لینک های شکسته چیست و چگونه می توان آنها را یافت؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

لینک سازی داخلی یکی از شناخته شده ترین و تاثیر گذارترین راه های بهینه سازی سئو و سایت است. در حقیقت لینک سازی نه فقط از لحاظ سئو داخلی، بلکه از لحاظ سئو خارجی نیز به بهینه سازی سایت شما کمک رسانی می کند. با وجود اینکه توصیه می شود که در داخل تمامی محتواها و صفحات خود از لینک های داخلی و حداقل یک لینک خارجی استفاده نمایید، اما اینکار به مانند یک شمشیر دو لبه می باشد.

قبل از اینکه در مورد لینک های شکسته صحبت کنیم، ابتدا یک مثال ساده برایتان می زنیم. تصور کنید که شخصی آدرس یک رستوران که از نظر او غذاهای خوشمزه ای را پخت می کند را به شما می دهد. شما هم با کلی شوق و ذوق آدرس را به دست گرفته و به سراغ محلی که او معرفی کرده می روید. اما در کمال تعجب متوجه می شوید که در آن محل هیچ رستورانی وجود نداشته و فقط زمانتان را هدر داده اید.

لینک ها هم دقیقا به همین شکل هستند. هنگامی که در حال وبگردی و مشاهده یک وب سایت هستید، لینکی که مورد نظرتان بوده و حاوی مطلب جالبی است را باز می کنید. اما غافل از اینکه آنچه انتظار داشته اید را به شما نشان نداده و با پیغام خطا رو به رو می شوید.

در این مطلب از سری مقالات آموزش سئو شرکت طراحی وب سایت دارکوب، قصد داریم تا در مورد لینک های شکسته و چگونگی یافتن و رفع آنها صحبت کنیم.

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

به لینک هایی که بعد از کلیک کردن روی آنها با صفحه ای که حاوی پیغام خطای 404 است رو به رو می شویم، لینک شکسته گفته می شود. صفحه 404 یک صفحه پیشفرض است که به صورت خودکار و در مواقعی که لینک درخواست شده از سرور سایت پیدا نمی شود، به کاربری که آن لینک را درخواست کرده است نشان داده می شود.

چند نوع لینک شکسته داریم؟

لینک شکسته داخلی

لینک شکسته داخلی لینکی است که هم دامنه سایت شما بوده ولی دچار مشکل شده است. لینک شکسته داخلی در واقع همان لینک های داخلی شما هستند که صفحه مقصد آنها به هر دلیلی دچار مشکل شده و پیغام 404 را به کاربر کلیک کننده خود نمایش می دهد. معمولا مدیریت لینک های شکسته داخلی نسبت به سایر لینک های شکسته آسان تر بوده و پیدا کردنشان ساده تر است.

لینک شکسته خارجی

لینک های خارجی که کاربر را از یک دامنه به دامنه دیگر انتقال می دهند، درست مثل لینک های شکسته داخلی ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلفی به لینک شکسته تبدیل شده و پیغام خطای 404 را به کاربران نمایش دهند. به عنوان مثال ممکن است برای معرفی یک منبع در مورد خبری مهمی، لازم باشد تا از لینک یک سایت معتبرتر استفاده کنید ولی آن سایت بعد از تغییرات جدید، جای خبر مورد نظر را تغییر داده و لینک قبلی شما تبدیل به لینک معیوب یا لینک شکسته می شود.

در صورتی که تعداد لینک های شکسته وب سایت شما زیاد شده و به دنبال راهی برای رفع مشکل آن بوده و یا قصد انجام یک تغییر بزرگ مثل عوض کردن قالب سایت را دارید، برای پیدا کردن یک راه حل درست و کم ریسک می توانید از مشاوران بخش طراحی وب سایت شرکت دارکوب راهنمایی بگیرید.

علت بوجود آمدن لینک های شکسته چه مواردی هستند؟

شکسته شدن لینک ها اتفاق چندان نادر و مرگباری نیست و به مانند سایر مشکلات فنی که ممکن است برای یک سایت رخ بدهید، در طول فعالیت تمامی وب سایت ها به دفعات اتفاق می افتد. اما یک مدیر وب سایت باهوش و آینده نگر معمولا به دنبال دلیل بروز لینک های مشکل دار رفته و هر چه سریع تر نسبت به رفع آنها اقدام می کند. به طول کل لینک های شکسته به دلایل زیر رخ می دهند:

  • ویرایش محتوای قدیم و تغییر آدرس یکی از صفحات سایت که آدرس آن را در جای دیگری هایپرلینک کرده اید.
  • بروز مشکلات فنی
  • حذف کردن محتواهایی که دیگر به آنها نیاز نداشته اما فراموش کرده اید که لینک های ارجاع داده به آنها را حذف و یا بروزرسانی کنید.
  • تغییر سیستم مدیریت محتوای سایت و استفاده از سایر سیتسم های مدیریت محتوای اختصاصی و غیر اختصاصی
  • افزودن صفحات جدید و عدم لینک دهی درست (اشتباه تایپی در هنگام وارد کردن آدرس لینک)
  • تغییر دادن دامنه سایت و عدم بروزرسانی لینک های قدیمی

لینک های شکسته چه تاثیری بر روی سئو سایت دارند؟

یکی از فاکتورهای مهمی که گوگل و ربات های خزنده آن به سادگی از کنار آن عبور نمی کنند، وجود لینک های شکسته یا مورد دار در صفحات وب سایت ها می باشد. در حقیقت لینک های شکسته در صورت عدم رسیدگی به موقع به شکل غیر مستقیم، به عامل شکست وب سایت شما تبدیل خواهند شد.

علت این موضوع در آن است که هنگامی که ربات های خزنده موتورهای جستجو در حال ایندکس کردن صفحات وب سایت شما هستند، لینک های داخلی و خارجی که در صفحات خود گذاشته اید را به دقت بررسی می کنند. در صورتی که حتی یکی از لینک های معرفی شده از سایت شما دچار مشکل باشد، در ازای آن امتیاز منفی خواهید گرفت.

خزنده های گوگل هر بار که با پیغام خطای 404 در سایتی رو به رو می شوند، روند کاریشان متوقف شده و در نتیجه امتیاز به مراتب پایین تری را به آن خواهند داد. این اتفاق نه فقط برای ربات های گوگل بلکه برای کاربرانی که شما را برای وبگردی انتخاب کرده اند نیز رخ خواهد داد.

آنها بعد از اعتماد به شما و مطالعه چندین لینک یا محصول جذاب، ممکن است به سراغ لینکی بروند که شکسته باشد. در صورتی که کاربر با صفحه خطای 404 رو به رو شود، از لحاظ روانی اعتماد کم تری به شما پیدا کرده و ممکن است دیگر به چنین سایتی سر نزند. این یعنی کم شدن ترافیک و یا کاهش زمان حضور کاربر روی سایت شما که در نهایت به سئو و رتبه شما در گوگل لطمه وارد خواهد کرد.

دلایل دیگری هم ممکن است برای بروز لینکه های شکسته رخ بدهد که احتمالا در این مطلب پوشش داده نشده است. اما نکته قابل توجه این است که هر لینک شکسته به مانند یک تیر زهر آلود برای سئو سایت شما می باشد. لزوم برطرف کردن تک تک لینک های شکسته از اصلی ترین وظایف یک وب مستر آگاه و با دقت است. راه ها و ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن لینک های شکسته وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

لینک های شکسته را چگونه پیدا کنیم؟

تا به اینجا متوجه شدیم که علت بروز لینک های شکسته چه بوده و چند نوع لینک شکسته داریم. اما سوال اینجاست که چطور می توانیم لینک های شکسته را پیدا کنیم؟

به طور کلی ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما در پیدا کردن لینک های شکسته کمک می کنند.

استفاده از وب سایت ها و برنامه های یابنده لینک های شکسته

وب سایت های مختلفی وجود دارند که قابلیت جستجو و بررسی لینک های سایت شما را داشته و در صورت وجود هر تعداد، می تواند لینک مبدا و مقصد آن را اعلام می کند. وب سایت Brokenlinkchecker یکی از مثال های مناسب برای این موضوع است. کافیست آدرس سایت مورد نظر خود را در بخش آدرس بار این سایت تایپ کنید.

نرم افزارهای مختلفی هم وجود دارند که توانایی آنالیز و پیدا کردن لینک های شکسته احتمالی در سایت شما را دارند. نرم افزار Screaming Frog یک ابزار بسیار ایده آل برای وب مسترهایی است که به صورت مستمر قصد بررسی وضعیت لینک های داخلی یا خارجی سایت خود را دارند.

استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

این ابزار کاربردی ضمن ارائه خدماتی مثل وضعیت ترافیک های ورودی از طریق سئو و نمایش رتبه کلمات کلیدی، این قابلیت را دارا است که لینک های مشکل دار و یا شکسته سایت شما را نیز ردیابی و معرفی کند. کافیست بعد از ثبت نام و ورود به گوگل سرچ کنسول، مالکیت وب سایت خود را به یکی از روش های ممکن تایید کرده و سپس فایل سایت مپ فعلی سایت را در آن بارگذاری و ثبت کنید.

ربات های گوگل بعد از مدتی که نوبت بررسی لینک های سایت شما شد، صفحاتی که حاوی لینک های شکسته می باشد را معرفی خواهند کرد.

استفاده از پلاگین های وردپرس

در صورتی که وب سایت شما مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای وردپرس است، می توانید با نصب یکی از افزونه هایی که قابلیت بررسی و پیدا کردن لینک های شکسته را دارند، خیلی سریع از وجود این موارد مضر آگاه شوید. پلاگین Link Checker یکی از نمونه های شناخته شده و مناسب برای نصب بر روی وردپرس می باشد.

مشکل لینک های شکسته را چطور برطرف کنیم؟

به منظور کاهش تعداد لینک های شکسته و جلوگیری از لطمه خوردن به تجربه کاربران و نگرفتن نمره منفی از گوگل، روش های زیر را برای رفع مشکل لینک های شکسته به کار ببرید.

ویرایش لینک ها به جای حذف آنها

در طول عمر یک وب سایت یا فروشگاه های اینترنتی، مواقعی پیش می آید که دیگر به یک صفحه خاص نیازی نداشته و آن را حذف می کنید. در این مواقع توصیه می شود که به جای حذف صفحه بلا استفاده، محتوای تازه و مفید دیگری را در آن قرار داده و اصطلاحا آن را ویرایش کنید.

استفاده از ریداریکت ها

در صورتی که محتوای مورد نظر همچنان در سایت شما وجود داشته و فقط مکان آن تغییر کرده است، می توانید با کمک ریدایرکت کردن، جای جدیدی را برای آنها معرفی کنید. ریدارکت های مختلفی به نام های ریدارکت 301، ریدارکت 302 و ریدایرکت 307 وجود دارد که هر کدام کارایی نسبتا مشابهی با همدیگر دارند. اما مدیران وب سایت ها معمولا ترجیح می دهند که از ریدارکت 301 که به صورت دائم جای لینک را تغییر می دهد استفاده کنند.

حذف لینک شکسته

ممکن است که به هر دلیلی دیگر به لینک شکسته خود نیاز نداشته و محتوای جایگزینی نیز برای در دست نداشته باشید. در اینصورت می بایست لینک شکسته را از تمامی قسمت های سایت و به ویژه از محتواهایی که قبلا از آنها به لینک شکسته لینک دهی داخلی کرده اید حذف نمایید.

جمع بندی

ظاهرا خود گوگل در مورد ارتباط لینک های شکسته و سئو سایت به صورت مستقیم نظر نداده و ارتباط مستقیمی را نیز بین این دو اعلام نکرده است. اما حقیقت این است که لینک های شکسته یکی از اصول تاثیر گذار در تجربه کاربری بوده و می توانند اثرات مضری بر روی نگرش کاربران شما به کسب و کاری که راه اندازی کرده اید ایجاد کنند..

پس در اولین فرصت به فکر بررسی وجود لینک های شکسته بوده و در صورت پیدا شدن هر تعداد از این دسته لینک ها، فورا از روش هایی که در بالا گفتیم نسبت به رفع مشکل و جایگزین موارد با استفاده از ریداریکت 301 کمک بگیرید.

در صورتی که برای پیدا کردن لینک های شکسته، بهینه سازی سایت، خدمات دیجیتال مارکتینگ، خدمات بازاریابی اینترنتی و موارد مشابه به کمک و راهنمایی نیاز دارید، مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب همه روزه به صورت تمام وقت پاسخگوی نیازها و سوالات شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته