تأثیر وب 3 بر روی طراحی وب سایت

نوشته شده توسط دارکوب

همانطور که می دانید اینترنت یک شبکه گسترده جهانی است که در بین شبکه های کامپیوتری جریان دارد. در حقیقت اینترنت مجموعه ای از کامپیوتر ها در سراسر جهان است که توسط راه های ارتباطی مشخصی با هم در ارتباطند. خطوطی که شامل چندیدن خط داده با پهنای باند بالا است که ستون فقرات اینترنت را تشکیل می دهند.

برای اتصال به اینترنت به یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) نیاز است که از طریق کابل، DSL یا فیبر امکان اتصال را فراهم می کند.

در سال های اولیه ظهور اینترنت، مردم با استفاده از کامپیوترهای خانگی و مودم به صورت شماره گیری به اینترنت وصل می شدند. اما امروزه با پیشرفت دستگاه های ارتباطی، همچون تلفن های هوشمند، این امکان فراهم است که افراد همیشه به اینترنت متصل باشند. اینترنت اشیاء، لوازم و سیستم های خانگی به دستگاه های هوشمندی تبدیل شده اند که می توان از طریق اینترنت آن ها را نظارت و کنترل کرد. همانطور که انتظار می رود اینترنت به رشد و تکامل خود ادامه می دهد و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره تبدیل می شود.

همه کاربران بر این موضوع که اینترنت و فضای وب در مقایسه با گذشته، تغییرات بسیار گسترده ای داشته است، هم نظر هستند. این تغییرات نه تنها شامل تجربه متفاوت کاربران در استفاده از اینترنت است، بلکه توسعه دهندگان را نیز به چالش کشیده است. طراحی سایت بسیار ساده تر شده و همانند گذشته شامل چند خط اطلاعات ساده و بی روح نیست.

اینترنت خدمات آنلاین مختلفی را ارائه می دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • وب: مجموعه ای از میلیاردها صفحه وب که می توانید با مرورگر (Browser) آن ها را مشاهده کنید.
  • ایمیل: رایج ترین روش ارسال و دریافت پیام به صورت آنلاین
  • رسانه های اجتماعی: وب سایت ها و برنامه هایی که اجازه می دهند کاربران نظرات، عکس ها و ویدئو های خود را به اشتراک بگذارند.
  • بازی های آنلاین: بازی هایی که امکان می دهند افراد با هم یا علیه یکدیگر از طریق اینترنت بازی کنند.
  • به روز رسانی: به روز رسانی سیستم عامل ها و برنامه ها و نرم افزارها که معمولاً از اینترنت دانلود می شوند.

روند تکامل اینترنت

از آغاز پیدایش اینترنت نسخه های مختلفی از آن به وجود آمده اند که در ادامه مختصری درباره آنها توضیح داده می شود.

وب یک (Web 1.0): صفحات وب بی روح

اینترنت اصلی، مبتنی بر چیزی بود که با نام وب نسل اول و یا وب 1.0 شناخته می‌شود. در این نسخه از وب که به عنوان وب فقط خواندنی نیز معرفی می شود، وبسایت‌ها با استفاده از صفحات HTML  استاتیک ساخته شده بودند، که تنها توانایی نمایش اطلاعات را داشتند و عملاً کاربران نمی‌توانستند هیچ تغییری در آن ایجاد کنند. تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان محتوا در وب 1.0 وجود داشتند و اکثریت عظیمی از کاربران مصرف کننده محتوا بودند. صفحات وب شخصی رایج بوده، که عمدتاً از صفحات ثابتی تشکیل شده بودند که بر روی سرورهای وب اجرا شده توسط ISP یا در سرویس های میزبانی وب رایگان میزبانی می شدند. در وب 1.0 تبلیغات در وب سایت ها هنگام گشت و گذار در اینترنت ممنوع بود.

برخی ویژگی های طراحی سایت با Web 1.0 عبارتند از:

  • صفحات استاتیک که هیچ تعاملی با کاربر نداشته و صرفاً اطلاعاتی درباره موضوعی خاص در اختیار کاربر قرار می دادند. در آنها از هیچ زبان برنامه نویسی پویای طراحی سایت مانند PHP، Python یا Ruby استفاده نمی شده است.
  • محتوا در سمت سرور ساخته شده و با استفاده از رابطی به نام CGI ( Common Gateway Interface)، اطلاعات بین سرور وب و مرورگرهای وب کاربران انتقال می یافت. در حقیقت CGI قطعه کدی بود که در سمت سرور اجرا می شد و محتوای سفارشی تولید می کرد. محتوای سفارشی با محتوای اصلی ترکیب می شد و در قالب صفحات وب جمع آوری و به مرورگرها بازگردانده می شد.

این دوره از سال 1990 آغاز شد و تا سال 2000 ادامه داشت. دوره ای که در آن کاربران تنها استفاده کننده اطلاعاتی بودند که توسط توسعه دهندگان و وبمسترها تولید می شد. اما این روند در وب 2 و سپس وب 3 به طور کلی تغییر پیدا کرد.

وب 2.0 (Web 2.0)

وب 2.0 به وب سایت های جهانی اشاره دارد که محتوای تولید شده توسط کاربر، قابلیت استفاده و همکاری برای کاربران نهایی را امکان پذیر می کند. وب 2 وب اجتماعی مشارکتی هم نامیده می شود. این تکنولوژی، هیچ مشخصات فنی را تغییر نمی دهد بلکه روش طراحی و استفاده از خدمات صفحات وب را اصلاح و ارتقاء می بخشد. فن آوری هایی در توسعه وب 2.0 استفاده می شوند و شامل چارچوب های AJAX و جاوا اسکریپت است. اخیراً فریمورک های AJAX و جاوا اسکریپت به ابزاری بسیار محبوب برای ایجاد سایت های وب 2.0 تبدیل شده اند. این نسخه از وب به وب خواندنی-نوشتنی هم معروف است که از سال 2000 تا 2010 و حتی تا کنون ادامه دارد که تعامل بین کاربران وب و سایت هایی را تسهیل می کند که  به کاربران اجازه می دهد با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند. این روند باعث طراحی وب سایت هایی اصطلاحاً پویا یا داینامیک (Dynamic Website) شده است. طراحی سایت داینامیک حاوی صفحات وبی هستند که در زمان واقعی تولید می شوند. این صفحات شامل کدهای زبان های طراحی سایت همانند زبان برنامه نویسی وب مانند PHP یا ASP هستند. هنگامی که به یک صفحه پویا دسترسی پیدا می شود، کد داخل صفحه در وب سرور تجزیه شده و HTML حاصل به مرورگر وب مشتری ارسال می گردد.

در این دوران هر کاربر می تواند تولید کننده محتوا باشد و محتوا بین سایت ها توزیع و به اشتراک گذاشته می شود. برخی از برنامه های معروف وب 2.0 عبارتند از فیس بوک، یوتیوب، فلیکر، توییتر و غیره، فناوری های وب مانند HTML5 و CSS3 و چارچوب های جاوا اسکریپت مانند  ReactJs، AngularJs، VueJs و غیره، استارتاپ ها را قادر می سازد تا ایده های جدیدی را ابداع کنند که به کاربران امکان می دهد مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند. وب 2.0 حول محور کاربران ساخته شده است، تولید کننده فقط باید راهی بسازد تا آنها را فعال و درگیر کرده و آنها را در این مسیر نگه دارد. در همین راستا با سه نوع از وب سایت هایی که بیشترین کاربرد را در این فناوری از آن خود کرده اند، آشنا می شویم.

سایت داینامیک

اکثر وب سایت های بزرگ، پویا یا سایت داینامیک هستند. زیرا نگهداری از آنها راحت تر از وب سایت های استاتیک است. این به این دلیل است که صفحات استاتیک هرکدام حاوی محتوای منحصر به فردی هستند، به این معنی که هر زمان که تغییری ایجاد شد باید به صورت دستی باز، ویرایش و منتشر شوند. از طرف دیگر صفحات پویا به اطلاعات پایگاه داده دسترسی دارند. بنابراین، برای تغییر محتوای یک صفحه پویا، مدیر وب ممکن است فقط نیاز به به روز رسانی رکورد پایگاه داده داشته باشد. این ویژگی برای سایت های بزرگی که صدها یا هزاران صفحه دارند مفید است. همچنین این امکان را برای چندین کاربر فراهم می کند که محتوای یک وب سایت را بدون ویرایش و صفحه آرایی، به روز کنند.

طراحی سایت های داینامیک یکی از مهارت های تخصصی است که شرکت دارکوب با بهره گیری از تجارب خود در این زمینه و با به کارگیری افراد متخصص به مشتریان خود ارائه می دهد.

طراحی پورتال

از دیگر مزایای استفاده از فناوری وب 2، طراحی سایت پورتال است. پورتال یک پلتفرم مبتنی بر وب است که اطلاعات را از منابع مختلف در یک رابط کاربری جمع‌آوری می‌کند و مرتبط‌ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با گذشت زمان، پورتال های وب ساده به پلتفرم های پورتالی تبدیل شده اند که از تجربیات دیجیتالی مشتری پشتیبانی می کنند. سایت های پورتال اغلب شامل وب سایت های سازمان ها شده و  تنها نقش اطلاع رسانی ندارند، بلکه در آنها انواع اطلاعات، سرویس های خدمات آنلاین، مدیریت کاربران و… که یک سازمان به آن نیاز دارد را فراهم می کند تا از ارائه خدمات به صورت حضوری و فیزیکی بکاهد.

فروشگاه های آنلاین

فن‌آوری جدید وب 2 تجربه خرید بهتر و تعاملی‌تری را ارائه کرد و عصر جدیدی از رقابت را آغاز نمود. مصرف‌کنندگان در هنگام خرید آنلاین انتظار همین سطح از تعامل را دارند. این تجربیات جدید و بهتر شامل همکاری آنلاین، شبکه های اجتماعی و شبیه سازی نزدیک تر از تجربه خرید در محل فروشگاه است. به دلیل دسترسی به اینترنت و پذیرش آن در سراسر جهان این روند در حال افزایش است، تعداد علاقه مندان به خرید های آنلاین در هر سال افزایش می یابد. در سال 2020، بیش از دو میلیارد نفر کالا یا خدمات را به صورت آنلاین خریداری کردند و در همان سال، فروش خرده‌فروشی الکترونیکی از 4.2 تریلیون دلار در سراسر جهان فراتر رفت. به دلیل ظهور ویروس کرونا، نیز فروش تجارت الکترونیک خرده‌فروشی جهانی بیش از 25 درصد رشد داشته است.

طراحی و پیاده سازی وب سایت های فروشگاهی در کنار خدمات طراحی سایت نیز یکی دیگر از سرویس هایی است که شرکت دارکوب با ارائه قالب های متنوع به مشتریان خود ارائه می دهد.

در کنار تمام تحولات ارائه شده به واسطه فناوری وب 2.0، این نسخه از وب تمایل بیشتری به تعامل با کاربر نهایی دارند. به این ترتیب، کاربر نهایی نه تنها کاربر برنامه است، بلکه از طریق پادکست، وبلاگ نویسی، برچسب زدن (Tagging)،  آموزش با RSS، شبکه اجتماعی و رای گیری محتوای وب، با این روند تعامل دارد.

شاید تنها نقطه ضعف این فن آوری این باشد که تمامی اطلاعات و علاقه مندی ها و محتوایی که توسط کاربران انتشار می یابد، در سرورهای شرکت های بزرگ دخیل در این فناوری، ذخیره شده و پس از پردازش، تبلیغات و مطالبی که ما خواهان آن هستیم را نمایش می دهند. این شرکت ها برای کسب درآمد بیشتر، اغلب این اطلاعات را در اختیار شرکت هاو وب سایت های تبلیغاتی نیز قرار می دهند!

وب 2.5 مفهومی برای پرداختن به تکامل عملی و واقعی است که ما در حال حاضر در عصر خود از سال  2010 تا 2020  بین وب 2.0 و 3.0 شاهد آن هستیم. در راه رسیدن به وب 3.0 برخی از پخش کننده ها مانند Amazon، Google، Salesforce، KiSSFLOW و غیره، یک مدل سرویس در فضای ابری برای توسعه دهندگان ارائه می کنند تا برنامه های وب را برای کاربران خود ایجاد کنند تا آنها را در هر دستگاهی، در هر زمان و هر مکان متصل کنند.

وب 2.5 عمدتاً بر محاسبات تلفن همراه و تکامل در فناوری های تلفن همراه تمرکز دارد. در حقیقت می‌توانیم وب 2.5 را به عنوان همگرایی بین وب 2 و 3 بنامیم.

وب 3 (Web 3.0)

وب 3 که به آن وب معنایی هم گفته می شود اظهار می دارد که «اطلاعات جهان» را به روشی معقول‌تر از آنچه Google  می‌تواند به عنوان موتور جستجو ارائه دهد، ایجاد کند. این فناوری به نام خواندنی-نوشتنی- اجرا نیز خوانده می شود و از سال 2010 به بعد به آینده وب اشاره کرده است. در این فناوری رایانه ها می توانند اطلاعات را مانند انسان ها از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (هوشمندسازی رایانه ها)  تفسیر کنند که به تولید و توزیع هوشمند محتوای مفید متناسب با نیازهای خاص کاربر کمک می کند.

تصور کنید چه اتفاقی می افتد، اگر کامپیوترها بتوانند معنای پشت اطلاعات را بفهمند. چه می شود اگر آنها بتوانند “آنچه ما به آن علاقه مندیم” را بیاموزند. سپس آنها می توانند به ما کمک کنند تا آنچه را که می خواهیم پیدا کنیم. می توانند افراد، مکان ها، رویدادها، شرکت ها، محصول ها، فیلم ها و غیره را تشخیص دهد، می توانند رابطه بین چیزها را درک کنند. برخی از نمونه های وب 3.0 عبارتند از سیری اپل، Googles Cloud API، Wolfram Alpha.

در ادامه برخی از ویژگی اصلی وجود دارد که می تواند به ما در تعریف وب 3.0 کمک کند:

  • وب معنایی: مرحله بعدی از تکامل وب شامل وب معنایی است. وب معنایی فناوری های وب را در تقاضا برای ایجاد، اشتراک گذاری و اتصال محتوا از طریق جستجو و تجزیه و تحلیل بر اساس توانایی درک معنای کلمات، به جای کلمات کلیدی یا اعداد، بهبود می بخشد.
  • هوش مصنوعی: با ترکیب این قابلیت با پردازش زبان طبیعی، در وب 3.0، رایانه ها می توانند اطلاعات را مانند انسان ها تشخیص دهند تا نتایج سریع تر و مرتبط تری ارائه دهند. آنها برای برآوردن نیازهای کاربران، باهوش تر می شوند.
  • گرافیک سه بعدی: طراحی سه بعدی به طور گسترده در وب سایت ها و خدمات در وب 3.0 استفاده می شود. راهنمای موزه، بازی های رایانه ای، تجارت الکترونیک، زمین های جغرافیایی و غیره همگی نمونه هایی هستند که از گرافیک سه بعدی استفاده می کنند. در این راستا تکنولوژی جدیدی به نام WebGL (Web Graphics Library) ایجاد شده است که با کمک HTML5 و تحت جاوا گرافیک  های سه بعدی به صورت زنده رندر کرده و به ویژه در حوزه بازی در وب سایت ها به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قابلیت اتصال: با وب 3.0، اطلاعات به لطف ابرداده های معنایی بیشتر به هم متصل می شوند. در نتیجه، تجربه کاربر به سطح دیگری از اتصال تبدیل می شود که از تمام اطلاعات موجود استفاده می کند.
  • فراگیر بودن: محتوا توسط چندین برنامه قابل دسترسی است، هر دستگاهی که به وب متصل است، می تواند خدمات را در همه جا استفاده کند.

از ویژگی های نسل سوم نسخه وب می توان به عدم نیاز به نهاد مرکزی کنترل کننده، حفظ مالکیت اطلاعات کاربران، اجرای برنامه ها بر روی تمامی دستگاه ها، رفع نیاز کاربران در سریعترین زمان ممکن و کاهش هک و سرقت اطلاعات کاربران اشاره کرد.

جمع بندی کلی نسخه های مختلف وب

وب 1.0 وب 2.0 وب 3.0
اغلب به صورت خواندنی ویژه خواندن و نوشتن قابل حمل و شخصی
توسعه دهنده محور جامعه محور فرد محور
فرم های ساده وب برنامه های تحت وب برنامه های هوشمند
تبلیغات ساده بنر تبلیغات تعاملی تبلیغات براساس رفتار

آشنایی با برخی مفاهیم در نسخه وب 3

امروزه، تمام زیرساخت‌هایی که سایت‌ها و پاتوق‌های محبوبی که ما در آن زمان می‌گذرانیم، معمولاً متعلق به شرکت‌ها هستند و تا حدی توسط مقررات تعیین‌شده توسط دولت‌ها کنترل می‌شوند. این به این دلیل است که این ساده‌ترین راه برای ایجاد زیرساخت‌های شبکه بود. شخصی برای نصب سرورها و راه‌اندازی نرم‌افزاری روی آن‌ها که مردم می‌خواهند به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشند، پول می‌پردازد، و سپس برای استفاده از آن هزینه‌ای از ما دریافت می‌کند یا به ما اجازه می‌دهد تا زمانی که امکان دارد به صورت رایگان از آن استفاده کنیم. ما باید قوانین آنها را رعایت کنیم.

مفهوم بلاک چین (Block Chain)

اولین مفهوم در نسخه وب 3،  فناوری بلاک چین (Blockchain) است.این واژه از دو بخش بلوک (Block) و زنجیره (Chain) تشکیل شده است که نشان می دهد هر نوع اطلاعاتی در قابل بلوک ها ثبت شده و بلوک ها به صورت زنجیره ای به هم مرتبط می شوند که در نتیجه بلاک چین را تشکیل می دهد. این مفهوم اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد. بلاک چین یک روش نسبتاً جدید برای ذخیره داده ها به صورت آنلاین است که بر اساس دو مفهوم اصلی رمزگذاری و توزیع محاسبات ساخته شده است.

رمزگذاری (Encryption ) به این معنی است که داده‌های ذخیره‌شده در یک بلاک‌چین فقط برای افرادی قابل دسترسی است که مجوز انجام این کار را دارند – حتی اگر داده‌ها روی رایانه‌ای که متعلق به شخص دیگری است، مانند یک دولت یا یک شرکت بزرگ، ذخیره شوند.

محاسبات توزیع شده (Distributed Computing )  به این معنی است که فایل در بسیاری از رایانه ها یا سرورها به اشتراک گذاشته می شود. اگر یک کپی خاص از آن با همه نسخه‌های دیگر مطابقت نداشته باشد، داده‌های آن فایل معتبر نیستند. این یک لایه محافظتی دیگر را اضافه می کند، به این معنی که هیچ شخصی به جز هر کسی که کنترل داده ها را در دست دارد، نمی تواند بدون اجازه شخصی که آن را دارد یا کل شبکه توزیع شده، به آن دسترسی داشته باشد یا آن را تغییر دهد.

یک مثال خوب از این روند، ارسال بیت کوین به طور مستقیم به شخص دیگری است – نه از طریق یک صرافی آنلاین یا کیف پول ذخیره شده در یک سرور متمرکز. کل فرآیند انجام تراکنش توسط الگوریتم بلاک چین و رمزگذاری کنترل می شود و احتمال اینکه هر کسی بتواند وارد عمل شود و آن را مختل کند تقریباً صفر است.

ویژگی دیگری در بلاک چین ها وجود دارد که هش (Hash) نام دارد و رشته ای متنی  همیشه ثابت است که توسط توابع خاص ریاضی تولید شده و از تقلب در سیستم جلوگیری می کند.

در مجموع، این مفاهیم به این معناست که داده‌ها را می‌توان به‌گونه‌ای ذخیره کرد که فقط تحت کنترل شخصی باشد که مالک آن است، حتی اگر بر روی سروری که متعلق به یک شرکت است یا تحت کنترل یک سازمان ذخیره می‌شود. دولت یا هر سازمان و ارگانی هرگز نمی‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند یا آن‌ها را بدون کلیدهای رمزگذاری که ثابت می‌کند مالک آن هستند، تغییر دهند و حتی اگر آنها سرور خود را خاموش یا حذف کنند، داده ها همچنان در یکی از صدها رایانه دیگری که روی آنها ذخیره شده است قابل دسترسی است. بسیار هوشمندانه!

مفهوم بدون مجوز (Permissionless)

نسخه وب 3 مفهومی به نام Permissionless یا “بدون مجوز” را ایجاد کرده است و به این معنی است که هیچ یک از طرفین در یک تراکنش یا تعامل، نباید از یک شخص ثالث (مانند یک ارائه دهنده خدمات یا دولت) اجازه بگیرند قبل از اینکه روندی یا تراکنشی را انجام دهند.

به هر حال، اگر فکر می کنید همه این صحبت ها در مورد اجتناب از مداخله دولت کمی آزادی خواهانه به نظر می رسد، تنها نیستید! هنوز سؤالات بزرگی در مورد پیامدهایی که این عدم نظارت یا کنترل برای ایمنی و قانونی بودن وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

مفهوم اینترنت غیر متمرکز

اینترنت وب 3 علاوه بر افزایش سرعت، قصد دارد تا مهمترین محدودیت بشر یعنی متمرکز بودن را از بین ببرد. در حقیقت وب 3 یک اینترنت غیر متمرکز است که زمینه به اوج رساندن بسیاری از فناوری ها همانند اینترنت اشیاء و متاورس را فراهم می کند.

مفهوم متاورس

متاورس از دکلمه Meta و Universe تشکیل می‌شود که متا به معنای فراتر از… و یونیورس به معنای جهان است. دنیای دیجیتالی را تصور کنید که هیچ محدودیت و تمرکزی بر آن وجود ندارد و همه افراد از سراسر دنیا می توانند در آن مشارکت داشته باشند.

برای درک بهتر می توان به طور ذهنی عبارت «متاورس» را در جمله با «فضای مجازی» جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمی کند. به این دلیل که این اصطلاح واقعاً به هیچ نوع خاصی از فناوری اشاره نمی کند، بلکه به تغییر گسترده ای در نحوه تعامل ما با فناوری اشاره دارد.

این کلمه به اقتصاد دیجیتال نیز ترجمه می‌شود، جایی که کاربران می‌توانند کالا ایجاد کرده، خرید و فروش کنند. در دیدگاه‌های ایده‌آلیستی متاورس، قابلیت تعامل وجود دارد و به شما امکان می‌دهد آیتم‌های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید. در دنیای واقعی، می توانید یک پیراهن را از مرکز خرید بخرید و سپس آن را در سینما بپوشید. در حال حاضر، اکثر پلتفرم‌ها دارای هویت‌های مجازی، آواتارها و موجودیت ‌هایی هستند که فقط به یک پلتفرم مرتبط هستند، اما متاورس ممکن است به شما امکان ایجاد شخصیتی را بدهد که بتوانید آن را در همه جا به همان آسانی که می‌توانید عکس پروفایل خود را از یک شبکه اجتماعی کپی کنید، بسازید و ادامه دهید.

ایده متاورس این است که نسخه بسیار فراگیرتر، اجتماعی و پایدارتر از اینترنت خواهد بود که همه ما آن را می شناسیم و دوست داریم. از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) برای جذب ما استفاده می‌کند و ما را قادر می‌سازد تا با دامنه دیجیتال به روش‌های طبیعی‌تر و همه‌جانبه‌تر تعامل داشته باشیم – به عنوان مثال، با استفاده از دست‌های مجازی برای برداشتن و دستکاری اشیا، و صدای ما برای دادن دستورالعمل به ماشین ها یا صحبت با افراد دیگر. از بسیاری جهات، متاورس را می توان به عنوان رابطی در نظر گرفت که از طریق آن انسان ها با ابزارها و برنامه های وب 3 درگیر می شوند.

چند نمونه از برنامه های وب 3.0

  • بیت کوین – ارز دیجیتال اصلی بیش از ده سال است که وجود دارد.
  • دیاسپورا – شبکه اجتماعی غیر انتفاعی و غیرمتمرکز
  • Steemit – وبلاگ نویسی و بستر اجتماعی مبتنی بر بلاک چین
  • Augur – بازار معاملات غیرمتمرکز مبادلات
  • OpenSea – بازاری برای خرید و فروش NFT که خود بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.
  • Sapien – یکی دیگر از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز که بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده است.
  • Uniswap – صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال
  • Everledger – زنجیره تامین، منشأ و پلت فرم اصالت مبتنی بر بلاک چین

همه اینها عالی به نظر می رسد، و همه باید آن را دوست داشته باشند، درست است؟ خوب، در واقع، چنین نیست. لازم به ذکر است که نسبت به Web3 انتقادات زیادی صورت گرفته است. ایلان ماسک چندین اظهار نظر کرده است، از جمله این که

“در حال حاضر بیشتر شبیه یک کلمه تبلیغاتی به نظر می رسد تا واقعیت” و توئیت کرده است: “آیا کسی Web3 را دیده است؟ من نمی توانم آن را پیدا کنم.”

تأثیر وب 3 بر روی طراحی وب سایت

آیا چیز متفاوتی در مورد وب سایت های امروزی متوجه شده اید؟ چیزی در نحوه طراحی وب سایت ها حتی از چند سال پیش تغییر کرده است و بسیاری این تغییر را ظهور وب 3.0 می نامند عصر جدیدی از طراحی وب.

یکی از مهمترین تأثیرات نسخه وب 3 ، اثرات آن در طراحی وب سایت ها خواهد بود. به این معنی که روش سنتی ایجاد وب سایت با معرفی فناوری ها و ویژگی های جدید برای همیشه تغییر خواهد کرد. در ادامه مرور کوتاهی در این زمینه می شود تا شما را با ایده های جدید و هیجان انگیز در طراحی وب با  HTML5، CSS3، جاوا اسکریپت و غیره آشنا کند.

جاوااسکریپت در نسخه وب 3

توسعه دهندگان وب در حال حاضر روی یک API جاوا اسکریپت به نام Web Audio کار می کنند که می تواند به برنامه های وب اجازه دهد صدا را به همان روشی که برنامه های بومی می توانند پردازش کنند، در صفحات وب نیز به کار گرفته شوند، که می تواند منجر به تغییرات جالبی شود. به عنوان مثال، ممکن است در یک بازی آنلاین شرکت کنید و بتوانید بشنوید که دوستتان کجاست، حتی اگر در یک اتاق نباشید. همچنین ممکن است بتوانید در آینده از صدای خود برای کنترل برنامه های وب و همچنین ایجاد تجربیات کاربر فراگیرتر و جذاب تر استفاده کنید.

طراحی برای تجربه کاربری تعاملی

کاربرد  نسخه وب 3 در طراحی رابط کاربری مهمتر از همیشه خواهد بود. مهمترین آنها استفاده از انیمیشن و تگ Canvas خواهد بود.

انیمیشن در وب

انیمیشن‌های CSS یکی دیگر از راه‌های عالی برای ایجاد تجربیات رابط کاربری جذاب است. آنها به شما اجازه می دهند تا سرعت، جهت و ترتیب افکت های انیمیشن را روی عناصر HTML کنترل کنید. این می تواند برای ایجاد افکت های شناور ساده یا تعاملات پیچیده تر استفاده شود.

تگ HTML Canvas یک بیت مپ است که می توان آن را با استفاده از جاوا اسکریپت ترسیم کرد. این ویژگی برای ایجاد گرافیک و بازی های تعاملی استفاده می شود که دیگر نیازی به استفاده از پلاگین هایی مانند Flash یا Silverlight نیست. همچنین می توانید از آن برای مواردی مانند ایجاد نمودارهای سفارشی و تجسم داده ها استفاده کنید.

تفاوت طراحی وب سایت با نسخه وب 3

پیش‌بینی‌ها برای آینده طراحی وب شامل استفاده بیشتر از HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ایجاد تجربیات رابط کاربری غنی‌تر و همه‌جانبه‌تر است. همچنین می‌توان انتظار داشت که استفاده بیشتری از WebGL برای ایجاد گرافیک‌های تعاملی و همچنین کنترل صوتی با دستگاه‌هایی مانند Amazon Echo رواج یابد. این روند به سمت ساده‌سازی طراحی‌های وب‌سایت، استفاده از افزونه‌های کمتر و واکنش‌پذیرتر کردن همه چیز پیش می رود تا در هر دستگاهی عالی به نظر برسد. پلاگین های کمتری برای بازی های آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند که می توانند به طور کلی منجر به تجربه بهتر کاربر شوند. احتمالاً وب‌سایت‌ها به سمت ساده‌سازی طرح‌ها با گرافیک کمتر حرکت می‌کنند تا در هر دستگاه یا پلتفرم بدون نیاز به قدرت پردازش زیادی (آی‌فون، اندروید و غیره) خوب به نظر برسند. وب به سرعت در حال تکامل است!

استفاده از اشکال و منحنی ها

طراحی‌های وب 3.0 از تصاویر و محتوای بصری بسیار بیشتری استفاده می‌کنند. نه تنها برای غنی سازی صفحات، بلکه اغلب برای نشان دادن یک محصول یا علت خاص. طراحان مشتاقند تا از عناصر پس زمینه مانند اشکال و منحنی ها استفاده کنند تا لذت رابط کاربری تأثیرگذار تری را ایجاد کنند. اما، چرا شکل ها به طور همه گیر استفاده می شوند و چگونه برای طراحی وب سایت مفید هستند؟ دو عامل اصلی زیبایی شناسی و مینیمالیسم عامل اصلی هستند. اشکال و سایر عناصر هندسی به جمع شدن کل طراحی کمک می کند و جریان روان و تجربه کاربری ثابت را تضمین می کند.

استفاده از تصاویر

اول و مهمتر از همه، تصاویر بر خلاف هر چیز دیگری توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند. این روزها، تصویرسازی می تواند بیشتر کارهای سخت را برای طراحان و مشتریان انجام دهد. شما می توانید یک مجموعه تصویری کامل پیرامون محصولات خود و ویژگی های آن طراحی کنید و به طور کامل تمامی خواسته ها و ویژگی های خود پیرامون موضوع مربوط به کسب و کار خود را در این قالب بیان کنید. سبک تصاویری (Brand Image)  که استفاده می کنید می تواند به ارتقای تصویر مثبتی از برند کمک کند. تصاویر می توانند ارزش ها، نقاط قوت و کیفیت برندهای مختلف را به نمایش بگذارند. شخصیت بصری (Visual Character) هر برندی متفاوت است و با تصاویر بصری، می توانید هویتی را به تصویر بکشید که شما را از سایرین متمایز می کند.

استفاده از تایپوگرافی

تایپ فیس (Typeface) همیشه بخش بزرگی از هر طراحی باقی مانده است. همانطور که می دانید تایپ فیس مجموعه ای از ویژگی های طراحی برای حروف و سایر کاراکترها است. تفاوتی که تایپوگرافی خوب ایجاد می کند بسیار هائز اهمیت است و از زمانی که وب‌سایت‌های Web 3.0  وارد جریان اصلی شده‌اند، انواع تایپ‌فیس‌ها نیز تغییر کرده است. با یادگیری تایپوگرافی و تأثیر آن بر طراحی وب، در زمانی که می خواهید طراحی را حرفه ای کنید، در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

ابزارهای طراحی وب در نسخه وب 3

در سالهای نه چندان دور، طراحی سایت معمولاً از روی کاغذ آغاز می شد اما فتوشاپ توانست این روند را کمی سرعت ببخشد. امروزه ابزارهای بسیار کارآمد تری در اختیار است که به طور خاص برای ایده پردازی طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل مورد استفاده قرار می گیرند.

Sketch یک ابزار طراحی منحصر به فرد برای سیستم عامل مک است و مسلماً یکی از بهترین ابزارهای طراحی دیجیتال در بازار است. حتی اگر به یک سیستم عامل خاص محدود شود. یکی از مواردی که Sketch را بسیار محبوب و مورد توجه قرار می دهد این واقعیت است که تقریباً همه چیزهایی را که برای طراحی دیجیتال نیاز دارید را فراهم می کند که شامل طراحی وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، گرافیک برداری، همچنین مواردی مانند نمونه سازی اولیه و پلاگین های خارجی برای عملکرد بیشتر می شود.

Lunacy یک ابزار ویرایش بردار (Vector Editing) مبتنی بر ویندوز است که الهامات زیادی از Sketch گرفته است. این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار ویرایش برداری فردی کاملاً کاربردی است اما از فایل های Sketch نیز پشتیبانی می کند. بنابراین، اگر پروژه های ساخته شده با Sketch را دانلود کنید، می توانید از آنها در Lunacy استفاده کنید. در این برنامه میتوانید نمونه هایی را که توسط دیگران ارسال شده است را نیز بررسی کرده، از آنها استفاده کنید و به آن رأی دهید. همه اینها به تسهیل و ساده‌تر کردن فرآیند طراحی وب‌سایت بسیار کمک می کنند.

یکی دیگر از ابزار های اصلی طراحی وب، Figma است. Figma نیز رقیب نزدیک Sketch است و استفاده از آن کاملا رایگان است. این ابزار برای مرورگر ساخته شده است، اما یک برنامه دسکتاپ نیز دارد. از آنجایی که این برنامه رایگان است و دارای مجموعه وسیعی از ویژگی‌ها است، بسیاری از طراحان از آن اسفاده می کنند. رابط کاربری زیبا و راحتی دارد. تمام دکمه‌ها و ویژگی‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که ایجاد طرح‌های سفارشی را بدون مزاحمت و به آسانی ممکن می‌کنند.

طراحی وب یک صنعت رقابتی است. نه به این دلیل که مردم می خواهند وب سایت های بهتری نسبت به دیگران بسازند. بلکه  از نظر UI (رابط کاربری) و UX (تجربه رابط کاربری) بسیار رقابتی است. یافتن راه جدیدی برای جلب توجه مردم می تواند به معنای نتایج فروش بهتر باشد. از سال 2018، هجوم عظیمی از طرح‌ها وجود داشته است که جنبه بصری طراحی را مورد توجه قرار می‌دهند و به این ترتیب، انتظار می رود تغییرات بسیار بیشتری در این زمینه را شاهد باشیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته