چطور محتوای وب سایت را بررسی کنیم؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

اگه ندونید الآن کجا ایستادید، نمیتونید مسیرتونو پیش بینی کنید و ببینید به کجا قراره برسید. بررسی محتوا کمکتون میکنه تا موقعیت فعلی و آینده تونو مشخص کنید.
بررسی محتوا سنگ بنا و اساس استراتژی محتوا رو تشکیل میده و استراتژی محتوا هم خودش اساس بازاریابی محتواست. در بررسی محتوا هدفمون اینه که یه تحلیل کیفی از کل محتوای وب سایت (یا در پاره ای مواقع از یک شبکه سایت و یا از شبکه های اجتماعی و در کل هر محتوایی که متعلق به سازمان و شرکت باشد) به عمل بیاید. حالا چرا ما باید کلی وقت بذاریم و این فرایند سخت و دشوار بررسی محتوا رو انجام بدیم؟ دلایل زیادی برای این کار وجود داره که در ادامه براتون شرح میدم.
اولین و مهمترین دلیل اینه که با بررسی محتوا میتونید متوجه بشید آیا محتوای وب سایت به مشتری و اهداف شرکت ربط داره یا نه. به این ترتیب مناسب بودن و یکپارچگی محتوای وب سایت، اینکه آیا با صدای سازمان همنوا هست و برای جستجوی آنلاین بهینه سازی شده مشخص میشه. در ضمن میتونید متوجه بشید که آیا ابزار و نرم افزارهایی مثل سیستم مدیریت محتوا یا CMS متناسب با نیازها انتخاب شده اند یا نه.
از همه مهمتر اینکه با بررسی محتوا میتونیم نیازهامونو ارزیابی کنیم، محدوده اصلی محتوامونو شکل بدیم و امکان پذیری پروژه های آتی رو تعیین کنیم.

اول یک فهرست از محتوای موجود تهیه کنید

همه محتوای روی سایت رو با عنوان صفحه یا URL در یک اکسل یا فایل متنی ثبت کنید. این اطلاعات رو سازماندهی کنید، مثلا عنوان طبقه، دسته فرعی و صفحات.
مثلا اگه سایت فروشگاهی دارید، این طبقات و طبقات فرعی میتونه به این شکل باشه: کفش > کفش زنانه > کفش چرم > چرم تبریز.
پیشنهاد میشه به هر کدوم از این طبقات، طبقات فرعی و صفحات یه واحد اختصاص بدید، مثلا طبقه اصلی 1 باشه، طبقه فرعی اون 1.1 و صفحه 1.1.1 . به این ترتیب میتونید هر قطعه محتوا رو به بخش مناسب سایت اختصاص بدید. البته میشه به جای شماره گذاری، از رنگ استفاده کرد و به هر بخش یک رنگ اختصاص داد. این بستگی به مقیاس و اندازه محتوایی داره که میخواهید بررسی کنید و اینکه خودتون چطوری ترجیح میدید و راحتترید.
پیشنهاد میشه که جلوی هر طبقه، طبقه فرعی و صفحه بنویسید که هر قطعه محتوا متعلق به چه کسیه و چه نوع محتوایی داره: متن، عکس، فیلم، PDF ، نشر خبری، صفحه محصولات و غیره. مشخص کنید که آیا توسط کارمندان خود شرکت تولید شده یا شرکتی که تولید محتوا رو بهش سپردید اونو تولید کرده و یا از مقاله مجلات دیگه گرفته شده. کی مسئول ساخت، تأیید و نشر هر قطعه است.
در نتیجه این فعالیت ها یه فهرست مطالب تهیه میشه.

اجرای بررسی محتوا

وقتی که فهرست مطالب رو درست کردید میتونید کار بررسی رو شروع کنید. بررسی محتوا بیشتر از نظر کیفیتی انجام میشه.
همینطور که بررسی رو انجام میدید، یه رتبه یا نمره ای به هر صفحه بدید – مثلا از بین 1 تا 5، 1 یعنی خیلی افتضاح و 5 یعنی خیلی عالی.
حین بررسی هر قطعه محتوا به این سوالات جواب بدید:
1- موضوع این قطعه چیه؟
این محتوا به چه موضوعات و عناوینی اشاره کرده؟ آیا صفحات و عناوین بخش، طبقه و طبقات فرعی که برای این محتوا انتخاب شده بودند، دقیقا با نوشته درون صفحه متناسبند؟ آیا بین محصولات، خدمات و اطلاعات “درباره ما”یی که در محتوا بهشون اشاره شده توازن وجود داره؟
2- آیا محتوای مورد نظر صحیح و بروز است؟
به عبارت دیگه آیا محتوا با نیازها و بحث های روز تناسب داره؟ در اون به محصولات، لینکها یا اطلاعات ناصحیح و منسوخ اشاره نشده باشه. چون کارمندها، قیمت ها، آمار و اطلاعات شرکت و سایر اطلاعات در طول زمان عوض میشن. علاوه بر این که صحت اطلاعات ذکر شده رو بررسی میکنید، اگر دیدید محتوا کلا منسوخ و قدیمیه، باید یا حذف بشه و یا دوباره بازنویسی و بروز بشه.
3- آیا اهداف کاربر و شرکت رو تأمین میکنه؟
خیلی از سرمایه گذارها روی ظاهر دیجیتال یه شرکت سرمایه گذاری میکنند، مثلا روی مدیریت ارشد، فروش، بازاریابی، روابط اجتماعی و خدمات مشتری و غیره.
هر کدوم از این تقسیم بندی ها ممکنه اهداف متفاوتی رو دنبال کنند اما اصولا همه محتوایی که تولید میشه باید در جهت راضی کردن دو تا چیز باشه: یکی شرکت و یکی نیازهای مشتری.
بنابراین درخواست برای اقدام ها باید واضح و شفاف باشند و در عین حال تعدادشون انقدر زیاد نباشه که مانع تجربه کاربری مناسب بشه. باید موقع نمره دادن به محتوا این رو در نظر بگیرید که آیا این محتوا میتونه این اهداف رو تأمین کنه.
4- آیا مردم میتونن این محتوا رو پیدا کنند و ازش استفاده کنند؟
اینجا آنالتیکس (تجزیه و تحلیل) محتوا وارد عمل میشه. چه نوع محتوایی و به طور جزئی تر کدوم صفحات بیشترین و کمترین محبوبیت رو در سایت مورد نظر بدست آوردند؟ کاربرها بیشتر وقتشونو کجا میگذرونن و از چه صفحاتی خارج میشن؟ آیا اقدامات مورد نظر شما رو در صفحه انجام میدن؟ کدوم عبارات و کلمات کلیدی کاربرها رو به سایت میکشونه؟
همینکه محتوا رو روی سایت بذارید کفایت نمیکنه. از داده های آنالتیکس میتونید بفهمید چه چیزهایی نتیجه میدن و چه چیزهایی اثر ندارند.
5- آیا تمیز و حرفه ای هست؟
آیا لحن کلام در تمام سایت یکسانه؟ املای کلمات، قوانین دستوری و نشانه گذاری ها رعایت شده اند؟ اصطلاحات و کلمات اختصاری بکار رفته در اون استاندارد و صحیح اند؟ اگه سایت راهنما داره آیا طبق اون رفتار میشه؟ آیا عکسها به صورت یکپارچه گرفته شده اند و درست در صفحات قرار گرفته اند؟ آیا هایپرلینکها از قانون خاصی تبعیت میکنند (مثلا تو یه پنجره جدید باز بشن یا …)؟
6- آیا محتوا به صورت منطقی سازماندهی شده اند؟
آیا سایت صفحات بسته بندی شده ای داره که از ساختار مسیریابی پیروی نکنه؟ آیا مسیریابی سایت منطقیه؟ آیا مسیریابی سایت اضافاتی هم داره مثلا اینکه صفحه تراکنش های شخصی در سطح بالای مسیریابی (به صورت دسته اصلی) قرار گرفته باشه و بعد دوباره در زیر یه دسته اصلی تحت عنوان “تراکنشها” هم باشه؟
7- آیا محتوای سایت با لحن ثابتی نوشته شده؟
هر برند یا شرکتی یه لحن کلام مشخص داره که نشون دهنده شخصیت اون برند یا شرکته. مثلا میتونه این لحن جدی باشه یا علمی، شوخ طبعانه یا …. همه این لحن ها معتبر و قابل استفاده اند. تنها مسئله ای که مهمه اینه که باید لحن، زبان و حالت بیان مناسب شرایط شرکت بوده و در تمام محصولات برند ثابت باشه. عدم رعایت این نکته میتونه باعث بشه برندتون با مشکلات هویتی روبرو بشه.
8- آیا عناصر اساسی سئو رعایت شده اند؟
عنوان صفحه، کلیدواژه ها، متادیتا، تیترهای بکار رفته درون متن و تگ تصاویر رو دوباره بررسی کنید.
کلیدواژه ها و عبارات کلیدی هدف گرفته شده باید در صفحه بکار رفته باشند. ببینید آیا متادیتا و توصیفات درست و متناسب با متن مورد نظر انتخاب شده اند؟ آیا برای تصاویر و فایلهای چندرسانه ای توضیحی داده شده یا عنوانی دارند و آیا براشون متادیتا انتخاب شده تا در سرچ ها پیدا بشن؟ تیترهای درون متن چطور؟ آیا برای سرچ بهینه سازی شده اند؟
9- جای چه محتوایی خالی است؟
بررسی محتوا بیشتر روی محتوای موجود در سایت تمرکز داره، طوری که براحتی از چیزهایی که جاشون خالیه غافل میشیم. یکی از مرحله های بررسی محتوا که خیلی هم مهمه اینه که نقاط ضعف، کمبودها و نیازهای محتوایی رو شناسایی کنیم.
ممکنه یه سایتی از نظر نحوه سفارش دادن کاربرها قوی باشه و اطلاعات کاملی رو به کاربر ارائه داده باشه اما از نظر نحوه ارسال کالا و تکمیل سفارش مشکلاتی داشته باشه. یا مثلا یه بخش خبری یا رسانه ای از نظر خبری که منتشر کرده قوی باشه ولی از نظر عکس و فیلم ضعف داشته باشه. وبلاگ یه شرکت ممکنه بیشتر روی مسائل مربوط به خود شرکت تمرکز داشته باشه و به مدها و گرایشات موجود در اون صنف نپرداخته باشه. این مسائل رو بررسی کنید و در صورتی که نقصی دیدید، برای اون قسمت هم محتوا تهیه کنید.

با توجه به یافته هاتون ببینید حالا چه قسمتهایی رو باید تغییر داد و چه اقداماتی لازمه

تو این قسمت دیگه باید به جاده بزنید و دست به کار بشید. هدفمون اینه که در کنار نقاط قوت، مشکلات و کمبودها رو هم پیدا کنیم و پیشنهادات جزئی و مشخصی برای بهبود ارائه بدیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته