متاورس چیست؟

نوشته شده توسط دارکوب

اگر کاربر دائمی رسانه های اجتماعی و خدمات آنلاین باشید، احتمالاً حداقل یک بار در چند ماه گذشته اصطلاح متاورس (Metaverse) را شنیده اید. این اصطلاح مرتبط با دیدگاه جدیدی از اینترنت است که زمانی که مدیرعامل فیس بوک مارک زاکربرگ اعلام کرد که فیس بوک اکنون به عنوان متا شناخته می شود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

متاورس یک فناوری نیست، بلکه مفهومی است که از طریق فناوری های مختلف به وجود می آید. هر فضای مجازی می تواند متاورس باشد. برای درک متاورس باید این را در ذهن داشته باشیم.

Meta در زبان یونانی به معنای فراتر از چیزی است. دیدگاه زاکربرگ از متاورس یک دنیای مجازی آنلاین است که می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم و در استفاده از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربیاتی داشته باشیم.

تصور کنید که اینترنت دیگر آن چیزی نیست که در صفحه های نمایش خود می بینید، اینترنت زنده شده یا شاید به صورت سه بعدی درآمده است که در این صورت با جهانی بی پایان و نامحدودی مواجه می شوید که با کمک ابزارهایی که در اختیار دارید، می توانید با دیگران در تعامل باشید، خرید کنید، بازی کنید و در جشنواره ها و رویدادهای مختلف شرکت کنید.

اصطلاح متاورس توسط نویسنده نیل استفنسون در رمانش در سال 1992 به نام Snow Crash ابداع شد. داستان این کتاب در آینده ای دیستوپیایی (جامعه ای خیالی از پلیدی ها و رذایل آن) می گذرد که در آن مردم بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی به نام متاورس می گذرانند. ایده متاورس در بسیاری از رمان های علمی تخیلی دیگر نیز وجود دارد. بازی Ready Player One از Ernest Cline یک نمونه بارز است.

اگرچه هیچ کدام از این مثال ها به آنچه که متاورس می تواند باشد نزدیک نیست، آنها یکی از ایده های اصلی آن را در بر می گیرند. یک محیط مجازی مشترک که افراد می توانند با آن محیط و با یکدیگر تعامل داشته باشند و با استفاده از آن در رویدادها شرکت کنند. آواتارهای دیجیتال سفارشی شده بسازند و همانطور که واقعیت مجازی به یکی از کاربردی ترین وسایل تبدیل می شود، مطمئناً در آینده نزدیک شاهد بازی هایی مانند Fortnite خواهیم بود که میزبان کنسرت هایی هستند که می توانید با استفاده از هدست های VR در آنها شرکت کنید.

متاورس را می توان به عنوان یک محیط دیجیتال شبیه سازی شده تعریف کرد که از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بلاک چین (Blockchain) به همراه مفاهیمی از رسانه های اجتماعی برای ایجاد فضاهایی برای تعامل غنی با کاربر با تقلید از دنیای واقعی استفاده می کند.

متاورس همگرایی دو ایده است که سال هاست وجود داشته اند: واقعیت مجازی و زندگی دوم دیجیتال.

برای دهه ها، پیشگامان فناوری، رویای دورانی را در سر می پرورانند که زندگی مجازی ما به اندازه واقعیت های فیزیکی ما نقش مهمی داشته باشد. در تئوری، ما زمان زیادی را صرف تعامل با دوستان و همکاران خود در فضای مجازی می کنیم. نتیجه آن صرف هزینه در آن است، برای لباس ها و اشیاء و آواتارهای دیجیتال خود.

در چیزی که متخصصان فناوری مانند آقای زاکربرگ آن را متاورس می نامند، واقعیت مجازی به عنوان یک پلت فرم محاسباتی برای زندگی دوم آنلاین عمل می کند. در واقعیت مجازی، شما از هدستی استفاده می کنید که شما را در یک محیط سه بعدی غوطه ور می کند. شما کنترل کننده های حسگر حرکتی را برای تعامل با اشیاء مجازی در اختیار دارید و از میکروفون برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنید.

ایده Metaverse در حال حاضر به دنیای شرکت ها نفوذ کرده است. مایکروسافت از عرضه Mesh برای تیم های مایکروسافت در سال 2022 خبر داده است. Mesh یک پلت فرم آنلاین است که از هولوگرام و واقعیت ترکیبی برای ایجاد فضاهای مجازی استفاده می کند. اضافه شدن آن به سیستم مایکروسافت برای کمک به ایجاد محیط های کاری از راه دور است که باعث ایجاد ارتباط عمیق تر بین اعضای تیم می شود. با این حال، ظاهر متاورس در شکل ایده آل آن هنوز مورد بحث است و راه طولانی را پیش رو دارد.

فیس بوک نرم افزار ایجاد اتاق کارهای مجازی را به نام هاریزون ورک رومز (Horizon Workrooms) راه اندازی کرده که با استفاده از هدست های واقعیت مجازی موسوم به اوکیولس (Oculus) کارمندان می توانند با هم در اتاق مجازی دورکاری داشته باشند.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که متاورس محصول جاه طلبی های شرکت متا است، اما اصلاً اینطور نیست. برخی استدلال می کنند که مارک زاکربرگ زمان زیادی را صرف توصیف آن در طول کنفرانس Connect 2021 کرده است، در حالی که برخی دیگر آن را تکامل بعدی اینترنت می دانند که به عنوان Web3 (وب 3) یا Web 3.0 شناخته می شود.

در عمل، متاورس زمانی وجود خواهد داشت که کاربر بتواند وارد یک مرکز خرید مجازی عظیم شود، یک کالای دیجیتال منحصر به فرد را خریداری کند و سپس همان کالای دیجیتالی را چند هفته بعد در داخل آن بفروشد. یک دنیای مجازی کاملاً متفاوت. فراتر از آنچه اکنون وجود دارد.

چه چیزی به متاورس قدرت خواهد داد؟

متاورس توسط اشکال متنوعی از فناوری مانند زیرساخت های ابری، ابزارهای نرم افزاری، پلتفرم ها، برنامه های کاربردی، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) و سخت افزار هدایت می شود. علاوه بر الزامات فنی، متاورس شامل تجربیات کاربری مختلف و نامحدودی از جمله، سرگرمی، بازی، تجارت، تعاملات اجتماعی، آموزش و تحقیق خواهد بود.

فناوری های AR و VR

واقعیت افزوده یا Augmented Reality (AR) اغلب با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، عناصر دیجیتال را به نمای زنده اضافه می کند. نمونه هایی از تجربیات واقعیت افزوده شامل لنزهای اسنپ چت و بازی Pokemon Go است.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality (VR) حاکی از یک تجربه غوطه وری کامل است که دنیای فیزیکی را مسدود می کند. با استفاده از دستگاه های واقعیت مجازی مانند HTC Vive، Oculus Rift یا Google Cardboard، کاربران می توانند درون محیط های واقعی و سه بعدی مانند وسط جمعیت پنگوئن ها یا حتی پشت یک اژدها قرار بگیرند.

در یک تجربه واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality (MR)، که عناصر AR و VR ترکیب می شوند، اشیاء دنیای واقعی و دیجیتال با هم تعامل دارند. فناوری واقعیت ترکیبی به تازگی با هولولنز مایکروسافت که یکی از برجسته ترین دستگاه های واقعیت ترکیبی اولیه است شروع به رشد کرده است.

واقعیت بسط یافته یا Extended Reality (XR) یک اصطلاح جامع است که تمام فناوری های مختلفی را که حواس ما را تقویت می کنند، پوشش می دهد، خواه اطلاعات بیشتری در مورد دنیای واقعی ارائه دهند یا جهان های کاملا غیر واقعی و شبیه سازی شده را برای ما ایجاد کنند. این شامل فناوری های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) است.

این تجربه محتوای دیجیتال سه بعدی در دستگاه هایی مانند هدست واقعیت مجازی است. هدف این است که خود را در محتوای سه بعدی دیجیتالی در اندازه واقعی غوطه ور کنید، که بیشتر آنها دنیای واقعی را شبیه سازی می کنند، اگرچه می توانند از اشیاء خیالی هم تشکیل شده باشند. غوطه ور شدن به معنای داشتن این احساس است که انگار بخشی از محیط های دیجیتالی هستید که به آن نگاه می کنید.

همچنین به معنای تعامل با محتوای دیجیتال و اشیاء سه بعدی مجازی در اندازه واقعی است، همانطور که در دنیای واقعی با آنها رفتار می کنید.

از سوی دیگر، واقعیت افزوده یک نمایش افزوده از دنیای واقعی است. دنیای واقعی با قرار دادن تصاویر مجازی سه بعدی در بالای محیط ها یا صحنه های دنیای واقعی که توسط کاربر دیده می شود، تقویت می شوند. کاربر، در مقابل خود، تصاویر مجازی یا هولوگرام ها را می بیند که بخشی از محیط های دنیای واقعی او هستند.

کاربر همچنین می تواند با هولوگرام ها تعامل داشته باشد، همانطور که کاربر در دنیای واقعی این کار را انجام می دهد.

پیامدهای متاورس

علاوه بر فضاهای دیجیتالی دوبعدی، کاربران اکنون واقعیتی همه جانبه خواهند داشت که گهگاه می توانند در آن ساکن شوند.

سازندگان و طراحان محتوا (مخصوصاً کارشناسان مدل سازی سه بعدی و ساخت دنیای واقعیت مجازی) می توانند انتظار فرصت های جدیدی را در راه پیش رو داشته باشند.

متاورس اقتصاد جدیدی را ایجاد می کند که در آن می توان ثروت را با استفاده از ارزی متمایز اما مرتبط با دنیای واقعی ایجاد کرد، داد و ستد کرد و افزایش داد.

متاورس تکامل فناوری های جدید را برای اجرای خود ضروری می کند. به عنوان مثال، برای شبیه سازی حضور در دنیای واقعی به یک نسخه دیجیتالی از هر شخص نیاز است!

نگرانی هایی در مورد حریم خصوصی داده ها، امنیت، تنوع و رفتار اخلاقی وجود دارد. مشکلات دنیای واقعی که ممکن است در فضای مجازی بعد جدیدی به خود بگیرد.

خاستگاه متاورس

در حالی که اصطلاح متاورس ممکن است برای برخی جدید باشد، تقریباً سه دهه است که به عنوان یک مفهوم وجود داشته است. همانطور که گفته شد، نیل استفنسون، نویسنده آمریکایی داستان های علمی تخیلی، متاورس را در رمان خود معرفی کرد. در این رمان شخصیت های داستان از متاورس به عنوان راهی برای فرار از دنیای رذل و پر از پلیدی استفاده می کنند. در طول 30 سال گذشته، این صنعت پایه های یک متاورس غیرداستانی را آجر به آجر گذاشته است. هدست های واقعیت مجازی ارگونومیک تر و مقرون به صرفه تر شده اند. ضریب نفوذ اینترنت جهانی به طور پیوسته در زندگی روزمره افزایش یافته است. محبوبیت بازی های آنلاین، که اغلب به سطح مسابقات نیز رسیده است، امکان تصور و اجرای آواتارهای دیجیتال پیچیده، دارایی های دیجیتال قابل تجارت و حتی املاک دیجیتال هم ساخته شده اند.

نوع عناصر و پایه های مختلفی برای فعال کردن یک متاورس وجود دارد. ایجاد یک دنیای مجازی که در آن بتوانید هر جنبه ای را کنترل کنید و همچنین احساس کنید که مستقیماً در این جهان هستید چالش های زیادی دارد. سخت افزار و زیرساخت

با توجه به حجم انبوه داده، پردازش سه بعدی و همچنین تعامل همزمان و زنده، نیاز زیادی به زیرساخت IT مناسب وجود دارد. این شامل فناوری های شبکه از شبکه های 5G و 6G آینده، رایانش ابری و سخت افزار مجازی سازی فوق تخصصی با توسعه GPU (کارت گرافیک)، TPU (واحد پردازش تنسور) و CPU (واحد پردازشگر مرکزی به عنوان مغز کامپیوتر) برای نیازهای سخت افزار سمت سرور است.

بخش دوم سمت مصرف کننده است، جایی که سخت افزار خاصی برای تجربه همه جانبه مورد نیاز است. عینک های هوشمند واقعیت مجازی و افزوده، دستگاه های بازخورد لمسی (دستکش، سوئیت و غیره) و حتی تلفن های همراه با قدرت پردازش بهتر مورد نیاز است.

ابزارها و استانداردها

برای اینکه متاورس واقعاً تعاملی باشد، باید استانداردها و مجموعه ابزارهای مشترکی وجود داشته باشد. این شامل زبان های کامپیوتری، ابزارهای طراحی آسان برای استفاده، موتورهای سه بعدی پرکاربرد، استانداردهای VR/AR/XR، استانداردهای بازار دارایی، پروتکل های انتقال، استانداردهای امنیتی و همچنین استانداردهای تکنولوژیکی بیشتر مانند نقشه برداری جغرافیایی می شود.

پرداخت و معاملات

یکی از جنبه های مهم هر متاورس، یک اکوسیستم کارآمد است. برای انجام این کار، باید یک روش جهانی معامله و پرداخت یافت شود. این امر در سطوح مختلف دارای چالش هایی است زیرا هر اکوسیستمی ممکن است روش های پرداخت، تراکنش خاص خود را داشته باشد و اتصال جهان های مختلف را با یکدیگر دشوار می کند.

چارچوب ها و قوانین نظارتی

مانند دنیای واقعی، ما نیازمند چارچوب های نظارتی و قوانین اجتماعی هستیم. مدیریت و اجرای این قوانین در دنیای مجازی می تواند یکی از بزرگترین چالش ها باشد. برای اینکه کاربران احساس امنیت کنند، باید به قوانین جهانی و حتی قوانین حاکم بر دنیای مجازی فکر کنیم.

مدیریت هویت و آواتارها

یک دنیای مجازی با هویت مجازی ممکن است خوب به نظر برسد، اما برای اطمینان از ایمن بودن آن و نه دنیای «قانونی»، تأیید هویت واقعی نیز ضروری است. برای اینکه این امر در بسیاری از دنیاها اتفاق بیفتد، باید یک پروتکل مشترک و چیزی شبیه یک فراهویت وجود داشته باشد که بتواند به آواتارها پیوند داده شود و بنابراین بتواند از آواتارها و هویت ها در بسیاری از جهان های مجازی استفاده کند.

اکوسیستم مجازی

برای اینکه موارد مختلفی را بتوان در این دنیا ها به کار برد، باید یک اکوسیستم اقتصادی دیجیتالی کارآمد نیز وجود داشته باشد. از شبکه های تبلیغاتی گرفته تا فروشگاه ها، مشاغل مجازی و پرداخت برای بازی ها، تعاملات اجتماعی، ورزش های الکترونیکی و حتی خرید آنلاین. ایجاد این جهان اقتصادی برای انگیزه دادن به کاربران و شرکت های بیشتر برای مشارکت، ایجاد و اشتراک گذاری بسیار مهم است.

متاورس چه زمانی ساخته می شود؟

سوال این است که چقدر طول می کشد تا از پیش متاورسهای مختلف به سمت متاورس بزرگ حرکت کنیم؟ مارک زاکربرگ معتقد است که تا پایان دهه 20 میلادی خواهد بود، اما می تواند خیلی زودتر از این اتفاق بیفتد زیرا عناصر اساسی در حال حاضر وجود دارند.

زیرساخت اینترنت امروزی اجازه می دهد تا تعداد زیادی از مردم در محیط های مجازی جمع شوند، مانند زمانی که بیش از 12.3 میلیون بازیکن برای یک کنسرت VR در Fortnite با حضور تراویس اسکات شرکت کردند. این زیرساخت فعلی بسیار چشمگیر است، اما احتمالاً برای حمایت از تصور کارشناسان از صنعت متاورس، باید منتظر روند تکاملی آن باشیم.

ما همچنین سخت افزاری برای ارائه محیط های مجازی واقعی و آواتارها به صورت سه بعدی داریم. شرکت متا مالک اصلی تولید کننده هدست های واقعیت مجازی، Oculus است. مایکروسافت از اولین عرضه اش در سال 2016 از موارد استفاده سازمانی مختلف با عینک های هوشمند واقعیت ترکیبی هولولنز پشتیبانی کرده است. علاوه بر این، شایعه شده است که اپل هدست های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خود را در سال 2022 عرضه خواهد کرد. HTC، Pico، MagicLeap و سایر تولیدکنندگان به سرعت در حال پیشرفت هستند. متاورس یک تجربه محاسباتی فراگیر خواهد بود که در آن کاربران می توانند از دستگاه های سنتی مانند رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه استفاده کنند و در عین حال تجربه خود را با ابزارهای پوشیدنی همه جانبه AR و VR افزایش دهند.

متاورس برای فیس بوک چه معنایی دارد؟

فیس بوک در بیانیه مطبوعاتی خود فقط مفهوم متاورس را به زبان می آورد و توضیح می دهد که: متاورس مجموعه ای از فضاهای مجازی است که می توانید با افراد دیگری که در فضای فیزیکی مشابه شما نیستند، فضا ایجاد کنید و در آن کاوش کنید. می توانید با دوستانتان وقت بگذارید، کار کنید، بازی کنید، یاد بگیرید، خرید کنید، بسازید و بسیاری موارد دیگر.

از این تعریف، به نظر می رسد که بیشتر ما به نوعی با متاورس آشنا هستیم و هنگامی که زمان طولانی را به صورت آنلاین می گذرانیم، با عناصر متاورس تعامل داریم. به همین دلیل است که مقاله ای به درستی با عنوان «ما از قبل در متاورس فیس بوک زندگی می کنیم» منتشر شده است، که در آن استدلال می کرد که مفهوم جدید متمایل به AR/VR گسترش حضور ریشه دار فیس بوک در زندگی دیجیتالی،اجتماعی ما است و بر پایه آن استوار است. انتظار می رود که متاورس فیس بوک طی 1 تا 2 دهه آینده تکامل یابد و به شدت بر مشارکت های جهانی وارد شود.

آیا متاورس در بازی ها وجود دارد؟

تا حدودی، در بازی ها یک متاورس وجود دارد. اما ( این اما مهم است) ابتدایی است. برخی از عناصر اجتماعی متاورس را می توان در بازی های ویدیویی یافت. Fortnite را در نظر بگیرید، یک بازی تیراندازی آنلاین که بر روی کامپیوتر، کنسول های بازی و دستگاه های تلفن همراه اجرا می شود. بازیکنان فورتنایت به طور متوسط صدها ساعت را در بازی با آواتار شخصی سپری می کنند و با آواتارهای بازیکنان دیگر مبارزه می کنند و با آنها تعامل می کنند. بازیکنان همچنین ارز دیجیتالی را جمع آوری می کنند که لباس ها و سایر موارد مورد نیاز را برای شخصی سازی آواتارهای خود فعال می کند.

مایکروسافت در حوزه متاورس چه کرده است؟

تاکنون، کار مایکروسافت روی متاورس نوپا بوده است. برای چندین سال، این غول نرم افزاری، هولولنز (HoloLens) را توسعه داده است، یک هدست که هولوگرام های دیجیتال را نشان می دهد، با تمرکز بر برنامه های کاربردی برای مشاغل و سازمان های دولتی. این دستگاه مربوط به واقعیت افزوده است که برخی از فناوران آن را بخشی از متاورس آینده می دانند. مایکروسافت همچنین توسعه دهنده ایکس باکس، دومین کنسول بازی محبوب پس از سونی پلی استیشن است. اما بر خلاف پلی استیشن، ایکس باکس به طور آشکار در فضای بازی های واقعیت مجازی غایب بوده است.

تفاوت وب 3 و متاورس

متاورس یک دامنه کامپیوتری در واقعیت مجازی است که در آن شما می توانید با اشیاء سه بعدی تعامل داشته باشید. از طریق استفاده از عینک واقعیت مجازی، کاربران قادر خواهند بود با سایر کاربران و آیتم های مجازی موجود در متاورس تعامل داشته باشند. از سوی دیگر، وب 3.0 نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در مدیریت دارایی های دیجیتال و هویت های آنلاین است. کاربران ممکن است محتوای خود را با استفاده از وب 3.0 تولید، مالکیت و کسب درآمد کنند. در نتیجه، وب 3.0 چشم اندازی برای نسل آینده اینترنت است که در آن کاربران بر اختراعات خود فرمان می دهند.

فناوری زیربنایی در وب 3.0 و متاورس مؤلفه مهم بعدی است. متاورس دارای انواع فن آوری های حیاتی است که کل اکوسیستم را فعال می کند. برای ساخت متاورس، به اتصال، رابط ها، تمرکززدایی، اقتصاد سازنده، تجربیات و فناوری پشتیبانی نیاز دارید. هدف وب 3.0 ایجاد یک وب غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین و ارز دیجیتال است. کاربران می توانند با استفاده از بلاک چین، که توسط شبکه غیرمتمرکز کامپیوترها اداره می شود، با خدمات آنلاین هم سو شوند. علاوه بر این، وب 3.0 می تواند از عملکرد بلاک چین عمومی برای ارائه دسترسی آزاد و بدون مجوز برای هر کسی که به اینترنت متصل است، استفاده کند.

یکی دیگر از تمایزهای مهم بین وب 3.0 و متاورس، کاربردهای احتمالی آن است. متاورس بعد جدیدی است که فیلم، سرگرمی، بازی، آموزش، آموزش مبتنی بر شبیه سازی و شبکه های اجتماعی را ترکیب می کند. از سوی دیگر، همه این کاربردهای متاورس هنوز در حال پیشرفت هستند. در نتیجه، خیلی زود است که پیش بینی کنیم که متاورس می تواند عملاً تمام فعالیت های دنیای واقعی را منعکس کند. Web 3.0 مشخصاتی برای نسخه بعدی اینترنت است. ممکن است آن را مجموعه ای از قوانین در نظر بگیرید که برای همه کسانی که از اینترنت استفاده می کنند اعمال می شود. در نتیجه، وب 3.0 به جای برنامه های تخصصی، برای کل وب اعمال می شود.

آیا متاورس پلتفرم جدیدی برای بازاریابی اینترنتی است؟

این دنیای دیجیتال می تواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه باشد. می توانید یک مهمانی مجازی میزبانی کنید، چیزهایی بخرید یا بفروشید، جلسه های کاری تشکیل دهید یا کار کنید، یا فقط روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. این به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد. به همین دلیل است که بازاریابی متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است. در اینجا امکانات بی شماری وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ نیاز به تعامل جذاب دارد و متاورس این را به طور کامل فراهم می کند. بنابراین، می توان گفت متاورس پلتفرم جدیدی برای بازاریابی دیجیتال است.

بسیاری از کنوانسیون ها، رویدادها و گردهمایی های مجازی در دنیای دیجیتال رخ می دهد. به خصوص در شرایط COVID-19، برای همه افراد جذاب است. آنها هنوز هم می توانند با هم همکاری داشته باشند، حتی اگر به صورت مجازی باشد. تغییر رفتار مصرف کننده و تجربیات گذشته نشان می دهد که متاورس برای مدت طولانی با ما خواهد ماند. تازه شروع شده است و برای بازاریابی دیجیتال بسیار جالب خواهد بود.

از آنجایی که نسبتاً روند جدیدی است، حتی ایده های ساده هنوز هم برای برندها خوب کار می کنند. بسیاری از برندها در حال حاضر در محیط بازی هستند و می دانیم که بسیاری دیگر در راه هستند. Metaverse برای برندها با چالش ها و موقعیت های بسیار در راه است. علاوه بر این فرصت های زیادی برای ایجاد استراتژی های بازاریابی که نرخ تبدیل (Conversion) را افزایش می دهد، ارائه می دهد. برندها می توانند کمپین هایی را مدیریت کنند که در دنیای واقعی جذاب یا ساختن آنها آسان نیستند.

علیرغم تمام مزایای متاورس برای بازاریابی دیجیتال، برخی از چالش ها باید در نظر گرفته شوند. بنابراین، در بازاریابی دیجیتال، شروع به صحبت در مورد موضوعات جدید خواهیم کرد.

مالکیت معنوی یکی از آنهاست. اگر سازنده محتوای شما یک هوش مصنوعی باشد، ممکن است از حفاظت از مالکیت معنوی برخوردار نشوید. در این صورت نمی توانید حقوق قانونی کار خود را مطالبه کنید.

مسائل امنیتی در Metaverse نیاز به بهبود دارد. باید درباره نحوه استفاده پلتفرم از داده های شما مطالب بیشتری بیاموزید.

بررسی مالکیت دارایی های دیجیتال چالش برانگیز است. فرض کنید شما به صورت مجازی پول درآورده اید. شما باید ثابت کنید که این پول ها مال شماست.

در حالی که فناوری با جهان خودش ترکیب می شود، برندها ساکنان اجتناب ناپذیری هستند. این شانس نهایی جهانی شدن برای برندهایی است که هدف دارند به مخاطبان خود در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. شکی نیست؛ سریع رشد خواهند کرد. شما باید قبل از اینکه دیر شود در متاورس ظاهر شوید تا یک جهش بزرگ به سمت اهداف خود داشته باشید. همه ما این را اولین بار زمانی که مارک ها وب سایت های خود را راه اندازی کردند و سپس زمانی که تجارت الکترونیک محبوب شد، شاهد بوده ایم. به طور خلاصه، دلایل زیادی برای پیوستن برندها به بازاریابی متاورس وجود دارد: افزایش روزافزون تعداد کاربران، فرصت های نامحدود برای برندها، ایده هایی که به راحتی قابل اجرا هستند (که در دنیای فیزیکی امکان پذیر نیستند) و بسیاری موارد دیگر.

مثال هایی از متاورس

در حال حاضر هیچ نمونه ای از متاورز بزرگ وجود ندارد. شرکت های مختلف، به ویژه استودیوهای بازی، ادعا می کنند که یک متاورس ساخته اند.

Meta Horizon Worlds – فیس بوک یک محیط اتاق جلسه مجازی راه اندازی کرد که می توان از طریق هدست های Oculus VR متعلق به شرکت و Horizon Worlds به آن دسترسی داشت. این فناوری اجازه می دهد تا با همتایان خود در اتاق های جلسه مجازی با آواتار خود تعامل داشته باشید، اما در آینده باید مبنایی برای پیشنهادات بیشتر از Oculus و Meta باشد.

Microsoft Mesh Platform – مایکروسافت همچنین به سمت فضای واقعیت ترکیبی و توسعه یافته (XR) پیش می رود. بنابراین، آنها در تلاش هستند تا عناصر واقعیت ترکیبی را در سال 2022 وارد تیم ها کنند. این امر باید به آواتارها و هولوگرام ها اجازه دهد تا در رویدادها، جلسات و حتی در آینده از آن برای تجربه های خرده فروشی و بازی استفاده کنند.

Roblox – Roblox به عنوان یک دنیای بازی شروع شده است که در آن شما می توانید بازی های خود را به عنوان یک کاربر ایجاد کنید و به دیگران اجازه دسترسی به آنها را بدهید. پس از IPO، آنها بیشتر به سمت ایجاد متاورس خاص خود پیش می روند. با همکاری برندهایی مانند Vans و Gucci، آنها اکنون مجوزهای انحصاری را برای خرید برای خود مجازی شما ارائه می دهند.

Minecraft – بیش از 140 میلیون کاربر به طور منظم بازی Lego مانند بازی Minecraft را انجام می دهند. این شرکت از مایکروسافت خریداری شد، جایی که بازیکنان شخصیت خود را خلق می کنند، خلقی از جهان های مجازی نامحدود به تنهایی. دارایی های دیجیتال و موارد دیگر.

Second Life – که قبلاً در سال 2003 تأسیس شده بود، یکی از اولین واقعیت های مجازی بود که در آن بازیکن می توانست هویت خود را در دنیای مجازی ایجاد کند. پس از سال ها توسعه، Second Life نیز اکنون با بازارهای خود، دارایی های دیجیتال و موارد دیگر در حال گسترش است.

 

متاورس گام بعدی منطقی از اینترنت است. از روزهای اولیه که فقط می توانستید اطلاعات موجود را بخوانید تا عصر رسانه های اجتماعی تا غوطه ور شدن دنیای مجازی در دنیای خودمان. مسیر اینترنت و عصر اطلاعات مشخص است، ما شاهد ظهور جهان های مجازی خواهیم بود و کاربرانی که به این دنیاها وارد می شوند.

ما به عنوان یک جامعه هنوز دغدغه های زیادی داریم که باید حل کنیم، زیرا تعامل اجتماعی، اقتصاد دیجیتال و همچنین توهم دنیای مجازی کامل، پیامدهای زیادی بر زندگی روزمره فیزیکی ما خواهد داشت.

توسعه متاورس ها هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما با پیشرفت های چشم گیر، میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این فضا و فشار عظیم ناشی از کووید به زودی بخش بزرگ تری در زندگی ما خواهد شد. حتی بیل گیتس تخمین می زند که تنها در چند سال آینده، بیشتر کارها و جلسات به جای اتاق های ملاقات فیزیکی و سفرهای کاری، در ماورای جهان انجام می شود. متاورس ممکن است بزرگ ترین نمونه اکوسیستم دیجیتال باشد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته