نوشتن برای سئو یعنی نوشتن به گونه ای که آن مطلب بتواند در گوگل و موتور های جستجو رتبه خوبی بگیرد و در جایگاه های بالای صفحه نتایج ظاهر شود.
ما در این پست از دارکوب یک تاریخچه از روش های مطلب نویسی برای سئو گفته می شود تا اول با روش های قدیمی آشنایی پیدا کنید و از اصول ماندگار آن ها پیروی و از اصول منسوخ شده دوری کنید و بعد در مورد روش نوشتن مطلب در سال 1402 توضیح داده می شود تا با به روز ترین اصول سئو در نگارش مطالب و محتوا آشنا بشوید.
بنابراین در این پست سه بخش داریم و در انتها هم توضیحی در مورد روش نوشتن مطلب گفته می شود.
قبل از شروع بهتر است به یک نکته توجه شود که البته شاید بدانید؛ همیشه وقتی میخواهید برای مسائل مرتبط با طراحی و توسعه وب سایت و سئو راهنمایی بگیرید، حتما به تاریخ انتشار مطلب توجه کنید. چون فناوری مربوط به وب و الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و پیشرفت هستند و اگر می خواهید در کار خود موفق باشید باید همگام با زمانه پیش بروید. استفاده از روش های منسوخ و قدیمی ممکنه خیلی به شما در این مسیر ضربه بزند.
لیست مطالب
در ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که اصلا تولید محتواا چیست؟ به ایده پردازی و پرورش آن و تبدیل این فکر ها و اطلاعات به محتوایی ارزشمند برای کاربران است و سب می شود که مخاطبان اطلاعاتی کسب کنند و به جواب سوالات خود برسند. هدف اصلی از ساخت محتوا و انتشار آن جذب مخاطب و مشتری است. هر روزه هزاران محتوا در دنیای وب منتشر می شود و شما برای این که از دیگر رقبا فاصله بگیرید، باید کیفیت محتوا را در بالا ترین اولویت قرار دهید. ایجاد محتوا، مخاطب را جذب می کند و سبب می شود که مدت زمان بیش تری در سایت شما بماند و در نتیجه افزایش فروش را در پی خواهد داشت. برا این که ساخت محتوا با کیفیت داشته باشید می توانید با تیم دیجیتال مارکتینگ دارکوب که یکی از برترین آژانس های مارکتینگ آنلاین در کشور است، تماس بگیرید. نمونه تولید محتوا را که با بهترین کیفیت منتشر شده است را می توانید در وبسایت دارکوب مشاهده کنید.
سال 1380 اگر می خواستیم مطلب سئو شده ای بنویسیم که رتبه خوبی کسب کند، باید برخی نکات رعایت می شد.
در آن زمان برای سئو کردن مطلب، کلیدواژه های مد نظر در همه جای صفحه، متن، تگ ها، عنوان و هر جا که می شد قرار می گرفت. شاید شما هم خاطر داشته باشید که در آن زمان، بعضی صفحات را که باز می کردیم و فقط با تعداد زیادی عبارت و کلمه رو به رو می شدیم، یا مثلا وسط متن یک دفعه عبارتی بی ربط که کلید واژه آن شرکت بود می دیدیم. فرض کنید این مطلب رو می خوانید و وسط جملات جایی که اصلا هیچ ربطی ندارد نوشته شده باشد شرکت طراحی و توسعه سایت دارکوب. این روش منسوخ شده است و در حال حاضر نه تنها به رتبه گرفتن سایت کمکی نمی کند، بلکه چون باعث آزار خواننده می شود، تجربه کاربر را به شدت پایین می آورد و از آن جایی که تجربه کاربری از فاکتور های رتبه گرفتن است، رتبه سایت کاهش پیدا می کند.
برای مثال اگر کلمه کلیدی صفحه ای “شرکت طراحی سایت دارکوب” بود، باید تمام عبارت های شبیه را هم جز کلید واژه اصلی آورده می شد مثل شرکت طراحی وبسایت دارکوب، شرکت توسعه سایت دارکوب، شرکت طراحی و توسعه دارکوب و غیره. علت آن هم این بود که موتور های جستجو هنوز انقدر پیشرفته نشده بودند که بتوانند تشخیص دهند که تمام این عبارت ها یک هدف را دنبال می کنند. اما در حال حاضر به لطف پیشرفت هایی که اتفاق افتاده، گوگل حتی می تواند کلمات مترادف را هم تشخیص بده و در نتایج نمایش بده. اگر دوست دارید بدانید گوگل چطوری کلیدواژه ها رو تشخیص میده به لینک مراجعه کنید. در این پست با اطلاعات شگفت انگیزی مواجه خواهید شد، مطمئنم از پیشرفت های حاصل شده تعجب می کنید.
کلید واژه ها در همه تگ های ممکن قرار می گرفتند و این باعث می شد که برای خواننده متن اذیت کننده باشد.
اگر الآن به آدرس این صفحه دقت کنید بعد از آدرس اصلی یک اسلش و بعد کلید واژه هایی در مورد این صفحه مشاهده می کنید. این نوع URL یک زیر دامنه به حساب می آید، ولی در آن زمان کلمات کلیدی را قبل از .ir یا .com و… یعنی در دامنه اصلی قرار می دادند چون به این شکل بهتر رتبه می گرفتند.
چون همان طور که در شماره 1 گفته شد، مجبور بودند برای سئو متن، کلیدی را در داخل متن به هر شکلی که بود قرار بدهند که خواننده موقع خواندن مطلب اذیت می شد. بنابراین در واقع برای سئو کردن باید موتور های جستجو را راضی می کردند در حالی که خواننده با این روش ها به نتایج مورد نظر نمی رسید و ممکن بود حتی از صفحه خارج شود. به همین خاطر هم عده ای سعی می کردند دو مدل محتوا در سایتشان ارائه بدهند، یکی طبق ذائقه موتور جستجو و یکی طبق خواسته کاربرها.
حالا به زمان حال بر می گردیم و ببینیم امسال چه طوری باید مقالات را سئو کنیم که در موتور های جستجو به خصوص گوگل رتبه خوبی کسب کنیم. در حال حاضر نمونه متن سئو شده، تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده است.
نوشته ای که نتواند مشکلات کاربر را حل کند، نمی تواند رتبه بگیرد. کاربر از وارد کردن عبارت در نوار سرچ و جستجوی آن هدفی داشته، باید ببینید هدف کاربر از سرچ این عبارت (که الان کلمه کلیدی شما هم هست) چه بوده و بر اساس اون مطالب را بنویسید.
چون موتور های جست و جو خیلی پیشرفت کردند و خود را برای رفع نیاز های کاربر بهینه کرده اند، تمام سعی خود را می کنند تا کاربر بتواند کاری را که می خواهد انجام بدهد. بنابراین محتوایی که این کار را برای کاربر انجام ندهد نمی تواند رتبه خوبی به دست بیاورد. هر چند ممکن است برای مدت کوتاهی بتواند در بالای صفحه نتایج قرار بگیرد اما خیلی زود جای حود را از دست می دهد و به سایت هایی که بیش تر و بهتر به نیازهای کاربر توجه می کنند واگذار می کند. اگر قصد سئو کردن وبسایت فروشگاه آنلاین خود را دارید می توانید با شرکت دارکوب ارتباط بگیرید. بخش خدمات سئو سایت در شرکت دارکوب که کارشناسان با سابقه و حرفه ای را در تیم خود دارد، بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد.
در حال حاضر هیچ متخصص سئو کاری به شما نخواهد گفت که برای کلید واژه های شبیه هم صفحات جداگانه درست کنید. همان طور که قبلا گفتم، به لطف ماشین یادگیری این مشکل حل شده است و موتور های جستجو میتوانند خواست کاربر را از جست و جو کردن بفهمند و مطابق با آن سایت هایی را در صفحه نتایج نمایش بدهند. بنابراین اگر خواستید یه صفحه ای در مورد کلمه خاصی درست کنید و می دانید که واژه های دیگری هم هستند که کاربر ممکنه آن ها را سرچ کند. فقط کافی است که یک صفحه درست کنید که کاربر را به هدف خود برساند و همه یا اکثر کلمه های مهم و مناسب ممکن را در آن به کار ببرید و اصول مقاله نویسی سئو را رعایت کنید..
در سال 1402 فقط دو عنصر هستند که خیلی ضروری اند که این دو مورد عنوان و محتوای صفحه است. چون وقتی کاربر کلمه ای را سرچ می کند، در صفحه نتایج عنوان صفحات رو می بیند و قطعا تمایلش به کلیک کردن روی عناوینی است که کلمه کلیدی مورد نظر را در خود دارند، چون به نظر می آید که آن صفحات بیشتر با مطلب سرچ شده مرتبط هستند. بنابراین در نوشتن عنوان صفحه خیلی دقت کنید. به زودی قصد دارم مطلبی در مورد نحوه و نکات نوشتن عنوان برای این که چگونه سئو بنویسم که می توانید از همین صفحه بخوانید.
اما هنوز هم بد نیست به چند تا تگ توجه داشته باشید:
اگر توانایی این را دارید که خودتان URL را بنویسید، کلمات و عبارت هایی را که کاربر سرچ می کند، به کار ببرید. به این ترتیب هم به فرد سرچ کننده کمک می شود، چون URL رو می بینه و متوجه می شود که این صفحه به عبارتی که سرچ کرده مرتبط است، هم به کسانی که URL رو برای اشتراک گذاری مطلب کپی و پیست می کنند یا افرادی که از طریق URL صفحه به آن لینک می دهند، چون Anchor Text درون خودش URL رو داره که کلید واژه ها در آن به کار رفته اند.
توصیف متا برای رتبه بندی استفاده نمی شود اما کسانی که مطلبی را سرچ می کنند، این قسمت را در صفحه نتایج می بینند. توصیف متا همان توضیحی است که زیر هر کدام از نتایجی که گوگل ارائه می دهد، نوشته شده است. کاربر ها برای اینکه تصمیم بگیرند روی یک نتیجه کلیک بکنند یا نه، این توضیح رو می خوانند. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی در این قسمت استفاده کنید تا کاربر متوجه بشود که صفحه با چیزی که سرچ کرده ارتباط دارد و احتمال کلیک گرفتن زا بالا می برد.
این تگ هم برای سرچ های معمولی کمک کننده است و هم برای سرچ تصاویر استفاده می شود. اگه برای تصاویر سایت تگ الت قرار بدهید، کاربرها میتوانند از صفحه نتایج، سرچ های تصویری هم به سایت شما وارد بشوند و در نتیجه ترافیک بیشتری بگیرید.
این کار رتبه وب سایت را تا حد قابل توجهی تقویت می کند. در تجربه های کاری این مورد دیده شده است. ببینید صفحاتی که رتبه خوبی برای کلمات کلیدی گرفتن اند، به جز کلمه اصلی از چه کلمات و عبارت های دیگری در کنارش استفاده کرده اند و آن ها عبارت ها را به محتوای خودتان با هموان کلید واژه اضافه کنید. در این بخش به خوبی به سوال چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم پاسخ داده می شود.
شاید حتی آن عبارات ارتباط مستقیمی هم با خود کلمه کلیدی نداشته باشند ولی به هر دلیلی در متن هایی که برای آن کلید واژه نوشته شده اند زیاد به کار رفته باشد. مثلا فرض کنید در محتوا هایی که برای “فروش ساعت” تولید شده اند، عبارت “اطراف تهران” زیاد به کار رفته است. در این صورت اگر شما هم در متن خودتون این عبارت را چند بار استفاده کنید، بهتر می توانید از گوگل رتبه بگیرید چون گوگل یاد گرفته است که این دو عبارت همراه هم استفاده می شوند.
توجه کنید که گفته شد گوگل یاد گرفته این ها همراه هم میان یعنی به هم ارتباط دارند، نه این که مترادف هستند. چون قبلا گفته بودم گوگل می تواند کلمات مترادف را هم تشخیص بدهد، اما این قضیه با بخش قبلی فرق می کند. پس از ساخت سایت با کیفیت یکی از مهم ترین مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرید، گرفتن سرویس بهینه سازی سایت از یک شرکت معتبر است. دارکوب علاوه بر دقت در تولید محتوا و بهینه سازی، به کیفیت لینک های بازگشتی نیز توجه می کند و بهترین خدمات را عرضه می کند.
اگر گوگل بررسی کند کاربر هایی که از روی صفحه نتایج جستجو وارد یکی از صفحات سایت شما می شوند، معمولا دکمه back رو نمی زنند و زمان بیشتری در صفحه می مانند و حتی روی قسمت های دیگر هم کلیک می کنند و سایت را می گردند، این ها را نشانه خوبی تلقی می کند و حاکی از این است که مخاطب توانسته با سایت شما ارتباط بگیرد و درگیر سایت شما شده است، این به این معناست که سایت جذاب و مفید بوده بنابراین به شما رتبه بیش تری می دهد.
برخی شرکت های بین المللی یا کسب و کار هایی که در کشور های خارجی فعالیت می کنند، نیاز دارند که مطالب خود را به زبان های دیگر به خصوص انگلیسی در سایت قرار بدهند. برای این کار حتما باید متن تولید شده سئو شده باشد و در آن کلمات کلیدی مورد استفاده قرار بگیرد. برای این کار هرگز از ابزار های ترجمه مثل Google Translate استفاده نکنید و حتما از مترجم هایی که به سئو مسلط هستند، کمک بگیرید. برای تولید محتوا به زبان انگلیسی با تیم تولید محتوا شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب تماس بگیرید.
مهم ترین چیزی که برای ایجاد محتوا با کیفیت و مناسب نیاز داریم، یکی ذهن خلاق است. این که بدانید کاربر به دنبال چه چیزهایی می گردد و چه سوالاتی دارد، بسیار مهم است و اگر سوالات کاربران را تشخیص بدهیم و به خوبی با استفاده از تکنیک های مختلف به سوالات پاسخ دهیم و نیاز کاربر را بر طرف کنیم، به یک تولید کننده محتوا حرفه ای تبدیل شده ایم. البته ابزاری هستند که برای راحتی کار و افزایش اطلاعات ما از وضعیت سایت و شناخت کاربر بهتر است مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از این ابزار ها Search Console است که اطلاعات مفیدی درباره ی تعداد کاربران ورودی، با سرچ چه کلماتی وارد سایت ما شده اند، بک لینک ها و غیره به ما می دهد. اگر به نکاتی که گفته شد با دقت عمل شود و محتوای خوبی تولید کنید، درآمد تولید محتوا بالایی خواهید داشت. طبیعتا هر چه قدر در این کار حرفه ای تر شوید و تجربه بیش تری کسب کنید، درآمدتان هم طبیعتا بالا خواهد رفت.
اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین روش ها برای افزایش بازدید کسب و کار و برند سازی است. در اینستاگرام می توانید محصولات خود را به فروش برسانید و از این راه سود زیادی کسب کنید اما فراموش نکنید که کار به این سادگی نیست. برای این کار باید محتوای مناسب و جذاب تولید کنید به طوری که مخاطب تفاوت را احساس کند و به صفحه شما جذب شود. نقش هشتگ ها را دست کم نگیرید و از هشتگ های مرتبط با موضوع صفحه استفاده کنید. برای بهینه سازی صفحه اینستاگرام می توانید با کارشناسان اینستاگرام شرکت دارکوب که در رشد و افزایش مخاطبین اینستاگرام تخصص دارند، تماس بگیرید.
اگر قصد این را دارید که در این زمینه کاری فعالیت کنید یا برای وبسایت خودتان مطالب با کیفیت آماده کنید، می توانید در کلاس های آموزشگاه طراحی وبسایت و سئو دارکوب ثبت نام کنید. در کلاس آموزش مفاهیم SEO، چگونگی ساخت محتوایی با کیفیت و تحقیق درست کلمات کلیدی و مهم آموزش داده می شود. در ضمن در کنار این مطالب می توانید نکات و اصول سئو را به شکل عملی آموزش ببینید. در این آموزشگاه کلاس های دیگری مثل کلاس آموزش طراحی سایت با HTML، آموزش صفر تا صد WordPress و آموزش پروژه محور PHP را به شکل های حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی برگزار می کند.
فکر کنم حالا بتوانیم با توجه به این تاریخچه و سیر تحولاتی که گفتیم، خلاصه ای از پروسه مطلب نویسی سئو شده برای سال 1402 تهیه کنیم. این ها پیشنهاد است و اگر خودتان با این چیز هایی که تا اینجا گفته شد می توانید سایت خود را سئو کنید.
یه فهرست از کلید واژه های مورد نظر صفحه را بنویسید. دقت کنید که همه این کلمات باید هدف مشترکی را دنبال کنند.
مثلا کسی که دنبال یه شرکت طراحی وب سایت میگردد، در اصل به دنبال چه چچیزی است؟ یا میخواهد سفارش طراحی وب سایت بدهد، قصد دارد مشاوره طراحی وب بگیرد، قیمت ها رو چک کند، خدمات، نمونه کارها و غیره. این ها اهدافی هستند که پشت عبارت های کلیدی مخفی شده اند.
سر فصل ها، تیتر های اصلی و فرعی مطالب را مشخص کنید. آن ها را طوری بنویسید که همه اهداف کاربر سرچ کننده را در محتوا پوشش بدهید و در مورد آن بنویسید. باید از کلید واژه ها و مفاهیم اصلی در تیتر ها استفاده کنید.