به معنای پرخاشگری است. به طور کلی رنگ آبی جزو رنگ جهانی به شمار می ‌آید که در تمام فرهنگ‌ ها تداعی افکار مثبت است و جزو محبوب‌ترین رنگ‌ ها برای لوگوها به شمار می ‌آید.

توجه به قالب تاریخ

همه کشورها از یک قالب تاریخ واحد استفاده نمی کنند. قالب ‌ها می توانند به صورت تاریخ، ماه، سال و یا ماه، تاریخ، سال باشند.

افزونه قالب های وردپرس

بیش از ۴۰ درصد وب سایت‌ هایی که طراحی می ‌شوند، قالب ‌های وردپرس هستند که بسیاری از این وب سایت‌ ها کاربران غیر فارسی زبان دارند. پس از اینکه قالب وردپرس را انتخاب و نصب کردید، اینک باید افزونه‌هایی را بر روی آن نصب کنید تا امکانات و ویژگی‌ های بیشتری به سایت شما اضافه شود. افزونه ها یا پلاگین‌ها کمک می ‌کنند تا فرایند استفاده از سایت برای کاربران آسان‌تر شود. برخی از افزونه ‌ها رایگان و برخی غیر رایگان هستند. یکی از افزونه‌ های بسیار کاربردی برای قالب وردپرس افزونه چند زبانه است. با نصب افزونه چند زبانه به راحتی می توانید وب سایت وردپرس خود را به یک وب سایت چند زبانه تبدیل کنید.

بنابراین اگر کسب و کاری دارید که حوزه فعالیت شما محدود به فضای داخلی کشور نیست و فعالیت بین ‌المللی دارید، اگر سایت گردشگری دارید و می‌ خواهید با توریست ‌های سراسر دنیا تعامل داشته باشید، اگر محصولات یا خدماتی دارید که می توانید به سراسر دنیا ارائه دهید، با طراحی سایت با وردپرس و نصب افزونه چند زبانه وردپرس می‌ توانید کسب و کار خود را وسعت ببخشید.

انتخاب افزونه برای سایت وردپرس چند زبانه

انتخاب افزونه برای سایت وردپرس چند زبانه

افزونه ‌های بسیاری برای چند زبانه کردن سایت وردپرس وجود دارد، اما برای صرفه ‌جویی در هزینه ‌های خود می توانید از افزونه ‌های رایگان استفاده کنید. برخی از افزونه‌ ها دارای آپدیت ‌هایی هستند که می توانند وب سایت را با آپشن ‌های جدید در اختیار کاربر قرار دهند، پس از انتخاب افزونه، آن را دانلود و نصب کنید. در انتخاب افزونه دقت داشته باشید، افزونه ‌ای را انتخاب کنید که ترجمه‌ ها را به راحتی و درستی مدیریت کند. افزونه‌ ها باید به شما این امکان را بدهند تا بتوانید پست ‌ها، محصولات و صفحات خود را به راحتی ترجمه کنید. تم‌ ها، برچسب ‌هایی که در وب سایت دارید را به راحتی ترجمه کنید، یا حتی بتوانید URL را با سئو تنظیم و سازگار کنید.

پیشنهادات برای طراحی سایت چند زبانه

شما می توانید برای داشتن یک وب سایت چند زبانه دو مسیر را انتخاب کنید. مسیر اول این است که یک وب سایت به زبان فارسی طراحی و تکمیل کنید و یک وب سایت دیگر به طور جداگانه با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر که تمایل دارید را طراحی و اجرا کنید. با انتخاب این مسیر شما باید برای انتخاب هر زبان یک قالب وردپرس جداگانه در نظر بگیرید. برای ورود به هر سایت، باید آدرس جداگانه ای را در نوار جستجو درج کنید.

مسیر دوم این است که بر روی وب سایت اصلی خود که به زبان فارسی آن را طراحی و اجرا کرده ‌اید، یک وب سایت به زبان دیگر را پیاده سازی کنید. با انتخاب این مسیر شما باید افزونه زبان دیگر را بر روی وب سایت نصب کنید. از طریق افزونه‌ ها تمام عملیات تغییر زبان های مختلف در یک جا انجام می شود. به این معنا که به جای اینکه چند پنل متفاوت را مدیریت کنید، تنها با مدیریت یک پنل می توانید وب سایت چند زبانه داشته باشید. علاوه بر این انجام فرایند سئو برای وب سایت آسان‌تر و بهینه‌تر خواهد شد.

ترجمه محتوا برای سایت چند زبانه

از دو طریق می توانید ترجمه وب سایت اصلی را انجام دهید. گزینه اول انتخاب ترجمه به صورت دستی است، به این معنا که یک مترجم به صورت اختصاصی محتوا را ترجمه می کند و در وب سایت بارگذاری می‌ شود. زمانی که افزونه چند زبانه بر روی قالب وب سایت وردپرس نصب می شود کاربر تنها باید با سوئیچ کردن بر روی زبان، محتوای وب سایت را به زبان مورد نیاز خود دریافت کند. قطعاً استفاده از ترجمه اختصاصی می تواند رویکرد بسیار بهتری را ارائه دهد. با حفظ کردن کیفیت در سراسر محتواهای وب سایت، می توانید حتی در رتبه ‌های بالای گوگل قرار بگیرید.

گزینه دوم استفاده از افزونه ‌ها است، که نیازی به ترجمه دستی وجود ندارد و خود نرم‌افزار به صورت اتوماتیک این ترجمه ‌ها را انجام می‌ دهد. نکته ‌ای که وجود دارد این است که معمولا کیفیت این نوع از ترجمه ‌ها که توسط ابزارها انجام می‌ شود، مناسب نیست و امکان دارد ترجمه قابل قبولی انجام نشود.

انواع افزونه برای وب سایت چند زبانه

با توجه به اهمیت ترجمه محتوای سایت، افزونه های مختلفی برای قالب های وردپرس طراحی شده اند که با بررسی مزایا و معایب هر یک و البته اهدافی که در نظر گرفته اید، افزونه مناسب را برای سایت خود نصب کنید.

افزونه Poly lang

در میان افزونه ‌های وردپرس افزونه  Poly lang را پیشنهاد می دهیم. این افزونه رایگان است و مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. پس از ترجمه محتوای وب سایت خود به صورت دستی، می توانید این افزونه را نصب و یک وب سایت چند زبانه داشته باشید. امکان سوئیچ بر روی زبان‌ های مختلف، پشتیبانی از صدها زبان، پشتیبانی از RTL از جمله خدمات این افزونه است.

افزونه Weglot

با نصب این افزونه تغییر زبان سایت وردپرس تمام صفحات وب سایت شما به صورت خودکار ترجمه می ‌شود. سپس می ‌توانید این ترجمه ‌های ماشینی را برای اطمینان بیشتر مورد ویرایش قرار دهید. تمام جزئیات متنی کوچک که در وب سایت شما وجود دارد همچون متا از طریق این افزونه ترجمه می‌ شود. سپس از طریق سئو، سایت شما برای در موتورهای جستجو به نمایش در می‌ آید. افزونه  Weglot بسیار کاربرپسند است، نصب و راه ‌اندازی آسانی دارد و مدت زمان کوتاهی ترجمه محتوا انجام می‌ شود. البته قیمت آن کمی بالا است، تنها برای ۲۰۰۰ کلمه می ‌توانید از فرصت رایگان این افزونه استفاده کنید.

افزونه WPML

یکی از افزونه‌ های غیر رایگان چند زبانه برای قالب وردپرس WPML است. گرچه این افزونه رایگان نیست، اما به دلیل ویژگی‌ هایی که دارد برای بسیاری از کاربران محبوب است. پس از نصب افزونه با انتخاب زبان مورد نظر، محتوای سایت به صورت سئو ترجمه و آماده می ‌شود. نه تنها به صورت خودکار بلکه می ‌توانید به صورت دستی ترجمه محتواها را انجام دهید. از مهمترین ویژگی ‌های این افزونه می ‌توان به سازگاری با انواع قالب ‌های وردپرس و پشتیبانی کامل اشاره کرد.  برای در اختیار داشتن این افزونه باید مبلغ آن را پرداخت کنید.

افزونه Translate Press

افزونه دیگر برای چند زبانه کردن سایت وردپرس Translate Press است تمامی محتوای سایت از جمله عناوین و توضیحات، آلت عکس ‌ها و سایر موارد در سایت از طریق این افزونه ترجمه می ‌شود. برای تمام قالب‌ های وردپرس امکان نصب وجود دارد و محتوای ترجمه شده از سوی این افزونه کاملا سئوی دوستانه دارد. گوگل می ‌تواند به راحتی در این سایت خزیده و آن را ایندکس کند. از مهمترین مزیت ‌های این افزونه می ‌توان به پشتیبانی کامل و ترجمه به صورت خودکار و دستی اشاره کرد.

افزونه GTranslate

افزونه GTranslate

یکی دیگر از افزونه ‌های رایگان چند زبانه قالب وردپرس، افزونه GTranslate است. از طریق این افزونه سایت با گوگل ترنسلیت ترجمه می ‌شود، البته امکان ترجمه با هر زبانی توسط این افزونه وجود دارد. مزایای این افزونه این است که در مدت زمان بسیار کوتاه مطالب ترجمه می‌ شوند و به صورت کاملا رایگان قابلیت استفاده دارد. گرچه این افزونه به صورت رایگان ارائه شده است، اما در قسمت ترجمه خودکار نمی ‌تواند ترجمه‌ های قابل قبولی را ارائه دهد، اما در نسخه پرمیوم که باید مبلغی را پرداخت کنید، می ‌توانید از ویژگی سئو چند زبانه و URL سئوی دوستانه نیز بهره‌مند شوید تا گوگل بتواند سایت را ایندکس کند.

نحوه طراحی سایت چند زبانه

با انتخاب یک دامنه، طراحی را آغاز کنید. آدرس وب سایت به کاربران این فرصت را می‌ دهد تا به راحتی در نوار جستجوی موتورهای جستجو، آدرس سایت شما را درج و از سایت شما بازدید کنند. با انتخاب هاست،  دستورالعمل ‌ها را باید گام به گام دنبال کنید. با انتخاب کردن زبان اصلی برای وب سایت خود می توانید سایر زبان ‌ها را به عنوان زبان ‌های فرعی در نظر بگیرید. برای شما که در ایران زندگی می کنید، باید زبان فارسی را به عنوان زبان اصلی وب سایت خود انتخاب کنید. سپس با انتخاب کردن گزینه‌ های دیگر زبان که می تواند به شکل پرچم کشورها باشد، زبانی های دوم، سوم و بعدی را انتخاب کنید.  با نصب افزونه چند زبانه بر روی قالب سایت وردپرس این امکان را به کاربران داده اید تا از سراسر دنیا از سایت شما دیدن کرده و با شما وارد تعامل شوند.

سئو سایت چند زبانه

پس از اینکه طراحی سایت چند زبانه را انجام دادید، بهینه‌سازی سایت را فراموش نکنید. بهینه سازی وب سایت می تواند جایگاه شما را در موتورهای جستجو تغییر دهد. پیاده سازی سئو اگر به صورت صحیح انجام شود، قطعاً ترافیک سایت شما را به طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. استفاده از محتواهای با کیفیت، به کار بردن کلمات کلیدی مناسب، استفاده از تگ ‌ها و توضیحات متا از جمله مواردی هستند که می توانند رتبه قابل قبولی را برای وب سایت شما فراهم کنند.

سخن پایانی

امروزه باید برای گسترش کسب و کار، به دست آوردن موقعیت ‌های مناسب در حوزه کاری، تمامی مسیرها را برای موفقیت در نظر گرفت. کسب و کارهایی که بخشی از فعالیت خود را در وب سایت‌ ها معرفی و عرضه می ‌کنند، برای معرفی بیشتر خود می‌ توانند وب سایت را از حالت تک زبانه فارسی به دو یا چند زبانه تبدیل کنند. با توجه به اینکه زبان انگلیسی یک زبان بین المللی شناخته شده است، وب سایت وردپرس با افزونه چند زبانه می ‌تواند موفقیت ‌های بیشتر را برای شما فراهم کند. کارشناسان دارکوب با بررسی تمام افزونه ‌های چند زبانه قالب ‌های وردپرس، بهترین افزونه ‌ها را شناسایی و برای وب سایت شما پیاده سازی می‌ کنند. اهداف خود را در نظر گرفته و با کارشناسان دارکوب در ارتباط باشید. در کنار آموزش طراحی صفحات وب بهتر است با افزونه ها و ویژگی های آنها نیز بیشتر آشنا شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته