بازدهی وب سایت به چه عواملی مرتبط است؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

وب سایتی که راه اندازی کرده اید اولین چیزی است که توسط کاربرها و مشتری های بالقوه شما دیده می شود. هر چه زمان، بودجه و انرژی بیشتری را بر روی رابط کاربری و اهدافی که از سایتتان انتظار دارید گذاشته باشید، بینندگان یا مشتری هایی که به شما مراجعه می کنند، به خوبی متوجه می شوند که با یک کسب و کار حرفه ای و قابل اعتماد رو به رو هستند. در نتیجه این افراد به جای مراجعه به رقبایتان، تمایل بیشتری به خرید و استفاده از خدمات شما پیدا می کنند.

فروش آنلاین محصولات و خدمات در این چند سال اخیر شاهد رشد خیره کننده ای در ایران و سایر کشورهای جهان بوده است. بسیاری از کسب و کارهایی که تا پیش از همه گیری ویروس کرونا به صورت محدود فعالیت می کردند، اکنون به مشاغل بزرگ تری تبدیل شده اند و کسب و کارهایی که در سال های نه چندان دور به صورت سنتی فعالیت می کردند، اکنون به هر طریقی که شده، محصولاتشان را به صورت آنلاین معرفی کرده و به معرض فروش می گذارند.

بهبود بازدهی و افزایش فروش، دو دوستی که از هم جدا نمی شوند!

برای طراحی وب سایت تجاری یا فروشگاه آنلاین خود می بایست به صورت مشخص و کاملا واضح، تمامی محصولات و خدماتی که ارائه کرده اید را در دسترس بازدید کنندگان خود قرار دهید و از طراحی های گیج کننده دوری کنید.

بهبود فروش سایت و افزایش بازدیدها یکی از اصلی ترین چالش های مدیران وب سایت های تجاری و فروشگاه های آنلاین می باشد. وب سایت فروشگاهی شما مانند ویترین یک فروشگاه است که در یک خیابان اصلی قرار گرفته است. همانطور که نوع برخورد فروشنده، صداقت و راهنمایی های او می تواند به عاملی برای رشد میزان فروش محصولات و رضایتمندی مشتری ها تبدیل شود، عوامل مختلفی هم در فروشگاه های آنلاین وجود دارد که درست نقش یک فروشنده خوب یا بد را ایفا می کند.

عواملی همچون رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) جزو مهم ترین عناصر تعیین کننده میزان موفقیت یک فروشگاه آنلاین به حساب می آیند. کاربرها از لحظه ورود به یک فروشگاه آنلاین، به هر آنچه نوشته شده یا طراحی شده با دقت بالایی توجه می کنند. کوچک ترین نکته مثبت یا منفی می تواند منجر به عدم رسیدن آنها به صفحه پرداخت شده و یا برعکس، عاملی شود که آنها بارها و بارها برای تکرار خرید به شما سر بزنند.

خلاصه از رنگ نوشته ها گرفته تا تصاویر و حتی جایگاه قرار گرفتن دکمه های منو، همگی جز مواردی هستند که باید به دقت چیده شوند.

در طول 24 ساعت گذشته احتمالا ده ها و یا صدها فروشگاه آنلاین کار خود را استارت زده و وب سایت فروشگاهی خود را به راه انداخته باشند. اما اینکه چه تعداد از آنها بعد از مدت کوتاهی به موفقیت رسیده و یا به کلی از کار می افتند اهمیت بسزایی دارد. در این میان شرکت ها و فروشگاه هایی هستند که با وجود کسب رتبه خوب در گوگل و بازدید روزانه بالا، باز هم از رقابت در بازار فروش عقب مانده و نتوانسته اند سهم مورد نظر خود را از بازار محصولات ارائه شده خود کسب کنند.

اگر برای طراحی سایت فروشگاه آنلاین خود دچار مشکل بوده و یا از عملکرد فعلی آن رضایت چندانی ندارید، فرصت مناسبی است تا از متخصصان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب کمک بگیرید. متخصصان مجرب ما با بیش از 19 سال تجربه در زمینه راه اندازی استارت آپ های موفق، بعد از شناخت نیازهای شما، راهکارهای مفیدی را برای کوتاه شدن راه رسیدن به فروش و بازدهی بیشتر وب سایتتان ارائه خواهند کرد.

چرا یک وب سایت شکست خورده و یا به موفقیت می رسد؟

به منظور راه اندازی یک وب سایت موفق، ابتدا باید به محتوای تک تک صفحات وب سایت یا فروشگاه آنلاین خود توجه ویژه ای داشته باشید. منوی سایت می بایست قابلیت هدایت کردن کاربران به تمامی قسمت های مهم خود را داشته و از لحاظ سهولت در برقراری ارتباط میان کاربر و سایت و نمایش درست در دستگاه های مختلف، عاری از هر گونه ایراد و خطاهای نرم افزاری باشد.

به محتوای تک تک صفحات دقت کنید، اگر مقاله ای را آماده کرده اید حتما باید به درستی نگارش شده باشد و هر چه زبان ساده تری داشته باشد، قطعا کاربرها نیز زمان بیشتری را برای روی مطالعه سایر محتواهای شما سپری می کنند.

احتمالا در اینجا سوالی که پیش می آید این است که چطور می توان کیفیت طراحی و محتوای صفحات وب سایت را ارزیابی کرد؟ خوشبختانه در چند سال اخیر ابزارهای آنالیز و تحلیل داده مختلفی راه اندازی شده که به مدیران وب سایت ها اجازه می دهد تا عملکرد صفحات مختلف وب سایت خود را بررسی کرده و فرصت بهینه سازی و بهبود عملکرد آنها را داشته باشند.

گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول دو نمونه از موفق ترین و پر کاربردترین ابزارهای تحلیل داده وب سایت می باشند که گزارش های مفصلی را از چگونگی ورود و برخورد کاربرها با صفحات و محتواهای وب سایت در اختیار وب مسترها قرار می دهند.

اما اگر هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده اید، حتما درک کرده اید که در این میان جای یک چیز به شدت خالی است. قطعا با اصطلاح ترافیک ارگانیک حتی به مقدار کم هم که شده آشنایی دارید. ترافیکی که به واسطه جستجو شدن کلمات کلیدی یا سوالات کاربران، توسط موتورهای جستجو به سمت شما هدایت می شوند را به نام ترافیک ارگانیک یا ترافیک طبیعی می شناسیم.

اگر جزو آن دسته از مدیران و وب مسترهایی هستید که زمان زیادی را بر روی پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط گذاشته اما هنوز نتیجه مطلوبی را نگرفته اید، همین امروز بهتر است که کاغذ و قلم را برداشته و بررسی کنید که کدامیک از نکات بهینه سازی سایت یا سئو را از قلم انداخه اید.

گوگل الگوریتم های خود را به گونه ای طراحی کرده که نه فقط بر اساس استفاده بهینه از کلمات کلیدی و توضیحات متا، بلکه عناصر دیگری را هم حین ارزیابی عملکرد وب سایت ها در نظر می گیرند. خلاصه اینکه کاربر چه زمانی را بر روی سایت شما گذرانده و یا چه تعداد صفحه را در هنگام بازدید باز کرده و در کل سایت شما چه میزان برایش اهمیت داشته، همگی جزو مواردی هستند که از چشم الگوریتم های این موتور جستجو پنهان نمی مانند.

در این مطلب از سری مقالات بهبود سئو و افزایش بازدهی سایت در بخش مقالات وب سایت شرکت دارکوب، قصد داریم به چند عامل مهم و مرتبط با افزایش بازدهی سایت ها بپردازیم.

معرفی عواملی که باعث افزایش بازدهی وب سایت می شوند

در یک نگاه زمینه کاری خودتان را نمایش دهید

با توجه به اینکه در نگاه اول فقط چند ثانیه فرصت دارید تا نظر بازدید کنندگان را به وب سایت خود جلب کنید، یک مشتری می بایست بعد از اولین بازدید از سایت شما متوجه شود که نوع کسب و کار و هدف شما از فعالیت آنلاین دقیقا چیست. استفاده از قالب زیبا، تصاویر گیرا و حتی انیمیشن های جذاب که بهتر است با استفاده از زبان CSS و جاوااسکریپت ساخته شده باشند، تاثیر قابل توجهی را در پی خواهد داشت. استفاده از تکنیک های روانشناسی نیز رنگ کمک بزرگی به طراحی بهتر سایت می کند.

  • استفاده درست از فونت و تایپوگرافی برای خوانایی بهتر با در نظر گرفتن نوع کسب و کار و زمینه فعالیت
  • فونت های بزرگ تر و رنگ های عمیق تر را برای نمایش عناوین مهم به کار ببرید
  • برای بهبود رابط کاربری، از اسلایدر تصویری، تب های قابل انتخاب، پنجره های مدال، مگا منو و گزینه های آکاردئونی که به صورت بهینه تر از فضا استفاده می کنند بهره ببرید

قیمت گذاری فراموش نشود

وجود قیمت در تمامی کالای معرفی شده از واجبات یک فروشگاه آنلاین می باشد. عدم ثبت قیمت برای تمامی محصولات، از شایع ترین مشکلاتی است که کاربران فروشگاه های آنلاین با آن رو به رو می شوند. هیچ فروشگاهی محصولی را بدون قیمت در ویترین جلوی مغازه اش قرار نمی دهد پس بهتر است شما نیز این اصل را رعایت کنید.

المان های اعتماد سازی را سر جای خودش بگذارید

مشتریانی که برای خرید به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه می کنند، با توجه به اینکه به شکل مستقیم با شما و فروشندگانتان ارتباط ندارند، می بایست به شکل دیگری برای آنها اقدام به اعتماد سازی و جلب اطمینان کنید. دریافت نماد الکترونیک و نماد ساماندهی به مانند دریافت مدرک هویتی معتبر بوده و مشخص می کند که از ضمانت های لازم جهت ارائه خدمات فروش آنلاین برخوردار هستید. راه اندازی سیستم چت آنلاین نیز یکی دیگر از خدماتی است که می تواند قوت قلب و اعتماد مشتری به تکمیل سبد خریدش را تکمیل کند.

بهبود سرعت بارگذاری صفحات

، سرعت بارگذاری صفحات برای هر دو موتور جستجوی بینگ و گوگل جزو اصلی ترین نکات ارزیابی رتبه وب سایت می باشد.

اگر کاربران شما برای باز شدن صفحات مختلف سایت مجبور شوند زمان زیادی را صبر کنند، به احتمال زیاد یا سایت شما را ترک می کنند یا دیگر به آن سر نمی زنند. روش های مختلفی برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات و کاهش وقفه لودینگ سایت وجود دارد. استفاده از تکنیک های کش، حذف پلاگین های پر تعداد و رعایت اصول کد نویسی تمیز از جمله روش هایی است که منجر به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت می شود.

نمایش درست در مرورگرهای مختلف

اطمینان کسب کنید که وب سایت شما در تمامی مرورگرها به درستی نمایش داده می شود. برای اینکار می توانید از مرورگرهای دیگری مثل اپرا، موزیلا و اینترنت اکسپلورر استفاده نمایید. در صورت نمایش درست می توانید مطمئن شوید که سایر مرورگرها نیز از پس نمایش درست وب سایت مورد نظر بر می آیند.

نکته دیگر در مورد سازگاری وب سایت با مرورگرهای مختلف، تطیبق آن با دستگاه های ویندوزی و غیر ویندوزی می باشد. ریسپانسیو بودن یا اصطلاحا واکنش گرا بودن وب سایت های فروشگاهی جزو مهم ترین قوانینی است که نباید از قلم انداخت. فراموش نکنید که بیش از 70 درصد مشتریان شما از دستگاه های موبایل یا تبلت خود برای مراجعه و خریدهای اینترنتی استفاده می کنند.

گوگل هم از سال 2015 این موضوع را به جد پیگیری کرده و وب سایت هایی که قابلیت ریسپانسیو بودن ندارند را جریمه می کند. اگر مدت هاست که طراحی وب سایت خود را بهینه سازی نکرده و آن را با دستگاه های مختلف از لحاظ سازگار بودن تست نکرده اید، می توانید از متخصصان بخش طراحی وب سایت شرکت دارکوب کمک بگیرید.

ارائه پشتیبانی و پاسخگو بودن به نظرات و سوالات کاربران

فراهم بودن امکان ثبت نظرات و یا پرسش و پاسخ در مورد هر نوع محصول یا خدمات ارائه شده، باعث می شود که کاربرها اعتماد بیشتری به سایت مورد نظر پیدا کنند. از طرف دیگر وظیفه شما پاسخ دادن به سوالات آنها و همینطور ارائه راهنمایی های کاربردی می باشد. در صورت امکان بخش پشتیبانی سریع تلفنی یا آنلاین را نیز راه اندازی کنید.

سهولت در روند ثبت نام و ورود به سایت

ساده نگه داشتن بخش ثبت نام سایت یک نکته مهم و ضروری برای آسان بودن کار در هنگام ثبت نام و ورود کاربران می باشد. تا حد امکان فیلدهای اطلاعات غیر ضروری را حذف کرده و پر کردن آنها را به بعدا موکول کنید. افراد معمولا حوصله ثبت نام در سایت ها را نداشته و اگر هم محصولی را پسندیده باشند، فرآیند ثبت نام را به آخرین لحظه موکول می کنند.

استفاده از بازاریابی محتوایی

بارها در مورد فواید تولید محتوای جدید و با کیفیت، در بخش مقالات آموزش سئو وب سایت دارکوب صحبت شده است. بازاریابی محتوایی به شیوه ای از بازاریابی گفته می شود که در آن با استفاده از تولید محتواهای مفید، تلاش می شود تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جلب مشتریان بیشتر بپردازیم.

تولید محتواهایی که حاوی پاسخ سوالات کاربران بوده و یا به دانش آنها می افزاید، باعث می شود که کاربران و مشتریان تازه ای پیدا کنید. محتواهای شما می تواند به صورت مقالات آموزشی، فیلم های آموزنده و سرگرم کننده و یا به صورت اینفوگرافی ها پیاده سازی شوند.

هر چه محتوای طولانی تر و جذاب تری تولید کنید، مدت زمان حضور کاربرها در سایت شما بیشتر شده و از طرف گوگل نیز مشمول دریافت جایزه و رتبه بهتر می شوید. با نوشتن محتواهایی که بیش از 2000 کلمه دارند می توانید امتیاز سئو بالاتری بگیرید.

بهینه سازی سایت و سئو

در صورتی که وب سایت شما از لحاظ قوانین سئو بهینه سازی نشده باشد، شانس دریافت بازدید کنندگان بیشتر را از دست می دهید. اگر از تکنیک های کاربردی سئو مطلع بوده و قادر به پیاده سازی آنها هستید، همین امروز دست به کار شوید. حتی اگر تمامی قوانین و چهارچوب ها را رعایت کنید، چندین ماه زمان نیاز است که به یک جایگاه مناسب در صفحات نتایج گوگل برسید.

اگر بودجه اندکی را برای بهبود سئو در اختیار دارید، بهتر است با شرکت های ارائه کننده خدمات بهینه سازی موتورهای جستجو مشاوره کنید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه کاهش رتبه سایت ها، به صورت مستمر به وضعیت وب سایت شما رسیدگی کرده و اطمینان کسب می کند تا رتبه با ارزشی که با تلاش بسیار بدست آورده اید را از دست ندهید.

تصاویر را بهینه سازی کنید

علاوه بر تکنیک های کاهش حجم تصاویر و متناسب سازی ابعاد آنها، ترفندهایی دیگری همچون پر کردن نام تصاویر و Alternate Text هم وجود دارد که باعث افزایش بازدهی سایت می شود.

رسیدگی به تیترها و هدینگ ها

نوشتن پاراگراف های بلند و درهم موجب کاهش خوانایی و جذابیت متون با کیفیت و مفید شما می شود. استفاده درست از تگ های هدینگ یا همان عناوین جذابی که در یک نگاه پاراگراف را تشریح می کند، ضمن ایجاد جذابیت و تفکیک شدن بخش های مختلف محتوا، با استفاده از هدینگ های H1 الی H6 کمک می کند تا موتورهای جستجو را نیز از اهمیت عناوین و در مجموع موضوع محتواها آگاه کنید. استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها عامل اصلی بهبود رتبه وب سایت شما می باشد.

منابع خارجی را معرفی کنید

استفاده از منابع و وب سایت های مرتبط می تواند به عنوان سندی بر اثبات ادعاهای شما باشد. لینک دهی به وب سایت های با کیفیت و معتبر، علاوه بر اینکه ارتباط محتوایی شما با وب سایت های مورد احترام گوگل را بیشتر می کند، به موتورهای جستجو می فهماند که شما نیز در چه زمینه ای تخصص داشته و امکان بهبود رتبه نیز برای شما مهیا می شود. فراموش نکنید که در استفاده از لینک های خارجی باید اعتدال را رعایت کنید. استفاده بیش از حد از لینک های خارجی موجب حواس پرتی و خارج شدن کاربر از سایت شما می شود.

صفحه تماس با ما بسازید

ساخت صفحه تماس با ما که حاوی اطلاعاتی مثل راه های تماس و همینطور نقشه محل فعالیت شرکت می باشد، ضمن ایجاد اعتماد بیشتر باعث می شود که آن برند به رتبه بهتری در گوگل دست پیدا کند. توصیه می شود که لینک صفحه تماس با ما را حتما در منوی اصلی یا فوتر سایت قرار دهید. این صفحه برای کاربران فروشگاه های آنلاین از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

حذف لینک های شکسته

لینک های شکسته (Broken Links) به لینک هایی گفته می شود که با کلیک بر روی آن، به جای نمایش محصول یا مقاله مورد نظر، پیغام خطای 404 نمایش داده می شود. این امکان وجود دارد که بعد از مدتی فعالیت، برخی از صفحات شما دچار تغییرات شده و فراموش کنید که لینک جدید آنها را مجددا تعریف کنید.

وجود حتی یک لینک نامعتبر باعث می شود که از گوگل و دیگر موتورهای جستجو امتیاز منفی بگیرید. پس بهتر است لینک های سایت خود را به صورت مداوم بررسی کرده و مطمئن شوید که کاربرها با خطای 404 رو به رو نمی شوند. جهت بررسی وجود لینک های شکسته می توانید از ابزارهای مختلفی از جمله Screaming Frog یا W3C Link Checker استفاده کنید.

سهولت در اشتراک گذاری

تعداد دفعاتی که در شبکه های اجتماعی شناخته شده همچون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست اشتراک گذاری می شوید، مستقیما در رتبه سایت شما تاثیر قابل توجهی می گذارد. استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در بخش های مختلف سایت باعث می شود که کاربرانتان خیلی راحتر شما را به هدفتان یعنی بیشتر دیده شدن در شبکه های اجتماعی برسانند.

اشتراک گذاری مطالب مفید و آموزنده و یا پیشنهادهای شگفت انگیزی که به صورت مقطعی اعلام می کنید، باعث شناخته شدن بیشتر شما شده و  به زودی کاربران تازه ای به سراغتان می آیند.

کلام پایانی

عوامل مختلفی در بهبود و افزایش بادهی وب سایت و فروشگاه های اینترنتی نقش دارند. اگر اهداف بلند مدتی را برای خود مشخص کرده اید، بهتر است اولویت خود را بر روی بهبود تجربه کاربری قرار داده و رفته رفته به سمت مواردی دیگری مثل بهبود سئو و بازاریابی اینترنتی حرکت کنید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه فروش و راه اندازی وب سایت های تجاری و فروشگاهی، در مسیر افزایش بازدهی سایت مورد نظرتان شما را همراهی خواهد کرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته