Clouflare بر روی سئو تاثیر مثبت دارد یا منفی؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

برای صاحبان وب سایت ها و وب مسترها شاید هیچ چیز به اندازه ایده آل بودن سرعت لودینگ یا بارگذاری وب سایتشان مهم نباشد. دلیل اصلی و مهم این موضوع نه تنها اثر گذاری مستقیم آن بر روی تجربه استفاده کاربر هنگام بازدید از وب سایت، بلکه اهمیت بالای آن روی رتبه سئو سایت و گرفتن امتیاز بالا از گوگل می باشد.

هر چه سرعت بارگذاری یک وب سایت پایین تر باشد، شانس باز نگه داشتن تب های آن وب سایت و در مجموع مدت زمانی که یک کاربر بر روی وب سایت سپری می کند کم تر بوده و می تواند لطمه بزرگی به رتبه چنین وب سایت هایی وارد کند. همچنین این اثر منفی در دنیای واقعی بر روی ذهن کاربر باقیمانده و او احتمالا هیچ زمان دیگر به وب سایت شما سر نخواهد زد.

تکنیک های مختلفی برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. از استفاده از تصاویر با کیفیت کم تر گرفته تا استفاده از تکنیک های کش کردن صفحات، تمامی این موارد می توانند تا حدودی به افزایش سرعت بارگذاری صفحات کمک رسانی کنند. علاوه بر این استفاده از CDN ها که به صورت مستقل وظیفه بارگذاری فرمت های مختلف فایل ها را بر عهده می گیرند هم در نوع خود یکی دیگر از روش های بهبود سرعت بارگذاری وب سایت می باشد.

با کمی جستجو در میان سرویس های ارائه دهنده این نوع خدمات به نام شناخته شده ای که احتمالا بارها شنیده اما شاید چیزی در مورد توانایی های آن نشنیده اید می رسیم. سرویس کلود فلر Cloud Flare که با نام سیستم ابری هم در میان کاربران از آن یاد می شود، در حقیقت یک سیستم توزیع محتوا (Content Delivery Network) است که نقش مهمی را در افزایش سرعت بارگذاری سایت ها و بهینه سازی عملکرد کلی آن ایفا می کند.

در این مطلب قصد داریم به تاثیرات استفاده از کلود فلر بر روی سئو سایت بپردازیم. اما پیش از آن برای شناخت بیشتر چنین سرویسی ابتدا از علت بوجود آمدن و معرفی نحوه کارکرد آن آغاز می کنیم. شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه بهینه سازی سرعت وب سایت و افزایش ایمنی وب سایت، بهترین مشاور شما در یافتن راه های ایده آل برای بهبود عملکرد و ارتقا سئو سایت می باشد.

کلود فلر چیست و از چه نوع وب سایت هایی پشتیبانی می کند ؟

Cloud Flare یک شبکه توزیع محتوا است که به نحوی میان بازدید کننده از یک وب سایت و شبکه اینترنت قرار گرفته و باعث می شود تا محتواهای وب سایت با سرعت بالاتری در اختیار کاربر قرار گرفته و اصطلاحا با سرعت بیشتری برای او لود شوند. در واقع کلود فلر یک سیستم ابری است که به وب سایت ها امکان می دهد تا اطلاعات خود را همزمان بر روی چندین سرور نگه داری کرده و آن را با سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار دهند.

کلود فلر با توزیع این اطلاعات میان سرورهای مختلف خود، باعث بهبود سرعت انتقال شده و به نگهدارندگان وب سایت ها کمک می کند تا اطلاعات خود را به شکل بهینه تر و امن تر در اختیار خودشان داشته باشند. کلود فلر در بحث امنیت نیز موثر بوده و باعث می شود که خطر حمله هکرها به وب سایت های استفاده کننده از این سیستم به شدت کاهش پیدا کند.

البته سرویس کلود فلر فقط به وب سایت های استاتیک و دینیامیک خدمات دهی می کند و از وب سایت هایی که به انتشار محتواهای صوتی یا ویدیویی می پردازند پشتیبانی نمی کند. برخلاف وب سایت های دینامیک که محتوای آنها به صورت دوره ای بروزرسانی می شود، وب سایت استاتیک به وب سایت هایی گفته می شود که از لحاظ محتوایی نیاز به تغییر یا بروزرسانی نخواهند داشت.

استفاده از کلود فلر باعث می شود که سرعت بارگذاری وب سایت ها تا حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده و بیش از 60 در مصرف از پهنای باند خریداری شده برای وب سایت صرفه جویی خواهد کرد. کلود فلر سیستم توزیع محتوای پیشرفته ای است که که تمامی ترافیک وب سایت مورد نظر را از شبکه وسیع داده های خودش عبور داده و به بهترین شکل بهینه سازی می کند. بهینه سازی محتوای وب سایت، افزایش عملکرد، دریافت گواهی SSL، افزایش امنیت سایت و امکان آمارگیری و بررسی ترافیک وب سایت از جمله برخی از قابلیت های این سیستم محسوب می شوند.

متاسفانه سرویس کلود فلر به وب سایت هایی که دامنه آنها پسوند .ir دارد خدمات رسانی نمی کند. این یعنی وب سایت هایی که از آدرس های ایرانی استفاده می کنند شرایط برخورداری از امکانات این سرویس ابری را ندارند.

Cloud Flare چگونه کار می کند ؟

کلود فلر عامل اصلی کوتاه شدن مدت زمان پاسخ دهی سرور به کاربری است که قصد بازدید از آن وب سایت را دارد. این سیستم از لحظه ای که کاربر آدرس وبسایت را وارد می کند، به سبک سیستم های توزیع محتوا و به واسطه سرورهایی که در نقاط مختلف جهان راه اندازی کرده است، از نزدیک ترین سرور خود (به کاربر) جهت انتقال و بارگذاری فوق سریع اطلاعات وب سایت درخواست شده استفاده می کند. قابلیت Anycast در کلود فلر وظیفه انتخاب نزدیک ترین سرور به کاربر و ارائه اطلاعات را بر عهده دارد.

در صورت نصب کلود فلر و تنظیم کردن DNS های مطابق با دامنه وب سایت خود، هر دفعه که کاربری وارد وب سایت شما می شود، محتوای دلخواه او از صافی کلود فلر عبور کرده و در وب سرور آن ذخیره سازی می شود.

هنگامی که یک وب سایت برای استفاده از خدمات کلود فلر آماده می شود، این سرویس با آماده کردن یک کپی از فایل ها و متحواهای وب سایت استاتیک مورد نظر، دیتای آن را به نزدیک ترین دیتا سنتر خود ارسال می کند. با اینکار فایل هایی مثل تصاویر، فایل های حاوی کدهای CSS و جاوا اسکریپت و همچنین فایل هایی که وظیفه کش کردن را بر عهده دارند، به همراه این دیتا کپی برداری شده و در کسری از ثانیه به کاربر درخواست کننده ارسال می شوند. گفته می شود که کلود فلر بیش از 23 دیتا سنتر فعال در سراسر دنیا به راه انداخته تا هر زمان از نزدیک ترین گزینه ممکن جهت ارسال اطلاعات به کاربران در حال وبگردی استفاده کند.

در مورد وب سایت های استاتیک توصیه می شود که پسوند فایل ها به هیچ عنوان در زمان کش شدن نباید تغییر داده شوند و این خود کلود فلر است که تصمیم می گیرد کدامیک می بایست براساس پسوندی که دارند کش شوند. این مورد در رابطه با وب سایت های دینامیک کمی متفاوت تر بوده و در واقع این نوع وب سایت ها در سیستم کلود فلر کش نمی شوند. در عوض کلیه درخواست ها می بایست پیش از ارسال شدن، فشرده سازی شوند.

براساس آمارها بیش از 9 میلیون وب سایت فعال در جهان از خدمات ابری سیستم Cloud Flare استفاده می کنند. علت این موضوع در این است که هر چه سرعت بارگذاری یک وب سایت بالاتر باشد، کاربر هنگام کارکردن با آن از تجربه و حس بهتری بهره مند می شود و همین باعث شده که کلود فلر یک سیستم ابری پر طرفدار میان وب مسترها و شرکت های فعال در زمینه تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ باشد.

مزایای استفاده از کلود فلر

بهبود سرعت پاسخ دهی از سمت سرور به کاربر

سرویس کلود فلر به لطف سرورهای مختلفی که در سراسر جهان راه اندازی کرده، می تواند درخواست بارگذاری سایت را از طریق نزدیک ترین سرور ممکن به کاربر درخواست کننده ارسال کند. کم شدن فاصله کاربر تا سرور ارسال کننده داده باعث می شود که ریسپانس تایم یا مدت زمان پاسخ دهی سرور به کاربر کاهش چشمگیری پیدا کند.

ارائه SSL رایگان

یک وب سایت به منظور دریافت گواهی SSL می بایست مراحل مختلفی را طی کرده و چنین کاری را با کمک هاست ارائه کننده خدمات به وی انجام خواهد داد. همچنین دریافت گواهی SSL نیازمند پرداخت هزینه های مربوط به خودش می باشد. اما در صو.رت استفاده از سرویس Cloud Flare که گواهی SSL در آن به صورت پیشفرض تعبیه شده است، سایت شما به طور رایگان از اتصال امن HTTPS بهره مند می شود. این مورد با توجه به لزوم دریافت تمامی وب سایت ها و به ویژه فروشگاه های اینترنتی، یکی از قابلیت های مهم و کاربردی کلود فلر به حساب می آید.

جلوگیری از حملات هکری و حملات DDOS

کلود فلر قادر است وب سایت هایی که به آنها خدمات می دهد را از خطر حملات هکری و حملات DDOS محافظت کند. هنگامی که سایتی بر روی کلاد فلر قرار داشته باشد، به واسطه DNS با آی پی 1.1.1.1 و همچنین گواهی نامه SSL، مانع حملات هکری افراد سودجو و دسترسی آنها به اطلاعات وب سایت مورد نظر می شود.

قابلیت اجرای فایل های جاوا اسکریپت

از جمله مواردی که گوگل با آنها مشکل دارد، خواندن و اجرای فایل های جاوا اسکریپتی می باشد که تاثیر زیادی در پایین آمدن سرعت یک وب سایت نیز دارد. سرعت بالا در خواندن فایل های جاوا اسکریپت یکی از اصلی ترین قابلیت های کلود فلر بوده و در نتیجه سرعت لودینگ سایت را بهینه سازی و سریع تر خواهد کرد.

سهولت در تهیه نسخه پشتیبانی از سایت

از آنجایی که تمامی فایل های وب سایت مورد بر روی سیستم کلود فلر ذخیره می شوند، در نتیجه هنگام بروز مشکلات فنی و ایجاد وقفه در راه اندازی مجدد وب سایت، می توانید به تمامی فایل ها و منابع اصلی دسترسی داشته و دوباره همه چیز را به حالت قبلی بازگردانید.

قابلیت بهبود سایت و بهینه سازی فایل های آن

کلود فلر قادر است تمامی فایل های وب سایتی که از آن استفاده می کند را بهینه سازی کند. به عنوان مثال فایل هایی که از لحاظ حجم سنگین تر هستند (مانند انواع فرمت های عکس، فایلی های HTML و CSS) همگی توسط کلود فلر فشرده سازی شده و از این راه سرعت لودینگ صفحات را بالا می برد.

برخی از معایب Cloud Flare

  • مناسب نبودن سرویس کلود فلر برای طراحان وب سایت ها جزو معایب آن محسوب می شود. یک طراح وب سایت به هنگام انجام پروژه طراحی وب سایت خود، نیاز دارد تا تغییرات را به صورت لحظه ای مشاهده کند. از آنجایی که کلود فلر دیر به دیر بروز می شود، نمی تواند گزینه مناسبی برای این مرحله و این افراد باشد.
  • از آنجایی که سرورهای کلود فلر در نزدیکی ایران قرار ندارند، در نتیجه استفاده از این سرویس برای کاربران ایران تاثیر زیادی نخواهد داشت.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل برای سرورهای کلود فلر، به این علت که نقش واسطه را ایفاد می کند ممکن است باعث شود که یک وب سایت اصلا بالا نیامده یا اصطلاحا دان شود.
  • در صورت تغییر Nameserver سایت روی سروری که در گذشته خریداری شده، وب سایت مورد نظر بالا نخواهد آمد. اگر سرور تغییر داده نشود باید گفت که کلود فلر عملا از کار افتاده و نمی توان از قابلیت های آن استفاده کرد.

آیا استفاده از کلود فلر بر روی سئو سایت تاثیر مثبت دارد یا منفی ؟

تا به اینجای کار و توضیحاتی که دادیم، اگر حتی مقدار کمی در مورد قوانین و روش های بهینه سازی سئو اطلاعات داشته باشید، متوجه می شود که کلود فلر چه تاثیر بر روی رتبه یک وب سایت در موتورهای جستجو دارد.

در حقیقت پاسخ به این سوال کاملا مثبت است چرا که کلود فلر با بهبود فایل های یک وب سایت و کاهش زمان پاسخ دهی سرور به کاربر، بهترین گزینه برای بهبود سرعت بارگذاری می باشد. از آنجایی که یکی از اصول مهم در بهینه سازی سئو، بالا بودن سرعت لودینگ وب سایت است، پس می توان نتیجه گرفت که خدمات این سیستم توزیع محتوا ابری قادر است تا مستقیما بر روی رنک وب سایت شما در گوگل اثر گذاری خوبی داشته باشد.

علاوه بر این گوگل گوگل اهمیت زیادی به امنیت و حفظ اطلاعات مهم خصوصی کاربرانش می دهد. کلود فلر ضمن ارائه گواهی نامه SSL، با در اختیار داشتن سیستم DDOS Protection یک وب سایت را از حملات هکری در امان نگه خواهد داشت.

بسیاری تصور می کنند که وب سایت های استفاده کننده از سرویس کلود فلر با توجه به اینکه از سری آی پی های مشترک برای بارگذاری در موقعیت های مکانی مختلف استفاده می کنند، در نتیجه به احتمال زیاد از دید گوگل مشمول جریمه می شوند. ولی واقعیت این است که موتورهای جستجو مثل گوگل معمولا آدرس هایی که IP های مشترکی دارند را جریمه نمی کنند.

کلام آخر

به جرات می توان گفت که تاثیر استفاده از سرویس هایی مانند کلود فلر بر روی سئو سایت، چیزی کم تر از یک پروژه بهینه سازی سئو نداشته و به خوبی اثر بخشی آن در نتایج جستجوی گوگل یا SERP را احساس خواهید کرد. صاحبان وب سایت ها به کمک متصل کردن سایت خود به سیستم های توزیع محتوای ابری، ضمن بهبود سرعت لودیگ وب سایت مورد نظر، رتبه خود در جستجوهای گوگل را نسبت به دیگران ارتقا می دهند.

داشتن یک وب سایت پر سرعت و امن چیزی است که خیلی از وب مسترها ارزوی داشتن آن را دارند و اگر شما هم به دنبال راه اندازی چنین وب سایتی هستید. می توانید با متخصصان طراحی وب سایت شرکت دارکوب تماس گرفته و نیازها و چالش هایی که پیش رو دارید را به راحتی بر طرف نمایید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در امر ارائه خدمات طراحی سایت، راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و بهینه سازی سایت، مناسب ترین سیستم های CDN را برای وب سایت شما اجرا خواهد کرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته