لیست مطالب
وب سایت های فروش لایسنس یا کد شارژ سایت های فروشگاهی هستند که به صورت آنلاین به کاربران کدهایی به عنوان لایسنس برای استفاده مشتریان به فروش می رسانند. این کد می تواند یک کد تخفیف، کد شارژ اعتباری یا لایسنس یک نرم افزار مانند آنتی ویروس باشد.
برای یک وب سایت فروش لایسنس ما به دو دسته اصلی امکانات نیاز داریم: امکانات وب سایت فروشگاهی و دیگری امکانات مدیریت لایسنس برای مشتری و فروشنده.
برای این نوع وب سایت ها می توان سناریو های مختلفی در نظر گرفت. تصور کنید که وب سایت ما در حوزه فروش نرم افزار به همراه لایسنس فعالیت می کند. در این صورت ابتدا مشتری می تواند از میان دسته های محصولات وب سایت محصولی را انتخاب و خریداری نماید. این محصول می تواند به صورت فیزیکی به آدرس مشتری ارسال گردد، یا آنکه به صورت آنلاین دانلود شود. در کنار این محصول کد لایسنس منحصر به فردی برای هر مشتری وجود دارد. این کد در پروفایل یا در ایمیل به هر مشتری ارائه داده می شود.
از سوی دیگر مدیر وب سایت امکان تعریف محصولات مختلف و وارد کردن کد های لایسنس را به دیتابیس دارد. از آنجایی که کدهای لایسنس منحصر به فرد به هر مشتری اختصاص می یابد، لایسنس فروخته شده از لیست حذف یا غیر قابل فروش می گردد. علاوه بر این مدیر یا فروشنده محصول می تواند گزارشاتی از فروش و اختصاص لایسنس ها داشته باشد.
سایت های فروشگاهی آنلاین همان طور که از اسمشان پیداست محلی برای فروش محصولات و خدمات می باشند. پیش از این در دارکوب به طور مفصل امکانات وب سایت های فروشگاهی را توضیح داده ام. در واقع یک سایت فروش لایسنس می تواند دارای امکانات زیاد و متنوعی باشد. ممکن است سایت تنها به فروش لایسنس محدود باشد یا اینکه فروش محصولات متنوع را به همراه لایسنس انجام دهد. بنابراین باید امکاناتی برای مدیریت محصول (برای مدیر وب سایت) و امکانات خرید (برای مشتری) در آن فراهم باشد. بنابراین همه یا برخی از امکانات زیر را می توان برای یک و سایت فروشگاهی (جدا از فروش لایسنس) متصور بود:
امکانات مورد نیاز مدیر سایت فروشگاهی:
امکانات مورد نیاز مشتری در سایت فروشگاهی:
جدا از امکانات یک وب سایت فروشگاهی، برای فروش و مدیریت لایسنس ها مدیر و مشتری هر دو به امکاناتی خاص نیاز دارند:
مشتری می تواند از میان لایسنس های موجود یکی را انتخاب و خریداری نماید. لایسنس خریداری شده به صورت ایمیل، پیامک، یا در پروفایل کاربر در سایت به مشتری ارائه می گردد.
در زمان پایان یافتن اعتبار یک لایسنس می توان به در حساب کاربر، در سایت یا توسط ایمیل به مشتری به جهت به تجدید لایسنس اطلاع رسانی نمود.
همراه با فروش لایسنس می تواند امکاناتی وجود داشته باشد که به مشتریان اجازه می دهد تا کلیه مجوزهای خود را زمانی که نزدیک به انقضاء هستند تمدید کنند. سیستم تجدید پذیر، یادآوری های ایمیل اتوماتیک را فراهم می کند که می تواند به مشتریان ارسال شود، زمانی که یک لایسنس مجددا به پایان می رسد، از طریق ایمیل مشتری می تواند با یک کلیک، به طور مستقیم به فروشگاه شما برسد و کلید مجوز خود را تمدید نماید.
همچنین تخفیف های برای تجدید لایسنس را می توان توسط مدیران سایت ایجاد نمود تا انگیزه مشتریان برای تمدید کلید مجوز افزایش یابد. علاوه بر این مدیران سایت همچنین می توانند لایسنس ها را بدون دخالت مشتری تمدید نمایند.
برای سایت هایی که چندین نسخه از یک محصول را به فروش می رسانند، اجازه اینکه مشتری از یک سطح به سطح بعدی ارتقا یابند مهم است.
خرید های ارتقاء را می توان بر اساس خرید موجود مشتری و حتی خرید بر اساس تخفیف طراحی نمود. مسیرهای ارتقا را می توان بین سطوح مجوز یک محصول واحد یا حتی به محصولات کاملا متفاوت تنظیم نمود.
در زمان خرید لایسنس می توان آن را به ایمیل کاربر ارسال نمود. اما از آنجایی که یک مشتری می توانند محصولات متفاوت و لایسنس های متنوعی از یک محصول را خریداری کند، پروفایل وی نیز باید حاوی اطلاعات لازم از قبیل لایسنس ها، زمان اعتبار و سایر شرایط مربوط به استفاده باشد.
تولید لایسنس می تواند به شیوه های متنوعی صورت پذیرد. این خود موضوعی تخصصی بوده که در این مقاله نمی گنجد. اما شما به عنوان مدیر سایت می توانید لایسنس ها را به صورت دستی یا خودکار برای فروش ارائه دهید. این لایسنس ها می تواند به صورت فایل TXT، CSV ارائه گردند یا API یا سیستمی برای ایجاد لایسنس در زمان فروش ایجاد گردد.
مدیر وب سایت می تواند بسته به نوع لایسنس گزارشات متنوعی را تهیه نماید. مثلا: لایسنس های فعال و غیر فعال، زمان انقضاء و غیره. انواع گزارش گیری و فایل های خروجی را می توان نسبت به سفارش مشتری توسعه داد.
از آنجایی که سفارشات لایسنس اغلب به صورت آنلاین و ایمیل به مشتری ارائه می شود، مدیر وب سایت می تواند اطلاعات و محتوای ایمیل را تنظیم نماید. شما می توانید ایمیل هایی به عنوان خبرنامه، تخفیفات، هشدار پایان اعتبار و غیره را به طور خودکار ایجاد نمایید.
در زمان طراحی وب سایت فروش لایسنس می توانید این سوالات را از خود یا طراح سایت نسبت به نوع پروژه بپرسید:
یک وب سایت فروش لایسنس می تواند بسیار پیچیده و یا خیلی ساده باشد. هر یک از بخش های توضیح داده شده در بالا می تواند دارای جزئیات فراوانی باشد که نسبت به نوع لایسنس و سفارش مشتری توسعه داده خواهد شد. حتی شما می توانید در چنین سایتی امکانات سایت بازاریابی شبکه ایی را نیز پیاده سازی کنید. بنابراین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب تماس حاصل فرمایید.