برای افتتاح سایت به چه مجوزهایی نیاز هست؟

نوشته شده توسط دارکوب

به دلیل پیشرفت فناوری در دنیای امروزی و به ویژه کشور رو به توسعه ایران و استفاده روز افزون از امکانات اینترنتی در حوزه های مختلف، داشتن یک سایت متانسب و حرفه ای در هر نوع فعالیت و کسب و کاری از الزامات مهم است.

با طراحی سایت و حضور آنلاین قوی و موثر افرادی که به دنبال محصولات با خدمات شما هستند، می توانند از وجود شما مطلع شده و با شما تعامل داشته باشند. طراحی سایت حرفه ای امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان را فراهم می کند. با طراحی سایت امکان افزایش فروش محصولات و خدمات به طیف وسیعی از کاربران و افراد نیازمند به آنها وجود دارد.

طراحی سایت

با طراحی سایت با کیفیت امکان ایجاد اعتماد و اعتبار در مشتریان و کاربران هم افزایش می یابد. ارائه اطلاعات دقیق و تولید محتوای با ارزش برای آنها می تواند اعتبارتان را در کسب و کارتان افزایش دهد و در نتیجه مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.

انواع مختلفی از سایت ها در دنیای امروز اینترنت طراحی و ساخته می شوند. برخی سایت ها شخصی یا وبلاگ نام دارند که معمولاً برای بلاگ نویسی و اشتراک گذاری تجربیات و عقاید فردی کاربرد دارند. طراحی سایت شرکتی نمونه دیگری است که برای معرفی و ارائه اطلاعات درباره یک شرکت یا سازمان پیشنهاد می شود. این سایت ها معمولا صفحاتی مانند تماس با ما، معرفی محصولات و خدمات ارائه شده و تاریخچه آن شرکت هستند.

طراحی سایت فروشگاهی هم گزینه پرطرفدار دیگری است که به فروش محصولات یا خدمات میپردازد. در این سایت ها امکان خرید آنلاین، مشاهده سبدخرید و پرداخت آنلاین از بارزترین ویژگی های آن هستند.

سایت های خبری و رسانه ای هم نوع دیگری از سایت های پربازدید است که به انتشار اخبار، مقالات با موضوعات روز دنیا، عکس ها و ویدئو ها و پادکست ها میپردازد. سایت های آموزشی نیز نوع دیگری از طراحی سایت هستند که در زمینه های مختلف اقدام به آموزش آنلاین می کنند و می تواند در قالب های متنوع و در موضوعات مختلف طراحی شوند. سایت های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و … سایت هایی هستند که با هدف برقراری ارتباط اجتماعی و حرفه ای بین افراد، اشتراگ گذاری محتوا، شبکه سازی و بحث و اظهار نظر طراحی شده اند.

شاخه های زیادی برای طراحی سایت در کسب و کارهای مختلف وجود دارد که هر کدام می توانند به نوبه خود نیازمند ابزار ها و مجوزهای برای ادامه فعالیتشان باشند. هر نوع سایتی که انتخاب کنید زمانی که به بازدهی رسید حتما نیازمند مجوز های و نمادهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده و همچنین جلب اعتماد کاربران خواهد بود. برای ادامه فعالیت بازار دیجیتالی دریافت مجوز فعالیت در فضای مجازی یکی از مواردی است که باید آن را در نظر بگیرید.

استفاده از مجوزهای طراحی سایت در ایران

اگر راجع به راه اندازی سایت اطلاعات چندانی ندارید یا اگر نمادها و آیکون هایی در سایت های مختلف نظرتان را جلب کرده است، شاید این سوال برایتان مطرح شود که برای راه اندازی سایت یا مجوز فعالیت در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام باید از سازمان خاصی جواز دریافت کنید. حقیقت امر این است که در حال حاضر هیچ نوع مجوزی برای داشتن و راه اندازی سایت در ایران نیاز نبوده و شما یا هر کس دیگری می توانید چندین سایت را روی شبکۀ جهانی اینترنت داشته باشید و آنها را مدیریت کنید و نیازی به مجوز طراحی سایت ندارید.

اما نمادها و مجوزهایی وجود دارند که گرفتن آنها اختیاری است. دریافت این مجوز ها جلوۀ حرفه ای تری به سایت شما می بخشد. سازمان های دولتی وجود دارند که این جوازها را به شما می دهند که می توانید ازآنها برای درج در سایت خود استفاده کنید. با وجود اختیاری بودن این نمادها، اگر سایت شما حیطۀ خاصی از کسب و کار را شامل میشود و نیازی به ابزار خاصی مثل درگاه بانکی داشته باشید، لازم است که مجوز خاصی را دریافت کنید که ما به آن نماد اعتماد الکترونیک می گوییم.

در حقیقت راه اندازی سایت در ایران بدون نیاز به مجوز خاصی است اما اگر در پی طراحی سایت فروشگاهی یا چیزی شبیه این مورد هستید لازم است اولا برای ایجاد اطمینان برای کاربر و ثانیا برای انجام برخی امور مالی در سایتتان، برخی مجوز ها را دریافت کنید.

اما باید به این نکته مهم توجه داشت که هدف شما از راه اندازی سایت چیست؟ تا چه حد اعتبار محتوا و خدمات سایت برای کاربران برایتان مهم است؟ برخی اوقات سایت درحد ارائه نظرتان صاحب سایت درباره موضوعی خاص و اشتراک گذاری نظر سایر کاربران است که مسلماً این نوع وب سایت ها نیاز چندانی به مجوزهای رسمی و قانونی ندارند، اما زمانی شما تصمیم می گیرید که کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، به طبع این خدمات و محصولات نیازمند مجوزهای قانونی است که به منظور تضمین کیفیت و اعتبار شما استفاده خواهند شد. پس در قدم اول هدف خود را مشخص کرده و براساس آن برای دریافت مجوزهای مورد نیاز اقدام کنید.

طراحی سایت در ایران

آغاز روند طراحی سایت در ایران از ثبت دامنه آغاز شده و به طراحی سایت حرفه ای ختم می شود. ثبت دامنه همان نام سایت شما است که باید در شبکه اینترنت ثبت شود. این روند را می توان از طریق شرکت های ثبت دامنه در ایران انجام شود.

مرحله بعد تهیه میزبانی وب یا هاستینگ است. هاست یا میزبانی وب فضایی است که برای قرار دادن فایل های سایت شما در اینترنت از آن استفاده می شود. شرکت های معتبر زیادی همچون شرکت دارکوب در ایران برای ثبت و تهیه هاست به ارائه خدمات می پردازند.

پس از انجام این مراحل طراحی و توسعه سایت قدم مهم دیگری است که باید آن را انجام دهید. در این مرحله باید طراحان و توسعه دهندگان سایت حرفه ای را به کار گرفته یا از سیستم های مدیریت محتوایی همچون وردپرس، جوملا و … استفاده کنید.

مرحله بعدی تولید محتوا است که باید مطابق با قوانین و مقررات جاری در ایران تهیه شود. محتوای سایت شما نباید مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و از نشر اطلاعاتی که مخالف امنیت و منافع و عرف کشور است خودداری کنید.

برای راه اندازی سایت هایی که محتوای خبری و رسانه ای دارند، دریافت مجوز می تواند یکی دیگر از مراحل انجام طراحی سایت باشد. در صورتیکه فروشگاهی اینترنتی راه اندازی می کنید، باید مجوز های مالی و مالیاتی را تهیه کنید.

آشنایی با برخی از مجوز ها و نمادها در ایران

توصیه می شود قبل از راه اندازی سایت، با یک کارشناس حقوقی یا مشاور درباره مجوزها و قوانین مربوط به حوزه کاری ساییتان مشورت بگیرید تا از رعایت الزامات قانونی و دریافت تمامی مجوزهای لازم برای سایت خود اطمینان حاصل کنید.

تا به امروز قانونی برای اخذ مجوز پیرو تاسیس کسب و کارهای اینترنتی وضع نشده و صرف انجام این کار نیاز به مجوز و مدرک خاصی ندارد. با این حال مدتی است که بنا بر حکم دیوان عدالت اداری، اجباری بودن اینماد الزامی است.

  • ساماندهی دات آی آر

اول از همه سامانه ای وجود دارد به نام ساماندهی(samandehi.ir) که زیر نظر وزارت ارشاد اداره می شود. دریافت مجوز این سامانه اختیاری است اما شاید زمانی تمایل داشته باشید تا سایت خود را درون این سامانه ثبت کنید. وظیفه آن این است که اگر محتوایی خارج از عرف، شرع و دستورات فرهنگی را در سایت مشاهده کند، اقدام به فیلتر سایت شما می کند. شما با اخذ این مجوز تضمین می دهید که این کار را انجام نمی دهید.

در صورت انجام این کار و یا تشخیص اشتباه ربات های این کارگروه مبنی به تخلف، قبل از اقدام به فیلترینگ به شما اطلاع رسانی می شود. این اخطار می تواند از طریق ایمیل یا پیامک به شما اطلاع رسانی شود. همچنین استفاده از این نماد جلوۀ حرفه ای تری به سایت شما می بخشد.

  • ای نماد دات آی آر

اگر سایت شما یک سایت فروشگاهی است، در بیشتر موارد برای دریافت درگاه بانکی نیاز دارید که نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد داشته باشید. برای دریافت این نماد باید به سایت enamad.ir مراجعه کرده و مراحل دریافت نماد یا همان مجوز مورد نظر را طی کنید. این سایت تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند و یک سامانۀ دولتی است. در پاره ای از موارد برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید جوازهای دیگری را از سازمان های مرتبط با کسب و کارتان نیز دریافت کنید.

  • سرامد دات آی آر

سایت دیگری به نام سرآمد با نشانیِ اینترنتی saramad.ir نیز وجود دارد که تحت نظر وزارت ارشاد فعالیت می کرده و مجوزهای مرتبط با حوزۀ نشر را به شما ارائه می دهد.

  • ثبت برند

یکی از مهمترین مجوز هایی که لازم است برای سایتتان تهیه کنید، ثبت برند است. البته این مجوز هم برای سایت های مناسب است که معروف شده و برسر زبان ها افتاده اند. این مجوز از سمت سامانه ثبت اسناد و مدارک کشور صادر می شود. در صورتیکه اینکار را انجام ندهید ممکن است افراد سودجو از نام و برند شما سوءاستفاده کنند. در این صورت چنانچه مالکیت آن را ثبت نکرده باشید نمی توانید ادعای بابت آن داشته باشید. روند ثبت برند از طریق سامانه های آنلاین مربوطه به راحتی قابل انجام است. کافی است که به سایت iripo.ssaa.ir مراجعه کنید.

نماد هایی که درباره آن گفته شد، برای سایت های تازه تاسیس کارایی آنچنانی ندارند. اگر شما ایده ای دارید و آن را باید به وهلۀ ظهور برسانید، باید دست به کار شده و سایت تان را طراحی کنید. بعد از آن شاید نیاز داشته باشید به سراغ این مجوزها بروید و کار خود را قانونی کنید. در اول کار که هنوز درآمدی از ساییتان ندارید، توصیه می شود که به فکر گرفتن مجوزهای بزرگ نباشید.

اهمیت تهیه مجوز برای فروشگاه های اینترنتی

بحث امنیت یکی از موارد مهم در طراحی سایت فروشگاه آنلاین است که باعث شده پس از گذشت تمامی این سال ها همچنان مردم نسبت به پرداخت های اینترنتی بی اعتماد باشند. اما راه حل امکان پذیر برای ایجاد این اعتماد در بین کاربران چیست؟ آیا کسب و کارهای اینترنتی می توانند با وجود این بی اعتمادی به کار خود و فروش محولاتشان ادامه دهند؟ بهترین راه در مسیر کسب اعتماد کاربران، رسمیت دادن به این کسب و کارهای استارتاپی است. دریافت “نماد الکترونیکی” یا همان “ای نماد” می تواند احساس امنیت را برای کاربران ایجاد نماید که آنها خواهند توانست بدون بروز هیچ گونه مشکلی، پرداخت های اینترنتی انجام داده و خرید خود را از سایتی انجام دهند که تحت نظارت بوده و تاییدیه های لازم را دارد.

از دیگر مجوز های مهم لازم برای فروشگاه اینترنتی، پروانه کسب و کار اینترنتی است. این پروانه یا همان مجوز صنفی، مجوزی است که باید از صنف حوزه فعالیت مربوط به سایت گرفته شود. اگر در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود ندارد مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنید.

ای نماد که یکی از مهم ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است در واقع اعتباری ست که به مجوز کسب و کار اینترنتی داده می شود و صحت فعالیت آنها را تایید می کند. از همین رو بسیاری از مردم اطمینان بیشتری به این سایت ها کرده و آنها را قابل اطمینان تر از دیگر کسب و کارها می دانند.

دو نوع نماد الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

نماد دائم یک ستاره که دریافت این نماد سختی های خاص خود را دارد زیرا هنگام کسب آن میبایست معیارهای گوناگونی مورد بررسی قرار بگیرد تا صلاحیت کسب و کار اینترنتی به صورت کامل برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور معلوم گردد.

نماد دائم دو ستاره که فرآیند اعطای آن دقیقا همچون مورد قبلی است اما تنها تفاوتی که دارد این است که صاحب سایت اینترنتی موظف است گواهی نامه SSL را دریافت کرده و در وب سایت خود نصب نماید. برای انجام این پروسه صاحبان کسب و کار اینترنتی می باید به سایت “نماد اعتماد” مراجعه کرده و جهت ثبت نام اقدام کنند.

 

اقدامات لازم بعد از طراحی سایت

راه اندازی یک وب سایت جدید دستاورد بزرگی است که می تواند برای کسب وکار شما مفید و ارزشمند باشد. می تواند هویت برند جذابی ایجاد کند، اعتبار را بهبود بخشد، درک مثبتی از کسب وکار شما ایجاد کند و شما را از رقبایتان جلوتر ببرد. اما در حالی که یک وب سایت جدید یک نقطه عطف مهم است، این پایان سفر بازاریابی دیجیتال شما نیست.

انجام بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئوی سایت یکی از مهترین اقداماتی است که باید بعد از تکمیل طراحی سایتتان انجام دهید. سئو در شاخه های متعددی برای سایت لازم است از جمله سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی. هر کدام از این شاخه های سئو به روند رو به رشد سایت شما کمک می کنند. بهتر است از متخصصان خبره در این شاخه از بازاریابی دیجیتالی خود کمک بگیرد. شرکت دارکوب با به روزترین متدهای سئو می تواند مشاورشما باشد.

مرحله بعدی ایجاد محتوای باارزش مطابق با زمینه فعالیت ساییتان و استفاده از کلمات کلیدی اصلی مرطبت است. هرچه این محتوا مفید تر و جذاب تر باشد به روند پیشرفت ساییتان کمک بیشتری می کند. می توانید از مقالات متنی، تصاویر با کیفیت و ویدئوهای پرمحتوا استفاده کرده و نظر کاربران را به آنها جلب کنید. توصیه می شود که محتوای به روز تولید کنید و به روزرسانی های منظم انجام دهید.

طراحی سایت با رابط کاربری مناسب می تواند شرایط شما را در دنیای کسب و کارهای آنلاین متحول کند. استفاده آسان از سایتتان در تمامی دستگاه های هوشمند با اندازه صفحه نمایش های متفاوت می تواند نقطه شروع آن باشد. راحتی کار با سایت، جستجو و ناوبری راحت در سایت کاربران را مشتاق به گردش در سایت شما نگه می دارد. بهینه سازی سرعت بارگذاری بالا نیز می تواند از عوامل موثر دیگر در ایجاد تجربه کاربری لذت بخش باشد.

برای جذب کاربران بیشتر و افزایش نمایش سایت خود لازم است از روش های تبلیغات در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و یا سایر روش های تبلیغات آنلاین استفاده کنید. در واقع، تبلیغات دیجیتال، مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، تبلیغات نمایشی، و تبلیغات رسانه های اجتماعی به قدری موفقیت آمیز شده است که اکنون کسب و کارها در تبلیغات دیجیتالی بیشتر از تبلیغات تلویزیونی، چاپی و رادیویی هزینه می کنند.

نظارت و تجزیه تحلیل عملکرد سایت موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. آمار مربوط به بازدیدکنندگان، موضوعات مورد علاقه آنها، نرخ تبدیل ها و معیار های مهم را ثبت و بررسی کنید. با استفاده از تحلیل آنها می توانید تصمیمات حساب شده تری برای به روز رسانی و تولید محتوای خود انجام دهید.

به یاد داشته باشد که طراحی سایت تنها اولین قدم در عرصه آنلاین شدن کسب و کارتان است. سایت شما برای به روز ماندن و همسو شدن با تغییرات در فناوری و نیاز های کاربران، نیازمند پشتیبانی و پیگیری مستمر است تا به بازدهی همیشگی برسد و نتیجه مطلوبی برای شما و کاربران داشته باشد.

 

سعی کنید طراحی وب سایت خود را به افراد با سابقه و حرفه ای واگذار کنید تا نتیجه کار با ایده و افکار شما همخوانی داشته باشد. مجموعه دارکوب پیشرو در خدمات وب، آموزش مجازی و طراحی سایت با کادر مجرب خود می تواند در این مسیر همراه شما باشد. تیم طراحی سایت ما متشکل از افرادی با سابقه و حرفه ای در زمینه طراحی وب سایت هستند که می توانند انواع سایت را برای شما طراحی کنند.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته