یه زمانی میشد در طراحی وب از تصاویر چشم پوشی کرد یا عکسهای بی کیفیت استفاده کرد اما الآن طراحی وب رشد کرده و مینیمالیستی و چشم نواز شده، و دیگه وجود عکسهای عالی روی سایت به یک ضرورت تبدیل شده. عکسهای خوب ظاهر سایت رو بهتر میکنه و به محصولات و برند رو جلوه بیشتری میده.
لیست مطالب
قبلا سایتها کاملا متن نوشته شده بودند یا حداقل اولویت با متن بود. اگر عکسی بکار میرفت ساده بود و کوچک و با کیفیت پایین. عکسها پراکنده و گاه به گاه فقط برای درک بهتر متن بکار میرفتند، نه بعنوان عنصر طراحی. جنبه بصری سایت – اگر هم بود – بیشتر روی رنگهای پس زمینه و انتخاب فونت خلاصه میشد.
علت این امر محدودیت های فنی بود. کاربرها با مودم به سایت دسترسی داشتند و پهنای باند زیاد نبود. وقتی حتی متن هم کند لود میشه، دیگه عکس یه چیز لوکس به حساب میاد.
وقتی DSL و سایر روشهای اتصال سریع به اینترنت به بازار اومد، طراح ها هم تو یه دوره ای تو استفاده از عکس زیاده روی کردند و طراحی صفحات سایت زیادی شلوع شد، که کاربرها رو از همه طرف مورد هجوم عکس و فهرستهای مسیریابی، قالب و سایر عناصر طراحی قرار میداد. اما سایتهایی به این شلوغی از تحمل کاربرها خارج بود. اگه عکس کیفیت بالایی نداشته باشه، غیر حرفهای به نظر میاد و اثر زیادی روی ظاهر کلی سایت میذاره.
تو چند سال اخیر، طراحی سایت ریسپانسیو روی کار اومده. مینیمالیسم دوباره رواج پیدا کرده و طراح ها به سمت مدلهای سبک و طراحی هایی رفتند که روی موبایل هم خوب نمایش داده و با 3G سریع لود بشن.
تو این حالت جدید، اکثر طراح ها عکس هم استفاده میکنند اما نه بعنوان پس زمینه، بلکه بعنوان یک عنصر طراحی. کاربرها به کیفیت تصاویر توجه دارند و بهشون واکنش نشون میدن.
وقتی روی گوشی هوشمند دوربین هست، یعنی هر کسی میتونه براحتی عکس بگیره. با فیلترها و ویرایشگرهای ارزون تصاویر تغییرش بده و در کل عکاسی نسبت به قبل خیلی راحتتر شده. اما حتی دوربینهای با رزولوشن بالا هم عکاسهایی که فوشابکار حرفهای اند هم گاهی نمیتونن روی طراحی وبشون خوب از پتانسیل تصاویر بهره ببرند.
عکاسها سالها هنر عکاسی رو خوندند و تمرین کردند. از اهمیت نورپردازی و نحوه استفاده از نور آگاهند. طوری زاویه ها و شات ها رو تنظیم میکنند که یه نفر عادی شاید هیچ وقت متوجهش نشه.
این نوع تصاویر قطعا خیلی بهتر از عکسهای دانلودی معمولیاند. چشم ها رو خیره میکنند و سایتتونو از بقیه سایتها متمایز میسازند. تو جهانی که هر شرکت یه سایت داره، این خصوصیات برای هر عکسی میتونه ضروری باشه.
آدمها طوری ساخته شدند که از عکس خوششون میاد. رنگهای درخشان، روشن و اجزای جذاب چشم گیر، میتونه کاری کنه که کاربر مدت بیشتری روی سایت بمونه با بعدا باز هم به سایت سر بزنه.
برای بنگاه های املاک و رستورانها اهمیت استفاده از عکس خیلی بیشتره. استفاده از ترفندهای زیرکانه عکاسی میتونه اشتهای کاربرها رو تحریک کنه و یا اونها رو به خرید خونه ترغیب کنه.
اما این ترفندها فقط مختص این حوزه ها نیستند، اگه صفحه درباره مای هر شرکتی به نظر خسته و قدیمی بیاد، روی کاربر اثر میذاره. کسی به همکاری با اداره ای که سایتش خسته کننده است تمایل نداره. در مقابل اگه کاربرها عکس خندان کارمندهای شرکت رو در لباس فرم منظم و اتوکشیده ببینند، شرکت ارزش خودشو به دست میاره.
با صرف هزینه برای تهیه عکسهای باکیفیت و استفاده از طراحی وب مینیمالیستی، محیط آنلاین جذابی برای کاربرهاتون درست کنید و کاربرها و مشتریها رو با آغوش باز بپذیرید. نتیجه چنین سایتی یک ظاهر حرفه ای است که میتونه معیار خوبی برای تبدیل کاربر به مشتری باشه.