امروزه بسیاری از افراد، خرید اینترنتی را به دلیل مزیت های فراوانی که دارد، نسبت به خرید حضوری ترجیح می دهند. کاربران بدون زحمت می توانند بهترین کالاها را بدون مراجعه به فروشگاه خریداری کنند. پیدا کردن آسان یک کالا، خریدی ارزان تر، صرفه جویی در زمان، انتخاب بهتر، پیدا کردن یک محصول کمیاب، تنها بخشی از مزیت خرید اینترنتی است. از این رو، فروشگاه های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است و در حوزه های مختلف خدمات گسترده ای را به کاربران ارائه می دهند. نوعی از فروشگاه های اینترنتی، مارکت پلیس ها هستند. دیجی کالا به عنوان یک مارکت پلیس، با فروش آنلاین انواع کالاها در بین کاربران بسیار محبوب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت ثبت نام در دیجی کالا برای فروش محصولات، در ادامه شما را بیشتر راهنمایی خواهیم کرد.
لیست مطالب
فروشگاه اینترنتی یک پلتفرم است که به بسیاری از کسب و کارها این فرصت را می دهد تا بتوانند خدمات و محصولات خود را از طریق بستر اینترنت به کاربران ارائه دهند. با در نظر گرفتن یک کاتالوگ آنلاین کاربر می تواند اقلام مورد نیاز خود را به راحتی انتخاب و ثبت سفارش را انجام دهد.
در طراحی فروشگاه اینترنتی فروشنده یک نفر است که کالاها و خدمات خود را ارائه می دهد، اما نوعی از فروشگاه های اینترنتی هستند که بیش از یک فروشنده دارند، یعنی شما می توانید با توجه به تعداد فروشنده های بیشتر، کالاهای بیشتری را با تنوع بیشتر خریداری کنید. به این نوع از فروشگاه ها مارکت پلیس گفته می شود، در این نوع از فروشگاه های اینترنتی تنها یک محصول خاص فروش نمی رسد، با توجه به اینکه فروشندگان در حوزه های مختلف می توانند در این فروشگاه ها فعالیت کنند، تنوع محصولات در این فروشگاه های اینترنتی نیز بسیار زیاد است.
دیجی کالا یکی از مارکت پلیس ها است که شرایطی را برای کاربران فراهم کرده است تا از این فضا استفاده کرده و کالاها و خدمات خود را ارائه دهند. اگر می خواهید به عنوان یک فروشنده در دیجی کالا فروشگاه خود را داشته باشید، در ادامه مراحل ثبت نام را مرور خواهیم کرد.
گرچه فروش کالا در دیجی کالا می تواند شما را زودتر به اهداف مورد نظر برساند، اما فروش محصولات در دیجی کالا می تواند همراه با برخی معایب باشد.
دیجی کالا همه تلاش خود را می کند تا کاربران و خریداران کالاها از این فروشگاه اینترنتی رضایت کامل داشته باشند. از این رو، برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با در نظر گرفتن قوانین سختگیرانه تلاش می کند تا بهترین فروشنده ها را جذب و خریداران بالقوه را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. به هر دلیلی اگر خریداران راضی نباشند، این عدم نارضایتی منجر به کاهش ترافیک سایت می شود. بنابراین همه فروشندگان کالا نمی توانند در این پلتفرم فعالیت داشته باشند. با در نظر گرفتن برخی از جریمه ها دیجی کالا به راحتی همکاری خود را با فروشگاه هایی که عملکرد مناسبی ندارند پایان می دهد.
یکی از روش هایی که دیجی کالا فروشندگان را مورد ارزیابی قرار می دهد، روش امتیاز دهی است. دیجی کالا از خریداران می خواهد تا در مقابل خریدی که انجام می دهند، امتیازی را در نظر بگیرند. در فواصل زمانی امتیازها بررسی می شوند و اگر فروشنده امتیاز کمی داشته باشد، امکان همکاری با او وجود نخواهد داشت.
برای شما که فروشگاه اینترنتی در دیجی کالا دارید، در صورت تاخیر ارسال کالا، فروش کالاهایی که فروش آنها ممنوع اعلام شده است، مرجوع کردن کالا توسط کاربر، پرداخت جریمه سنگین در نظر گرفته می شود.
به عنوان فروشنده حقیقی باید حداقل سن ۱۸ سال را داشته باشید. داشتن شماره شبا، آدرس پستی، آدرس ایمیل و شماره موبایل از دیگر مواردی است که باید آنها را در اختیار داشته باشید. همچنین اگر کالای شما دارای ارزش افزوده است، باید تصویر این گواهی نیز در دسترس باشد.
اگر به عنوان فروشنده حقوقی قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی در دیجی کالا را دارید، به مدارک بیشتری نیاز خواهید داشت. ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده، تصویر کارت ملی صاحبان حق امضا در یک قاب، آدرس پستی، آدرس ایمیل و شماره موبایل، تصویر آخرین تغییرات که در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است، شماره شبا، لیست نام صاحبین حق امضا، اعلام آدرس، شناسه ثبت، کد اقتصادی شرکت، شناسه ملی، از جمله اطلاعاتی هستند که باید آنها را تهیه و آماده داشته باشید.
با مطالعه قوانین و داشتن شرایط لازم، مسیر راه اندازی فروشگاه اینترنتی در دیجی کالا را می توانید شروع کنید. دیجی کالا برای اینکه بتواند با فروشندگان بیشتری در تعامل باشد، فرایند ثبت نام را برای آنها بسیار آسان و راحت کرده است.
در مرحله اول شما باید به عنوان فروشنده، ثبت نام را در دیجی کالا انجام دهید. پس از اینکه وارد سایت دیجی کالا شدید، در نوار بالای صفحه، وارد قسمت “در دیجی کالا بفروشید” شوید. با وارد شدن به صفحه و انتخاب “ثبت نام فروشنده” فرم ثبت نام را تکمیل کنید.
ثبت نام در دیجی کالا با شماره موبایل انجام می شود. از طریق شماره تلفن همراه خود کد فعال سازی را دریافت می کنید، سپس با دریافت رمز می توانید وارد صفحه درج اطلاعات شوید.
شما باید زمینه فعالیت خود را مشخص کنید، آیا یک فروشنده حقیقی هستید یا یک فروشنده حقوقی؟ اگر دارای یک شرکت و کد اقتصادی هستید، باید فروشنده حقوقی را انتخاب کنید و اگر کد اقتصادی ندارید فروشنده حقیقی را انتخاب کنید.
با درج اطلاعات اولیه از جمله کد ملی، شماره حساب و انتخاب یک نام برای فروشگاه، وارد مرحله بعد می شوید. اگر فروشگاه حضوری دارید باید موقعیت مکانی آن را بر روی نقشه مشخص کنید.
سپس اطلاعات مربوط به شغل خود را باید درج کنید. برای اینکه آشنایی بیشتری نسبت به شما پیدا کنند، اطلاعاتی همچون شغل و تحصیلات را باید در نظر بگیرید. با توجه به فعالیتی که دارید، یکی از گزینه های مربوط به نوع فعالیت خود را باید مشخص کنید. سپس باید در نظر بگیرید که چند نیروی کار در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا فعالیت می کنند. باید یک راه ارتباطی را برای کاربران در نظر بگیرید. این راه ارتباطی می تواند پیامک، ایمیل، تماس و یا موارد دیگر باشد. اگر در گذشته تجربه فروش اینترنتی را داشته اید باید آن را مشخص کنید.
اینک دیجی کالا از شما می خواهد تا در کلاس آموزشی شرکت کنید تا نسبت به فعالیت در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا اطلاعات لازم را کسب کنید.
پس از اینکه ثبت نام خود را انجام دادید، اینک می توانید برای فروش کالا در دیجی کالا فعالیت خود را آغاز کنید. در این مرحله باید کالای مورد نظر خود را ثبت کنید. شما می توانید کالای خود را با توجه به دسته بندی هایی که در دیجی کالا وجود دارد، در یک دسته بندی مناسب قرار دهید تا با جستجوی کاربران در نوار جستجو، سریع تر به محصولات و کالای شما دسترسی پیدا کنند.
با ورود به حساب کاربری دیجی کالا و پنل کاربری خود در قسمت جستجو نام محصول را درج کنید، توسط برخی از فیلترها می توانید محصول را سریع تر پیدا کنید. اگر محصول شما در لیست محصولات دیجی کالا وجود داشت، به این معنا است که قبل از شما فروشندگان دیگری اقدام به فروش این محصول کرده اند، نگران نباشید، شما هم می توانید این محصول را به فروش برسانید. با انتخاب گزینه “شما هم بفروشید”مراحل را باید طی کنید.
افرادی که قبل از شما اقدام به فروش کالای مورد نظر کرده اند، اطلاعاتی را وارد کرده اند، اگر اطلاعات را تایید می کنید، با کلیک بر روی ادامه عملیات فروش ثبت می شود و شما نیز یکی از فروشندگان این محصول خواهید بود.
اما اگر محصول شما در لیست کالاهای دیجی کالا وجود نداشت، می توانید با کلیک بر روی ایجاد کالای جدید، کالای خود را برای کاربر معرفی کنید. اگر مراحل ثبت کالا برای شما سخت است می توانید این مراحل را به تیم تولید محتوای دیجی کالا بسپارید. این نکته را یادآوری کنیم که تولید محتوا توسط تیم دیجی کالا رایگان نیست. اما اگر مراحل برای شما چندان سخت و پیچیده نیست، اینک خودتان می توانید مشخصات کالا را درج کنید. با انتخاب نام کالا، انتخاب دسته بندی و اطلاعاتی مربوط به ابعاد بستهبندی ثبت کالا انجام می شود.
در قسمت دسته بندی، زیرمجموعه های بسیاری وجود دارد که با انتخاب هر یک از آنها محصولات و کالاهای خود را با توجه به کلمات کلیدی که کاربر جستجو می کند، می توانید به درستی دسته بندی کنید.
سپس باید در خصوص کالای مورد نظر اطلاعات کاملی را درج کنید. نام برند کالا، اصل یا تقلبی بودن کالا، مدل، نوع بسته بندی را باید در نظر بگیرید. بسته بندی کالا برای انبار دیجی کالا بسیار مهم است، با در نظر گرفتن ابعاد دقیق و وزن بسته بندی به انبارداری دیجی کالا کمک کرده اید تا کالاها در قفسه های مناسب قرار گیرند.
سپس با در نظر گرفتن نوع کالا که ایرانی یا خارجی است، یک شرح کوتاه در خصوص کالای مورد نظر، همچنین در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف کالا، اطلاعات را تکمیل کنید. با در نظر گرفتن یک نام فارسی مناسب برای کالا، همینطور یک نام انگلیسی مناسب، کالای خود را بهتر معرفی خواهید کرد.
اینک باید از کالای خود عکس های مناسبی در اختیار داشته باشید. برای آپلود عکس باید حجم عکس کمتر از ۶ مگابایت باشد، باید از ابعاد 600 * 600 و 2500* 2500 پشتیبانی کند. هیچگونه لوگو و متن نیز بر روی تصویر نباید وجود داشته باشد، همچنین فرمت عکس باید Jpg باشد.
پس از ثبت کالا، وضعیت پیش نویس نمایش داده می شود. کارشناسان دیجی کالا باید کالا و اطلاعات ثبت شده توسط شما را مورد بررسی قرار دهند. پس از گذشت ۲۴ یا ۷۲ ساعت تایید یا عدم تایید کالا گزارش می شود.
پس از تایید اگر کالا دارای تنوع است تمام اطلاعات را می توانید از جمله رنگ یا سایز وارد کنید. اگر سایز و رنگ مورد نظر وجود نداشت می توانید رنگ و سایز جدید را وارد کنید.
در مرحله بعدی باید قیمت گذاری کالا را مشخص کنید.
پس از اینک مراحل ثبت نام و ثبت کالاهای شما به اتمام رسید، اطلاعات کامل را درج کردید و بارگذاری تصاویر انجام شد، اینک کالای شما در دیجی کالا منتشر می شود و باید منتظر ثبت سفارش کاربران بمانید.
پس از ثبت کالا در فروشگاه اینترنتی در دیجی کالا، باید محموله ایجاد کنید. محموله به این معنا است که مجموعه ای از سفارشات دریافتی را آماده و به انبار دیجی کالا تحویل دهید. هر یک از کاربران که کالای مورد نظر را ثبت سفارش می کنند، شما باید در قسمت پنل فروشندگان دیجی کالا بارکد ارائه شده را از طریق برچسب نارنجی بر روی محصولات بچسبانید.
اگر تا به حال از دیجی کالا خریداری کرده باشید روی محصولات یک لیبل نارنجی رنگ وجود دارد. یکی از قوانین دیجی کالا این است که برای تمام کالاها این لیبل درج شود تا در انبار نظم دهی بهتری صورت بگیرد. اگر یک کالا بدون لیبل در انبار قرار بگیرد، قطعاً پیدا کردن آن کار سختی خواهد بود. بنابراین از ورود هرگونه کالای بدون لیبل به انبار دیجی کالا جلوگیری می شود. با خرید یک دستگاه لیبل زن باید برای تمام محصولات خود این لیبل های نارنجی را درج کنید. پس از تحویل کالا به انبار دیجی کالا، باید رسید دریافت کنید. اینک ارسال سفارش توسط دیجی کالا انجام می شود.
گرچه ثبت نام برای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، رایگان است اما برای هر ثبت سفارش، دیجی کالا کارمزد تعیین شده را همراه با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مبلغ دریافتی کالا کسر می کند. زمانی که دیجی کالا، کالای شما را به فرد سفارش دهنده تحویل می دهد، مبلغ به حساب دیجی کالا واریز می شود.
در ابتدا پس از دو ماه فروش کالا، تسویه صورت می گیرد، اما پس از آن در طول ماه تنها یک بار تسویه حساب انجام می شود. کارمزدی که دیجی کالا برای کالاها در نظر گرفته است، با توجه به نوع کالا متفاوت است. کارمزد بین ۲ تا ۲۶ درصد تعیین می شود. دیجی کالا فروشندگان خود را در سه سطح برنزی، نقره ای و طلایی طبقه بندی می کند. اگر فروشنده بیش از ۷۰۰ مورد ثبت سفارش در طی یک ماه دریافت کند، در سطح نقره ای قرار می گیرد و اگر بیش از ۱۷۰۰ مورد ثبت سفارش داشته باشد، در سطح طلایی قرار دارد. با قرار گرفتن در سطح بالاتر ۲ درصد به میزان کارمزد افزوده می شود.
زمانی که ثبت کالا را انجام دادید، حتماً به این نکته پی بردید که شما تنها فروشنده کالای مورد نظر نیستید و فروشندگان بسیاری محصول مورد نظر شما را نیز به فروش می رسانند. اگر می خواهید در میان لیست فروشنده های دیجی کالا افزایش فروش را تجربه کنید، باید قیمت گذاری را دقیق در نظر بگیرید. مدیریت صحیح و درست کمک می کند تا بتوانید در دیجی کالا فروش بیشتری داشته باشید و سود بیشتری کسب کنید. قیمت گذاری برای کالا باید درست و منطقی باشد. بر روی یک کالا که توسط دیجی کالا به فروش می رسد، هزینه هایی افزوده می شود که باید آنها را در نظر بگیرید.
با در نظر گرفتن تمام این موارد قیمت گذاری باید با دقت باشد، اما نکته قابل توجه این است که شما رقیبان بسیاری دارید و استراتژی قیمت گذاری باید هدفمند باشد. برای افزایش درآمد فروشندگی در دیجی کالا، باید قیمت های خود را در میان فروشندگان بسیار رقابتی در نظر بگیرید، برای جذب مشتری می توانید از تخفیف ها و کاهش سود کمتر استفاده کنید. اگر قیمت شما نسبت به سایرین بیشتر است، باید دلیل قانع کننده ای داشته باشید. گاهی ممکن است شما کالای خود را با قیمت بالا به فروش می رسانید اما همچنان نسبت به رقبا فروش خوبی دارید، یک عامل می تواند رضایت خریداران باشد. ارسال به موقع کالا و توجه به انتقادات کمک می کند تا رضایت خریداران افزایش پیدا کند و امتیاز بالاتری را به شما بدهند. توصیه می شود برای افزایش فروش، کالاهایی که کمتر در لیست دیجی کالا قرار دارند را برای فروش انتخاب کنید.
استفاده از بستر اینترنت فرصتی است که کسب و کارها باید از آن نهایت استفاده را ببرند. یکی از راه های مقرون به صرفه برای داشتن یک سایت فروشگاهی این است که در مارکت پلیس ها فعالیت کنید. مارکت پلیس ها همچون دیجی کالا، فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد می کنند تا بتوانند با هزینه کم محصولات و کالاهای خود را به فروش برسانند. دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی محبوب با توجه به کاربران میلیونی می تواند در رشد کسب و کار شما و افزایش فروش تاثیر قابل توجهی داشته باشد. بنابراین به کسب و کارهای کوچک توصیه می شود از این فرصت استثایی استفاده کامل را ببرند.
اما اگر این توانایی و قابلیت را دارید که در یک سایت فروشگاهی اختصاصی و مستقل محصولات خود را به فروش برسانید، تیم حرفه ای دارکوب طراحی سایت فروشگاهی را با بهترین ویژگی ها در مدت زمان کوتاهی انجام می دهد. تیم تخصصی طراحی سایت و سئو دارکوب با در نظر گرفتن اهداف کسب و کار شما سایت فروشگاهی را کاملا هدفمند طراحی می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.