لینک بیلدینک یا لینک سازی از جمله مسائل قابل توجهی است که به لطف گوگل و چهارچوبی که برای سئو مشخص کرده، در 20 سال اخیر همچنان موضوع مهمی باقیمانده است. در سال های نه چندان دور که الگوریتم های گوگل خیلی هوشمند نبودند، این امکان وجود داشته که افراد با ساختن چند وب سایت به اصطلاح ساختگی، به واسطه لینک دادن به یک وب سایت اصلی که قصد داشتند سئو آن را بهینه سازی کنند، تعداد بک لینک ها را بالا برده و سر گوگل کلاه گذاشته می شد. گوگل تصور می کرد که وب سایت مورد نظر آنها از آنجایی که تعداد بالایی بک لینک دارد، قطعا یک وب سایت پر کاربرد و مهم بوده و حتما اولویت بالاتری در SERP یا همان جستجوهای گوگل باید به آن داده شود.
فارغ از اینکه امروزه این تکنیک می تواند منجر به دریافت پنالتی یا جریمه شدن و احتمالا شکست پروژه شما از طرف گوگل شود، بهتر است تا در مورد بک لینک ابتدا باید یاد بگیریم که چرا گرفتن آن و تعدادی که بدست می آوریم، برای گوگل اهمیت دارد و بعد از گذشتن سال ها هنوز خیلی ها دنبال گرفتن بک لینک بیشتر هستند.
تکنیک سئو کلاه سیاه که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، قصد داشت به گوگل بفهماند که وب سایت اصلی ما یک مرجع خوب و با ارزش است که چند وب سایت به صفحات یا محتوای خوب آن لینک خارجی داده اند. گوگل فکر می کند که این وب سایت خوب قطعا برای کاربرانش مفید بوده و باید حتما آن را در نتایج جستجو به آنها توصیه کند.
اما در چند سال اخیر و با هوشمندتر شدن ربات های گوگل، انجام چنین کاری فقط در صورتی مفید و کاربردی است که بک لینک ها، از وب سایت هایی گرفته شوند که پر از مطالب مفید و کاربردی باشند و در یک کلام وب سایت معتبری محسوب شوند. هر وب سایت و هر ترفندی برای گرفتن بک لینک به موفقیت شما کمک نخواهد کرد.
بک لینک سازی همواره یکی از پر بحث و گفتگوترین مباحث سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل بوده است. ساختن بک لینک بر خلاف باور عموم کار چندان ساده ای نبوده و اجرای درست آن نیازمند دانش و تجربه بیشتر و شناخت روش هایی است که پیرو قوانین سئو کلاه سفید می باشند.
وب مسترها و متخصصان دیجیتال مارکتینگ بسیاری در طول چند سال اخیر بوده اند که در پی یافتن تعداد بک لینک های بالا، نه تنها ارزش آفرینی خاصی برای وب سایت مورد نظر نداشته اند، بلکه با اتخاذ تصمیمات اشتباه و گرفتن بک لینک های بی کیفیت، به سئو و رتبه وب سایت ها ضربه های بزرگ و جبران ناپذیری وارد کرده اند.
بدست آوردن بک لینک با کیفیت چندان ساده نیست و گوگل نیز از این موضوع مطلع است. برای همین است که وب سایت های با بک لینک خوب و با کیفیت از دید این موتور جستجو، ارزشمند به حساب آمده و قابل اعتماد تر هستند. در این مطلب قصد داریم درباره بک لینک های با کیفیت و نحوه ارزیابی یک وب سایت به منظور گرفتن بک لینک را بررسی کنیم.
اما پیش از موارد بالا لازم است که در مورد خود اینکه اصلا بک لینک چیست و چرا مهم است صحبت کنیم. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با تکیه بر متخصصان مجربی که بیش از 19 سال در زمینه بازاریابی سئو، بک لینک سازی و ارائه خدمات سئو فعال بوده اند، بهترین مشاور شما در زمینه بهینه سازی سئو سایت خواهد بود.
لیست مطالب
لینک بیلدینگ یا بدست آوردن بک لینک از دیگر سایت ها را لینک بیلدینگ می گویند. منظور از لینک همان قسمت های مشخصی از متن و یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن، از یک وب سایت به وب سایت دیگر منتقل می شویم.
از جمله وظایفی که ربات های گوگل دارند، بررسی لینک های داخلی و خارجی وب سایت ها می باشد و زمانی که وب سایت شما را بررسی می کنند، هر دو نوع لینک را یافته و سپس مورد ارزیابی قرار می دهند. در مجموع به لینکی که از یک دامنه به یک دامنه دیگر متصل باشد بک لینک می گویند.
قدمت بک لینک به سال 1996 باز می گردد و از همان زمان به عنوان یک فاکتور ارزش گذاری و ارتقاء رتبه وب سایت در موتور جستجو گوگل نظر گرفته شد. گوگل از همان ابتدا گفت هر که بامش بیش، برفش بیشتر و خلاصه هر چه تعداد بک لینک ها بیشتر می بود، رتبه وب سایت هم بهتر می شد.
اما حدودا 4 سال بعد این تعریف کمی تغییر کرد و کیفیت جای خود را به کمیت داد. گوگل کم کم به سایت هایی که بک لینک های با کیفیت تری داشتن امتیاز بیشتر داد و این روند هنوز که هنوزه وجود دارد. تنها تفاوت در این است که بک لینک های بی کیفیت و اسپم به تخریب و گرفتن امتیاز منفی از گوگل منجر می شود. خلاصه اینکه 5 بک لینک با کیفیت، بهتر از 100 بک لینک بی کیفیت و مخرب است.
با گذشت حدود 20 سال از ارزش یافتن بک لینک و هوشمندتر شدن گوگل، این ترفند همچنان اثر بخشی بسیاری در رتبه بندی وب سایت ها داشته و هر چه بک لینک های با ارزش تر از دید گوگل مهم تر می شوند، بک لینک های مخرب و بی ارزش همان مقدار به تخریب شدن جایگاه یک وب سایت در میان رقبابیش منجر خواهد شد.
الگوریتم های گوگل به نحوه ی طراحی و بهینه سازی می شوند که به صفحات و وب سایت هایی که نیاز کاربران را بیشتر از بقیه برطرف می کنند اهمیت داده و نمایش آنها را در اولویت قرار می دهند. تصور کنید که شما در بک مقاله به اهمیت نصب آنتی ویروس در سیستم عامل ویندوز اشاره کرده اید، اما در آن توصیح کاملی در مورد آنتی ویروس نود 32 وجود ندارد و در عوض، لینکی را از یک وب سایت معتبر که به طور مفصل در مورد این فرآیند توضیح داده، به بخشی از متن مقاله هایپرلینک کرده اید. در این زمان گوگل متوجه می شود که محتوای سایتی که مطلب شما به صورت خارجی به آن لینک داده، یک مطلب مفید بوده و ارزش قابل قبولی برای یادگیری کاربران داشته است. این موضوع می تواند به صورت برعکس نیز انجام شده و وب سایت مورد نظر برای جبران لطف شما، همین کار را برای مطلب دیگری انجام دهد. به همین راحتی شما یک بک لینک با ارزش پیدا کرده اید.
Backlink بی نقص و ایده آل به بک لینکی گفته می شود که بر روی کیفیت و محتواهای با کیفیت و پر کاربرد استوار شده باشد. بک لینکی خوب است که از یک وب سایت قابل اعتماد و معتبر گرفته شده باشد. در حقیقت گرفتن بک لینک از وب سایت هایی که دیگران می توانند به راحتی یک بک لینک از آن برای خود بسازند کار چندان با ارزش و تاثیر گذاری نیست. در زیر ویژگی های بک لینک خوب را مطالعه می کنید:
موتور جستجوی گوگل از روش های مختلفی جهت ارزیابی ارزش بک لینک ها استفاده می کند. اما چند مورد آن خیلی مهم تر است که باید حتما از آنها آگاه باشید.
اعتبار دامنه از طریق فاکتورهای مختلفی محاسبه می شود. این موارد شامل نکات زیر می شوند:
اعتبار صفحه از بسیاری جهات به اعتبار دامنه شباهت بسیاری دارد، با این تفاوت که فقط به ارزیابی یک صفحه می پردازد. در حقیقت ممکن است که یک وب سایت دامین آتوریتی بالایی داشته باشد اما صفحه ای که از آن بک لینک دریافت کرده اید از لحاظ اعتبار صفحه ارزش و اعتبار پایینی داشته باشد. هر چه تعداد لینک های داخلی و بک لینک هایی که در صفحه ایجاد شده بیشتر باشند، اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی آن صفحه بیشتر است.
ابزارهای مختلفی برای ارزیابی پیج آتوریتی وجود دارد که وب سایت moz و serpchecker از نمونه های قدرتمند و شناخته شده برای محاسبه امتیاز دامین آتوریتی و پیج آتوریتی به حساب می آیند.
وب سایت مورد نظر که اقدام به گرفتن بک لینک از آن می کنید، هر چه تعداد لینک های خروجی آن به وب سایت های دیگر بیشتر باشد، اعتبار و ارزشی که بک لینک دریافت شده شما بدست می آورد نیز به همان میزان کاسته می شود. به عنوان مثال وب سایت های فعال در زمینه فروش بک لینک و انتشار رپرتاژ آگهی، از آنجایی که در این زمینه فعال بوده و به سایت های دیگر نیز بک لینک می فروشند، کیفیت بک لینک های آنها نسبت به سایت هایی که از این راه اقدام به کسب درآمد نمی کنند پایین تر می باشد.
موتور جستجوی گوگل به زمینه فعالیت وب سایت ها اهمیت بسیاری می دهد. ربات های خزنده گوگل به خوبی شاخه فعالیت وب سایت شما را دانسته و متوجه می شوند که شما و یا دوسنتان در چه زمینه ای اقدام به تولید محتوا می کنید.
از همین رو تشخیص اینکه وب سایت بک لینک دهنده و یا بک لینک گیرنده از لحاظ موضوعی چه ارتباطی با هم دارند برای گوگل کار ساده ای بوده و ترجیح می دهد که کاربرها به وب سایت هایی که در مورد آن جستجو کرده اند ارجاع داده شوند و به جاهای غیر مرتبط کشیده نشوند. توصیه می شود که بک لینک از وب سایت های هم موضوع گرفته شود.
بک لینک های با ارزش را می بایست در مکان هایی که بیشتر دیده می شوند قرار داد. به عنوان مثال قسمت های کناری صفحه وب سایت، فوتر و ابزارک هایی که کم تر توسط کاربرها دیده می شوند، ارزش به مراتب پایین تری از بک لینک های جای داده شده در متن یا بخش اصلی محتوا دارند.
در کنار احتمال پایین برای دیده شدن بهتر، بک لینک هایی که در فوتر یا سایدبار سایت قرار داده می شوند، معمولا در تمامی صفحات وب سایت نمایش داده می شوند. تکرار بک لینک در قسمت های مختلف سایت می تواند لینک شما را به اسپم بودن در نهایت جریمه شدن از سوی گوگل متهم کند.
اینفوگرافی ها یکی از بهترین روش های تولید محتوا و ساده سازی مطالعه آن برای کاربرها می باشند. ساده و قابل فهم بودن اینفوگرافی این امکان را فراهم می کند که محتواهایی حجیم و طولانی را در یک تصویر بزرگ و به بیان ساده به مخاطب منتقل کرد. مطالب آموزشی و ترفندها معمولا بهترین گزینه برای ساخت اینفوگرافی هستند.
مدیران تولید محتوا و ویراستارها می توانند با طراحی و تولید اینفوگرافی های جذاب و مفید، آنها را در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و تالارهای گفتگو به اشتراک گذاشته و به واسطه آن، لینک وب سایت خود را به صورت بک لینک انتشار دهند. هر چه اینفوگرافی شما مفید تر باشد، وب سایت های بیشتری اقدام به انتشار آن کرده و شانس بالا رفتن بک لینک های شما هم بیشتر می شود.
در بسیاری از مواقع پیش می آید که یک وب سایت در یکی از محتواهای خود، اقدام به قرار دادن لینک خارجی می کند و اصطلاحا به وب سایت دیگر بک لینک می دهد. بعد از مدتی ممکن است که وب سایت خارجی به هر دلیل محتوای لینک شده را تغییر داده و یا حذف کند. در اینصورت لینک خارجی وب سایت اول دیگر به صفحه ای که مربوط است متصل نبوده و به عنوان یک لینک شکسته که معمولا با پیغام خطای 404 همراه است شناخته می شود.
یافتن وب سایت هایی که این مشکل برایشان پیش آمده و از لحاظ محتوایی با فعالیت شما سازگاری دارند، بهترین فرصت جهت برقراری ارتباط و معرفی لینک محتوایی است که می تواند لینک شکسته آن وب سایت را به یک مطلب مناسب از وب سایت شما مرتبط کرده و جای خالی بک لینک از کار افتاده را پر کند.
از جمله ترفندهای توصیه شده برای گرفتن بک لینک های با کیفیت، تولید محتوا در مورد وب سایت های بزرگ و شناخته شده ای است که مطالعه آن برای خیلی ها می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. مهم نیست که این محتوا جنبه نقد کردن داشته و یا اینکه فقط به مزایای آن خلاصه شود، مهم این است که وب سایت های دیگر در این شرایط روی محتوای شما حساب باز می کنند و ممکن است بارها به اشتراک گذاشته شوید.
یکی از راه های بررسی رقبا، استخراج و یافتن بک لینک هایی است که آنها برای وب سایت خود گرفته اند. از آنجایی که رقبای شما به احتمال زیاد از لحاظ محتوا با شما همسان و سازگار هستند، احتمالا از سایت هایی برای گرفتن بک لینک رایگان استفاده کرده اند که برای شما هم اثر گذار یا به زبان ساده مفید خواهد بود.
با استفاده از ابزارهای استخراج بک لینک، وب سایت های بک لینک گرفته شده آنها را پیدا کنید، بررسی کنید که کدام دامین آتوریتی بالاتری دارد، تعدادی را دستچین کنید و در صورت رایگان بودن می توانید لینک وب سایت خودتان را در جاهای درستی از سایت های منتخب قرار دهید.
برقراری ارتباط صمیمانه با فعالین حوزه خبرنگاری و وبلاگ نویسی می تواند شروع یک تعامل منطقی و سازنده مابین شما و دیگران باشد. خبرنگاران دیگر مانند قدیم ها به ستون های کاغذی روزنامه ها اکتفا نکرده و همگی به صورت آنلاین فعالیت می کنند. این یعنی آنها هم به حفظ رابطه با شما احتیاج دارند.
علاوه بر نویسندگان شناخته شده، مصاحبه با سبلیرتی هایی که معمولا خبرساز و یا بهتر بگوییم حاشیه ساز هستند هم می تواند لینک شما را در معرض توجه دیگران قرار دهد. مصاحبه با افراد موفق، مدیران شرکت های بزرگ و شخصیت های مهم، یکی دیگر از ترفندهایی است که احتمالا بک لینک های با کیفیتی را برای شما بوجود می آورد.
در کنار یافتن بک لینک های تازه، تلاش شما در زمینه حفظ و نگه داری از آنها می تواند گام دوم محافظت از این موفقیت باشد. وب سایت های کوچک تر معمولا در طول مدت دچار تغییر و تحول های بسیاری شده و ممکن است حتی از کار بیوفتند، پس مراقب باشید که روی چه کسی حساب باز می کنید.
اگر فکر می کنید که در زمینه کاری خود از خیلی ها جلوتر هستید و اطلاعات موثق و خاصی وجود دارد که اول از همه و یا فقط به دست شما می رسد، از همین برگ برنده برای کشیدن دیگران به سمت این لینک خاص از وب سایتتان کوتاهی نکنید. دیگران هم مطمئنا به دنبال محتواهای منحصر به فرد هستند و وقتی متوجه شوند شما در این راه دستی دارید، مطمئن باشید که صفحه مورد از وب سایتتان را به کاربرانشان معرفی خواهند کرد.
تولید محتواهای ویدیویی و صوتی منحصر به فرد و جذاب هم به همین اندازه جاذبه ایجاد خواهد کرد. محتواهای غیر متنی مثل فایل های صوتی و ویدیویی مثل پادکست ها، نه فقط در داخل وب سایت بلکه در شبکه های اجتماعی هم خواهان زیادی دارد.
بدون شک بدست آوردن بک لینک و تنظیم یک برنامه ریزی درست برای لینک سازی داخلی، به مقدار زیادی می تواند رتبه وب سایت ها را در نتایج گوگل بهینه سازی کند. اما لازمه موفقیت در این زمینه، ابتدا مطالعه و در اختیار داشتن دانش کافی از روند کارکرد گوگل و نحوه ساخت بک لینک هایی است که ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را دارا هستند.
شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه سئو سایت، انواع خدمات سئو، به کاربردن درست اصول سئو و بک لینک سازی، وب سایت شما را در زمینه یافتن بهترین و با کیفیت ترین بک لینک های ماندگار و مفید یاری خواهد کرد.