اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو (قسمت سوم: ریچ اسنیپت ها و سئوی URL)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

این پست قسمت سوم از مجموعه سه قسمتی دارکوب با عنوان اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجوست. در قسمت اول در مورد بهینه سازی لینک و محتوا و در قسمت دوم در مورد بهینه سازی کلیدواژه ها، متاتگ ها و سئوی درون-صفحه صحبت شد. در صورت تمایل میتونید از طریق لینکهایی که دادم قسمتهای قبلی رو مطالعه کنید. در این قسمت در مورد سئوی URL و ریچ اسنیپت ها توضیح میدم.

ساختار URL

URL همون آدرسیه که در نوار بالای مرورگرتون مشاهده میکنید. این آدرس از نظر سرچ خیلی باارزشه و در چند قسمت مهم ظاهر میشه: یکی در همون نوار بالای مرورگر، یکی در صفحه نتایج به رنگ سبز و زیر عنوان صفحه، و یکی هم وقتی که در جایی میخوان صفحه شما رو لینک کنند.
از اونجایی که URL در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشه، میتونه روی نرخ کلیک صفحه و دیده شدن وب سایتتون اثر بذاره. صفحاتی که عبارت جستجو شده رو در قسمت URL خودشون داشته باشند بخاطر این نوع استفاده از کلیدواژه ها بر بقیه صفحات برتری دارند (قبلا در قسمت سئوی کلیدواژه گفتیم که از کلیدواژه ها درURL استفاده کنید).
در نوار بالای مرورگر هم URL دیده میشه اما اثر ناچیزی بر موتورهای جستجو داره. ساختار URL و طراحی اون بیشتر روی تجربه کاربری (از نظر مسیریابی) اثر میذاره.
در لینکها هم گاها پیش میاد که عده ای بجای اینکه در انکورتکست از کلمات استفاده کنند، خودِ URL رو مینویسند.

راهنمای بهینه سازی ساختار URL

همدل باشید خودتونو جای کاربر بذارید و URLتونو نگاه کنید. اگه با دیدن URL میتونید راحت محتوای صفحه رو حدس بزنید یعنی URL بخوبی تونسته صفحه رو توصیف کنه. لازم نیست جزئیات رو در URL بیارید، فقط یه ایده کلی راجع به صفحه برای شروع به کاربر بدید.
هر چی کوتاه تر بهتر درسته که URL باید توصیفی باشه، ولی اگه کوتاه باشه کپی و پیست کردنش به ایمیل و وبلاگ و پیامهای متنی و غیره راحتتره و در فهرست نتایج جستجو هم بطور کامل مشاهده میشه.
از کلیدواژه ها استفاده کنید اگه صفحه تون عبارت یا واژه مشخصی رو هدف قرار داده حتما از اون کلمه یا عبارت در URL استفاده کنید، اما یادتون باشه این کلمه یا عبارت کلیدی نباید خیلی کلی باشه، در ضمن زیادی هم اون کلیدواژه یا عبارت کلیدی رو تکرار نکنید وگرنه نتیجه معکوس میشه.
استاتیک باشد URL باید برای کاربرهای انسانی خوانا باشه، از استفاده زیاد عدد، پارامتر و نشانه های نگارشی پرهیز کنید. میتونید با ماژول هایی مثل mod_rewrite آپاچی و ISAPI_rewrite مایکروسافت، URLهای دینامیک (مثل https://darkoob.co.ir/blog?id=123 ) رو به استاتیک (مثل آدرس این صفحه) تبدیل کنید. حتی یک پارامتر دینامیک در URL میتونه باعث پایین اومدن رتبه بشه و در فهرست بندی اثر بذاره.
برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید همه اپلیکیشن های وب قادر نیستند معنی خط فاصله پایین (_)، بعلاوه (+) یا فاصله ( 20% ) رو بفهمند. به جای اینها، بین کلمات URL از خط فاصله (-) استفاده کنید. به URL همین صفحه توجه کنید.

محتوای تکراری با URLهای متفاوت

محتوای تکراری یکی از دردسرآفرین ترین و آزاردهنده ترین مشکلاتیه که یه وب سایت ممکنه باهاش مواجه بشه. طی چند سال گذشته، موتورهای جستجو به صفحه هایی که محتوای تکراری یا کمی داشتند رتبه های کمتری داده اند.
وقتی دو یا چند نسخه از یک صفحه وب با URLهای مختلفی مشاهده بشن، میگن Canonicalization رخ داده. با ظهور سیستم های مدیریت محتوای جدید این مسئله زیاد دیده میشه. مثلا شما یه نسخه معمولی از یک صفحه تهیه میکنید و یک نسخه هم برای پرینت براش میذارید. اینجا دو تا صفحه یکسان با URLهای مختلف دارید. حتی ممکنه روی وب سایتهای مختلف هم محتوای تکراری وجود داشته باشه. اینجا موتورهای جستجو دچار مشکل میشن و نمیدونن کدوم نسخه رو باید در صفحه نتایج به کاربر نشون بدن.
موتورهای جستجو برای اینکه تجربه خوبی رو برای کاربرهاشون بوجود بیارن و در واقع تجربه کاربری خوبی داشته باشند، همه نسخه ها رو نشون نمیدن بلکه یکی از نسخه های تکراری که فکر میکنند نسخه اصلی و اولیه است رو انتخاب میکنند و فقط همون رو نمایش میدن. در نتیجه محتوای تکراری خیلی کمتر از چیزی که باید رتبه میگیره.

روشهای حل مشکل محتوای تکراری

برای اینکه این مشکل پیش نیاد، مدیر سایت باید برای این صفحات مشابه یک ریدایرکت 301 بذاره تا موتورهای جستجو فقط یک صفحه قوی برای نمایش در فهرست نتایج جستجو و رتبه بندی از سایت در اختیار داشته باشند.
در این صورت دیگه نسخه های مشابه از یک مطلب ندارید که بخوان با هم رقابت کنند، بلکه حتی یک ارتباط مستحکم بینشون بوجود میارید که میتونه اثر مثبتی روی رتبه بندی اون صفحه داشته باشه.
روش دیگه ای که میتونید برای حل مشکل محتوای تکراری یا نسخه های URL متفاوت با محتوای مشابه بکار ببندید استفاده از تگ canonical است. این راه حل نه تنها برای محتوای تکراری روی یک وب سایت بلکه حتی برای وب سایتهای مختلف هم کاربرد داره.
از این تگ در صفحه ای که محتوای تکراری داره استفاده کنید. هدف تگ کانونیکال رو صفحه ای بذارید که میخواهید برای اون صفحه رتبه بگیرید، یعنی صفحه اصلی. به این صورت عمل کنید:
<link rel=”canonical” href=”https://darkoob.co.ir/blog”/>
این تگ به موتورهای جستجو میگه که این صفحه یک کپی از URLی هست که در تگ نوشته شده، یعنی darkoob.co.ir/blog و تمام معیارهایی که موتورهای جستجو در این صفحه اندازه میگیرند باید به نسخه URL اصلی که در تگ گفته شده اختصاص داده بشن.
از نظر سئو، تگ کانونیکال مثل ریدایرکت 301 میمونه و شما دارید به موتور جستجو اطلاع میدید که این صفحات باید یک صفحه در نظر گرفته بشن (یعنی همون کاری که ریدایرکت 301 میکنه)، اما فرقش با ریدایرکت اینه که کاربرها رو به یک URL دیگه هدایت نمیکنید. به این ترتیب میتونید بازدیدکننده های خودتون رو حفظ کنید.

ریچ اسنیپت

حتما دیدید تو صفحه نتایج گوگل کنار بعضی از نتیجه ها ستاره های ریتینگ نمایش داده میشه. موتورهای جستجو اطلاعات ریتینگی رو که کاربرها به صفحات وب میدن از ریچ اسنیپت هایی که در صفحات وب کارگذاشته میشن دریافت میکنند. ریچ اسنیپت یه مدل داده سازمان یافته است. وبمسترها به کمک ریچ اسنیپت محتوا رو طوری علامت گذاری میکنند که اطلاعاتی رو برای موتورهای جستجو بفرسته.
لازم نیست برای اینکه طراحیتون سازگار با موتور جستجو بشه حتما از ریچ اسنیپت و داده های سازمان یافته استفاده کنید، اما روز به روز وبمسترهای بیشتری دارن ازش استفاده میکنند و این نشون دهنده اینه که استفاده ازش مزیت های قابل توجهی براشون داشته.
داده های سازمان یافته یعنی علامت گذاری هایی رو به محتواتون اضافه کنید تا موتورهای جستجو بتونن براحتی نوع محتوا رو تشخیص بدن.
معمولا موتورهای جستجو داده های سازمان یافته رو در نتایج جستجو نمایش میدن، مثل همون ستاره های ریتینگ کاربرها و یا عکس پروفایل نویسنده.

از شخصیت سایتتون محافظت کنید

متاسفانه در فضای وب بعضی وب سایتها هستند که کسب و کار و ترافیکشون به محتوایی که از سایتهای دیگه کش میرن وابسته است. به این عمل کش رفتن محتوا و استفاده ازش در یک سایت دیگه “اسکرپ کردن” میگن. کسایی که اسکرپ میکنند یا همون اسکرپر ها خوب بلدند چطوری باید از موتورهای جستجو رتبه بگیرند به حدی که حتی گاها از وب سایت اصلی هم بالا میزنند.
وقتی شما محتواتونو به هر فرمتی که هست –مثل RSS یا XML – منتشر میکنید حتما سرویس های ردیابی و وبلاگ نویسی بزرگ مثل یاهو، گوگل و غیره رو باخبر کنید، به این عمل باخبر سازی میگن “پینگ کردن”. ابزارهایی هستند مثل Pingomatic که عمل پینگ کردن رو به طور خودکار انجام میدن.
بعد از این که پینگ کردید، میتونید از تنبلی اسکرپرها علیه خودشون استفاده کنید. چطوری؟ اکثر اسکرپرها انقدر تنبلدند که وقتی محتوایی رو از سایتی برمیدارند حتی به خودشون زحمت ویرایش و تغییر دادنش رو هم نمیدن و اونو به همون صورت منتشر میکنند. شما میتونید در محتواهایی که تولید میکنید بک لینکهایی به سایت خودتون به یکی از پستهای معتبرتون بدید. به این ترتیب موتورهای جستجو می بینند که اکثر بک لینکهای کپی به سایت شما وارد میشن و متوجه میشن که به احتمال زیاد منبع اصلی این محتوا، وب سایت شماست. برای این کار باید از لینکهای کامل استفاده کنید. بنابراین به جای اینکه بنویسید:
<a href=”../”>Home</a>
اینطوری بنویسید:
<a href=”https://darkoob.co.ir”>Home</a>
در روش اول، اگه محتواتونو یه اسکرپر برداره، این لینک به سایت خود اسکرپر اشاره میکنه ولی در حالت دوم به سایت شما.
روشهای پیشرفته تر و حرفه ای تری هم برای مقابله با اسکرپرها وجود داره اما تو همشون احتمال خطا هست. هر چی سایتتون محبوبتر بشه و بیشتر بازدید بگیره، احتمال اینکه محتواتون اسکرپ بشه بیشتره. خیلی اوقات میتونید اصلا اهمیتی ندید. اما اگه دیدید خیلی قضیه داره جدی میشه و اسکرپرها دیگه دارن رتبه و ترافیکتونو میگیرند، میتونید بطور قانونی اقدام کنید، به این پروسه میگن از بین بردن DMCA .
توضیح سه قسمتی اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو هم اینجا به پایان رسید. اما دارکوب همچنان به انتشار مقالات آموزشیش ادامه میده. ما رو دنبال کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته