تاریخ انتشار possum : 11 شهریور 95
Possum (به معنی صاریغ) اسمیه که گوگل روی بروزرسانی مستند اما تأیید نشده اش گذاشته. این بروزرسانی تأثیر چشمگیری روی نتایج و رتبه بندی محلی داره. از اونجایی که گوگل هیچ وقت رسما Possum رو تأیید نکرد، سئوکارهای محلی مجبور شدند در مورد هدف و اثراتش فرضیه سازی هایی داشته باشند که تو این مقاله در موردش میخونید.خیلی ها بر این باورند که هدف Possum متنوع کردن نتایج محلیه. خب قطعا این بروزرسانی این اثر رو هم داشت اما در عین حال هم باعث شد شرکتهای غیرمعتبری که اتفاقا با یه شرکت دیگه تو یک ساختمون و هم آدرس بودند و هر دو در یک دسته بندی گوگل قرار میگرفتند، از فهرست حذف بشن.
از طرف دیگه، سایت ماز گفته همزمان با این بروزرسانی، تو نتایج طبیعی هم تغییراتی بوجود اومده که شاید هم بخاطر Possum نباشه و از یه بروزرسانی همزمان دیگه ناشی شده باشه.
لیست مطالب
از بین فرضیه هایی که صنعت سئوی محلی در موردPossum ارائه داده، به نظر میاد این بروزرسانی باعث این اثرات شده باشه:
تا قبل از Possum اگه چند تا شرکت ساختمون و طبقه بندی مشابهی داشتند طبیعی بود و تو نتایج local pack هم هر دو دیده میشدند. وقتی چیزی رو همراه با اسم مکانی سرچ میکنید، تو فهرست نتایج یه نقشه هم میاد که تو کادر زیرش نتایج محلی رو میتونید ببینید. پایین این کار یه دکمه هست که نوشته “more places” . وقتی روی این دکمه کلیک کنید، فهرست گسترده میشه. به نتایجی که اینجا مشاهده میشه، نتایج local pack میگن.
الآن برای امتحان، عبارت “شرکت طراحی سایت سعادت آباد” رو گوگل کنید. دو تا شرکت ظاهر میشن که قبل از بروزرسانی Possum تعدادشون بیشتر از این بوده و حالا خیلی از شرکتهایی که متعلقاتشون با اینها یکی بوده از گوگل مپ حذف شده اند. این از دست دادن رتبه مدیران صنایع رو میترسونه که نکنه از فهرست Google My Business حذف شده باشند. اما اگه روی نقشه زوم کنید، فهرست دوباره به حالت قبل برمیگرده و شرکتهای قبلی رو میتونید ببینید.
برای اینکه بهتر متوجه بشید یه مثال ملموس میزنم. مثلا فرض کنید یه شرکت صدور پروانه ماهیگیری تو یه ساختمونی قرار گرفته که توی اون ساختمون چند تا شرکت دیگه هم هستند و گوگل اونها رو هم تو طبقه صدور پروانه ماهیگیری دسته بندی کرده. حالا تو فهرست محلی فقط یکی از این شرکتها نمایش داده میشن مگر اینکه روی نقشه زوم کنید یا اینکه خودتون بخواهید نتایج رو بر اساس یه چیزی (مثلا بر اساس ریتینگ) فیلتر کنید. عین مثالی که براتون زدم برای یه سری شرکتهای واقعی پیش اومده بود و در موردش تو یکی از انجمن های ماز بحث شد. جالب اینجاست که بعد از این بحث ها، گوگل دوباره این شرکتها رو به فهرست محلی برگردوند. حالا سوالی که پیش میاد اینه که آیا گوگل با وجود این تجربه باز هم میخواد این فیلتر رو ادامه بده؟
مسئله بعدی در مورد شرکتهاییه که تو آدرس پستیشون اسم یه شهری رو دارند، اما در اصل تو مرزبندی داخل اون شهر قرار نمیگیرند و روی نقش گوگل خارج از اون شهر میفتند. حالا اگه روی گوگل مپ نگاه کنید میبینید که چطوری گوگل مرزبندی ها رو تعیین کرده.
با این کار، شرکتهایی بودند که تو فهرست محلی از رتبه 21 به 10 رسیدند. این مسئله از اون جهت اهمیت داره که این شرکتها که خارج از شهر قرار داشتند، قبلا تو رتبه بندی محلی گوگل شانس خیلی کمی برای رتبه گرفتن پیدا میکردند.
تو صنعت سئوی محلی چندین نظریه دیگه هم در مورد Possum وجود داره. مثلا افزایش حساسیت به نزدیکی مکانی فرد سرچ کننده به شرکتهایی که گوگل تو فهرست محلی نشون میده.
به علاوه بعضی ها هم معتقدند فیلتر محلی گوگل مستقل از فیلترهای طبیعی که بعد از Possum بوجود اومدند اجرا میشه. یعنی ممکنه شرکتهایی باشند که تو رتبه بندی محلی رتبه های بالایی بگیرند اما از نظر رتبه صفحات وب سایت خیلی پایین باشند. طی سالهای اخیر، بحث مقدار همپوشانی و یا جدایی فهرست محلی گوگل و فهرست نتایج طبیعی خیلی دنباله دار شده. در حال حاضر اینطور به نظر میاد که قوی بودن رتبه سرچ طبیعی یه شرکت روی رتبه محلیش اثر میذاره. اما مشاهده شده که بعضی شرکتها تو رتبه بندی محلی خیلی خوب بودند اما رتبه طبیعی پایینی داشتند. به هر حال همه اینها به Possum برمیگرده و اینکه چون رسما توسط گوگل تأیید نشده ما مجبوریم به فرضیات بسنده کنیم.
اگه قبلا تو فهرست google my business رتبه محلی خوبی داشتند و تو تاریخ 11 شهریور 95 یک دفعه از بین رفته، حتما بخاطر Possum بوده.
اگه شرکتتون با یه شرکت دیگه تو حوزه کاری خودتون در یک ساختمون قرار گرفته (حتی با وجود اینکه طبقه یا واحدتون هم متفاوته)، عبارات کلیدیتونو سرچ کنید و بعد روی نقشه زوم کنید تا پیداتون کنه. اگه دیده شدید پس احتمالا شانس آوردید.
متاسفانه برگردوندن افت رتبه ناشی از داشتن متعلقات یکسان با شرکتهای دیگه، به حال قبل کار راحتی نیست. اگر هم بخواهید یه شماره پلاک دیگه –واقعی یا الکی- بهش اضافه کنید که آدرستون متفاوت بشه تأثیری نداره. تنها کاری که میشه کرد یکی از این سه گزینه است:
1- هدف گوگل همیشه اینه که شرکتهایی رو نمایش بده که به خواسته فرد سرچ کننده نزدیک ترین و مرتبط ترین باشند. شاید اگه سئوی محلی تونو بهبود ببخشید (اقتدار دامنه، لینکها، محتوا، صحت و گستردگی منابع و تعداد نقدهای گوگل) بتونید گوگل رو متقاعد کنید که اگه قراره یک شرکت رو تو دسته شما نشون بده، اون باید شرکت شما باشه. اتفاقا Possum فرصت خوبی رو فراهم کرده که میتونید ببینید شرکتهای رقیبی که تحت تأثیر منفیش قرار نگرفته اند، چه معیارهایی رو رعایت کرده بودند، و شما هم همونها رو انجام بدید.
2- چون به نظر میاد یکی از نشونه های Possum شرکتهایی اند که تو یک طبقه بندی و در یک موقعیت مکانی قرار گرفته اند، باید با آزمون و خطا تغییراتی رو تو طبقه بندی Google My Business انجام بدید تا ببینید کدوم اثر میکنه. مثلا اگه طبقه بندی قبلیتون “طراحی سایت” بوده و حالا بخاطر رقبای قویتری که تو ساختمونتون بودند فیلتر شدید، حالا باید طبقه بندی شرکتتونو به یه چیز مشابه دیگه تغییر بدید که کسی تو ساختمونتون اونو انتخاب نکرده باشه. فقط دقت کنید، تغییر دسته بندی ممکنه باعث تغییرات شدید رتبه بندی و ترافیک سایتتون بشه و فقط در صورتی که با سئو و اثرات منفی احتمالی تغییرات دسته بندی گوگل آشنایی دارید این کارو انجام بدید. اما اگه در حال حاضر به خاطر این فیلترینگ، ترافیکتون صفر شده، این آزمایش دیگه ضرری نداره.
3- چون Possum سایتها رو بر اساس متعلقات یکسانشون فیلتر میکنه، دیگه فهرست بندی کردن شرکتهای چند تخصصی مثل کارهای پزشکی و قانونی، مشاوران املاک و مدلهای شرکتی مشابه به نظر کار بی خودی میاد.اگه گوگل فقط یه فهرست برای هر منطقه مکانی نشون بده و شرکتتون بخاطر نمایش داده شدن یکی از رقبای شما که از قضا تو ساختمونتونم هست فیلتر بشه، بی عدالتیه و باعث سردرگم شدن مصرف کننده ها هم میشه. با توجه به اثرات فیلترینگ، صنعت سئوی محلی باید به تحقیقاتش در مورد خطرات و مزایای فهرست بندی چند تخصصیها ادامه بده و ببینیه این متنوع سازی طبقه بندی های گوگل چه اثری روی نتایج بعد از Possum خواهد گذاشت.
اسم این بروزرسانی توسط سیستم رؤیت محلی Phil Rozek انتخاب شده تا با سناریوی جدیدشون متناسب باشه. تو این سناریو فهرست بندی شرکتهای محلی به ظاهر از بین رفته اما در واقع هنوز وجود داره.
تحقیقات خیلی کمی حول اثرات Possum روی نتایج موتور جستجوی سرچ محلی و طبیعی انجام شده و نیاز به تحقیقات بیشتری هست.