نتیجه منفی قرار دادن مطالب غیر مرتبط در وب سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

گوگل اعلام کرده است که محتوا یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی است. اما چه چیزی باعث می شود که محتوا از دیدگاه سئو SEO خوب باشد؟

این مقاله خطوطی را مشخص می کند که چه چیزی باعث کیفیت بالای سئوی محتوا می شود. و مطالب غیر مرتبط چه تاثیر منفی ایی بر وب سایت می گذارند.

درست همانطور که چرخ ها بدون موتور برای شما چیزی جز پدال نمی گذارند، محتوا بدون استراتژی سئو نمی تواند در بازار دیجیتال بقا داشته باشد. و درست مثل چرخ بدون موتور، سئو بدون محتوا یک خودرو براق است اما از جایش تکان نمی خورد.

اما منظور از محتوا چیست؟ قطعا منظور هر نوع محتوایی نمی باشد. متاسفانه موتورهای جستجو چک لیستی برای “محتوای با کیفیت بالا” ارائه نمی دهند و احتمالا هرگز این کار را نخواهند کرد. این بدان معناست که تنها با مطالعه نتایج جستجو، Google Analytics و فاکتور ها مختلف می توان نتیجه گیری کرد که چه نوع محتوایی از نظر موتورهای جستجو با کیفیت و سازگار با سئو شناخته می شود.

 

تاثیر منفی مطالب غیر مرتبط بر سئو

قبل از اینکه به این بپردازم که چه مطالبی برای سئوی وب سایت مناسب است بهتر است این سوال را بپرسیم: چه مطلبی به سئوی وب سایت آسیب می زند؟ مطالب غیر مرتبط با وب سایت.

شاید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی را شنیده اید. بسیاری از متخصصان سئو می دانند که استفاده بیش از حد و نا بجا کمی به سئوی یک وب سایت نمی کند (حتی شاید تاثیر منفی نیز داشته باشد). اما هنوز هم این روش استفاده می شود. با این تصور غلط که گوگل تنها بر روی کلمات کلیدی به عنوان یک سیگنال توجه دارد. موتورهای جستجو به تقلید از زبان انسانی نزدیک تر می شوند، به این معنی است که نه تنها صفحات وب سایت شما باید به لحاظ استراتژیک بهینه سازی شوند، بلکه سئو نیاز به یک هدف دارد تا بتواند با تولید ارزش به کاربران  خدمت رسانی کند.

وقتی مطالب وب سایت خود را می خوانید این سوال ها را از خود بپرسید:

  • چگونه این صفحه به بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک کند؟
  • چه اطلاعات ارزشمندی ارائه می دهد؟
  • آیا محتوای صفحه، مرتبط با کلمات کلیدی مورد استفاده شده در عنوان صفحه، URL و عنوان های H1 است؟
  • آیا محتوای این صفحه با وب سایت به عنوان یک کل مربوط است؟

محتوای طبیعی تر و مرتبط تر، باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می شود. برای مثال تصور کنید که وب سایت شما خدماتی در ارتباط با حیوانات خانگی می دهد. این خدمات شامل وسایل بازی حیوانات، وسایل شستشو و نظافت و غیره می باشد. شما می بایست مطالب وب سایت خود را در این دامنه نگه دارید. اما فرض کنید که شما بخواهید یک آهنگ جدید یا عکس جنجالی را به سایت خود اضافه کنید، تنها به این دلیل که فکر می کنید این کار باعث می شود موتورهای جستجو افراد بیشتری را به سایت شما هدایت کند. اما اشتباه فکر می کنید! شما با این کار تنها خود را در معرض جریمه گوگل قرار می دهید. گوگل با الگوریتم ها خود مرتبط بودن مطالب مندرج شده در سایت شما را با کلید واژه ها و عناوین می سنجد. علاوه بر آن با بالا رفتن ترافیک در یک بخش از سایت شما که مطالب آن مرتبط نیست این مسئله را شناسایی کرده و تنها در طول چند هفته رتبه وب سایت شما سقوط می کند. پس این جمله را به یاد داشته باشید: در پی تولید ارزش باشید. به جای کپی کردن، محتوای جذاب، مرتبط و اورجینال برای وب سایت خود تهیه کنید. اگر امکان آن را ندارید از یک تهیه کننده محتوا که خیلی هم گران نیستند سود ببرید.

 

حال این سوال: از کجا شروع کنم و چه مطالبی در وب سایت خود قرار دهم؟

 

مرحله 1: استراتژی تولید محتوا با در نظر گرفتن سئو

هنوز بسیاری از بازاریابان محتوا در انتظار پایان مرحله ایجاد محتوا برای اضافه کردن سئو به عنوان یک ابزار تبلیغاتی هستند. آنها سعی می کنند ابتدا محتوای تولید شده را بررسی کنند تا پس از آن چند کلمه کلیدی و پیوند را به آن اضافه کنند.

اما یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر باید با تحقیق درباره کلمات کلیدی و انگیزه کاربر شروع شود. هنگامی که شما می دانید چه عبارتی را مخاطبان شما برای جستجو استفاده می کنند و آنها به دنبال چه محتوایی می گردند، آنوقت شما می توانید یک استراتژی محتوا طراحی کنید که به سوالات خاص کاربر پاسخ دهد تا آنها را از این طریق به سایت شما انتقال دهد.

یک محتوای با کیفیت بالا:

  • براساس درک مخاطبان شما و همچنین تحقیق درباره کلمات کلیدی و هدف کاربر می باشد. از زبان مخاطبان خود استفاده کنید و اطلاعاتی را فراهم کنید که کاربران در جستجوی آن هستند.
  • خواننده را به تکمیل یک کار خاص کمک می کند. بطور کلی محتوای طولانی (بالای هزار کلمه) در نتایج ارگانیک بهتر رتبه می گیرند. پس همیشه یک مطلب کامل بنویسید و از موضوع خارج نشوید تا کاربر تا انتها با شما بماند.
  • دارای مراحل و گام های روشن و شفاف برای کاربر است. هنگامی که شما سفر خوانندگان و خریدارها خود را در وب می شناسید، شما می توانید با محتوای وب سایت خود آنها را به آنچه که می خواهند بهتر و بیشتر هدایت کند.

 

مرحله 2: طراحی خوب محتوا

یک تجربه کاربری UX خوب به معنای یک سئو خوب است. هنگامی که کاربران با وب سایت خوب ارتباط می گیرند، محتوای بیشتری مصرف می کنند، و آن را به اشتراک می گذارند. از ساختار کلی تا جزئیات طراحی، اطمینان حاصل کنید که محتوا را خوب ارائه می دهید.

بسیاری فلسفه ها در مورد ویژگی هایی محتوای “خوب” یا “چسبنده” یا “رهبری تفکر” وجود دارند. همه آنها ملاحظات ارزشمندی هستند و هر قطعه محتوا باید حداقل چندین مورد را پوشش دهد:

  • مرتبط
  • ساده / روشن / منسجم
  • غیر منتظره
  • قابل اعتماد / معتبر
  • عاطفی
  • سرگرم کننده
  • الهام بخش
  • آموزشی
  • عمیق و کامل
  • کاربردی
  • جدید و منحصر به فرد (در ارزش، نه فقط در محتوا)

زمانیکه در حال طراحی محتوا هستید، مخاطبان خود را در ذهن نگه دارید: شما برای مردم نوشتید، بنابراین موتورهای جستجو نیز می توانند درک کنند – نه برعکس.

محتوای با کیفیت بالا:

  • برای مخاطبان نوشته شده است نه برای کسی با افکار و تجربه شما. اطمینان حاصل کنید که زبان نه خیلی ساده و نه پر از اصطلاحات تخصصی باشد.
  • قابل اشتراک گذاری است. گامی به عقب بردارید و از خودتان بپرسید که آیا شما آن را به اشتراک می گذارید؟ و اگر چنین است، آیا می توانید؟ (به عنوان مثال، آیا دکمه های اشتراک اجتماعی به راحتی در دسترس هستند؟)
  • می توان به سرعت متن آن را اسکن کرد. با استفاده از پاراگراف ها، متن ها، متن های پررنگ، نقاط گلوله ای، لیست های شماره ایی، نقل قول ها و غیره، متن را برای چشم ها و درک سریع آسان کنید.
  • از عناوین قوی و H1 ها استفاده می کند. ایجاد عناوین جذاب و عملی که کلمات کلیدی را به صورت استراتژیک و به طور طبیعی استفاده می کنند. می توانید از CoSchedule ابزار تجزیه و تحلیل عناوین نیز برای آنالیز استفاده کنید.
  • نتایج ایده آل، شکایت ها و سوالات متداول و غیره را از نظر انتظارات کاربر در عناوین فرعی پیش بینی می کند.
  • بهتر از الگوریتم های موتورهای جستجو عمل می کند. صفحاتی را مرور کنید که در حال حاضر برای کلمات کلیدی مورد نظر خوب رتبه بندی شده و از خودتان بپرسید که آیا محتوای شما بهتر است؟ اطمینان حاصل کنید که محتوای بهتری ارائه دهید.

 

مرحله 3: محتوای صحیح ایجاد کنید

آیا شما در یک محتوای خوب چیزی ناراحت کننده یا خطا های گرامری یا تایپی مشاهده می کنید؟ البته که نه. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که در حال حاضر گرامر یک المان رتبه بندی باشد، اما این عامل تاثیر گذار در اعتبار مطلب و تجربه کاربر است.

علاوه بر این، نقل قول از منابع و لینک دادن به مراجع دیگر روش خوبی است، و برای سئو مفید می باشد. آن لینک ها به موتورهای جستجو نشان می دهد که شما حرفه ایی بوده و همچنین با جمعیت مناسبی مرتبط هستید.

محتوای با کیفیت بالا:

  • خالی از خطاهای دستوری و املا است. متن را اصلاح کنید و سپس از شخص دیگری بخواهید آن را چک کند.
  • به منابع خوب و معتبر لینک است. ویکی پدیا برای گوگل به عنوان یک منبع خوب به شمار می آید، هرچند برای کارهای دیگر بخاطر قابل ویرایش بودن هنوز خیلی معتبر نیست.
  • آمار و اطلاعات ارائه شده در آن بررسی شده و معتبر است. فقط به این دلیل که هر کس دیگری آن آمار را نقل می کند، به این معنا نیست که معتبر است و شما باید منبع آن را پیدا کنید.

 

مرحله 4: استفاده از کلمات کلیدی را چک کنید

مطمئنا شما با استفاده از کلیدواژه ها و تحقیق درباره هدف و انگیزه کاربر شروع کردید. البته موضوع درباره اینکه چه کلمات کلیدی ایی را در محتوای خود وارد کنید نیست. بلکه موضوع بر سر این است که این کلمات چگونه استفاده شده اند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مضر می باشد. استفاده بیش از حد از یک کلمه به خودی خود جالب نیست. اما امروز دیگر این نوع کاربرد اگر با جریمه گوگل همراه نباشد حداقل نا کارآمد است. همچنین درست است که گوگل در مورد کلمات کلیدی بسیار فهمیم و زرنگ است. با این حال، هیچکدام از اینها به این معنی نیست که کلمات کلیدی “مرده” هستند. فقط به این معنی است که سئو باید از آنها بهتر استفاده کند.

(همچنین لازم به ذکر است که کاربران هم به دنبال کلمات کلیدی هستند. البته گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا عبارات رایج و یا هم معنی را شناسایی کند، اما هنگامی که یک کاربر یک کلمه کلیدی را تایپ می کند، یعنی به دنبال یک کلمه خاص را در SERP جستجو می کند.)

محتوای با کیفیت بالا:

  • با کلید واژه ها پر نشده است. برای آن نیز یک فرمول ریاضی واقعی وجود ندارد. بهتر است کلمه کلیدی را در متن جستجو کنید. اگر به نظر می رسد تعداد آن بیش از حد است، شروع به جایگزین کردن با مترادف ها کنید.
  • بخشهای کوچک موضوعی را با کلمات کلیدی مرتبط تشکیل می دهد. نگران نباشید گوگل ارتباط مطالب را بخوبی درک می کند.
  • بطور طبیعی از کلمات کلیدی و انواع آن در محتوا استفاده می کند. فراموش نکنید از مترادف ها، اختصارات، اسم های جمع و غیره استفاده کنید مثل یک انسان عادی.
  • از کلمات کلیدی در متن تصویر بطور طبیعی می کند. عناوین تصویر، متن و متن زیر، مکان های استراتژیک زبان توصیفی هستند. از کلمات کلیدی بطور غیر ضروری استفاده نکنید.
  • از کلمات کلیدی در عناوین بطور طبیعی استفاده می کند. ابتدا برای مردم بنویسید، و اما اگر می توانید کلید واژه مورد نظر را در عنوان خود نگه دارید، از آن استفاده کنید.
  • از کلمات کلیدی در URL بطور طبیعی استفاده می کند. اگر از عنوان مقاله استفاده می کنید این کار نباید دشوار باشد.
  • از کلمات کلیدی و انواع آن در 100 کلمه اول بطور طبیعی استفاده می کند. نگران نباشید، اما سعی کنید تمام کارت های خود را هرچه زودتر روی میز بگذارید.

 

برخی از مسائل مربوط به سئوی محتوا

سئوی فنی بحثی جدا از سئوی محتوا است. اکثر فاکتورهای فنی سئو، مسائل مربوط به سایت هستند که نیاز به بررسی دارند و مهمترین این مسائل قبل از شروع به تلاش برای بهینه سازی محتوا، باید حل شوند.

با وجود این، چندین نظر فنی مربوط به محتوا وجود دارد و که من نمی توانم آنها را نادیده بگیرم:

  • محتوا سریعا بارگذاری شود. سه ثانیه یا کمتر سرعتی است که برای آن کار می کنید. اطمینان حاصل کنید که تصاویر و سایر فایل های رسانه ای کارایی محتوا را کاهش نمی دهند.
  • محتوا در تلفن همراه خوب عمل کند. اگر سایت از طراحی Responsive استفاده کند مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اما مطمئن شوید که فرم ها و CTA ها در محتوا قابل کلیک باشند، و تصاویر و متن ها بطور مرتبی قابل مشاهد باشند.
  • سایت حاوی xml باشد. این به گوگل در پیدا کردن و درک محتوای سایت کمک می کند.
  • پیوندهای داخلی به محتوای مرتبط اشاره دارند. اطمینان حاصل کنید که لینک ها کار می کنند. در متن تگ های لینک از کلمات کلیدی و عناوین مناسب استفاده کنید.
  • URL ها کوتاه باشند. صفحات با رتبه بندی بالای دارای URL های کوتاه تری هستند.

 

حالا فکر می کنم اطلاعات لازم را برای تهیه محتوا دارید. تنها باید شروع کنید. بخوانید، بنویسید و از تجربه و نظر دیگران استفاده کنید. طولی نمی کشه که شما هم می توانید مطالب مفیدی را هم برای کاربران و هم برای سئوی وب سایت خود بنویسید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته