مراحل طراحی قالب سایت

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

در گذشته های نه چندان دور که وب سایت داشتن فقط به شرکت های بزرگ و نام آشنا محدود می شد و حضور در دنیای مجازی به آسانی امروز نبود، راه اندازی وب سایت شخصی یا یک وب سایت ساده برای خیلی ها یک ایده جاه طلبانه و غیر قابل دسترس محسوب می شد. اما در یک دهه اخیر این روند کاملا برعکس شد و با گسترش شبکه اینترنت و ارزان شدن تجهیزات و امکاناتی که برای راه اندازی وب سایت نیاز می باشد، حالا دیگر نداشتن وب سایت شرکتی یا شخصی به عنوان یک عیب بزرگ قلمداد می شود.

کسب و کارهای کوچک و بزرگ تا یک الی دو دهه قبل اصلا لزومی به داشتن وب سایت نداشتند و فکر می کردند که چون کسی به اینترنت دسترسی ندارد، سرمایه گذاری در این فضا ارزش چندانی در بر نخواهد داشت. اما با عبور از دوره وبگردی به روش های کلاسیک که با دسکتاپ و رایانه های رومیزی و لپ تاپ انجام می شد، حالا دیگر همه مردم صاحب یک گوشی هوشمند هستند که دسترسی به وب سایت های گوناگون را در لحظه و در هر مکان برای آنها امکان پذیر کرده است.

دیگر حضور نداشتن در فضای مجازی به مانند حاضر نبودن در دنیای واقعی حساب می شود و کسب و کارهایی که هنوز به این محیط پر مخاطب پا نگذاشته، احتمالا در سال های آینده به کل از بین رفته و یا گوی رقابت را به دیگران واگذار خواهند کرد.

حالا دیگر معرفی محصولات در ویترین مغازه یا فروشگاه کافی نیست و باید تمامی محصولاتتان را همراه با توضیحات کامل و عکس های واضح، در وب سایت شرکتی یا شخصی خود بارگذاری کنید تا مشتریان از راه دور با نحوه کارکرد و محصولاتی که عرضه می کنید آشنا شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های طراحی قالب وب سایت و برخی از شیوه های طراحی وب سایت و گرافیک وب سایت آشنا کنیم.

از لحاظ کارایی چند نوع وب سایت وجود دارد ؟

طراحی وب سایت ها به نحوه ی پیشرفت کرد که اکنون می توانند بسته به نوع طراحی گرافیک وب سایت، در هر زمینه ای که فکرش را می کنید فعالیت داشته باشند. برای مثال می توان به انواع وب سایت های فروشگاهی، وب سایت های اطلاع رسانی و خبری، وب سایت های فعال در زمینه تجارت الکترونیک، وب سایت های خدماتی، وب سایت های انتشار آگهی استخدام، وب سایت های فعال در زمینه گردشگری، مسافرتی و رزرواسیون، وب سایت های علمی و فناوری، و یا وب سایت هایی که شبکه اجتماعی هستند اشاره کرد.

چند مدل وب سایت وجود دارد؟

وب سایت ها در بحث برنامه نویسی و طراحی قالب به دو دسته وب سایت های استاتیک و وب سایت های دینامیک تقسیم بندی می شوند که باز هم هر کدام انواع زیر مجموعه های مختلفی را دارند.

وب سایت های استاتیک یا فول فلش

وب سایت های استاتیک که بدست برنامه نویس و طراح گرافیک ساخته می شوند، به نحوه طراحی شده اند که امکان ایجاد تغییرات بزرگ را نداشته و مدیر آن وب سایت، در صورت نیاز به حذف یا اضافه کردن ویژگی های مختلف، مجبور است به خود طراح یا برنامه نویس آن مراجعه کند. وب سایت های استاتیک به لحاظ فنی از طریق کد نویسی به کمک HTML و یا تماما با استفاده از فلش طراحی شده اند و امروزه دیگر دوره آنها گذشته است.

در گذشته وب سایت های فول فلش بسیار فراوانی زیادی داشتند و معمولا از لحاظ زیبایی شناسی، از سایت های صرفا HTML زیباتر بودند، اما به لحاظ حجم و سرعت اجرا، عملکرد به مراتب کندتری داشتند. ایراد دوم وب سایت های تماما فلش این بود که از لحاظ سئو به هیچ عنوان بهینه نبوده و موتورهای جستجو قابلیت خواند محتویات فلش های به کار رفته در این مدل وب سایت ها را نداشتند.

وب سایت های دینامیک یا پویا

وب سایت های دینامیک نوع دوم دسته بندی اصلی وب سایت می باشد که بر عکس وب سایت های استاتیک، انعطاف پذیری بیشتری داشته و اغلب بخش های آنها قابل تغییر و دستکاری می باشد. مدیر این دسته از وب سایت ها با ابزارهای مختلف و حتی با نداشتن اطلاعاتی از کد نویسی قادر هستند تغییرات کوچک و بزرگی را ایجاد کرده و یا محتواهای دلخواه خود را بر روی آن بارگذاری کند. وب سایت های دینامیک که وب سایت پویا نیز نامیده می شوند، به دو دسته وب سایت های میتنی بر برنامه نویسی و وب سایت های فلش دینامیک تقسیم بندی می شوند.

طراحی وب سایت های دینامیک

در طراحی وب سایت های دینامیک که توسط برنامه نویسان حرفه ای انجام می شود، تمامی کدها به شکل دقیق و براساس درخواست های مشتری نوشته شده و اساسا در اول کار، یک مرحله مشاوره جهت بررسی آنچه دغدغه مشتریان و صاحبان وب سایت ها می باشد را برگزار می کنند. شرکت طراحی وب سایت دارکوب نیز با تکیه بر تیمی از برنامه نویسان مجرب، در جلسه مشاوره با مشتریانی که قصد راه اندازی و طراحی قالب وب سایت خود را دارند، تمامی نیازهای آنها را بررسی کرده و محصول نهایی را مبتنی بر آنچه صاحبان مشاغل تمایل دارند، طراحی و تولید می کند.

برای سهولت کار مدیران وب سایت ها، معمولا وب سایت های دینامیک با یک پنل کاربری جامع طراحی و پیاده سازی می شود که امکان دسترسی مدیر را به بخش های مختلف فراهم می کند. مدیر سایت می تواند آن را بروزرسانی کرده و مطابق با سلیقه و برنامه ریزی دلخواه خودش پیش ببرد.

اکثر وب سایت های دینامیک فعلی با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP که یک زبان عمومی محسوب می شود طراحی شده اند. البته به این نکته باید توجه داشت که PHP زبان طراحی ظاهر و گرافیک وب سایت نبوده و صرفا زبان طراحی بانک های اطلاعاتی و فایل های نگهداری کننده از اطلاعات کاربرها می باشد. اصطلاحا به برنامه نویسیانی که با این بخش از وب سایت سر و کار دارند، برنامه نویسان بک اند Backend گفته می شود.

البته در این میان زبان های برنامه نویسی بک اند دیگری هم مثل ASP.NET وجود دارد که متد دیگر برای طراحی وب سایت های پویا می باشد. ASP.NET زبان سمت سرور بوده و از لحاظ امنیت و عدم نفوذ پذری بسیار مطمئن و قابل اعتماد می باشد.

بخش طراحی ظاهر قالب وب سایت برعهده زبان های HTML و CSS می باشد که طرح اصلی و ظاهری آن را به واسطه این دو طراحی و چیدمان می کنند. معمولا از فریم ورک های جدید نظیر فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap) برای سهولت در طراحی قالب اصلی بهره برده می شود.

طراحی وب سایت های دینامیک با استفاده از سیستم مدیریت محتوا CMS

سیستم مدیریت محتوا مخفف عبارت Content Managing System بوده و به نرم افزاری گفته می شود که امکان ایجاد یک سایت، بارگذاری محتواهای تازه و مدیریت محتوا را برای افرادی که دانشی در مورد کد نویسی و طراحی سایت ندارند آسان کرده است. از CMS می توان جهت طراحی وب سایت های کوچک و بزرگ استفاده کرد، اما توصیه می شود که جهت راه اندازی وب سایت های بزرگ تر که معمولا بیش از 500 صفحه دارند، بهتر است از وب سایت هایی که کد نویسی اختصاصی دارند استفاده شود.

آشنایی با چند سیستم مدیریت متحوای رایگان و متن باز

وردپرس بی شک محبوب ترین و کاربردی ترین سیستم مدیریت محتوا است که در میان کاربران ایرانی هم طرفداران بسیاری داشته و قابلیت شخصی سازی و انعطاف پذیری بالایی دارد.

نصب و راه اندازی سریع و آسان، امکان راه اندازی انواع وب سایت ها از جمله وب سایت های خبری، آموزشی، گردشگری و همینطور دسترسی به مجموعه کاملی از افزونه های رایگان و پولی و همچنین انتشار بروزرسانی های مستمر از جمله دیگر ویژگی های وردپرس هستند که آن را به بهترین گزینه در میان سایر سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است.

جوملا و دروپال هم از جمله سایر سیستم های مدیریت محتوا هستند که همان تجربه کارکرد آسان و نسبتا راحت با وب سایت ها را ارائه کرده اما به دلیل توسعه نسبتا کم تر و حمایت محدودتر توسعه دهندگان، توسط تعداد وب سایت ها و کاربران کم تری مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل طراحی قالب سایت

طراحی قالب سایت یا Template سایت در واقع تمام آن چیزی است که توسط کاربر و مراجعه کننده به وب سایت دیده می شود. طراحی قالب وب سایت بخش بزرگ و مهمی از راه اندازی یک سایت را شامل می شود و معمولا در انتخاب آن وسواس بیشتری به خرج داده می شود.

قالب وب سایت مواردی از قبیل نحوه چیندمان بخش های مختلف، رنگ بندی، طراحی ستون ها و ساید بارها، انواع فونت و اندازه مختلف آنها، محل قرار گیری اسلایدر محصولات و اسلایدر تصاویر و همینطور بخش های هدر و فوتر را شامل می شود. سیستم های مدیریت محتوا در کنار قالب سایت کامل می شوند و امکان نمایش صحیح آن را فراهم می کند.

در حال حاضر می توان از قالب های طراحی شده و یا آماده و یا قالب های رایگان استفاده کرد. مشتری هایی که قصد راه اندازی وب سایت را دارند، در صورت نیاز به یک وب سایت اختصاصی، می توانند از برنامه نویسان و طراحان قالب کمک گرفته و پس از مطرح کردن اهداف و نیازهایشان از وب سایتی که در نظر دارند، از میان قالب های از پیش طراحی شده و یا طرح هایی که بر اساس نیاز مشتری اجرا می شوند، قالب مورد نظر را انتخاب کنند. طراحان مجموعه دارکوب می توانند ضمن طراحی قالب های دلخواه، در زمینه بهینه سازی وب سایت و ارائه خدمات سئو شما را همراهی کنند.

خرید قالب سایت و مراحل بعدی آن

برای خرید قالب سایت مطلوب و کاربرپسند لازم است که بودجه مناسبی را کنار بگذارید. هر چه در ابتدای استارتاپ و شروع کار خود، هزینه بیشتری را برای طراحی وب سایت انجام دهید، در طول مسیر و با تغییراتی که احتمالا گریبانگیر شما می شود، راحت تر کنار آمده و دست شما برای ایجاد تغییرات بزرگ تر باز خواهد بود.

نام دامنه سایت را انتخاب و آن را ثبت کنید

دامنه های وب سایت بسته به نوع آدرسی که می خواهید برای وب سایت انتخاب کنید، به لحاظ قیمت و شرایط خرید کمی متفاوت هستند. هر چه نام دامنه مرغوب تر،کوتاه تر، شناخته شده تر و خاص تر باشد، احتمالا هزینه بسیار بیشتری را باید بپردازید.

به سراغ خرید هاست بروید

جهت نصب و راه اندازی قالب وب سایت به یک هاست معتبر و با کیفیت نیاز دارید. هاست همان سرویس میزبانی وب سایت است که با ارائه پلن های میزبانی مختلف، میزبان وب سایت شما بوده و فضا و پهنای باند مشخص شده ای را در اختیار شما قرار می دهند. برای یافتن یک هاست متناسب با حجم و نیازهای وب سایت خود می توانید از کارشناسان شرکت طراحی وب سایت دارکوب کمک بگیرید.

انتخاب قالب و افزودن محتوای سایت

پس از اینکه مرحله طراحی قالب اختصاصی شما به پایان رسید و یا یکی از قالب های از پیش آماده را برای سیستم مدیریت متحوای خود انتخاب و خریداری کردید. بعد از تست محصول می توانید مرحله بارگذاری محتوا و اطلاعات را آغاز کنید. این اطلاعات می تواند محصولات یک فروشگاه بوده و یا خبرهای یک وب سایت خبری باشند. بخش تولید متحوای سئو محور و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، یکی از عناصر موفقیت شما برای حضور در صفحات ابتدایی سرچ های گوگل است.

پشتیبانی وب سایت و تامین امنیت

اکثر وب سایت ها در کنار یک مدیر و ادمین متخصص و حرفه ای، به خدمات پشتیبانی و تامین امنیت نیاز دارند تا در طول مدت استفاده، اتفاق ناگوار و جبران ناپذیری برای آن پیش نیاید. علاوه بر این در هنگام بروز مشکلات اساسی و جدی، متخصصین شرکت هایی مثل شرکت دارکوب، از بابت پشتیبانی کامل و رفع ایرادات احتمالی خیال مشتریان خود را راحت کرده اند.

بهینه سازی و بروزرسانی

در ابتدای ساخت قالب وب سایت و اجرای ماکاپ اولیه که براساس تصورات و نیازهایی اولیه کارفرما طراحی می شود، معمولا تمامی نیازهای کاربرهای سایت در نظر گرفته نشده و همیشه مواردی هستند که در طول زمان و رشد کسب و کارها، لازم می شود که به وب سایت اضافه شده و یا بهینه سازی بشوند. برای همین یک شرکت ارائه کننده خدمات طراحی قالب و طراحی وب سایت مانند دارکوب، تمامی جوانب را برای ارائه بروزرسانی های لازم جهت بهینه سازی و ارائه تجربه کاربری بهتر برای وب سایت مشتریانش را در نظر می گیرد.

بهینه سازی سئو سایت

یکی از مهم ترین بخش های نگهداری وب سایت، فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و سئو می باشد. سئو کاران متخصص و مجرب شرکت طراحی وب سایت دارکوب این اطمینان را می دهند که وب سایت شما در زمینه کلمات کلیدی و نمایش در صفحه اول گوگل به بهترین و ایده آل ترین وضعیت دست یابید.

کلام آخر

با در نظر گرفتن گسترش روز افزون حضور کسب و کارها در فضای اینترنت و محیط های مجازی، داشتن وب سایت برای رشد سازمان و شرکت ها یک امر الزامی می باشد. البته نباید فراموش کرد که طراحی قالب وب سایت و یا راه اندازی آن به تنهایی کافی نبوده و برای رسیدن به اعتبار بیشتر و برندینگ موفق در میان کاربران، می بایست معیارهای طراحی قالب وب سایت را رعایت کرده و آن را در تمامی طول نگهداری از وب سایت به بهترین شکل ممکن اجرایی کنید.

شما می توانید بسته به نوع وب سایتی که برای خود در نظر گرفته اید، قالب اختصاصی یا قالب آماده مورد نظر را از میان قالب های شرکت دارکوب انتخاب نموده و سایر مراحل طراحی سایت را به متخصصان ما بسپارید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته