چگونه سایت خود را برای جستجو از طریق صدا بهینه سازی کنیم

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

دنیای مجازی دائما در حال تغییر و تحول است و شرکت های مشتاق و فعال برای حضور چنین صحنه ای، می بایست دانش بازاریابی دیجیتال خود را به روز نگه داشته و اصطلاحا با ترند بازار حرکت کنند. همین چند سال پیش بود که دست یافتن به رتبه بالای گوگل از دید خیلی ها نا ممکن و دشوار به نظر می رسد، اما اکنون با افزایش آگاهی از روند کارکردن گوگل و الگوریتم های آن، رسیدن به رتبه های بالای در نتایج گوگل فقط به مقداری همت و تلاش بیشتر نیاز دارد.

اما امروزه دیگر سوال کردن و درخواست کردن از موتورهای جستجو دیگر به نوشتار و الزام برای تایپ کردن محدود نمی شود. در سال های نه چندان دور که فناوری تشخیص صدا و دستورهای صوتی به اندازه حالا پیشرفت نکرده بود، حرف زدن و سوال پرسیدن از رایانه یا سایر دستگاه های فناوری را فقط در فیلم های تخیلی می دیدیم. ولی این فناوری دیگر فقط یک رویا نیست و حالا دستگاه هایی وجود دارند که به عنوان اسپیکرهای هوشند خانگی، در کنار ما زندگی می کنند و می توانیم پاسخ سوالات و درخواست هایمان را در هر لحظه که اراده کردیم از آنها دریافت کنیم.

فناوری جستجوی صوتی به قدری پیشرفت کرده و حال بهتر شدن است که دیگر نیازی نیست زحمت تایپ کردن حروف را به انگشتان خود بدهیم. اما در همین ابتدا بد نیست در مورد تکنولوژی جستجوی صوتی و فناوری تشخیص صدا کمی بیشتر بدانیم. در این مطلب از سری مقالات آموزشی سئو در وب سایت دارکوب، قصد داریم با میزان اهمیت جستجوهای صوتی و راهکارهای بهینه سازی سایت برای نمایش داده شدن در صورت جستجوی صوتی به کاربران بیشتر آشنا شویم.

در صورتی که به دنبال روش های بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا برای دریافت تازه ترین ترفندها و راه حل ها می توانید با متخصصان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب ارتباط برقرار کنید.

جستجو صوتی (Voice Search) چیست؟

جستجوی صوتی براساس فناوری تشخیص صدا ساخته شده و به کاربر اجازه می دهد تا بدون نیاز به تایپ کردن، سوال یا کلمه مورد نظرش را به لطف هوش مصنوعی موتورهای جستجو پیدا کند. چند سالی می شود که شرکت های فناوری بزرگ مثل گوگل، اپل و مایکروسافت، شخصیت هایی را به عنوان دستیارهای صوتی معرفی و روانه بازار کرده اند. به عنوان مثال دستیار صوتی سیری (Siri) در دستگاه های اپلی و یا کورتانا (Cortana) در دستگاه های ویندوزی و یا دستیار صوتی الکسا (Alexa) که توسط شرکت آمازون ساخته شده، همگی به این موضوع کمک می کنند که شما صرفا به واسطه صحبت کردن و صدای خود، بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ فرمان ها و سوالاتی که دارید را دریافت کنید.

دستیار صوتی گوگل یا گوگل اسیستنت (Google Assistant) نیز یکی از موارد شناخته شده و پرکاربردی است که از طرف شرکت گوگل در اختیار کاربران دستگاه های اندرویدی و غیره قرار داده شده است. این دستیار صوتی درست به مانند سیری عمل کرده و حتی از او هوشمند تر است. کاربران با در اختیار داشتن گوشی هوشمند، تبلت و یا ساعت های هوشمندشان، بعد از گفتن کلمه Ok Goole یا فعال سازی آن از طریق میانبر مرتبط در دستگاه های اندرویدی، از تنظیم آلارم گرفته تا پرسیدن وضعیت آب و هوا و حتی محاسبات ریاضی، تقریبا هر چیزی را که مایل باشند می توانند پیدا کنند.

جستجو از طریق صدا به قدری جذاب و آسان است که عده ای دیگر زحمت استفاده از کیبورد را به خود نداده و می دانند که حین انجام کارهای روزمره خود و یا اصطلاحا مواقعی که دستشان بند است نیز  می توانند از دستیارهای صوتی درخواست کمک کنند.

نکته جالب تر در مورد شرایط چند سال اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا، این است که افراد بیشتر ترجیح می دهند که به جای تایپ کردن، از جستجوی صوتی استفاده کنند. علت این تغییر روند نه فقط آسانی در استفاده بلکه ضرورت کاهش تماس دست با اجسام مختلفی از جمله گوشی یا سایر گجت های فناوری می باشد. شاید باور نکنید اما اکنون کاربرانی که جستجوی صوتی برای زبان آنها در شرایط بسیار مطوبی قرار دارد، بیش از 50 درصد از جستجوهای خود را به صورت صوتی انجام می دهند. این یعنی جستجوی صوتی دیگر یک مد نیست و به ابزاری کاربردی و پر طرفدار تبدیل شده است.

با وجود آمار و ارقام های سال های اخیر، تا پیش از این خیلی ها حتی تصورش را نمی کردند که جستجوی صوتی روزی بتواند تا این میزان در زندگی افراد نفوذ پیدا کند. اکنون این جستجو به جایی رسیده که خیلی ها از آن چیز یاد می گیرند و یا در مواقع بی کاری با آن سرگرم شده و پاسخ های جالبی دریافت می کنند.

اما جدا از جنبه استفاده های ساده و روزمره کاربران، جستجوی صوتی پتانسیل بالایی برای بازاریابی دیجیتال ایجاد کرده و پیش بینی نکردن بهینه سازی وب سایت از لحاظ نمایش در نتایج جستجوهای صوتی، اشتباهی است که احتمالا در سال های آینده به آن پی خواهید برد.

امروزه نه فقط به واسطه گوشی های هوشمند خود، بلکه به کمک بلندگوهای هوشمند، هر کجای خانه که باشید می توانید هر چیزی را که خواستید گوگل کنید. این یعنی بازاری عظیم که نباید فرصت معرفی شدن و دریافت ترافیک ارگانیک را در آن از دست داد.

پس همین امروز به فکر بهینه سازی و بروز بودن سایت خود باشید و در استراتژی خود، این بازار مهم را نیز در نظر بگیرید.

تاثیر جستجوی صوتی بر موتورهای جستجو و بازار دیجیتال مارکتینگ

کلمه سئو مفهومی است که اکثر قریب به اتفاق کسب و کارها با آن آشنا بوده و به دنبال بهبود وضعیت وب سایت خود در نتایج گوگل هستند. بهینه سازی سایت به ویژه بعد از ترجیح مردم به انجام خریدهای غیر حضوری و ارتباطات آنلاین، به امری الزامی و حیاتی برای خیلی های تبدیل شده. اما برخلاف جستجوهای نوشتاری که با استفاده از کلمات کلیدی و جملات نسبتا مشخص انجام می شود، جستجوهای صوتی داستان نسبتا متفاوتی داشته و نمی توان فقط با استفاده از بهینه سازی های عمومی سئو در آن موفق شد.

برای مثال زمانی که به دنبال پیدا کردن رستوران یا فست فود مشخصی در اطراف خود هستید، ممکن است جمله “رستوران های فست فود نزدیک من” را تایپ کنید. اما در هنگام جستجوی صوتی لزوما اینطور رفتار نکرده و احتمالا می پرسید “چنتا رستوران خوب نزدیک من معرفی کن”.

بسیاری از مردم به دستیاران صوتی مثل رایانه های فاقد روح نگاه نمی کنند و شاید برای همین است که گوگل نام فرمانبر صوتی خودش را دستیار صوتی گذاشته و یا اپل به دستیار صوتی خود، یک شخصیت با نام مشخص سیری را نسبت داده است.

جستجوی صوتی گوگل و دیگر شرکت های رقیب آن، به یک هوش مصنوعی دائما در حال به روزرسانی متصل هستند تا نه فقط سوالات آسانی مثل وضعیت آب و هوا و یا ساعت و تاریخ را پاسخ دهد، بلکه از پس جواب دادن به سوالات مفهومی و پیچیده تری که کاربر می پرسد بر بیاید.

البته جستجوی نوشتاری و صوتی از بسیاری جنبه ها شباهت های بسیاری به هم دارند. مثلا جستجوهای نزدیک به شما در هر دو حالت حاوی نتایج یکسانی می باشد و فرقی نمی کند که این سوال را بنویسید و یا از دستیار صوتی گوگل بپرسید. گوگل مثل همیشه با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شما، نزدیک ترین و بهترین گزینه ها را به نمایس می گذارد.

برخی از آمارها در مورد جستجوهای صوتی:

  • طبق آمار در جهان بیشتر افراد 13 تا 18 سال از جستجوی صوتی دستگاه های خود استفاده می کنند
  • بیش از 20 درصد از کاربران اپلی در طول روز از دستیار صوتی سیری کمک می گیرند.
  • جستجوی صوتی در سال 2016 بیش از 35 درصد نسب به سال 2008 شاهد رشد بوده است
  • در سال 2020 بیش از نیمی از جستجوها به کمک جستجوی صوتی انجام شده است

روش های بهینه سازی سایت برای جستجوهای صوتی

سوالاتی از قبیل “وضعیت آب و هوای فردا چطور است؟” یا “بهترین پیتزا فروشی نزدیک من” جزو مواردی هستند که معمولا در بیشتر جستجوهای صوتی و زمانی که فرد در حال انجام کاری مثل رانندگی کردن است پرسید می شود. این یعنی افراد معمولا به صورت محاوره با دستیاران صوتی صحبت کرده و نسبت به جستجوهای نوشتاری، جملات طولانی تر را سوال می کنند.

بهینه سازی کلمات کلیدی برای جستجوی صوتی

استفاده از کلمات کلیدی طولانی

در گذشته معمولا جستجوها جنبه سنتی تر داشته و به استفاده از کلمات کلیدی کوتاه و تکی خلاصه می شد، ولی برای جستجوی صوتی می بایست کلید واژه های طولانی تر را در نظر بگیرد. از آنجایی که در جستجوهای صوتی معمولا سوالات و درخواست های کاربران طولانی تر از حالت عادی است، توصیه می شود که در استراتژی انتخاب کلمات کلیدی، کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) را هم به کار ببرید.

استفاده بهینه از کلمات کلیدی سوالی

این حقیقت وجود دارد که کاربرها زمان جستجوی صوتی اکثرا از جملات سوالی استفاده می کنند. حال این سوال به صورت محاوره ای تر و خودمانی تر از جستجوهایی است که معمولا به صورت تایپی از گوگل درخواست می شود.

مثلا اگر کاربری در مورد چگونگی افزایش بازدید سایت از گوگل سوال داشته باشد، به هنگام جستجوی صوتی احتمالا می پرسد “چجوری بازدید سایتم را بیشتر کنم؟”. در حالیکه به هنگام تایپ لحن رسمی تری را استفاده می کند.

برای بهبود وضعیت یافته شدن توسط جستجوهای صوتی، می بایست استفاده از کلمات پرسشی متداول مثل کجا، چرا، چگونه، کی و سایر موارد مشابه را حتما در محل قرار گیری کلید واژه ها مثل عناوین مقاله ها یا کلمات کلیدی سئوی هر صفحه بگنجانید. یک مدیر وب سایت موفق در این مواقع سعی می کند که به سراغ سوالات پر تکرار (FAQ) نیز برود. در کنار استفاده از عناوین سوالی، بد نیست که در پایان محتواها تعدادی از سوالات متداول را با لحنی محاوره ای پرسیده و در پایین هر کدام، پاسخش را نیز قرار دهید. پاسخ این سوالات بهتر است کوتاه داده شده و نهایت در 30 کلمه تمام شود.

بهینه سازی وب سایت برای گوشی های هوشمند و تبلت ها

با توجه به اینکه اکثر جستجوهای صوتی به کمک دستگاه های همراه مثل گوشی های هوشمند و تبلت ها انجام می شود، بنابراین منطقی است که سایت خود را از هر لحاظ برای نمایش درست در چنین گجت هایی بهینه سازی کنید.

به منظور نمایش درست سایت ها در دستگاه هایی که نمایشگر کوچک تر داشته و یا از مرورگرهای دیگر مثل سافاری برای وبگردی استفاده می کنند، توصیه می شود که از طراحی و یا قالب های واکنش گرا استفاده نمایید. وب سایت هایی که قالب ریسپانسیو دارند معمولا با اولیت بالاتری نسبت به سایر وب سایت ها در نتایج گوگل نمایش داده می شوند.

محتواهای خود را طولانی و عمیق تر بنویسید

به طور میانگین تعداد کلماتی که وب سایت های موفق و برتر در نتایج گوگل برای محتواهای خود استفاده می کنند چیزی در حدود 2000 کلمه است. با این وجود بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که استفاده از محتواهایی که بالای 2300 کلمه ای هستند، شانس شما برای کسب رتبه های بالاتر را از بقیه بیشتر می کند. استفاده از محتواهای طولانی از سوی گوگل به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود و ضمن طولانی تر کردن مدت حضور کاربر، شانس شما برای بهتر دیده شدن در جستجوهای صوتی که کلمات کلیدی طولانی تر را طلب می کنند بیشتر خواهد کرد.

افزایش سرعت لودینگ سایت

سرعت لودینگ سایت نه فقط برای کاربرهای وبگرد، بلکه از نظر گوگل هم یک عامل مهم برای بدست آوردن رتبه بهتر است. سعی کنید که صفحات وب سایت شما به قدری سرعت لودینگ بالایی داشته باشند که کاربر از بابت انتظار برای لود شدن محتواهای نوشتاری و تصویری آن خسته نشود.

استفاده بهینه از سئو و محتوای بومی

در صورتی که کسب و کار شما پتانسیل جذب کاربرانی که در نزدیکی شما حضور دارند را دارا است، (مثل فروشگاه های محلی و یا رستوران های یک محله)، بهترین کار این است که در استراتژی تولید محتوای خود از المان هایی که در مورد موقعیت مکانی سوال پرسیده شده بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال کاربر از دستیار صوتی هوشمند می پرسد که “چه رستوران هایی نزدیک من هستند؟” یا “نزدیک ترین فروشگاه موبایل به من کدام است؟”. مشخص کردن موقعیت مکانی محل کسب و کار در گوگل یکی دیگر از روش هایی است که به شما در یافته شدن به واسطه جستجوهای صوتی کمک رسانی می کند.

از اسکیما استفاده کنید

استفاده از داده های ساختار یافته اسکیما (Schema Markup) باعث می شود تا گوگل به درک بهتری از محتواهای شما برسد. داده های اسکیما می تواند پیدا کردن داده های با ارزش یک محتوا یا نوشته را برای گوگل آسان تر کند.

وب سایت خود را در دایرکتوری ها معتبر ثبت کنید

ثبت و بروزرسانی مشخصات کسب و کار یا وب سایت شما در دایرکتوری های مهم یکی دیگر از روش های بهینه سازی سایت برای جستجو از طریق صدا می باشد. دایرکتوری های معتبر مختلفی مثل Google My Business هستند که با ثبت وب سایت مورد نظر، به عنوان یک پیشنهاد در نقشه گوگل نمایش داده می شوید. در این صورت با معرفی شدن به گوگل، این وب سایت شما است که هنگام جستجو شدن بر روی نقشه یا جستجوی صوتی توسط  کاربرها به آنها نمایش داده می شود.

این ترفند هچنین ضمن بالا بردن نرخ کلیک خوردن سایت شما، امتیاز آن را پیش گوگل بالاتر برده و امکان نمایش داده شدنش نیز بیشتر از بقیه خواهد شد.

جستجوی صوتی و تاثیر آن بر روی کار و تجارت شما

فناوری تشخیص صدا و پیدایش دستیاران صوتی این نوید را می دهد که در آینده ای نه چندان دور، بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی یا نشستن پای رایانه شخصی، مثل یک انسان با گجت هایمان درد و دل کنیم، سوالات پیچیده تری را از گوگل بپرسیم و در کسری از ثانیه جواب دلخواهمان را دریافت کنیم.

با توجه به این نرخ رشد که در طول 10 سال گذشته به بیش از 2 برابر افزایش یافته است، بدیهی است که لزوم بهینه سازی سایت ها برای نمایش داده شدن بواسطه جستجوی صوتی به همان میزان افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل است که توصیه می شود تا در استراتژی ها و برنامه های بهینه سازی ستو، بهینه سازی سایت برای جستجو شدن از طریق صدا را هم در نظر داشته باشید.

جستجوی صوتی به واسطه استفاده از هوش مصنوعی قادر است تا جستجوهای ما را در آینده ای نه چندان دور کاملا متحول کند. این فناوری روز به روز در حال رشد بوده و اگر در برنامه ریزی های خود جایی برای بهبود جستجوهای صوتی در نظر نگرفته اید، تا چند سال دیگر از خیلی رقبای خود عقب تر خواهید افتاد. در صورتی که به فکر بهینه سازی سایت بوده و برنامه های مشخصی را در جهت بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتنیگ ندارید، همین امروز با کارشناسان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب تماس گرفته و سوالاتتان را از متخصصان ما بپرسید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته