کاهش رتبه الکسا به چه صورت ؟است

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

مدیران و بازاریاب های دیجیتال از ابزارهای مختلفی برای ارزیابی و رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کنند و یکی از شناخته شده ترین این ابزارها، الکسا و اصطلاحا رتبه الکسا می باشد.

وب سایت الکسا ابزار چندان تازه ای نیست و پیدایش آن به سال 1996 بر می گردد. شرکت آمازون الکسا را به مرور زمان کامل تر کرد و امروزه این رتبه بعد از رتبه بندی یا پیج رنک گوگل، یکی از معتبرترین معیارهای ارزشیابی محبوبیت و ترافیک وب سایت های گوناگون محسوب می شود. در حقیقت وب سایت الکسا یک آمارگیر حرفه ای و دقیق است که می تواند ترافیک وب سایت ها را تحلیل کرده و آن ها را براساس تعداد بازدیدهایی که دریافت می کنند رتبه بندی کند.

الکسا اطلاعات ترافیک وارد شده به وب سایت ها را جمع آوری کرده و در قالب اطاعاتی که مهم ترین آنها، رتبه جهانی Global Rank و Country Rank که رتبه وب سایت مورد نظر در کشور خودش می باشد، تعیین و اعلام می کند.

به عنوان مثال یک وب سایت ایرانی با توجه به اینکه حجم زیادی از بازدیدهای خود را از کاربران ایرانی بدست می آورد، به صورت خودکار توسط الکسا تشخیص داده شده و ضمن نمایش رنک جهانی، رتبه ایران نیز برای نمایش داده می شود.

کاهش رتبه در الکسا یک هدف مشخص برای تمامی مدیران وب سایت ها و صاحبان کسب و کارهای آنلاین می باشد. دلیل این موضوع این است که به کمک الکسا می توان رتبه وب سایت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و متوجه شویم که کدام وب سایت از لحاظ محتوایی و جذابیت برای کاربران ارزش بالاتری دارد.

با وجود اینکه ترفندهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از ارسال بازدیدهای فیک و غیر واقعی به یک وب سایت، بتوان رتبه الکسا آن را در مدت زمان کوتاهی پایین آورد، اما معمولا با اطلاعاتی که الکسا از بررسی چنین وب سایت هایی اعلام می کند، می توان فهمید که بازدید کنندگان آن واقعی بوده اند یا خیر.

روش های گوناگونی برای افزایش ترافیک وب سایت ها وجود دارد که تبلیغات آنلاین در گوگل ادز یا گوگل ادوردز از مهم ترین آنها می باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش هایی که تاثیر مستقیمی بر روی کاهش رتبه الکسا وب سایت می گذارند آشنا کنیم.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی از کارشناسان خبره دیجیتال مارکتینگ ، خدمات کاهش رتبه الکسا را به صورت تضمینی و با بالاترین کیفیت برای صاحبان مشاغل آنلاین و فروشگاه های اینترنتی ارائه می نماید. جهت بهبود رتبه الکسا وب سایت خود کافیست با یک تماس، از تجربه متخصصان ما بهره بگیرید.

تاریخچه الکسا

الکسا به عنوان یکی از سرویس های خدماتی آمازون، فعالیت خود را از سال 1996 و با هدف جمع آوری داده های اطلاعاتی با ارزش و سپس فروش آنها به افراد و سازمان ها آغاز کرد. الکسا توسط دو کارآفرین وب به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد و سپس در سال 1999 توسط آمازون خریداری شد. ابتدا قرار بود که الکسا به یک موتور جستجو برای رقابت با گوگل تبدیل شود، اما این پروژه شکست خورد و باعث شد که الکسا به حاشیه برود.

کمی بعد الکسا همکاری خود را با گوگل آغاز کرد اما این تغییر هم به نتیجه ای نرسید و متوقف شد. آمازون در سال های بعد متوجه شد که الکسا هنوز برای تحلیل و رتبه بندی وب سایت ها یک منبع معتبر بوده و برای همین، از سال 2009 تصمیم گرفت تا با ارائه افزونه Alexa Traffic Rank ، به شکلی تخصصی تر در این زمینه فعالیت کند.

رتبه الکسا چیست ؟

رتبه الکسا که اصطلاحا به آن رنک نیز گفته می شود، یکی از معیارهای مهم رقابت میان شرکت ها است. الکسا وب سایت های موجود در اینترنت را بررسی کرده و آنها را براساس فاکتورهایی مثل تعداد بازدید، با اعلام دو عدد مهم در قالب رنک جهانی و رنک کشور خودشان رتبه بندی می کند. رتبه کشوری یا رنک ایران الکسا معیار با ارزشی در بازاریابی اینترنتی بوده و در صورتی که وب سایتی در الکسا رنک نداشته باشد، به این معناست که تعداد بازدیدهای آن بسیار کم بوده و الکسا نتوانسته داده های قابل قبولی را از تعداد کاربران مراجعه کننده به آن بدست آورد.

چرا رتبه الکسا اهمیت داشته و برای کاهش آن تلاش می کنیم ؟

جلب اعتماد کاربران و مشتریان به ویژه برای فروشگاه های اینترنتی یک امر مهم و حیاتی است. واقعیت این است که کاربران زیادی نوار ابزار الکسا که در قالب یک افزونه توسط شرکت آمازون ارائه شده را در مرورگرهای خود نصب کرده اند. این افراد به هنگام بررسی شما و رقبایتان، به رنک الکسای وب سایت شما توجه کرده و احتمالا سایتی که رتبه پایین تری داشته باشد را برای خرید و دریافت خدمات انتخاب می کنند. به همین علت رتبه الکسا یکی از معیارهای جلب اعتماد کاربران محسوب می شود.

کاهش رتبه الکسا ایران و رتبه جهانی الکسا، مدرک بالا بودن ارزش و قدرت وب سایت شما بوده و نشان از بالا بودن میزان بازدیدهایی است که در طول شبانه روز دریافت می کنید. کاهش مقطعی رنک الکسا با استفاده از روش های غیر معمول، اصولا فایده چندانی نداشته و پس از پایان این روند، رنک الکسا مجددا به مقدار قبلی باز می گردد. روش های مختلفی برای کاهش رتبه الکسا وجود دارد که بهبود سئو، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ساخت بک لینک و لینک سازی حرفه ای از جمله برخی از روش های موثر در این مسیر هستند. هر چه رتبه الکسا پایین تری داشته باشید، شانس تبدیل شدن کاربران به مشتری های وفادار نیز بیشتر می شود.

رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود ؟

الکسا حجم مشخصی از داده ها را از وب سایت ها و کاربرانی که به آنها مراجعه می کنند گردآوری و دسته بندی می کند. سپس این داده ها شامل ترافیک و بازدیدهای یک سایت براساس یک بازه زمانی 3 ماهه تفکیک و محاسبه می شود. برای الکسا تفاوتی نمی کند که وب سایت شما در چه زمینه ای فعالیت است، هنگام تعیین رنک الکسا ایران، وب سایت شما در میان هزاران وب سایت دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته و هر چه کلیک خور بیشتری داشته باشید، رتبه پایین تری را به خودتان اختصاص خواهید داد.

الکسا فاکتورهای مختلفی را برای این ارزیابی در نظر می گیرد که مدت زمان سپری شده توسط کاربر ، نرخ پرش یا نرخ بانس و همچنین تعداد کل بازدیدهای روزانه در این رتبه بندی مورد محاسبه قرار داده می شوند. وب سایت هایی که قدمتشان کم تر از سه ماه است، معمولا رتبه ای از الکسا دریافت نمی کنند.

کاهش رتبه الکسا ارتباط نزدیکی با رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو به ویژه گوگل دارد. این یعنی هر چه زمان بیشتری را برای بهینه سازی سئو صرف کرده باشید، رتبه الکسا ایران شما نیز به همان میزان کاهش می بابد.

آیا کاهش رتبه الکسا ایران ارزش بالایی دارد ؟

کاهش رتبه الکسا ایران نه تنها اثبات روش درست بهینه سازی یک وب مستر است، بلکه نشانده این است که سایر فاکتورهای ارزش آفرینی یک وب سایت نظیر دامین آتوریتی و همچنین نرخ تبدیل آن نیز در حال رشد و بهبود می باشد.

الکسا زمانی رتبه وب سایت شما را کاهش می دهد که صفحات آن را حاوی محتوای ارزشمند ببیند. بک لینک های مرتبط و با کیفیتی داشته و بازدیدهای واقعی و پر تعدادی را برای شما ثبت کند. علاوه بر این هنگامی که صحبت از تبلیغات بنری در وب سایت های پر بازدید و مطرح می شود، این وب سایت ها رنک پایین الکسای خودشان را به عنوان یکی از نقاط قوت و دلیلی بر بالاتر بردن نرخ تبلیغات معرفی می کنند.

وب سایت هایی که اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی یا ارائه بک لینک می کنند، معمولا باید از رتبه الکسای سه رقمی یا زیر 10 هزار برخوردار باشند.

فاکتورهای رتبه دهی الکسا

آموختن فاکتورهایی که از سوی الکسا مورد بررسی قرار گرفته می شود، باعث می شود که درک درستی را از انتخاب راه صحیح برای کاهش رتبه وب سایتتان پیدا کنید.

سایت هایی که از لحاظ بیننده با شما همپوشانی دارند SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP

این فاکتور به بررسی وب سایت های رقیب پرداخته و مشخص می کند که چه میزان از بازدید کنندگان آنها با شما همپوشانی و شباهت دارد.

تحلیل کلمات کلیدی Keyword Opportunities Breakdown

فاکتور کلمات کلیدی نه تنها برای گوگل، بلکه از دید الکسا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. الکسا تمامی عبارات و کلمات کلیدی مربوط به وب سایت ها را محاسبه کرده و مشخص می کند که مثلا استفاده از چه کلمات کلیدی برای شما مفید بوده و یا اینکه رقبای شما با چه کلمات کلیدی بیشتر جستجو و یافته می شوند.

منابع دریافت ترافیک Traffic Sources

الکسا در این مورد بررسی می کند که کاربران شما بیشتر از چه طریق یا چه منابعی وارد وب سایت شما شده اند، این منابع می تواند شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و یا حتی بازدیدهای مستقیم و یا بازدید از طریق وب سایت های دیگر باشد.

موقعیت مکانی کاربران Audience Geograph

موقعیت مکانی کاربرانی که به شما مراجعه می کنند می تواند تثبیت کننده رتبه وب سایت شما در ایران باشد.

معیارهای آماری Site Metrics

این معیارها شامل مواردی مثل نرخ پرش یا  Bounce Rateو مدت زمان حضور کاربر در وب سایت می شود.

جریان وب سایت Site Flow

جریان وب سایت مشخص کننده این موضوع است که مخاطب شما پیش از حضور در صفحات وب سایت شما، در چه سایت هایی بوده و بعد از آن به چه سایت هایی رفته اند.

تعداد لینک دهی ها Total Sites Linking In

الکسا توسط این معیار مشخص می کند که چه تعداد دامنه تا به حال به وب سایت شما لینک یا اصطلاحا بک لینک داده اند.

روش های کاهش رتبه الکسا

وب سایت هایی که امروزه با رتبه های چهار، سه، دو و حتی دو رقمی در الکسا می شناسیم، مطمئن باشید روزگاری کار خود را از رتبه های میلیونی آغاز کرده اند. اما با انتخاب راه درست و به کار بردن روش هایی که به کاهش رتبه الکسا کمک می کند، ضمن پیدا کردن مخاطب ها و بازدید های چند صد هزارتایی در روز، اعتماد کاربران خود را نیز جلب کرده اند. از انتشار محتواهای جدید در طول روز گرفته تا دریافت بک لینک از سایت های معتبر دیگر، تبلیغات در گوگل یا تبلیغات کلیکی و همینطور حضور مستمر در شبکه های اجتماعی، همگی جزو ترفندهایی است که به شما در کاهش رتبه الکسا یاری رسانی می کنند.

در ادامه با روش هایی که تا به حال برای کاهش رتبه الکسا شناخته و چاره ساز بوده اند آشنا خواهید شد.

نصب افزونه Alexa Traffic Rank

در اولین قدم به منظور نظارت بر روی رتبه الکسا وب سایت خود و بررسی لحظه به لحظه رتبه الکسا رقبا، می بایست افزونه این شرکت را بر روی مرورگر خود نصب کنید. استفاده از این افزونه باعث می شود که با هر بار بررسی رتبه وب سایتتان، یک امتیاز مثبت از الکسا دریافت کنید.

دریافت بک لینک از وب سایت های معتبر دیگر

بک لینک به لینک هایی گفته می شود که سایت شما از یک وب سایت دیگر دریافت کرده یا اصطلاحا آن سایت به یکی از صفحات وب سایت شما لینک دهی کرده است. تعداد بک لینک ها از جمله فاکتورهای مهم از نظر الکسا بوده و به طور مرتب توسط آن بررسی می شوند.

از جمله روش های کاهش رتبه الکسا در ایران، همکاری با دیگر وب سایت های موفق و دریافت بک لینک های ارزشمند از آنها می باشد. بک لینک ها هر چه با کیفیت تر بوده و از وب سایت های پر بازدیدتری گرفته شده باشند، ضمن افزایش بازدید وب سایت شما، در بهبود رتبه و افزایش دو فاکتور مهم یعنی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی نیز کمک بزرگی خواهند کرد.

نکته قابل توجه در ارتباط با بک لینک ها این است که گرفتن بک لینک از یک وب سایت پر بازدید می تواند به سرعت رتبه شما را کاهش داده و بر عکس، گرفتن بک لینک از وب سایت های نا مرتبط و نه چندان با کیفیت هیچ اثر خوبی بر روی رتبه الکسا وب سایت نخواهد داشت.

تولید مداوم محتواهای با کیفیت

تولید محتواهای با کیفیت و جذاب نه فقط در بازاریابی دیجیتال و بهبود سئو، بلکه از دید الکسا نیز ارزش آفرین و مهم بوده و نقش اصلی را در افزایش بازدید سایت ایفا می کند. با این وجود محتوای خوب تفاوت بسیاری با محتواهای کپی برداری شده و تکراری محتواهای و بی کیفیت دارد.

یک محتوای خوب می تواند کاربران زیادی را جهت مطالعه به وب سایت شما کشانده و با اشتراک گذاری چنین محتوایی، به خیلی های دیگر نیز معرفی می شوید. علاوه بر تولید محتوای با کیفیت، وجود این اطمینان که وب سایت شما به طور روزانه یا هفتگی اقدام به انتشار چنین مطالبی می کند، این اطمینان در کاربر بوجود می آید که با هر بار سر زدن به سایت شما، با محتواهای مفید و تازه ای رو به رو خواهد شد.

خلاصه هر چه بخش بلاگ فعال تری داشته و محتوای شما براساس اصول سئو بهینه سازی شده باشد، رتبه الکسا نیز سریع تر کاهش می یابد.

حضور پر رنگ در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک پر مخاطب ترین پلتفرم های ارتباط جمعی هستند که علاوه بر کمک به افزایش بازدید و امکان اشتراک گذاری مطالب شما، نقش یک بلک لینک دهنده خوب را هم بازی می کنند.

از آنجایی که اینستاگرام در میان کاربران ایرانی از دو مورد دیگر پرطرفدارتر بوده و دسترسی به آن آسان تر است، می توان از این فرصت برای نمایش داده شدن به هزاران و حتی میلیون ها کاربر فارسی زبان استفاده کرد.

انتشار محتواهای تصویری و ویدیویی را به صورت مداوم در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی ادامه داده و نظاره گر تاثیر قابل قبول آن بر روی رنک الکسای وب سایت خود باشید.

بهبود رتبه سئو در تمامی موتورهای جستجو

با وجود اینکه مبحث سئو به معنای بهینه سازی رتبه سایت در تمامی موتورهای جستجو از جمله یاهو، بینگ و گوگل می باشد، اما با توجه به اهمیت و نفوذ بالای موتور جستجوی گوگل، تمامی تمرکزها بر روی بهینه سازی سئو از دید گوگل انجام می شود.

اما از دید الکسا اینطور نبوده و هدایت شدن ترافیک از هر کدام از موتورهای جستجو به غیر از گوگل نیز می تواند یک امتیاز مثبت برای وب سایت مورد نظر محسوب شود. علت این موضوع این است که سایر نرم افزارهای مروگر مثل اینترنت اکسپلورر، به صورت پیشفرض ممکن است نتایج مورد نظر کاربر را در موتورهای جستجو دیگر سرچ کرده و به همین دلیل نباید این دسته از بازدیدهای با ارزش را نادیده گرفت.

پس برای بهبود رتبه الکسا نه فقط بر روی بهینه سازس سئو در گوگل، بلکه می بایست بهینه سازی روی سایر موتورهای جستجو را نیز جدی بگیرید.

اجرای تبلیغات در موتورهای جستجو

برگزاری کمیپین های تبلیغاتی در موتورهای جستجو جزو مهم ترین استراتژی ها در بازاریابی دیجیتال است. البته با وجود اینکه این نوع تبلیغات با وجود گرانی های اخیر، راه حل چندان خوبی برای کسب و کارهای کوچک نیستند، اما تاثیر مستقیم و بسزایی در کاهش رتبه الکسا یک وب سایت خواهند داشت.

تبلیغات کلیکی و یا تبلیغ در گوگل ادوردز اگرچه هزینه های دلاری را در بر دارد، اما خیال شما را از دریافت تعداد زیادی ترافیک و بالا رفتن نرخ کلیک خوردن (CTR) راحت خواهد کرد.

تبلیغات در وب سایت های پربازدید که معمولا به صورت بنری انجام می شود هم می تواند نتیجه مشابهی را برای وب سایت مورد نظر داشته باشد.

کاهش رتبه الکسا با ایمیل مارکتینگ

با توجه به اینکه تمامی ترفندهای افزایش ترافیک وب سایت از دید الکسا مفید بوده و شرکت آمازون به تعداد بازدیدهای دریافتی وب سایت مورد نظر توجه می کند، به همین دلیل تکنیک ایمیل مارکتینگ نیز یکی دیگر از روش های ایده آل برا کاهش رتبه الکسا محسوب می شود.

ایمیل مارکتینگ روشی منطقی و موثر در آشنا سازی افراد با سایت و نوع فعالیت شما می باشد و به کمک ارسال منظم ایمیل های تبلیغاتی جذاب، شانس قانع کردن کاربران و تبدیل آنها به مشتریانی ثابت و وفادار را خواهید داشت.

توصیه می شود که کمپین های ایمیل مارکتینگ خود را به صورت حساب شده و براساس شناخت مخاطب ها از لحاظ سن، جنسیت و موقعیت مکانی پیش ببرید. با انجام این دسته بندی مخاطب ها، می دانید که به منظور دریافت بیشترین بازخورد چه محتوایی را باید برای چه گروهی ارسال کرده و الکسا هم از افزایش ترافیک وب سایت شما مطلع شود.

بهینه سازی کلمات کلیدی

الکسا به هنگام بررسی وب سایت ها و رتبه بندی آنها، به کلمات کلیدی استفاده شد نیز توجه زیادی دارد. این توجه بر روی کلماتی که وب سایت شما به هنگام جستجو با آنها نمایش داده می شود بیشتر بوده و همچنین عباراتی که رقبای شما استفاده کرده و شما در آنها ضعف دارید را به خوبی نمایش می دهد.

برای یافتن بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی می توانید از تکنیک آنالیز رقبا استفاده کرده و کلمات کلیدی تازه را در قالب محتواهای جذاب در قسمت بلاگ وب سایت خود به کار ببرید.

هر چه اصول سئو را بیشتر از قبل رعایت کرده و کلمات کلیدی را در دل محتواهای مختلف به کار ببرید، نقاط ضعفتان را به نقطه قوت و برگ برنده در رقابت کاهش رتبه الکسا تبدیل خواهید کرد.

کاهش رتبه الکسا با ویدیو مارکتینگ

براساس تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر فرمت های مختلف محتوایی، ویدیوها به عنوان محبوب ترین و پر مخاطب ترین نوع از محتوا به لحاظ تاثیر گذاری بیشتر در تبلیغات انتخاب شده اند. برای همین است که وب سایت های شناخته شده ای مثل یوتیوب که محتواهای ویدیویی را منتشر می کنند، یکی از بهترین مراجع جهانی برای تبلیغات به حساب می آیند.

تبلیغات ویدیوی می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، حتی با گنجاندن تبلیغات در لابه لای یک ویدیو آموزشی، هدف شما از تبلیغاتی که مد نظر دارید را اجرایی کند.

باید گفت که تبلیغات ویدیویی در این چند سال اخیر افت و خیر زیادی را تجربه کرده و دلیل آن، محدود بودن آنها به پخش از طریق رسانه های قدیمی مثل تلویزیون باز می گردد. اما با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه های اتصال به اینترنت و رشد سرعت دسترسی کاربران به این شبکه، مجددا شاهد رشد و توجه بیشتر به تبلیغات ویدیویی هستیم.

کلام پایانی

بدون شک تمامی وب مسترها و صاحبان کسب و کارهای آنلاین به دنبال رشد خود و کسب پیروزی در این رقابت بزرگ هستند. رتبه الکسا با توجه به اهمیت بالا در ایجاد اعتماد میان یک وب سایت و کاربران مراجعه کننده آن، در کنار پیج رنک گوگل به عنوان یک معیار ارزیابی همواره مهم مورد توجه همه بوده است.

یکی از مطمئن ترین راه های کاهش رتبه الکسا، پیاده سازی تکنیک های سئو می باشد. از همین رو توصیه می شود که همزمان با اجرای کمپین های تبلیغاتی و بهینه سازی سایت، به نحوه ارزیابی هایی که الکسا انجام می دهد نیز توجه ویژه ای شود. بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب، به صورت تضمینی به کاهش رتبه الکسا وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما کمک رسانی می کند. کافیست با یک تماس، مشاوره های لازم جهت اجرای بهترین کمپین های تبلیغاتی را از ما دریافت کنید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته