کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست و بهترین روش های رفع آن؟ 

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست و بهترین روش های رفع آن؟ 

کنیبالیزیشن یا همنوع خواری در وهله اول ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما کسانی که سئوکار هستند و کسانی که می‌ خواهند رتبه سایت آنها بالاتر قرار بگیرد، باید با این مفهوم که بسیار مهم به شمار می‌ آید، آشنا شوند و نسب به این موضوع درک خود را بالاتر ببرند. برای اینکه بدانید هر صفحه از وب سایت شما برای رسیدن به ترافیک ارگانیک و کسب رتبه اول گوگل چه مسیری را طی می‌ کند، باید مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن را برطرف کنید. با توجه به اینکه انواع الگوریتم‌ گوگل هوشمند هستند و ممکن است کنیبالیزیشن کلمات مشکلاتی را برای صفحات وب سایت شما ایجاد کنند، بهتر است آن را کشف و از هرگونه تاثیر منفی بر وب سایت خود جلوگیری کنید. در ادامه تلاش می‌ شود تا با ارائه برخی از استراتژی‌ ها این مشکل به راحتی برطرف و منجر به افزایش دیده شدن وب سایت شما در موتورهای جستجو شود.

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن چیست؟ زمانی که دو یا چند صفحه در یک وب سایت چند کلمه کلیدی مشابه را مورد هدف قرار می‌ دهند و در موتورهای جستجو برای رتبه‌ بندی با یکدیگر رقابت رقابت می کنند، به معنای ایجاد کنیبالیزیشن کلمات کلیدی است. گرچه این موضوع با هدف دیده شدن وب سایت انجام می شود، اما در نهایت این رقابت داخل سایتی می تواند اثربخشی منفی بگذارد و برای رسیدن به یک رتبه ‌بندی خوب مانع شود. حتی در بسیاری از مواقع بر استراتژی ‌های سئو داخل سایت که پیاده‌سازی می شوند نیز تاثیرگذار خواهد بود چرا که در موتورهای جستجو همچون گوگل پیدا کردن وب سایت شما سخت ‌تر خواهد شد. مشکل کنیبالیزیشن می تواند به دلایل مختلف دیگر نیز ایجاد شود، ممکن است در سایت شما چندین صفحه با کلمات کلیدی مشابه و یکسان وجود داشته باشد و شما اطلاعی نداشته باشید، ممکن است وب سایت شما اطلاعات واضحی را ارائه نمی دهد.

در کدام صفحات کنیبالیزیشن دیده می شود؟

Cannibalization  کلمات کلیدی معمولاً در وب سایت‌ های به خصوصی رخ می دهد.

  • بسیاری از وب سایت ‌ها که وبلاگ را منتشر می کنند با انتخاب موضوعات مشابه و ایجاد تغییرات جزئی، کلمات کلیدی مشابه را استفاده می کنند.
  • بسیاری از وب سایت‌ ها که محصولات و خدماتی را ارائه می دهند، برای هر محصول تنها تغییرات جزئی را در متن وارد می کنند و از کلمات کلیدی یکسانی برای تمام محصولات استفاده می کنند.
  • اما برخی از سایت ها نیز هستند که به صورت سهوی کلمات کلیدی مشابهی را در موضوعات مختلف در وب سایت خود استفاده می کنند.

کدام اشتباه منجر به کنیبالیزیشن می شود؟

قطعاً زمانی که شما محتوایی را تولید می کنید باید در خصوص کلمات کلیدی تحقیقات دقیقی را انجام دهید. از طریق تحقیقات اصولی می توانید از مشکلات کنیبالیزیشن جلوگیری کنید. با پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی فرعی را نیز  پیدا خواهید کرد. در نتیجه می توانید موضوعات تولید محتوای خود را متنوع در نظر بگیرید و بر اساس محتوای مورد نظر کلمات کلیدی را انتخاب کنید. بنابراین می توان گفت زمانی که شما محتوا را تولید می کنید باید به هدف کاربر و ساختار محتوا توجه داشته باشید، در غیر این صورت با کنیبالیزیشن روبه رو خواهید شد.

دقت داشته باشید اگر صفحات وب سایت شما از کلمات کلیدی مشابه استفاده کرده اند اما هر یک از صفحات هدف متفاوتی را دنبال می کنند، همچنین اگر شما به یک موضوع در چندین صفحه وب سایت با زاویه دید منحصر به فردی پرداخته اید، به دلیل اینکه به یک موضوع به صورت عمیق پرداخت شده است، جای نگرانی نخواهد بود. در گذشته کنیبالیزیشن کلمات کلیدی بسیار مشکل ساز بود، اما در حال حاضر موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر شده ‌اند و می توانند تفاوت‌ های کنیبالیزیشن را با سایر اهداف به خوبی تشخیص دهند.

تاثیر کنیبالیزیشن بر موتورهای جستجو

زمانی که کلمات کلیدی هدفمند در چندین صفحه از وب سایت پخش می شود، موتور جستجو برای اینکه بداند کدام صفحه نسبت به کلمه کلیدی مرتبط ‌تر است، با مشکل روبرو خواهد شد. شما باید اقتدار و تثبیت را تنها در یک صفحه ایجاد کنید و زمانی که این اقتدار در چندین صفحه پخش شود، به این معنا خواهد بود که صفحات متعدد نمی توانند به خوبی پاسخگو باشند، در نتیجه رتبه بالایی را به دست نمی ‌آورند. مدیران وب سایت هایی که از کنیبالیزیشن استفاده می کنند ترجیح می دهند به جای داشتن یک صفحه قوی، چندین صفحه ضعیف ‌تر داشته باشند و به جای تمرکز در یک صفحه این تمرکز را بر روی چندین صفحه در نظر می گیرند.

 تاثیر کنیبالیزیشن در رتبه ‌بندی وب سایت

تاثیر کنیبالیزیشن در رتبه ‌بندی وب سایت

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی به طور مستقیم می تواند توانایی صفحه را برای رتبه‌ بندی در نتایج موتورهای جستجو تضعیف کند. زمانی که یک سایت با چندین صفحه از کلمات کلیدی یکسانی استفاده می کند، موتور جستجو در مواجهه با این وب سایت نمی داند که کدام صفحه را باید برای کلمه کلیدی در نظر بگیرد. رقابتی که بین صفحات وب سایت ایجاد می شود، در واقع از برجسته شدن یک صفحه نسبت به صفحه دیگر جلوگیری می کند، در نتیجه رتبه ‌بندی پایین ‌تری به دست می‌آورد و این موضوع می تواند صفحات دیگر وب سایت را نیز درگیر کند.

معمولاً این افراد سعی می کنند قدرت رتبه ‌بندی را که در یک صفحه جامع و معتبر می تواند رخ دهد، بین چندین صفحه تقسیم کنند. در نتیجه هیچ یک از صفحات نمی توانند به هدفی که در نظر گرفته شده است، دست پیدا کنند. زمانی که این عدم تمرکز و این پراکندگی در صفحات وب سایت رخ می دهد در نهایت رتبه ‌بندی نامناسبی در تمام صفحات و به طور کلی در وب سایت شما رخ می دهد که این موضوع می تواند در نهایت رتبه سایت شما را کاهش دهد.

تاثیر کنیبالیزیشن در لینک خارجی

برخی از صفحاتی که در یک وب سایت وجود دارند، این پتانسیل را دارند که می توانند از طریق سایت های دیگر لینک دریافت کنند، اما زمانی که در وب سایت شما چندین صفحه با کلمات کلیدی مشابه وجود دارد، این احتمال وجود دارد که لینک خارجی که به صفحات وب سایت شما داده می شود، به بهترین صفحه وب سایت شما ارجاع داده نشود. زمانی که بک لینک به صفحه ضعیف داده شود قطعاً کاربران نمی توانند ارتباط خوبی دریافت کنند در نهایت به مشتریان بالقوه تبدیل نمی شوند و خیلی سریع وب سایت را ترک خواهند کرد و این می تواند به سئو خارج سایت آسیب وارد کند.

تاثیر کنیبالیزیشن بر کاربر

بدون شک یکی از پیامدهای کنیبالیزیشن کلمات کلیدی تجربه کاربری ضعیف است. زمانی که کاربران به سایت شما مراجعه می کنند، با صفحات متعددی روبرو می شوند که هر یک از آنها محتوای مشابه دارند و این موضوع می تواند کاربر را خسته و کمی گیج کند.  کاربر نمی داند در میان صفحات مشابه کدام صفحه می تواند به بهترین شکل پاسخ او را بدهد و او را راهنمایی کند. در نتیجه شما با نرخ پرش بیشتر و کاهش تعامل کاربر روبرو خواهید شد. زمانی که موتورهای جستجو این سیگنال ‌های رفتاری را از کاربران دریافت می کنند، به این نتیجه می رسند که محتوای مورد نظر می تواند غیر مرتبط و غیر مفید باشد و این موضوع می تواند در رتبه ‌بندی سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

کاربران دچار مشکل می شوند، به این معنا که کاربر با وارد کردن یک کلمه کلیدی در نوار جستجو سایت هایی برای او به نمایش در می‌ آیند که با کلیک بر روی سایت ممکن است با سایتی روبرو شود که محتوا با موضوع جستجو مرتبط نیست. در نتیجه احتمال تبدیل کاربر به خریدار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور مثال زمانی که کاربر در نوار جستجوی گوگل عبارت تلفن همراه سامسونگ را درج می کند، به دنبال سایت هایی است که طیف گسترده ‌ای از انواع مدل ‌های تلفن همراه سامسونگ را ارائه می دهند. در صورتی که ممکن است در صفحه اول گوگل برخی از وب سایت ها تنها یک مدل از تلفن همراه سامسونگ را معرفی کنند. در نتیجه کاربر به دلیل محدودیت در انتخاب، سایت را ترک خواهد کرد.

تاثیر کنیبالیزیشن بر سئو

به نظر شما چه چیزی باعث می شود که کنیبالیزیشن کلمات کلیدی برای سئو فنی مضر تلقی شود؟

کاهش ترافیک

زمانی که کنیبالیزیشن کلمات کلیدی در وب سایت رخ دهد، ترافیکی که باید به یک صفحه وارد شود، بین چندین صفحه پخش می شود. با وارد شدن کاربر به صفحات مختلف، ترافیک کاهش پیدا می کند و به دلیل اینکه محتوا با هدف کاربر همسو نیست و نیاز کاربر برطرف نمی شود، سایت را ترک خواهد کرد. بنابراین از معایب کنیبالیزیشن کلمات کلیدی برای بررسی سئو سایت کاهش ترافیک است. صفحه فرود شما ترافیک کمتری را تجربه می کند، در نتیجه تبدیل کمتری را دریافت می کنید. به این معنا که کاربر به یک مشتری بالقوه تبدیل نمی شود.

 از دست دادن اعتبار وب سایت

زمانی که کاربران صفحات متعددی را در مورد یک موضوع خاص دریافت می کنند، آنها اعتماد خود را نسبت به مدیریت وب سایت از دست می دهند. البته نه تنها کاربران بلکه گوگل نیز نسبت به وب سایت اعتماد خود را از دست می دهد.

 کاهش ارزش لینک

اگر چند صفحه برای کلمه کلیدی بهینه شده باشد، لینک ‌ها تاثیر کمتری را برای رتبه ‌بندی خواهند داشت. می توان گفت هرچه شما برای سئو و بهینه سازی سایت خود تلاش بیشتری کنید وجود کنیبالیزیشن کلمات کلیدی تاثیر منفی دارد و این به معنای از دست دادن وقت و هزینه خواهد بود.

کاهش کرال باجت

کرال باجت تعداد دفعاتی است که ربات‌ های  جستجو می توانند در یک بازه زمانی مشخص از صفحات وب سایت بازدید کنند. زمانی که نسبت به کلمه کلیدی صفحات بیشتری به نمایش در بیاید، منجر به ایندکس شدن صفحات تکراری می شود. البته در وب سایت هایی که بسیار گسترده نیستند این موضوع مشکل ساز نخواهد شد، اما در مورد وب سایت هایی که گسترده‌ تر هستند و بیش از صدها صفحه دارند این موضوع می تواند نگران کننده باشد.

اگر می خواهید وب سایت شما همیشه بالاترین رتبه ‌ها را داشته باشد و رنک دهی گوگل را به دست آورید، مهم ‌ترین و موثرترین استراتژی در مقابله با کنیبالیزیشن کلمات کلیدی این است که صفحات خود را بررسی کرده و از هرگونه کنیبالیزیشن در محتوای خود جلوگیری کنید.

نحوه شناسایی کنیبالیزیشن

نحوه شناسایی کنیبالیزیشن

قطعاً اولین مرحله برای برطرف کردن کنیبالیزیشن کلمات کلیدی پیدا کردن آنها است. ابزارهای قدرتمند بسیاری وجود دارد که هر یک می توانند کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را به خوبی شناسایی و آنها را ارائه دهند. اما می توانید به جای خرید برخی از ابزارها به صورت رایگان نیز کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را در وب سایت خود تشخیص و پیدا کنید. برای رفع کنیبالیزیشن شما باید ابتدا آن را در صفحات وب سایت خود که کلمات کلیدی مشابه و یکسان دارند، پیدا کنید.

Site

از ساده ‌ترین روش‌ ها، جستجو در گوگل است. در قسمت جستجوی گوگل تنها کافیست در کنار کلمه Site کلمه کلیدی مورد نظر خود را همراه با آدرس دامنه سایت درج کنید. پس از جستجو نتایجی که به شما نشان داده می شود، شامل صفحاتی هستند که این کلمه کلیدی در آنها به کار رفته است. نکته قابل توجه این است که شما باید به این نتیجه برسید که آیا صفحه مورد نظر متناسب با کلمه کلیدی محتوای مورد نظر را ارائه می دهد یا خیر. به این معنا که برای این کلمه کلیدی صفحاتی نشان داده شده است که پاسخ یکسانی می دهند. اگر شما تشخیص دهید که صفحات در مقابل کلمات کلیدی، پاسخ یکسانی می دهند، باید گفت در بین صفحات رقابت ایجاد شده است. در بین روش ‌ها این ساده ‌ترین روش است که شما صفحاتی را که احتمال ایجاد کنیبالیزیشن وجود دارد را شناسایی کنید. نکته قابل توجه این است که جستجوی گوگل نمی تواند همیشه تمام صفحات را نشان دهد.

GCS

مسیر دیگر استفاده از سرچ کنسول گوگل است. سرچ کنسول گوگل می تواند در شناسایی کنیبالیزیشن کمک کننده باشد. برای استفاده از این ابزار باید به قسمت Performance Report و Search results  بروید. صفحه نمایش داده شده را بررسی کنید تا عباراتی که وب سایت شما توانسته برای آنها کلیک و بازدید دریافت کند را شناسایی کنید. با انتخاب هر یک از کلمات کلیدی می توانید به عدم یا وجود کنیبالیزیشن در کلمه کلیدی اطمینان حاصل کنید.

روش های رفع کنیبالیزیشن

به طور کلی می توان گفت کنیبالیزیشن کلمه کلیدی از مشکلات قدیمی در اصول سئو به شمار می ‌آید و در طی سال‌ ها راه حل‌ های زیادی برای برطرف کردن آن ارائه شده است. به خاطر داشته باشید که کنیبالیزیشن کلمات کلیدی می تواند تلاش ‌هایی که شما از طریق سئو برای وب سایت خود انجام می دهید را از بین ببرد. اما اگر استراتژی خوبی داشته باشید می توانید همه چیز را تغییر دهید و وب سایت خود را از این مشکل دور نگه دارید. روش های ایده ‌آل بسیاری برای رفع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی وجود دارد که آنها را ارائه می دهیم.

ادغام محتوا

پس از اینکه صفحاتی که با کلمات کلیدی مشابه وجود دارند را پیدا کردید، می توانید صفحاتی که محتوای مشابه دارند را در یک صفحه واحد اقدام کنید و یک محتوای جامع و کامل ‌تری داشته باشید. این حرکت کمک می کند که رقابت داخلی بین صفحات از بین برود، در نتیجه برای کلمه کلیدی هدفمندی که انتخاب کرده ‌اید، یک منبع قوی ‌تر و معتبرتر در اختیار دارید.

 ایجاد محتوا

برای جستجوی هدفمند شما باید بتوانید محتوایی که در صفحه وب سایت خود قرار می دهید، با اهداف جستجو مرتبط باشد. از این طریق می توانید با کنیبالیزیشن کلمات کلیدی نیز مقابله کنید. زمانی که تولید محتوا با اهداف  جستجو در یک مسیر باشد، به طور دقیق می تواند کاربر هدف را نشانه بگیرد. محتوای صفحات وب سایت را بررسی کنید و به این اطمینان دست پیدا کنید که هر صفحه نسبت به یک موضوع گسترده، جنبه‌ های مشخصی را ارائه می دهد. می توانید با اصلاح محتوا به سوالات کاربران واضح ‌تر پاسخ دهید و نیاز آنها را نسبت به آنچه که قصد دارند برطرف کنید. از این طریق توانسته‌ اید پیدا کردن صفحات وب سایت خود را برای موتور جستجو آسان ‌تر کنید، در نتیجه برای پرسش ‌های رتبه ‌بندی صفحات وب سایت شما می توانند بهتر عمل کنند.

حذف محتوا

یکی از راه حل ‌هایی که به ندرت برای رفع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی استفاده می شود، حذف محتوا است. اگر در صفحات وب سایت شما محتوایی وجود دارد که برای کسب و کار و رتبه سایت شما ارزشی ندارد و تنها از کلمه کلیدی آن برای هدف رتبه ‌بندی استفاده می کنید، اما در نهایت به اهداف کلی سئوی سایت شما کمکی نمی کند، می توانید این محتوا را حذف کنید.

بهینه سازی محتوای قدیمی

محتوای قدیمی سایت را دوباره بهینه کنید. یکی دیگر از راه ‌هایی که می توانید با کنیبالیزیشن کلمات کلیدی مقابله کنید، این است که محتوای قدیمی را مرور کنید و آنها را از نظر کلمات کلیدی بهینه‌ سازی کنید. زمانی که محتوای صفحه را متمایز کنید، شرایطی اجرا شده است تا دیگر صفحات وب سایت شما با آن رقابت نکنند. اگر صفحات قدیمی را با صفحات جدید یکپارچه کنید یک مسیر روشن و واضحی را برای هم کاربران و هم موتورهای جستجو ایجاد کرده اید.

ریدایرکت صفحات

ریدایرکت یکی از روش ‌های رفع کنیبالیزیشن است. اگر در وب سایت شما صفحاتی وجود که کلمات کلیدی یکسانی دارند و در جستجو هر دو نشان داده می شوند، اما تنها به یک صفحه احتیاج دارید، می توانید با ریدایرکت صفحه مشکل کنیبالیزیشن را رفع کنید. معمولا از این روش برای صفحات وبلاگ که موضوعات یکسانی دارند یا صفحات وب سایت قدیمی و یا صفحاتی که سوالات متداول دارند، استفاده می شود.

در ابتدا باید صفحه ‌ای که ترجیح می دهید برای کاربر نشان داده شود را انتخاب کنید. بهتر است صفحه ای را انتخاب کنید که از نظر سئو قابل توجه باشد و محتوای آن نظر کاربر را جلب می کند. همچنین رتبه صفحه و تعداد بک لینک ‌هایی که دارد و ترافیکی که توانسته برای وب سایت دریافت کند را در نظر بگیرید. به این ترتیب می توانید سایر صفحات را به این صفحه اصلی که مرتبط هستند، ریدایرکت کنید. می توانید به جای یک url قدیمی از یک url جدید استفاده کنید. پس از ریدایرکت صفحه مورد نظر خود را به روز رسانی کنید. صفحات دیگر را از طریق ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه اصلی تغییر مسیر دهید تا گوگل از این تغییر مطلع شود و لینک ‌های داخلی را از صفحات ریدایرکت شده بردارید.

لینک داخلی

لینک داخلی

از دیگر روش ‌های رفع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی این است که لینک ‌های داخلی را تقویت کنید. اگر لینک ‌های داخلی برنامه ‌ریزی شده باشند می توانند هدایت موثرتری را برای کاربران و البته موتورهای جستجو ایجاد کنند. زمانی که صفحاتی که می خواهید به آنها لینک دهید را به درستی انتخاب کنید، وقتی که صفحات از محتوای خوبی برخوردار باشند، به راحتی می توانید سلسله مراتب محتوایی که در وب سایت خود در صفحات مختلف ایجاد کرده ‌اید را به موتور جستجو اعلام کنید. از این طریق موتور جستجو می داند که کدام صفحه شما نسبت به سایر صفحات مهم ‌تر است. حتی از این طریق اعتبار بین صفحات به صورت یکنواختی توزیع می شود و برای هر صفحه یک کلمه کلیدی خاصی در نظر گرفته می شود و برای رتبه ‌بندی این کلمات در نظر گرفته می شوند. قطعاً این فرایند کمک می کند تا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی درباره صفحات وب سایت کاهش پیدا کند. علاوه بر این لینک داخلی می تواند ناوبری و تجربه کاربری را بهبود ببخشد، در نهایت با کمک به سئو در رتبه ‌بندی تاثیرگذار خواهد بود.

تگ ‌های کنونیکال

گرچه برخی از راه حل‌ های قدیمی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند اما برخی از آنها همچنان در فضای سئو مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از موارد که همچنان رایج است می توان به تگ ‌های کنونیکال اشاره کرد. تگ‌ های کنونیکال برای کنیبالیزیشن کلمات کلیدی پیشنهاد می شود. اما این راه حل برای همه محتواها مناسب نیست. هدف از تگ‌ هایCanonical  این است که به موتور جستجو می توانید بگویید که در میان صفحات مشابه و تکراری که در وب سایت وجود دارد کدام صفحه را از نظر محتوا به سایر صفحات ترجیح می دهید. با این اتفاق می توانید از مشکلاتی که در محتواهای تکراری وجود دارد جلوگیری کنید، بک لینکی که به صفحه وب سایت شما وارد می شود به صفحه ‌ای که شما تعیین کرده ‌اید، وارد می شود. توجه داشته باشید که این راه حل تنها یک تگ به شمار می ‌آید و ممکن است گوگل درخواست شما را برای رتبه ‌بندی در نظر نگیرد.

تگ نو ایندکس

اگر با تگ نو ایندکس آشنا نیستید باید بگوییم آنها قطعه‌ های کوتاه کدهایhtml  هستند. این تگ ها به ربات جستجو فرمان می دهند که صفحاتی که در آنها از این تگ استفاده شده است ایندکس نکنند. بدین ترتیب این صفحات حتی در نتایج جستجوی کاربران نیز نمایش داده نمی شود. زمانی که این صفحات از نتایج جستجو حذف شوند، دیگر در رقابت با سایر صفحات مشابه نخواهند بود. معمولاً صفحاتی که در آنها ترافیک زیادی وجود ندارد، بک لینک وجود ندارد و محتوا به صورت محدود درج شده است، از این نوع تگ ‌ها استفاده می شود.

جلوگیری از کنیبالیزیشن

اگر می خواهید در آینده همچنان وب سایت شما در معرض دید کاربران قرار بگیرد، بدون اینکه از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی استفاده کنید، قطعاً باید استراتژی اصلاح کلمات کلیدی را در نظر بگیرید. از طریق یک رویکرد پیشگیرانه برای انتخاب کلمات کلیدی می توانید از همپوشانی و رقابت غیر ضروری کلمات کلیدی در صفحات وب سایت خود جلوگیری کنید. از جمله استراتژی ‌هایی که می توانید برای جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهینه سازی جستجوی معنایی

بهتر است برای صفحه وب سایت خود محتوایی را ایجاد کنید که یک موضوع را به طور کامل و جامع معرفی می کند. در محتوای خود از مترادف‌ ها و عبارات مرتبط با موضوع استفاده کنید. این استراتژی نه تنها جذابیت محتوای شما را دوچندان می کند، بلکه نسبت به انواع جستجوی کاربران نیز محتوای شما نمایش داده می شود. زمانی که محتوا جامع و کامل باشد به تمام جنبه ‌های مختلف یک موضوع اشاره می شود، در نتیجه خطر کنیبالیزیشن کلمات کلیدی در محتوای شما کاهش پیدا می کند.

اهمیت به درک کاربر

شما باید نسبت به جستجوی کاربران درک خوبی داشته باشید. باید بدانید که کاربری که وارد وب سایت شما می شود، چه سفری را در وب سایت شما خواهد داشت. از این طریق می توانید با کلید واژه‌ هایی که اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر می دهد، او را به سایر صفحات هدایت کنید. زمانی که شما محتوا را به گونه ‌ای تنظیم کنید که با اهداف کاربر مطابقت داشته باشد و این اطمینان حاصل شود که هر صفحه یا قسمتی از محتوا به خوبی می تواند نیاز کاربر را برطرف کند، قطعاً از رقابت بین کلمات کلیدی در داخل صفحات جلوگیری خواهد شد.

آیا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی مضر است؟

اینکه بگوییم آیا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی بد است یا خوب، بستگی به چند موضوع دارد.

به طور کلی نمی توان گفت که در نظر گرفتن کلمات کلیدی مشابه برای چندین صفحه در وب سایت بد است، به خصوص اگر صفحات اهداف جستجویی متفاوتی را ارائه دهند. در صورتی می توان گفت کنیبالیزیشن کلمات کلیدی بد است که صفحات وب سایت به طور فعال با یکدیگر درگیر هستند و کاربران و موتورهای جستجو گیج می شوند. زمانی که کنیبالیزیشن کلمات کلیدی رخ می دهد به این معناست که شما در رتبه‌ بندی جستجوی گوگل با خودتان رقابت می کنید و هم اینکه موتور جستجو نمی داند که چگونه تشخیص دهد کدام صفحه برای جستجوی خاص رتبه بالاتری را داشته باشد. این موضوع می تواند منجر به رتبه ‌بندی پایین ‌تر و کاهش ترافیک وب سایت شود.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت کنیبالیزیشن کلمات کلیدی می تواند در رتبه‌ بندی وب سایت شما تاثیرگذار باشد. توصیه می شود به صورت دوره‌ ای وب سایت خود را بررسی کنید و اگر مشکلات کنیبالیزیشن وجود دارد، آنها را برطرف کنید. با بهینه ‌سازی صفحات وب سایت شانس شما برای رتبه ‌بندی بهتر بالاتر خواهد رفت.

تیم تخصصی و حرفه ‌ای دارکوب در زمینه سئو سایت و دریافت رتبه، با بهترین متخصصین و کارشناسان همکاری می کند. این تیم حرفه ‌ای با دانش به روز، سایت شما را از نظر سئو کاملا بهینه سازی می کنند تا بتوانید از مجازات گوگل در امان باشید و رتبه های بالاتر گوگل را نیز تجربه کنید. همچنین تیم کارشناسی در حوزه تبلیغات می تواند ترافیک وب سایت شما را با تبلیغ در گوگل و بازاریابی محتوا افزایش دهند تا در رتبه ‌بندی ‌های گوگل بتوانید بهترین نتایج به دست آورید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته