باید ها و نباید های طراحی سایت در سال 1402

نوشته شده توسط امیر سلامی

متخصصان برای بزرگترین گرایشات طراحی سایت در سال پیش رو پیش بینی هایی انجام داده اند. در سال 1401 بزرگ ترین تمایلات طراحی وبسایت به چه سمت و سویی بود و در سال 1402 چه مسیری را پیش رو دارد و از چه چیزهایی باید استفاده و یا خودداری شود؟

ما برای شما مواردی را در ادامه با توجه به جایی که صنایع و کسب و کار ها ایستاده اند، ترتیب داده ایم پس چه شما این قدم ها را چه دنبال کنید و یا برایتان مهم نباشد، دانستن این نکات برای سال پیش رو برای شما مفید خواهد بود. نکته های گفته شده برای سال 1402 و 2023 صدق می کند و تلفیقی از نظرات کارشناسان خبره می باشد.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی که جهت ارائه اطلاعات، معرفی شرکت و ارائه خدمات و محصولات انجام می شود، گفته می شود. ابتدا یک نقشه کلی از سایت رسم می شود که هر المان و عنصر در کدام قسمت از صفه قرار بگیرد. در مرحله بعد با توجه به هدف و منظوری که از ساخت سایت داریم، طرح بندی و رنگ و اشکال آن انتخاب می شود. در مرحله بعدی با یک زبان برنامه نویسی یا سک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس، وبسایت را ساخته و راه اندازی می شود. در مرحله بعد یک هاست خریداری می شود و سایت در دسترس مخاطبان و کاربران قرار می گیرد. برای راه اندازی سایت برای کسب و کارتان می توانید سفارش ساخت سایت را به شرکت دارکوب بدهید. شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب که فعالیت خود را از سال 1381 آغاز کرده تا کنون بیش از 4000 وبسایت طراحی و در اختیار مشتریان قرار داده است. دارکوب یکی از برترین آژانس های ساخت وبسایت در کشور است. قیمت طراحی سایت در دارکوب، مناسب ترین قیمت در بازار طراحی سایت است و متناسب با بودجه خود می توانید صاحب یک وبسایت با کیفیت شوید.

طراحی سایت در سال 1402

طراحی سایت فروشگاهی

امروزه که استفاده اینترنت بین مردم بیش تر از گذشته است و مردم ترجیح می دهند که محصولات را به شکل اینترنتی خریداری کنند و بازاریابی آنلاین به اوج خود رسیده، هر کسب و کاری برای این که از رقبای خود عقب نیفتد و فاصله نگیرید، بهتر است برای خود و فروش آنلاین محصولات و خدمات سایتی را راه اندازی کند. دیگر مانند گذشته نیست و مردم به دلایلی مثل کمبود وقت اکثر محصولاتی را که استفاده می کنند را به شکل اینترنتی سفارش می دهند و خریداری می کنند. برای این که از رقبا عقب نیفتید و روز به روز سود و فروشتان کاهش پیدا نکند برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می توانید با دارکوب که خدمات طراحی سایت را ارائه می دهد، تماس بگیرید. بعد از ساخت سایت فروشگاهی مهم ترین مسئله، سئو سایت است. برای این که به رتبه اول گوگل بروید باید حتما سایت را بهینه سازی کنید تا هم افزایش مشتری و فروش داشته باشید و هم برندسازی خود را به بهترین شکل پیش ببرید. برای سرویس سئو سایت می توانید با کارشناسان دارکوب که سابقه زیادی در این زمینه دارند و تاکنون پروژه های موفقی را پشت سر گذاشته اند، تماس بگیرید. استراتژی های سئو دارکوب شامل ایجاد محتوا با کیفیت، تحقیق کلید واژه ها، تعین تکنیک های لینک بازگشتی، لایت هاوس و غیره می باشد که مطابق با به روز ترین روند های جهانی پیش می رود.

انیمیشن وب

انیمیشن می تواند بخش بزرگی از ایده ها و نقطه نظرات را برای فهم آسان تر ارائه دهد، گریس گانون یکی از طراحان تعاملی این جمله را بیان کرده است. در دنیایی که مردم آن همیشه عجله دارند و زمان محدودی برای پیشبرد کار ها دارند، انیمیشن می تواند ایده های هر چند پیچیده را در مقدار زمان کوتاه و البته با جذابیت بیش تر منتقل کند.

یکی دیگر از طراحان ارشد یک شرکت معتبر هم با این نظر موافق است و اعتقاد دارد که داستان گویی و شخصیت سازی چیزی است که برند های قدیمی و جدید روی آن به منظور جلب توجه کاربران کار می کنند و انیمیشن مهم ترین نقش را در این بین ایفا می کند. در دنیای دیجیتال ما انیمیشن توانایی خود را نشان داده و در ادامه هم قدرت یک برند را نشان خواهد داد. به برند شخصیت قدرتمند خواهد داد و کسب و کار و برند را پویا تر نشان می دهد.

در سال 1402 به طور خاص ما چه چیزی را بیشتر خواهیم دید؟ لوگو ها و آرم های متحرک که یک اتفاق کاملا آشکار است و به شرکت ها این شانس را می دهد که بیشتر دیده شوند. البته ساختن درست لوگو ها مسئولیت بسیار بالایی دارد. گانون همچنین می گوید: “شما باید مسئولیت یک شرکت را در یک فضای کوچک توضیح دهید”. در این سال ما Gif ها را بیشتر خواهیم دید (تصاویر متحرکی که تکرار می شوند). با توجه به واقعیت انیمیشن که در بالا گفته شد، گیف ها هم می توانند خیلی چیزها را ارائه دهند و بسیاری از مردم در سطح دنیا و از جمله کشورمان هم به این موضوع و وجود انیمیشن و Gif ها علاقه مند می باشند. چه چیزی باعث این شور و شوق برای انیمیشن می شود؟  حجم ابزارهای ایجاد شده و در دسترس برای طراحان نقش مهمی را ایفا می کند. بسیاری از این ابزار ها برای طراحان، توسعه دهندگان و دیگر کسانی که انیماتور نیستند وجود دارد و رابط هایی دارند که برای ساده ساختن آن ها طراحی شده است. یکی از محبوب ترین روش های ساخت سایت، طراحی سایت با وردپرس است که به راحتی می توانید یک سایت با کیفیت بالا داشته باشید، برای این کار می توانید با آژانس ساخت سایت دارکوب تماس بگیرید.

استفاده از رنگ های جالب

در طی سال گذشته شاهد افزایش استفاده از رنگ های جسورانه و جالب در سیستم عامل های دیجیتال بوده ایم و روند این اتفاق در سال 1402 افت نخواهد داشت. ابزارهایی که وجود دارد به ما کمک خواهند کرد تا راه های بیشتر و جذاب تری برای استفاده از رنگ ها داشته باشیم، و به نظر می رسد که طراحان بیشتری در این سال داشته باشیم که از رنگ ها و ترکیب های استثنایی استفاده کنند. چیزی که جالب است این است که رنگ ها در کنار دیگر سفارشی سازی و شخصی سازی ها، باعث منحصر به فرد شدن و تجربه خوب کاربر خواهند شد. این روش تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی دیجیتال سایت نیز دارد.

تایپوگرافی نوشتاری

تایپوگرافی یک سلاح قدرتمند برای ربودن چشم ها می باشد و استفاده از آن در سال جاری و سال آینده افزایش خواهد داشت. پیش بینی می شود تا در سال 1402 و 2023 میلادی، خطوط آذینی و شکسته (Serif) باز هم به صفحات و وب سایت ها بازگردند و همچنین سایت هایی که از فونت های Serif و Sans-serif (که به زیبایی بر روی GE اجرا می شوند) استفاده می کنند و برای داینامیک تر شدن تجربه کاربری افزایش خواهد داشت. این فونت ها دقیق هستند و خوانا و از طرفی طراحان نه فقط برای تاکید بلکه برای مباحث زیبا شناسی از این فونت ها استفاده خواهند کرد.

شرکت ها بیشتری از از فونت های بزرگ و Bold برای جذابیت و قرص بودن صفحه اول خود استفاده می کنند. این تایپو گرافی زمانی به بهترین نحو کار می کند که باقی صفحه، حداقل محتوا را داشته و تمیز باشد (شلوغ نباشد). سایت شما هم اگر می خواهد از این ویژگی استفاده کند، باید صفحه Home خلوتی داشته باشد.

Brutalism

برخی از طراحان برای این که دریایی از نظم و سایت های سازماندهی شده داشته باشند، از ساختارهای متمایزتر استفاده می کنند. بسیاری از برند های محبوب، از این طراحی ترکیبی برای سایت های خود استفاده می کنند. خلاقیت به عنوان یک استاندارد روز افزون در طراحی وب می باشد و اغلب از کاراکتر سازی هایی با تصاویری کاملا متقارن، نامتقارن، جلوه های بصری خارج عرف و یا عدم وجود سلسله مراتب و نظم بسیاری از خلاقیت های خوب پدید می آیند. این سبک از طراحی سایت حرفه ای در سال پیش رو محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

اولویت قرار دادن موبایل

براساس گفته شرکت Statista، در سال 2022، نزدیک به 44 درصد از کل ترافیک وب سایت ها از طریق موبایل ثبت شده است که نسبت به سال گذشته اش 35.1 درصد رشد داشته که همین موضوع نشان دهنده رشد بسیار سریع استفاده از موبایل می باشد. درست است که اهمیت طراحی وب سازگار با موبایل در چند سال گذشته اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است و به نظر میرسد که این روند به زودی هم کند نخواهد شد و به همین علت است که شرکت دارکوب بر روی این موضوع همیشه تاکید داشته است. الان و در سال 2023 میلادی و مصادف با سال 1402، گوگل برای اولین بار ایندکس موبایلی خود (Mobile First Index) را منتشر کرده است که هدف آن بیشتر اهمیت دادن به وب سایت هایی است که با دستگاه های موبایلی، سازگاری بیشتری دارند تا برای آن ها شرایط ویژه تری برای رتبه بندی در سایت در نظر بگیرد. این یعنی در سال 1402 سایت شما باید با موبایل سازگاری داشته باشد.

AMP هم در این روزها از گذشته مهم تر شده است. اگر قبلا در مورد AMP نشنیده اید، در واقع یک کد نویسی استاندارد و متن باز (Open Source) برای ناشران و وب مسترها است که به آن ها فرصت می دهد وب سایت هایشان را سریع تر بارگزاری و به کاربران نمایش بدهند. در هر صورت در سال 1402 باید از AMP (Accelerated Mobile Pages) استفاده کنید. هیچ بازدید کننده معمولی یا مشتری سایت صفحه ای که به کندی بارگزاری می شود را دوست ندارد و شما هم مطمئنا دوست ندارید که مشتری خود را به یکی از رقبا ببازید.

پوسته شبکه ای نامنظم

لایه های شبکه بندی کننده، این راه را برای طراحان فراهم می کند تا تمامی اجزای سایت خود را به صورت مرتب و منظم و استاندارد در کنار هم بچینند؛ این کار به آن ها اطمینان می دهد تا کاربران در سایت به راحتی کاوش و حرکت (یا اصطلاحا Navigate) خواهند کرد. این نظریه برای طراحی، همیشگی بوده و کاربران برای ارتقای تم و لایه سایت ها خود باید از آن استفاده کنند، اما امروزه در نحوه استفاده از آن ها تغییراتی به وجود آمده است.

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا از جمله پلتفرم های محبوب همانند وردپرس WordPress، از این روش یعنی شبکه بندی برای طراحی قالب های خود استفاده می کنند. در سال 2022 به طور عمومی، شبکه بندی CSS معرفی شد تا به کاربران گزینه های بیشتری ارائه دهد. در سال 2023 هم، یک جهش به سمت سایت هایی می بینیم که فضای خالی و خنثی بیشتری داشته و کمی نامنظم تر می باشند. امسال طراحی ها، البته با صلاح دید کارشناسان می تواند به این سمت و سایت های فوق سبک بیاید. سبک های ساده از جمله استفاده از فضای خالی، استفاده از محتوای برجسته تر هستند که باعث خوانده شدن راحت تر می شود. این سایت ها در چشم کاربر سهولت استفاده بیشتری دارند و کاربران را تشویق می کند تا بیشتر در سایت شما بمانند.

افزایش تعاملات

اینستاگرام و هر رسانه اجتماعی دیگر برای خود، تعاملات بسیار محبوب ترتیب داده اند. کاربران برای این که بتوانند به پست یا پیام خصوصی مانند لایک کردن این پست ها علاقه دارند، واکنش نشان می دهند. مطمئنا خود شما هم اگر شبکه اجتماعی داشته باشید، به لایک کردن یا تعداد لایک شدن بالا توسط دیگران علاقه دارید، همین تعاملات کوچک به کاربران سایت اجازه می دهد تا بدون این که صفحه را از ابتدا بارگزاری کنند، با دیگران و البته سایت شما درتعامل و ارتباط باشند. با انجام بازاریابی اینستاگرام و رشد در این شبکه اجتماعی می توانید به حجم گسترده ای از مخاطبان و کاربران دست پیدا کنید. برای خدمات مدیریت صفحه و افزایش فالوور و بهره گیری از خدمات اینستاگرام می توانید با تیم دیجیتال مارکتینگ دارکوب که به شکل تخصصی این کار را دنبال می کنند، ارتباط بگیرید.

این که افراد برای ارسال نظر یا بازبینی خود در سایت، مجبور بودند منتظر بمانند تا سایت یک بار دیگر بارگزاری شود، یک اقدام سنتی و البته منسوخ است. این مشکل ممکن است در نگاه اول خیلی برای سایت مشکل ایجاد نکند، اما در عمل تعدادی از مشتریان به خاطر این که درگیر این لود شدن مجدد نشوند، صفحه را ترک می کنند و باعث می شود تا شاخص Bounce ما افزایش یابد که برای رتبه بندی ما در گوگل اصلا خوب نیست. با این اتفاق شما کاربران و نظرات آن ها را از دست می دهید. این تعاملات که آن را متخصصان با نام Micro Intraction می شناسند، به کاهش این ضربه ها کمک می کند که به کاربران ارتباطات قوی تر و سریعتر ارائه می دهد. استفاده از micro Intraction بر روی سایت در سال 1402 باعث می شود کاربران به صورت Real time با وب سایت ارتباط داشته باشند و سرعت اتصال و تعامل آنها با سایت به ویژه برای موبایل که از واجبات است را افزایش خواهد داد.

طراحی سایت در 1402

عناصر چسبندگی در سایت

شما می دانید که در سایت های فارسی زبان کاربران از سمت راست به چپ محتوا را مطالعه می کنند، اما آیا تا به حال به این حقیقت که کاربران شما در انتهای تلفن های هوشمندشان یا نرم افزارهای موبایلی کلیک کنند تا حرکت و کاوش راحت تری داشته باشند فکر کرده اید؟ توسعه دهندگان وب در سال های اخیر، منو هایی را در پایین سایت ها، همانطور که در بالای سایت وجود دارد طراحی می کنند تا مخاطبین سایت به ویژه آن هایی که از موبایل استفاده می کنند، بتوانند به راحتی و بدون این که بازهم به بالای صفحه برگردند، از منو استفاده کنند و به جای دلخواه خود بروند.

مسئول و باعث این اتفاق نرم افزارهای موبایلی هستند که این ایده را به توسعه دهندگان وب دادند. سایت های مدرن باید از این قابلیت بهره ببرند و یکی از بایدها در سال 1402 همین مسئله است. ضمن این که عناصر چسبندگی به عناصری می گویند که باعث می شود تا مخاطبین سایت مدت زمان بیشتری در سایت بمانند و درصدی از آن ها هم به مشتری و مخاطب همیشگی و وفادار سایت تبدیل شوند.

طراحی واکنش پذیر

این طراحی واکنش گرا هم گفته می شود و اسم اصلی آن Responsive Design می باشد. طراحی پاسخگو در ابتدا شاید یک روند برای سایت ها که به کاربران اهمیت می دادند بود اما در حال حاضر به یک اصل تبدیل شده است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. این بخش به عنوان بخش تکمیلی “موبایل را در اولویت بگذارید” می باشد. این طراحی باعث می شود که وب سایت نه تنها با دستگاه های موبایلی، بلکه با انواع دستگاه ها با هر رزولوشن و اندازه ای سازگاری داشته باشد. زمانی که اندازه نمایشگر کاربر تغییر کند، سایت شما هم سازگار با آن اندازه و دستگاه تغییر می کند، دستگاه می تواند موبایل، تبلت، تلویزیون یا دسکتاپ باشد.

اگر چه انقلاب (User Experience) یا همان تجربه کاربری بیش از یک دهه است که اتفاق افتاده است اما اخیرا در مقیاس های بزرگتر اجرا شده است. در سال 1402 انتظار می رود که عناصر این طراحی همچنان گسترشپیدا کنند برای مثال اشکال جدیدی از تکنولوژی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که احتمال می رود در این سال در سایت ها به کار رود. طراحی ریسپانسیو از جمله مواردی می باشد که شرکت دارکوب اکیدا توصیه می کند دراین سال از آن استفاده کنید.

گرافیک برداری مقیاس پذیر (SVGs)

اگر چه این ویژگی، جدید نیست، اما در سال پیش رو این فرمت گرافیکی از فرمت های فایل های سنتی نظیر GIF، PNG، JPG بیش تر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. SVG ها تصاویر برداری هستند نه پیکسلی، که باعث می شود مزایای زیادی داشته باشند. آن ها فوق العاده مقیاس پذیرند (در حالی که کیفیت خود را حفظ می کنند)، به این معنی که در زمانی که تحرک دارند روی سرعت تاثیر نخواهد گذاشت چرا که به هیچ درخواست HTTP نیاز نیست. SVG ها برای ارائه تجربه های چند رسانه ای با کیفیت (زاویه ها و دیدگاه های 360 درجه، تصاویر سه بعدی و سینموگراف ها) در سال 1402 و البته 2023 میلادی ضروری می باشند.

برنامه های پیشرفته وب

نرم افزارها (Apps) بخش بزرگی از زمان استفاده کاربران از موبایل های هوشمند را به خود اختصاص می دهند. طراحان وب با توجه به این موضوع شروع به ترکیب بهترین رفتار ها و ویژگی های وب و نرم افزارها کرده اند. این ابتکار ترکیبی به عنوان یک برنامه پیشرفته وب شناخه می شود. در سال 1402 ما وب سایت های به روزتر که شامل عناصر انیمیشنی و متحرک، نرم افزار های کاربردی مانند تبدیل تاریخ را بیشتر خواهیم دید. این برنامه ها باید به راحتی در اختیار کاربران قرار بگیرند.

این برنامه ها به دلیل این که کاربر به راحتی از طریق مرورگر و بدون نیاز به نصب می توانند از آن استفاده کند، بسیار مفید و آسان می باشد. همانطور که کاربر ارتباط با برنامه ها را در طول زمان افزایش می دهد، به قدرت این نرم افزار و به دنبال آن سایت ما هم قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. این برنامه های پیشرفته هم حتی در شبکه های کند باید به سرعت بارگزاری شوند، اعلان های مرتبط با خواسته های کاربر را بفرستند، در صفحه آن ها هم باید لوگوی سایت یا شرکت وجود داشته باشد تا کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه اصلی بازگردند.

اینترنت اشیاء (IOT)

در سالی که گذشت، اتصال خدمات وب به اینترنت اشیاء بسیار بازار داغی داشت، این مسیر در سال پیش رو هم ادامه خواهد یافت. دستگاه های IOT می تواند شامل چیز های ساده مانند یک یخچال یا یک دستگاه پیچیده مانند توربین ها شود. این اشیاء از پردازشگر ها و حسگر هایی برای دریافت اطلاعات و اعمال آن در محیط خود استفاده می کنند. در چند سال آینده دسترسی ها برای اتصال توسعه دهندگان وب به این دستگاه ها بیشتر خواهد شد که منجر به استفاده و رونق بیشتر از این دستگاه ها خواهد شد.

طراحی سایت رایگان

اگر بودجه کمی دارید و می خواهید که صاحب یک سایت با کیفیت شوید، می توانید از قالب آماده وردپرس که توسط توسعه دهندگان دارکوب طراحی شده است، استفاده کنید. این قالب ها که به شکل شبانه روزی پشتیبانی می شوند، به شکل های قالب فروشگاه اینترنتی، قالب وبسایت شرکتی و غیره در اختیار شما قرار گرفته است. این قالب ها کیفیت بالایی دارتد و از نظز امنیت، سرعت و دیگر موارد در بهترین شرایط خود قرار دارند.

آموزش طراحی سایت

برای یادگیری ساخت سایت می توانید در آموزشگاه دارکوب که یکی از معتبر ترین آموزشگاه های طراحی سایت در کشور است، تماس بگیرید. در دارکوب کلاس های آموزش برنامه نویسی PHP، آموزش طراحی سایت Front End، آموزش صفر تا صد وردپرس و آموزش بهینه سازی وب سایت را برگزار می کند. این کلاس ها به شکل های حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی برگزار می شود که مشتریان با سابقه که تجربه زیادی در بازار کار دارند، به شکل پروژه محور تدریس می کنند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته