به وسیله استراتژی دیجیتال مارکتینگ میتوانید یک برنامه مطلوب و عالی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید در این مقاله با ما همراه باشید تا با گامهای استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تعریف مزایای آن بیشتر آشنا شوید.
لیست مطالب
به هرگونه برنامهریزی و اجرا طبق برنامه در حوزه فعالیتهای دیجیتال از جمله بازاریابی دیجیتال، سئو و بهینه سازی سایت، بستن کمپینهای تبلیغاتی استراتژی دیجیتال مارکتینگ میگویند به عبارتی یک برنامه یکپارچه، کارآمد و هوشمندانه است که به منظور محقق شدن اهداف کسب و کار با استفاده از ابزارهای موجود در فضای آنلاین تهیه و تدوین میگردد و از طریق کانالهای بازاریابی اینترنتی، به اجرا در میآید. به بیان ساده تر، مجموعه اقداماتی که به شما کمک می کند تا با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به اهداف تعیین شده در کسب و کار خود برسید را استراتژی دیجیتال مارکتینگ می گویند.
برای تدوین بهترین استراتژی بازاریابی اینترنتی باید اهداف مشخصی را در نظر گرفت شما نمی توانید یک استراتژی ایجاد کنید بدون اینکه بدانید می خواهید به چه چیزی برسید. شما باید خصوصیات دقیق مشتریان ، محصولات قابل فروش به آن ها ،نحوه فروش و… را نیز تعیین کنید.
باید مدت زمان رسیدن به اهداف را تعیین کنید وقتی اهداف را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود مشخص کردید، باید بدانید که تا چه میزان به آن هدف رسیده اید. اهدافی را تعیین کنید که دست یافتنی هستند و با آنچه شما در تلاش برای دستیابی به آن هستید، مرتبط باشد. اهداف پیشنهادی در تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی در زیر آورده شدهاند.
⦁ اهداف ایجاد مشتری.
⦁ اهداف بازاریابی محتوایی.
⦁ اهداف سئو و بهینه سازی سایت.
⦁ اهداف جذب مشتری.
⦁ اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی.
⦁ اهداف وفاداری مشتری.
پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چهکسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و درواقع ویژگیهای مشتری هدف خود را حدس بزنید. از طریق پرسونای مشتری میتوانیم نیازها، خواستهها و رفتارهای وی را بهتر پیش بینی کنیم و در نهایت، عملکرد مناسبتری داشته باشیم.
شما باید مخاطب محصولات و خدمات خود را مشخص کنید. هر چه تصویر شفافتری از طرف مقابل در ذهن داشته باشیم، بیشتر میتوانیم محتوا، محصول، فرایندها و مدل کسب و کار خود را با نیازها و خواستههای او تطبیق دهیم و رضایت او را بهتر تأمین کنیم. پرسونا به شما امکان میدهد بازاریابی را برای اقشار مختلف مخاطبانتان شخصیسازی و سفارشی سازی کنید. به عنوان مثال، شما میتوانید به جای ارسال یک ایمیل برای همه افراد در پایگاه داده خود، آنها را بر اساس شخصیت خریدار تقسیم بندی کنید و پیام های خود را مطابق با آنچه در مورد افراد مختلف میدانید تنظیم کنید. این اطلاعات باید به حدی باشند که برای هر دسته از مشتریان خود یک تبلیغ و یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد طراحی و اجرا کنید تا بهترین اثربخشی را داشته باشید.
شما باید بفهمید که مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند و چرا محصول یا خدمات شما آنها را به خود جلب کرده است. به کدام گروه سنی تعلق دارند؟ کمی تحقیق میتواند به شما کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز را کشف و شناسایی کنید. Google Analytics یک رسانه عالی برای انجام تحقیقات شما است. علاوه بر این میتوانید آنچه را که از نظر اجتماعی و فرهنگی برای مخاطبانتان اهمیت دارد درک کنید. وقتی این موارد را به دست آوردید، شروع به ایدهپردازی حرکتهای بازاریابی برای شما راحتتر خواهد بود.
پس از اینکه اهداف بازاریابی اینترنتی و مخاطب خود را مشخص کردید باید روشهای بازاریابی خود را تعیین کنید. باید روشهایی را انتخاب کنید که سبب دستیابی شما به مخاطب هدف میشود. در این بین باید ببینید که مخاطب شما بیشتر با چه روشهایی با شما در تعامل خواهد بود. بسیاری از شرکتها به محض شروع کارشان در تمام شبکههای اجتماعی عضو میشوند در حالی که نمیتوانند همه را با هم مدیریت کنند. این کار اشتباهی است. محدود ولی پرقدرت شروع کنیم.
هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی دیجیتال، لازم است بدانید که چقدر میتوانید هزینه کنید و چه منابعی برای تبلیغات خود در اختیار دارید. چیزی که مسلم است شما نمیخواهید استراتژی دیجیتال مارکتینگ تنظیم کنید که فراتر از توان شما باشد. هر روش بودجه مشخصی داشته و باید در آن محدوده هزینه ای اقدام به انجام تبلیغات، بهینه سازی سایت و… کرد اگر تنها یک دید کلی از میزان بودجه بازاریابی خود دارید، ممکن است در یک تاکتیک بازاریابی دیجیتال بیش از حد سرمایه گذاری کنید.
یک تاثیر گذار شبکه اجتماعی کسی است که بر رفتار مخاطبان خود تاثیر می گذارد و راه نفوذ آن از طریق شبکه های اجتماعی است. تاثیرگذاری این افراد متفاوت است و هیچ کدام شبیه یکدیگر عمل نمی کننداین افراد می توانند محتوای تازه ای متناسب با استراتژی های سازمان تان تولید کنند یا محتوای تولیدی از سوی شما را در شبکه های خود پست کنن.
یکی از مهمترین گامها در این استراتژی دیجیتال مارکتینگ این است که سعی کنید رقبای خود را بشناسید و مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آنها رقبای نزدیک و یا دور هستند. شناختن رقبا را دست کم نگیرید و آن را یک کمک بزرگ در این استراتژی بدانید.
هر زمان کسی درباره کسب و کار شما تعریف و تمجیدی کند که برای آن هزینه نکرده اید، این یک رسانه دریافتی است برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود باید رسانه های کسب شده فعلی خود را بررسی کنید تا ببینید چه تعداد نقد ، جایزه و مقاله برای کسب و کار خود دارید. با بررسی این ناحیه، میتوان متوجه نقاط ضعف و قدرت تجارت خود شده و در جهت حفظ یا بهبود آن تلاش کرد.
رسانههای متعلق به خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید آیا آنها برای کسب و کار شما کار می کنند یا خیر. آیا مردم در پروفایل شبکه های اجتماعی شما مشغول هستند؟ وبلاگ های شما را می خوانند؟ یا به عنوان مثال مدت زیادی را در سایت شما می گذرانند؟ بنابراین بسیار مهم است که رسانههای متعلق به خود را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج بدست امده را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ به کار گیرید.
رسانههای پولی، همانطور که از نامش پیداست، رسانه ای است که برای تبلیغ کسب و کار خود هزینه می کنید.
رسانه های پولی خود مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا تبلیغات شبکههای اجتماعی را آنالیز کنید تا بهترین نتایج را دریافت کنید.
شرکت طراحی سایت دارکوب یک شرکت طراحی سایت حرفه ای می باشد که دغدغه ای فراتر از کسب درآمد فراوان دارد و آن داشتن اعتبار و نامی نیک در بین مشتریان خود میباشد. گزیده خدمات دارکوب شامل موارد زیر است: طراحی وب سایت، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشنهای موبایل، سئو و بهینه سازی رتبه گوگل را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد.