راه اندازی پرداخت آنلاین وب سایت فروشگاهی

نوشته شده توسط مهندس علیرضا حدادی

خرید آنلاین چیست؟
خرید آنلاین یکی از انواع مختلف تجارت الکترونیک می باشد که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا به طور مستقیم و با استفاده از تنها یک مرورگر اینترنت، کالا یا خدمات را از فروشندگان دریافت کنند.مصرف کنندگان محصولات مورد علاقه خود را با بازدید از وب سایت های خرده فروشی از طریق جستجو در موتورهای جستجو پیدا می کنند، که این محصولات در سایت های مشابه گوناگون و با قیمت های متفاوت در دسترس این مشتریان قرار می گیرد.از سال 2016، مشتریان می توانند به صورت فراگیر و در طیف وسیعی از رایانه ها و دستگاه های مختلف شامل رایانه های دسکتاپی، لپ تاپ ها، تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند، به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.


یک فروشگاه آنلاین دقیقا یک تقلید فیزیکی ازخرید محصولات یا خدمات از یک مغازه خرده فروشی یا مرکز خرید بزرگ است که به این فرآیند، کسب و کار به مشتری یا B2C می گویند.
زمانی که یک فروشگاه آنلاین راه اندازی می شود تا یک کسب و کار از یک شرکت یا سازمانی دیگرخرید انجام دهد، به این مدل Business-to-Business یا به اختصار B2B می گویند.
روال فروشگاه های اینترنتی به این صورت است که مشتریان را قادر می سازد تا محدوده محصولات یا خدماتی که می خواهند را در سایت مرور کنند، تصاویر و عکس های محصولات را به همراه ویژگی ها و مشخصات خاص و قیمت آنها مشاهده کنند.
فروشگاه های آنلاین عموما به وسیله “جستجوی داخلی” خود، به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند به سرعت به دنبال مدل خاص از محصول، یا برندی خاص، یا محصولی با ویژگی خاص بگردند.مشتریان آنلاین باید از روشی اینترنتی و معتبر قادر به پرداخت هزینه و تکمیل تراکنش خود باشند، مانند کارت های اعتباری، درگاه های پرداخت، پرداخت ها از طریق کیف پول های اینترنتی و روش های دیگر، که در این بین درگاه های پرداخت رایج تر می باشند.نحوه ارسال محصولات هم به این صورت است که اگر محصول فیزیکی باشد، برای مشتری ارسال می شود و اگر محصول دیجیتالی مانند نرم افزار، موسیقی یا کتاب الکترونیک باشد، لینک دانلود برای خریدار فرستاده شده و او می تواند فایل ها را دانلود کند.

انواع درگاه های اینترنتی فروشگاهی

برای ساخت درگاه اینترنتی 2 روش وجود دارد:

  • درگاه های واسط
  • درگاه های مستقیم بانکی

درگاه واسط: سایت های می باشند که تراکنش های مالی سایت های فروشگاهی را بر عهده می گیرند و پس از اینکه به این مبالغ نیاز پیدا کردید، آنها را به حساب شما واریز می کنند.
درگاه مستقیم بانکی: به این منظور باید به بانکی که حساب دارید مراجعه کرده و درخواست درگاه  بانکی اینترنتی بدهید که با مراحلی همراه می باشد که آن را در این مقاله برای شما خواهیم گفت.مهم ترین مرحله در اخذ درگاه اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی است که این مسئله را هم برایتان تشریح می کنیم.

چگونه برای سایتمان درگاه پرداخت آنلاین بگیریم؟

خب با رشد و توسعه اینترنت و فروشگاه های آنلاین، میزان تعاملات مالی هم افزایش داشته است؛ به همین علت هر وب سایتی که محصول یا خدمتی را ارائه می دهد به حداقل یک درگاه اینترنتی آنلاین نیازمند است تا از طریق آن بتواند تراکنش های مالی خود را صورت دهد.سوالی که برای بسیاری از افراد و از جمله مشتریان شرکت طراحی سایت دارکوب مطرح است این می باشد که آیا ما در ابتدای فعالیتمان می توانیم این درگاه ها را داشته باشیم یا خیر؟
بسیاری از افرادی که قصد گرفتن این روش پرداخت را دارند، احساس می کنند که گرفتن این درگاه ها کاری سخت و نیاز به مجوزهای متعدد دارد.این تفکر را دارند که باید با طی کردن پروسه ای طاقت فرسا در بانک، زمان و انرژی قابل ملاحظه ای صرف خواهند کرد.اما خب در ادامه متوجه می شوید که اصلا این طور نیست و ما راه را به شما نشان می دهیم.
برای گرفتن درگاه اینترنتی مستقیم از بانک باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به بانک مورد نظر مراجعه کنید.قبل از مراجعه سایت شما باید حتما دارای “نماد اعتماد الکترونیکی” باشد که در صورت نداشتن آن، بانک به شما خدمتی در این حوزه نخواهد داد.پس برای شما روش گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی را توضیح می دهیم.در واقع مرحله اصلی گرفتن درگاه اینترنتی همین نماد اعتماد است و باقی مراحل بسیار آسان و با زمان کم می باشد.

نماد اعتماد چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت این نماد را به منظور اعتماد بیشتر خریداران و قانون مند بودن و مطمئن تر بودن خرید ها و جلب اعتماد آنها صادر می کند.برای داشتن این نماد باید به وبسایت enamad مراجعه کرده و مدارک را برای آنها ارسال کنید.
نکات مهم:

  • مدارکی که باید ارسال کنید، براساس حقیقی یا حقوقی بودن درخواستتان باهم فرق دارد.
  • آدرس و شماره تماسی که ارسال می کنید باید توسط افراد مربوطه تایید و احراز شود.
  • سپس بعد از گذراندن 2 مرحله بالا، وب سایت با چک لیست های مربوطه مطابقت داده می شود و پس از بررسی این نماد به شما داده می شود.

انواع نماد اعتماد الکترونیک

دو نوع نماد اعتماد الکترونیکی را می توانیم دریافت کنیم که به دو دسته “یک ستاره” و “دو ستاره” تقسیم بندی می شوند.
نماد یک ستاره برای سایت های خرده فروشی و معمولی استفاده می شود و شرکت هایی می توانند نماد 2 ستاره بگیرند که دارای پروتوکول SSL باشند.SSL یک پروتوکول امنیتی است که باعث می شود حین ارتباط سرور و کاربر، امنیت بیشتری روی ارتباط حاکم باشد.اگر این پروتوکل را برای سایت خود خریداری و روی آن پیاده سازی کنید، قادر خواهید بود که نماد 2 ستاره را دریافت کنید.

برای اخذ این نماد چه شرایطی باید داشت؟

شما حتما باید یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید که در آن تراکنش مالی رخ داده و از مشتری پول دریافت می شود.برای داشتن این نماد حتما باید نام دامنه وب سایت خود را ثبت کرده باشید.

انواع درخواست کنندگان

خب بالاتر هم گفتیم که درخواست کنندگان به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند.
متقاضیان حقیقی:

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  • تعهد نامه شخصیت حقیقی

متقاضیان حقوقی

  • تصویر اصل اساسنامه و تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت
  • سند (آگهی) آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع  فعالیت شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس
  • موضوع سوم، پنجم و ششم در صورت وجود باید در اختیار اینماد قرار بگیرد.

درخواست کننده دولتی
عکس نامه یا درخواست با سربرگ رسمی سازمان یا شرکت دولتی به همراه امضای مقام مسئول.

اخذ نماد اعتماد الکترونیک

قبل از اقدام برای این کار، حتما شرایط و قوانینی که این سایت مشخص کرده است را مطالعه نمایید.
1-خب برای شروع در ابتدا وارد تارنمای WWW.enamad.ir شوید و سپس روی گزینه دوم با عنوان “درخواست نماد اعتماد” کلیک کنید.سپس کادری برای شما با عنوان  ورود به سامانه باز می شود که شما باید بر روی “ایجاد حساب کاربری” کلیک کنید.
سپس وارد مرحله انتخاب نوع شخصیت می شوید که باید از کادر باز شده یکی از عناوین را انتخاب کنید:

  • شخص حقیقی-تبعه ایران
  • شخص حقیقی-اتباع خارجی
  • شخص حقوقی-تجاری
  • شخص حقوقی-غیرتجاری
  • دولتی-نهادها و دستگاه های اجرایی

تصور کنید شما شخص حقیقی-تبعه ایران را برگزیدید.فرمی دیگر برای شما باز خواهد شد که شامل 7 کادر است که باید آنها را پر کنید.کادر هایی که باید پر کنید به ترتیب شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، پست الکترونیک، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور می باشد.در پایین این 7 کادر 2 چک مارک وجود دارد که آنها را باید تیک بزنید و بعد از تیک زدن آنها روی کلید تایید کلیک کنید.

2- حالا باید وارد حساب کاربری خود شوید و در قسمت تکمیل اطلاعات، وارد بخش تکمیل فرم اطلاعات شوید، صفحه جدیدی برای شما باز می شود که باید کادرهایی مربوط به محل سکونت، اطلاعات تماس و برخی دیگر از اطلاعات شخصی خود را با دقت پر کنید.

3- سپس در همان قسمت تکمیل مدارک باید به زیرمنوی بارگزاری مدارک بروید.در صفحه جدید مدارک را بارگزاری کنید.مدارکی که بارگزاری می کنید شامل تصویر صفحه اول شناسنامه، عکس پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت می باشد.ارسال تصویر اول شناسنامه اجباری و دوتای دیگر اختیاری می باشد.

4- در همان منوی سمت راست بر روی “افزودن کسب و کار” (با لوگوی به اضافه مشخص است) کلیک کنید.صفحه ای برای شما باز می شود که باز هم باید کادرهای خالی را با دقت پر کنید و یا به صورت گزینه ای انتخاب کنید.مواردی که باید در این صفحه آنها را تکمیل کنید شامل:

  • نام فارسی کسب و کار
  • نام انگلیسی کسب و کار
  • وضعیت ملک کسب و کار
  • نوع فعالیت (صنفی، غیر صنفی و…)
  • آدرس دامنه وب سایت
  • تلفن ثابت و پست الکترونیکی
  • استان و شهر کسب و کار
  • کدپستی
  • آدرس دقیق کسب و کار

سپس لازم است یک نام کاربری و یک گذرواژه در قسمت مشتریان فروشگاهتان ایجاد کرده و آن را در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار داده تا آنها با اعمال آزمایش های لازم را روی وب سایتتان اعمال کنند.نام کاربری و گذرواژه را در قسمت پایینی صفحه ای که هستید وارد فیلدهای مربوطه کنید و در پایان روی کلید “تایید” بزنید.

5- در پله بعدی به بخش “مدیریت کسب و کار” بروید که از بالا در منوی سمت راست، چهارمین آیتم می باشد.در صفحه جدیدی که باز شد بر روی عبارت “انجام تاییدیه فنی” کلیک کنید.مشاهده خواهید کرد که این قسمت 4 روش گوناگون دارد که باید یکی از آنها را انتخاب کرده و عملیات تایید را انجام دهید.
این 4 نوع تایید از قبیل موارد زیر می باشند که باید با یکی از روش ها کار خود را پیش ببرید:

  • ارسال کد به ایمیل دامنه
  • افزودن متا تگ در صفحه اصلی
  • بارگزاری فایل در سرور
  • تغییر عنوان (Title) صفحه

خب ما برای نمونه تاییدیه از طریق ایمیل که برای اکثر مردم شناخته تر شده است را بیان می کنیم.کافی است بر روی دکمه “ارسال ایمیل” کلیک کنید تا یک کد ده رقمی به ایمیل دامنه شما که به صورت info@yourdomain.ir می باشد ارسال شود.پس از دریافت کد، آنرا در کادر تعبیه شده در زیر این گزینه کپی کرده و دکمه “تایید کد” را فشار دهید.

6- سپس دوباره روی گزینه مدیریت کسب و کار کلیک کرده و این بار روی عبارت “احراز اطلاعات کسب و کار” کلیک کنید.
سپس صفحه جدیدی برای شما نمایان خواهد شد که بر طبق آن هزینه هایی که اینماد برای تاییدیه های کسب وکارهای اینترنتی مشخص کرده است را باید پرداخت کنید.هزینه ها برای اموری همچون:

  • تایید درستی آدرس محل فیزیکی کسب و کار به وسیله ارسال بسته پستی سفارشی که شامل یک کد منحصر به فرد به آدرس محل کسب و کار آنلاین می باشد.
  • تصدیق تلفن تماس ثابت فروشگاه اینترنتی
  • تصدیق پست الکترونیک فروشگاه اینترنتی

در صفحه ای که برای شما باز شده است باید بر روی عبارت “اینجا” که در پایین صفحه مشخص می باشد کلیک کنید تا وارد صفحه پرداخت شوید(در حال حاضر مبلغ پرداختی 35000 تومان بابت کار های ذکر شده در بالا می باشد).
پس از وارد کردن اطلاعات کارت در صفحه بانک که همانطور که می دانید شامل شماره کارت، رمزدوم، CVV2 ، تاریخ انقضا، عبارت امنیتی رندوم می باشد، روی دکمه “پرداخت” کلیک کنید.در صورت صحت اطلاعات وارد شده صفحه ای برای شما باز می شود که حاکی از موفقیت پرداخت می باشد و در آخر روی کلید “تکمیل فرآیند پرداخت” کلیک کنید.
سپس وارد صفحه ای با عنوان “تایید صحت آدرس محل کسب و کار” شوید که باید در آن آدرس پستی و کد پستی با دقت وارد کنید و بر دکمه تایید و ارسال را فشار دهید.
در پایین همین صفحه باید ایمیل کسب و کار که به آدرس info@yourdomain.ir وارد کرده بودید را با فشردن دکمه ارسال ایمیل تایید کنید.کد ده رقمی که به این ایمیل ارسال می شود را در فیلد “کد تاییدیه” وارد کرده و دکمه “تایید کد” را بزنید.
پس از تایید، پیغامی با مضمون صحت پست الکترونیکی به شما داده می شود که برای 90 روز معتبر می باشد.
سپس به سراغ تایید شماره تماس کسب و کار اینترنتی خود می رویم.با تلفن ثابت خود با شماره تلفن 42517 (021) تماس گرفته و وارد منوی شماره 1 شوید.بعد از آن کلید 2 را فشار دهید تا سامانه از شما کد را درخواست کند.حال کد ده رقمی داده شده در صفحه را وارد کنید تا به صورت اتوماتیک شماره تلفن شما احراز و تصدیق شود.
اگر تایید تلفن به درستی انجام پذیرد، پیغامی مبنی بر تایید تلفن ثابت برای 90 روز به شما نمایش داده خواهد شد.

7- بعد از اینکه کارهای بالا انجام شد، در قسمت مدیریت کسب و کار وارد “فرم نظرسنجی” شوید.فرم را بسته به حوزه کسب و کار خود پر کرده و در پایان کلید “تایید” را بفشارید.

8- بازهم از منوی سمت راست وارد مدیریت کسب و کار شده و اینبار بر روی “لیست خدمات و مجوزها” کلیک کنید.در صفحه باز شده نوع خدمتی که ارائه می دهید را از بخش “افزودن خدمت بر اساس انتخاب” برگزینید.
برای پیدا کردن خدمت خود براساس کلمه کلیدی کسب و کارتان، می توانید از بخش جستجو استفاده کنید.

9- پس از تکمیل تمامی مراحل بالا، برای بررسی اسناد شما توسط کارشناسان اینماد، روی قسمت “ارسال پرونده جهت بررسی” کلیک کنید؛ صفحه کوچکی برای شما باز می شود که باید گزینه تایید را فشار دهید.
نکته کلیدی: بعد از ارسال پرونده برای بررسی کارشناسان، اعمال هیچگونه تغییر و ویرایش امکان پذیر نمی باشد، پس به دقت اطلاعات ورودی خود را چک کنید.
خب مراحل درخواست اینماد به پایان رسید و حال باید منتظر جواب و تاییدیه از سوی این سایت باشید.با دریافت اینماد شما بخش اصلی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را انجام داده اید و حال با مراجعه به بانک و تحویل مدارک می توانید درگاه خود را پس از مدتی تحویل بگیرید.پس از تحویل درگاه کار خاصی برای انجام ندارید و باقی کارها برعهده شرکت طراحی سایت می باشد که کار این درگاه ها را به سرانجام برساند.می توانید از شرکت طراحی سایت دارکوب برای اطلاعات بیشتر کمک بگیرید و طراحی سایت فروشگاهی به همراه راه اندازی درگاه فروشگاه اینترنتی خود را بر عهده ما بگذارید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته