بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی اپ

نوشته شده توسط دارکوب

موبایل صنعت رو به رشدی است که کسب و کارها را از هر بازاری جذب می کند. درآمد برنامه های تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به تقریباً ۶۰۰ میلیارد دلار رسید. محبوبیت فزاینده تلفن های هوشمند و تبلت ها باعث شده است که توسعه و تولید برنامه های تلفن همراه به یک روند محبوب در میان صاحبان مشاغل در سراسر جهان تبدیل شود. امروزه تعداد کاربران موبایل از تعداد کاربران کامپیوتر های دسکتاپ بیشتر شده است!

آیا می دانید چند بار در یک روز گوشی هوشمند خود را چک می کنید؟ طبق چندین گزارش، حداقل بیش از 100 بار و دلیل اینکه ما تا این حد به تلفن هایمان معتاد شده ایم، کاربردی بودن بسیار زیاد آن ها در زندگی روزمره ما است. استفاده های مکرر از برنامه هایی مثل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، واتس اپ و هزاران مورد دیگر می تواند این تجربه راحتی را توصیف کند.

اپلیکیشن های گوشی های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروزی ما هستند. از آنها می توان برای ایجاد ارتباطات، به دست آوردن اطلاعات یا فقط سرگرمی استفاده کرد!

هیچ کس نمی تواند استفاده رو به افزایش گوشی های هوشمند و رشد تولید برنامه های کاربردی مربوط به آن را منکر شود. در طول شش سال اخیر، صنعت توسعه اپلیکیشن های موبایل (Mobile Development) رشد چشمگیری داشته است. انتظار می رود در سال 2022 درآمد توسعه اپلیکیشن موبایل به 693 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، تخمین زده می شود تا پایان سال 2022، 1.8 تریلیون دلار درآمد داشته باشند.

در نتیجه، کسب وکارها نیاز به جذب مشتریان را با استفاده مؤثر از کانال های تلفن همراه درک کرده اند. اما این به تنهایی کافی نیست. آنها باید برنامه ها و وب سایت های تلفن همراه خود را بهینه کنند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند و از نرخ تبدیل شان استفاده کنند تا بهترین بازخورد را از این کانال ها بدست آورند.

بدون شک، توسعه و طراحی اپلیکیشن موبایل موردی است که در سال های آینده به دفعات بیشتری از آن خواهیم شنید.

در حالی که برخی از مشاغل از وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه استفاده می کنند، سایر شرکت ها ممکن است یکی از این دو را انتخاب کنند. انتخاب بین اپلیکیشن های موبایل و طراحی سایت به هزینه، قابلیت استفاده، ویژگی های مورد نیاز و مخاطبانی که به آنها خدمت رسانی می کنند بستگی دارد.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که کاربران، برنامه های تلفن همراه را بیشتر از وب سایت های تلفن همراه ترجیح می دهند. این یک دلیل محکم برای ایجاد برنامه های تلفن همراه برای دسترسی به مشتریان بالقوه (و موجود) می باشد.

بیش از 700 زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن موبایل وجود دارد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. بهترین زبان برنامه نویسی برای برنامه های موبایل 2022 تا حد زیادی به اهداف و سیستم عاملی که با آن کار می کنید بستگی دارد. طبق آمار، بیش از 2.8 میلیون برنامه در فروشگاه Google Play و بیش از 1.9 میلیون برنامه در Apple App Store وجود دارد.

برخی از زبان ها برای انجام وظایف خاص مناسب تر از سایر زبان ها هستند. به عنوان مثال، اگر می خواهید بازی ها را توسعه دهید، بهتر است به سراغ Python، DarkBASIC و غیره بروید. اگر طراحی اپ برای مقاصد تجاری را انتخاب می کنید، C، C++،Java و غیره بهترین گزینه خواهند بود.

موفقیت در این مسیر می تواند برای شما بسیار سود آور باشد و به واقعیت هم تبدیل شود. اما زمانی می توانید به این مهم دست یابید که نحوه عملکرد توسعه برنامه های کاربردی موبایل و بهترین زبان برنامه نویسی موبایل را درک کرده باشید.

وب سایت ها و گوشی های هوشمند

قبل از اینکه گوشی های هوشمند و تبلت ها تبدیل به جزئی جدا نشدنی از زندگی امروزی بشر شوند، وب سایت ها برای نمایش روی لپ تاپ و رایانه های رومیزی ایجاد می شدند. طرح های این گونه وب سایت ها پاسخگو نبودند، به این معنی که به طور طبیعی به اندازه های مختلف صفحه نمایش نمی رسیدند و مشاهده و استفاده در صفحه های کوچک تر نیز دشوار بود. این روند در ابتدا مشکل بزرگی نبود، زیرا هیچ کس سعی نمی کرد وب سایت ها را در تلفن های هوشمند یا تبلت ها مشاهده کند. با این حال، هنگامی که دستگاه های تلفن همراه محبوب شدند، معایب این طراحی وب سایت ها مشخص شد.

سپس، وب سایت های تلفن همراه پدید آمدند، و بسیاری از وب سایت های موجود، اقدام به طراحی سایت سازگار با موبایل یا نسخه واکنش گرای (Responsive) سایت های خود کردند تا کاربران بتوانند به راحتی آنها را در هر دستگاهی مشاهده کنند. برای مدتی، برنامه ها، وب سایت ها و وب سایت های تلفن همراه همگی در سطح های جداگانه ای وجود داشتند، اما اکنون به یک امر عادی تبدیل شده اند و خطوط بین آنها در حال محو شدن است.

یک وب سایت تلفن همراه شبیه هر وب سایت دیگری است، زیرا شامل صفحات HTML مبتنی بر مرورگر است که به یکدیگر پیوند داده شده اند و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند (معمولاً برای تلفن همراه، شبکه های WiFi یا 3G یا 4G). مشخصه واضحی که یک وب سایت تلفن همراه را از یک وب سایت استاندارد متمایز می کند این واقعیت است که برای صفحه نمایش دستی کوچکتر و رابط صفحه نمایش لمسی طراحی شده است. به طور فزاینده ای، طراحی سایت ریسپانسیو در حال تبدیل شدن به استاندارد جدیدی برای وب سایت هایی است که نه تنها سازگار با تلفن همراه هستند، بلکه می توانند با هر دستگاه به هر اندازه ای، از رایانه رومیزی گرفته تا تبلت و تلفن های هوشمند دستی، تغییر اندازه دهند.

موبایل اپلیکیشن

اپلیکیشن موبایل (Mobile Application)، که بیشتر به عنوان اپلیکیشن (App) شناخته می شود، نوعی نرم افزار کاربردی است که برای اجرا بر روی تلفن همراه، به عنوان مثال، یک گوشی هوشمند یا تبلت طراحی شده است.

این برنامه ها با بهره گیری از ویژگی ها و سخت افزار منحصربه فرد هر دستگاه، امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

انواع اپلیکیشن های موبایل

Native Apps

برنامه های Native برای اجرا بر روی یک پلت فرم خاص در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که اگر قصد دارید یک اپلیکیشن برای پلتفرم iOS بسازید، در پلتفرم اندروید کار نخواهد کرد و بالعکس. بنابراین، در اینجا شما یک برنامه برای iOS یا Android یا هر دو به صورت جداگانه می سازید. دلیل ساخت اپلیکیشن های مخصوص پلتفرم، اطمینان از بهترین عملکرد و قابلیت اطمینان بالا است. این برنامه ها را می توان از طریق اپ استورهای مربوطه مانند گوگل پلی استور و اپ استور نصب کرد. نمونه های اصلی برنامه های Native، WhatsApp و Twitter هستند. یکی از ویژگی های تعیین کننده این نوع برنامه این است که باید در دستگاهی دانلود شود تا کاربر بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

این نوع برنامه ها از طریق آیکن موجود در صفحه اصلی گوشی قابل دسترسی هستند. آنها به طور خاص برای یک پلتفرم توسعه یافته اند و می توانند از تمام ویژگی های گوشی یا تبلت بهره کامل ببرند. آنها می توانند از دوربین، GPS، شتاب سنج، قطب نما، لیست مخاطبین و غیره استفاده کنند. این برنامه ها می توانند از سیستم اعلان دستگاه استفاده کرده و به صورت آفلاین کار کنند.

توسعه و پشتیبانی از این نوع برنامه ها هزینه بر است زیرا به یک نوع سیستم عامل گره خورده اند و شرکت سازنده برنامه را مجبور می کند نسخه های تکراری ایجاد کند که روی پلتفرم های دیگر کار کند. اکثر بازی های ویدیویی برای دستگاه های تلفن همراه، برنامه های موبایلی Native هستند.

انواع برنامه های Native

دو دسته مهم و شناخته شده در این نوع برنامه ها، توسعه و برنامه نویسی برای دو سیستم عامل معروف اندروید (Android) و آی اُ اس (iOS) است.

iOS Development (برنامه نویسی برای iOS)

برنامه توسعه دهنده iOS زیر نظر شرکت اپل تولید شده است که به کاربران آن امکان می دهد برنامه های دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل تلفن همراه این شرکت را در فروشگاه های برنامه این سیستم عامل منتشر کنند. دستگاه های مبتنی بر iOS عبارتند از آیفون، آی پد و آی پاد تاچ و… . اگرچه iOS برترین سیستم عامل تلفن همراه در سطح جهان نیست، اما با 60 درصد سهم بازار تا می 2010، با اختلاف زیادی بر بازار آمریکای شمالی تسلط داشته است.

زبان های برنامه نویسی iOS

اگر می خواهید برنامه های iOS را توسعه دهید، در ادامه با تعدادی از بهترین های آنها آشنا می شوید. زبان های برنامه نویسی موبایل را بر اساس فاکتورهای زیادی که باید در هنگام انتخاب بهترین زبان در نظر بگیرید، مقایسه کرده ایم.

Swift، یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و کاربر پسند

سوئیفت یکی از زبان های توسعه اپلیکیشن موبایل است که توسط شرکت اپل توسعه یافته و به برنامه ها کمک می کند تا بر روی پلتفرم های مختلف مانند macOS، iOS و watchOS، tvOS اجرا شوند. دارای ویژگی های مختلفی مانند سبک کدنویسی سریع، ایمن بودن ذخیره سازی داده ها و کدنویسی با کاربری آسان است. از IDE معروف آن به نام Xcode می توانید برای تولید اپلیکیشن خود استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی Objective-C – OOP

Objective-C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که برای اولین بار توسط اپل برای پشتیبانی از اپلیکیشن ها بر روی پلتفرم های خود ساخته شد. از دستور زبان C استفاده می کند و راه حل های انعطاف پذیر و آسانی برای مسائل برنامه نویسی ارائه دهد.

این زبان که در سال 1984 توسعه یافته است، یک زبان برنامه نویسی بسیار بالغ و به روز شده است. از Swift پایدارتر است و با کتابخانه های C و C++ بسیار سازگار است.

 زبان برنامه نویسی C++

توسعه اپلیکیشن iOS با C++ به دلیل اینکه بر پایه Objective-C است، بسیار ساده تر می شود. C++ پسوند زبان C است. کنترل زیادی بر استفاده بیش از حد از منابع و حافظه سیستم دارد.

این زبان قدرتمند و انعطاف پذیر است و استفاده از آن برای سیستم عامل ها، مرورگرها و توسعه بازی آسان است. از ویژگی های آن می توان به کتابخانه های غنی، توسعه سریع و تخصیص حافظه پویا اشاره کرد که آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای توسعه اپلیکیشن تبدیل می کند.

پایتون

یادگیری پایتون آسان است، حتی اگر برای اولین بار برنامه نویسی کنید. یک زبان برنامه نویسی متن باز است که آن را آزادانه قابل استفاده و اشتراک گذاری می کند. همچنین به شما امکان می دهد برنامه ها را در خطوط کمتری نسبت به زبان های دیگر کدنویسی کنید.

این زبان برنامه نویسی به شما کمک می کند تا با تعمیر و نگهداری کم هزینه، سریع تر کار کنید و سیستم های خود را به طور موثرتر یکپارچه کنید. همه اینها آن را به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل کرده است.

Android Development (برنامه نویسی اندروید)

سیستم عامل اندروید بیشترین سیستم عامل نصب شده در میان پلتفرم های مختلف موبایل در سراسر جهان است. صدها میلیون دستگاه تلفن همراه در بیش از 190 کشور جهان از اندروید پشتیبانی می کنند. تا پایان سال 2020 حدود 75 درصد از سهم بازار جهانی را تصاحب کرد و این روند هر روز در حال افزایش است.

شرکتی به نام Open Handset Alliance برای اولین بار اندروید را توسعه داد که بر اساس نسخه اصلاح شده هسته لینوکس و سایر نرم افزارهای متن باز است. گوگل در مراحل اولیه از این پروژه حمایت کرد و در سال 2005 کل شرکت را خریداری کرد. در سپتامبر 2008، اولین دستگاه مجهز به اندروید در بازار عرضه شد. اندروید به دلیل لیست طولانی از ویژگی هایی که ارائه می دهد، بر صنعت سیستم عامل موبایل تسلط دارد. کاربرپسند است، پشتیبانی اجتماعی زیادی دارد، میزان سفارشی سازی بیشتری را ارائه می کند و تعداد زیادی از شرکت ها گوشی های هوشمند سازگار با اندروید می سازند. در نتیجه، بازار شاهد افزایش شدید تقاضا برای توسعه اپلیکیشن های موبایل اندرویدی است و شرکت ها به توسعه دهندگان هوشمند با مجموعه مهارت های مناسب نیاز دارند.

در ابتدا هدف اندروید به عنوان یک سیستم عامل موبایل در نظر گرفته شد. با این حال، با پیشرفت کتابخانه های کد و محبوبیت آن در بین توسعه دهندگان، اندروید به یک مجموعه نرم افزار مطلق برای همه دستگاه ها مانند تبلت ها، ساعت های هوشمند، ست تاپ باکس ها، تلویزیون های هوشمند، نوت بوک ها و غیره تبدیل شده است.

زبان های برنامه نویسی اندروید

جاوا

جاوا بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های موبایل است زیرا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. مزیت استفاده از JAVA این است که کتابخانه های متن باز داخلی برای توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه دارد. نه تنها کار با آن آسان است، بلکه بهترین اسناد و پشتیبانی جامعی را نیز ارائه می دهد.

Kotlin

Kotlin به توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل اجازه می دهد تا اپلیکیشن های قدرتمندی را توسعه دهند. این یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب است که قابلیت نگهداری و خوانایی کد را افزایش می دهد، به این معنی که مهندسان می توانند کد را با کارایی بیشتری بنویسند، بخوانند و تغییر دهند. Pinterest، Evernote برخی از محبوب ترین برنامه هایی هستند که با استفاده از Kotlin ساخته شده اند.

سی

این زبان به توسعه برنامه های اندروید کمک می کند و کل فرآیند را آسان تر می کند زیرا کد C می تواند کد جاوا را با کتابخانه های استاندارد اندروید فراخوانی کند. کد جاوا قابلیت فراخوانی توابع بومی تعریف شده در کد C را دارد.

++C

++C نه تنها به ساخت برنامه های iOS بلکه به ساخت برنامه های اندروید نیز کمک می کند. به همین دلیل است که ما دو بار در لیست خود به آن اشاره کرده ایم. مجموعه ابزار Android NDK به شما امکان می دهد با استفاده از زبان C++ کد بومی داشته باشید.

Web Application

برنامه وب (Web Application) یا «Web App» یک برنامه نرم افزاری است که بر روی وب سرور اجرا می شود. برخلاف برنامه های دسکتاپ سنتی یا نصب آن ها بر روی گوشی (Native) که توسط سیستم عامل شما راه اندازی می شوند، برنامه های وب باید از طریق یک مرورگر وب قابل دسترسی باشند.

طراحی وب اپلیکیشن ها دارای چندین مزیت نسبت به برنامه های دسکتاپ و Native هستند. از آنجایی که آنها در داخل مرورگرهای وب اجرا می شوند، توسعه دهندگان نیازی به توسعه برنامه های وب برای چندین پلتفرم ندارند. برای مثال، یک برنامه منفرد که در Chrome اجرا می شود، هم در Windows و هم در iOS کار می کند. برنامه نویسان نیازی به توزیع به روزرسانی های نرم افزاری در پلتفرم های جداگانه ندارند. با به روز رسانی اپلیکیشن در سرور، تمامی کاربران به نسخه به روز شده دسترسی دارند.

از دیدگاه کاربر، یک برنامه وب ممکن است رابط کاربری سازگار تری را در چندین پلتفرم ارائه دهد زیرا ظاهر به جای سیستم عامل به مرورگر وابسته است.

در حالی که برنامه های کاربردی وب چندین مزیت را ارائه می دهند، اما در مقایسه با برنامه های دسکتاپ و Native دارای معایبی نیز هستند. از آنجایی که آنها مستقیماً از سیستم عامل اجرا نمی شوند، دسترسی محدودی به منابع سیستم مانند CPU، حافظه و فایل های سیستمی دارند. بنابراین، برنامه های سطح بالا، مانند تولید ویدئو و سایر برنامه های رسانه ای، عموماً به عنوان برنامه های دسکتاپ یا Native عملکرد بهتری دارند. برنامه های وب نیز کاملاً به مرورگر وب وابسته هستند. برای مثال، اگر مرورگر شما دچار مشکلی شود، ممکن است روند کاری خود در وب اپلیکیشن را به صورت ذخیره نشده، از دست بدهید. همچنین، به روزرسانی های مرورگر ممکن است باعث ناسازگاری با برنامه های وب و ایجاد مشکلات غیرمنتظره شود.

برنامه های کاربردی وب پیشرو Progressive Web Applications (PWA)

برنامه های وب پیشرو یا PWA در URL مرورگر وب دستگاه اجرا می شوند و برای کار بر روی هر پلتفرم وب که از مرورگر مطابق با استانداردها استفاده می کند، مانند دسکتاپ و همچنین دستگاه های تلفن همراه، در نظر گرفته شده اند. فناوری های رایج وب از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه ها استفاده می شود. این به شما احساس یک برنامه تلفن همراه را می دهد، اما نمی توانید آن را به صورت Native روی دستگاه نصب کنید. نمونه های اصلی غیر ایرانی آن Starbucks و Pinterest و نمونه ایرانی آن اسنپ مارکت هستند.

برنامه های وب پیشرو دارای مزایای خاصی هستند که باعث شده به جایگزینی محبوب برای برنامه های موبایلی Native تبدیل شوند. برنامه های وب پیشرو را می توان در هر مرورگری مستقر کرد و ساختار بسیار واکنش گرایی دارند. آنها می توانند تمام قابلیت ها و ظاهر موبایل اپلیکیشن های Native را داشته باشند. به صورت دقیق تر اینکه آنها از طریق مرورگر در اختیار کاربر قرار می گیرند و رابط کاربری آنها کاملاً با نسخه موبایلی اپلیکیشن برابر است.

بزرگترین مزیت، در بسیاری از موارد، این است که برنامه های PWA نیازی به ورود کاربر به فروشگاه های دانلود برنامه و خرید یک برنامه ندارند. در عوض، کاربران می توانند فقط روی یک پیوند کلیک کنند یا آدرس آن را در مرورگر تایپ کنند و برنامه را مستقیماً از طریق اینترنت دریافت کنند. از بین بردن این مانع برای جذب کاربر منجر به افزایش شدید تعامل کاربر برای برنامه هایی شده است که به عنوان PWA نوشته شده اند.

تفاوت Web App و PWA

تجربه Native

اگرچه یک PWA مانند یک برنامه وب معمولی بر روی فناوری های وب (HTML، CSS، جاوا اسکریپت) اجرا می شود، اما تجربه ای مانند یک برنامه تلفن همراه Native (نصب شده بر روی گوشی) را در اختیار کاربر قرار می دهد. می تواند از اکثر ویژگی های دستگاه، از جمله Notification ها، بدون اتکا به مرورگر یا هر برنامه دیگری استفاده کند. این یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه می دهد که تشخیص آن بین یک اپلیکیشن PWA و یک برنامه Native با در نظر گرفتن ظاهر و حس کاربری آن را برای افراد عادی بسیار دشوار می کند.

سهولت دسترسی

برخلاف سایر برنامه های تلفن همراه، PWA ها زمانی برای دانلود نیاز نداشته و فضای حافظه دستگاه را برای نصب اشغال نمی کنند. PWA ها را می توان با یک پیوند به اشتراک گذاشت و نصب کرد که مشکلات زمانبر مراحل نصب و غیره را کاهش می دهد. این برنامه ها به راحتی می توانند به صورت آیکن در صفحه اصلی کاربر قرار بگیرند و به راحتی در دسترس کاربران باشند و به برندها کمک می کنند تا در ذهن کاربران باقی بمانند و شانس تعامل را با کاربران افزایش دهند.

خدمات سریعتر

PWA ها می توانند داده ها را در حافظه پنهان (Cache) ذخیره کنند و حتی قبل از بارگیری کامل صفحه، به کاربر با شیوه نامه های متنی، تصاویر و سایر محتوای وب، سرویس دهند. این امر زمان انتظار را برای کاربران نهایی کاهش می دهد و به برندها کمک می کند تا تعامل و نرخ حفظ کاربر را بهبود بخشند، که در نهایت به کسب و کار آنها ارزش و سرعت می دهد.

رویکرد جذاب

همانطور که قبلاً به گفته شد، PWA ها می توانند اعلان ها (Notification) و سایر ویژگی های گوشی یا تبلت (یا هر وسیله ای که بر روی آن اجرا می شوند) را به طور موثرتری به کار گیرند. تعامل آنها به استفاده کاربر از مرورگر بستگی ندارد. این ویژگی اطلاع دادن به کاربر در مورد خدمات، پیشنهادات و سایر گزینه های مرتبط با برند شما را افزایش می دهد و آنها را به برند شما متصل نگه می دارد. به عبارت ساده تر، PWA ها به شما امکان می دهند میزان تعامل و حفظ کاربر را گسترش دهید.

دسترسی به روز رسانی در آن واحد

یکی دیگر از نکات مثبت PWA این است که این برنامه ها خود به روز می شوند. آنها از کاربران نهایی نمی خواهند که برای دانلود به روز رسانی به اپ استور یا سایر پلتفرم های مشابه مراجعه کنند و منتظر بمانند تا دانلود و نصب شوند.

در این نوع برنامه، توسعه دهندگان برنامه وب می توانند به روز رسانی را از سمت سرور آغاز کنند، که به طور خودکار، برنامه های موجود در دستگاه های کاربر نیز به روز رسانی می شوند. بنابراین، برای توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل راحت تر است که بهترین عملکردها و خدمات به روز شده را به کاربران نهایی ارائه دهد، بدون اینکه آنها را مجبور به به روزرسانی اپلیکیشن خود کنند.

قابلیت فهرست بندی توسط موتورهای جستجو

PWA ها در مرورگرهای وب قرار دارند. این به معنای شانس بیشتری برای بهینه سازی آنها بر اساس معیارهای بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO) و بهبود رتبه بندی گوگل مانند یک وب سایت عادی را دارند.

هزینه کمتر در توسعه و پشتیبانی

برنامه های PWA را می توان مانند یک برنامه Native روی دستگاه کاربر نصب کرد، اما نیازی به بارگذاری آن در فروشگاه های App ندارد. این باعث می شود که در مقایسه با برنامه های موبایل Native بسیار مقرون به صرفه باشد، در حالی که مجموعه ای از عملکردهای مشابه را ارائه می دهد. علاوه بر این، حذف روند ارائه اپلیکیشن به فروشگاه App به برندها امکان می دهد تا به سرعت وارد بازار شوند و بازدهی بالاتری کسب کنند. اکنون می دانید PWA چیست و چه چیزی آن را از یک برنامه وب معمولی تمایز می کند. به همین دلایل محبوبیت این نوع طراحی اپلیکیشن در بازار در حال افزایش است. طبق تحقیقات، 87 درصد از تجربه بازار دیجیتال به این برنامه های کاربردی وب متکی شده است. از آنجایی که PWA ها نسخه بهتر برنامه های وب (Regular Web App) هستند، سرمایه گذاری در توسعه PWA یک تصمیم سودآور و عاقلانه خواهد بود.

بسیاری از برند ها و اپلیکیشن های معروف این روزهای دنیای دیجیتال بر روی این نوع تکنولوژی سرمایه گذاری کرده اند که خود نشانه واضحی است که PWA ها قطعاً بازار گسترده تری در آینده خواهند داشت، که نشان می دهد توسعه PWA یک اقدام متفکرانه و قابل تأمل است.

برنامه های ترکیبی Hybrid Apps

اپلیکیشن های Hybrid، ترکیبی از اپلیکیشن های Native و اپلیکیشن های وب هستند. بنابراین، به عنوان برنامه های کراس پلتفرم نیز شناخته می شود. این برنامه ها بر روی چندین پلتفرم اجرا خواهند شد.

این بدان معناست که اگر قصد ساختن یک اپلیکیشن برای یک پلتفرم یا سیستم عامل خاص را دارید، همچنان روی پلتفرم های دیگر به خوبی کار می کند. برنامه هایی که با استفاده از فناوری هایی مانند Xamarin و React Native ساخته می شوند، در دسته برنامه های ترکیبی قرار می گیرند.

برنامه های ترکیبی را می توان به راحتی با صرفه جویی در زمان، آنها را توسعه داد، زیرا از یک پایه کد واحد برای کار بر روی چندین سیستم عامل تلفن همراه استفاده می کند. نمونه های اصلی برنامه های ترکیبی واتس اپ و ویکی پدیا هستند.

این برنامه ها هم همانند برنامه های Native باید از فروشگاه های دانلود برنامه، بارگذاری شوند و بر روی دستگاه نصب شوند هم از طریق نسخه وب در دسترس هستند.

در پی این روند برنامه نویسی اصطلاحی به نام Cross-platform ایجاد شده است. اصطلاح «توسعه برنامه های موبایلی بین پلتفرمی» یا «توسعه برنامه های تلفن همراه ترکیبی» رویکردی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا یک راه حل موبایلی بسازند که به طور همزمان با چندین سیستم عامل و پلتفرم (اندروید، iOS، ویندوز) سازگار باشد.

برنامه های هیبریدی به دلیل ترکیب کد Native با کد مستقل که برای چندین پلتفرم مناسب است، ظاهر و احساس Native دارند. توسعه دهندگان یک بار کد را می نویسند و سپس بارها از آن استفاده می کنند، بنابراین انتشار سریع یک محصول را ممکن می سازند.

برای کدنویسی نرم افزارهای چند پلتفرمی، توسعه دهندگان از زبان های برنامه نویسی متوسط همچون HTML، جاوا اسکریپت و CSS استفاده می کنند که مختص دستگاه ها و یا سیستم عامل ها نیستند. سپس، برنامه ها در قالب خروجی به صورت Native کامپایل شده و در پلتفرم ها اجرا می شوند.

اگر قصد دارید اپلیکیشن موبایل خود را بسازید تا توجه کاربر را به خود جلب کنید، باید روی انتخاب تکنولوژی مناسب، زبان برنامه نویسی مناسب، ابزارهای طراحی UX مناسب و مهمتر از همه، شرکت های برنامه نویسی معتبر برای ایجاد یک برنامه قوی، نوآورانه و کاربر پسند برای نیازهای کسب و کار شما متمرکز شوید. در انتخاب زبان برنامه نویسی موبایل، قبل از تصمیم گیری برای ساخت محبوب ترین اپلیکیشن موبایل، باید چندین فاکتور، مزایا و معایب و همچنین محبوبیت زبان را در نظر بگیرید. هنگامی که بهترین زبان برنامه نویسی موبایل را انتخاب کردید و یک برنامه تجاری ساختید، وارد مرحله بازاریابی می شوید که مجموعه ای از بهترین برنامه های بازاریابی را می طلبد تا تلاش های توسعه خود را افزایش دهید.

بسته به ابزاری که استفاده می کنید، فرآیند و طراحی وب اپلیکیشن می تواند متفاوت باشد. برای ایجاد یک برنامه Native، انتخاب چارچوب مناسب بسیار مهم است.

هیچ زبان جهانی برای توسعه برنامه های تلفن همراه وجود ندارد. دلیل آن این است که تا حد زیادی به اهداف شما بستگی دارد. بدین معنی که برای انتخاب زبان توسعه اپلیکیشن مناسب ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید.

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی اپ

بیش از 6900 زبان در جهان وجود دارد، اما تنها تعداد انگشت شماری برای ایجاد اپلیکیشن استفاده می شود.

دانستن این زبان ها به شما این امکان را می دهد که با مهارت های توسعه اپلیکیشن بیشتر آشنا شوید.

Flutter: بهترین زبان توسعه برنامه ها در سال 2022

محبوب ترین جایگزین Cross-platform برای React Native، Flutter است، یک فریم ورک نسبتاً جدید اپلیکیشن موبایل که توسط گوگل ساخته شده و بر اساس زبان برنامه نویسی دارت (Dart) توسعه یافته است و رویکرد متفاوتی برای پیاده سازی ویژگی های Cross-Platform دارد.

به دلیل جدید بودن آن، انجمن Flutter نسبت به React Native کوچکتر بوده ولیFlutter برای به حداقل رساندن مشکلات قبلی در حال پیشرفت است. به عبارت دیگر، Flutter سهولت توسعه را با عملکرد Native ترکیب می کند و در عین حال ثبات بصری را در بین پلتفرم ها حفظ می کند.

چرا Flutter بهترین زبان برنامه نویسی برای برنامه های موبایل 2022 است؟

می توانید برنامه خود را سریعتر از برنامه Native استاندارد توسعه دهید. به لطف به روز رسانی همزمان اندروید و iOS، تعمیر و نگهداری برنامه آسان است. قابلیت Hot reloading امکان ایجاد تغییرات در کد و مشاهده فوری نتایج آن بدون اینکه از ابتدا مجددا کامپایل و اجرا شود را ممکن می سازد. زمان توسعه کد را کاهش داده و در نتیجه زمان ورود به بازار سرعت داده می شود. این زبان مناسب برای هر پلتفرمی بوده و خطرات و ضررهای کسب و کار را به حداقل می رساند.

React Native (JavaScript)

چارچوبی است که توسط فیس بوک برای ایجاد برنامه های Native برای iOS و Android تحت یک زبان مشترک، جاوا اسکریپت توسعه یافته است. در ابتدا، فیسبوک تنها React Native را برای پشتیبانی از iOS توسعه داد. با این حال، با پشتیبانی اخیر خود از سیستم عامل اندروید، اکنون کتابخانه آن می تواند رابط های کاربری تلفن همراه را برای هر دو پلتفرم ارائه کند.

برخلاف Swift یا جاوا (تخصصی برای دستگاه های اندروید)، React Native یک چارچوب جاوا اسکریپت است که برنامه های موبایل واقعی را برای iOS و Android ارائه می دهد.

React Native، به جای هدف قرار دادن مرورگر وب، پلتفرم تلفن همراه را هدف قرار می دهد. وقتی صحبت از توسعه اپلیکیشن موبایل می شود، React Native بهترین فریم ورک برای iOS و اندروید در نظر گرفته می شود.

Swift

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که به طور خاص برای کار با سیستم عامل های اپل، از جمله پلتفرم های  iOS، OS X و tvOS طراحی شده است. در مقایسه با Objective-C به نگهداری کمتری نیاز دارد و از برخی اشکالات جلوگیری می کند. بزرگ تر شدن و گسترش پروژه ها در آن آسان تر است. زبان برنامه نویسی آسان برای یادگیری و در عین حال قدرتمند است و دارای ویژگی های متعدد برای طراحی بدون شکاف و ایمن در حین تولید نرم افزارهای سریع است.

Koltin

هر روز بیشتر و بیشتر توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه Kotlin را انتخاب می کنند. Kotlin یک زبان برنامه نویسی نوآورانه است که ابتدا برای ماشین مجازی جاوا (JVM)، کتابخانه های جاوا و اندروید توسعه یافت. از بسیاری جهات، بسیاری از مردم Kotlin را جایگزین خوبی برای جاوا می دانند.

با این حال، Kotlin همچنین می تواند با جاوا ترکیب شود تا عملکرد بالاتر و برنامه های موبایل کارآمدتر ایجاد کند.

 

برنامه های زیادی مانند چت مسنجر، پخش کننده های موسیقی، بازی ها، ماشین حساب ها و غیره وجود دارد که می توان با استفاده از زبان های فوق ایجاد کرد و هیچ زبانی وجود ندارد که بتوان آن را “زبان صحیح” برای طراحی سایت و اپلیکیشن نامید. بنابراین، این شما هستید که انتخاب صحیح زبان را بر اساس اهداف و ترجیحات خود برای هر پروژه جداگانه انجام دهید و همیشه به یاد داشته باشید، هر انتخابی که می کنید، تنها مجموعه مهارت های شما را گسترش می دهد و به رشد شما به عنوان یک توسعه دهنده منجر می شود. در ادامه راه توسعه و طراحی اپلیکیشن های خود می توانید از تیم مجرب دارکوب راهنمایی بخواهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته