بک لینک با کیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

لینک بیلدینک یا لینک سازی از جمله مسائل قابل توجهی است که به لطف گوگل و چهارچوبی که برای سئو مشخص کرده، در 20 سال اخیر همچنان موضوع مهمی باقیمانده است. در سال های نه چندان دور که الگوریتم های گوگل خیلی هوشمند نبودند، این امکان وجود داشته که افراد با ساختن چند وب سایت به اصطلاح ساختگی، به واسطه لینک دادن به یک وب سایت اصلی که قصد داشتند سئو آن را بهینه سازی کنند، تعداد بک لینک ها را بالا برده و سر گوگل کلاه گذاشته می شد. گوگل تصور می کرد که وب سایت مورد نظر آنها از آنجایی که تعداد بالایی بک لینک دارد، قطعا یک وب سایت پر کاربرد و مهم بوده و حتما اولویت بالاتری در SERP یا همان جستجوهای گوگل باید به آن داده شود.

فارغ از اینکه امروزه این تکنیک می تواند منجر به دریافت پنالتی یا جریمه شدن و احتمالا شکست پروژه شما از طرف گوگل شود، بهتر است تا در مورد بک لینک ابتدا باید یاد بگیریم که چرا گرفتن آن و تعدادی که بدست می آوریم، برای گوگل اهمیت دارد و بعد از گذشتن سال ها هنوز خیلی ها دنبال گرفتن بک لینک بیشتر هستند.

تکنیک سئو کلاه سیاه که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، قصد داشت به گوگل بفهماند که وب سایت اصلی ما یک مرجع خوب و با ارزش است که چند وب سایت به صفحات یا محتوای خوب آن لینک خارجی داده اند. گوگل فکر می کند که این وب سایت خوب قطعا برای کاربرانش مفید بوده و باید حتما آن را در نتایج جستجو به آنها توصیه کند.

اما در چند سال اخیر و با هوشمندتر شدن ربات های گوگل، انجام چنین کاری فقط در صورتی مفید و کاربردی است که بک لینک ها، از وب سایت هایی گرفته شوند که پر از مطالب مفید و کاربردی باشند و در یک کلام وب سایت معتبری محسوب شوند. هر وب سایت و هر ترفندی برای گرفتن بک لینک به موفقیت شما کمک نخواهد کرد.

بک لینک سازی همواره یکی از پر بحث و گفتگوترین مباحث سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل بوده است. ساختن بک لینک بر خلاف باور عموم کار چندان ساده ای نبوده و اجرای درست آن نیازمند دانش و تجربه بیشتر و شناخت روش هایی است که پیرو قوانین سئو کلاه سفید می باشند.

وب مسترها و متخصصان دیجیتال مارکتینگ بسیاری در طول چند سال اخیر بوده اند که در پی یافتن تعداد بک لینک های بالا، نه تنها ارزش آفرینی خاصی برای وب سایت مورد نظر نداشته اند، بلکه با اتخاذ تصمیمات اشتباه و گرفتن بک لینک های بی کیفیت، به سئو و رتبه وب سایت ها ضربه های بزرگ و جبران ناپذیری وارد کرده اند.

بدست آوردن بک لینک با کیفیت چندان ساده نیست و گوگل نیز از این موضوع مطلع است. برای همین است که وب سایت های با بک لینک خوب و با کیفیت از دید این موتور جستجو، ارزشمند به حساب آمده و قابل اعتماد تر هستند. در این مطلب قصد داریم درباره بک لینک های با کیفیت و نحوه ارزیابی یک وب سایت به منظور گرفتن بک لینک را بررسی کنیم.

اما پیش از موارد بالا لازم است که در مورد خود اینکه اصلا بک لینک چیست و چرا مهم است صحبت کنیم. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با تکیه بر متخصصان مجربی که بیش از 19 سال در زمینه بازاریابی سئو، بک لینک سازی و ارائه خدمات سئو فعال بوده اند، بهترین مشاور شما در زمینه بهینه سازی سئو سایت خواهد بود.

بک لینک چیست ؟

لینک بیلدینگ یا بدست آوردن بک لینک از دیگر سایت ها را لینک بیلدینگ می گویند. منظور از لینک همان قسمت های مشخصی از متن و یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن، از یک وب سایت به وب سایت دیگر منتقل می شویم.

از جمله وظایفی که ربات های گوگل دارند، بررسی لینک های داخلی و خارجی وب سایت ها می باشد و زمانی که وب سایت شما را بررسی می کنند، هر دو نوع لینک را یافته و سپس مورد ارزیابی قرار می دهند. در مجموع به لینکی که از یک دامنه به یک دامنه دیگر متصل باشد بک لینک می گویند.

آیا بلک لینک در سئو ارزش آفرین است؟

قدمت بک لینک به سال 1996 باز می گردد و از همان زمان به عنوان یک فاکتور ارزش گذاری و ارتقاء رتبه وب سایت در موتور جستجو گوگل نظر گرفته شد. گوگل از همان ابتدا گفت هر که بامش بیش، برفش بیشتر و خلاصه هر چه تعداد بک لینک ها بیشتر می بود، رتبه وب سایت هم بهتر می شد.

اما حدودا 4 سال بعد این تعریف کمی تغییر کرد و کیفیت جای خود را به کمیت داد. گوگل کم کم به سایت هایی که بک لینک های با کیفیت تری داشتن امتیاز بیشتر داد و این روند هنوز که هنوزه وجود دارد. تنها تفاوت در این است که بک لینک های بی کیفیت و اسپم به تخریب و گرفتن امتیاز منفی از گوگل منجر می شود. خلاصه اینکه 5 بک لینک با کیفیت، بهتر از 100 بک لینک بی کیفیت و مخرب است.

با گذشت حدود 20 سال از ارزش یافتن بک لینک و هوشمندتر شدن گوگل، این ترفند همچنان اثر بخشی بسیاری در رتبه بندی وب سایت ها داشته و هر چه بک لینک های با ارزش تر از دید گوگل مهم تر می شوند، بک لینک های مخرب و بی ارزش همان مقدار به تخریب شدن جایگاه یک وب سایت در میان رقبابیش منجر خواهد شد.

الگوریتم های گوگل به نحوه ی طراحی و بهینه سازی می شوند که به صفحات و وب سایت هایی که نیاز کاربران را بیشتر از بقیه برطرف می کنند اهمیت داده و نمایش آنها را در اولویت قرار می دهند. تصور کنید که شما در بک مقاله به اهمیت نصب آنتی ویروس در سیستم عامل ویندوز  اشاره کرده اید، اما در آن توصیح کاملی در مورد آنتی ویروس نود 32 وجود ندارد و در عوض، لینکی را از یک وب سایت معتبر که به طور مفصل در مورد این فرآیند توضیح داده، به بخشی از متن مقاله هایپرلینک کرده اید. در این زمان گوگل متوجه می شود که محتوای سایتی که مطلب شما به صورت خارجی به آن لینک داده، یک مطلب مفید بوده و ارزش قابل قبولی برای یادگیری کاربران داشته است. این موضوع می تواند به صورت برعکس نیز انجام شده و وب سایت مورد نظر برای جبران لطف شما، همین کار را برای مطلب دیگری انجام دهد. به همین راحتی شما یک بک لینک با ارزش پیدا کرده اید.

بک لینک با کیفیت چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

Backlink بی نقص و ایده آل به بک لینکی گفته می شود که بر روی کیفیت و محتواهای با کیفیت و پر کاربرد استوار شده باشد. بک لینکی خوب است که از یک وب سایت قابل اعتماد و معتبر گرفته شده باشد. در حقیقت گرفتن بک لینک از وب سایت هایی که دیگران می توانند به راحتی یک بک لینک از آن برای خود بسازند کار چندان با ارزش و تاثیر گذاری نیست. در زیر ویژگی های بک لینک خوب را مطالعه می کنید:

  • بک لینک باید از سایتی که با موضوع وب سایت شما همخوانی داشته و در یک دسته بندی نزدیک به هم فعالیت می کنند گرفته شود.
  • وب سایتی که از آن بک لینک می گیرید باید یک وب سایت معتبر و با آتوریتی بالا گرفته شود.
  • وب سایت که از آن بک لینک می گیرید باید رتبه بالایی در گوگل داشته باشد.
  • لینک مورد نظر بهتر است که به صورت درون محتوایی باشد.
  • بک لینک هر چه از مقالات طویل و پر نوشته تر باشد بهتر است.
  • بک لینک ها بهتر است nofollow نباشند. البته nofollow بودن بک لینک به این معنا نیست که ارزشی برای وب سایت بک لینک گیرنده ایجاد نمی کند، اما بک لینک های غیر نوفالو از لحاظ سئو و از دید گوگل ارزش دار محسوب می شوند. بک لینک های nofollow صرفا قادر هستند که ترافیک بیشتری را به وب سایت بک لینک گیرنده هدایت کنند.
  • بک لینک می بایست از طرف نویسنده یا ویراستار محتوا اضافه شوند.

بک لینک بی کیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

  • بک لینک های بد و نامناسب هم وجود دارند که معمولا ویژگی های زیر را دارا هستند:
  • بک لینک گرفته شده از وب سایت نا مرتبط و با محتوایی متفاوت از آنچه وب سایت شما دارد گرفته شده باشد.
  • بک لینکی که از یک وب سایت نه چندان معتبر و با متحوای کپی برداری شده و بی کیفیت گرفته شده باشد.
  • بک لینکی که از وب سایت پنالتی خورده یعنی وب سایتی که از سوی گوگل به عنوان ناقض قوانین این موتور جستجو شناخته می شود گرفته شده باشد.
  • بک لینک هایی که به دفعات زیاد تکرار شده باشند و منجر به جریمه شدن از سوی گوگل شوند.
  • بک لینکی که از یک وب سایت با دامین آتوریتی پایین گرفته شده باشد
  • بک لینکی که از یک شبکه یا تعداد بلاگ گرفته شده باشد.
  • بک لینک هایی که خریداری شده بوده و در قبال آنها پول پرداخت شده باشد اما nofollow نشده باشند
  • بک لینک هایی که از وب سایت های حاوی کدهای مخرب و دستکاری شده گرفته شده باشند
  • بک هایی که انکر تکست آنها به مقدار زیاد دستکاری شده باشد.
  • بک لینک هایی که توسط ربات ها و به صورت اتوماتیک ایجاد می شوند.

گوگل چگونه بک لینک ها را ارزیابی می کند ؟

موتور جستجوی گوگل از روش های مختلفی جهت ارزیابی ارزش بک لینک ها استفاده می کند. اما چند مورد آن خیلی مهم تر است که باید حتما از آنها آگاه باشید.

دامین آتوریتی Domain Authority

اعتبار دامنه از طریق فاکتورهای مختلفی محاسبه می شود. این موارد شامل نکات زیر می شوند:

  • نوع دامنه
  • مدت زمانی که از ساخت آن می گذرد
  • تعداد بک لینک هایی که دریافت کرده است
  • تعداد لینک های خروجی
  • میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر که هر کدام ارزش قابل توجهی را بر دامین آتوریتی و جایگاه آن وب سایت دارد.

پیج آتوریتی Page Authority

اعتبار صفحه از بسیاری جهات به اعتبار دامنه شباهت بسیاری دارد، با این تفاوت که فقط به ارزیابی یک صفحه می پردازد. در حقیقت ممکن است که یک وب سایت دامین آتوریتی بالایی داشته باشد اما صفحه ای که از آن بک لینک دریافت کرده اید از لحاظ اعتبار صفحه ارزش و اعتبار پایینی داشته باشد. هر چه تعداد لینک های داخلی و بک لینک هایی که در صفحه ایجاد شده بیشتر باشند، اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی آن صفحه بیشتر است.

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی پیج آتوریتی وجود دارد که وب سایت moz و serpchecker از نمونه های قدرتمند و شناخته شده برای محاسبه امتیاز دامین آتوریتی و پیج آتوریتی به حساب می آیند.

لینک های خروجی و تعداد آنها

وب سایت مورد نظر که اقدام به گرفتن بک لینک از آن می کنید، هر چه تعداد لینک های خروجی آن به وب سایت های دیگر بیشتر باشد، اعتبار و ارزشی که بک لینک دریافت شده شما بدست می آورد نیز به همان میزان کاسته می شود. به عنوان مثال وب سایت های فعال در زمینه فروش بک لینک و انتشار رپرتاژ آگهی، از آنجایی که در این زمینه فعال بوده و به سایت های دیگر نیز بک لینک می فروشند، کیفیت بک لینک های آنها نسبت به سایت هایی که از این راه اقدام به کسب درآمد نمی کنند پایین تر می باشد.

مرتبط بودن موضوع وب سایت بک لینک دهنده

موتور جستجوی گوگل به زمینه فعالیت وب سایت ها اهمیت بسیاری می دهد. ربات های خزنده گوگل به خوبی شاخه فعالیت وب سایت شما را دانسته و متوجه می شوند که شما و یا دوسنتان در چه زمینه ای اقدام به تولید محتوا می کنید.

از همین رو تشخیص اینکه وب سایت بک لینک دهنده و یا بک لینک گیرنده از لحاظ موضوعی چه ارتباطی با هم دارند برای گوگل کار ساده ای بوده و ترجیح می دهد که کاربرها به وب سایت هایی که در مورد آن جستجو کرده اند ارجاع داده شوند و به جاهای غیر مرتبط کشیده نشوند. توصیه می شود که بک لینک از وب سایت های هم موضوع گرفته شود.

موقعیت قرار گیری بک لینک

بک لینک های با ارزش را می بایست در مکان هایی که بیشتر دیده می شوند قرار داد. به عنوان مثال قسمت های کناری صفحه وب سایت، فوتر و ابزارک هایی که کم تر توسط کاربرها دیده می شوند، ارزش به مراتب پایین تری از بک لینک های جای داده شده در متن یا بخش اصلی محتوا دارند.

در کنار احتمال پایین برای دیده شدن بهتر، بک لینک هایی که در فوتر یا سایدبار سایت قرار داده می شوند، معمولا در تمامی صفحات وب سایت نمایش داده می شوند. تکرار بک لینک در قسمت های مختلف سایت می تواند لینک شما را به اسپم بودن در نهایت جریمه شدن از سوی گوگل متهم کند.

بک لینک های با کیفیت چگونه ساخته می شوند ؟

بک لینک گرفتن از طریق اینفوگرافی

اینفوگرافی ها یکی از بهترین روش های تولید محتوا و ساده سازی مطالعه آن برای کاربرها می باشند. ساده و قابل فهم بودن اینفوگرافی این امکان را فراهم می کند که محتواهایی حجیم و طولانی را در یک تصویر بزرگ و به بیان ساده به مخاطب منتقل کرد. مطالب آموزشی و ترفندها معمولا بهترین گزینه برای ساخت اینفوگرافی هستند.

مدیران تولید محتوا و ویراستارها می توانند با طراحی و تولید اینفوگرافی های جذاب و مفید، آنها را در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و تالارهای گفتگو به اشتراک گذاشته و به واسطه آن، لینک وب سایت خود را به صورت بک لینک انتشار دهند. هر چه اینفوگرافی شما مفید تر باشد، وب سایت های بیشتری اقدام به انتشار آن کرده و شانس بالا رفتن بک لینک های شما هم بیشتر می شود.

استفاده بهینه از لینک های شکسته دیگران

در بسیاری از مواقع پیش می آید که یک وب سایت در یکی از محتواهای خود، اقدام به قرار دادن لینک خارجی می کند و اصطلاحا به وب سایت دیگر بک لینک می دهد. بعد از مدتی ممکن است که وب سایت خارجی به هر دلیل محتوای لینک شده را تغییر داده و یا حذف کند. در اینصورت لینک خارجی وب سایت اول دیگر به صفحه ای که مربوط است متصل نبوده و به عنوان یک لینک شکسته که معمولا با پیغام خطای 404 همراه است شناخته می شود.

یافتن وب سایت هایی که این مشکل برایشان پیش آمده و از لحاظ محتوایی با فعالیت شما سازگاری دارند، بهترین فرصت جهت برقراری ارتباط و معرفی لینک محتوایی است که می تواند لینک شکسته آن وب سایت را به یک مطلب مناسب از وب سایت شما مرتبط کرده و جای خالی بک لینک از کار افتاده را پر کند.

محتواسازی در مورد وب سایت های شناخته شده

از جمله ترفندهای توصیه شده برای گرفتن بک لینک های با کیفیت، تولید محتوا در مورد وب سایت های بزرگ و شناخته شده ای است که مطالعه آن برای خیلی ها می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. مهم نیست که این محتوا جنبه نقد کردن داشته و یا اینکه فقط به مزایای آن خلاصه شود، مهم این است که وب سایت های دیگر در این شرایط روی محتوای شما حساب باز می کنند و ممکن است بارها به اشتراک گذاشته شوید.

کمک گرفتن از بک لینک های رقبا

یکی از راه های بررسی رقبا، استخراج و یافتن بک لینک هایی است که آنها برای وب سایت خود گرفته اند. از آنجایی که رقبای شما به احتمال زیاد از لحاظ محتوا با شما همسان و سازگار هستند، احتمالا از سایت هایی برای گرفتن بک لینک رایگان استفاده کرده اند که برای شما هم اثر گذار یا به زبان ساده مفید خواهد بود.

با استفاده از ابزارهای استخراج بک لینک، وب سایت های بک لینک گرفته شده آنها را پیدا کنید، بررسی کنید که کدام دامین آتوریتی بالاتری دارد، تعدادی را دستچین کنید و در صورت رایگان بودن می توانید لینک وب سایت خودتان را در جاهای درستی از سایت های منتخب قرار دهید.

مصاحبه با سلبریتی ها و ارتباط با وبلاگ نویسان و خبرنگاران

برقراری ارتباط صمیمانه با فعالین حوزه خبرنگاری و وبلاگ نویسی می تواند شروع یک تعامل منطقی و سازنده مابین شما و دیگران باشد. خبرنگاران دیگر مانند قدیم ها به ستون های کاغذی روزنامه ها اکتفا نکرده و همگی به صورت آنلاین فعالیت می کنند. این یعنی آنها هم به حفظ رابطه با شما احتیاج دارند.

علاوه بر نویسندگان شناخته شده، مصاحبه با سبلیرتی هایی که معمولا خبرساز و یا بهتر بگوییم حاشیه ساز هستند هم می تواند لینک شما را در معرض توجه دیگران قرار دهد. مصاحبه با افراد موفق، مدیران شرکت های بزرگ و شخصیت های مهم، یکی دیگر از ترفندهایی است که احتمالا بک لینک های با کیفیتی را برای شما بوجود می آورد.

بک لینک سازی در وب سایت های ماندگار

در کنار یافتن بک لینک های تازه، تلاش شما در زمینه حفظ و نگه داری از آنها می تواند گام دوم محافظت از این موفقیت باشد. وب سایت های کوچک تر معمولا در طول مدت دچار تغییر و تحول های بسیاری شده و ممکن است حتی از کار بیوفتند، پس مراقب باشید که روی چه کسی حساب باز می کنید.

تولید محتواهای ویدیویی و صوتی جذاب به همراه انتشار گزارش و تحقیقات علمی

اگر فکر می کنید که در زمینه کاری خود از خیلی ها جلوتر هستید و اطلاعات موثق و خاصی وجود دارد که اول از همه و یا فقط به دست شما می رسد، از همین برگ برنده برای کشیدن دیگران به سمت این لینک خاص از وب سایتتان کوتاهی نکنید. دیگران هم مطمئنا به دنبال محتواهای منحصر به فرد هستند و وقتی متوجه شوند شما در این راه دستی دارید، مطمئن باشید که صفحه مورد از وب سایتتان را به کاربرانشان معرفی خواهند کرد.

تولید محتواهای ویدیویی و صوتی منحصر به فرد و جذاب هم به همین اندازه جاذبه ایجاد خواهد کرد. محتواهای غیر متنی مثل فایل های صوتی و ویدیویی مثل پادکست ها، نه فقط در داخل وب سایت بلکه در شبکه های اجتماعی هم خواهان زیادی دارد.

کلام آخر

بدون شک بدست آوردن بک لینک و تنظیم یک برنامه ریزی درست برای لینک سازی داخلی، به مقدار زیادی می تواند رتبه وب سایت ها را در نتایج گوگل بهینه سازی کند. اما لازمه موفقیت در این زمینه، ابتدا مطالعه و در اختیار داشتن دانش کافی از روند کارکرد گوگل و نحوه ساخت بک لینک هایی است که ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را دارا هستند.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه سئو سایت، انواع خدمات سئو، به کاربردن درست اصول سئو و بک لینک سازی، وب سایت شما را در زمینه یافتن بهترین و با کیفیت ترین بک لینک های ماندگار و مفید یاری خواهد کرد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته