چگونه برای سئو مطلب بنویسیم؟

نوشته شده توسط سرکار خانم قاطع

اگه شما هم صاحب سایت هستید یا دوست دارید در آینده یکی داشته باشید قطعا برای بهینه سازی سایتتون یا بهتر بگیم برای سئوی سایتتون و بالا اومدن در سرچ گوگل به دنبال راه های مختلفی هستید. یکی از اون راه ها نوشتن مطالب و محتوا برای سایت است. مثلا در دارکوب در بخش مقالات مطالب بسیار زیادی وجود داره که هر کدومشون در جهت افزایش ترافیک سایت نقش کلیدی دارن.


نوشتن یه مقاله ی بهینه سازی شده برای موتورهای جست و جو مستلزم این است که متن اون جذاب و ساده و با کیفیت باشه به طوری که همه بتونن اون رو به راحتی درک کنن. البته شما به عنوان یه تولیدکننده ی محتوا بهتره به کلمات کلیدی توجه ویژه ای بکنین و از لینک ها برای مقاله ی خود استفاده کنید.
البته درسته که کیفیت در محتوا بسیار مهمه اما داشتن دانش سئو می تونه سرعت رسیدن شما رو به تعداد مخاطب بالاتر افزایش بده. اصلا فکر نکنید که این کار ممکنه وقت گیر یا سخت باشه فقط کافیه یاد بگیرید که چجوری سئوی داخلی می تونه روی مطالب شما و همینطور در موتورهای جست و جو تاثیر بذاره.
هر کدوم از موتورهای جست و جو ملاک و معیارهای پیچیده ای دارن که به ارتباط بین سایت و عبارات  جست و جو کمک می کنه.
برای بالا بردن رتبه ی سایت و بهتر دیده شدن در نتایج موتورهای جست و جو باید محتواهای هدفمند ایجاد کرد. مطالب جذاب نوشتن باعث میشه کاربران بیشتر از مقالات شما استقبال کنن و اینطوری به سمت سایت شما کشیده می شن و به قسمت های دیگه ی سایت هم میرن. اینجاست که در ادامه ی این مقاله مواردی که می تونن به شما کمک کنن گفته میشه.

اهمیت کلمات کلیدی در مقالات بسیار چشمگیر است. خب علتش هم اینه که سایت شما از طریق اون ها پیدا میشه. این کلمات کلیدی مجموعه ای از واژه های مربوط به مقالات شما هستن و کاربران بر اساس نیازشون در کسب اطلاعات ممکنه به مقالات شما برسن و سایتتون رو ببینن. در این حالت می تونید از ابزارهای جست و جوی کلمات کلیدی یا کلمات کلیدی خودتون استفاده کنین.
این کلمات رو به شکل بولد یا پررنگ نشون بدید که باعث میشه با تگ strong نشون داده بشه و برای موتورهای جست و جویی مثل گوگل بسیار مهم است. کلمات پر رنگ یه دید کلی از محتوای متن رو به بازدیدکنندگان تداعی می کنن.
فقط لطفا و خواهشا از کلمات کلیدی پرکاربردی که ربطی به متنتون ندارن استفاده نکنید؛ کلمات و واژه های کلیدی باید با مقاله ارتباط معنایی داشته باشن.
حواستون باشه که بیش از حد از کلمات کلیدی در یه مقاله استفاده نکنید. تراکم کلمات کلیدی یا همون تعداد دفعاتی که کلمه ی کلیدی توی یه صفحه ی وب وجود داره تقسیم بر تعداد کل کلمات در اون صفحه میشه. پس تلاش کنید به میزانی که نیاز است از اون ها استفاده کنید. البته استفاده ی درست از کلمات کلیدی به معنی تعداد دفعات استفاده از اون نیست؛ در حقیقت تعداد دفعات در کنار ترکیب های دیگه ی کلمات کلیدی نکاتی هستن که باید هنگام نوشتن مطالب توجه ویژه ای به اون ها بشه.
تهیه ی لیستی از کلمات کلیدی و عبارات و استفاده از اونها در متا دیتا که بخشی از کدهای HTML در قسمت هدر سایت است. در حقیقت با استفاده از این لیست می تونید برای محتوای مقالتون چند زیر عنوان تعیین کنید تا کار رو برای بازدیدکنندگانتون راحت تر کنید و مهم تر از همه رتبه ی گوگل خود رو بهبود بدید. خیلی از افراد از زیر عنوان ها برای پیدا کردن بخش های مورد نظرشون استفاده می کنن.

  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان:

از دید خیلی از سئوکارها مهم ترین چیزی که باعث جذب کاربران میشه عنوان مقاله است. بعد از تحلیل کلمات کلیدی سعی کنید اون ها رو در عنوان مقالات استفاده کنید. پس انتخاب اشتباه علاوه بر اینکه هیچ تاثیری روی بالا بردن ترافیک شما نداره، ممکنه سایتتون به علت عدم هماهنگی کلمه و میزان کاربردش توی متن از طرف گوگل جریمه بشه.
پس این نکات رو جدی بگیرید:
کلمات کلیدی اصلی رو در عنوان به کار ببرید؛
عنوان مقاله رو کوتاه کنید؛
سعی کنید کلمه ی کلیدی رو در ابتدای عنوان به کار ببرید؛
اگه کلمه ی کلیدی که انتخاب کردید چند بخشی است بینشون با کلمات دیگه فاصله نندازید.

  • کلمه کلیدی ثانویه:

این کلمه ی ثانویه در حقیقت با کلمه ی کلیدی اولیه در ارتباط است اما نباید خیلی روشون در مقاله تاکید کرد؛ کلمات کلیدی ثانویه بیشتر برای کمک به مخاطب و گوگل است تا موضوع اصلی راحت تر درک بشه.
به طور کلی این ها کلماتی هستن که هدفشون کمک به کاربران جهت درک بهتر متن و لینک دادن به محتوای سایت های دیگه است

  • کیفیت مقاله:

محتوای مقاله باید جذاب، مفید و با کیفیت باشه و یه حرف جدیدی یا یه نکته ی جدیدی برای کاربران داشته باشه. بهتره که ابتدای مقاله رو با اطلاعات کاربردی پر کنیم چون این کار باعث میشه که بازدیدکنندگان مشتاق به ادامه ی خوندن مطلب بشن. پس باید دقت کنید که محتواتون کاربردی و در عین حال سرگرم کننده باشه.
نوشتن محتوای خوب باعث میشه که بازدید سایت شما بیشتر بشه و به عبارتی ترافیک بیشتری به سایت شما بیاد. جذاب و با کیفیت بودن محتوای شما باعث میشه که به اون لینک بدن.
علاوه بر اینها به یاد داشته باشید که موتورهای جست و جو به عنوان مقالات خیلی اهمیت میدن. پس استفاده از کلمات کلیدی مناسب و درست در عنوان مقالات از اهمیت بالایی در سئو و بهینه سازی محتوا برخوردار است.

  • استفاده از لینک در مقالات:

لینک ها کارشون برقراری ارتباط بین یه محتوا با صفحات دیگر است. برای این کار می تونین واژه های کلیدی رو مشخص کنید و به بقیه ی صفحات مرتبط لینک بدید تا از این طریق سئوی سایت رو افزایش بدید و اون رو بهینه سازی کنید. این لینک دادن های مرتبط یا همون hypertextها باعث میشه تا کاربران سایت زمان بیشتری رو در سایت شما بگذرونن و موتورهای جست و جو هم بتونن مقالات مرتبط رو شناسایی کنن.

  • لینک سازی برای محتوا:

هر وقت یه مقاله ی خوب نوشتید سعی کنید دیگرون رو از اون باخبر کنید. مثلا لینک محتواتون رو توی شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین یا توییتر بذارید.
اگه کلمات کلیدی رو به شکل قابل کلیک لینک کنید گوگل اهمیت اون کلمه رو در نظر می گیره. پیشنهاد دیگه اینه که لینک ها رو در ابتدا و انتهای مقاله که کلمات کلیدی در این قسمت ها تراکم بیشتری دارن قرار بدین.

  • ساده سازی اشتراک گذاری محتوا:

اگه گوگل متوجه بشه که محتوای بهینه سازی شده ی شما توی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه رتبه ی بهتری واسش قائل میشه. سعی کنید فرایند رو واسه ی بازدیدکنندگانتون ساده کنید تا به راحتی جذب لینک ها بشن و به سایتتون بیان. به این موضوع دقت کنید که هر چقدر لینک های بیشتری به اشتراک بذارید نتیجه ی بهتری در رتبه بندی خواهید گرفت؛ پس از این تبلیغات رایگان استفاده کنید.

  • مخاطب شما کاربران باشند نه موتورهای جست و جو:

با اینکه روی کلمات کلیدی در متن تاکید شده اما فکر نکنید که باید بیش از اندازه ازش استفاده کنید. کلمات کلیدی بهتره بین 1 تا 3 بار در متن تکرار بشه و استفاده ی بیش از این حد تکرار بیخود است که کیفیت محتوای مقالتون رو زیر سوال می بره.

  • تعداد کلمات مقاله بیش از 300 کلمه باشد:

واقعا بعیده یه مقاله ای کمتر از 300 کاراکتر باشه و شما به عنوان خواننده ی متن بتونید ازش اطلاعات مفید و مورد نظرتون رو دریافت کنید. علاوه بر اینها گوگل مقاله های کمتر از 300 کلمه رو ایندکس نمی کنه و به عبارتی به حساب نمیاره. ولی اگه می خواید یه مقاله ی مبتنی بر سئو بنویسید باید حداقل 700 کاراکتر داشته باشه.

  • محتوای بدون تکرار و منحصر به فرد در اولویت باشد:

گوگل خیلی روی محتوای کپی حساس است و اگه متوجه این موضوع بشه سایت رو جریمه می کنه و اون رو توی فهرست سیاه قرار میده. اگه متنی رو صرفا از جایی کپی می کنید حواستون باشه که اسم منبع رو در انتهای متنتون ذکر کنید یا منبع اصلی رو در تگ ها بیارید.

  • حواستان به دستور زبان و املای کلمات باشد:

خودتون رو بذارید جای یه کاربر که می خواد مقاله ی سایتتون رو بخونه. اگه مقالتون غلط املایی داشته باشه ممکنه این ذهنیت رو به خواننده بده که اهمیتی برای کاربرانتون قائل نبودید و صرفا چیزی نوشتید. حالا علاوه بر ذهنیت بد پیدا کردن کاربران، این اشتباه ها روی گوگل و سئوی مقالاتتون هم تاثیر میذاره. پس حتما بعد از اتمام نوشتن مقاله مرورش کنید تا جاهایی که از دستتون در رفته رو تصحیح کنید.

  • استفاده از تگ ها:

امروزه برچسب ها خیلی اهمیتی در سئو ندارن اما میشه از اونها برای دسته بندی مطالب استفاده کرد. پس اگه تا حالا این کارو نمی کردین چند برچسب کلیدی رو مشخص کنید تا لینک مطالب مرتبط همگی در یه صفحه قرار بگیرن. این کار باعث میشه که وقتی کاربران روی اون ها کلیک می کنن باعث میشه که اون صفحه در گوگل ایندکس بشه.

  • به متا تگ ها اهمیت دهید:

متا تگ توضیحات مقالات، برای گوگل خیلی مهم است. این قسمت از سئوی مقاله باید حداکثر 165 کاراکتر باشه و بهتره که کلمه ی کلیدی اصلی در این قسمت دو بار استفاده بشه. در این قسمت بهتره خلاصه ی اصلی مقاله رو قرار بدید چون کاربران وقتی واژه ای رو جست و جو می کنن قبل از باز کردن لینک مقاله توضیحات اون رو می خونن و اگه مرتبط با موردی که سرچ کردن باشه اون رو باز می کنن.

  • درج تصاویر و بهینه سازی آن ها در مقاله را جدی بگیرید:

تصاویری که در مقاله درج می کنید بهتره بهینه سازی بشن تا از این طریق هم بتونید در نتایج جست و جوی گوگل بالاتر بروید. نکات زیر رو برای بهینه سازی بهتر عکس ها جدی بگیرید:
به اسم فایل عکس ها دقت کنید و اسم مرتبطی برای اون ها انتخاب کنید.
حجم فایل تصاویر روی سرعت سایت تاثیر میذاره؛ پس حواستون باشه که حجم عکس ها بیشتر از 100 کیلوبایت نباشه.
سعی کنید تا جایی که امکان داره از عکس های با کیفیت استفاده کنید.
برای توضیح محتوای عکس ها حواستون باشه که از تگ alt و تایتل استفاده کنید. چرا که سرچ عکس گوگل از طریق تگ alt انجام میشه. پس دقت کنید که کلمات کلیدی رو در این تگ ها استفاده کنید تا شانس دیده شدن عکس هاتون بالاتر بره. وقتی شما روی عکس نگه دارید توضیحی که در تگ تایتل گذاشته شده باشه نمایش داده میشه پس بهتره از کلمات کلیدی اصلی در این عنوان استفاده بشه و قطعا هر دوی این تگ ها روی بهینه سازی نوشته ی شما تاثیر به سزایی داره.

  • استفاده از H2 برای تیتر پاراگراف ها:

همونطور که گفتیم بهتره برای ایجاد دید کلی برای کاربران از سر تیتر استفاده کنیم تا بتونن یه نمای کلی از مقاله داشته باشن. این روش خصوصا برای مقالات بلند خیلی جواب میده و باعث میشه که خواننده در متن گم نشه و بدونه در هر بخشی در مورد چه موضوعی نوشته شده.

  • متن ساده باشد:

بهتره متنی که می نویسید علاوه بر جذاب و جدید بودن ساده و روان هم باشه تا هر کسی با هر سطحی و هر سنی بتونه اون رو درک کنه و ازش چیزی یاد بگیره. خب علتش هم کاملا معلومه چرا که شما نمی دونید چه جور کاربرانی مخاطب مقالات شما هستن.

  • در نوشتن متون خود از مثال های قابل درک استفاده کنید:

اگه متنی رو ترجمه می کنید خیلی به این موضوع دقت کنید چون مثال های اون ها مرتبط با فرهنگ و شرایط کاری خودشونه. پس سعی کنید اون ها رو برای مخاطبان خودتون ملموس کنید و از مثال های روز و متناسب با فرهنگ خودتون استفاده کنید. این روش برای درگیر کردن مخاطب و درک راحت تر اون ها از متن بسیار تاثیرگذاره.

  • استفاده از عناوین H1 تاH6 :

این ها اندازه ی تیترها در ورد پرس هستن. پس اگه پنل مدیریت محتوای شما وردپرس است می تونید از این اندازه ها برای سر تیتر های پاراگراف استفاده کنید که البته هر کدوم از اینها میزان اهمیت متفاوتی دارن. ارزش آنها به ترتیب از بیشترین اندازه یعنی h1 تا کمترین یعنی تگh6  متغیر است. فقط حواستون باشه از تگ h1 فقط یکبار استفاده کنید و همونطور که گفتیم از  h2برای سرتیترها استفاده کنید.

  • پلاگین Yoast Seo برای وردپرس:

این پلاگین بهتون توی بهینه سازی نوشتتون بسیار کمک می کنه. مثلا اگه جایی رو مطابق با اصول سئو ننوشته باشید با رنگ های نارنجی یا قرمز نشون میده و وقتی خوب باشه با رنگ سبز نمایش داده میشه. در بخش های سئوی ضعیف علت های احتمالیشون هم براتون شرح میده تا بتونید علت ضعیف بودن سئوی مقاله رو بیابید.

به طور کلی در نوشتن محتوای سایتتون تمام تلاشتون رو بکنید که برای کاربران مورد اعتماد باشید. سعی کنید اغراق نکنید و به ساختار متنی که می نویسید توجه داشته باشید. عناوین جذاب انتخاب کنید و جوری بنویسید که همه از اون بهره ببرن. بعد از اتمام نوشتن مقاله اون رو از نگاه مخاطبتون بازخوانی کنید و به طور کلی روی هدف مخاطب متمرکز شوید. در آخر اگه شما هم مثل خیلی های دیگه وقت اینکار رو ندارین می تونید به شرکت هایی مثل دارکوب که سالهاست اینکارو انجام میدن برون سپاری کنید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته