وردپرس 18 ساله شد

نوشته شده توسط دارکوب

باورش سخت است که 18 سال از تولد دوست داشتنی ترین وب سایت ساز و پر مخاطب ترین پلتفرم مدیریت محتوای دنیا می گذرد. امسال هجدهمین سالگرد ایجاد وردپرس است، نرم افزاری که می توان به جرات گفت پر طرفدارترین و پر کاربردترین CMS در دنیاست.

امروزه کم تر کسی را پیدا می کنید که نام وردپرس را نشنیده و یا نتواند کارایی آن را در یک خط به شما توضیح دهد. بدون شک در دوره ای زندگی می کنیم که نداشتن وب سایت برای کسب و کارهای هر چند کوچک و محدود، عیبی بزرگ و نابخشودنی به حساب می آید.

در ابتدای راه اگر کمی هوشمند باشیم وقتی به فکر طراحی یا راه اندازی یک وب سایت برای خودمان می افتیم، اگر دانشی در مورد کد نویسی و طراحی وب سایت نداشه باشیم، به دنبال راهی می گردیم که شروع فعالیت ما در فضای آنلاین را آسان کند. یا در ادامه کار وقتی وب سایتمان را به ما تحویل دادند، لااقل بتوانیم به آسانی محتوایی که می خواهیم را به مرور به آن اضافه کنیم.

درست در اینجا بود که مفهوم سیستم های مدیریت محتوا و نیاز مبرم اکثر مردم به وجود آنها آشکار شد. اما قبل از اینکه در مورد تاریخچه وردپرس و نحوه پیدایش آن صحبت کنیم، ابتدا توضیحی مختصر در مورد سیستم مدیریت محتوا را برایتان آماده کرده ایم.

لیست مطالب

سی ام اس یا وردپرس ؟

سی ام اس (content management system) یا سیستم مدیریت محتوا در حقیقت یک نرم افزار مجهز به رابط کاربری است که وظایف نگهداری و مدیریت یک وب سایت طراحی شده براساس چنین سیستمی را آسان سازی می کند. وردپرس در حقیقت یکی از مشهورترین سیستم های طراحی شده براساس سی ام اس می باشد که کنترل اکثر قسمت های آن، از طریق پیشخوان یا پنل مدیریت امکان پذیر بوده و با یک آموزش نسبتا کوتاه و ساده، امکان محتواگذاری و ایجاد تغییرات مختلف را در اختیار کاربرهای خود قرار خواهد داد.

سی ام اس ها و بهتر بگوییم وردپرس، برای این خلق شده اند که زندگی و حضور ما در فضای اینترنت را راحت کنند

تاریچه ای مختصر از وردپرس، این سایت ساز حرفه ای

برای شناخت وردپرس باید به 18 سال پیش و حوالی سال 2003 میلادی برگردیم. زمانی که این سیستم  توسط دو توسعه دهنده که مت مولنونگ شناخته شده ترین آنهاست خلق شد و اکنون، خیلی از آن چیزی که در ابتدا به نظر می رسید متفاوت تر و کامل تر شده و فرآیند تکاملش، روز به روز ادامه دارد.

در آن زمان ها وردپرس نسخه اولیه خود را تحت عنوان WordPress 1.0 در ژانویه سال 2004 منتشر کرد. این نسخه ابتدایی چیزی متفاوت از آنچه که امروزه از وردپرس می شناسیم بود و با این سیستم مدیریت محتوای منعطف و قابل گسترشی که امروزه می شناسیم چندان شباهت نداشت.

ناگفته نماند که ابتدا وردپرس فقط یک برنامه معمولی برای راه اندازی بلاگ بود و حتی برای مدتی به یک پروژه رها شده تبدیل شد. اما این دو توسعه دهنده مجددا کار برنامه نویسی آن را بدست گرفته و چند ماه بعد توانستند اولین نسخه آن را منتشر کنند.

با این حال نسخه اول وردپرس اکثر ویژگی های بنیادی و اساسی یک سیستم مدیریت محتوا مثل آسان بودن فرآیند نصب، ویرایشگر متن و کد، پیوندهای یکتا، امکان مدیریت نوشته ها و صفحات و همچنین امکان تغییر در ظاهر کاربری را دارا بود.

کم کم از سال 2004 به بعد سرعت رشد این پلتفرم بیشتر شد و به صورت متن باز و رایگان برای استفاده همگان انتشار پیدا کرد. لازم به ذکر است که وردپرس توسط زبان کد برنامه نویسی PHP و پایگاه داده MySQL طراحی شده است.

وردپرس سال به سال طرفداران بیشتری پیدا کرد و اکنون بیش از 35 درصد از وب سایت های فعال و بیش از 70 درصد از وب سایت های مبتنی بر سیستم مدیرت محتوا توسط آن ساخته و نگهداری می شوند. سرعت رشد و پیشرفت وردپرس از حدود 18 سال پیش تا کنون کاسته نشده و تقریبا هر 2 الی 3 ماه شاهد انتشار یک نسخه تازه یا همان بروزرسانی جدید برای ارتقا امنیت و افزوده شدن امکان بیشتر و آسان سازی کار با آن هستیم.

شاید یکی از دلایلی که وردپرس از همان سال های ابتدایی تولد توانست اطمینان اکثر کاربران به خودش را جلب کند، همین امکان نصب بی نهایت افزونه و همینطور امکان طراحی افزونه های دلخواه و اختصاصی از سوی کاربرها و توسعه دهندگان بود.

وردپرس بعد از فراهم کردن ویژگی های شخصی سازی و سهولت در امکان دستکاری شدن کدهایش، از آن سال تا به امروز با شتاب مضاعفی توانست به یکی از غول های صنعت تولید وب سایت تبدیل شود. برنامه نویسان بسیاری از سراسر جهان در قالب یک همکاری مشترک، در پروژه توسعه وردپرس شریک هستند و داوطلبانه در کنفرانس های انتشار نسخه های جدید این پلتفرم که Wordcamp نام دارد شرکت می کنند.

امروزه به اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ که هنوز پا به عرصه حضور در دنیای دیجیتال نگذاشته اند، توصیه می شود که برای شروع و حتی آغاز یک فعالیت حرفه ای، از طراحی سایت با وردپرس آغاز کرده و راه خود را با طراحی سایت ارزان آغاز کنند. شرکت طراحی سایت دارکوب با نزدیک به 20 سال تجربه در زمینه طراحی و تولید قالب های آماده و اختصاصی وردپرس، فرآیند طراحی سایت حرفه ای و موفق شما را در زمان کوتاه و به کمک متخصصان و برنامه نویسان خبره این شرکت اجرایی می کند.

چگونه می توان کار با وردپرس را آغاز کرد؟

جهت استفاده از وردپرس می توانید به بخش دانلود وب سایت wordpress.org مراجعه کرده و تازه ترین نسخه از این سیستم مدیرت محتوا را به صورت فایل فشرده دانلود کنید. در مراحل بعدی و پس از خریداری کردن دامنه و هاست مورد نظر، این فایل را به همراه پوسته یا قالب وردپرسی، به صورت آنلاین نصب نمایید.

چند نکته جالب در مورد وردپرس

  • بیش از یک میلیارد صفحه توسط وب سایت های وردپرسی ایجاد شده و هر ماه بیش از 450 میلیون نفر از آنها بازدید می کنند
  • نسخه 5.6 وردپرس به نام Simone ، هشتم دسامبر 2020 منتشر شد یکی از فراگیرترین نسخه های حال حاضر این سیستم مدیریت محتوا می باشد
  • ماهانه بیش از 70 میلیون پست جدید و هزاران نظر و کامنت در وب سایت های وردپرسی منتشر می شود
  • وب سایت های وردپرسی توسط بیش از 120 زبان زنده دنیا محتوا گذاری می شود

چه وب سایت هایی را می توان با وردپرس راه اندازی کرد؟

احتمالا اگر در ابتدای راه آشنایی با وردپرس هستید، این سوال برای شما مطرح می شود که توانایی وردپرس در چه میزان است و چه وب سایت هایی را می توان به کمک آن راه اندازی کرد؟ شاید باور نکنید اما وردپرس تقریبا توانایی تولید هر نوع وب سایتی که تصورش را بکنید دارد. برخی از وب سایت هایی که معمولا با وردپرس ساخته می شوند:

وبلاگ ها

همانطور که قبلا هم گفتیم، توانایی اصلی و هدف کلی از ساخت وردپرس، ایجاد وبلاگ و سایت های بلاگینگ بوده است. پس بعد از گذشت 18 سال از وردپرس، عجیب نیست که هنوزم بهترین گزینه برای راه اندازی این دسته از وب سایت ها به شمار برود.

وب سایت های پرتفولیو و نمایش رزومه کاری

یکی از معروف ترین توانایی های وردپرس، نمایش نمونه کارها و ساخت صفحاتی است که جلوه های بصری جذابی را از انواع رزومه ها و یا زمینه کاری یک فرد یا سازمان به نمایش می گذارد. عکاس ها، هنرمندان، نویسندگان و همینطور سایر متخصصینی که قصد نمایش آلبومی از دستاوردهایشان را دارند، می توانند یکی از هزاران قالب های پرتفولیویی وردپرس را انتخاب و استفاده کنند.

وب سایت های تخصصی مشاغل و کسب و کارها

کسب و کارهای بزرگ و حتی کوچک معمولا وردپرس را بهترین گزینه برای شروع فعالیت آنلاین خود می دانند.

فروشگاه های آنلاین و سایر وب سایت های با بودجه کم

افرادی هم که حتی کم ترین دانش از طراحی وب سایت و کد نویسی را دارند، می توانند با استفاده از وردپرس یک وب سایت زیبا و کاربردی را برای خودشان ساخته و از آن نگهداری کنند. این موضوع به ویژه برای مشاغلی که به دنبال فروش آنلاین محصولاتشان می گردند هم مورد توجه می باشد. افزونه ووکامرس اکثر نیازهای یک فروشنده واقعی را برطرف خواهد کرد.

مزایای وردپرس

تا به اینجا توضیح دادیم که با توجه به رشد قابل توجه سیستم های مدیریت محتوای دیگر مثل Durpal در چند سال اخیر، چرا هنوز این وردپرس است که همچنان پرچمدار بوده و اکثر متخصصان و برنامه نویسان حوزه وب به آن اطمینان می کنند.

رایگان بودن امکان دانلود و نصب

وردپرس از همان زمان شروع فعالیت خود تا به امروز همچنان یک سایت ساز رایگان می باشد. البته این رایگان بودن فقط در مورد هسته اصلی وردپرس و همچنین استفاده از قالب هایی است که رایگان می باشند صدق می کند. اگر هدف شما طراحی سایت ارزان بوده و قصد دارید که قیمت طراحی سایت خود را پایین نگه دارید، می توانید به سراغ استفاده از قالب های رایگان وردپرسی بروید.

اما اگر قصد شما طراحی یک سایت وردپرسی حرفه ای مثل وب سایت های فروشگاهی و یا وب سایت های آگهی و نیازمندی می باشد، می توانید با صرف هزینه های اقتصادی و مناسب، به سراغ شرکت های طراحی وب سایت موفقی مثل شرکت دارکوب بروید.

متخصصان شرکت دارکوب مجموعه ای از انواع قالب های از پیش طراحی شده وب سایت و همچنین قالب های وردپرس اختصاصی را در اختیار شما قرار می دهند و می توانید بهترین گزینه را برای شروع فعالیت آنلاین خود انتخاب کنید.

ارائه منظم بروزرسانی ها

در طول 18 سال گذشته تقریبا هر سال شاهد انتشار سه الی چهار نسخه بروزرسانی شده از وردپرس بوده ایم که در نوع خودش یک آمار شگفت انگیز محسوب می شود. این یعنی وردپرس مدام در حال تغییر بوده و ویژگی های تازه و رفع باگ هایی که در طول استفاده شناسایی می شوند به سرعت در وردپرس اجرایی می شود.

امکان استفاده از قالب های ساده و پیچیده

بیش از هزاران پوسته یا قالب برای وردپرس طراحی و ساخته شده که هر کدام برای یک یا چند هدف ساده یا پیچیده بوجود آمده اند. از قالب های ساده و رایگان گرفته تا قالب های فروشگاهی که تعداد قابل توجهی افزونه را برای اجرا و کارکرد درست نیاز دارند، همگی توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابل انجام می باشد. کافیست نیاز خود را برای مشاوران شرکت طراحی وب سایت دارکوب مطرح کنید، ما بهترین قالب و روش طراحی وب سایت را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

امکان بهینه سازی سئو

با وجود اینکه هسته اصلی نرم افزار وردپرس به تنهایی نمی تواند شما را برای بهینه سازی سئو یاری کند، اما افزونه های رایگان و پولی مختلفی در مخزن پلاگین های آن وجود دارد که این چالش را به خوبی حل می کند.

از امکان تگ گذاری عناوین توسط ادیتور متن وردپرس گرفته تا فراهم بودن امکان نصب افزونه های بی نظیر بهبود سئو نظیر یوست (Yoast) ، خلاصه شرایط ایده آلی برای بهینه سازی سایت های وردپرسی مهیا می باشد. اگر قصد بهینه سازی وب سایت وردپرسی را داشته اما نمی دانید که کار را باید از کجا آغاز کنید، کافیست یک تماس با بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب برقرار کنید. ما به شما کمک می کنیم که در زمان کوتاه در صفحه اول نتایج جستجو گوگل دیده شوید.

هدایت و مدیریت آسان

اصلی ترین هدف از خلق وردپرس، آسان ساختن فرآیند ایجاد وب سایت های ارزان و کاربردی است. ویژگی منحصر به فرد وردپرس هم همین بوده و راه را برای طراحی وب سایت بدون نیاز به داشتن دانش کد نویسی باز گذاشته است. پنل کاربری ساده و روان این سیستم مدیریت متحوا یکی دیگر از ویژگی های آن محسوب می شود و فقط کافیست محتوا یا محصولات دلخواهتان را با استفاده از صفحاتی که ایجاد می کنید بارگذاری نمایید.

سرعت بارگذاری مناسب

ساختار وب سایت های وردپرسی به گونه ای چیده شده که در زمان کوتاهی لود شده و سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند. همین ویژگی باعث می شود که ربات های گوگل با سرعت بیشتری به شناسایی صفحات وب سایت های وردپرسی بپردازند و اصطلاحا سریع تر آنها را ایندکس می کنند.

البته این موضوع برای وردپرس به مانند یک شمشیر دو لبه می باشد، چرا که نصب بیش از حد پلاگین های مختلف و ناسازگار با پوسته، می تواند منجر به کند شدن و کاهش سرعت بارگذاری وب سایت بشود. سرعت لودینگ وب سایت یکی از مقوله های مهم در بهینه سازی سئو محسوب می شود و نباید از کنار آن به آسانی گذشت. توصیه می کنیم که در مورد نصب افزونه های مورد نیاز خود با متخصصان شرکت طراح وب سایت دارکوب مشورت نمایید.

امکان اتصال سریع به شبکه های اجتماعی

ابزارک های نمایشی یا ویجیت های وردپرس به این منظور در هسته این نرم افزار ایجاد شده اند که امکان استفاده از تمامی فضاهای صفحه نظیر سایدبار و فوتر را به شما بدهند. یکی از مرسوم ترین تکنیک های برقراری ارتباط کاربر با شبکه های اجتماعی، گنجاندن محتوا، لینک های شبکه های اجتماعی و یا دکمه های اشتراک گذاری در چنین شبکه هایی است که وردپرس به خوبی از آنها پشتبیانی می کند.

امکان راه انداز وب سایت در کم تر از چند دقیقه

بله درست حدس زدید، فرآیند طراحی وب سایت می تواند تا روزها طول بکشد. اما وردپرس به شکلی طراحی شده که با طی کردن چند قدم نسبتا آسان، به کمک پوسته دلخواه خود می توانید یک وب سایت حرفه ای را ایجاد کنید.

قابلیت انعطاف بالا و امکان شخصی سازی کدها

با توجه به اینکه از زبان PHP جهت برنامه نویسی بک اند وردپرس استفاده شده و سایر بخش های آن نیز توسط HTML و CSS کد نویسی شده است، این نرم افزار اپن سورس فضای زیادی را برای ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در اختیار توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار می دهد.

ریسپانسیو بودن با بالاترین کیفیت ممکن

کارکرد مناسب وب سایت های وردپرسی بر روی اکثر سیستم عامل ها و دیوایس هایی که ابعاد نمایشگر کوچک و بزرگ دارند هم جزو دیگر مزیت های قالب های خوب و خوش طرح در این پلتفرم است.

امکان ساخت وب سایت های چند زبانه

مشاغل و کسب کارهای مختلفی وجود دارند که علاوه بر زبان فارسی، نیازمند هستند تا مشتریان خارجی نیز توانایی آشنایی با آنها را داشته و محتوای ارائه شده در آن را به زبان های بین المللی تر مطالعه کنند. وردپرس امکان نصب و فعال سازی افزونه های مختلفی را دارد که کار ترجمه و چند زبانه کردن وب سایت را برای توسعه دهنده یا کاربر عادی آسان می کند.

امکان بکاپ گیری آسان

همیشه یکی از دغدغه های مدیران وب سایت ها، حفظ امنیت و محافظت از اطلاعات حیاتی وب سایت هایشان است. از همین رو افزونه های بکاپ گیری قدرتمندی برای وردپرس ایجاد شده که قادر هستند به صورت منظم، از بخش های اصلی و یا دلخواه شما نظیر پایگاه داده، محتوا و … نسخه پشتیبانی تهیه کنند تا در زمان نیاز از آن برای بازگردانی وب سایت معیوب استفاده کنید.

پشتیبانی از انواع محتواها

اگرچه در حال حاضر اکثر سیستم های مدیریت محتوا از فرمت های مختلف محتوایی پشتیبانی می کنند، ولی وردپرس هم در این زمینه یکی از پیشتازها به حساب می آید. پشتیبانی از انواع فرمت ها و محتواها مثل فیلم، انواع فایل های متنی، گرافیکی، انیمیشن و جداول از دیگر موارد مشابه و قابل نمایش در وب سایت های وردپرسی می باشند.

حضور در انجمن عظیم وردپرس کارها

وردپرس یکی از عظیم ترین و فعال ترین جامعه توسعه دهندگان را در سراسر جهان دارد. با وجود اینکه پشتیبانی این پلتفرم به صورت گسترده و موردی نیست، اما این امکان فراهم است که سوالات و مشکلاتتان از دیگر متخصصانی که در انجمن های پرسش و پاسخ وردپرسی حضور دارند بپرسید تا کمکتان کنند. در نقطه مقابل وردپرس، جوملا و دروپال نوانسته اند چنین کمک بزرگی را در اختیار توسعه دهندگانشان قرار دهند.

برخی از معایب وردپرس

مشکلات امنیتی وردپرس

بارها در مورد اینکه آیا وردپرس به سادگی هک می شود و نفوذ پذیری بالایی دارد صحبت شده. شاید علت بخش بزرگ این صحبت ها، موضوع عدم سخت گیری وردپرس در مورد ساخت رمز عبور در هنگام ایجاد کاربر جدید در این پلتفرم مدیریت محتوا باشد. برای حل این موضوع می توانید :

  • از رمزهای عبور قدرتمند و دشوار استفاده کنید
  • از بابت امنیت و نفوذ ناپذیری هاست یا همان میزبان وب سایت خود مطمئن شوید
  • به منظور جلوگیری از هک شدن، سعی کنید که نسخه وردپرس وب سایت خود را به روز نگهدارید

کند شدن وب سایت در اثر کد نویسی های نا زیبا

استفاده از قالب های غیر استاندارد و ناکارآمد یکی از نقاط ضعف اکثر مشاغل و کسب و کارها می باشد. هسته اصلی وردپرس به گونه ای کد نویسی شده که سرعت لودینگ بالایی دارد. اما معمولا سرعت وب سایت ها بعد از نصب پوسته های غیر استاندارد و افزونه های نه چندان بهینه به سرعت کم می شود.

کلام آخر

وردپرس در 18 سال گذشته به خوبی ثابت کرده که ابزاری برای تمام فصول و شرایط است. این سیستم مدیریت محتوا نزدیک به 200 میلیون وب سایت را پایه گذاری کرده و این مقدار روز به روز بیشتر می شود. رایگان بودن امکان نصب وردپرس و هزینه پایین قالب های زیبا و متنوع آن باعث می شود که حال حالاها رقیبانش را به راحتی کنار بگذارد.

در صورتی که هنوز در تلاش برای راه اندازی یک وب سایت ارزان قیمت هستید، به شما توصیه می کنیم که برای استارت زدن از وردپرس استفاده کنید. قالب های آماده و اختصاصی شرکت دارکوب دارای ضمانت نامه و پشتیبانی مطمئن بوده و بهترین انتخاب برای حضور شما در عرصه فروش اینترنتی و فعالیت آنلاین خواهد بود.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته