الگوی طراحی وب سایت کسب و کار در سال 2018

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

آدرس کوتاه این مقاله: http://darkoob.co.ir/?p=2383

دنیای وب و اینترنت به سرعت در حال توسعه و پیشرفت می باشد . فناوری ها و تکنولوژی های گذشته امروزه دیگر کارایی اولیه خود را ندارند . بهترین ترفند ها و تکنیک های گذشته حالا دیگر منسوخ شده اند . به همین دلیل مهم است که همراه با تغییرات حرکت کنیم در غیر این صورت کسب و کار ما هم منسوخ می شود . یکی از مهمترین تحولات ، تغییرات به وجود آمده در طراحی سایت ها می باشد . طراحان باید با آخرین تغییرات در دنیای طراحی وب سایت آشنا شوند و در جهت آنها حرکت کنند .

برای مشاغل و کسب و کار های آنلاین مهمترین نکته طراحی وب سایت آنها می باشد . اگر طراحی وب سایت آنها قدیمی و منسوخ شده باشد به تدریج روی کسب و کارشان تاثیر منفی می گذارد . طراحی وب سایت باید سلیقه کاربر و مشتری را شامل شود که این کار تنها با اجرای آخرین روند طراحی امکان پذیر خواهد بود . در سال 2018 الگوی طراحی وب سایت تغییرات محسوسی کرده است این تغییرات به سرعت در تمام اینترنت در حال حکم فرمانی می باشد .

در این مقاله سعی داریم تا الگوی طراحی وب سایت در سال 2018 که منجر به جذب کاربران بیشتری می شود را شرح دهیم .

الگوی طراحی وب سایت در سال 2018

در سال 2018 میلادی طراحی بیشتر به جلب رضایت کاربران و افزایش نرخ کلیک تکیه می کنند . در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می پردازیم .

تصویر سازی و تاثیر آن بر  Ux و UI در طراحی وب سایت : شاید بسیاری از افراد با این دو مفهوم آشنا نباشند . منظور از UX : User Experience تجربه کاربری می باشد . که شامل رفتار و احساس کاربر از بازدید هر وب سایت یا استفاده از محصولی خاص می باشد . تجربه کاربری فقط مختص به وب سایت ها نیست . هر تولید کننده و ارائه دهنده خدمات باید تجربه کاربری را در نظر بگیرد . به طور کلی می توان گفت نظر نهایی هر مشتری و کاربر از استفاده از خدمات ، کالا ها ، وب سایت و … را تجربه کاربری می گویند . در مبحث طراحی وب سایت ها ، طراح باید در نهایت تجربه کاربری خوشایندی ایجاد کند .و اما منظور از UI : User Interface رابط کاربری است . رابط کاربری شامل هر المان و عنصر و … می باشد که باعث ارتباط کاربر و دستگاه است . رابط کاربری نیز فقط محدود به وب سایت ها نمی باشد بلکه تمامی کالا ها و محصولات قابل استفاده توسط انسان را شامل می شود . در طراحی وب سایت بسیاری از افراد دو مبحث رابط کاربری و تجربه کاربری را یک بحث می دانند .

در سال های اخیر ، عکاسی بر طراحی وب سایت چیره شده است . زمینه هایی با وضوح بالا و Header های زیبا محبوبیت زیادی به دست آورده اند . تصویر هدر بزرگ و استفاده از مجموعه ای از تصاویر به صورت اسلایدر مخاطب بیشتری را جذب کرده است .

البته در گذشته که سرعت اینترنت و پهنای باند کم بود تصاویر محبوبیتی نداشتند زیرا باعث کاهش سرعت وب سایت می شدند . امروزه نیز استفاده زیاد از تصاویر با کیفیت بالا تاثیر زیادی بر کاهش سرعت بارگذاری وب سایت خواهد گذاشت . که این امر بر بهینه سازی وب سایت نیز تاثیر منفی می گذارد .

در سال 2018 طراحان با استفاده از تصویر سازی وب سایت ها را جذاب تر از قبل طراحی می کنند . در تصویر سازی تمامی اطلاعات موجود در محتوا به صورت خلاصه و مختصر در عکس تصویر سازی می شود . همچنین با استفاده از نرم افزار ها و سرویس های مختلف حجم تصاویر به حداقل خود می رسد که در نتیجه بر سرعت بار گذاری سایت تاثیر منفی نگذارد . تصویر سازی هم تجربه کاربری رضایت بخش و هم رابط کاربری بهتری را در پی خواهد داشت .

تایپوگرافی : شاید فکر کنید این عنصر تاثیر چندانی بر طراحی وب سایت نداشته باشد . یک فرد عادی تفاوتی بین فونت های Arial, Calibri, Gothic, and Verdana نمی بیند .اگر تایپوگرافی مناسب انتخاب کنید باید بدانید می توانید کاری کنید که یک کلمه ارزشی چند برابر از یک عکس داشته باشد . تایپوگرافی تاثیر مستقیم بر کاربران وب سایت دارد زیرا پیام ها و اطلاعات از طریق آنها منتقل می شود . بر خلاف تصاویر ، تایپوگرافی بر سرعت بار گذاری وب سایت ها تاثیری نمی گذارد . این روز ها شرکت های بزرگ به دنبال توسعه فونت ها و شخصی سازی آنها می باشند تا طراحی وب سایت جذابی به وجود بیاورند .

سینما گراف Cinemagraph جدید ترین عناصر در طراحی وب سایت : استفاده از Cinemagraph در کمتر سایت ایرانی دیده شده است . سینما گراف ها اغلب در فرمت GIF هستند و اکثرا به عنوان پس زمینه وب یا تصویر هدر استفاده می شوند . این عناصر ، جذابیت بصری به طراحی وب سایت می بخشند . سینما گراف ها یک طرح مینیمالیستی هستند که در افزایش تعامل با کاربر کمک می کنند . سینما گراف ها مانند فیلم ها و کلیپ ها رفتار می کنند اما بر کاهش سرعت بار گذاری وب سایت تاثیری ندارند . بر اساس تحقیقات بدست آمده کلیک تبلیغات فیس بوک با سینماگراف ها 60 درصد بیشتر از میزان کلیک از تبلیغات دیگر می باشد .

منظور از سینما گراف تصاویری ثابت می باشد که در آن حرکت های ظریف و تکرار شونده وجود دارد . این تحرکات ظریف عکس را تبدیل به کلیپ ویدئویی می کند . سینما گراف در قالب فرما GIF منتشر می شود . cinemagraph از ترکیب تصاویر ثابت و تحرکات ظریف به وجود می آید . تصاویر سینما گراف با فرمت های ویدئویی مانند Mp4، GIF، MOV و … ساخته می‌شوند و افکت ها و اکشن های ساده ولی تاثیرگذار و شگفت انگیز به وجود می‌آورند. استفاده از این عنصر در طراحی وب سایت می تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد .

اهمیت انتخاب رنگ مناسب : قدرت و تاثیر گذاری رنگ ها بسیار زیاد می باشد . هر رنگ یک احساس جدید را در کاربر به وجود می آورد در اصل هر رنگ یک حس خاص دارد . استفاده از ترکیب رنگ های مناسب در یک وب سایت باعث ایجاد ارتباط بهتر با کاربر می شود . و همچنین فضایی مناسب در کسب و کار شما ایجاد می کند . به طور کلی می توان گفت هر کسب و کار باید تم رنگی مخصوصی داشته باشد به طوری که کاربران بتوانند توسط آن رنگ ، کسب و کار یا وب سایت مربوطه را شناسایی کنند . انتخاب رنگ مناسب باعث ایجاد فضا و حالت مناسب برای وب سایت می شود که این امر تاثیر مثبتی بر مخاطب خواهد داشت . انتخاب پالت رنگی مناسب برای هر وب سایت بسته به نوع آن می باشد . بر اساس سلیقه مخاطب و هویت شرکت و حوزه کاری و محصولات و خدمات ارائه شونده باید ترکیب رنگی مناسب را انتخاب نمود .

استفاده بیشتر از فضا های منفی موجود در وب سایت : در بسیاری از وب سایت ها فضای خالی یا فضای منفی به وفور دیده می شود . طراح باید بداند چگونه از این فضا ها به بهترین نحو استفاده کند . اغلب کاربران به وسیله تلفن های همراه خود از وب سایت ها بازدید می کنند . بنابراین فضای خالی و یا فضای منفی در تلفن های همراه نباید باعث آزار کاربران شود . برای آنکه وب سایت سریع بارگذاری شود از فضای خالی باید کمتر استفاده شود .

طراحی فرم تماس با ما : در طراحی فرم تماس با ما باید دقت کنید ، بسیاری از فرم ها دارای فیلد های زیادی هستند که کاربران ترغیب نمی شوند فرم را پر کنند . برای طراحی فرم تماس یا هر فرم دیگری حداکثر از 3 فیلد استفاده نمایید . همچنین آن را به صورت Full Screen طراحی نمایید تا المان های دیگر موجود در صفحه کاربر را منحرف نکند .

افزایش UI / UX با تعاملات ظریف micro-interactions : بسیاری از طراحان با این مبحث آشنا نیستند و حتی ممکن است اصطلاح micro-interactions را نشنیده باشند . استفاده از تعاملات ظریف یا ریز رویکردی نوین می باشد که در سال 2018 بسیاری از وب سایت های مطرح از آن استفاده کرده اند . میکرو تعاملات یا تعاملات ظریف چیست ؟ منظور از  micro-interactions رویداد هایی می باشد که یک کار اصلی یا یک هدف واحد دارند . این رویداد ها در سراسر دستگاه ها ، نرم افزار ها و وب سایت ها و … یافت می شوند . هدف از این تعاملات ریز ، لذت بردن کاربر و ایجاد یک لحظه جذاب است .

 

الگوی طراحی وب سایت کسب و کار در سال 2018

تعاملات ظریف شامل انیمیشن ها و المان های بصری می باشند . از تعاملات زمانی استفاده می شود که کاربر می خواهد عمل خاصی را انجام دهد . به عنوان مثال وقتی کاربر در وب سایت یا در نرم افزار دکمه ای را کلیک می کند عکس عمل های کوتاهی رخ می دهد این ری اکشن ها همان تعاملات ریز می باشد . micro-interactions اثرات روانشناسی مختلفی دارد . می توان گفت میکرو تعاملات جلوه های کوچکی هستند که به منظور تاثیر گذاری بر کاربر از آنها استفاده می شود . از این تکنیک در شبکه های اجتماعی به وفور استفاده می شود .

 

الگوی طراحی وب سایت کسب و کار در سال 2018

 

در شبکه های اجتماعی برای پسندیدن پست یا عکسی دکمه like وجود دارد که با لمس آن تغییر رنگ پیدا می کند . می توان گفت این تغییر رنگ کوچکترین استفاده از میکرو تعاملات است . ویژگی اصلی تعاملات ظریف سرعت اتفاق افتادن آنها می باشد .

طراحان در بسیاری از نرم افزار ها و وب سایت ها از میکرو تعاملات استفاده می کنند بدون آنکه بدانند تعاملات ریز به چه معنا است . در کل می توان گفت از گذشته از میکرو تعاملات به طور ناخواسته استفاده می شده است .

هدف از ایجاد تعاملات ظریف جذب کاربر و افزایش UX و UI می باشد . پس نباید به نحوی طراحی شوند که کاربر را آزار دهند . جالب است بدانید در طراحی اپلیکیشن ها از تعاملات ظریف به منظور وابستگی افراد در استفاده از اپلیکشن استفاده می کنند . یعنی با میکرو تعاملات ، اپلیکیشن ها را به نحوی طراحی می کنند که کاربر وابسته به اپلیکیشن شود .

اگر به تمام اپلیکیشن های تلفن همراه خود نگاه کنید می توانید میکرو تعاملات را بیابید ساده ترین استفاده از آن زمانی است که وقتی Notification روی دستگاه شما می آید صفحه نمایشگر روشن می شود . استفاده از میکرو تعاملات اهداف زیر را در پی دارد :

  • بر قراری ارتباط صحیح با کاربر همراه با بازخورد
  • افزایش نرخ کلیک کاربر و ترغیب به کلیک
  • کمک به کاربران در استفاده بهتر

استفاده از اشکال هندسی و الگو ها : در چند سال اخیر در بسیاری از وب سایت ها استفاده از طراحی هندسی باب شده است . استفاده از طرح های هندسی به خصوص در وب سایت های موبایلی محبوبیت زیادی را در پی داشته است . استفاده از اشکال هندسی در طراحی یک نگاه مفهومی را به کاربر منتقل می کند . هر کدام از اشکال و الگو های هندسی مفهوم و حسی خاص را به مخاطب منتقل می کنند .  استفاده از طراحی هندسی جلوه بصری خاصی به وب سایت می بخشد .

الگوی طراحی وب سایت کسب و کار در سال 2018

استفاده از گرافیک خلاقانه : طراحی وب سایت خلاقه به سرعت در حال پیشرفت می باشد . در طراحی وب سایت حرفه ای نباید از قالب ها و الگو های تکراری استفاده نمود بلکه باید از گرافیک خلاقانه استفاده کرد به طور کلی باید گفت گرافیک خلاقانه خاص بودن طراحی وب سایت شما را به کاربران منتقل می کند . طراح باید نو آور و با خلاقیت وب سایت را طراحی کند . خلاقیت مخاطب زیادی را جذب می کند.

استفاده از گرافیک SVG برای آیکون ها : در اغلب وب سایت ها از آیکون ها و آرم های مختلفی استفاده می شود . بسیاری از این آیکون ها در برخی از مرورگر ها نمایش داده می شود . استفاده از گرافیک SVG در طراحی آرم ها و آیکون ها با اغلب مرورگر ها سازگار می باشد . SVG  وضوح تصویر را افزایش می دهد . با این حال بر سرعت بار گذاری وب سایت تاثیر نمی گذارد .

Scalable Vector Graphic یا SVG زبانی از نوع XML می باشد . که برای ایجاد و انتشار و کار با گرافیک دو بعدی و یا چند بعدی در فضای اینترنت ایجاد شده است . این زبان از سوی W3C به عنوان استانداردی جدید معرفی شده است . استفاده از SVG ویژگی های زیر را در بر دارد :

  • برای گرافیک  مقیاس پذیر می باشد
  • گرافیک را در فرمت XML تعریف می کند
  • هر عنصر و ویژگی در فایل های SVG می تواند متحرک باشد
  • همانطور که گفته شد از سوی W3C به عنوان یک استاندارد معرفی شده است

جمع بندی 

همانطور که مشاهده کردید طراحی وب سایت در سال 2018 بر نگاه بصری تکیه دارد و اغلب در آن از گرافیک های مختلف استفاده می شود . حرکت با این نوع طراحی ، یک وب سایت حرفه ای را شامل می شود . در شرکت طراحی وب سایت دارکوب طراحان با توجه به آخرین متد و روش در طراحی وب سایت جهانی ، وب سایت های خود را طراحی می کنند . به شما نیز پیشنهاد می کنیم برای برخورداری از یک طراحی حرفه ای به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نمایید .



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.

آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد.

دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد.