انتقال دامنه وب سایت یکی از متداول ترین نقل و انتقالات در وب است. این انتقال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه این مقاله از دارکوب به آن خواهیم پرداخت. اما نکته مهم در این انتقال آن است که به شکلی اصولی و کارشناسی صورت بگیرد تا وب سایت از نظر سئو و تعداد بازدید کنندگان آسیب نبیند.
در واقع در هر تغییری بر روی وب سایت خود باید جنبه های تاثیر آن را بر روی سئو را در نظر بگیرید. آدرس صفحه و محتوای وب سایت هر چند وقت یکبار در موتورهای جستجو فهرست و رتبه بندی می شوند. اگر چه محتوای صفحه نقش مهمی در رتبه بندی آن دارد اما تنها عامل نبوده و موارد زیادی در این رتبه بندی تاثیر دارند. به هر حال با تغییر در کد های وب سایت، آدرس و محتوای آن موتورهای جستجو رتبه بندی وب سایت شما را بازبینی می کنند. ممکن است که این باز بینی موجب ارتقا رتبه وب سایت شما شود و یا برعکس تغییراتی که شما در وب سایت ایجاد کرده اید رتبه وب سایت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
بنابراین هر تغییری در وب سایت حتی به ظاهر کوچک می تواند اثر مخربی بر روی سئو داشته باشد. تصور کنید که شما در وب سایت خود یک صفحه پر بازدید و با رتبه بالا دارید. در تغییراتی که شما بر روی وب سایت خود اعمال می کنید و این صفحه خارج از دسترس موتورهای جستجو و کاربران شود در این حالت وب سایت شما حتما متضرر خواهد شد. برای همین است که باید هر تغییر بر روی وب سایت با هماهنگی و نظارت کارشناسان سئو صورت بگیرد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کرده و در مواقع لازم تدابیری برای جبران یا مدیریت آسیب ها به سئو انجام شود.
در این مقاله از دارکوب ابتدا به انواع تغییرات در نام دامنه وب سایت و سپس روش انجام آن می پردازیم.
لیست مطالب
در انتقال وب سایت از دامنه ایی به دامنه دیگر کاهش سئو تا حدی طبیعی است. این کاهش معمولا در مدت زمانی کوتاهی اتفاق می افتد و پس از مدتی سئوی وب سایت تقریبا به حالت قبل از تغییر باز می گردد یا حتی شاید بهتر می شود.
کار کارشناس سئو در انتقال دامنه این است که با رعایت کردن اصول و استاندارد ها آسیب به سئو را به حداقل رسانده و در کوتاه ترین زمان سئوی وب سایت را به حالت عادی باز گرداند. در غیر این صورت در یک انتقال غیر اصولی ما شاهد هدر رفت سرمایه گذاری های پیشین و بازدهی وب سایت خواهیم بود.
نام دامنه می تواند به دلایل مختلفی تغییر کند و این انتقال صورت بگیرد، برخی از این شرایط عبارتند از:
یکی از تغییرات متداول در دامنه وب سایت تغییر پروتکل آن است. گوگل به وب سایت ها پیشنهاد می کند برای امنیت و اطمینان بیشتر کاربران از پروتکل Https به جای Http استفاده شود. برای همین بسیاری از وب سایت ها در حال تغییر این پروتکل در دامنه خود هستند. که برای سئوی وب سایت و امنیت بیشتر و اعتماد کاربران استفاده از Https ضروری است.
وب سایت ها می توانند دارای زیر دامنه های متنوعی باشند. گاهی در سایت های چند زبانه از زیر دامنه های متفاوت به جهت تقسیم بندی وب سایت استفاده می شود، مانند fa.wikipedia.org نام اختصار زبان در ابتدا نام دامنه قرار می گیرد. و یا www از آدرس وب سایت حذف و اضافه می گردد. که البته بهتر است که این کار در همان مرحله طراحی وب سایت صورت پذیرد.
ممکن است شما پس از مدتی به این نتیجه برسید که بهتر یا لازم است که نام دامنه وب سایت خود را تغییر دهید. مثلا دامنه قبلی شما به هر دلیلی فیلتر شده، نام برند شما تغییر کرده یا با دامنه هماهنگی ندارد، یا اینکه می خواهید به دامنه با ارزش تری مهاجرت کنید و غیره. در این حالت است که مهاجرت به دامنه جدید صورت می گیرد.
یکی دیگر از تغییرات متداول تغییر در دامنه سطح بالا یا TLD مانند .com یا .ir است. دامنه .ir هزینه سالیانه کمتری نسبت به .com دارد. اما بخاطر تحریم بودن کشور ما برای دستیابی به حداکثر سرویس های وب بهتر است که از دامنه یی به غیر از ir استفاده شود. برای همین شاید شما بخواهید که TLD را از .ir به نام های عمومی تر تغییر دهید.
ممکن است شما بخواهید پس از چند سال سیستم مدیریت محتوا یا کد های وب سایت را تغییر دهید. در این شرایط وب سایت شما در آدرس های خود دچار تغییراتی خواهد شد که در این حالت از Redirect 404 استفاده می شود و این می تواند بر روی سئوی وب سایت نیز تاثیر بگذارد.
قبل از انجام هر کاری بایستی وب سایت خود را در وب مستر گوگل ثبت کنید تا هویت شما به عنوان مالک وب سایت مشخص شود. همچنین در تغییر دامنه وب سایت لازم است که مراحل آن سریعا حداکثر در طی دو یا سه روز و غیر همزمان با سایر تغییرات انجام شود(البته ثبت وب سایت در وب مستر به احتمال زیاد توسط شرکتی که کار سئوی وب سایت شما را انجام می دهد پیش از این انجام شده است).
من وارد بحث انتخاب نام دامنه نمی شوم و تصور می کنم که شما اطلاعات لازم را برای انتخاب یک نام دامنه ایده آل دارید. نکته مهم در اینجا این است که پس از خرید دامنه مورد نظر شما همچنان به دامنه قدیمی خود نیاز دارید پس باید هزینه نگهداری آن را پرداخت کنید. چون تمام کار سئویی که روی وب سایت شما انجام شده است بر روی دامنه قدیمی صورت گرفته و پس از انتقال دامنه با Redirect ها وب سایت شما به دامنه جدید انتقال پیدا می کند.
لازم است که یک هاست برای وب سایت خود تهیه کنید. این بسیار بهتر و کم ریسک تر است که هاست دامنه جدید از همان هاست وب سایت قدیمی باشد. که IP و DNS آن ها کاملا مشابه باشند. در غیر این صورت وب سایت جدید با DNS متفاوت احتمالا ریسک های سئوی وب سایت شما را بالا می برد.
پس وب سایت خود را روی هاست جدید راه اندازی کرده و سپس عملکرد تمامی آن را با دقت تست کنید تا چیزی از دست نرود. در این بررسی دقت کنید که لینک سازی داخلی و دسترسی ها به فایل های مدیا مانند عکس همه از دامنه جدید وب سایت انجام شده باشد.
در این مرحله وب سایت با دامنه جدید را به وب مستر گوگل معرفی می کنیم. شما باید تنظیمات، نقشه سایت، فایل robots.txt، نام دامنه قبلی وب سایت و غیره را به وب مستر اعلام کنید.
به طور کلی اگر در وب سایت شما تغییراتی انجام نشده باشد کار Redirect خیلی دشوار نیست تنها یک خط کد لازم است تا آدرس ها از دامنه قدیمی به دامنه جدید Redirect شود.
زمانی که شما از یک هاست لینوکس استفاده می کنید کارRedirect ساده می باشد لازم است در فایل htaccess کد ریدایرکت در هاست دامنه قدیمی قرار داده شود تا تمامی آدرس ها از دامنه قدیمی به دامنه جدید هدایت شوند.
در این مرحله لازم است که در وب مستر دامنه قدیمی خود از گوگل درخواست تغییر آدرس کنید. پس از انجام این درخواست معمولا چند هفته ایی (2 تا 6 هفته) آدرس های دامنه جدید در فهرست گوگل جایگزین دامنه قدیمی می شود.
اگر کار انتقال دامنه وب سایت را انجام داده اید و حالا وب سایت شما دچار افت شده است تا حدی می تواند طبیعی باشد. گاهی وب سایت ها در انتقال دامنه تا 35 درصد دچار افت ترافیک می شوند. اما پس از گذشته زمان و انجام Redirect ها توسط موتور جستجوگر سئو به حالت قبل از انتقال به دامنه جدید برخواهد گشت. البته به شرط آنکه تمام مراحل انتقال به درستی انجام شده باشد.