طراحی سایت برای انتخابات

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

برگزاری انتخابات و گزینش اشخاص اصلح برای تصدی مسئولیت هایی نظیر ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس، یکی از ابزارهای مشارکت مردمی در نظام های مردم سالار می باشد. برگزاری انتخابات که اصلی مهم در نظام های دمکراتیک به حساب می آید، این معنا را می دهد که مردم از سطح آگاهی و شناخت بالای سیاسی برخوردار بوده و قصد دارند مسئول و انتخاب کننده آینده خودشان باشند.

در کشور ما نیز این مردم هستند که رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و روستا و همچنین اعضای خبرگان رهبری را انتخاب می کنند و این نشان از تاثیر زیاد انتخابات در سرنوشت کشور است. به همین دلیل است که نمایندگان هر دوره از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می کنند تا با ارائه برنامه ها و مشخص کردن اهدافی که در نظر دارند، اعتماد مردم را برای دریافت تعداد رای های بیشتر جلب کنند.

تاثیر دنیای مجازی در تبلیغات انتخاباتی

در شرایطی زندگی می کنیم که ارتباطات و فناوری حرف اول و گاهی آخر را در تمامی زمینه های اطلاع رسانی می زنند. طراحی یک سایت برای انتخابات می تواند یکی از موثرترین راه ها در پیشرفت کمپین تبلیغاتی هر نماینده ای بوده و نقش یک کانال ارتباطی مهم را در شناخته شدن آنها از دید مردم بازی می کند.

طراحی وب سایت و برگزاری کمپین های تبلیغاتی از جمله فعالیت هایی هستند که شرکت طراحی وب سایت دارکوب در آن تخصص داشته و توصیه می کنیم که جهت دریافت مشاوره برای رسیدن به اهداف خود، با متخصصان دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی سایت ما مشورت کرده و پاسخ سوالات و راه حل های آنها را در کم ترین زمان ممکن پیدا کنید.

هر چه که بیشتر به روز برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم، حال و هوای خاصی در کلیه شهرهای کشور ایجاد می شود و مردم از انتخاب کاندیدای مورد نظرشان صحبت می کنند. با وجود اینکه رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو نقش پر رنگی در معرفی کاندیداهای تایید صلاحیت شده دارند، اما این فضای مجازی است که محل بحث های داغ و انتشار نظرات و عقیده های کاربران می باشد.

از همین رو یک کاندیدای موفق به دنبال یافتن استراتژی درستی برای فضاسازی و جلب نظر کاربران در محیط اینترنت رفته و سعی می کند که از امکانات و ابزارهای تبلیغات دیجیتالی نهایت استفاده را ببرد. در سال های اخیر حضور در شبکه های اجتماعی به تنهایی کافی نیست و با وجود اینکه چنین فضایی حالا به یک بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده، اما معایب و کم و کاستی های آن را تنها می توان با راه اندازی کانال ارتباطی اختصاصی کاندیداها که همان وب سایت رسمی آنهاست پر کرد.

دلایل لزوم استفاده سیاستمداران از وب سایت

طراحی سایت برای انتخابات می تواند تاثیر بسزایی در بهبود روند تبلیغات و معرفی کاندیداها و نمایندگان مردم بگذارد. راه اندازی وب سایت انتخاباتی معمولا در راستای توضیح هر چه بیشتر اهداف و آنچه که نمایندگان مردم انتظار دارند اجرا می شود.

نمایندگان و کاندیداهای هر دوره می توانند از وب سایت خود به منظور معرفی رزومه کاری، ارائه راه حل مشکلات موجود، سیاست های اجرایی و سایر موارد خبری استفاده کنند. البته راه اندازی وب سایت توام با حضور در شبکه های اجتماعی بوده و همزمان باید از تمامی کانال های آنلاین موجود، جهت انتشار اخبار و تازه ترین مطالب پیرامون کاندیدای مورد نظر استفاده کرد.

به هر حال به جهت پیشبرد اهداف انتخاباتی نباید از قدرت بازاریابی اینترنتی و فضای مجاز غافل شد. اغلب مردم از پیر گرفته تا جوان و نوجوان هایی که در سال برگزاری انتخابات جزو رای اولی ها هستند، از اینترنت و فضای مجازی برای رسد کردن و افزایش اطلاعات خود در مورد شرایط و ویژگی های کاندیداها استفاده می کنند. سایت طراحی شده برای انتخابات، می تواند به مانند یک ستاد انتخاباتی سیار عمل کند.

علاوه بر مواردی که در ابتدای این مقاله گفتیم، باید به این نکته اشاره کرد که مردم از طریق وب سایت های انتخاباتی، قادر هستند تا درخواست ها و نیازهایشان را با کاندیدای انتخابی خود و اعضای ستاد او در میان بگذارند و آنها نیز به صورت لحظه ای پاسخگوی سوالات و درخواست های آنها باشند.

آیا فعالیت به تنهایی در شبکه اجتماعی برای کاندیدا کافی است ؟

اکثر افراد تصور می کنند که برای رقابت با سایر کاندیدها، حضور در شبکه های اجتماعی پر مخاطب کافی خواهد بود. غافل از اینکه شبکه های اجتماعی فقط نقش تکمیل کننده را در کمپین تبلیغاتی کاندیدا ایفا می کند و نباید از تاثیرات اساسی یک وب سایت انتخاباتی خوب در مدتی که لحظه لحظه آن برای کاندیدا حیاتی است چشم پوشی کرد.

با توجه به اینکه جریان انتقال اخبار در شبکه های اجتماعی بسیار بالا بوده و خبرهای تازه، جای خبرهای قبلی را گرفته و آنها را به پست های بالای صفحه که دیدنشان نیاز به حوصله بیشتر دارد انتقال می دهند، الزام برای پیدا کردن یک خبر مهم که مربوط به چند ساعت و یا چند روز قبل است بسیار بالا بوده و پیدا کردن اخبار پیرامون یک کاندید مشخص، به امری دشوار نسبتا دشوار تبدیل می شود.

در نتیجه یک وب سایت انتخاباتی بی نقص باعث می شود که تمرکز طرفداران به اخبارهای مرتبط با اشخاص مورد نظر آنها بیشتر شود. با توجه به مواردی که در ارتباط با یک وب سایت و اثرات انکار ناپذیر آن در فعالیت سیاستمداران و مسئولین کشوری مطرح شد، بنابراین اطلاعات تمامی اهداف و برنامه های یک نماینده یا کاندیدا حتما می بایست بر روی وب سایت رسمی وی نیز درج و منتشر شود تا یک ضامن قوی برای رسیدن او به موفقیت بیشتر باشد.

طراحی سایت برای انتخابات چه مزایایی دارد ؟

امکان برقراری ارتباط مستمر و غیر مستقیم با طرفداران و منتقدان

یکی از مزیت های طراحی سایت برای انتخابات، امکان ایجاد یک ارتباط مداوم و 24 ساعته با مردم جهت بررسی نیازها و پاسخگویی به سوالات و دغدغه های آنها می باشد.

پیگیری مطالبات مردمی در کم ترین زمان ممکن

نظر به اینکه ممکن است تعداد پرسنل و همینطور مردمانی که به ستاد انتخاباتی کاندیدای مورد نظر مراجعه می کنند، زیاد بوده و موجب ازدیاد جمعیت و سایر مشکلات احتمالی گردد، در اختیار داشتن یک وب سایت و تیم حرفه ای مدیران دیجیتال مارکتینگ، می تواند بسیاری از کارها و چالش های بالقوه را در زمان کوتاه تری حل کند.

هزینه نسبتا پایین راه اندازی و نگهداری وب سایت تبلیغاتی

در قیاس با سایر روش های تبلیغاتی مرسوم در زمان انتخابات که اکثرا هزینه های هنگفتی مثل چاپ بنرها، رزرو بیلبوردها و سایر تبلیغات تراکتی را در بر دارند، راه اندازی وب سایت انتخاباتی در نقطه مقابل قرار داشته و هزینه های آن نسبت به تبلیغات سنتی به مراتب کم تر خواهد بود.

وب سایت انتخاباتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

با در نظر داشتن این نکته که دوره تبلیغات انتخاباتی از حساسیت خاصی برخوردار بوده و توجه مردم به ریزترین نکات کاندیدا به مراتب بیشتر از حالت عادی است، توصیه می شود که نکته سنجی و دقت بیشتری در طراحی وب سایت کاندیدای انتخابات به کار رود. در ادامه با نکاتی که حتما باید در هنگام طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی آنلاین رعایت شود آشنا خواهید شد.

انتخاب یک آدرس وب سایت آسان و مشخص

از جمله ویژگی های مهمی که در کنار نکات طراحی وب سایت مطرح بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب بهترین آدرس دامنه ممکن برای وب سایت انتخاباتی می باشد. بهتر است که از نام خود کاندیدا برای دامنه چنین وب سایتی استفاده شده و برای آدرس دهی بهتر، به عنوان مثال سال برگزاری انتخابات و نوع انتخابات (مجلس، ریاست جمهوری، شورای شهر و یا …) را به صورت نوشته یا عدد در این آدرس گنجاند.

بولد کردن هویت کاندیدا در سایت انتخاباتی

شرکت کنندگان در انتخابات قرار است در مورد اینکه به چه شخصیتی رای می دهند اطلاعات کامل داشته باشند. برای همین حتما باید با روحیات او، شخصیتی که از خود نشان داده و کارهایی که تا به حال انجام داده آشنا شوند. در قسمت هایی از وب سایت انتخاباتی می بایست عکس های فردی، خانوادگی و عکس های که او با اشخاص مهم و تاثیر گذار داخلی و خارجی گرفته را قرار داد.

علاوه بر اخلاق و روحیات، کارنامه، سوابق، و رزومه کاری و میزان تحصیلات کاندیدای مورد نظر هم حتما باید به صورت کامل ذکر شود.

استفاده از تصاویر و گرافیک هایی که حس میهن پرستی را تقویت کند

طراحی قالب و گرافیک وب سایت انتخاباتی می بایست به گونه ای باشد که حس میهن پرستی کاندیدا به خوبی به بیننده القا شود. بهره بردن از رنگ های موجود در پرچم کشور، استفاده از تصاویری که به عمران، توسعه و آبادانی اشاره داشته و نشان از بالا بودن اولویت حفظ آنها از سوی کاندیدا دارد، می تواند یک طراحی مفید و درست باشد.

متصل بودن به شبکه های اجتماعی

مردم مطالب مهمی که به کاندیدای مورد نظر آنها ارتباط دارد را تا آخرین لحظه و حتی بعد از پایان انتخابات هم در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. سرعت انتقال بالای پیام ها و حضور قوی تمامی اقشار مردم در محیط شبکه های اجتماعی، این معنی را می دهد که نباید از هر فرصتی برای تبلیغات و انتشار پست های مهم وب سایت در آنها عقب ماند.

ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن وب سایت انتخاباتی

ریسپانسیو بودن قالب وب سایت، نه فقط در زمینه سایت های انتخاباتی بلکه یکی از اصول مهم طراحی در تمامی وب سایت های امروزی بوده و رعایت کردن آن به شدت الزامی است. قطعا بخش نسبتا کوچکی از مردم، برای بازدید از وب سایت کاندیداها از رایانه های رومیزی یا لپ تاپ استفاده می کنند و احتمالا بیشتر آنها اینکار را با گوشی های هوشمندشان انجام خواهند داد. واکنش گرا نبودن وب سایت یعنی اینکه قالب آن توانایی تطبیق با دستگاه های کوچکتر را نداشته و شانس نمایش محتواهای حیاتی و تاثیر گذار را به مخاطبان نخواهد داشت.

راه اندازی قسمت بلاگ و اخبار در وب سایت انتخاباتی

انتشار تازه ترین اخبار و حوادث پیرامون انتخابات و فعالیت های کاندیدایی که وب سایت متعلق به او می باشد، از مهم ترین قسمت هایی است که حتما باید در صفحه اصلی آن قرار داشته باشد. برای این منظور می توان بخش بلاگ وب سایت را راه اندازی کرد و محتواهای مورد نظر را به صورت مدام در آن بارگزاری نمود.

ارائه پشتیبانی 24 ساعته در روزهای پر تب و تاب انتخاباتی

به روز بودن و پاسخگو بودن یکی از ضرورت های تبلیغاتی در روزهای پر هیاهوی انتخابات است. پشتیبانی 24 ساعته از وب سایت، بارگذاری تازه ترین اخبار و مطالب و پاسخگو بودن به مردم همگی جزو تاکتیک های انتخاباتی یک ستاد موفق هستند.

قرار دادن اینفوگرافی، نمودار و جداول

به منظور درک بهتر فعالیت ها و سوابق کاری می توانید از طرح های گرافیکی جذاب که اینفوگرافی های یکی از بهترین گزینه های دم دست طراحان است استفاده کنید. نمودارهای رشد و سقوط را به درستی به مخاطب نشان دهید و برای اطلاع از جزییات بیشتر، جداول را هم در بخش های مختلف صفحات خبری و مقالات مهم بگنجانید.

نظر سنجی کنید!

رای گیری و قرار دادن بخش هایی که امکان نظرسنجی از کاربران را داشته باشد، نه فقط برای شما، بلکه برای خود رای دهندگان نیز مفید است. آنها حس می کنند که در کمپین تبلیغاتی شما مشارکت داشته و حضورشان تاثیر گذار است، شما هم به خوبی می توانید آمار درستی از نظرات مردم بدست آورید.

ارسال خبرنامه ایمیلی و یا ارسال پیامک

با راه اندازی بخش ثبت نام و عضو گیری در وب سایت انتخاباتی، می توان به کاربرانی که تمایل بیشتری به انتخاب شما دارند دسترسی پیدا کرد. اخذ شماره همراه و ایمیل آنها می تواند بازگشای یک کانال ارتباطی مهم دیگر باشد و در زمان های حساس که احتمالا مناظره ای در جریان بوده و یا قرار است در جایی سخنرانی کنید، این امکان وجود دارد که از قبل به مردم اطلاع رسانی لازم را انجام دهید.

سخن پایانی

راه اندازی و طراحی سایت برای انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی می تواند به نمایندگان در شناخته شدن هر چه بهتر و بدست آوردن داده ها و اطلاعات مهم، نقش حیاتی را ایفا کند.

بهره گیری از فناوری های نوین و ابزارهای ارتباط جمعی مثل اینترنت و شبکه های اجتماعی امری انکار ناپذیر بوده و یک کاندیدای موفق نمی تواند بدون استفاده از آنها به هدف اصلی خودش برسد. با توجه به رشد روز افزون کاربران موبایلی و دستگاه های پرتابل، توصیه می شود که حتما به سراغ شرکت های طراحی سایت بروید که از قالب های موبایل فرندلی استفاده می کنند. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه راه اندازی وب سایت های مختلف و بهینه سازی سئو، گزینه ای ایده آل برای به راه انداختن وب سایت و برگزاری کمپین تبلیغاتی انتخاباتی شما خواهد بود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته