
تجربه کاربری یا UX چیز جدیدی نیست، اما در حال حاضر مهمتر از همیشه مورد توجه قرار می گیرد. برای هر کسب و کاری که در حال راه اندازی یک وب سایت است، UX به عنوان یکی از جنبه های کلیدی مهم در گرایش های طراحی سایت به شمار می آید. UX که زمانی یکی از دغدغه های مهم در طراحی سایت بوده است، اینک به یک جریان اصلی تبدیل شده است. موارد زیادی به UX سایت کمک می کنند که می توان به میکرو اینتراکشن و انیمیشن اشاره کرد. در ادامه تاثیر هر یک از موارد را در تجربه کاربری سایت بررسی خواهیم کرد.
لیست مطالب
تجربه کاربری یک رویکرد است که به کاربر وب سایت اجازه می دهد تا بدون سردرگمی و با سهولت در صفحات وب سایت حرکت کند و یک تجربه روان را داشته باشد. در نظر گرفتن تجربه کاربری مفید، می تواند در زمان، هزینه و تلاش شما صرفه جویی کند. به خاطر داشته باشید تجربه کاربری در سئو نیز بسیار اهمیت دارد، چرا که موتورهای جستجو وب سایت هایی که تجربه کاربری مثبت را ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهد و رتبه سایت را بهتر در نظر می گیرد.
حدود ۳۰ درصد از افراد اگر یک تجربه کاربری بد داشته باشند، به سایت باز نمی گردند. در صورتی که اگر فرایند طراحی وب سایت بدون نقص باشد و تجربه کاربری بهبود پیدا کند، قطعاً ترافیک وب سایت افزایش پیدا خواهد کرد. می توان گفت تجربه کاربری یک نقطه مشترک بین فناوری، کاربر و کسب و کار است. شما نباید وب سایتی را ایجاد کنید که تنها اهداف شما را در پی داشته باشد، بلکه باید نیاز و خواسته کاربر را نیز برطرف کند. با در نظر گرفتن برخی از موارد می توانید UX را بهبود بخشیده و تعداد کاربران وفادار را افزایش دهید.
در دنیای دیجیتال امروز، حضور آنلاین بسیار حیاتی و ایجاد یک سفر یکپارچه برای کاربر بسیار مهم است. با تمرکز بر بهبود تجربه کاربری می توانید یک تصور مثبت را ایجاد، کاربر را درگیر و نرخ تبدیل بهتری را ایجاد کنید. با پیادهسازی برخی از تکنیک ها می توانید تجربه کاربری در وب سایت خود را افزایش داده و رابط کاربری آن را بهینه کنید.
در طراحی وب سایت باید فضای سفید را در نظر بگیرید و یک چیدمان بدون درهم ریختگی را ایجاد کنید. فضای سفید علاوه بر اینکه منجر به بهبود خوانش می شود، کمک می کند که کاربر بر عناصر کلیدی تمرکز کافی داشته باشد.
با بهینه سازی ابعاد تصویر و به حداقل رساندن حجم آنها باید مطمئن شوید که وب سایت سرعت بارگذاری ایده آلی دارد. قطعاً سایت هایی که بارگذاری سریع دارند، باعث افزایش UX و کاهش نرخ پرش می شوند. اگر وب سایت در 2 ثانیه بارگیری نشود، بازدید کننده سایت را ترک خواهد کرد، دیگر به سایت باز نمی گردد و این به معنای افزایش نرخ پرش خواهد بود.

کال تو اکشن یا فراخوان برای اقدام باید واضح و قانع کننده طراحی شود. به گونه ای که کاربر را به سمت اقدامات مورد نظر شما هدایت و راهنمایی کند. استفاده از رنگ های متضاد، لحن متقاعد کننده و برجسته کردن برخی از آیتم ها در این زمینه می توانند بسیار موثر واقع شوند.
کاربران زمان کافی برای مطالعه تمام محتوای شما را ندارند و تنها نکات مهم و کلیدی را از متن مطالعه می کنند. می توانید اطلاعات مهم را به صورت بولت درج کنید تا زمان خوانش کاربر کاهش پیدا کند. این موضوع کمک می کند تا کاربر جزئیات مهم را به سرعت درک کرده و واکنش نشان دهد.
یکی از عوامل مهم برای متمایز کردن عناصر از لحاظ بصری در نظر گرفتن استایل و اندازه های متفاوت است. می توانید سرفصل ها، لینک ها و سایر موارد را از نظر استایل و اندازه به صورت متفاوت در نظر بگیرید تا ناوبری کاربر بهبود پیدا کند.
باید اطمینان داشته باشید که وب سایت شما واکنشگرا است و با دستگاه تلفن همراه نیز می توان آن را مشاهده کرد. طراحی سازگار سایت با تلفن همراه یک تجربه کاربری یکپارچه را متناسب با صفحه نمایش و دستگاه مورد نظر ارائه می دهد.
استفاده از تصاویر نیز اهمیت دارند، ترکیب تصویر مرتبط و با کیفیت با محتوای متنی می تواند به طور قابل توجهی جذابیت بصری را افزایش دهد، کاربر را جذب کرده تا در سایت بماند. این تصاویر می توانند حاوی اطلاعات مهم باشند یا احساسات را برانگیزند. در استفاده از تصاویر باید دقت داشته باشید که تصاویر با محتوا مرتبط و با هویت برند شما همسو باشند، بهتر است تصاویر مکمل متن باشند.
برای متن و تصاویر باید کنتراست را در نظر بگیرید. این کنتراست کمک می کند تا خوانش کاربر بهبود پیدا کند. اگر این کنتراست به درستی و واضح انتخاب شود، خواندن متن آسان تر و دسترسی کلی کاربر بهبود پیدا می کند.
بهترین راهنمایی کاربران این است که سرفصل های توصیفی استفاده کنید. سرفصل های توصیفی کمک می کنند تا درک اطلاعات توسط کاربر آسان تر شود. برای جذاب کردن عناوین از لحاظ بصری می توانید سبک های مختلف تایپوگرافی را استفاده کنید. اندازه، سبک، رنگ و فونت را مناسب انتخاب کنید تا خوانش کاربر آسان باشد. همچنین بهتر است سرفصل با متن اصلی متفاوت و قابل تشخیص باشد. استفاده از سلسله مراتب سرفصل به کاربر کمک می کند تا ساختار محتوا را بهتر درک کند.
باید به طور مداوم لینک های خراب و خطاهای 404 را در وب سایت خود بررسی کنید. لینک های شکسته می توانند کاربر را ناامید کرده و یک تجربه کاربری منفی را دریافت کنند. با برطرف کردن هر یک از لینک های شکسته UX بهبود پیدا می کند.
در فضای اینترنت دامنه توجه روز به روز کمتر می شود و وب سایت ها باید برای جذب کاربر و ایجاد یک تجربه کاربری مثبت همواره راهکارهای نوآورانه را در وب سایت خود ارائه دهند. میکرو اینتراکشن و انیمیشن ها دو فضای پویا به شمار می آیند که در طراحی های وب سایت های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید بدانید که تاثیر میکرو اینتراکشن ها در طراحی سایت و چشم انداز دیجیتالی چیست، در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.
میکرو اینتراکشن چیست؟ میکرو اینتراکشن یا ریز تعاملات، فرایندهای کوتاه و ظریفی هستند که برای یک عملکرد خاص در وب سایت طراحی می شوند که می تواند شامل انیمیشن های کوچک، افکت های بصری، تغییرات رنگ دکمه و موارد این چنینی باشد.
ریز تعاملات در طراحی UX از چندین مولفه اصلی تشکیل شده اند که به کاربر در انجام یک کار یا فرایند کمک می کنند. چهار مولفه اصلی در ریز تعاملات و نقش آنها موارد زیر است:
محرک چیزی است که ریز تعامل با آن شروع می شود. محرک که توسط کاربر استفاده می شود می تواند شامل فشردن یک دکمه باشد.
هدف از محرک این است که زمانی که عملی آغاز می شود، کاربر آگاه شود که فرایندی در پاسخ به تعامل او در حال رخ دادن است.
قوانین تعریف می کنند که پس از فعال شدن محرک چه اتفاقی خواهد افتاد. این قوانین توالی رویدادهای بعدی را تعیین می کنند و این اطمینان حاصل می شود که همه چیز مطابق انتظار عمل می کنند. به طور مثال زمانی که کلیک بر روی دکمه ارسال زده شود، انیمیشنی ظاهر می شود که ارسال موفقیت آمیز را نشان می دهد.
بازخورد فرایندی است که سیستم به کاربر اطلاع می دهد که عملکرد او شناسایی شده است. این بازخورد به کاربر کمک می کند تا مطمئن شود که تعامل او موفقیت آمیز بوده است.
حلقه ها نشان می دهند که تعامل چقدر طول می کشد. حالت ها نیز نحوه رفتار و تعامل را در شرایط مختلف تعریف می کنند.
در ریز تعاملات وب سایت این چهار مولفه مهم با یکدیگر کار می کنند. قابلیت استفاده و تعامل افزایش پیدا می کنند، در تکمیل وظایف کاربر کمک می کنند، بازخورد ارائه می دهند، احساسات را برمی انگیزند و تجربه کلی را بهبود می بخشند.

میکرو اینتراکشن یا ریز تعاملات، تعاملات کوچکی هستند که برای انجام یک عملکرد خاص یا ارائه یک بازخورد در یک وب سایت طراحی می شوند. این حرکات کوچک و ظریف اما معنادار، می توانند به اشکال مختلفی متغیر باشند. آنها می توانند به صورت یک قلب و یا به صورت یک اعلان ظاهر شوند. این تعاملات گرچه در ظاهر ناچیز هستند، اما نقش اساسی در افزایش تعامل و رضایت کاربر دارند. در هسته تمامی ریز تعاملات، تمام طراحی ها کاربر محور هستند. هر یک از این تعاملات با ارائه بازخورد و پاسخ فوری به اقدام کاربر، حس یکپارچگی را همراه با روان بودن در تجربه کاربری ایجاد می کنند. ریز تعاملات با زبانی که کاربران را می فهمد، به گونه ای با کاربر ارتباط برقرار می کند که یک تعامل شهودی و لذت بخش را ارائه می دهد.
در زمینه ایجاد سایت انیمیشن به هنر زنده کردن عناصر ایستا از طریق حرکت اشاره می کند. انیمیشن ها اهداف مختلفی را در طراحی وب سایت ارائه می دهند، در ابتدا آنها تجربه کاربری را با ارائه نشانه های بصری و بازخورد افزایش می دهند. انیمیشن ها می توانند لذت و شگفتی را به کاربر القا کنند و لحظات به یاد ماندنی را برای او خلق کنند که در نهایت تاثیر ماندگاری را بر روی کاربر می گذارند. انیمیشن ها با برانگیختن احساسات و کنجکاوی، ارتباط عمیق تری را بین وب سایت و کاربر ایجاد می کند.
در حالی که ریز تعاملات و انیمیشن دارای پتانسیل بسیار در ارتقا طراحی وب سایت هستند، استفاده صحیح آنها اهمیت بسیاری دارد. انیمیشن ها اگر بیش از حد به کار گرفته شوند، می توانند کاربر را تحت تاثیر قرار داده و حواس او را پرت کنند. در نتیجه یک رابط کاربری درهم و آشفته ایجاد خواهد شد. به طور مشابه، حتی می توان گفت ریز تعاملات نیز اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار بگیرند، جریان تعامل را برای کاربر مختل کرده و به جای لذت و رضایت، باعث ناامیدی کاربر می شوند.
نکته کلیدی در استفاده انیمیشن و میکرو اینتراکشن، ایجاد تعادل مناسب است. هر انیمیشن یا ریز تعاملات باید هدف مشخصی را دنبال کند و بدون تحت الشعاع قرار دادن محتوا، قابلیت استفاده را برای کاربر افزایش دهد. معمولا طراحان وب سایت رویکرد کمتر بیشتر را استفاده می کنند تا یک تجربه هماهنگ برای کاربر ایجاد شود. بدین ترتیب هر عنصری جایگاه خود را دارد و به روایت کلی وب سایت نیز کمک می شود.
در ادامه برخی مزیت های استفاده از ریز تعاملات و انیمیشن را مرور خواهیم کرد.
میکرو اینتراکشن و انیمیشن، فرصتی منحصر به فرد برای برندها هستند تا هویت و ارزش خود را به صورت تعاملی و بصری بیان کنند. از طریق انیمیشن های سفارشی که زیبایی شناسی برند را منعکس می کنند و یا از طریق ریز تعاملات که با شخصیت برند آمیخته شده اند، هر یک از این عناصر می توانند تجربه منسجم و به یاد ماندنی را از برند ارائه دهند. شرکت ها با استفاده از انیمیشن و ریز تعاملات به عنوان ابزاری برای بیان داستان برند، می توانند ارتباطات عمیق تری را با مخاطب خود ایجاد کرده و در چشم انداز دیجیتال شلوغ متمایز باشند.
یکی از اهداف اولیه و کاربرد ریز تعاملات در طراحی سایت، بهبود قابلیت استفاده سایت از طریق ساده کردن ناوبری و افزایش تعامل است. انیمیشن تداوم سفر به همه صفحات را فراهم می کند، همینطور بار شناختی از این طریق کاهش و به کاربر کمک می شود تا به طور یکپارچه در وب سایت حرکت داشته باشد. ریز تعاملات نیز مانند راهنمای ابزار و افکت های شناور، اطلاعات و راهنمایی بیشتری را ارائه می دهند.
انیمیشن ها و ریز تعاملات این توانایی را دارند که کاربران را مجذوب و درگیر کنند. همچنین آنها را تشویق به کاوش و تعامل با وب سایت می کنند. هر یک از این عناصر می توانند کاربر غیر فعال را به یک کاربر فعال تبدیل کنند. با ترکیب انیمیشن های جذاب و ریز تعاملات، به صورت استراتژیک در سراسر صفحات وب سایت طراحان می توانند توجه کاربر را به محتوا جلب کنند و زمان ماندن آنها را در وب سایت طولانی تر کنند، در نهایت باعث افزایش نرخ تبدیل شوند. در عصری که تعامل کاربر از اهمیت بالاتری برخوردار است، انیمیشن و میکرو اینتراکشن به عنوان ابزارهای ارزشمند جهت ایجاد تعاملات معنادار و ارتباطات پایدار با کاربر شناخته می شوند.
در حالی که ریز تعاملات و انیمیشن به یک وب سایت جذابیت بصری می بخشند، اما نباید عملکرد آنها نادیده گرفته شود. بهینه سازی انیمیشن ها برای سرعت و کارایی، تجربه های یکپارچه را ارائه می دهند. با اولویت دادن به عملکرد انیمیشن و ریز تعاملات وب سایت ها می توانند تجربیات لذت بخشی را بدون از بین رفتن سرعت سایت و کم شدن دسترسی، ارائه دهند، در نتیجه رضایت کاربر به حداکثر می رسد.
دسترسی برای انیمیشن و ریز تعاملات یک سنگ بنا برای طراحی است. به طوری که همه کاربران حتی افراد با معلولیت بتوانند به طور موثر به وب سایت دسترسی پیدا کنند. طراحان برای راه اندازی سایت با در نظر گرفتن قابلیت دسترسی که می تواند شامل برخی ملاحظات باشد، می توانند به مخاطبان گسترده تر پاسخ داده و تعهد خود را به دسترسی و برابری نشان دهند.
هر دو، ریز تعاملات و انیمیشن، تجربه کاربری را افزایش می دهند. اما هر یک اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. درک تفاوت ها به طراح کمک می کند تا به طور موثر از آنها برای بهبود قابلیت ها استفاده کند.
ریز تعاملات عملکردی هستند و هدف آنها کمک به کاربر در تکمیل یک کار خاص است. آنها بلادرنگ بازخورد را ارائه می دهند، کاربر را راهنمایی می کنند و از بروز خطاها جلوگیری می کنند. در مقابل انیمیشن ها در درجه اول تزیینی هستند و جذابیت بصری صفحات وب سایت را افزایش می دهند. آنها از طریق حرکت بر تجربه کاربری تمرکز دارند.
ریز تعاملات نسبت به اقدام کاربران پاسخ مستقیم می دهند. به طور که کاربر دکمه ای را کلیک کند، تغییر رنگ می دهد که این نشان می دهد سیستم اقدام کاربر را ثبت کرده است. در مقابل انیمیشن ها غیر فعال هستند، آنها برخی افکت ها را اضافه، جریان را حفظ کرده و به تعامل کاربر نیازی ندارند.
میکرو اینتراکشن در طراحی تجربه کاربری، افزایش قابلیت استفاده است. آنها از طریق وظایف، کاربران را راهنمایی می کنند و بازخورد فوری همچون اعلان ها را ارائه می دهند. از طرف دیگر انیمیشن جذابیت بصری را به رابط اضافه می کند و تاثیری بر عملکرد اصلی نمی گذارد.
زمانبندی
ریز تعاملات خیلی فوری اتفاق می افتند و فقط با اقدامات کاربر ایجاد می شوند. انیمیشن ها طولانی تر هستند و می توانند به طور مداوم ایجاد شوند.

طراحی ریز تعاملات موثر برای طراحی تجربه کاربری نیاز به توجه به جزئیات و رفتار کاربر دارد. این عناصر کوچک و ظریف می توانند به طور قابل توجهی تعامل کاربر را بهبود ببخشند. در ادامه بهترین روش های طراحی ریز تعاملات را مرور خواهیم کرد.
باید نسبت به انتظار کاربر از اینترفیس اطلاع داشته باشید. طراح باید بداند که کجا و چرا ریز تعاملات بیشترین کاربرد را دارند. به طور مثال یک انیمیشن گاهی می تواند کاربر را در یک فرایند گیج کننده راهنمایی کند، اما با درک نیاز کاربر می توان تعامل را روان تر در نظر گرفت تا ناامیدی کاهش پیدا کند.
زمانی که کاربر اقدامی را انجام می دهد، باید بازخورد فوری دریافت کند. این اقدام می تواند کلیک بر روی یک دکمه باشد که باید تغییر رنگ به سرعت لحاظ شود. این پاسخ سریع به کاربر این اطمینان را می دهد که ورودی شناسایی شده است و از سردرگمی جلوگیری می شود.
ریز تعاملات را باید ساده و شهودی در نظر گرفت. انیمیشن هایی که بیش از حد پیچیده هستند، می توانند حواس کاربر را پرت و مسیریابی را سخت تر کنند. بنابراین باید بر روی پاسخ واضح، ساده و سر راست تمرکز داشته باشید تا تجربه کاربری بهبود پیدا کند.
برای ایجاد یک تجربه منسجم در بخش های مختلف یک وب سایت، ثبات در میکرو اینتراکشن نکته کلیدی است. به طور مثال اگر با کشیدن به سمت چپ مورد حذف می شود، باید این فرایند در تمامی صفحات وب سایت رعایت شود.
در حالی که انیمیشن ها در طراحی سایت می توانند سرگرم کننده باشند، اما تعداد بیش از اندازه آنها می تواند بر روی کاربر تاثیر منفی بگذارند. تنها باید این نکته را به خاطر بسپارد که انیمیشن را در کجا به کار ببرد، همچنین نباید محتوا را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین می توان گفت انیمیشن باید طراحی را بدون ایجاد حواس پرتی تکمیل کند.
قبل از اینکه ریز تعاملات را نهایی کنید، آنها را با کاربر واقعی آزمایش کنید. پس از جمع آوری بازخورد، از این اطلاعات برای تنظیم دقیق تعامل برای ایجاد UX بهتر استفاده کنید. با تست و آزمایش هر مشکلی که می تواند بر روی کاربر تاثیر بگذارد از بین می رود.
با پیروی از هر یک از این شیوه ها، طراح می تواند ریز تعاملات را در طراحی تجربه کاربری ایجاد، کاربر را راهنمایی و لذت و راحتی را به تجربه کاربری اضافه کند. ریز تعاملاتی که با تفکر، ناوبری را بهبود می بخشند سفر کاربران را لذت بخش تر می کنند.
ریز تعاملات در طراحی تجربه کاربری، با راهنمای کاربر از طریق اقدامات، ارائه بازخورد و روان تر کردن تعاملات، عملکردهای کاربر را بهبود می بخشند. در ادامه برخی از نمونه های ریز تعاملات که نقش مهمی در رابط های کاربری دارند را معرفی خواهیم کرد.
نوار اسکرول یا نوار پیمایش به کاربر کمک می کند زمانی که یک محتوای طولانی را مطالعه می کند، دچار سردرگمی نشود. ناوبری را روان تر کرده و به کاربر کمک می کند که از باقی مانده حجم محتوا نیز مطلع شود.
این انیمیشن به کاربران این امکان را می دهد تا با پایین کشیدن صفحه، صفحه به روز رسانی شود. این انیمیشن که به صورت یک نماد چرخان به نمایش در می آید، یک بازخورد بصری را ارائه می دهد و روند بارگذاری محتوای جدید را نشان می دهد. این عمل شهودی است و پاسخ در زمان واقعی ارائه می شود.
این انیمیشن که شبیه کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست است، برای حذف یا بایگانی موارد استفاده می شود. این انیمیشن ها فرایندها را طبیعی تر و روان تر می کنند و می توانند راهی جذاب برای تعامل کاربر با محتوا باشند.
زمانی که کاربر یک هشدار دیجیتال را تنظیم می کند، ریز تعاملات می توانند از طریق صدا یا ارتعاشات بازخوردها را ارائه دهند. همچنین می تواند به صورت یک نماد ساعت روی صفحه نمایش دیده شود.
اطلاعیه ها نقش بسیار مهمی دارند. آنها بدون ایجاد مزاحمت در فعالیت کاربر، اطلاعات را ارائه می دهند و کاربر را نسبت به به روز رسانی یا اقدامات دیگر مطلع می کنند.
نگه داشتن موس بر روی یک دکمه که باعث تغییر رنگ یا بزرگ شدن می شود، یکی از ریز تعاملات ساده اما موثر است. این نشان می دهد که دکمه مورد نظر قابل کلیک است، بازخورد بصری ارائه می دهد و این اطمینان را به کاربر می دهد که اقدام او انجام شده است.
نوارهای پیشرفت به کاربر می توانند نشان دهند که تا چه اندازه در یک فرایند پیشرفت داشته اند. این فرایند می تواند دانلود محتوا و یا پر کردن یک فرم باشد. این بازخورد نشان می دهد که سیستم در حال کار کردن است و کاربر مطلع می شود.
انیمیشن و میکرو اینتراکشن نه تنها از لحاظ بصری مورد توجه قرار می گیرند، بلکه ابزارهای ضروری در طراحی وب سایت های مدرن هستند. آنها می توانند به فضای دیجیتال زندگی ببخشند، تجربه کاربری را بهبود ببخشند و بین کاربر و وب سایت ارتباطات عمیق را تقویت کنند. طراحان با استفاده از تفکر هدفمند، تجربیاتی را برای کاربر ایجاد می کنند که تاثیر ماندگاری می گذارند.
شرکت دارکوب با سال ها تجربه در زمینه سئو سایت این تضمین را می دهد که با ترفندها و تکنیک های موثر وب سایت شما در معرض دید میلیون ها کاربر قرار گیرد. کارشناسان دارکوب با آخرین تکنیک های سئو، استراتژی های جامع و کاملی را ارائه می دهند تا نهایت فروش را تجربه کنید. در دیجیتال مارکتینگ نیز این توانایی را داریم در تمام بسترها متناسب با کسب و کار شما خدمات خوبی را ارائه دهیم.